Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku

<< | >>

5.      Działalność informacyjna i szkoleniowa

 

            Zadaniem izb, zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych jest prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej w zakresie objętym nadzorem i kontrolą. Wymieniona działalność obejmuje zagadnienia z zakresu:

-         przepisów dotyczących ustroju samorządowego oraz regulujących gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego,

-         praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej,

-         przekazywania informacji o zmianach przepisów prawnych mających wpływ na prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego,

-         upowszechniania informacji o wynikach działalności nadzorczej i kontrolnej izb.

            Działalność informacyjna i szkoleniowa realizowana jest poprzez organizowanie szkoleń i seminariów, wydawanie biuletynów i informatorów oraz bieżące udzielanie instruktażu w zakresie praktycznego stosowania przepisów finansowych, zwłaszcza w zakresie prawidłowości opracowywania uchwał budżetowych i innych podejmowanych przez organy jst.

 

5.1.     Działalność szkoleniowa

            W 2002 r. izby przeprowadziły 347 szkoleń, w których uczestniczyło łącznie 20 940 osób. Od 1993 r. liczba szkoleń, organizowanych przez izby i liczba uczestników, wzrosła ponad dwukrotnie.

Szkolenia radnych i pracowników jednostek samorządowych w 2002 r.

Lata

Ogółem

z tego szkolenia przeprowadzone

samodzielnie

z innymi podmiotami

liczba     szkoleń

liczba uczestników

liczba     szkoleń

liczba uczestników

liczba     szkoleń

liczba uczestników

1

2

3

4

5

6

7

1993

174

9 715

142

8 015

32

1 700

2001

352

21 228

259

16 342

93

4 886

2002

347

20 940

271

16 516

76

4 424

             Uczestnikami szkoleń byli przewodniczący i członkowie organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, członkowie zarządów, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy, pracownicy referatów podatkowych, służb finansowo-księgowych, główni księgowi i kierownicy jednostek organizacyjnych oraz członkowie komisji przetargowych.

            Tematyka szkoleń uwzględniała potrzeby pracowników samorządowych i obejmowała zagadnienia związane z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności:

-         procedurę absolutoryjną i zadania komisji rewizyjnych w procesie absolutorium,

-         zmiany w przepisach mających wpływ na gospodarkę finansową, m.in. ustawy o rachunkowości, o zamówieniach publicznych, o podatkach i opłatach lokalnych, o finansach publicznych, ordynacja podatkowa, o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

-         opracowywanie, uchwalanie i wykonywanie budżetu jst ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zadłużenia,

-         praktykę orzeczniczą w zakresie sprawowanego nadzoru oraz wydawania decyzji administracyjnych,

-         sprawozdawczość budżetową ze szczególnym uwzględnieniem sprawozdań o długu publicznym,

-         kontrolę gospodarki finansowej jst, w tym kontrolę wewnętrzną, zewnętrzną i audyt,

-         nowe zasady rachunkowości budżetowej (plany kont, ewidencję i księgi rachunkowe, ewidencję podatku VAT) w jst,

-         zasady udzielania dotacji z budżetu jst,

-         zmiany zasad działania organów gmin wprowadzone ustawą o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta  miasta,

-         dopuszczalność udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców,

-         jawność działalności jst w świetle przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,

-         fundusze pomocowe.

 

            Wykładowcami na szkoleniach byli prezesi i zastępcy prezesów, członkowie kolegium, naczelnicy wydziałów i inspektorzy regionalnych izb obrachunkowych, pracownicy Ministerstwa Finansów, Urzędu Zamówień Publicznych, urzędów wojewódzkich, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Najwyższej Izby Kontroli, Stowarzyszenia Głównych Księgowych, samorządowych kolegiów odwoławczych oraz pracownicy naukowi.

            Większość szkoleń prowadzona była metodą wykładów, część z nich, w szczególności dotycząca sprawozdawczości, uzupełniana była zajęciami praktycznymi w formie ćwiczeń. Uczestnicy szkoleń otrzymywali również materiały przygotowywane przez wykładowców.

 

5.2.     Działalność informacyjna

 W 2002 r., działalność informacyjna prowadzona była poprzez poszczególne izby, w ramach wspólnych przedsięwzięć oraz przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych tak w formie bezpośredniej jak i korespondencji, wydawnictw i za pośrednictwem witryn internetowych. Działalność tę stanowiły bezpośrednie odpowiedzi na pytania dotyczące gospodarki finansowej jst, udzielane przez inspektorów w toku kontroli, podczas wizyt w izbach przedstawicieli samorządu lub szkoleń, a także pisemne wyjaśnienia, interpretacje, często publikowane na łamach biuletynów lub na stronach www.

            Najwięcej odpowiedzi oraz wyjaśnień izb dotyczyło pytań z gmin z zakresu stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych, o samorządzie gminnym, o zamówieniach publicznych oraz ustaw podatkowych.

            W biuletynach i informatorach, wydawanych przez poszczególne izby publikowano - obok własnych interpretacji i informacji oraz analiz wykonania budżetów jst i ogólnych opracowań wskazujących na nieprawidłowości stwierdzone w ramach działalności nadzorczej i kontrolnej izb - interpretacje, wyjaśnienia Ministerstwa Finansów i innych ministerstw i instytucji oraz wybrane orzecznictwo w sprawach samorządowych Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wydawnictwa te przekazywano do jst objętych nadzorem danej izby oraz do niektórych ministerstw i instytucji. Udostępniano je także zainteresowanym pracownikom naukowym i studentom.

            Działalność informacyjna izb realizowana była również poprzez publikowanie materiałów w dwumiesięczniku regionalnych izb obrachunkowych „Finanse Komunalne”, poświęconym problematyce gospodarki finansowej jst i związanej z tym działalności nadzorczej i kontrolnej izb. Rozstrzygnięcia nadzorcze izb były także publikowane w kwartalniku „Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych” wydawanym we współpracy z kolegiami odwoławczymi i wojewodami, a opracowania tematycznie związane z problematyką samorządową, w szczególności z zagadnieniami finansów publicznych, również w innych czasopismach, np. we „Wspólnocie” oraz w prasie lokalnej.

            Ponadto, działalność informacyjna była prowadzona za pośrednictwem stron internetowych poszczególnych izb oraz witryny www.rio.gov.pl Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Zamieszczano na nich wyjaśnienia dotyczące gospodarki finansowej jst, informacje z działalności izb oraz biuletyny i informatory wydawane przez izby a także stanowiska KR RIO w sprawach objętych nadzorem i kontrolą.

W 2002 r. udostępniony został nowy dział, obejmujący teksty pism i interpretacji ministerstw, teksty orzeczeń NSA oraz nowe akty prawne. Dział ten jest uzupełniany i rozszerzany w zakresie publikowanych materiałów i udostępnianych funkcji.

 

[ Początek strony ]


<< | >>


• 1.      Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2.      Działalność nadzorcza •
• 3.      Działalność kontrolna •
• 4.      Działalność opiniodawcza •
• 5.      Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6.      Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 7.      Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8.      Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 9.      Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 10.    Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 11.    Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle   doświadczeń regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst