Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2003 roku

<< | >>

 

7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

7.1. Wnioski o ukaranie

W 2003 r., do komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych działających przy regionalnych izbach obrachunkowych, wpłynęły łącznie 2 033 wnioski o ukaranie. Z tej liczby 1 897 wniosków złożyli rzecznicy dyscypliny finansów publicznych, 57 wniosków prezesi regionalnych izb obrachunkowych, 79 Najwyższa Izba Kontroli. Czyny, o których mowa we wnioskach popełnione zostały w latach 2000 - 2003.

Wnioski rzeczników sformułowane były głównie na podstawie zawiadomień złożonych przez regionalne izby obrachunkowe, a także kierowników jednostek nadrzędnych, kierowników jednostek, w których nastąpiło naruszenie oraz inne organy (NIK, ZUS, UKS, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych). Prezentuje to poniższe zestawienie.

Podmioty składające wnioski o ukaranie w latach 1999 - 2003

Lata

Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych (łącznie)

z tego na podstawie zawiadomień złożonych przez:

Prezes regionalnej izby obrachun-kowej

Najwyższa Izba Kontroli

Minister Finansów

RIO

Kierowników jednostek,   w których nastąpiło naruszenie

Kierowników jednostek nadrzędnych

Pozostałe organy (NIK, ZUS, UKS)

1999

1 129

   672

64

   271

122

 78

  46

0

2000

2 781

1 396

107

1 072

206

251

138

0

2001

1 937

 768

  80

   707 

382

142

210

0

2002

1 622

 697

  63

  520

342

111

131

1

2003

1 897

 501

185

  844

367

  57

 79

0

W 2003 r. liczba wniosków skierowanych do komisji orzekających wzrosła o 168, w stosunku do 2002 r.

 

7.2. Rodzaje naruszeń dyscypliny finansów publicznych będących przedmiotem orzekania komisji orzekających

W 2003 r. komisje orzekające rozstrzygnęły sprawy dotyczące 1 939 czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Z analizy stwierdzonych naruszeń dyscypliny finansów publicznych wynika, że najliczniejszą grupę wśród nich stanowią nadal następujące nieprawidłowości:

W 2003 r. nie stwierdzono naruszeń dotyczących:

Kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie przypisanych winnym naruszenia art. 138 ust. 1 pkt 11 w 2003 r. wyniosła ogółem 3 029 727,88 zł.

Rodzaje naruszeń dyscypliny budżetowej stwierdzone w latach 1993 - 1998 oraz dyscypliny finansów publicznych w latach 1999-2003 prezentuje poniższe zestawienie.

Stwierdzone rodzaje naruszeń dyscypliny budżetowej w latach 1993 - 1998 oraz dyscypliny finansów publicznych w latach 1999 - 2003

Lp.

Wyszczególnienie

Lata

 

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

 

 

Ogółem:

169

934

1 669

1 487

1 807

2 147

1 254

2 228

2 405

1 978

1 939

 

1.

Zaniechanie ustalenia należności jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych 16 44 53 48 47 25 24 66 65 74 53

 

2.

Przekroczenie zakresu upoważ­nienia do dokonywania wydat­ków ze środków publicznych

90

427

679

447

447

411

208

746

495

281

282

 

3.

Przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub planie jednostki budżetowej, zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej lub funduszu celowego

7

33

94

34

27

19

6

23

10

4

7

 

4.

Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych otrzymanych z rezerwy budżetowej oraz dotacji z budżetu lub z funduszu celowego

12

25

33

20

34

20

25

39

56

49

45

 

5.

Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków funduszu celowego

1

0

2

4

1

0

3

6

7

3

2

 

6.

Niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej

0

4

12

17

19

7

5

19

16

16

15

 

7.

Przekroczenie zakresu upoważ­nienia do zaciągnięcia zobowią­zań obciążających budżet

4

42

61

117

62

60

99

103

112

134

191

 

8.

Wypłacenie wynagrodzeń w jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia świadczeń lub składek

4

98

274

370

357

695

183

98

127

130

121

 

9.

Naruszenie zasad udzielania dotacji z budżetu

x

x

x

x

x

x

14

7

15

35

34

 

10.

Przeznaczenie dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce

2

20

18

11

6

12

1

18

56

42

43

 

11.

Zwłoka w regulowaniu zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych powodująca uszczuplenie środków publicznych wskutek zapłaty odsetek za opóźnienie w zapłacie

x

x

x

x

x

x

5

24

77

113

96

 

12.

Naruszenie zasady, formy lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych

0

0

3

20

389

588

431

732

962

827

713

 

13.

Zaniechanie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonanie inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym

33

241

419

298

235

190

158

190

226

130

116

 

14.

Wykazanie w sprawozdaniu budżetowym danych niezgod­nych z ewidencją księgową

0

0

21

101

167

111

59

138

146

129

206

 

15.

Zaniechanie zawiadomienia rzecznika dyscypliny finansów publicznych o ujawnionym naruszeniu dyscypliny finansów publicznych

0

0

0

0

16

9

1

14

17

8

9

 

16.

Zawiniona zwłoka w złożeniu przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych wniosku o ukaranie oraz zawiniona zwłoka w prowadzeniu przez komisje orzekającą postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

x

x

x

x

x

x

x

0

0

0

0

 

17.

Zwłoka lub zaniechanie wykonania prawomocnego orzeczenia komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dys­cypliny finansów publicznych

x

x

x

x

x

x

x

0

0

0

0

 

18.

Winni z art. 138 ust. 2

x

x

x

x

x

x

32

5

18

3

6

 

Z zestawienia wynika, że w 2003 r. w sposób znaczny wzrosła liczba naruszeń dyscypliny finansów publicznych, określonych w art. 138 ust. 1 pkt 7 i pkt 14.

Skutki finansowe niektórych rodzajów naruszeń dyscypliny finansów publicznych prezentuje poniższe zestawienie.

Skutki finansowe niektórych rodzajów naruszeń dyscypliny finansów publicznych

Czyn z art. 138 ust. 1

Liczba winnych

Liczba wniosków

Kwota
w zł

pkt 1

a) zaniechanie ustalenia należności, w tym:

25

23

3 330 573

- Skarbu Państwa

3

2

466 557

- jst

22

21

2 864 016

b) ustalenie lub dochodzenie należności w wysokości     niższej od należnej

19

17

576 629

c) niezgodne z przepisami jej umorzenie

2

2

8 813

d) dopuszczenie do przedawnienia

4

4

39 860

pkt 3

przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian:

 

 

 

a) w budżecie

5

3

4 425

b) w planie finansowym jednostki

2

2

115 103

pkt 4

niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych otrzymanych:

44

33

3 081 050

a) z rezerwy budżetowej

4

3

180 587

b) z dotacji z budżetu

35

26

1 962 527

c) z dotacji z funduszu

5

4

937 936

pkt 13

a) zaniechanie przeprowadzenia inwentaryzacji

91

81

138 685

b) zaniechanie rozliczenia inwentaryzacji:

43

37

14 617

 

7.3. Orzeczenia komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Komisje orzekające wydały w 2003 r. łącznie 1 841 orzeczeń, z tego o uznaniu winnym 1 419. Ukarano ogółem 641 osób z tego:

W wyniku postępowania 778 osób uznano winnymi i odstąpiono od wymierzenia kary, a 422 osoby uniewinniono od zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Komisje wydały 59 rozstrzygnięć o umorzeniu postępowania, w tym 8 postanowień o umorzeniu postępowania na skutek przedawnienia orzekania. W porównaniu do 2002 r. liczba wydanych orzeczeń ogółem wzrosła o 72. Prezentuje to poniższe zestawienie.

Rodzaje i liczba orzeczeń wydanych w latach 1993 - 2003

Lp.

Wyszczególnienie

Liczba orzeczeń

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

1.

Ogółem

109

870

1 634

1 226

1 411

1 870

1 208

2 335

2 300

1 769

1 841

2.

Upomnienie

 43

316

392

254

356

631

  426

858

787

535

524

3.

Nagana

6

83

121

77

74

190

  148

172

150

131

101

4.

Kara pieniężna

3

61

103

80

73

191

    57

54

20

13

16

5.

Zakaz pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi

x

x

x

x

x

x

x

1

1

1

x

6.

Uznano winnym i odstąpiono od wymierzenia kary

48

312

634

534

661

543

  384

846

880

759

778

7.

Uniewinnienie

9

98

384

281

247

315

  193

404

462

330

422

7.4. Odwołania od orzeczeń komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Od orzeczeń wydanych przez komisje orzekające przy regionalnych izbach obrachunkowych wniesione zostały 84 odwołania do Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, z tego przez:

Do 31 grudnia 2003 r. Główna Komisja Orzekająca rozpoznała 19 odwołań, z tego:

Na dzień 31 grudnia 2003 r. do rozpoznania przez Główną Komisję Orzekającą pozostało 65 odwołań.

 

7.5. Windykacja należności z tytułu kar pieniężnych i kosztów postępowania

W 2003 r. komisje orzekające wydały 16 orzeczeń o ukaraniu obwinionych karą pieniężną na łączną kwotę 66 769,00 zł.

Stosownie do postanowień art. 152 ustawy o finansach publicznych, każdy uznany winnym naruszenia dyscypliny finansów publicznych obciążony był kosztami postępowania. Koszty te określa się ryczałtowo, w wysokości 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego przed dniem wydania orzeczenia przez komisję orzekającą przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2003 r. koszty te były ustalone w kwocie 175,62 zł, a od 1 marca 2003 r. do 31 grudnia 2003 r. w kwocie 180,40 zł.

W 2003 r. obwinieni obciążeni zostali kosztów postępowania na łączną kwotę 253 042 zł. Koszty i kary wpłacane są na rachunek dochodów izby, a następnie przekazywane na dochody budżetu państwa.

W 2003 r. - po wezwaniu do zapłaty - wpłacone zostały należności z tytułu wymierzonych kar w kwocie 22 179,14 zł i kosztach postępowania w kwocie 204 625,92 zł. Wobec 27 osób przewodniczący komisji prowadzili postępowanie egzekucyjne we własnym zakresie, zgodnie z postanowieniami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i wyegzekwowali należności z tytułu kar pieniężnych w kwocie 1 756,20 zł oraz kosztów postępowania w kwocie 3 965,48 zł. 52 tytuły wykonawcze skierowane zostały przez przewodniczących komisji do urzędów skarbowych, które wyegzekwowały należności z tytułu kar pieniężnych w kwocie 10 778 zł oraz kosztów postępowania w kwocie 8 014,64 zł. Działania te prezentuje poniższe zestawienie.

Rodzaj należności

Wpłaty dobrowolne po wezwaniu do zapłaty

Postępowanie egzekucyjne  prowadzone przez Przewodniczącego Komisji Orzekającej

Wnioski egzekucyjne skierowane do Urzędu Skarbowego

Liczba obwinionych

Kwota

Liczba obwinionych

Kwota

Liczba obwinionych

Kwota

Koszty postępowania

1 236

204 625,92

26

3 965,48

48

8 014,64

Kary pieniężne

12

22 179,14

1

1 756,20

4

10 778,00

 

[ Początek strony ]


<< | >>


• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3. Działalność kontrolna •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami. •
• 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 9. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 10. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń regionalnych izb obrachunkowych •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst