Część I
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku
Sejm nowelizując ustawę o regionalnych izbach obrachunkowych w sierpniu 1997 r. wprowadził art. 25a o Krajowej Radzie Regionalnych Izb Obrachunkowych. Po pięciu latach działania siedemnastu regionalnych izb obrachunkowych okazało się, że w trakcie dyskusji nad ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych w latach 1991 i 1992 rację mieli ci posłowie i senatorowie oraz eksperci, którzy uważali, że należy utworzyć także krajową reprezentację izb w celu koordynowania działań izb regionalnych. Zgodnie z ust. 1 art. 25a zadania Krajowej Rady są następujące:
W skład Krajowej Rady wchodzą prezesi regionalnych izb obrachunkowych oraz po jednym reprezentancie kolegium każdej izby (w sumie 32 osoby).
Krajowa Rada rozpoczęła działalność w styczniu 1998 roku. Rok 2002 był więc piątym rokiem jej działalności. KR RIO wypracowała procedury, wynikające z regulaminu, umożliwiające właściwe wykonywanie zadań ustawowych w trudnych warunkach organizacyjnych i finansowych.
Zadania określone w art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Krajowa Rada realizuje na swoich posiedzeniach plenarnych, poprzez działalność przewidzianych w regulaminie komisji oraz poprzez działania przewodniczącego Rady i jego zastępców.
Pracami Rady kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz przewodniczący, wybierany na dwuletnie kadencje spośród jej członków. Jego dwaj zastępcy wybierani są według tych samych zasad.
Swoje zadania ustawowe Krajowa Rada realizuje w oparciu o regulamin, zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.
W Krajowej Radzie działa pięć stałych Komisji:
W 2002 r. odbyły się cztery posiedzenia plenarne KR RIO (7 lutego, 4 kwietnia, 22 - 23 maja i 24 - 26 września).
Przedmiotem obrad KR RIO 7 lutego 2002 r. był projekt porozumienia z Najwyższą Izbą Kontroli. Krajowa Rada zaakceptowała projekt i upoważniła przewodniczącego do podpisania porozumienia. Przyjęto także wnioski do projektu budżetu państwa w cz. 80 na rok 2003. Członkowie Krajowej Rady zwrócili uwagę na niepokojącą praktykę prac nad projektem budżetu (dysponent części, minister finansów), polegającą na zupełnym nieliczeniu się z wnioskami KR RIO, co powoduje, że art. 25a ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych nie jest właściwie wykonywany.
Posiedzenie KR RIO 4 kwietnia 2002 r. poświęcone było przyjęciu stanowiska w sprawie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Stanowisko to, po przekazaniu Senatowi, wykorzystała w swoich pracach nad nowelizacją Komisja Samorządu Terytorialnego, stało się także podstawą do udziału w pracach Komisji - najpierw Senatu, a następnie Sejmu - przedstawicieli KR RIO.
Posiedzenie KR RIO w dniach 22 - 23 maja poświęcone było rozpatrzeniu informacji Komisji Analiz KR RIO o pracach nad Sprawozdaniem z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku dla Sejmu i Senatu. Prace nad sprawozdaniem wykonywane są przez wszystkie regionalne izby obrachunkowe według szczegółowych instrukcji przygotowywanych corocznie przez Komisje KR RIO. Za całość prac odpowiada Komisja Analiz. Sprawozdanie zostało przyjęte przez KR RIO i skierowane do druku. Członkowie KR RIO zapoznali się także z przebiegiem wstępnych prac przygotowawczych do rozpoczęcia pierwszej skoordynowanej kontroli przeprowadzanej przez RIO i NIK. Prace przygotowawcze prowadziła Komisja Koordynacji Kontroli KR RIO wspólnie z Departamentem Administracji Publicznej NIK.
W dniach 24 - 26 września 2002 r. odbyło się czwarte posiedzenie Krajowej Rady. Poświęcone było zapoznaniu się z informacją Komisji Koordynacji Kontroli o przebiegu kontroli zobowiązań i stanu zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, przeprowadzanych w porozumieniu z NIK, stanu prac i uzgodnień związanych z przygotowanym porozumieniem KR RIO z Urzędem Zamówień Publicznych oraz zatwierdzeniu przedstawionego przez przewodniczącego Komisji Analiz harmonogramu prac KR RIO nad Sprawozdaniem z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku dla Sejmu i Senatu (harmonogram obejmuje okres od października do maja).
Poza posiedzeniami plenarnymi KR RIO odbywały się także posiedzenia Komisji Rady oraz okresowe spotkania naczelników wydziałów kontroli oraz wydziałów analiz, koordynowane przez właściwe Komisje Krajowej Rady. W ramach wykonywanych zadań koordynacyjnych Krajowa Rada przeprowadziła seminarium dla kierowników biur i głównych księgowych 16 regionalnych izb obrachunkowych (27 - 30 czerwca 2002 r.), poświęcone ujednoliceniu instrukcji: kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt, a także wprowadzeniu elektronicznego rejestru poczty przychodzącej i wychodzącej we wszystkich izbach. Komisja Orzecznictwa i Legislacji KR RIO, po konsultacjach z kierownictwem wszystkich izb, przygotowała wzory dokumentów związanych z wypełnieniem obowiązków wynikających z ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Od 2002 r. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych współpracuje, na zaproszenie przewodniczącego, z Sejmową Komisją Kontroli Państwowej (zmieniony regulamin Sejmu umożliwia tę współpracę). 13 marca 2002 r. przewodniczący KR RIO złożył Komisji informację o działalności kontrolnej w 2001 roku. 12 września 2002 r. Komisji przekazano szczegółową informację o działalności kontrolnej RIO za 2001 rok i I połowę 2002 roku.
Na posiedzeniu połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Kontroli Państwowej 12 listopada 2002 r. rozpatrzono i przyjęto przedłożone Sejmowi 25 czerwca 2002 r. Sprawozdanie z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku.
Od 20 marca do listopada 2002 r. przedstawiciele KR RIO brali udział w pracach Senackiej Komisji nad projektem nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Od 19 grudnia prace kontynuowano w Sejmowej podkomisji ds. nowelizacji tej ustawy (po przekazaniu z Senatu do Sejmu).
W 2002 r. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych podpisała porozumienia z dwiema instytucjami: z Najwyższą Izbą Kontroli (18 lutego) i z Urzędem Zamówień Publicznych (17 października).
Z inicjatywy Krajowej Rady RIO i Najwyższej Izby Kontroli, zgodnie z podpisanym porozumieniem, przeprowadzono skoordynowaną kontrolę jednostek samorządu terytorialnego (czerwiec - grudzień). Jej celem było ustalenie i ocena stanu zadłużenia jst i ich jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną (poziom, dynamika i struktura zadłużenia, przyczyny, zaciąganie i spłata zobowiązań, przeznaczenie środków z zaciągniętych zobowiązań) - w okresie od 31 grudnia 1999 r. do 30 czerwca 2002 roku. Kontrolą objęto 242 jednostki samorządu terytorialnego o bardzo zróżnicowanym poziomie zadłużenia (w tym RIO - 146). Dodatkowo ustalono stan zadłużenia 344 samorządowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną (RIO - 178).
Celem porozumienia KR RIO z Urzędem Zamówień Publicznych jest wspólne działanie dla zapewnienia zgodnego z prawem i efektywnego wydatkowania środków publicznych. Porozumienie to jest konsekwencją kilkuletniej faktycznej współpracy obu instytucji, wynikającej z realizacji obowiązków ustawowych. Dzięki porozumieniu podpisanemu 17 października 2002 r. możliwe będą wspólne szkolenia z zakresu zamówień publicznych oraz wymiana informacji: ze strony RIO o stwierdzonych naruszeniach ustawy o zamówieniach publicznych, a ze strony UZP o kierunkach projektowanych zmian w ustawie, o aktualnym orzecznictwie z tego zakresu i oczekiwaniach Urzędu wobec organu kontroli.
Krajowa Rada ściśle współpracuje z Ministerstwem Finansów, w tym z Departamentem Finansów Samorządu Terytorialnego w zakresie sprawozdawczości budżetowej i bieżących spraw związanych ze stosowaniem ustawy o finansach publicznych oraz z Departamentem Kontroli Finansowej i Audytu w zakresie przygotowania rio do podjęcia nowych zadań kontrolnych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji jest dysponentem cz. 80 budżetu (regionalne izby obrachunkowe) i sprawuje nadzór nad działalnością RIO. Kontakty zarówno KR RIO jak i poszczególnych izb z MSWiA mają charakter ciągłej współpracy w sprawach finansowych i administracyjno-organizacyjnych.
W 2002 r. nastąpiły trzy zmiany w składzie KR RIO. Prof. Zdzisława Prochowskiego z Regionalnej Izby w Łodzi zastąpił Paweł Jaśkiewicz, a zmarłego prezesa RIO w Olsztynie Józefa Kilisia w pracach KR RIO zastąpiła p.o. prezesa zastępca Iwona Bendorf-Bundorf. Po odwołaniu przez Prezesa Rady Ministrów z funkcji prezesa RIO w Zielonej Górze Witolda Kaweckiego w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego, członkiem KR RIO został nowy prezes, Andrzej Skibiński. Dokonano też zmian w składach Komisji (uchwałami z 22 maja i 25 września 2002 r.).
Wydatki na wykonywanie zadań ustawowych KR RIO w 2002 r. wyniosły 38,5 tys. zł; z kwoty tej ponad połowę stanowiły wydatki związane z przygotowaniem i drukiem Sprawozdania dla Sejmu i Senatu. Członkowie KR RIO nie otrzymują z tytułu członkostwa żadnych diet ani ryczałtów.
Sekretariat KR RIO działa przy przewodniczącym (przewodniczący dr Bogdan Cybulski, prezes RIO we Wrocławiu, ul. Ofiar Oświęcimskich 5, wroclaw@rio.gov.pl). Wiceprzewodniczącymi są: dr Marek Poniatowski, prezes RIO w Lublinie, ul. Lubomelska 1-3 (lublin@rio.gov.pl) i dr Stanisław Srocki, prezes RIO w Białymstoku, ul. Branickiego 13 (bialystok@rio.gov.pl). Odpowiedzialnym za przygotowanie Sprawozdania dla Sejmu i Senatu, z ramienia KR RIO, jest przewodniczący Komisji Analiz Budżetowych, Tadeusz Dobek, prezes RIO w Bydgoszczy, ul. Świętej Trójcy 35 (bydgoszcz@rio.gov.pl).
[ Początek strony ]
[33] Dz. U. Nr 141, poz. 1177.
[34] Dz. U. Nr 62, poz. 718.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•