Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku

<< | >>

7.      Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

 

7.1.     Wnioski o ukaranie

                        W 2002 r. do komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych działających przy regionalnych izbach obrachunkowych wpłynęło łącznie 1 865 wniosków o ukaranie. Z tej liczby, 1 622 wnioski złożyli rzecznicy dyscypliny finansów publicznych, 111 wniosków złożyli prezesi regionalnych izb obrachunkowych, 131 Najwyższa Izba Kontroli i 1 wniosek złożył Minister Finansów. Czyny, o których mowa we wnioskach popełnione zostały w latach 2000 - 2002.

            Wnioski rzeczników sformułowane były głównie na podstawie zawiadomień złożonych przez regionalne izby obrachunkowe, a także kierowników jednostek nadrzędnych, kierowników jednostek w których nastąpiło naruszenie oraz inne organy (NIK, ZUS, UKS, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych). Prezentuje to poniższe zestawienie.

Podmioty składające wnioski o ukaranie w latach 1999 - 2002

Lata

Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych (łącznie)

z tego na podstawie zawiadomień złożonych przez:

Prezes regionalnej izby obrachun-kowej

Najwyższa Izba Kontroli

Minister Finansów

RIO

Kierowników jednostek,   w których nastąpiło naruszenie

Kierowników jednostek nadrzędnych

Pozostałe organy (NIK, ZUS, UKS)

1999

1 129

672

64

271

122

78

46

0

2000

2 781

1 396

107

1 072

206

251

138

0

2001

1 937

768

80

707

382

142

210

0

2002

1 622

697

63

520

342

111

131

1

                     W 2002 r. liczba wniosków skierowanych do komisji orzekających zmalała o 424 w stosunku do roku 2001. Dotyczy to zarówno wniosków skierowanych przez rzeczników jak i inne organy.

             

7.2.     Rodzaje naruszeń dyscypliny finansów publicznych będących przedmiotem orzekania komisji orzekających

                        W 2002 r. komisje orzekające rozstrzygnęły sprawy dotyczące 1 978 czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Z analizy stwierdzonych naruszeń dyscypliny finansów publicznych wynika, że najliczniejszą grupę stanowią nadal następujące naruszenia:

-         naruszenie zasad, form lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych - 827,

-         przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych - 281,

-         przekroczenie zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet - 134,

-         zaniechanie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonanie inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym - 130,

-         wypłacenie wynagrodzeń w jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia składek lub świadczeń - 130,

-         wykazanie w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej - 129,

-         dopuszczenie się zwłoki w regulowaniu zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych powodującej uszczuplenie środków publicznych wskutek zapłaty odsetek za opóźnienie w zapłacie - 113.

Stwierdzone rodzaje naruszeń dyscypliny budżetowej w latach 1993 - 1998 oraz dyscypliny finansów publicznych w latach 1999 - 2002

Lp

Wyszczególnienie

Lata

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

 

Ogółem:

169

934

1 669

1 487

1 807

2 147

1 254

2 228

2 405

1 978

1.

Zaniechanie ustalenia należności jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych

16

44

53

48

47

25

24

66

65

74

2.

Przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych

90

427

679

447

447

411

208

746

495

281

3.

Przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub planie jednostki budżetowej, zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej lub funduszu celowego

7

33

94

34

27

19

6

23

10

4

4.

Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych otrzymanych z rezerwy budżetowej oraz dotacji z budżetu lub z funduszu celowego

12

25

33

20

34

20

25

39

56

49

5.

Niezgodne z przeznaczeniem wyko­rzystanie środków funduszu celowego

1

0

2

4

1

0

3

6

7

3

6.

Niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej

0

4

12

17

19

7

5

19

16

16

7.

Przekroczenie zakresu upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań obciążających budżet

4

42

61

117

62

60

99

103

112

134

8.

Wypłacenie wynagrodzeń w jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia świadczeń lub składek bez opłaty składek

4

98

274

370

357

695

183

98

127

130

9.

Naruszenie zasad udzielania dotacji z budżetu

x

x

x

x

x

x

14

7

15

35

10.

Przeznaczenie dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce

2

20

18

11

6

12

1

18

56

42

11.

Zwłoka w regulowaniu zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych powodująca uszczuplenie środków publicznych wskutek zapłaty odsetek za opóźnienie w zapłacie

x

x

x

x

x

x

5

24

77

113

12.

Naruszenie zasady, formy lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych

0

0

3

20

389

588

431

732

962

827

13.

Zaniechanie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonanie inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym

33

241

419

298

235

190

158

190

226

130

14.

Wykazanie w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z ewidencją księgową

0

0

21

101

167

111

59

138

146

129

15.

Zaniechanie zawiadomienia rzecznika dyscypliny finansów publicznych o ujawnionym naruszeniu dyscypliny finansów publicznych

0

0

0

0

16

9

1

14

17

8

16.

Winni z art. 138 ust.2

x

x

x

x

x

x

32

5

18

3

            Z zestawienia tego wynika, że w 2002 r. wzrosła liczba naruszeń dyscypliny finansów publicznych z art. 138 ust. 1 pkt 1, pkt 7, pkt 9, pkt 11. Zmniejszyła się w sposób znaczny liczba naruszeń polegających na przekroczeniu zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych (art. 138 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych).

              Natomiast nie stwierdzono naruszeń dotyczących:

-         zawinionej zwłoki w złożeniu przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych wniosku o ukaranie oraz zawinionej zwłoki w prowadzeniu przez komisję orzekającą postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. czynu z art. 138 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych,

-         zwłoki lub zaniechania wykonania prawomocnego orzeczenia komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. czynu z art. 138 ust. 1 pkt 17 ustawy o finansach publicznych.

            Skutki finansowe niektórych rodzajów naruszeń dyscypliny finansów publicznych prezentuje poniższe zestawienie.

 Skutki finansowe niektórych rodzajów naruszeń dyscypliny finansów publicznych

Czyn z art. 138 ust. 1

Liczba winnych

Liczba wniosków

Kwota
w zł

pkt 1

a) zaniechanie ustalenia należności, w tym:

36

28

924 951

- Skarbu Państwa

3

3

4 239

- j.s.t.

33

25

920 712

pkt 1

b) ustalenie lub dochodzenie należności w wysokości niższej od należnej

32

32

555 788

pkt 1

c) niezgodne z przepisami jej umorzenie

5

3

9 896

pkt 1

d) dopuszczenie do przedawnienia

4

4

21 683

pkt 3

przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w tym:

4

4

165 885

a) w budżecie

-

-

-

b) w planie finansowym jednostki

4

4

165 855

pkt 4

niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych otrzymanych:

51

45

5 387 450

a) z rezerwy budżetowej

4

4

253 933

b) z dotacji z budżetu

38

34

3 279 266

c) z dotacji z funduszu

9

7

1 854 250

pkt 13

zaniechanie przeprowadzenia inwentaryzacji

110

80

22 539 748

zaniechanie rozliczenia inwentaryzacji

24

18

-

Kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie przypisanych winnym naruszenia art. 138 ust. 1 pkt 11 w 2002 r. wyniosła ogółem 2 670 778,33 zł.

 

7.3.     Orzeczenia komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

                      Komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy regionalnych izbach obrachunkowych wydały w 2002 r. łącznie 1 769 orzeczeń, z tego o uznaniu winnym 1 439. Ukarano ogółem 680 osób z tego:

-         karą upomnienia - 535 osób,

-         karą nagany - 131 osób,

-         karą pieniężną - 13 osób,

-         karą przewidzianą w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy - 1 osobę.

Uznano winnymi i odstąpiono od wymierzenia kary – w odniesieniu do 759 osób, a 330 osoby uniewinniono od zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Komisje wydały 55 rozstrzygnięć o umorzeniu postępowania, w tym 10 postanowień o umorzeniu postępowania na skutek przedawnienia orzekania. W porównaniu do 2001 r. liczba wydanych orzeczeń ogółem zmniejszyła się o 531. Prezentuje to poniższe zestawienie.

 

Rodzaje i liczba orzeczeń wydanych w latach 1993 - 2001

Lp.

Wyszczególnienie

Liczba orzeczeń

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

1.

Ogółem

109

870

1 634

1 226

1 411

1 870

1 208

2 335

2 300

1 769

2.

Upomnienie

 43

316

392

254

356

631

  426

858

787

535

3.

Nagana

6

83

121

77

74

190

  148

172

150

131

4.

Kara pieniężna

3

61

103

80

73

191

    57

54

20

13

5.

Zakaz pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi

x

x

x

x

x

x

x

1

1

1

6.

Uznano winnym i odstąpiono od wymierzenia kary

48

312

634

534

661

543

  384

846

880

759

7.

Uniewinnienie

9

98

384

281

247

315

  193

404

462

330

               

            Od orzeczeń wydanych przez komisje orzekające przy regionalnych izbach obrachunkowych wniesionych zostało 121 odwołań do Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, z tego przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych - 21, obwinionych - 100.

Do 31 grudnia 2002 r. Główna Komisja Orzekająca rozpoznała 65 odwołań, z tego:

-         13 zaskarżonych orzeczeń utrzymała w mocy,

-         21 przekazała do ponownego rozpoznania przez komisję orzekającą I instancji,

-         14 obwinionych uniewinniła,

-         3 obwinionych uznała winnymi i odstąpiła od wymierzenia kary,

-         2 obwinionych uznała winnymi i wymierzyła karę nagany,

-         wobec 2 obwinionych umorzyła postępowanie,

-         wobec 4 obwinionych uchyliła zaskarżone orzeczenie I instancji w części i orzekła w tym zakresie,

-         wobec 6 obwinionych pozostawiła środek zaskarżenia bez rozpoznania.

Na dzień 31 grudnia 2002 r. do rozpoznania przez Główną Komisję Orzekającą pozostało 56 odwołań.

7.4.     Windykacja należności z tytułu kar pieniężnych i kosztów postępowania

            W 2002 r. komisje orzekające wydały 13 orzeczeń o ukaraniu obwinionych karą pieniężną na łączną kwotę 10 085,92 zł.

            Stosowanie do postanowień art. 152 ustawy o finansach publicznych każdy uznany winnym naruszenia dyscypliny finansów publicznych obciążony jest kosztami postępowania. Koszty te określa się w wysokości 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego przed dniem wydania orzeczenia przez komisję orzekającą przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych[29]. W okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2002 r. koszty te były ustalone w kwocie 165,48 zł[30], a od 1 marca 2002 r. do 31 grudnia 2002 r. w kwocie 175,62 zł[31]. W 2002 r. obwinieni obciążeni zostali kosztami postępowania na łączną kwotę 247 590,92 zł.

            Koszty i kary wpłacane są na rachunek dochodów izby, a następnie przekazywane na dochody budżetu Państwa. W 2002 r. - po wezwaniu do zapłaty wpłacone zostały należności z tytułu wymierzonych kar w kwocie 7 695,00 zł i koszty postępowania w kwocie 235 507,57 zł. Wobec 21 osób przewodniczący komisji prowadzili postępowanie egzekucyjne we własnym zakresie, zgodnie z postanowieniami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i wyegzekwowali należności z tytułu niewpłaconych kosztów postępowania w kwocie 3 576,14 zł. W 38 przypadkach tytuły wykonawcze skierowane zostały przez przewodniczących komisji do urzędów skarbowych, które wyegzekwowały należności z tytułu kar pieniężnych w kwocie 1 654,76 zł, a z tytułu kosztów postępowania w kwocie 5 267,77 zł. Działania te prezentuje poniższe zestawienie.

Rodzaj należności

Wpłaty dobrowolne po wezwaniu do zapłaty

Postępowanie egzekucyjne prowadzone przez przewodniczącego komisji orzekającej

Wnioski egzekucyjne skierowane do urzędu skarbowego

Liczba obwinionych

Kwota
w zł

Liczba obwinionych

Kwota
w zł

Liczba obwinionych

Kwota
w zł

Koszty postępowania

1 368

235 507,57

21

3 576,14

37

5 267,77

Kary pieniężne

8

7 695,00

-

-

1

1 654,76

 

[ Początek strony ]


 

[29] Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.

[30] Zgodnie z Obwieszczeniem Prezesa GUS z dnia 13 lutego 2001 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2000 r. i w drugim półroczu 2000 r. (M.P. Nr 7 poz. 118).

[31] Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa GUS z dnia 11 lutego 2002 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2001 r. i w drugim półroczu 2002 r. (M.P. Nr 8, poz. 155).

 


<< | >>


• 1.      Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2.      Działalność nadzorcza •
• 3.      Działalność kontrolna •
• 4.      Działalność opiniodawcza •
• 5.      Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6.      Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 7.      Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8.      Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 9.      Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 10.    Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 11.    Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle   doświadczeń regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst