Część I
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku
Według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r. w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, w przeliczeniu na pełne etaty, wynosiło 1 344 pracowników i było niższe o 19 osób w porównaniu do 2001 r. Z ogólnej liczby pracowników, 1 041 osób (77,5%) posiadało wykształcenie wyższe. Największą grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.
W 2002 r., z izb odeszło ogółem 116 pracowników (w 2001 r. - 74, w 2000 r. - 134, w 1999 r. - 233 a w 1993 r. - 66). Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy były porozumienia stron. Jednak rzeczywistymi przyczynami zwolnień pracowników były propozycje lepiej płatnej pracy otrzymane z innych instytucji państwowych i samorządów. Wprowadzone zmiany w przepisach ustawy o finansach publicznych, dotyczące kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego, stworzyły na rynku pracy zapotrzebowanie na pracowników posiadających odpowiednie przygotowanie a takimi są inspektorzy kontroli izb.
W 2002 r. na ogólną liczbę pracowników, którzy odeszli z pracy w izbach - 70 osób to inspektorzy wydziałów: kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń. Przygotowanie pracowników merytorycznych do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych wymaga kilku lat. Stąd też, jakiekolwiek zmiany w zatrudnieniu są zjawiskiem negatywnym: utrudniają wyszkolenie fachowej kadry i zmuszają do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.
Ponadto, przyczynami zmian w zatrudnieniu były wysokie wymagania kwalifikacyjne stawiane inspektorom wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń. Nieprzydatność na stanowisku inspektora, zbyt niska wiedza zawodowa, niechęć do podnoszenia kwalifikacji oraz brak predyspozycji do pracy zespołowej były powodem nie przedłużenia umowy o pracę na czas określony.
Niektórzy z pracowników odeszli z pracy w izbach w związku z rezygnacją z pełnienia funkcji członka kolegium, nabyciem uprawnień do emerytury lub renty oraz wypowiedzeniem umowy o pracę przez pracownika lub pracodawcę. Dane o zatrudnieniu i płacach w regionalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.
Zatrudnienie i płace w regionalnych izbach obrachunkowych w 2002 r.
Lata |
Liczba pracowników |
w tym |
Średnie zatrudnienie inspektorów 1) |
Średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora 1) |
Liczba nieetatowych członków kolegium |
|
z wykształceniem wyższym |
3:2 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1993 |
936 |
691 |
73,8 |
399 |
501 |
10 |
2001 |
1 363 |
1 013 |
74,3 |
797 |
2 332 |
29 |
2002 |
1 344 |
1 041 |
77,5 |
769 |
2 362 |
30 |
1) dotyczy inspektorów wydziału kontroli oraz wydziału informacji analiz i szkoleń
W 2002 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem wynosiło 2 708 zł, w tym inspektorów - 2 362 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 133 zł.
W 2002 r. kwalifikacje zawodowe podnosiły 194 osoby (w 2001 r. - 155), z tego:
Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1993 - 2002 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.
Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31.12.2002 r.
Lata |
Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31.12.2002 |
Ogółem podnoszący kwalifikacje |
w tym: |
||||
studia wyższe |
studia podyplomowe |
aplikacje |
uprawnienia biegłych księgowych |
inne |
|||
1993 |
x |
23 |
5 |
1 |
0 |
1 |
16 |
1994 |
x |
52 |
1 |
38 |
0 |
0 |
13 |
1995 |
x |
150 |
3 |
67 |
0 |
0 |
80 |
1996 |
x |
97 |
3 |
23 |
0 |
0 |
71 |
1997 |
x |
87 |
8 |
22 |
3 |
1 |
53 |
1998 |
x |
109 |
16 |
19 |
3 |
0 |
71 |
1999 |
1 301 |
126 |
39 |
17 |
3 |
0 |
67 |
2000 |
1 346 |
147 |
79 |
17 |
10 |
0 |
41 |
2001 |
1 363 |
155 |
90 |
21 |
9 |
0 |
35 |
2002 |
1 344 |
194 |
91 |
29 |
8 |
0 |
66 |
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników, szczególnie członków kolegium, inspektorów wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń jest podyktowane charakterem pracy w izbach, koniecznością znajomości wielu różnych przepisów - ustaw i aktów do nich wykonawczych, częstymi zmianami tych przepisów, rozszerzaniem zakresu zadań jst oraz prowadzeniem działalności informacyjnej i szkoleniowej w zakresie objętym nadzorem i kontrolą.
W ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników, w 2002 r. izby zorganizowały 162 szkolenia, w których wzięło udział 1 761 osób, w tym w 111 szkoleniach zorganizowanych we współpracy z innymi instytucjami i firmami szkoleniowymi uczestniczyło 416 osób. Przeprowadzone szkolenia dotyczyły m.in.:
Wykładowcami byli członkowie kolegium, naczelnicy wydziałów, pracownicy Ministerstwa Finansów, pracownicy naukowi wyższych uczelni, przedstawiciele Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej, pracownicy Urzędów Skarbowych, Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego, arbitrzy Urzędu Zamówień Publicznych.
Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb w latach 1993, 2001 i 2002 prezentuje poniższe zestawienie.
Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w 2002 roku
Lata |
Ogółem |
Szkolenia przeprowadzone przez rio |
||||
samodzielnie |
z innymi podmiotami |
|||||
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1993 |
128 |
2 109 |
45 |
1 382 |
83 |
727 |
2001 |
172 |
2 187 |
71 |
1 672 |
101 |
515 |
2002 |
162 |
1 761 |
51 |
1 345 |
111 |
416 |
Z powyższych danych wynika, że liczba szkoleń organizowanych przez izby ulega systematycznemu obniżaniu, maleje również liczba uczestników. Ponadto coraz mniej pracowników uczestniczy w szkoleniach organizowanych przez inne instytucje i firmy szkoleniowe. Spowodowane to jest w głównej mierze tym, że w związku z trudnościami w realizacji budżetu coraz mniej środków przeznaczane jest na szkolenia (patrz pkt 8).
[ Początek strony ]
[32] Najczęściej występującymi innymi formami były: kursy księgowości, studia doktoranckie, specjalistyczne kursy dla informatyków.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•