Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2003 roku

<< | >>

 

4. Działalność opiniodawcza

4.1. Zakres działalności opiniodawczej

W oparciu o zapisy art. 19 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, w izbach działają składy orzekające, złożone z 3 członków kolegium, do właściwości których należy wydawanie opinii w sprawach określonych w ustawach. Od uchwał składów orzekających służy odwołanie do kolegium izby w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały. Natomiast kolegium zobligowane jest do rozpatrzenia odwołania w terminie 14 dni od daty jego wniesienia.

Zakres działalności opiniodawczej regionalnych izb obrachunkowych określa art. 13 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Ustawa o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wprowadziła również zmiany we wspomnianym art. 13. I tak, z dniem 29 listopada 2003 r., składy orzekające izb wydają opinie o:

Ponadto, wynikiem dokonanych zmian jest wykreślenie z katalogu zadań izb wydawania opinii o sprawozdaniach jednostek samorządu terytorialnego z wykonania planów finansowych zadań publicznych z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej oraz opinii o sprawozdaniach z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, bowiem zakres przedmiotowy tych opinii zawarty jest w opiniowanych i kontrolowanych sprawozdaniach z wykonania budżetu.

Wydanie przez izbę negatywnej opinii o projekcie budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie wstrzymuje procedury uchwalania budżetu, jednakże organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego obowiązany jest przed uchwaleniem budżetu przedstawić tę opinię organowi stanowiącemu wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty. Prezesi izb są zobowiązani do poinformowania właściwego wojewody i ministra właściwego do spraw finansów publicznych o negatywnej opinii wydanej o przedłożonym przez zarząd powiatu, województwa bądź wójta (burmistrza, prezydenta miasta) sprawozdaniu z wykonania budżetu. Taką opinię izby organ wykonawczy przedstawia organowi stanowiącemu jednostki wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty, nie później niż przed zakończeniem procesu absolutoryjnego. Ponadto, negatywną opinię o sprawozdaniu z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego prezesi izb mieli obowiązek (przed nowelizacją ustawy) przekazać organom stanowiącym tych jednostek.

Prezesi izb, powiadamiali właściwych wojewodów i Ministra Finansów o negatywnych opiniach o sprawozdaniach z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego za 2002 r. i informacjach za I półrocze 2003 r. i przesyłali wyżej wymienionym organom kopie, tych opinii. Nie zaistniała konieczność powiadamiania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, bowiem nie wydano negatywnej opinii o sprawozdaniu z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

Ze względu na termin wejścia w życie znowelizowanej ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych składy orzekające izb w 2003 r., praktycznie przez jedenaście miesięcy, realizowały zadania określone przepisem art. 13 ustawy obowiązującym od dnia 27 października 2002 r.

 

4.2. Przedmiot i charakter wydanych opinii

Składy orzekające izb wydały w 2003 r. 16 898 opinii, to jest 1 282 mniej niż w roku 2002, z tego:

W 2003 r. wzrósł udział opinii pozytywnych w stosunku do roku ubiegłego z 82,4% do 86,2% ogółu wydanych opinii. Zmniejszył się udział opinii pozytywnych z uwagami - z 17,1% do 13,2%, zaś ilość opinii negatywnych kształtowała się na tym samym poziomie. Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej negatywnych opinii składy orzekające wydały w stosunku do wniosków komisji rewizyjnych rad w sprawie absolutorium, natomiast najwięcej opinii pozytywnych z uwagami dotyczyło informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2003 r.

Wyniki działalności opiniodawczej izb w latach 1993, 2002 i 2003, z wyszczególnieniem rodzajów wydanych opinii i w podziale na poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego prezentuje tabela 8.

Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami w opiniach wydanych w 2003 r. były:

w przypadku opinii o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych (wydano 3 021 opinii, z tego 67 pozytywnych z uwagami i 6 negatywnych):

w opiniach o przedkładanych projektach budżetów jednostek samorządu terytorialnego wraz z informacjami o stanie mienia i objaśnieniami (wydano 914 opinii, z tego 434 pozytywne z uwagami i 9 negatywnych):

w opiniach o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2003 r. (wydano 2 959 opinii, z tego 730 pozytywnych z uwagami i 10 negatywnych):

w opiniach o sprawozdaniach z wykonania budżetu za 2002 r. (wydano 2 963 opinie, z tego 682 pozytywne z uwagami i 14 negatywnych), poza nieprawidłowościami wymienionymi w pkt 3, stwierdzono:

w opiniach o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego i prognozy kształtowania się długu publicznego (wydano 4 034 opinie, z tego 128 pozytywnych z uwagami i 21 negatywnych):

w opiniach o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (wydano 2 949 opinii, z tego 196 pozytywnych z uwagami i 22 negatywne):

W oparciu o zapisy art. 28a ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, składy orzekające wydały 5 opinii o uchwałach rady w sprawie nieudzielenia absolutorium organowi wykonawczemu - 4 pozytywne i 1 negatywną. Przyczyną negatywnego zaopiniowania uchwały rady powiatu w sprawie nieudzielenia absolutorium zarządowi było brak merytorycznych podstaw do negatywnej oceny wykonania budżetu jak również błędy w procedurze.

Ponadto, wydano 53 opinie o zamiarze emisji papierów wartościowych, w tym jedną negatywną ze względu na brak zaplanowania w budżecie jednostki przychodów z tytułu sprzedaży papierów wartościowych.

 

4.3. Odwołania od opinii składów orzekających do kolegium izby

W 2003 r. wniesiono 14 odwołań od opinii wydanych przez składy orzekające izb, z tego:

Ponadto, kolegium jednej z izb w 2003 r. rozpatrzyło odwołanie od opinii o przedłożonym projekcie budżetu, które zostało wniesione w 2002 r.

W wyniku rozpatrzenia przez kolegia izb odwołań od opinii składów orzekających w 10 przypadkach utrzymano w mocy kwestionowane opinie składów, w 5 przypadkach uwzględniono podnoszone w odwołaniach zarzuty.

[ Początek strony ]


<< | >>


• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3. Działalność kontrolna •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami. •
• 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 9. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 10. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń regionalnych izb obrachunkowych •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst