Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 164548799
RIO :: Zobacz temat - uchwała budżetowa i jej zmianyw związku z "nową" uofp
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Uchwały budżetowe podjete na starej uofp straciły moc z dniem 1 stycznia 2006 ...a zatem dostosowanie uchwał budżetowych na rok 2006 podjetych w roku 2005 winno sie zakończyć 30 marca 2006.
RIO się myli.... pozdrawiam TW
A jak "dostosować" to "coś" do końca marca, co zdaniem Pana już wcześniej wygasło w dniu 1 stycznia
Art. 182. Uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
Art. 183. 1. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
...a zatem skoro podjęta w grudniu 2005 uchwała budżetowa na rok 2006 straciła moc/przestała obowiazywać od 1 stycznia 2006 to podstawą gospodarki finansowej do dnia 31 marca (błędnie wcześniej napisałem 30 marca...marzec ma przecież 31 dni a nie 30) był projekt budżetu.
Dostosowanie uchwał budżetowych, a w zasadzie prawidłowe uchwalenie budżetu winno byc dokonane do 31 marca....a nie do 30 czerwca tak jak wynika z pisma RIO Zielonogórskiego.
Nie powinno się z niego odczytywać więcej niż jest w nim napisane.
Zbieżność dat:
- 1 rok od uchwalenia ustawy;
- koniec okresu sprawozdawczego
- dzień wygaśniecia przepisów przejściowych do starej ustawy;
- w Pana wydaniu to przeogromna nadinterpretacja i wmawianie samorządom, że RIO straszy je utratą (ex lege) mocy wiążacej uchwał budżetowych na 2006 uchwalonych w roku 2005.
i jeszcze ta sprawa ....to RIo Zielonogórskie znadinterpretowało artykuł 241 ustawy z dnia 30 czerwac 2005 roku o finansach publicznych. No bo po co to pismo??? Tylko przypadkowa zbieżność...żarty???
...ma związek dla Tych, co widzą w nim jakieś treści między jego wierszami. Czytając co drugie słowo, co trzecie, co drugi i trzecie - za Chińskiego Boga z pisma nie wynika, że Izba straszy, że z dniem 30 czerwca br. - w przypadku niedostosowania się do pisma - miałoby dojść (ex lege) do utraty mocy obowiązującej z dniem 30.06.2006 uchwał o budżecie na 2006 pochodzących z grudnia 2005
...art 241 stanowi, że uchwały te wygasłyby gdyby były aktem wykonawczym...stąd też i pismo RIO. Prosze przeczytać pierwsze i przedostatnie zdania na tym piśmie.
Informuję Państwa, że w związku z wejściem w życie, z dniem 1 stycznia 2006 roku ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych i utratą mocy obowiązującej przez przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych, konieczne jest dostosowanie zapisów uchwał budżetowych na rok 2006, które uchwalone zostały do końca 2005 roku, do aktualnie obowiązujących przepisów.
Zwracam uwagę na to, że: /.../
/.../
Wobec braku przepisów zobowiązujących jednostki samorządu terytorialnego do uzupełnienia dotychczasowych zapisów uchwał budżetowych na rok 2006, podjętych do końca 2005 roku; w celu doprowadzenia tych aktów do zgodności z aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi - uważam za uzasadnione wprowadzanie koniecznych zmian, umożliwiających właściwą realizację budżetu - bez zbędnej zwłoki.
Proces dostosowywania postanowień uchwał budżetowych na rok 2006, do zmienionych przepisów prawnych - powinien zostać zakończony do 30 czerwca 2006 roku.
No gdzie, w którym miejscu jest mowa o tym, że uchwały te są "przepisami wykonaczymi" do starej ustawy - w rozumieniu art. 241 nowejUFP oraz gdzie jest mowa, że jeśli nie zostaną dostosowane to wygasną po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej uchawy... No gdzie...
....gdzie Pan Wojtania to wszystko wyczytał ?
Myślę, że ciekawa skądinąd dyskusja zeszła na niewłaście tory, nie chodzi bowiem o to, czy Pan Prezes zielonogórskiego RIO nadinterpretował przepisy uofp, czy Pan Wojtania nadinterpretuje treść pisma Pana Prezesa.
Przynajmniej mi.
Chciałabym wiedzieć jak należy postąpić w obecnej sytuacji.
Pozdrawiam
i cieszę się, że temat przeze mnie wywołany okazał się tak interesyjący.
...według podstawowej zasady państwa prawa z art. 7 Konstytucji RzP. władze publiczne (a do nich zaliczają się samorządy terytorialne) powinny działać na podstawie prawa i w granicach prawa.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 starejUFP i art. 165 ust. 3 nowejUFP uchwała budżetowa jest podstawą prowadzenia gospodarki finansowej w każdej j.s.t.
Skoro treści wymagane od uchwały budżetowej z art. 124 starejUFP odbiegają od treści z art. 184 nowejUFP - uchwała budżetowa na rok 2006 uchwalona w zgodzie z przepisami starejUFP - powinna wypełniać te wymagania, które art. 184 nowejUFP wiąze z "uchwałami budżetowymi".
RIO bada zgodność uchwał budżetowych j.s.t. z prawem obowiązującym w dniu ich wydania. (Nie może zatem kwestionowac legalności uchwały, która nie przystaje do "prawa późniejszego").
Z całości przepisów prawnych wynika mimo to obowiązek dostosowania uchwał budżetowych opracowanych w zgodzie z art. 124 starejUFP do wumagań z art. 184 nowejUFP. Jako taki obowiązek prawny jest możliwy do wyegzekwowania przez RIO, ale tylko w zakresie zmian do uchwały budżetowej, gdyby zmiany te nie uwzględniały wymagań nowej UFP.
Możliwość wymuszenia na organie stanowiącym samorządu, aby uchwała budżetowa na 2006 uchwalona w grudniu 2005 spełniała wymagania aktualne w 2006 roku - spoczywa na Prezesie RM i wojewódzie, jako organach dysponujących szczególnymi środkami nadzoru wobec organów j.s.t.
W obecnej sytuacji organ wykonawczy j.s.t. powinien na podstawie art. 189 nowejUFP skorzystać ze swojej wyłącznej inicjatywy uchwałodawczej w zakresie wnioskowania o zmianę uchwały budżetowej.
=================
Przy zmianie uchwały budżetowej należałoby uwzględnić następujące przepisy i wymagania wymienione w omawianym tutaj piśmie RIO:
1) Z dniem 1 stycznia 2006 r. utraciły charakter przychodów własnych wszelkie wpływy uzyskiwane dotychczas przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze za udostępnianie składników majątkowych na rzecz osób trzecich z tytułu umowy dzierżawy, najmu lub umów o podobnym charakterze. Według przepisów art. 24
ust. 2 i art. 26 ust. 2 nUFP - wpływy te stanowią dochody budżetu. Konieczne jest zatem rozważenie przez Organy Wykonawcze J.S.T. tego, czy wśród przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczy w uchwałach budżetowych już uchwalonych nie znajdują się dochody należne od dnia 1 stycznia br. budżetowi macierzystej j.s.t.
2) W zakresie określania w uchwałach budżetowych dochodów budżetu, nowa ustawa (tak jak poprzednia) wymaga ich zaplanowania według działów klasyfikacji budżetowej i oprócz tego wymaga przedstawienia wszystkich źródeł dochodów (art. 184 ust. 1 pkt 1 nUFP), a nie (jak dotychczas) ważniejszych źródeł dochodów.
3) Pomimo zachowania w dotychczasowej klasyfikacji budżetowej paragrafu wydatków: paragraf 6030 (wydatki na fundusz założycielski fundacji), według art. 30 nUFP - ze środków publicznych nie można tworzyć fundacji.
4) W zakresie upoważnień umieszczanych w uchwałach budżetowych j.s.t. nowa ustawa nie dopuszcza możliwości udzielania ogólnego upoważnienia dla organu wykonawczego ...do zaciągania długu oraz spłaty zobowiązań - jakie miało podstawę w art. 124 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Z dniem 1 stycznia 2006 r. tego rodzaju ustalenia uchwał budżetowych na 2006 rok - nie mają już umocowania prawnego. Obecnie limitem i zarazem upoważnieniem do spłaty długu są ustalenia o rozchodach budżetu na 2006 r. Decyzje Organu Wykonawczego j.s.t. o zaciągnięciu zaplanowanych w budżecie 2006 roku pożyczek i kredytów długoterminowych muszą być poprzedzone stosownymi uchwałami Organu Stanowiącego J.S.T. (odpowiednio: z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c.\ ustawy z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym; Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z późn. zm; oraz z art. 12 pkt 8 lit c.\ ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym; Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592; z późn. zm.).
4) Wśród ustaleń obowiązkowo zamieszczanych w uchwałach budżetowych w przepisie art. 184 ust. 1 pkt 9 nUFP przewidziano postanowienia określające limit dla zobowiązań z art. 82 ust. 1 pkt 1-3 nUFP. Ustaleniami tej treści organ stanowiący J.S.T. powinien po pierwsze: wskazać maksymalną wielkość zadłużenia danego samorządu z tytułu pożyczek i kredytów zaciąganych na sfinansowanie występującego w trakcie roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu (art. 82 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 1 nUFP). Limit taki nie może przekraczać kwoty z równolegle uchwalonego upoważnienia do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych (z art. 184 ust. 2 pkt 1 nUFP). Dwa pozostałe limity odnoszą się do zaplanowanych w budżecie przychodów
z kredytów i pożyczek długoterminowych. W tym przypadku przy redagowaniu limitu należy określić kwotowo kredyty (pożyczki), które posłużą na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu (art. 82 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 83 ust. 1 nUFP) oraz kwotę, która będzie angażowana w budżecie na sfinansowanie zaplanowanej w rozchodach spłaty zobowiązań z kredytów i pożyczek z lat poprzednich. Aktualizacja obowiązku zamieszczenia w uchwale budżetowej dwóch ostatnio wymienionych limitów uzależniona jest zatem od wielkości oraz struktury przychodów i rozchodów budżetu na rok 2006.
5) Do ustaleń zamieszczanych w uchwale budżetowej, przepis art. 184 ust. 1 pkt 10 lit b.\ nUFP zalicza upoważnienie dla organu wykonawczego j.s.t. do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku 2007 jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania j.s.t. i termin zapłaty upływa w roku 2007.
W upoważnieniu takim należy określić kwotę limitującą tego rodzaju zobowiązania.
6) Przy dokonywaniu ewentualnych korekt podjętej uchwały budżetowej , jak również w ramach redagowania podstaw prawnych uchwał o zmianie tej uchwały na przyszłe Sesje, powinno się rozważyć odpowiednie zastąpienie powoływanych tam przepisów dotychczasowej ustawy o finansach publicznych - przepisami nowej ustawy miarodajnymi do treści weryfikowanej uchwały budżetowej.
===================
Dzieki uwzględnieniu powyższych wymagań - niezależnie od tego kiedy się to zrobi - uchwała budżetowa opracowana pierwotnie na podstawie art. 124 starej UFP, będzie spełniać w większości nowe wymagania z art. 184 nowej UFP.
...jeśli się nie uwzględni powyższych wymagań - to może się okazać, ze określone dzialania finansowe samorządu będą wprawdzie "w zgodzie z (niedostosowaną) uchwała budżetową", ale w sprzeczności z wymaganiami nowej ustawy o finansach publicznych.
Sprzeczności takie będą wykazywane w opiniach RIO o wykonaniu budżetu za I-półrocze.
Uporządkowanie gospodarki finansowej poprzez korektę uchwały budżetiwej "bez zbędnej zwłoki" /.../ nie później niż do końca I-półrocza, jest więc celowe i zasadne.
Uporządkowanie gospodarki finansowej poprzez korektę uchwały budżetiwej "bez zbędnej zwłoki" /.../ nie później niż do końca I-półrocza, jest więc celowe i zasadne.
..oczywiście, że jest to celowe, sęk w tym, że obowiązuje nas tu termin nie do 30 czerwca - lecz obowiązywał termin marcowy tj. do 31 marca.
Wmawianie terminu 30 czerwca oznacza, iz wmawiający, czytaj RIO, namawia do łamawia prawa...
Wysłany: Sob Maj 27, 2006 1:02 pm Temat postu: Pytanie o konsekwencje,
W sytuacji ewidentnego łamiania prawa, nieprzerwanego naruszania dyscypliny finansów publicznych, lekceważącego komentowania ustawy o finansach publicznych, a także podtrzymywania prymatu prawa miejscowego nad prawem stanowionym przez Parlament RP, jakie mogą być wyciągnięte konsekwencje karne wobec osób odpowiedzialnych tego stanu rzeczy? Jakie kroki przedsięwezmą kierownicy jst aby spowodować pojawienie się na rachunku budżetów gmin środków finansowych, "skonsumowanych" już przez kierowników jednostek organizacyjnych - zakładów budżetowych. A sa to niemałe pieniądze.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach