Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku

<< | >>

9.      Zatrudnienie, płace i kwalifikacje

 

9.1.     Zatrudnienie i płace

            Według stanu na dzień 31 grudnia 2002 r. w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, w przeliczeniu na pełne etaty, wynosiło 1 344 pracowników i było niższe o 19 osób w porównaniu do 2001 r. Z ogólnej liczby pracowników, 1 041 osób (77,5%) posiadało wykształcenie wyższe. Największą grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.

            W 2002 r., z izb odeszło ogółem 116 pracowników (w 2001 r. - 74, w 2000 r. - 134, w 1999 r. - 233 a w 1993 r. - 66). Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy były porozumienia stron. Jednak rzeczywistymi przyczynami zwolnień pracowników były propozycje lepiej płatnej pracy otrzymane z innych instytucji państwowych i samorządów. Wprowadzone zmiany w przepisach ustawy o finansach publicznych, dotyczące kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego, stworzyły na rynku pracy zapotrzebowanie na pracowników posiadających odpowiednie przygotowanie a takimi są inspektorzy kontroli izb.

            W 2002 r. na ogólną liczbę pracowników, którzy odeszli z pracy w izbach - 70 osób to inspektorzy wydziałów: kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń. Przygotowanie pracowników merytorycznych do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych wymaga kilku lat. Stąd też, jakiekolwiek zmiany w zatrudnieniu są zjawiskiem negatywnym: utrudniają wyszkolenie fachowej kadry i zmuszają do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.

            Ponadto, przyczynami zmian w zatrudnieniu były wysokie wymagania kwalifikacyjne stawiane inspektorom wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń. Nieprzydatność na stanowisku inspektora, zbyt niska wiedza zawodowa, niechęć do podnoszenia kwalifikacji oraz brak predyspozycji do pracy zespołowej były powodem nie przedłużenia umowy o pracę na czas określony.

            Niektórzy z pracowników odeszli z pracy w izbach w związku z rezygnacją z pełnienia funkcji członka kolegium, nabyciem uprawnień do emerytury lub renty oraz wypowiedzeniem umowy o pracę przez pracownika lub pracodawcę. Dane o zatrudnieniu i płacach w regio­nalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.

Zatrudnienie i płace w regionalnych izbach obrachunkowych w 2002 r.

Lata

Liczba pracowników
w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych
w dniu 31.12.2001

w tym

Średnie zatrudnienie inspektorów 1)

Średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora 1)

Liczba nieetatowych członków kolegium

z wykształceniem wyższym

3:2
%

1

2

3

4

5

6

7

1993

936

691

73,8

399

501

10

2001

1 363

1 013

74,3

797

2 332

29

2002

           1 344

         1 041

     77,5

       769

    2 362

         30

 1) dotyczy inspektorów wydziału kontroli oraz wydziału informacji analiz i szkoleń

                        W 2002 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem wynosiło 2 708 zł, w tym inspektorów - 2 362 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 133 zł.

 

9.2.     Kwalifikacje

            W 2002 r. kwalifikacje zawodowe podnosiły 194 osoby (w 2001 r. - 155), z tego:

Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1993 - 2002 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.

 Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31.12.2002 r.

 

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu  na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31.12.2002

Ogółem podnoszący kwalifikacje

w tym:

studia wyższe

studia podyplomowe

aplikacje

uprawnienia biegłych księgowych

inne

1993

x

23

5

1

0

1

16

1994

x

52

1

38

0

0

13

1995

x

150

3

67

0

0

80

1996

x

97

3

23

0

0

71

1997

x

87

8

22

3

1

53

1998

x

109

16

19

3

0

71

1999

1 301

126

39

17

3

0

67

2000

1 346

147

79

17

10

0

41

2001

1 363

155

90

21

9

0

35

2002

1 344

194

91

29

8

0

66

 

            Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników, szczególnie członków kolegium, inspektorów wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń jest podyktowane charakterem pracy w izbach, koniecznością znajomości wielu różnych przepisów - ustaw i aktów do nich wykonawczych, częstymi zmianami tych przepisów, rozszerzaniem zakresu zadań jst oraz prowadzeniem działalności informacyjnej i szkoleniowej w zakresie objętym nadzorem i kontrolą.

            W ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników, w 2002 r. izby zorganizowały 162 szkolenia, w których wzięło udział 1 761 osób, w tym w 111 szkoleniach zorganizowanych we współpracy z innymi instytucjami i firmami szkoleniowymi uczestniczyło 416 osób. Przeprowadzone szkolenia dotyczyły m.in.:

            Wykładowcami byli członkowie kolegium, naczelnicy wydziałów, pracownicy Ministerstwa Finansów, pracownicy naukowi wyższych uczelni, przedstawiciele Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej, pracownicy Urzędów Skarbowych, Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego, arbitrzy Urzędu Zamówień Publicznych.

Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb w latach 1993, 2001 i 2002 prezentuje poniższe zestawienie.

Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w 2002 roku

Lata

Ogółem

Szkolenia przeprowadzone przez rio

samodzielnie

z innymi podmiotami

liczba szkoleń

liczba uczestników

liczba szkoleń

liczba uczestników

liczba szkoleń

liczba uczestników

1

2

3

4

5

6

7

1993

128

2 109

45

1 382

83

727

2001

172

2 187

71

1 672

101

515

2002

162

1 761

51

1 345

111

416

            Z powyższych danych wynika, że liczba szkoleń organizowanych przez izby ulega systematycznemu obniżaniu, maleje również liczba uczestników. Ponadto coraz mniej pracowników uczestniczy w szkoleniach organizowanych przez inne instytucje i firmy szkoleniowe. Spowodowane to jest w głównej mierze tym, że w związku z trudnościami w realizacji budżetu coraz mniej środków przeznaczane jest na szkolenia (patrz pkt 8).

 

[ Początek strony ]


 

[32] Najczęściej występującymi innymi formami były: kursy księgowości, studia doktoranckie, specjalistyczne kursy dla informatyków.

 


<< | >>


• 1.      Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2.      Działalność nadzorcza •
• 3.      Działalność kontrolna •
• 4.      Działalność opiniodawcza •
• 5.      Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6.      Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 7.      Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8.      Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 9.      Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 10.    Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 11.    Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle   doświadczeń regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst