Nadzór | Kontrola
Z prawnego punktu widzenia
nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego jest szczególnym
rodzajem ingerencji organów administracji państwowej w działalność samorządową.
Nadzór jest pojęciem szerszym od kontroli. Używa się go dla określenia
sytuacji, w której organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania
na postępowanie organów czy jednostek nadzorowanych. Nie może jednak wyręczać
tych jednostek w ich działalności. Uprawnienia nadzorcze oznaczają więc
prawo do kontroli wraz z możliwością wiążącego wpływania na organy czy
instytucje nadzorowane.
RIO
działają od 1993 roku i zostały powołane ustawą z 7 października 1992 r. o
regionalnych izbach obrachunkowych. Ich pozycja została umocowana w ustawie
zasadniczej, która w art. 171 stanowi, że regionalne izby obrachunkowe są
organami nadzoru nad działalnością j.s.t w zakresie spraw finansowych.
Zgodnie ze wspomnianym artykułem działalność samorządu terytorialnego
podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. Takie samo kryterium nadzoru
wymienione zostało również w ustawach ustrojowych j.s.t. przy czym w
odniesieniu do zadań zleconych gminom wymienia się także dalsze kryteria a
mianowicie celowość, rzetelność i gospodarność. Funkcje
nadzoru w regionalnych izbach obrachunkowych sprawują powołane zgodnie z
przepisami art.14 ustawy o rio Kolegia.
W ramach
kompetencji nadzorczych Kolegia izb:
-
orzekają o nieważności uchwał sprzecznych z prawem bądź wskazują,
że uchwała została podjęta z naruszeniem prawa gdy naruszenie prawa jest
nieistotne,
-
w odniesieniu do uchwał budżetowych – wyznaczają organom samorządu
termin do usunięcia sprzeczności z prawem wskazując nieprawidłowości i sposób
ich usunięcia,
-
orzekając o nieważności uchwały budżetowej
j.s.t. ustalają budżet
tej jednostki,
-
ustalają budżet j.s.t. w terminie do 30 kwietnia, jeżeli organ stanowiący
tej jednostki nie uchwali budżetu do 31 marca roku budżetowego
a ponadto
rozpatrują odwołania od opinii wydanych przez działające w izbach składy
orzekające oraz rozpatrują zastrzeżenia do wniosków zawartych w wystąpieniach
pokontrolnych.
Od
powstania izb w 1993 roku do chwili obecnej zarówno podmiotowy, jak i
przedmiotowy zakres nadzoru ulegał zmianom.
Zmiany
zakresu podmiotowego wynikały głównie z wprowadzenia reformy administracyjnej
kraju oraz innych reform ustrojowych.
Pierwotna
wersja ustawy o rio w przepisie
art.1 zakładała, że podmiotami nadzoru izb są: gminy, związki międzygminne,
inne komunalne osoby prawne i sejmiki samorządowe.
Nowelizacja
ustawy w 1997 roku zmieniła wykaz podmiotów nadzorowanych i zgodnie z nowym
przepisem Izby powołane były do nadzoru nad działalnością komunalną w
zakresie spraw budżetowych oraz kontroli gospodarki finansowej i zamówień
publicznych:
-
gmin, związków międzygminnych, innych komunalnych osób prawnych i
sejmików samorządowych,
-
Krajowego Związku Kas Powszechnego Ubezpieczenia
Zdrowotnego, zwanych dalej „Krajowym Związkiem Kas” oraz kas regionalnych i kas
branżowych powszechnego zdrowotnego zwanych dalej „kasami regionalnymi” i
„kasami branżowymi”.
Jednak kolejne zmiany przepisów ustawy o rio spowodowały, iż "kasy regionalne" oraz "kasy branżowe" nigdy nie zostały
objęte faktycznym nadzorem regionalnych izb obrachunkowych.
W związku z wprowadzoną reformą administracyjną i wprowadzeniem
kolejnego szczebla samorządu – powiatów i województw od 1999 roku izby
obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej
następujących podmiotów:
-
jednostek samorządu terytorialnego,
-
związków międzygminnych,
-
stowarzyszeń gmin oraz
stowarzyszeń gmin i powiatów,
-
związków powiatów,
-
stowarzyszeń powiatów,
-
samorządowych jednostek
organizacyjnych mających osobowość prawną,
-
innych podmiotów, w zakresie
wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów j.s.t.
W 2000 roku nastąpiła zmiana w nazewnictwie wyżej
przytoczonego punktu 6, który brzmi obecnie: „samorządowych jednostek
organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych”.
Zakres przedmiotowy nadzoru, podobnie jak podmiotowy, na
przestrzeni czasu funkcjonowania izb podlegał zmianom. Głównym powodem zmian
tego zakresu było formułowanie zadań nadzorczych w sposób ogólny, uniemożliwiający
ustalenie granic kompetencji nadzorczych wojewody i rio. Wszystkie kolejne
nowelizacje w tym zakresie miały na celu wyeliminowanie sporów pomiędzy
izbami a wojewodami. Ustawa
z 7 października 1992 r. w art.11 ust.1 w
swojej pierwotnej wersji wskazywała zakres spraw budżetowych nad którymi Izba
pełniła nadzór, zawierał on:
-
badanie uchwał budżetowych rady gminy, przedkładanych w trybie art..90
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym w zakresie ich zgodności
z prawem
-
badanie uchwał rady gminy przedkładanych w trybie, o którym mowa w
pkt.1 o nie udzieleniu zarządowi absolutorium
-
w przypadku nie uchwalenia
budżetu przez radę gminy do 31 marca roku budżetowego
- ustalanie budżetu gminy w terminie do końca kwietnia roku budżetowego w
zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych.
Zmiany
zakresu przedmiotowego były następujące: -
zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1995 roku o zmianie ustawy o samorządzie
terytorialnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 124 poz.601)
zakres
spraw zawierał:
-
badanie uchwał budżetowych rady gminy, przedkładanych w trybie art..90
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym w zakresie ich zgodności
z prawem
-
badanie uchwał rady gminy przedkładanych w trybie, o którym mowa w
pkt.1 o udzieleniu oraz nie udzieleniu zarządowi absolutorium
W przypadku nie uchwalenia budżetu przez radę gminy do 31 marca roku budżetowego
– ustalanie budżetu gminy w terminie do końca kwietnia roku budżetowego w
zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych. -
zgodnie z ustawą z dnia 20 sierpnia 1997 roku o zmianie ustawy o rio, o
samorządzie terytorialnym oraz o finansowaniu gmin (Dz.U. Nr 113 poz.734) zakres
uprawnień nadzorczych uległ uszczegółowieniu i obejmował badanie zgodności
z prawem uchwał organów gmin w sprawach:
-
budżetu
-
procedury uchwalania budżetu
-
układu wykonawczego budżetu gminy, jego szczegółowości oraz zmian
-
absolutorium dla zarządu
-
emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i
wykupu przez zarząd
-
zaciągania pożyczek i kredytów długoterminowych
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
-
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustaloną, corocznie przez radę
-
określenia wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać
zobowiązania
-
udzielania poręczeń majątkowych
-
wskazania banków prowadzących obsługę bankową gminy
-
określenia zakresu i zasad przyznawania dotacji dla jednostek gospodarki
pozabudżetowej
-
blokowanie planowanych wydatków budżetowych
-
upoważnienia zarządu gminy do dokonywania zmian w budżecie
-
upoważnienia zarządu do dysponowania rezerwami
-
uchwalania planu dochodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska
i gospodarki wodnej.
Zgodnie ustawą z dnia 18 grudnia 1998 r. o zmianie ustawy o rio (Dz.U.
Nr 160 poz. 1062) katalog spraw obejmował badanie uchwał w zakresie spraw
finansowych,
a w szczególności:
-
określenie w sposób bezpośredni
lub pośredni poziomu planowanych przychodów i dochodów oraz funduszy
celowych, za wyjątkiem uchwał w sprawie zbycia lub
obciążenia praw majątkowych,
-
stanowiących o podstawie
do dokonywania wydatków
-
określających procedury
gromadzenia i wydatkowania środków finansowych, w tym zwłaszcza upoważnienia
do dokonywania zmian w budżecie i dysponowania rezerwami budżetowymi
-
zawierających oceny
wykonywania budżetu przez zarządy jednostek sam. teryt.
(uchwały w sprawie absolutorium).
Zgodnie ustawą z dnia 22 stycznia 2000 r. o
zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji
publicznej (Dz.U. Nr 12 poz. 136) ustalono zamknięty katalog uchwał
powierzonych nadzorowi izb. Według znowelizowanego przepisu ustawy o rio
izby badają uchwały podejmowane przez organy j.s.t. w sprawach:
-
procedury
uchwalania budżetu i jego zmian,
-
budżetu i jego zmian
-
zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego
jednostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek
-
zasad i zakresu przyznawania dotacji
-
podatków i opłat lokalnych
-
absolutorium dla zarządu.
Izby
prowadząc postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwał (objętych
nadzorem) organów j.s.t. za nieważne w części lub całości zgodnie z art.12
ustawy o rio, w stosunku do wszystkich uchwał do dnia 31 grudnia 1998 roku,
stosowały zasadę uprzedniego wskazywania nieprawidłowości oraz sposobu i
terminu ich usunięcia.
Wobec wszystkich uchwał objętych nadzorem izb, jeżeli
organ właściwy w wyznaczonym terminie nie usunął nieprawidłowości,
kolegium izby orzekało o nieważności uchwał w całości lub części.
Przepisem art.1 ust.1 pkt 12 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku o zmianie ustawy
o rio (obowiązującej od początku 1999 roku) ograniczono zakres przedmiotowy
uchwał, w stosunku do których dopuszczone jest stosowanie dwustopniowej zasady
prowadzenia postępowania nadzorczego. Od dnia 1 stycznia 1999 r. zasada ta
obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do uchwał budżetowych. Kolegium izby
stwierdzając nieważność uchwały budżetowej jest zobowiązane ustalić budżet lub
jego części dotknięte nieważnością. W stosunku do pozostałych uchwał od razu
orzeka się nieważność w części lub całości.
Na przestrzeni lat 1993 – 2000 ogólna liczba zbadanych przez izby uchwał systematycznie rosła, od 14 105 w 1993 r.
do 88 391 w 1999 r. i 99 592 w 2000 r. Przyczyny tak dużego wzrostu liczby
badanych uchwał tkwią w rozszerzeniu właściwości rzeczowej izb, wynikającej
z kolejnych nowelizacji ustawy o rio oraz zwiększenia liczby nadzorowanych
jednostek w związku z dokonaną z dniem 1 stycznia 1999 r. reformą
administracji publicznej.
Nadzór | Kontrola