Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 632 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159551798
 

[ Pokaż wszystkie artykuły tego tematu ] [ Pokaż listę tytułów wszystkich artykułów tego tematu ]

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "DOCHODY Z TYTUŁU OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI I ICH PRZEZNACZENIE W LATACH 2016 - 2017"

Szanowni Państwo,

W imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie dochodów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich przeznaczenia w latach 2016 - 2017.
Koordynatorem kontroli, w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, była Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie.


Celem kontroli była ocena dochodów pozyskiwanych przez wybrane jednostki w poszczególnych województwach realizujące zadania w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz wydatków ponoszonych na funkcjonowanie tego systemu. W ramach oceny dochodów szczegółowej analizie poddano prawidłowość pobierania opłaty od właścicieli nieruchomości składających deklaracje lub takich, którym organ wykonawczy gminy określił wysokość zobowiązania z tego tytułu w wydanej decyzji, czynności podejmowane w celu weryfikacji danych zawartych w składanych deklaracjach, czynności zmierzających do wyegzekwowania od konkretnych właścicieli nieruchomości realizacji ciążącego na nich obowiązku oraz prawidłowość przeprowadzanych postępowań w przedmiocie udzielenia ulg w zapłacie opłaty polegających na umorzeniu, odroczeniu terminu zapłaty lub rozłożeniu zaległości na raty.


Istotnym elementem kontroli było również zbadanie struktury wydatków ponoszonych na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami oraz relacji dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami do wydatków ponoszonych na realizację tego zadania. Zgodnie z przyjętymi założeniami system gospodarowania odpadami komunalnymi zorganizowany przez gminę powinien się samofinansować, co przekłada się na obowiązek ustalania wysokości ponoszonej przez mieszkańców gmin opłaty na poziomie zabezpieczającym pokrycie wydatków na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi lub dostosowania poziomu wydatków do osiąganych dochodów.


W razie wykonywania przez związek międzygminny zadań w zakresie gospodarowania odpadami określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach prawa i obowiązki organów gminy, w tym uchwalanie aktów prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku (odpowiednio zarząd i zgromadzenie), stąd kontrolą objęto zarówno jednostki samorządu terytorialnego jak i związki międzygminne prowadzące działalność w tym zakresie.


Przeprowadzona w roku 2018 kontrola „Dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich przeznaczenie w latach 2016 - 2017” była swoistym dopełnieniem kontroli przeprowadzonej w roku 2016 „Przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013–2015”. O ile czynności kontrolne prowadzone w ramach ostatniej z wymienionych kontroli koncentrowały się na stronie wydatkowej systemu, a w szczególności na prawidłowości przeprowadzonych przetargów, to głównym obszarem zainteresowania kontrolujących w 2018 r. była strona dochodowa systemu, prawidłowość pobierania opłat za gospodarowanie tymi odpadami, ich windykacja oraz udzielanie ulg w zapłacie tego zobowiązania. Podobnie jak w 2016 r. w trakcie kontroli przeprowadzonej w roku 2018 zgromadzono również wiele informacji o wymiarze finansowym systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.


Ustalenia kontroli zostały również przedstawione w opracowanym przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2018 r., które zostało przekazane Sejmowi i Senatowi RP w czerwcu br.


Wyniki kontroli wskazują, że w podstawowym obszarze badania, to jest w zakresie gromadzenia dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kontrola nie ujawniła nieprawidłowości istotnych w wymiarze finansowym lub ciężarze gatunkowym. Stwierdzone nieprawidłowości nie odbiegają w zasadniczy sposób od nieprawidłowości stwierdzanych przy badaniu innych dochodów podatkowych. Niepokojący jest jednak fakt, że w większości jednostek występuje trwały niedobór dochodów z tytułu opłaty w stosunku do wydatków związanych z systemem gospodarowania odpadami. Jest to niespójne z założeniami ustawy, zgodnie z którymi gminy otrzymały zadanie publiczne wraz ze źródłem jego sfinansowania.


Przekazując w Państwa ręce raport z kontroli wyrażamy przekonanie, że ustalenia zawarte w prezentowanym opracowaniu będą stanowić wiarygodne źródło informacji o dochodach z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i strukturze finansowanych z tych opłat wydatków na zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz przyczynią się do poprawy rozwiązań legislacyjnych obowiązujących w tym zakresie.


Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez szczecin opublikowane 13 Lip, 2020 - 10:41 (4607 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO 25 lat regionalnych izb obrachunkowych

W dniu 18 września 2018 r. Regionalne Izby Obrachunkowe świętowały swoje ćwierćwiecze. Uroczystość z tej okazji odbyła się w Sali Kolumnowej Sejmu. W uroczystości wzięli udział Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Dera, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Pan Paweł Szefernaker, parlamentarzyści, Prezes Najwyższej Izby Kontroli Pan Krzysztof Kwatkowski, Prezes Krajowej Izby Odwoławczej Pani Małgorzata Rakowska, Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Pani Barbara Loba, w imieniu Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Pana Tomasza Robaczyńskiego – Zastępca Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Pan Mirosław Stańczyk, przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego – Dyrektor Departamentu Studiów Makroekonomicznych i Finansów Pan Mirosław Błażej, Zastępca Dyrektora Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego Pani Sylwia Ługowska-Bulak.

Historię 25 lat funkcjonowania RIO oraz ich osiągnięcia przybliżyła w wystąpieniu okolicznościowym przewodnicząca Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Pani Grażyna Wróblewska.

Podczas uroczystości głos zabrał m.in. Pan Minister Paweł Szefernaker, który podkreślił, że Regionalne Izby Obrachunkowe utworzone zostały jako organy nadzorujące i kontrolujące jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych oraz prowadzące działalność informacyjną i szkoleniową w sprawach budżetowych. Nie są one elementem systemu organizacyjnego samorządu, lecz specjalnie powołaną instytucją państwową, sprawującą kontrolę zewnętrzną w stosunku do organów i jednostek samorządu terytorialnego. Stwierdził także, że 25-letni okres funkcjonowania Izb potwierdził w praktyce ich ważna rolę, na którą wpłynęła „niezaprzeczalna ewolucja systemu finansów samorządowych, jak również wzrost zadań i roli samorządu terytorialnego w życiu publicznym”. Dodał, że znaczenie izb obrachunkowych zostało dostrzeżone także dzięki ogromowi pracy wykonanej przez ich pracowników.

Do uczestników uroczystości i organizatorów listy skierowali Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda, Marszałek Sejmu RP Pan Marek Kuchciński, Marszałek Senatu RP Pan Stanisław Karczewski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Pan Tomasz Robaczyński, Dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Pani Zdzisława Wasążnik, Prezes Krajowej Izby Odwoławczej Pani Małgorzata Rakowska, Przewodnicząca Krajowej Reprezentacji SKO Pani Krystyna Sieniawska, kilku wojewodów oraz prof. dr hab. Teresa Lubińska.

W trakcie uroczystości wręczone zostały odznaczenia państwowe nadane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę dla pracowników Regionalnych Izb Obrachunkowych. Odznaczenia wręczył Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Dera.

Listy gratulacyjne:
1. List od Prezydenta RP
2. List od Marszałka Sejmu RP
3. List od Marszałka Senatu RP
4. List od Podsekretarza Stanu MF
5. List od Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w MF
6. List od Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
7. List od Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych
8. List od Wojewody Lubelskiego
9. List od Wojewody Śląskiego
10. List od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego
11. List od prof. T. Lubińskiej




 
 
  Wysłane przez Adam opublikowane 05 Lis, 2018 - 08:38 (9300 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Kontrola zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego.

Koordynatorem kontroli była Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie.

Zakres przedmiotowej kontroli obejmuje lata: 2015 - 2016. Celem kontroli była ocena aktualnego stanu zadłużenia SP ZOZ na przykładzie wybranych jednostek w poszczególnych województwach, wskazanie skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego będących ich podmiotami tworzącymi, wynikających ze spłaty zadłużenia za podległe SP ZOZ, weryfikacja prawidłowości kategoryzowania i ujmowania w sprawozdaniach poszczególnych tytułów dłużnych, jak również zbadanie funkcjonowania systemu nadzoru podmiotu tworzącego nad działalnością SP ZOZ.

Ustalenia kontroli zostały również przedstawione w opracowanym przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2017 r., które zostało przekazane Sejmowi i Senatowi RP w czerwcu br.

Zagadnienia związane z zadłużeniem jednostek samorządu terytorialnego są wciąż aktualne, szczególnie, że pojawia się coraz więcej samorządów, które mają problemy finansowe. Bez wątpienia istnieje silna korelacja pomiędzy stanem zadłużenia SP ZOZ a stabilnością finansową i rozwojem jst. Należy podkreślić, że sytuacja finansowa placówek ochrony zdrowia ma znaczący wpływ na budżety jst będących podmiotami tworzącymi, dla których zadłużenie SP ZOZ tworzy potencjalne zagrożenie związane z koniecznością jego spłaty. Dlatego tego typu zadłużenie wymaga ciągłego monitorowania i dostosowania aktualnie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów na rynku finansowym.

Obserwujemy coraz częstsze korzystanie przez jednostki z niestandardowych instrumentów finansowania, które w efekcie wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki, ale nie zawsze są traktowane przez jednostki jako dług a przecież zwiększają koszty jego obsługi. By móc aktywnie reagować na zmieniającą się sytuację w zakresie zadłużenia jednostek potrzebna jest bieżąca i wiarygodna informacja o poziomie ich długu, a to jest możliwe tylko wtedy kiedy istnieje rzetelna sprawozdawczość. Jak pokazują wyniki niniejszej kontroli wciąż występuje wiele nieprawidłowości w zakresie obsługi zadłużenie poszczególnych jednostek, do których w szczególności zaliczyć należy: nieterminowe regulowanie zobowiązań i wiążące się z tym dodatkowe koszty związane z obsługą zadłużenia, liczne błędy w zakresie sporządzanej sprawozdawczości oraz brak wystarczających mechanizmów nadzoru nad działalnością SP ZOZ.

Przekazując w Państwa ręce raport z kontroli, wyrażamy przekonanie, że ustalenia zawarte w prezentowanym opracowaniu będą stanowić wiarygodne źródło informacji o stanie zadłużenia jednostek oraz przyczynią się do poprawy rozwiązań legislacyjnych obowiązujących w tym zakresie.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 29 Sie, 2018 - 08:20 (10788 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Dotacje celowe na referenda, wybory prezydenckie i parlamentarne w 2015 r."

Szanowni Państwo

Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie dotacji celowych na referenda, wybory prezydenckie i parlamentarne w 2015 r. Podstawą podjęcia kontroli była Uchwała Nr 5/2016 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r.
Koordynatorem kontroli – w imieniu KR RIO – była Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.

Rok 2015 był okresem szczególnym, w którym jednostki samorządu terytorialnego wykonywały zadania zlecone wynikające z ustawy Kodeks wyborczy w zakresie przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, referendum ogólnokrajowego oraz wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Realizacja w ciągu jednego roku budżetowego wymienionych trzech zadań była jedną z przesłanek do przeprowadzenia po raz pierwszy w trybie kontroli koordynowanej przez regionalne izby obrachunkowe prawidłowości wydatkowania środków pochodzących z budżetu Państwa.

Celem kontroli było zbadanie i ocena przestrzegania prawidłowości wykorzystania i rozliczania dotacji
udzielonych jednostkom samorządu terytorialnego na wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 10 maja i 24 maja 2015 r., referendum ogólnokrajowe w dniu 6 września 2015 r. oraz wybory do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 25 października 2015 r.
Kontrola, obejmowała prawidłowość wykorzystania otrzymanych dotacji przez gminę, rzetelność
dokumentowania rozliczeń otrzymanych dotacji przez gminę, zwrot dotacji niewykorzystanej, wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie lub nadmiernie pobranej, ewidencję księgową i sprawozdawczość budżetowa związaną z dotacją.

W czasie kontroli koordynowanej zostały określone występujące nieprawidłowości oraz ustalono wymiar finansowy realizowanych zadań.

Szczegółową kontrolą prawidłowości wykorzystania i rozliczania dotacji udzielonych jednostkom samorządu terytorialnego na wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 10 maja i 24 maja 2015 r., referendum ogólnokrajowe w dniu 6 września 2015 r. oraz wybory do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej

Polskiej w dniu 25 października 2015 r. przeprowadzono w 69 gminach we wszystkich województwach.

Celem zapewnienia większej miarodajności otrzymanych danych, które miały wpływ na formułowanie wniosków, wykorzystano również Informacje Szefa Krajowego Biura Wyborczego:
- o wydatkach z budżetu państwa poniesionych na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 10 maja i 24 maja 2015 r.,
- o wydatkach z budżetu państwa poniesionych na przygotowanie i przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego w dniu 6 września 2015 r.,
- o wydatkach z budżetu państwa poniesionych na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej i do Senatu Rzeczy pospolitej w dniu 25 października 2015 r.

Posłużyły one do zobrazowania i porównania wielkości udziałów kwot wykorzystanych na realizację poszczególnych jednostkowych zadań w ogólnej wielkości środków przekazanych gminom na realizację poszczególnych zadań wynikających z Kodeksu wyborczego w odniesieniu do jednostek kontrolowanych i wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.

Krajowa Rada RIO wyraża przekonanie, że zebrany materiał z powyższej kontroli koordynowanej będzie cennym źródłem wiedzy na temat prawidłowego wykorzystania środków publicznych służących wykonywaniu zadań powierzonych samorządom terytorialnym.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 29 Sie, 2018 - 08:12 (11178 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "DOCHODY Z MIENIA WYNIKAJĄCE Z NAJMU LOKALI UŻYTKOWYCH W LATACH 2014 - 2015"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie Dochodów z mienia wynikających z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015.
Podstawą do przeprowadzenia kontroli były uchwały Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 grudnia 2015 r.: Nr 8/2015 w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2016 r. oraz Nr 9/2015
w sprawie przyjęcia założeń do kontroli koordynowanej dochodów z mienia wynikających z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015. Koordynatorem kontroli, w imieniu KR RIO, była Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Celem kontroli było sprawdzenie wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego ustawowego obowiązku ustalania przypadających im należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania wynikających z art. 42 ust. 5 ustawy o finansach publicznych w zakresie realizacji dochodów z mienia, w tym: prawidłowego ustalania mających charakter cywilnoprawny należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych, prowadzenia postępowania mającego na celu wyegzekwowanie zaległości wynikających z umów najmu lokali użytkowych, możliwości i prawidłowości zastosowania ulg w stosunku do należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych.

Zagadnienia będące przedmiotem niniejszej kontroli to ważny element procesu gospodarowania mieniem należącym do jednostek samorządu terytorialnego oraz procesu pozyskiwania przez powyższe jednostki dochodów własnych.
Jak pokazują wyniki niniejszej kontroli proces pozyskiwania dochodów z umów najmu lokali użytkowych w znacznej mierze przebiega w sposób prawidłowy.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »



 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 24 Lip, 2017 - 13:48 (14861 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "PRZETARGI NA ODBIÓR I ZAGOSPODAROWANIE ODPADÓW KOMUNALNYCH W LATACH 2013 - 2015"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013 - 2015.

Koordynatorem kontroli - w imieniu KR RIO - była Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu.

Kontrola zamówień publicznych jest jednym z podstawowych zadań regionalnych izb obrachunkowych, wymienionym expressis verbis w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i realizowanym od początku objęcia jednostek samorządu terytorialnego systemem zamówień publicznych w 1995 r. Zamówienia publiczne są badane w trakcie wszystkich kontroli kompleksowych. Wyniki kontroli są agregowane, analizowane i prezentowane w corocznych sprawozdaniach z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego, przedstawianych Sejmowi i Senatowi.

Jakie więc były przesłanki objęcia zamówień publicznych kontrolą koordynowaną w 2016 r.? Zadecydowała o tym specyfika przedmiotu zamówienia. Bowiem jedynie połączenie dobrej znajomości procedur zamówień publicznych z merytoryczną wiedzą o przedmiocie zamówienia, umożliwia prawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia, stworzenie wzoru umowy, a w konsekwencji udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który zapewni optymalną realizację zadań publicznych.

W badanym zakresie, samorząd nie posiadał wystarczającego doświadczenia, bo do roku 2013 organizowanie gospodarki odpadami komunalnymi nie było jego zadaniem. Zorganizowanie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych stanowiło więc dla samorządów wyzwanie, a zarazem kreowało obszar ryzyka wystąpienia nieprawidłowości.
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości realizacji przez gminy obowiązku wyłonienia w drodze przetargu podmiotu, który będzie wykonywał usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Kontrole miały objąć wszystkie etapy udzielania zamówień publicznych na tę usługę oraz prawidłowość jej wykonywania, w szczególności w aspekcie finansowym, tj. rozliczeń z wykonawcą. Celem kontroli było również ustalenie, czy organizowane przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają cechy szczególne. Badano przykładowo, jak często były ogłaszane, ilu przystępowało do nich oferentów, czy były unieważniane częściej niż inne przetargi.

W ramach kontroli koordynowanej zostały zabrane informacje dotyczące wymiaru finansowego nowego zadania własnego gminy. Na podstawie danych dotyczących relacji dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gromadzonych w poszczególnych latach do wydatków ponoszonych na realizację umów zawartych w wyniku przetargów, podjęto próbę analizy tego zjawiska w perspektywie dłuższej niż rok. Starano się przy tym ustalić, czy gminy nie traktują nowego źródła dochodów, jako tytułu pozwalającego na finansowanie bieżących niedoborów budżetowych.

Szczegółową kontrolę zamówień publicznych przeprowadzono w 76 gminach we wszystkich województwach. Aby zapewnić większą miarodajność danych, a tym samym wpłynąć na rzetelność formułowanych wniosków, na potrzeby kontroli zgromadzono również dane o charakterze finansowym i statystycznym łącznie z 227 gmin z terenu całego kraju. Dane w rozdziałach 4 i 5 oparte są na szczegółowych wynikach kontroli przeprowadzonych w 76 gminach, zaś wyniki kontroli przedstawione w rozdziałach 3, 6 i 7 oparto na pełnej próbie 227 gmin.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 24 Lip, 2017 - 13:47 (14403 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "INWENTARYZACJA SKŁADNIKÓW MIENIA W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO"

Szanowni Państwo,


Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie inwentaryzacji mienia dokonywanej przez jednostki samorządu terytorialnego. Najważniejsze ustalenia kontroli przedstawione zostały w opracowanym przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych „Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2015 roku”, które przekazane zostało Sejmowi i Senatowi RP w czerwcu br.

Koordynatorem kontroli, w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, była Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

Inwentaryzacja stanowi najistotniejszy element weryfikacji majątku jednostek. Często zdarza się, że — w następstwie różnych przyczyn — obraz stanu posiadania majątku i źródeł jego finansowania ujawniony w księgach rachunkowych nie pokrywa się z rzeczywistością. Inwentaryzacja jest elementem rachunkowości, dlatego przeprowadzając ją, jednostka powinna bezwzględnie stosować określone przepisy ustawy o rachunkowości. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika nie tylko z art. 26 ustawy o rachunkowości, ale także z nadrzędnych zasad rachunkowości. Jedna z tych zasad dotyczy wiarygodności danych w księgach rachunkowych jednostki — dane zawarte w dokumentacji księgowej w postaci zapisów księgowych muszą być zgodne z faktycznym przebiegiem zdarzeń gospodarczych.

Inwentaryzacja ma na celu przede wszystkim ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. W dalszej kolejności powinno nastąpić porównanie wyników ustaleń dokonanych w trakcie inwentaryzacji z danymi, które widnieją w księgach jednostki, a także ustalenie, wyjaśnienie i rozliczenie, przez odpowiednie zapisy w księgach, pojawiających się ewentualnie różnic inwentaryzacyjnych.

Wyniki kontroli ukazują złożoność obowiązków ustawowych związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Skala i zakres stwierdzonych nieprawidłowości wskazują, że prawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie wyników inwentaryzacji jest zadaniem trudnym, wymagającym uprzedniego przyjęcia rozwiązań organizacyjnych zapewniających prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych dla składników mienia komunalnego.



Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 18 Sie, 2016 - 15:23 (22625 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Dochody z mienia z umów cywilnoprawnych w jednostkach samorządu terytorialnego"

Szanowni Państwo,


Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie dochodów z mienia z umów cywilnoprawnych pozyskiwanych przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Kontrola została przeprowadzona w 2015 r. i dotyczyła problematyki pozyskiwania przez jednostki samorządu terytorialnego dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości komunalnych, zagadnień związanych z udzielaniem i zwrotem bonifikat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, a także problematyki umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym stanowiących dochody budżetów tych jednostek.

Zakres przedmiotowej kontroli obejmuje lata: 2013 - 2014. Podstawą do przeprowadzenia kontroli była uchwała Nr 6a/2014 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 czerwca 2014 roku w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2015 r., w zakresie określonym uchwałą Nr 10/2014 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 5 grudnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały nr 6a/2014 z dnia 10 czerwca 2014 roku w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2015 r.


Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 18 Sie, 2016 - 15:22 (20552 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 08 Lut, 2016 - 12:30 (16388 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Stanowisko KRRIO z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie przyjmowania przez jst w depozyt wolnych środków

Stanowisko KRRIO z dnia 12 marca 2015 r.
w sprawie przyjmowania przez jst w depozyt wolnych środków


W związku ze zmianą dokonaną zmianą ustawy o finansach publicznych z dnia 8 listopada 2013 r. do Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych wpłynęły pytania dotyczące przyjmowania w depozyt wolnych środków od samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, samorządowych instytucji kultury oraz samorządowych osób prawnych, które przedstawiam poniżej:
1. Czy lokowanie wolnych środków przez SP ZOZ, samorządowe instytucje kultury oraz samorządowe osoby prawne w formie depozytu u jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 48 ust. 1a jest możliwe wyłącznie w przypadkach określonych w art. 91a tj. na pokrycie deficytu lub rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego?
2. Czy środki złożone w depozyt należy zaliczyć do przychodów budżetu jst na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4e ustawy o finansach publicznych tzn. przychodów pochodzących z innych operacji finansowych?
3. Czy wypłatę środków z depozytu należy zaliczyć do rozchodów budżetu jst na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych tzn. rozchodów z innych operacji finansowych związanych z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością?
4. Czy do środków złożonych w depozyt przez SP ZOZ, instytucje kultury i samorządowe osoby prawne powinno się stosować przepisy art. 845 k.c., który stwierdza, że w przypadku depozytu nieprawidłowego powinno się stosować przepisy o pożyczce? Z możliwości sfinansowania przez jednostkę samorządu terytorialnego deficytu lub rozchodów budżetu wynika, że depozyt wolnych środków posiadałby charakter tzw. depozytu nieprawidłowego?
5. Czy uchwała organu stanowiącego jst wyrażająca zgodę na przyjmowanie w depozyt wolnych środków powinna być wspólna dla wszystkich jednostek i określać takie same warunki depozytu czy możliwe jest podjecie kilku uchwał, które zawierałyby różne warunki dla poszczególnych jednostek, uzależniając je od aktualnych warunków, na jakich jednostki te dokonują lokat w bankach?
6. Czy przy określaniu wysokości i sposobu obliczania oprocentowania środków przyjętych w depozyt jst powinna kierować się wytycznymi przyjętymi dla lokowania środków na rachunkach depozytowych Ministra Finansów i określonych w art. 83a ustawy o finansach publicznych?
7. Czy na jst ciążyłby obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnej? Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy depozytu nieprawidłowego płaci się podatek w wysokości 2% opodatkowania, natomiast z art. 8 pkt 4 ww. ustawy wynika, że jednostki samorządu terytorialnego będące stroną czynności cywilnoprawnych są zwolnione od tego podatku?



>>> więcej ...
 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 23 Maj, 2015 - 12:38 (15924 Odsłon)
Czytaj więcej... (170 bajtów więcej) Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź