Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojtania
Dołączył: 30 Lis 2002 Posty: 3136
|
Wysłany: Wto Mar 18, 2003 7:38 pm Temat postu: odp |
|
|
...skoro poszczególne izby w tych lub w takich samych sprawach mają odmienne zdania, to czy dobrze to świadczy o wypełnianiu zadań przez RIO? No bo chyba w Polsce jest jedno RIO? Czy Krajowa Rada robi coś w sprawie ujednolicania stanowisk poszczególnych Izb?
Urzedy Skarbowe też przerabiają ten problem, ale podobne sytuacje mamy przecież w wyrokach NSA. Ot to taka nasza polska przypadłość.
Wracając do sedna sprawy. Nie widzę żadnego problemu wynikającego z KC. Uchwała Rady ograniczająca prawo do zaciągania lub pozwalająca zaciągać zobowiązania do wysokości ... jest uchwałą o znaczeniu finansowym. W finansach posługujemu się przecież informacjami wynikającymi ze sprawozdań. W sprawozdaniach wykazujemy przecież informacje wynikające z księgowości. Gdzie tu problem?
Pozdrowienia dla dyskutantów i dla moderatora. |
|
Powrót do góry |
|
|
Adam Site Admin
Dołączył: 26 Lip 2002 Posty: 3276
|
Wysłany: Wto Mar 18, 2003 8:16 pm Temat postu: |
|
|
Proponuję małe przypomnienie ustawy o rio ...
W art. 1 tej ustawy mówi się o REGIONALNYCH IZBACH OBRACHUNKOWYCH (a nie o jednej RIO) ...
Po drugie art. 15 ust. 3. wyraźnie wskazuje, iż
Cytat: |
"Członkowie kolegium w zakresie realizacji zadań nadzorczych i funkcji kontrolnych są niezawiśli i podlegają jedynie ustawom. " |
Tak więc w Polsce mamy 16 RIO, z których w dużym uproszczeniu mówiąc każda w zakresie realizacji zadań nadzorczych i funkcji kontrolnych jest niezawisła i podlega jedynie ustawom.
Jak Pan trafnie zauważył dokładnie ten sam problem mają US, IS, UKS i NSA.
No i wreszcie art. 25a określający zadania KR RIO:
Cytat: |
Art. 25a. 1. Prezesi izb oraz po jednym reprezentancie wybranym przez kolegia izb tworzą Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych, do zadań której należy:
1) reprezentowanie izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa,
2) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wniosków dotyczących zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,
3) przedkładanie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu państwa w części obejmującej izby,
4) upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb,
5) uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb,
6) koordynowanie planów i programów kontroli,
7) przedkładanie corocznie Sejmowi i Senatowi w terminie do 30 czerwca sprawozdań z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego. |
Jak widać w ramach zadań KR RIO nie mieści się ujednolicanie stanowisk poszczególnych Izb. Nie oznacza to jednak całkowitej bezczynności KR RIO w powyższym względzie. Należy jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że proces uzgadniania jednolitego stanowiska w skali całego kraju przy aktualnym stanie prawa potrwa jeszcze jakiś czas ...
Wracając do sedna sprawy - nie wszystko w finansach publicznych da się sprowadzić wyłącznie do informacji wynikających z księgowości i sprawozdawczości budżetowej lub finansowej.
Pozostaje jeszcze cała sfera umów cywilno-prawnych, w których zaciągane są zobowiązania ... (vide 'zaangażowanie' .... )
Pozdrawiam |
|
Powrót do góry |
|
|
wojtania
Dołączył: 30 Lis 2002 Posty: 3136
|
Wysłany: Wto Mar 18, 2003 10:39 pm Temat postu: odp |
|
|
Dobrze niech Pan przeczyta w przytoczonym artykule punkty: 4,5,6 ustawy.
RIO jest jedno tylko wystepuje w kilkunastu osobach (oddziałach)...hm, coś mi to przypomina.
A wracając do sedna sprawy to umowa cywilno-prawna nie świadczy jeszcze o podjęciu zobowiązania...ale to wyjaśniałem przy okazji zaangażowania. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Sro Mar 19, 2003 10:55 am Temat postu: |
|
|
Panie Adamie, szkoda czasu na te uszczypliwości. Proszę przedstawić stanowisko Rio łódź (jeżeli takie jest) w sprawie tego upoważnienia. |
|
Powrót do góry |
|
|
Adam Site Admin
Dołączył: 26 Lip 2002 Posty: 3276
|
Wysłany: Sro Mar 19, 2003 11:15 am Temat postu: |
|
|
Po raz kolejny wywołany do "tablicy" uprzejmie informuję, że Kolegium RIO w Łodzi nie zajęło oficjalnego stanowiska w przedmiotowej sprawie - w związku z tym oficjalnego stanowiska przedstawić nie mogę.
Jeśli tylko takie zostanie zajęte to zostanie opublikowane na stronach izby łódzkiej.
Kuluarowa dyskusja, która wyniknęła po opublikowaniu tak wydawałoby się prostego pytania - skłania do głębszego przyjrzenia się problemowi, choćby w celu jasnego sformułowania przepisu - przy okazji kolejnej reformy finansów publicznych.
Pozdrawiam dyskutantów (w tym również tych anonimowych z opolszczyzny) ... |
|
Powrót do góry |
|
|
wojtania
Dołączył: 30 Lis 2002 Posty: 3136
|
Wysłany: Sro Mar 19, 2003 4:24 pm Temat postu: odp |
|
|
Sz.P.Adamie , jak już opublikuje Pan oficjalne stanowisko RIO z Łodzi to proszę załatwić również oficjalne stanowisko RIO w Gdańsku, Opolu, Warszawie itd. etc. - tak aby wszyscy uzytkownicy z całej Polski mogli skorzystać z tych stanowisk.
W świetle Pana stanowiska i przytaczanych przez Pana przepisów będą one chyba potrzebne.
Widzi Pan chyba, że w tej sprawie Krajowa rada coś powinna zrobić. Nadal uważam, że pomimo problemów gramatycznych związanych z nazwą RIO i odmianą przez osoby i przypadki - RIO jest jedno. W przeciwnym razie w RIO obowiązuje zasada "co kraj to obyczaj", a to nie służy JST. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Mar 20, 2003 2:50 pm Temat postu: |
|
|
Drogi Panie Adamie ! Czym zasłużyli na wyróżnienie dyskutanci z opolszczyzny. Mam nadzieję, że to nie ich specyficzny akcent ślonski Pana drażni...A wracając do rzeczy, mówienie o dyskusji w łodzi nad przepisem obowiązujacym od zarania dziejów samorządu lokalnego nie jest chyba poważne |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Czw Sty 29, 2004 10:31 pm Temat postu: |
|
|
dawno mnie tu nie było, a w łodzi chyba zadyskutowali się na śmierć ... mam nadzieję, że jeszcze zyje Moderator ...i wyjaśni sprawę powszechnego w uchwałach budżetowych upoważnienia do zaciągania zobowiązań |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pią Sty 30, 2004 11:21 am Temat postu: |
|
|
Do Moderatora
Art. 25 a ust 1 pkt 4 wymienia następujące zadanie Krajowej Rady: upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb.
Czy to nie obowiązek koordynacji dotyczącej uzgodnienia stanowisk poszczególnych izb?
pkt 5: uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb.
Czy można właściwie szkolić i układać programy szkoleń DLA WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW bez jednolitej polityki w zakresie uzgodnienia stanowisk?
pkt 6) koordynowanie planów i programów kontroli.
Czy można ułożyć plan i program kontroli w CAŁYM KRAJU bez jasnych celów i oczywistych wspólnych pojęć dla wszystkich izb?
Z poważaniem Maciej |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Nie Lut 01, 2004 8:50 pm Temat postu: |
|
|
Bardzo wątpię, że cokolwiek ustali czy podejmie Krajówka. Musiałaby zmienić się ona sama - jeżeli władze KR RIO nie zmieniły się , bo wybrano TYch samych, nie ma co liczyć na konkretne działania czy w zakresie koordynacji kontroli czy prób ujednolicenia stanowisk.Ale gadamy o rozwiązaniach organizacyjnych a problem zaciągania zobowiązań zszedł na daleki plan... |
|
Powrót do góry |
|
|
wojtania
Dołączył: 30 Lis 2002 Posty: 3136
|
Wysłany: Pon Paź 18, 2004 10:51 pm Temat postu: |
|
|
Wracając to tego postu, w świetle postów dot. funduszu geodezyjnego i funduszu pracy, pragnę zauważyć, że potrzebne jest zrewidowanie stanowisk poszczególnych izb i skoordynowanie działań przez KR RIO.
...a może zamiast czekać, samorządy które wygrały w sądach z RIO winny złożyć wniosek o odwołanie kolegium izby ...
Dz.U.01.55.577
2002-01-01 zm. Dz.U.01.154.1800 art.9
2002-10-27 zm. Dz.U.02.113.984 art.54
2003-11-29 zm. Dz.U.03.149.1454 art.1
2004-01-01 zm. Dz.U.03.149.1454 art.1
USTAWA
z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych.
Art. 2. 1. (3) Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z prawem.
2. W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej może rozwiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin - nie dłuższy niż 3 miesiące - dla powołania kolegium w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jest równoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy prezesa izby.
3. Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, tymczasowego prezesa, który do czasu utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego organu.
TW |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pią Paź 22, 2004 11:14 am Temat postu: |
|
|
/.../ no i chyba najlepszą taką osobą (i ozdobą) dla Pana Premiera - byłby nie kto inny, ale wysuwający się na czoło - Pan T.W. - jak powyżej. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pią Paź 22, 2004 11:38 am Temat postu: |
|
|
T.Wojtania powiedział:
Cytat: |
...a może zamiast czekać, samorządy które wygrały w sądach z RIO winny złożyć wniosek o odwołanie kolegium izby ...
|
.
Tak samo możnaby powiedzieć, że konsekwencją uprawomoćnienia się rozstrzygnięcia RIO o stwierdzeniu naruszającej prawo uchwały j.s.t., jak również wyroku Sądu Adm. - winno być zastosowanie zarządu komisarycznego.
Kogo byśmy wówczas zaproponowali na Komisarza /.../ |
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pią Paź 22, 2004 11:50 am Temat postu: |
|
|
Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.
...o ile ktoś przedstwiłby stosowne zarzuty organom JSt to tak, ale RIO to nie SĄD. Podjęcie uchwały naruszającej prawo nawet uchylonej przez sąd nie oznacza jeszcze konieczność wprowadznie zarządu komisarycznego ... liczą się tu skutki a nie zamiary |
|
Powrót do góry |
|
|
wojtania
Dołączył: 30 Lis 2002 Posty: 3136
|
Wysłany: Pią Paź 22, 2004 11:52 am Temat postu: |
|
|
Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.
...o ile ktoś przedstwiłby stosowne zarzuty organom JSt to tak, ale RIO to nie SĄD. Podjęcie uchwały naruszającej prawo nawet uchylonej przez sąd nie oznacza jeszcze konieczności wprowadznie zarządu komisarycznego ... liczą się tu skutki a nie zamiary.
Czasami to przydałby się wręcz Prokurator...
TW |
|
Powrót do góry |
|
|
|