Część I
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2003 roku
Według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r., w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, w przeliczeniu na pełne etaty, wynosiło 1 355 pracowników i było wyższe o 11 osób w porównaniu do 2002 r. Z ogólnej liczby pracowników, 1 077 osób (79,5%) posiadało wykształcenie wyższe. Największą grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.
W 2003 r. z pracy w izbach odeszło ogółem 84 pracowników (w 2002 r. - 116, w 2001 r. - 74, w 2000 r. - 134, w 1999 r. - 233, a w 1993 r. - 66). W 2003 r. z ogólnej liczby pracowników, którzy odeszli z pracy w izbach - 71,4% stanowili inspektorzy wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń. Jest to zjawisko niepokojące z tego względu, że przygotowanie pracowników do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych wymaga kilku lat. Stąd też, jakiekolwiek zmiany utrudniają przygotowanie fachowej kadry i zmuszają do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.
Podobnie jak w latach poprzednich, przyczynami rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były propozycje lepiej płatnej pracy otrzymane z innych instytucji państwowych i samorządowych, a zmiany w przepisach ustawy o finansach publicznych, dotyczące kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego, stworzyły, na rynku pracy, zapotrzebowanie na pracowników posiadających takie kwalifikacje. Z powyższych przyczyn pracodawcę zmieniło 45% inspektorów. Ponadto, przyczynami zmian w zatrudnieniu było nabycie uprawnień do emerytury lub renty, urlop wychowawczy, wypowiedzenie stosunku pracy przez pracownika oraz nie przedłużenie umowy o pracę na czas określony z inspektorami, których cechowała zbyt niska wiedza zawodowa, niechęć do podnoszenia kwalifikacji oraz brak predyspozycji do pracy zespołowej.
Najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były porozumienia stron. Dane o zatrudnieniu i płacach w regionalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.
Zatrudnienie i płace w regionalnych izbach obrachunkowych w 2003 r.
Lata |
Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31.12.2002 |
w tym: |
Średnie zatrudnienie inspektorów 1) |
Średnie miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem |
w tym: średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora 1) |
Liczba nieetatowych członków kolegium |
|
z wykształceniem wyższym |
3:2 % |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1993 |
936 |
691 |
73,8 |
399 |
x |
501 |
10 |
2002 |
1 344 |
1 041 |
77,5 |
769 |
2 708 |
2 362 |
30 |
2003 |
1 355 |
1 077 |
79,5 |
791 |
2 901 |
2 471 |
28 |
1) dotyczy inspektorów wydziału kontroli gospodarki finansowej oraz wydziału informacji analiz i szkoleń
W 2003 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem wynosiło 2 901 zł, w tym inspektorów - 2 471 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 202 zł.
W 2003 r. 226 pracowników regionalnych izb obrachunkowych podnosiło swoje kwalifikacje, z tego:
88 pracowników na studiach wyższych,
53 pracowników na studiach podyplomowych,
5 pracowników w ramach realizowanej aplikacji,
80 pracowników w innych formach dokształcania, którymi były m. in.: studia doktoranckie oraz kursy z zakresu rachunkowości budżetowej i kontroli wewnętrznej jednostek sektora finansów publicznych organizowane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.
Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1999 - 2003 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.
Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31.12.2003 r.
Lata |
Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31 12.2003 |
Ogółem |
w tym: |
||||
studia |
studia |
aplikacje |
uprawnienia |
inne |
|||
1993 |
x |
23 |
5 |
1 |
0 |
1 |
16 |
1994 |
x |
52 |
1 |
38 |
0 |
0 |
13 |
1995 |
x |
150 |
3 |
67 |
0 |
0 |
80 |
1996 |
x |
97 |
3 |
23 |
0 |
0 |
71 |
1997 |
x |
87 |
8 |
22 |
3 |
1 |
53 |
1998 |
x |
109 |
16 |
19 |
3 |
0 |
71 |
1999 |
1 301 |
126 |
39 |
17 |
3 |
0 |
67 |
2000 |
1 346 |
147 |
79 |
17 |
10 |
0 |
41 |
2001 |
1 363 |
155 |
90 |
21 |
9 |
0 |
35 |
2002 |
1 344 |
194 |
91 |
29 |
8 |
0 |
66 |
2003 |
1 355 |
226 |
88 |
53 |
5 |
0 |
80 |
Poza wyżej wymienionymi formami podnoszenia kwalifikacji pracownicy (szczególnie członkowie kolegium, inspektorzy wydziałów kontroli oraz wydziałów informacji, analiz i szkoleń) poszerzali swoje kwalifikacje zawodowe w ramach szkoleń organizowanych przez izby. Konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników regionalnych izb obrachunkowych wynika przede wszystkim z charakteru wykonywanej pracy, rozszerzania zakresu zadań oraz częstych zmian przepisów prawnych.
W 2003 r. liczba szkoleń pracowników, organizowanych przez izby samodzielnie oraz z innymi podmiotami, wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 70 i wyniosła 232. W szkoleniach uczestniczyło łącznie 2 936 osób, a więc o 1 175 więcej niż w 2002 r.
Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb w latach 1993, 2002 i 2003 prezentuje poniższe zestawienie.
Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w latach 1993, 2002 i 2003
Lata |
Ogółem |
Szkolenia przeprowadzone przez rio |
|||||
samodzielnie |
z innymi podmiotami |
||||||
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
||
1993 |
128 |
2 109 |
45 |
1 382 |
83 |
727 |
|
2002 |
162 |
1 761 |
51 |
1 345 |
111 |
416 |
|
2003 |
232 |
2 936 |
95 |
2 337 |
137 |
599 |
Tematyka organizowanych szkoleń obejmowała między innymi zagadnienia:
kontroli koordynowanych w zakresie wykorzystania dotacji na realizację zadań publicznych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych oraz wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego obowiązków w zakresie kontroli finansowej,
nowych form sporządzania protokołu z kontroli kompleksowej,
kompetencji starosty jako reprezentanta Skarbu Państwa,
planów wieloletnich, ich uchwalania, szczegółowości oraz powiązania z budżetem jednostek samorządu terytorialnego na dany rok,
sposobu ustalenia i wykazywania w sprawozdawczości skutków obniżenia górnych stawek oraz udzielonych ulg, umorzeń, odroczeń i zwolnień w podatkach samorządowych,
najczęściej występujących naruszeń dyscypliny finansów publicznych,
przeciwdziałania wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
stosowania w praktyce przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,
ewidencji środków pomocowych,
bilansu zasobów i potrzeb samorządów w związku z udostępnieniem funduszy strukturalnych,
audytu informatycznego,
instytucji pożytku publicznego w świetle najnowszych uregulowań prawnych,
zasad wykonywania kontroli formalno - rachunkowej sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,
kształtowania interpersonalnych stosunków w zespołach pracowniczych,
procedury podejmowania uchwał w sprawie zmian w budżecie,
zarządzania projektami UE - opracowania projektu, konstrukcji budżetu, rozliczania i monitoringu.
Wykłady w ramach szkoleń prowadzone były przez pracowników izb, przedstawicieli Ministerstwa Finansów (m. in. Biura Międzynarodowych Relacji Skarbowych, Biura ds. Dyscypliny Finansów Publicznych, Wydziału Kontroli i Współpracy z Instytucjami Obowiązanymi w Departamencie Informacji Finansowej), Urzędu Zamówień Publicznych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, pracowników wyższych uczelni, biegłych rewidentów, pracowników Centrum Szkoleń Administracji Publicznej, Centrum Promocji Informatyki oraz Centrum Badań Euroregionalnych PAN.
[ Początek strony ]
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•