Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2003 roku

<< | >>

 

9. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje

9.1. Zatrudnienie i płace

Według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r., w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, w przeliczeniu na pełne etaty, wynosiło 1 355 pracowników i było wyższe o 11 osób w porównaniu do 2002 r. Z ogólnej liczby pracowników, 1 077 osób (79,5%) posiadało wykształcenie wyższe. Największą grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.

W 2003 r. z pracy w izbach odeszło ogółem 84 pracowników (w 2002 r. - 116, w 2001 r. - 74, w 2000 r. - 134, w 1999 r. - 233, a w 1993 r. - 66). W 2003 r. z ogólnej liczby pracowników, którzy odeszli z pracy w izbach - 71,4% stanowili inspektorzy wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń. Jest to zjawisko niepokojące z tego względu, że przygotowanie pracowników do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych wymaga kilku lat. Stąd też, jakiekolwiek zmiany utrudniają przygotowanie fachowej kadry i zmuszają do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.

Podobnie jak w latach poprzednich, przyczynami rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były propozycje lepiej płatnej pracy otrzymane z innych instytucji państwowych i samorządowych, a zmiany w przepisach ustawy o finansach publicznych, dotyczące kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego, stworzyły, na rynku pracy, zapotrzebowanie na pracowników posiadających takie kwalifikacje. Z powyższych przyczyn pracodawcę zmieniło 45% inspektorów. Ponadto, przyczynami zmian w zatrudnieniu było nabycie uprawnień do emerytury lub renty, urlop wychowawczy, wypowiedzenie stosunku pracy przez pracownika oraz nie przedłużenie umowy o pracę na czas określony z inspektorami, których cechowała zbyt niska wiedza zawodowa, niechęć do podnoszenia kwalifikacji oraz brak predyspozycji do pracy zespołowej.

Najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były porozumienia stron. Dane o zatrudnieniu i płacach w regionalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.

Zatrudnienie i płace w regionalnych izbach obrachunkowych w 2003 r.

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne  etaty zatrudnionych   w dniu 31.12.2002

w tym:

Średnie  zatrudnienie inspektorów 1)

Średnie miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem

w tym: średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora 1)

Liczba nieetatowych członków kolegium

z wykształceniem wyższym

3:2       %

1

2

3

4

5

6

7

8

1993

936

691

73,8

399

x

501

10

2002

1 344

1 041

77,5

769

2 708

2 362

30

2003

1 355

1 077

79,5

791

2 901

2 471

28

1) dotyczy inspektorów wydziału kontroli gospodarki finansowej oraz wydziału informacji analiz i szkoleń

W 2003 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem wynosiło 2 901 zł, w tym inspektorów - 2 471 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 202 zł.

 

9.2. Kwalifikacje

W 2003 r. 226 pracowników regionalnych izb obrachunkowych podnosiło swoje kwalifikacje, z tego:

Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1999 - 2003 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.

Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31.12.2003 r.

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31 12.2003

Ogółem
podnoszący
kwalifikacje

w tym:

studia
wyższe

studia
podyplomowe

aplikacje

uprawnienia
biegłych
księgowych

inne

1993

x

23

5

1

0

1

16

1994

x

52

1

38

0

0

13

1995

x

150

3

67

0

0

80

1996

x

97

3

23

0

0

71

1997

x

87

8

22

3

1

53

1998

x

109

16

19

3

0

71

1999

1 301

126

39

17

3

0

67

2000

1 346

147

79

17

10

0

41

2001

1 363

155

90

21

9

0

35

2002

1 344

194

91

29

8

0

66

2003

1 355

226

88

53

5

0

80

Poza wyżej wymienionymi formami podnoszenia kwalifikacji pracownicy (szczególnie członkowie kolegium, inspektorzy wydziałów kontroli oraz wydziałów informacji, analiz i szkoleń) poszerzali swoje kwalifikacje zawodowe w ramach szkoleń organizowanych przez izby. Konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników regionalnych izb obrachunkowych wynika przede wszystkim z charakteru wykonywanej pracy, rozszerzania zakresu zadań oraz częstych zmian przepisów prawnych.

W 2003 r. liczba szkoleń pracowników, organizowanych przez izby samodzielnie oraz z innymi podmiotami, wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 70 i wyniosła 232. W szkoleniach uczestniczyło łącznie 2 936 osób, a więc o 1 175 więcej niż w 2002 r.

Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb w latach 1993, 2002 i 2003 prezentuje poniższe zestawienie.

Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w latach 1993, 2002 i 2003

Lata

Ogółem

Szkolenia przeprowadzone przez rio

samodzielnie

z innymi podmiotami

liczba    szkoleń

liczba  uczestników

liczba  szkoleń

liczba uczestników

liczba    szkoleń

liczba  uczestników

 

1993

128

2 109

45

1 382

83

727

2002

162

1 761

51

1 345

111

416

2003

232

2 936

95

2 337

137

599

Tematyka organizowanych szkoleń obejmowała między innymi zagadnienia:

Wykłady w ramach szkoleń prowadzone były przez pracowników izb, przedstawicieli Ministerstwa Finansów (m. in. Biura Międzynarodowych Relacji Skarbowych, Biura ds. Dyscypliny Finansów Publicznych, Wydziału Kontroli i Współpracy z Instytucjami Obowiązanymi w Departamencie Informacji Finansowej), Urzędu Zamówień Publicznych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, pracowników wyższych uczelni, biegłych rewidentów, pracowników Centrum Szkoleń Administracji Publicznej, Centrum Promocji Informatyki oraz Centrum Badań Euroregionalnych PAN.

[ Początek strony ]


<< | >>


• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3. Działalność kontrolna •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami. •
• 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 9. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 10. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń regionalnych izb obrachunkowych •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst