Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 705 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 160525798
 

RIO :: Zobacz temat - uchwała budżetowa i jej zmianyw związku z "nową" uofp
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

uchwała budżetowa i jej zmianyw związku z "nową" uofp
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pon Cze 05, 2006 10:59 am    Temat postu: Szacunek dla prawa Odpowiedz z cytatem

RIO w Łodzi wydała w lutym 2006 r. następujący komunikat:

Przypomnienie o nowej ustawie o finansach publicznych

Szanowni Państwo,

W związku z wejściem w życie, od 1 stycznia 2006r. nowej ustawy z dnia 30 czerwca 2005r o finansach publicznych (Dz.U.Nr 249, poz. 2104), Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przypomina:

Budżety, które zostały uchwalone w roku poprzednim, przy pierwszej zmianie muszą być dostosowane do wymogów nowej ustawy.

Budżet Łodzi zmieniono już cztery (sic!) razy, z tym tylko, że przymusu nie było. Uchwała budżetowa pozostała pod rządami nieistniejącego aktu prawnego, jakim była "stara" ustawa o finansach publicznych.
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Nie Cze 18, 2006 10:18 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W związku z moja skargą skierowana do Najwyższej Izby Kontroli ( również do PIS, PO, Min.Finansów itd) na "bezczynność" RIO związaną z faktem wygasnięcia z dniem 1 stycznia 2006 roku uchwał budżetowych podjętych w grudniu 2005 na rok 2006 Najwyższa Izba Kontroli pismem z dnia 8 czerwca 2006 roku zwróciła się do Przewodniczącego KR RIO Pana Srockiego aby wyjaśnił On Najwyższej Izbie Kontroli...no i mnie całą ową sytuację.

A zatem czekamy na wyjaśnienie Przewodniczącego KR RIO...choć i tak nic ono nie zmieni. Pozdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pon Cze 19, 2006 12:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Gratuluję determinacji i skuteczności działania, Panie Tomaszu.

Niemal w pół roku od wejścia w życie ustawy o finansach publicznych bezczynność wielu samorządów jest zastanawiająca. W samorządzie łodzkim ponad trzy miesiące trwa kontrola RIO, a jej rezultat owiany jest tajemnicą. Pikanterii sprawie dodaja fakt, że pomimo formalnego zakończenia kontroli przed 3 tygodniami znów kontrolerzy mają podjąc dodatkowe czynności w zakresie kontroli dochodów z mienia komunalnego z rejonu reprezentacyjnej ulicy Piotrkowskiej.
Cóż się bowiem okazuje? Otóż część mienia, a konkretnie czynsze i dzierżawy pochodzące z najmu lokali użytkowych tzw. "strefy O" trafiają bezpośrednio do budżetu miasta. Uprzednio "wyjęto" je spod tzw. jurysdykcji zakładów budżetowych", a obsługą zajmuje się bezpośrednio odpowiedni wydział urzędu miasta.
Ambiwalencja postaw.
Dlaczego nie uczyniono tego dla całości zasobu? Dlaczego nie podejmuje się czynności zmian sposobu gospodarowania mieniem komunalnym? Kto ponosi winę za bezczynność władzy samorządowej?
Dlaczego administrator forum, doskonale zorientowany w sprawie, milczy?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Cze 19, 2006 5:47 pm    Temat postu: odp. Prezesa RIO Łódź (vide: Nie Cze 04, 2006 10:38 pm ) Odpowiedz z cytatem

REGIONALNA IZBA
OBRACHUNKOWA
W ŁODZI
ul. Zamenhofa 10, 90-431 Łódź
tel. (42) 636 68 96, 636 69 11, fax (42) 636 74 24, e-mail: lodz@rio.gov.pl

Łódź, dnia 12 czerwca 2006 roku



pocztą elektroniczną na adres:
gosiakz@gazeta.pl



WA 4120-38/06-1



W nawiązaniu do Pani pisma przekazanego pocztą elektroniczną na adres: minister@mswia.gov.pl w dniu 8 czerwca 2006 roku, przekazanego również do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi (także pocztą elektroniczną) uprzejmie informuję, że w Dzienniku Korespondencyjnym RIO w Łodzi nie odnotowano wpływu Pani pisma z dnia 18 maja b.r., stanowiącego załącznik do pisma, o którym mowa wyżej.
Odnosząc się jednak do przedstawionych w nim zagadnień pragnę zauważyć, że uzyskana przez Panią, w Wydziale Budynków i Lokali Urzędu Miasta Łodzi, informacja o zakończeniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Miasta Łodzi nie znajduje potwierdzenia w stanie faktycznym.
Kontrola ta rozpocznie się w dniu 19 czerwca b.r. . O jej wynikach Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi poinformuje Panią po jej zakończeniu ( zgodnie z informacjami przekazanymi we wcześniej prowadzonej korespondencji).
Odnośnie Pani wniosku o udostępnienie informacji publicznej, o wynikach kontroli gospodarki finansowej realizowanej przez Administrację Nieruchomości Łódź – Śródmieście „Nowe Miasto” (w kontekście pisma RIO w Łodzi WK.620/44/2005) uprzejmie informuję, że zasady udostępniania informacji publicznej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi oraz formularz wniosku o udostępnienie informacji publicznej znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi (www.bip.lodz.rio.gov.pl : menu przedmiotowe – działalność informacyjna).
Z informacji zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej RIO w Łodzi wynika, że odpowiedni wniosek, po wypełnieniu i podpisaniu, należy złożyć w sekretariacie RIO w Łodzi lub jej zespołach zamiejscowych.


W zakresie poruszanej przez Panią problematyki czerpania przez łódzkie zakłady budżetowe dochodów z najmu, w kontekście art. 24 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn.zm.) pragnę zauważyć, że ustawa o finansach publicznych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 roku, nie zawierała przepisów przejściowych umożliwiających wprowadzenie zmian z niej wynikających, zaś budżety jednostek samorządu terytorialnego były uchwalane, tak jak w przypadku Łodzi w grudniu 2005 roku (czyli zgodnie z przepisami obowiązującej wówczas ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych). W tej sytuacji należy przyjąć, że w celu umożliwienia jednostkom samorządu terytorialnego prawidłowego wyboru formy organizacyjnej oraz prawidłowego rozliczenia zakładów budżetowych - zastosowanie przyjętych rozwiązań może odbywać się w ciągu roku budżetowego 2006.
Takie stanowisko Kolegium zostało przekazane Ministerstwu Finansów.
Ministerstwo Finansów w kolejnych odpowiedziach przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego (na przykład pismo Nr ST1-4800-195/06/417 kierowane do Skarbnika Miasta Stołecznego Warszawy) zapowiadało zmianę ustawy jak również informowało, że niezależnie od przewidywanych zmian w ustawie o finansach publicznych Minister Finansów ureguluje w przepisach wykonawczych do ustawy szczegółowe zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych, biorąc pod uwagę postulaty jednostek samorządu terytorialnego.
W tym stanie faktycznym i prawnym podjęcie działań w zakresie dostosowania prowadzonej działalności zakładów budżetowych do regulacji wynikającej z art. 24 ust. 2 obowiązującej ustawy o finansach publicznych może okazać się przedwczesne wobec zapowiedzi zmian tego przepisu oraz biorąc pod uwagę fakt, że obecnie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w Biuletynie Informacji Publicznej (www.bip.mf.gov.pl – projekty aktów prawnych – finanse publiczne), zamieszczony został projekt /z dnia 11 maja 2006 roku/ Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno – prawną.
W §47 pkt 2 projektu rozporządzenia zamieszczony został zapis: „Przychodami zakładu budżetowego mogą być wpływy związane ze świadczonymi przez zakład budżetowy usługami związanymi z administrowaniem, zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz innych umów o podobnym charakterze (….)”.

Co do kwestii proceduralnych wynikających ze złożonego do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji odwołania uprzejmie proszę o wyjaśnienie, czy składa Pani odwołanie za pośrednictwem Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, żądając tym samym przekazania pisma (odwołania) do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji czy też, zgodnie z Pani wolą pismo to przesłane zostało RIO w Łodzi jedynie do wiadomości.



Z poważaniem


/-/ Ryszard Paweł Krawczyk

Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Łodzi
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Cze 19, 2006 9:36 pm    Temat postu: RIO i ZGKiM Zielona Góra Odpowiedz z cytatem

Pismo doręczone e-mailem z dn. 2005-12-19 Nr GK.III.7143-49/05 RISS 599804 od ZGKiM Zielona Góra
fragm. :
„Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Zielona Góra informuje, że Zakład działalność prowadzi w oparciu o statut uchwalony przez Radę Miasta Zielona Góra uchwałą Nr XX/191/04 z dnia 27 stycznia 2004r.
§ 4 pkt 1 cyt. statutu zawarty w rozdziale „Przedmiot i zakres działania” zobowiązuje Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Zielonej Górze do administrowania i zarządzania budynkami stanowiącymi własność miasta Zielona Góra i wspólnot mieszkaniowych z udziałem miasta Zielona Góra. „


Moje zapytanie doręczone e-mailem do RIO Zielona Góra dnia 10 marca 2006r.
fragm..:
„Wraz z nowym rokiem weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r.
Do Regionalnej Izby Obrachunkowej należy monitorowanie procesu stosowania prawa finansowego w jednostkach samorządu terytorialnego. Art. 5 ustawy mówi o dochodach z majątku gminy i zapisanych w budżecie jako przychody.
Zakłady budżetowe wg art.24 , co do zasady wykonują odpłatnie określone zadania pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Do przychodów własnych nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dot. składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisów z nowej ustawy uchwalonej przez Sejm IV kadencji należy przestrzegać, gdyż są one elementem powszechnie obowiązującego porządku prawnego RP. Odstępstwa od powyższych zasad z nowej ustawy oznacza , że kierownicy i główni księgowi zakładów budżetowych naruszają prawo. Prawo jest również naruszane przez organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego , jeśli gminy prowadza tego rodzaju działalność czerpiąc z tego tytułu dochody.”


Na moje zapytanie o wyjaśnienie i komentarz istniejącej nieprawidłowości Prezes RIO w Zielonej Górze Andrzej Skibiński odpowiedział w piśmie e-mailowym nr RIO. I - 050/42/6/06 z dn.21 marca 2006r. cyt.
„Przepisy powyższej ustawy, a także innych ustaw określających zadania regionalnych izb obrachunkowych nie uprawniają izb, ani też nie zobowiązują, do komentowania kierowanych do nich wypowiedzi.”
W tym czasie RIO zielonogórskie opublikowało pismo nr RIO.V.014/27/2006 z dn.14 marca 2006r. omawiane przez p. T.Wojtanię i W.Lachiewicza na tym forum.
Kto w takim razie jak nie RIO jest kompetentny do udzielenia informacji w zakresie problemów finansów publicznych i dochodów czerpanych nadal z najmu oraz odpłatnego administrowania budynkami wspólnotowymi przez zakład budżetowy ZGKiM w Zielonej Górze w świetle nowej ustawy o finansach publicznych?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Cze 20, 2006 1:30 am    Temat postu: Czekanie na cud! Odpowiedz z cytatem

Prezes RIO w Łodzi napisał:
"informacja o zakończeniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Miasta Łodzi nie znajduje potwierdzenia w stanie faktycznym.
Kontrola ta rozpocznie się w dniu 19 czerwca b.r."

Tymczasem prasa lokalna w Łodzi doniosła w dniu 8 marca 2006 r.
Urząd Miasta pod lupą
08.03.2006
Co najmniej pół roku spędzi w Urzędzie Miasta Łodzi dziewięcioro kontrolerów Regionalnej Izby Obrachunkowej. Rozpoczyna się kompleksowe sprawdzanie miejskich finansów, dokonywane raz na cztery lata.
Kontrolerzy prześwietlą rachunki i dokumentację wszystkich wydziałów urzędu, delegatur i instytucji podległych magistratowi.

– Z naszego punktu widzenia kontrola jest bardzo interesująca. Tegoroczny budżet miasta jest bowiem pierwszy w historii, który otrzymał pozytywną opinię naszej izby – mówi Ryszard Krawczyk, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

(mm) - Dziennik Łódzki
Zachodzi tu daleko idąca kolizja deklaracji i czynów. Albo, typowa gra na zwłokę.

A oto curiosum w pismie Pana Prezesa Krawczyka:
"Ministerstwo Finansów w kolejnych odpowiedziach przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego (na przykład pismo Nr ST1-4800-195/06/417 kierowane do Skarbnika Miasta Stołecznego Warszawy) zapowiadało zmianę ustawy jak również informowało, że niezależnie od przewidywanych zmian w ustawie o finansach publicznych Minister Finansów ureguluje w przepisach wykonawczych do ustawy szczegółowe zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych, biorąc pod uwagę postulaty jednostek samorządu terytorialnego.
W tym stanie faktycznym i prawnym podjęcie działań w zakresie dostosowania prowadzonej działalności zakładów budżetowych do regulacji wynikającej z art. 24 ust. 2 obowiązującej ustawy o finansach publicznych może okazać się przedwczesne wobec zapowiedzi zmian tego przepisu oraz biorąc pod uwagę fakt, że obecnie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w Biuletynie Informacji Publicznej (www.bip.mf.gov.pl – projekty aktów prawnych – finanse publiczne), zamieszczony został projekt /z dnia 11 maja 2006 roku/ Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno – prawną.
W §47 pkt 2 projektu rozporządzenia zamieszczony został zapis: „Przychodami zakładu budżetowego mogą być wpływy związane ze świadczonymi przez zakład budżetowy usługami związanymi z administrowaniem, zarządzaniem nieruchomościami w zakresie obejmującym najem i dzierżawę składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz innych umów o podobnym charakterze (….)”.

Przedmiotowe Rozporządzenie odwołuje się wyraźnie do treści art. 28 ustawy ofp. W żaden sposób nie może ono pozostawać sprzeczne (sic!) z treścią art. 24.2 ustawy.

Dotychczasowe zapewnienia Pani Wiceminister Elżbiety Suchockiej - Roguskiej dotyczyły noweli ustawy ofp. Dlaczego więc, resort próbuje, wbrew zasadzie państwa prawnego, próbuje zmieniać istotne regulacje ustawowe przepisami wykonawczymi.
Pozostaje to w sprzeczności z deklaracjami premiera rządu RP i wicepremiera i minister finansów.

Nie pozwólmy na psucie demokratycznego państwa prawnego.
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Cze 20, 2006 11:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy w tych jednostkach samorządu terytorialnego, które prowadzą swe finanse na podstawie uchwał budżetowych podjętych w roku 2005 na rok 2006, które to uchwały utraciły swą moc z dniem 1 stycznia 2006, czyli jednostek niemających budżetu należy liczyc się z możliwością wprowadzenia zarządu komisarycznego?
TW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Sro Cze 21, 2006 12:12 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To wręcz konieczność. Tak, dla opamiętania, dla zniwelowania skutków wynikających z drwin z prawa stanowionego.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Cze 26, 2006 3:24 pm    Temat postu: Projekt to czy już akt prawny? Odpowiedz z cytatem

Projekt z dnia 11 maja 2006 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną.

http://bip.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=652&id=55791&idp=52957

Termin wejścia w życie tego bubla prawnego to 1 lipca 2006 r. a Departament Budżetu Państwa nadal się waha...[b]
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Cze 26, 2006 4:37 pm    Temat postu: Warszawa przekształciła Odpowiedz z cytatem

uchwałami z grudnia 2004 r. Warszawa przekształciła zakłady budżetowe w jednostki budżetowe. Brak jest kolizji art. 24.2 uofp z praktyką wielu samorządów w kraju.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Cze 27, 2006 11:01 am    Temat postu: pismo do Prezesa RIO w Łodzi dr Ryszarda Pawła Krawczyka Odpowiedz z cytatem

Ł ó d ź, dnia 26 czerwca 2006 roku

Pan
Dr Ryszard Paweł Krawczyk
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Ł o d z i
ul. Zamenhofa 10

doręczone e-mailem na adres lodz@rio.gov.pl
oraz w formie pisma złożonego w sekretariacie RIO


Szanowny Panie Prezesie,

W związku z Pańską informacją z pisma elektronicznego WA 4120-38/06-1 z dn.12 czerwca 2006r. ( doręczenie na adres e-mailowy gosiakz@gazeta.pl 19 czerwca 2006r.) zastanawia mnie brak przekazu elektronicznego mojego pisma z dn. 18 maja 2006r., wobec braku przeszkód technicznych doręczenia pisma jednocześnie do MSWiA i RIO w Łodzi z 8 czerwca 2006r. .
Jeżeli jest to jedyna skuteczna droga komunikacji elektronicznej z Panem, pozwolę sobie więc każde pismo e-mailowe skierowane do RIO w Łodzi podawać do wiadomości organom nadrzędnym.

Od ubiegłego roku w korespondencji kierowanej do Pana kilkakrotnie poruszałam problem prawomocności odpłatnego zarządzania budynkami wspólnotowymi przez łódzkie zakłady budżetowe i sposobu księgowania tych dochodów uzyskiwanych od osób fizycznych - właścicieli wyodrębnionych lokali w świetle ustawy o finansach publicznych.
Wyraźnie pomniejsza Pan problem przeze mnie poruszany, uznając pytanie za nieistniejące, bowiem zarówno w piśmie WK.620/44/2005 z dn. 26 lipca 2005r., jak i tegorocznych pismach e-mailowych WA 4120-9/06-1 z dn.1 marca 2006r. oraz WA 4120-38/06-1 z dn.12 czerwca 2006r. nie otrzymałam od Pana oczekiwanej informacji na precyzyjnie postawione zapytanie:
- na podstawie jakich przepisów prawa zakłady budżetowe czerpią dochody z komercyjnego zarządzania budynkami wspólnot mieszkaniowych ( bez względu na wielkość udziału gminy ) i w jaki sposób księgują te dochody w świetle ustawy o finansach publicznych.

Z nieskrywaną satysfakcją przyjęłam do wiadomości informację, że RIO w Łodzi podjęło przeprowadzenie kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Miasta Łodzi . Mam nadzieję, że uwzględnił Pan w tematyce kontroli zagadnienia obejmujące swoim zakresem sprawy organizacyjne, planowanie i realizację budżetu, gospodarkę kasową, ewidencję księgową, sprawy majątkowe, inwestycje i remonty, podatki i opłaty lokalne, a także zamówienia publiczne oraz w jej ramach tematy poruszone przeze mnie w piśmie elektronicznym z dn. 27 czerwca 2005 r., a dotyczące spraw związanych z odpłatnym zarządzaniem budynkami wspólnot mieszkaniowych przez łódzkie zakłady budżetowe-administracje nieruchomościami.
Wnosiłam i wnoszę o szczególną uwagę w odniesieniu do działalności zakładu budżetowego Administracji Nieruchomościami Łódź - Bałuty „Bałuty Nowe” ul. Sędziowska 16 reprezentowanym jednoosobowo przez p. Ryszarda Sardeckiego w świetle nie ujawnienia sposobu księgowania wpływów od wspólnot mieszkaniowych oraz złożenia zawiadomienia w Prokuraturze Okręgowej o problemach zgłoszonych w w/w pismach elektronicznych.

Odnosząc się do Pańskich wyjaśnień dot. uchwały budżetowej miasta Łodzi podjętej 28 grudnia 2005 r. pozwolę sobie zauważyć, że pismem WA.4120-6/06-1 z dn.20 lutego 2006 r. przypomniał Pan m.in. Prezydentowi Miasta Łodzi o konieczności dostosowania zapisów uchwał budżetowych podjętych w roku 2005 do obowiązującego obecnie stanu prawnego przy pierwszej zmianie uchwały budżetowej.

W piśmie WA 4120-9/06-1 z dn. 01 marca 2006r. informował mnie Pan , że w związku z powyższym należy oczekiwać, że miasto Łódź podejmie między innymi kroki zmierzające do uregulowania sytuacji jej zakładów budżetowych w odniesieniu do zapisów wynikających z art.24 ustawy.
.
Pańską informację o rozpoczętej kontroli zaczerpnęłam z powszechnej publikacji artykułu prasowego z dn. 08 marca 2006 r. Zatem informacja o zakończonej kontroli, którą powzięłam w Wydziale Budynków i Lokali UMŁ w połowie maja br. była faktyczna i zasadna, a publiczne ujawnienie jej wyników jest obowiązkiem Izby do czego wzywam RIO w Łodzi.

Uchwała budżetowa podjęta 28 grudnia 2005 r. przez Radę Miejską nowelizowana kilkakrotnie w roku bieżącym pozostaje w sprzeczności z zapisami nowej ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2006 r.


gosiakz@gazeta.pl
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Cze 28, 2006 7:52 am    Temat postu: Problem wadliwego prawa narasta Odpowiedz z cytatem

Gazeta Prawna 28 czerwca 2006 r.

FINANSE PUBLICZNE DO 30 CZERWCA MINISTER FINANSÓW POWINIEN WYDAĆ NOWE AKTY WYKONAWCZE
Rozporządzenia są już spóźnione

• Resort przez pół roku nie wydał 38 rozporządzeń
• Stracono szansę na uporządkowanie finansów
• Nowe przepisy będą miały dotychczasową treść

Nowy minister finansów Paweł Wojciechowski ma poważny problem, a na jego rozwiązanie zaledwie trzy dni. Do 30 czerwca Ministerstwo Finansów musi przyjąć i uchwalić łącznie 38 rozporządzeń (2 zostały już opublikowane) dotyczących jednostek samorządu terytorialnego, jednostek sektora finansów publicznych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych. Obowiązek taki nakłada ustawa o finansach publicznych, zgodnie z którą dotychczasowe akty wykonawcze zachowują moc do czasu wydania nowych, jednak nie dłużej niż do 30 czerwca 2006 r.

Resort finansów miał więc czas na przyjęcie nowych rozporządzeń od początku roku. Zostawił jednak tę sprawę na ostatnią chwilę, mimo że konsekwencją nieprzyjęcia aktów wykonawczych może być m.in. zaprzestanie przekazywania środków do budżetu państwa i utrata płynności finansowej jednostek.

Okazja na uporządkowanie

– To była okazja, żeby uporządkować finanse publiczne. Przez pół roku można było zastanowić się, czy pewnych kwestii nie zmienić, ale resort nie pomyślał o tym – powiedział Gazecie Prawnej prof. Cezary Kosikowski, kierownik Katedry Prawa Gospodarczego Publicznego Uniwersytetu w Białymstoku. Prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów i Prawa Finansowego z Uniwersytetu w Białymstoku podkreśla jednak, że w przypadku rozporządzeń nie ma żadnej vacatio legis, a więc mogą one wejść w życie nawet ostatniego dnia.

Tymczasem dr Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową przyznaje, że problem polega wyłącznie na tym, że wygasła podstawa prawna rozporządzeń.

– Rozporządzenia można było przyjąć w ciągu jednego dnia, czyli te same rozporządzenia, jeśli dobrze funkcjonowały, wydać jako nowe, z nową podstawą prawną. Od grudnia 2005 r. wiadomo było, że one wygasną, a mimo to przyjmuje się je w ostatniej chwili – wyjaśnił dr Wojciech Misiąg.

Groźne konsekwencje

Jeśli resort finansów nie zdąży z przyjęciem wszystkich rozporządzeń lub pominie jedno z ważniejszych, może to zablokować, przynajmniej w części, pracę w samorządach lub jednostkach sektora finansów publicznych.

– Jeśli resort z czymś nie zdąży, to nastąpi blokada, bo wszystko, co wymaga rozporządzenia i co jest regulowane rozporządzeniem, nie będzie mogło funkcjonować. A zatem ich brak spowodowałby blokadę gospodarki budżetowej – przyznaje prof. Eugeniusz Ruśkowski.

– Jeśli nie będzie rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu to może to oznaczać, że jednostki przestaną przekazywać środki do budżetu państwa. Skoro jednostki nie będą wiedziały, na jakich zasadach mają wpłacać pieniądze, to trudno im będzie to zrobić – mówi prof. Ruśkowski. W przypadku braku odpowiednich przepisów, jednostki mogą nawet utracić płynność finansową. Takich obaw nie ma na szczęście w sprawie rachunkowości.

– Jeśli przepisy dotyczące rachunkowości wejdą 1 lipca, a mają zastosowanie do sprawozdawczości za rok 2006, to wszystko odbędzie się zgodnie z prawem. Jeśli chodzi o rozliczenie dochodów własnych, to jednostki robią je dopiero na koniec roku, a więc w półrocznych rozliczeniach nic się nie zmieni. Na koniec roku rozlicza się również przychody z najmu w zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych – przyznała dr Ewa Hellich, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Szkoły Głównej Handlowej. A zatem, w przypadku opóźnień w rozporządzeniach, nie powinno być problemów z rachunkowością w jednostkach.

Dlaczego tak późno

Wszyscy nasi rozmówcy przyznają, że resort przyjmie rozporządzenia na czas i zostaną opublikowane w Dzienniku Ustaw z datą 30 czerwca 2006 r. Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że trwają intensywne prace, aby przyjąć wszystkie akty wykonawcze.

Nie można jednak wykluczyć takiej sytuacji, że Dziennik Ustaw z datą 30 czerwca zostanie opublikowany w lipcu. Takie sytuacje już się zdarzały. Eksperci, z którymi rozmawiała Gazeta Prawna, nie potrafili jednak zrozumieć, dlaczego resort finansów nie przyjął dokumentów wcześniej. Zwracają uwagę, że dzięki temu ministerstwo uniknęłoby zamieszania, niepotrzebnego pośpiechu i niepewności w tych wszystkich jednostkach, funduszach i zakładach, które mają te rozporządzenia stosować.


SKUTKI BRAKU ROZPORZĄDZEŃ

Problemy mogą mieć samorządy: gmin, powiatów, województw

• z pożyczkami z budżetu państwa
• z emisją obligacji i bonów skarbowych
• z określeniem stawek dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych i na rzecz rolnictwa

sektor finansów publicznych:

• z rachunkowością i planem kont

gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, zakładów budżetowych:

• z brakiem zasad i terminów rocznych rozliczeń oraz wpłat do budżetu
• z brakiem dotacji przedmiotowych

budżet państwa:

• z brakiem wytycznych dotyczących wydatków budżetu na programy i projekty z udziałem środków unijnych
• z brakiem zasad obsługi rachunku bieżącego budżetu

programy operacyjne:

• z przekazywaniem i zwrotem środków na ich prefinansowanie

podatnicy:

• z brakiem wykazu osób, którym umorzono zaległości podatkowe

Za brak rozporządzeń odpowiada Elżbieta Suchocka-Roguska, wiceminister finansów



40 nowych rozporządzeń powinno zacząć obowiązywać 1 lipca. Resort finansów twierdzi, że zdąży. Tymczasem do końca czerwca zostało już tylko trzy dni.

Trwają nadal prace nad rozporządzeniami m.in. w sprawie:

• gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu,
• zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
• szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa

Na podpis ministra finansów czekają m.in. rozporządzenia w sprawie:

• sprawozdawczości budżetowej,
• przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw,
• przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego,
• ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz określenia szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania tych dotacji

Podpisane zostały rozporządzenia m.in. w sprawie:

• szczegółowych zasad ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oraz kwoty przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji
• warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych na przetargach

Na publikację w Dzienniku Ustaw czeka rozporządzenie:

• w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych

Już opublikowano rozporządzenia w sprawie:

• klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów,
• pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych,
• szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2007
Łukasz Zalewski
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Cze 28, 2006 8:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Sugeruję uważną lekturę uwag Rządowego centrum Legislacyjnego do projektu Rozporządzenia.
Uwagi napisane oględnie ale w istocie wyraźnie zaznaczają wyjście poza zakres przedmiotowy Rozporządzenia dotyczący art. 28, a ingerujący w treść art. 24.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Cze 28, 2006 8:10 am    Temat postu: Dlaczego? Odpowiedz z cytatem

Pani Minister Elżbieta Suchocka-Roguska wielokrotnie deklarowała samorządowcom zmianę (nowelizację) ustawy o finnansach publicznych, a teraz próbuje zmieniać prawo stanowione przez Sejm podrzędnym aktem wykonawczym? Co wpłynęło na zmianę koncepcji działania?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Cze 28, 2006 12:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
Sugeruję uważną lekturę uwag Rządowego centrum Legislacyjnego do projektu Rozporządzenia.
Uwagi napisane oględnie ale w istocie wyraźnie zaznaczają wyjście poza zakres przedmiotowy Rozporządzenia dotyczący art. 28, a ingerujący w treść art. 24.


Po uważnej lekturze opinii RCL nie stwierdziłem, aby wyraźnie w niej zarzucono wyjście poza delegację ustawową w zakresie treści par. 47 i par. 59, ani tym bardziej aby RCL stwierdziło tutaj sprzeczność z art. 24 ustawy o finansach publicznych. icon_sad.gif
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 5 z 8

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź