Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku
2.2. Wykonanie budżetów przez gminy
Od 1 stycznia 2004 r. źródła dochodów gmin, zasady ich gromadzenia oraz zasady przekazywania środków z budżetu państwa reguluje ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Największa zmiana wprowadzona ustawą polegała na zwiększeniu roli w budżetach samorządów wpływów z podatków dochodowych od osób fizycznych - PIT i od osób prawnych - CIT. W celu zwiększenia dochodów własnych udziały gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały podwyższone z 27,6% do 35,72%, natomiast udziały w podatku dochodowym od osób prawnych wzrosły z 5% do 6,71%. Ponadto, nowa ustawa określiła podział subwencji ogólnej dla gmin na części: oświatową, wyrównawczą i równoważącą. Część wyrównawcza subwencji ogólnej uzależniona jest od osiąganych dochodów podatkowych, natomiast część równoważącą gminy otrzymują w celu uzupełnienia dochodów w związku ze zmianą finansowania zadań. Na mocy nowej ustawy gminy otrzymują 5% dochodów uzyskanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.
Od 1 stycznia 2004 r. gminy nie otrzymują już dofinansowania z budżetu państwa w formie dotacji celowych na obowiązkowe wypłaty dodatków mieszkaniowych - realizują to zadanie ze środków własnych[11].
Podobnie jak w latach poprzednich, uchwalanie wysokości stawek podatkowych określonych w ustawach o podatkach i opłatach lokalnych, podatku rolnym i podatku leśnym należało do wyłącznej kompetencji organów stanowiących gminy. Minister Finansów określił zasady i terminy rozliczeń dochodów gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych oraz zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego nadpłaconych kwot[12].
Minister Edukacji Narodowej i Sportu[13] określił zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Subwencja oświatowa przekazywana gminom z budżetu państwa przeznaczona jest na finansowanie zadań oświatowych, w szczególności: na bieżące finansowanie wydatków szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, dotowanie publicznych i niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i osoby fizyczne (inne niż jst) oraz finansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Ponadto, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej[14] określi warunki, tryb i zasady spłaty kredytów przeznaczonych na przygotowanie przez gminy projektów inwestycji komunalnych przewidzianych do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej.
W wyniku zmiany ustawy o finansach publicznych[15] emitowane papiery wartościowe, kredyty i pożyczki zaciągane w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej nie są uwzględniane przy stosowaniu ograniczeń zadłużenia wynikających z art. 113 i 114 ustawy o finansach publicznych, dotyczących odpowiednio poziomu spłaty i zadłużenia jst.
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej[16] określiła procedurę postępowania w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Podmioty udzielające pomocy zobowiązane są do sporządzania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej za pośrednictwem organów nadzorujących.
Począwszy od 2004 r. jst otrzymywały dotacje na dofinansowanie zadań w dziedzinie kultury objętych mecenatem państwa i wykonywanych przez instytucje filmowe i instytucje kultury, dla których organem założycielskim lub organizatorem były gminy. Wykaz programów i zakres działań zostały określone w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów[17].
Na podstawie znowelizowanej ustawy o systemie oświaty[18] pracodawcy otrzymują od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) środki na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego w celu przygotowania i przyuczenia do zawodu. Wysokość świadczenia uzależniona jest od okresu kształcenia. Gminy otrzymują te środki z budżetu państwa w formie dotacji celowej na zadania własne z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników.
Na mocy ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004 i 2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych[19], gminy otrzymują środki na pokrycie części kosztów związanych m. in. z budową, przebudową i remontem budynków z przeznaczeniem na lokale socjalne, noclegownie lub domy dla bezdomnych pod warunkiem zakończenia robót do 31 grudnia 2005 r. Finansowego wsparcia do wysokości 35% kosztów przedsięwzięcia udzieli gminom Bank Gospodarstwa Krajowego z Funduszu Dopłat. Środki zostaną przekazane na rachunek budżetu gminy po udokumentowaniu wykonania robót budowlanych.
Ustawa o pomocy społecznej[20] określa zadania w zakresie pomocy społecznej, rodzaje świadczeń i zasady ich udzielania, organizację pomocy społecznej oraz zasady i tryb postępowania kontrolnego. Nowa ustawa nałożyła na gminy obowiązek utworzenia i utrzymywania ośrodka pomocy społecznej, opracowywania i realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, przygotowania bilansu potrzeb gminy w tym zakresie oraz sporządzania i przekazywania sprawozdawczości. Gminy udzielają pomocy osobom i rodzinom poprzez wypłacanie ustawowych świadczeń w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności i bezrobocia. Gminy mogą również zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej organizacjom pozarządowym i osobom prawnym, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania. W związku z utratą mocy ustawy o funduszu alimentacyjnym[21] od 1 maja 2004 r. obowiązkiem gmin stała się wypłata świadczeń rodzinnych, na które gminy otrzymywały dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone[22].
W związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej gminy otrzymywały z budżetu państwa dotacje na prowadzenie spisu wyborców oraz przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego[23].
Zwrot utraconych dochodów wynikających z ustawowych zwolnień w podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, gminy otrzymywały w postaci części rekompensującej subwencji ogólnej. Minister Finansów określił sposób ustalania i tryb przekazywania gminom dochodów z tego tytułu[24].
W roku 2004 realizacja planu dochodów budżetowych przebiegała na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Wielkość osiągniętych przez gminy dochodów wzrosła w stosunku do 2003 r. o 4 262 208 tys. zł i osiągnęła poziom 40 308 530 tys. zł.
Dochody budżetowe gmin w 2004 r.
Wyszczególnienie |
Wykonanie za 2003 (w tys. zł) |
2004 |
Dynamika (2003=100%) |
||||
Plan (w tys. zł) |
Wykonanie (w tys. zł) |
% wykonania planu |
Struktura % |
nominalnie |
realnie* |
||
Ogółem, z tego: |
36 046 322 |
40 702 342 |
40 308 530 |
99,0 |
100,0 |
111,8 |
108,3 |
- dochody własne, w tym: |
17 055 698 |
19 661 461 |
19 444 407 |
98,9 |
48,2 |
114,0 |
110,5 |
- podatki i opłaty |
8 413 985 |
8 959 991 |
9 073 228 |
101,3 |
22,5 |
107,8 |
104,3 |
- udziały w PIT |
4 010 346 |
5 507 828 |
5 466 063 |
99,2 |
13,6 |
136,3 |
132,8 |
- udziały w CIT |
224 592 |
310 863 |
398 897 |
128,3 |
1,0 |
177,6 |
174,1 |
- dotacje celowe, w tym: |
3 773 031 |
5 218 690 |
5 042 952 |
96,6 |
12,5 |
133,7 |
130,2 |
- na zadania własne |
780 077 |
742 635 |
676 799 |
91,1 |
1,7 |
86,8 |
83,3 |
- na zadania zlecone |
2 535 060 |
3 918 675 |
3 844 591 |
98,1 |
9,5 |
151,7 |
148,2 |
- subwencja ogólna, w tym: |
15 217 593 |
15 822 191 |
15 821 170 |
100,0 |
39,3 |
104,0 |
100,5 |
- oświatowa |
11 822 482 |
12 043 579 |
12 043 473 |
100,0 |
29,9 |
101,9 |
98,4 |
Gminy |
|||||||
- miejskie |
8 666 569 |
9 684 721 |
9 653 102 |
99,7 |
23,9 |
111,4 |
107,9 |
- miejsko-wiejskie |
11 699 390 |
13 254 682 |
13 130 389 |
99,1 |
32,6 |
112,2 |
108,7 |
- wiejskie |
15 680 363 |
17 762 939 |
17 525 039 |
98,7 |
43,5 |
111,8 |
108,3 |
* Wskaźnik inflacji - 3,5%.
Dochody własne zostały zrealizowane na poziomie o 1,9 punktu procentowego wyższym niż w 2003 r. Najwyższe wpływy w stosunku do wielkości planowanych odnotowano z tytułu: udziału w podatku dochodowym od osób prawnych 128,3%, podatku od spadków i darowizn 118,1%, oraz opłaty skarbowej 117,3%.
Stopień realizacji planu dochodów z tytułu dotacji celowych wyniósł 96,6% i był o 1,7 punktu procentowego niższy w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast zaplanowane przez gminy wpływy z tytułu subwencji ogólnej przekazane zostały w pełnej wysokości. Plan dochodów z tego źródła został wykonany w 100%.
Realizacja planu dochodów budżetowych w poszczególnych typach gmin przebiegała na zbliżonym poziomie. Zaplanowane dochody w pełni zrealizowały gminy województwa śląskiego 100,6% oraz wielkopolskiego 100,0%. W województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim wskaźnik ten wyniósł odpowiednio 96,7% oraz 96,9% (tabela 2.2.1.).
Wykonanie budżetu jest jednym z podstawowych elementów oceny pracy wójta, burmistrza lub prezydenta, dokonywanej przez organ stanowiący. Odchylenia osiągniętych dochodów od kwot planowych mogą wynikać z braku wiarygodnych danych wyjściowych, zaniechania aktualizacji wielkości planowanych w ciągu roku lub braku umiejętności trafnego oszacowania przyszłych dochodów.
Dynamika i struktura dochodów
Dochody budżetowe gmin w 2004 r. wzrosły nominalnie o 11,8%, co po uwzględnieniu wskaźnika inflacji daje realny wzrost o 8,3% (w 2003 r. - realnie o 3,5%). W poszczególnych typach gmin nominalny wzrost dochodów wahał się od 11,4% do 12,2%.
W układzie terytorialnym gminy wszystkich województw osiągnęły realny wzrost dochodów. Najniższy wzrost odnotowały gminy województwa podlaskiego o 2,7% oraz świętokrzyskiego o 6,5%, a największy zachodniopomorskiego o 11,9% oraz śląskiego o 10,6%.
Zwiększenie udziału gmin w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa znalazło swoje odbicie w zwiększeniu dochodów własnych o 14,0%. Udziały w dochodach budżetu państwa wzrosły w 2004 r. o 38,5%. Najwyższe tempo wzrostu dochodów własnych zanotowały gminy województwa śląskiego 20,4%, i mazowieckiego 18,5%, natomiast najniższe - gminy województwa podlaskiego 5,3% oraz kujawsko-pomorskiego 9,4%. Dynamika dochodów własnych według typów gmin była zróżnicowana i wahała się od 111,5% w gminach wiejskich do 116,1% w gminach miejskich (tabela 2.2.2.).
Dynamika dochodów gmin z tytułu dotacji osiągnęła w 2004 r. poziom 133,7%. Na tak wysokie tempo wzrostu dochodów z tytułu dotacji celowych miały wpływ przekazane środki na nowe zadania dotowane z budżetu państwa m. in. na świadczenia rodzinne, pomoc materialną dla uczniów oraz na wybory do Parlamentu Europejskiego. W 2004 r. gminy otrzymywały także środki na zadanie związane z oświetleniem ulic, wynikające z rozliczenia roku poprzedniego. Ponadto, cześć środków na realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej wpływała do budżetów gmin w formie dotacji celowych.
Otrzymane przez gminy środki z tytułu subwencji ogólnej były o 4,0% wyższe od realizowanych w roku ubiegłym. W układzie terytorialnym oraz wg typów gmin dynamika dochodów z tego źródła wahała się od 89,6% do 114,5%. Tak duże zróżnicowanie wskaźnika było wynikiem wprowadzenia ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nowych definicji poszczególnych części subwencji ogólnej i uzależnienia ich wysokości od osiągniętych przez gminy podstawowych dochodów podatkowych oraz ich sytuacji finansowej.
Strukturę uzyskanych przez gminy w 2004 r. dochodów przedstawia tabela 2.2.3. Udział subwencji w dochodach ogółem obniżył się w porównaniu z rokiem 2003 o 2,9 punktu procentowego, ale jednocześnie wzrósł o 2 punkty procentowe udział dotacji celowych. W związku z tym nie można mówić o istotnych zmianach w strukturze dochodów gmin w 2004 r., ponieważ udziały dochodów własnych oraz środków redystrybuowanych z budżetu państwa pozostały na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego.
Udział dochodów własnych gmin w dochodach ogółem w poszczególnych województwach był bardzo zróżnicowany. W województwie śląskim dochody własne stanowiły 59,4%, w województwie dolnośląskim - 58,0% zrealizowanych dochodów. W województwach lubelskim i podkarpackim udziały te wyniosły odpowiednio 36,9% oraz 38,8%. W poszczególnych typach gmin wielkości skrajne wahały się od około 31% w gminach wiejskich województw lubelskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego do prawie 70% w gminach miejskich województw śląskiego i opolskiego. Mapa województw (zamieszczona na końcu rozdziału 2.2.) z najwyższymi i najniższymi dochodami własnymi wskazuje na ekonomiczne zróżnicowanie gmin południowo-zachodniej i wschodniej części kraju.
Podobnie jak w roku poprzednim, podstawowym źródłem dochodów własnych gmin były wpływy z podatków i opłat (głównie z podatku od nieruchomości) oraz udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych. W 2004 r. wpływy z podatków i opłat stanowiły prawie połowę dochodów własnych, natomiast ich udział w dochodach ogółem wyniósł 22,5% i był o 0,8 punktu procentowego niższy niż w roku ubiegłym. W województwach opolskim i dolnośląskim dochody z tego źródła stanowiły około 28% dochodów ogółem, natomiast w województwach małopolskim i podkarpackim były na poziomie 17,5%. W poszczególnych typach gmin w układzie terytorialnym zróżnicowania były jeszcze większe. W gminach miejsko-wiejskich województwa dolnośląskiego i gminach miejskich województwa małopolskiego wpływy z podatków i opłat stanowiły ponad 30% zrealizowanych dochodów, natomiast w gminach wiejskich województwa podkarpackiego i świętokrzyskiego stanowiły odpowiednio 13,7% oraz 14,8% ogółu dochodów.
Udziały gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych stanowiły 30,2% dochodów własnych. W porównaniu z rokiem ubiegłym udział ten wzrósł o 5,4 punktu procentowego. Najwyższy odnotowały województwa mazowieckie i śląskie (38,0% i 34,8%), a najniższy województwa zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie (22,2% i 25,4%). Wyższy poziom zatrudnienia wśród ludności w miastach i bardzo niski wśród mieszkańców wsi ma swoje odzwierciedlenie we wpływach z tytułu udziałów w podatkach PIT i CIT. W 2004 r. w gminach miejskich osiągnięto poziom 36,1% dochodów własnych, podczas gdy w gminach wiejskich odsetek ten wyniósł 24,9%.
W 2004 r. subwencja ogólna stanowiła 39,3% dochodów budżetowych gmin (w 2003 - 42,2%). Nadal dominowała cześć oświatowa, której udział w dochodach gmin wyniósł 29,9% i uległ obniżeniu o 2,9 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim.
Obniżenie udziału subwencji ogólnej w dochodach gmin przy jednoczesnym zwiększeniu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych jest efektem mocniejszego powiązania sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego z koniunkturą gospodarki.
W omawianej grupie jednostek, w 2004 r., spośród trzech głównych źródeł dochodów, najniższy udział miały dotacje celowe. W stosunku do roku 2003 ich udział w dochodach ogółem zwiększył się o 2 punkty procentowe i osiągnął poziom z roku 2002. Dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, będące zawsze grupą dominującą w strukturze dotacji, w 2004 r. stanowiły 9,5% dochodów ogółem (w 2003 r. - 7,0%). W poszczególnych typach gmin ich udział był zbliżony i wahał się od 9,1% do 10,0%.
Dotacje na zadania własne stanowiły w strukturze dochodów zaledwie 1,7% i ich udział był niższy o 0,5 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej oraz jst był znikomy i w skali kraju osiągnął poziom 0,5% dochodów ogółem. W ramach otrzymanych przez gminy dotacji 10,7% stanowiły dotacje przeznaczone na realizację inwestycji.
Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Dochody budżetowe gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w 2004 r. o 167 zł i osiągnęły poziom 1 591 zł. Wzrost dochodów na jednego mieszkańca we wszystkich typach gmin był zbliżony. W 2003 r. najwyższy wzrost odnotowały gminy miejskie, a najniższy miejsko-wiejskie.
Poziom i dynamika dochodów ogółem w gminach w przeliczeniu na jednego mieszkańca w latach 2003 i 2004 (w zł)
Gminy |
2003 |
2004 |
Różnica |
Dynamika (2003=100%) |
|
(3-2) |
nominalnie |
realnie* |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Ogółem, z tego: |
1 424 |
1 591 |
167 |
111,7 |
108,2 |
- miejskie |
1 400 |
1 562 |
162 |
111,6 |
108,1 |
- miejsko-wiejskie |
1 392 |
1 559 |
167 |
112,0 |
108,5 |
- wiejskie |
1 463 |
1 633 |
170 |
111,6 |
108,1 |
* Wskaźnik inflacji - 3,5%.
Realny wzrost dochodów gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. wyniósł 8,2%, podczas gdy w roku 2003 osiągnął 4,7%. Najwyższy wzrost dochodów na jednego mieszkańca osiągnęły gminy województwa zachodniopomorskiego o 239 zł oraz województwa dolnośląskiego o 208 zł. Najniższy wzrost wystąpił w gminach województw podlaskiego i podkarpackiego odpowiednio 91 zł i 126 zł (tabela 2.2.4.). Wartości skrajne były bardzo zróżnicowane. Dochody gmin wiejskich województwa dolnośląskiego wzrosły o 380 zł, a miejsko-wiejskich województwa zachodniopomorskiego o 270 zł. Spowodowane to było głównie wzrostem wpływów z tytułu podatków i opłat odpowiednio o 122 zł i 66 zł przy średnim wzroście dochodów z tego źródła o 26 zł. W gminach miejskich województwa podlaskiego nastąpił spadek dochodów na jednego mieszkańca o 12 zł, a gminy miejsko-wiejskie województwa podkarpackiego odnotowały wzrost o 77 zł.
Dochody gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca według typów gmin w 2004 r. (w zł)
Wyszczególnienie |
Gminy |
|||
miejskie |
miejsko-wiejskie |
wiejskie |
||
Dochody na jednego mieszkańca |
średnie dla typu |
1 562 |
1 559 |
1 633 |
minimalne |
1 181 |
1 181 |
1 057 |
|
maksymalne |
5 076 |
3 900 |
8 135[25] |
|
% gmin powyżej średniej w typie |
48,8 |
39,0 |
49,3 |
|
% gmin powyżej średniej krajowej |
43,4 |
34,4 |
43,5 |
Dochody własne gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w kraju średnio o 94 zł i osiągnęły poziom 768 zł. Nie wszystkie gminy odnotowały wzrost dochodów per capita z tego źródła - w miastach województwa podlaskiego były one niższe o 17 zł niż w roku 2003. W gminach miejsko-wiejskich województwa podkarpackiego wzrosły zaledwie o 6 zł. Miasta województwa śląskiego i gminy wiejskie województwa dolnośląskiego odnotowały wzrost dochodów własnych na jednego mieszkańca o ponad 200 zł. W poszczególnych gminach różnica między kwotą maksymalną a minimalną wyniosła około 7 000 zł. Utrzymuje się zatem duża rozpiętość poziomu zamożności gmin i ich mieszkańców.
Dochody gmin z tytułu subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w 2004 r. o 24 zł do kwoty 625 zł. Wartości skrajne były bardzo zróżnicowane. Gminy wiejskie województw lubuskiego i podlaskiego osiągnęły wzrost subwencji na jednego mieszkańca o około 90 zł, natomiast w gminach miejskich województw mazowieckiego i śląskiego wystąpił spadek o ponad 30 zł. Prawie 70% ogółu gmin osiągnęło dochody z tytułu subwencji ogólnej per capita wyższe od średniej w kraju.
Jeszcze wyższe zróżnicowanie miało miejsce w przypadku dotacji celowych. Wartość minimalna w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosła 66 zł, a maksymalna - 1 942 zł. Średnie wpływy z tego tytułu wzrosły w stosunku do 2003 r. o 50 zł i osiągnęły 199 zł.
Dotacje na realizację zadań inwestycyjnych per capita wyniosły 21 zł i pozostały na poziomie roku poprzedniego. Województwo śląskie odnotowało najwyższy średni wzrost o 18 zł, a w gminach miejskich tego województwa dotacje celowe na inwestycje per capita wzrosły o 27 zł. W gminach miejsko-wiejskich województwa lubelskiego nastąpił spadek o 21 zł w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast gminy miejsko-wiejskie województwa warmińsko-mazurskiego otrzymały w 2004 r. dotacje na inwestycje w przeliczeniu na jednego mieszkańca niższe o 42 zł. O przyczynach tego zjawiska można mówić jedynie w odniesieniu do konkretnych gmin, uwzględniając ich sytuację finansową, liczbę ludności oraz lokalne potrzeby. Zauważyć należy, że w ponad połowie gmin wielkość dotacji celowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca była niższa od średniej krajowej. Prawie 69% gmin otrzymało dotacje na inwestycje niższe od średnich w kraju.
Dochody budżetów gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. (w zł)
Skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień
Rady gmin, podejmując uchwały w sprawie obniżenia górnych stawek podatkowych w 2004 r., przyczyniły się do obniżenia dochodów własnych o 7%. Obniżenie górnych stawek podatkowych w największym stopniu uszczupliło dochody gmin wiejskich.
Skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień w 2004 r.
Gminy |
Skutki łącznie (w tys. zł) |
z tego: |
Relacje skutków do dochodów własnych w % |
||||||
obniżenie górnych stawek |
udzielone ulgi, odroczenia, umorzenia |
łączne |
obniżenie stawek |
udzielone ulgi |
|||||
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
||||
Ogółem, z tego: |
2 013 066 |
1 366 757 |
646 309 |
11,2 |
10,3 |
7,8 |
7,0 |
3,4 |
3,3 |
- miejskie |
471 187 |
286 337 |
184 850 |
8,7 |
7,9 |
5,7 |
4,8 |
3,0 |
3,1 |
- miejsko-wiejskie |
738 887 |
504 898 |
233 989 |
12,3 |
11,3 |
8,6 |
7,7 |
3,7 |
3,6 |
- wiejskie |
802 992 |
575 522 |
227 470 |
12,2 |
11,6 |
8,9 |
8,3 |
3,3 |
3,3 |
Podobnie jak w latach poprzednich, największe skutki obniżenia górnych stawek dotyczyły podatków: od nieruchomości, środków transportu i rolnego.
Największe skutki finansowe uchwalania niższych stawek podatkowych odnotowały gminy województw lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Dochody, z których gminy zrezygnowały stanowiły odpowiednio 11,4% oraz 9,8% dochodów własnych. Najniższy poziom tego wskaźnika odnotowano w województwie dolnośląskim 3,4% oraz śląskim 4,3%.
Wydane decyzje w sprawie udzielenia ulg, odroczeń i umorzeń spowodowały, że dochody własne gmin uległy obniżeniu o 3,3%. We wszystkich typach gmin relacje te były podobne. Pewne zróżnicowanie daje się zauważyć w poszczególnych województwach. Podejmując decyzje w sprawie ulg, umorzeń, odroczeń gminy województwa opolskiego i lubuskiego uszczupliły dochody własne, odpowiednio o 5,9% i 4,3%. Najniższe skutki finansowe poniosły gminy województw mazowieckiego i łódzkiego, w których udzielone ulgi, obniżenia, umorzenia i zwolnienia stanowiły około 2% dochodów własnych.
Należy zauważyć, że zróżnicowanie w udzielaniu ulg, odroczeń i umorzeń, występujące w poszczególnych typach gmin, utrzymuje się na poziomie lat ubiegłych, co wskazuje, że gminy ostrożnie i rozważnie podejmują decyzje o rezygnacji z dochodów własnych.
Dynamika i struktura wydatków
Wydatki budżetowe gmin w 2004 r. rosły w nieco wyższym tempie niż dochody, osiągając w ujęciu nominalnym znaczny wzrost o 11,9%, realnie zwiększyły się o 8,4%. Największy wzrost odnotowano w gminach miejsko-wiejskich o 12,2%, najniższy w gminach miejskich o 11,1%.
Wydatki budżetowe gmin według rodzajów w latach 2003 i 2004
Rodzaj wydatków |
2003 |
2004 |
|||||
Wykonanie (w tys. zł) |
Plan (w tys. zł) |
Wykonanie (w tys. zł) |
% wyk. planu |
Dynamika % |
Struktura % |
||
nominalnie |
realnie* |
||||||
Wydatki ogółem, z tego: |
36 595 278 |
43 562 518 |
40 941 777 |
94,0 |
111,9 |
108,4 |
100,0 |
- wydatki majątkowe, w tym: |
6 251 139 |
8 778 672 |
7 476 176 |
85,2 |
119,6 |
116,1 |
18,3 |
- wydatki na inwestycje |
6 173 527 |
8 671 650 |
7 391 542 |
85,2 |
119,7 |
116,2 |
18,1 |
- wydatki bieżące, w tym: |
30 344 138 |
34 783 846 |
33 465 600 |
96,2 |
110,3 |
106,8 |
81,7 |
- wynagrodzenia i pochodne |
16 322 892 |
17 421 942 |
17 130 775 |
98,3 |
104,9 |
101,4 |
41,8 |
- dotacje |
2 116 252 |
2 285 550 |
2 252 492 |
98,6 |
106,4 |
102,9 |
5,5 |
- wydatki na obsługę długu |
323 890 |
351 701 |
315 749 |
89,8 |
97,5 |
94,0 |
0,8 |
- z tytułu udziel. poręcz. i gwar. |
14 313 |
33 864 |
9 503 |
28,1 |
66,4 |
62,9 |
0,0 |
- pozostałe wydatki |
11 566 791 |
14 690 789 |
13 757 081 |
93,6 |
118,9 |
115,4 |
33,6 |
* Wskaźnik inflacji - 3,5%.
Biorąc pod uwagę wydatki budżetowe ogółem gmin poszczególnych województw można stwierdzić, że we wszystkich województwach nastąpił znaczny wzrost wydatków gmin zarówno nominalnie, jak i realnie (tabela 2.2.2.).
Realizacja planu wydatków bieżących na poziomie 96,2% była porównywalna z rokiem poprzednim. Wydatki majątkowe gmin zostały wykonane w 85,2%, tj. nieznacznie mniej niż w 2003 r. Szczególnie niski poziom wykonania planu wydatków majątkowych gmin miał miejsce w gminach województwa śląskiego 80,4% (w 2003 r. - 76,1%). W sytuacji wysokiego tempa wzrostu tych wydatków (24,4%) oraz wyższego od średniej krajowej tempa wzrostu dochodów budżetowych, w tym także dochodów własnych, może to wskazywać na planowanie inwestycji ponad realne możliwości ich wykonania.
Rok 2004 jest pierwszym, od pięciu lat rokiem, w którym wśród podstawowych rodzajów wydatków gmin (bieżące, majątkowe) większą dynamiką charakteryzowały się wydatki majątkowe. Wynikiem tego jest znaczny wzrost udziału wydatków majątkowych w strukturze wydatków gmin z 17,1% w 2003 r. do 18,3% w 2004 r. Wzrost w tym zakresie nastąpił we wszystkich typach gmin (tabela 2.2.3.).
Wydatki majątkowe gmin to głównie wydatki inwestycyjne (98,9%). W 2004 r. gminy planowały o 40,5% wyższe wydatki inwestycyjne niż wykonane w roku poprzednim. Niska realizacja planu w tym zakresie (85,2%) przyczyniła się do znacznie mniejszego wzrostu wielkości wydatków inwestycyjnych w stosunku do poprzedniego roku o 19,7% (realnie o 16,2%). Najniższe wykonanie planu wydatków inwestycyjnych odnotowano w gminach województwa śląskiego 80,4%, najwyższe w gminach województwa wielkopolskiego 89,5%.
W gminach miejskich wydatki inwestycyjne wzrosły o 21,2%, natomiast w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich o 19,4%. W układzie terytorialnym największy wzrost wydatków inwestycyjnych nastąpił w gminach województwa zachodniopomorskiego o 40,6%, opolskiego o 40,2%, mazowieckiego o 37,7%, dolnośląskiego o 30,0%. Województwo podlaskie jest jedynym województwem, którego gminy wydatkowały łącznie mniej środków na zadania inwestycyjne niż w roku poprzednim (tabela 2.2.2.).
W ostatnich latach systematycznie malał udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem gmin. W 2004 r. tendencja spadkowa została odwrócona - udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem wzrósł do 18,1% (z 16,9% w 2003 r.). W gminach miejskich odnotowano wzrost udziału o 1,2 punktu procentowego, w gminach miejsko-wiejskich o 1 punkt procentowy, w gminach wiejskich o 1,3 punktu procentowego. Wysoka dynamika wydatków inwestycyjnych wskazuje na wzrost aktywności gmin w podejmowaniu działalności inwestycyjnej.
Udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach budżetowych ogółem gmin w latach 1999 - 2004
Największy wzrost udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem nastąpił w gminach województwa mazowieckiego (o 3,5 punktu procentowego), opolskiego i zachodniopomorskiego (o 3 punkty). W gminach sześciu województw nastąpił spadek udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem (tabela 2.2.3.).
Zróżnicowanie udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem w poszczególnych gminach było bardzo duże:
- w jednej gminie (w województwie mazowieckim) odnotowano brak wydatków inwestycyjnych,
- osiem gmin (w 2003 r. cztery gminy) przeznaczyło ze swojego budżetu więcej środków na realizację zadań inwestycyjnych niż na zadania bieżące. Najwięcej - 64,5% wydatków ogółem na inwestycje przeznaczyła Gmina Krzeszyce w województwie lubuskim. Gmina realizowała w 2004 r. projekt z udziałem środków przedakcesyjnych PHARE pod nazwą „Ochrona rezerwatu Słońsk poprzez budowę kanalizacji sanitarnej w Gminie Krzeszyce”; przedsięwzięcie o wartości około 2 700 000 euro. Dla gminy był to wyjątkowy rok.
- 48,4% gmin zrealizowało wydatki inwestycyjne, których udział w wydatkach ogółem był wyższy od średniej w kraju.
Na wysoką dynamikę wydatków inwestycyjnych istotny wpływ miały środki pochodzące z funduszy unijnych i inne środki zagraniczne, którymi gminy sfinansowały ponad 7% realizowanych inwestycji. W 2004 r. gminy korzystały głównie z funduszy przedakcesyjnych w ramach programu SAPARD, który jest instrumentem wsparcia dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Dlatego też wykorzystując środki unijne i inne środki zagraniczne inwestowały przede wszystkim w infrastrukturę wodociągową i sanitacyjną wsi, drogi gminne oraz gospodarkę ściekową i ochronę wód. Najwyższą kwotę środków pochodzących z funduszy unijnych i innych środków zagranicznych finansujących wydatki inwestycyjne uzyskały gminy województw: małopolskiego, lubelskiego i wielkopolskiego. Największy udział wydatków inwestycyjnych finansowanych środkami zagranicznymi w wydatkach inwestycyjnych odnotowano w gminach województwa lubelskiego 18,3%, lubuskiego 17,6%, kujawsko-pomorskiego 14,9%.
Struktura wydatków bieżących gmin w latach 2003 i 2004 (w %)
Gminy |
Wydatki bieżące ogółem |
z tego: |
|||||||
wynagrodzenia i pochodne |
dotacje |
obsługa długu |
pozostałe |
||||||
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
||
Ogółem, z tego: |
100,0 |
53,8 |
51,2 |
7,0 |
6,7 |
1,1 |
1,0 |
38,1 |
41,1 |
- miejskie |
100,0 |
48,9 |
46,5 |
10,6 |
9,9 |
1,3 |
1,1 |
39,1 |
42,5 |
- miejsko-wiejskie |
100,0 |
53,4 |
50,7 |
7,5 |
7,3 |
1,2 |
1,0 |
38,0 |
41,0 |
- wiejskie |
100,0 |
57,0 |
54,3 |
4,4 |
4,4 |
0,9 |
0,8 |
37,7 |
40,5 |
Podobnie jak w 2003 r. ponad połowa wydatków bieżących gmin przeznaczona była na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych. Wzrosły one o 4,9% w stosunku do poprzedniego roku, realnie o 1,4%.
Nieco wyższą dynamiką (wzrost o 6,4%) charakteryzują się wydatki gmin w formie dotacji z budżetu przekazywanych własnym jednostkom organizacyjnym, podmiotom realizującym zadania gmin oraz innym jednostkom samorządowym na zadania wynikające z zawartych porozumień. Stanowiły one 6,7% wydatków bieżących gmin. Kwota udzielonych dotacji dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych (m. in. dla stowarzyszeń, fundacji, szkół niepublicznych) wzrosła o 12,4% w stosunku do poprzedniego roku, natomiast nie zmienił się jej udział w wydatkach bieżących i nadal wynosi 1,1%. W gminach miejskich wskaźnik ten wynosi 1,8%, w gminach miejsko-wiejskich 1,2%, w gminach wiejskich 0,7%.
Od trzech lat maleją wydatki gmin związane z obsługą długu, zmniejsza się również ich udział w wydatkach bieżących.
Zrealizowane wydatki gmin z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji w skali kraju były znikome. Należy zauważyć, że wydatki te znacznie zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego roku: z 14 313 tys. zł do 9 503 tys. zł.
Największą część środków z budżetu w 2004 r., tj. 90,6%, gminy przeznaczyły na realizację zadań własnych. Zostały one sfinansowane w 2,8% środkami pochodzącymi z dotacji z budżetu państwa oraz z funduszy celowych. Ponadto, niewielki odsetek środków (0,4%) pochodził z dotacji otrzymanych z innych jednostek samorządowych na finansowanie zadań realizowanych na podstawie porozumień.
W stosunku do poprzedniego roku znacznie wzrósł udział wydatków na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz realizowanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej - łącznie stanowiły one 9,4% wydatków gmin (w roku poprzednim 7,0%). Związane to było przede wszystkim z nowymi zadaniami zleconymi realizowanymi przez gminy od maja 2004 r. w zakresie świadczeń rodzinnych.
Podobnie jak w roku poprzednim, ponad 40% wydatków budżetowych gminy przeznaczyły na realizację zadań związanych z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą. Kolejne pozycje w strukturze wydatków budżetowych gmin zajmują: pomoc społeczna i pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej - łącznie 13,9%, administracja publiczna 11,6%, gospodarka komunalna i ochrona środowiska 8,4%, transport i łączność 7,0%[26].
Wysoka dynamika wydatków związanych z opieką społeczną wynika z nałożenia na gminy dodatkowych obowiązków wypłaty świadczeń rodzinnych i ponoszenia kosztów ich obsługi.
Analizując wpływ zmian w systemie finansowania niektórych zadań gmin wprowadzonych ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego należy zauważyć, że brak dofinansowania w formie dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne spowodował trudności w wywiązaniu się gmin z ustawowego obowiązku pomocy ludności w formie dodatków mieszkaniowych. W 2004 r. wypłacono o 58 445 tys. zł mniej dodatków mieszkaniowych (wprowadzona zmiana ustawy o dodatkach mieszkaniowych daje gminom możliwość podwyższania lub obniżania wskaźnika służącego do ustalenia wysokości dodatku mieszkaniowego).
Biorąc pod uwagę kierunki inwestowania nadal największe środki angażowane były na zadania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska 25,0%[27], chociaż udział wydatków inwestycyjnych w tym dziale w wydatkach inwestycyjnych ogółem gmin zmniejszył się o 3 punkty procentowe w stosunku do poprzedniego roku, natomiast wzrósł znacznie udział wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w transporcie i łączności (wzrost o 4,3 punktu procentowego)[28]. Spadek udziału wydatków inwestycyjnych nastąpił również w działach oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza (łącznie spadek o 1,7 punktu procentowego) oraz w rolnictwie i łowiectwie (spadek o 1 punkt procentowy), niemniej jednak są one nadal znaczącymi kierunkami wydatkowania środków z budżetu gmin na inwestycje.
Wydatki gmin w działach klasyfikacji budżetowej w 2004 r.
Działy klasyfikacji budżetowej |
Wydatki ogółem |
Wydatki inwestycyjne |
||||
Kwota (w tys. zł) |
Struktura w % |
Dynamika (2003=100%) |
Kwota (w tys. zł) |
Struktura w % |
Dynamika (2003=100%) |
|
Ogółem, z tego: |
40 941 777 |
100,0 |
111,9 |
7 391 542 |
100,0 |
119,7 |
801 - Oświata i wychowanie |
17 469 795 |
42,7 |
x |
1 352 014 |
18,3 |
x |
854 - Edukacyjna opieka wychowawcza |
519 848 |
1,3 |
x |
4 344 |
0,1 |
x |
801 i 854 - łącznie* |
17 989 643 |
44,0 |
105,9 |
1 356 358 |
18,4 |
109,3 |
852 - Pomoc społeczna |
5 616 677 |
13,7 |
x |
45 101 |
0,6 |
x |
853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej |
64 252 |
0,2 |
x |
7 461 |
0,1 |
x |
852 i 853 - łącznie* |
5 680 929 |
13,9 |
141,1 |
52 562 |
0,7 |
299,2 |
750 - Administracja publiczna |
4 745 383 |
11,6 |
103,5 |
168 131 |
2,3 |
132,8 |
900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska |
3 428 601 |
8,4 |
106,1 |
1 844 501 |
25,0 |
106,7 |
600 - Transport i łączność |
2 871 527 |
7,0 |
131,4 |
1 768 467 |
23,9 |
146,4 |
010 - Rolnictwo i łowiectwo |
1 285 730 |
3,1 |
110,7 |
1 164 842 |
15,8 |
112,4 |
921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
1 164 803 |
2,8 |
111,2 |
104 489 |
1,4 |
174,5 |
700 - Gospodarka mieszkaniowa |
1 097 176 |
2,7 |
113,7 |
334 621 |
4,5 |
123,1 |
926 - Kultura fizyczna i sport |
774 131 |
1,9 |
120,5 |
309 372 |
4,2 |
142,6 |
754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa |
450 526 |
1,1 |
109,0 |
92 516 |
1,3 |
124,0 |
Pozostałe |
1 453 326 |
3,5 |
107,5 |
195 683 |
2,6 |
101,8 |
* Ze względu na zmiany w klasyfikacji budżetowej dane dotyczące działów 801, 854, 852, 853 nie są porównywalne z rokiem poprzednim, porównania należy dokonywać rozpatrując łącznie: 801 i 854 oraz 852 i 853.
W 2004 r. wydatki budżetowe wszystkich gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły średnio 1 616 zł i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 170 zł[29]. Powyżej średniej (1 616 zł) wydatki zrealizowało 46,3% gmin (tabela 2.2.5.). W poszczególnych typach gmin przeciętne wydatki budżetowe kształtowały się na poziomie: 1 566 zł w gminach miejskich (wzrost o 159 zł), 1 588 zł w gminach miejsko-wiejskich (wzrost o 170 zł), 1 668 zł w gminach wiejskich (wzrost o 178 zł). W porównaniu do 2003 r. wzrósł o 2,6 punktu procentowego odsetek gmin, które zrealizowały wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyższe od średniej w kraju. W poszczególnych gminach (bez gminy Kleszczów) wydatki budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca kształtowały się od 1 076 zł do 6 809 zł. W układzie terytorialnym największe wydatki odnotowano w gminach województw: zachodniopomorskiego 1 821 zł, pomorskiego 1 753 zł, dolnośląskiego 1 729 zł. Grupa województw o największym wskaźniku wydatków per capita pozostaje niezmienna od kilku lat. Najniższe wydatki per capita odnotowano w gminach województw lubelskiego 1 495 zł, podlaskiego 1 509 zł i opolskiego 1 526 zł (w 2003 r. ostatnią pozycję pod względem wydatków budżetowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca zajmowały gminy województwa opolskiego). Rozpiętości w poziomie wydatków na jednego mieszkańca, w poszczególnych województwach są znacznie mniejsze niż w przypadku dochodów, nie mniej jednak poziom wydatków gminnych (podobnie jak dochodów) we wschodniej części Polski jest wyraźnie niższy niż w części zachodniej.
Wydatki bieżące w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. wyniosły średnio 1 321 zł[30]. W stosunku do 2003 r. wzrosły one o 122 zł. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne wzrosły o 31 zł i wyniosły 676 zł.
Wydatki ogółem i wydatki majątkowe gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. (w zł)
Wydatki gmin związane z realizacją zadań inwestycyjnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły średnio 292 zł[31] i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 48 zł. Gminy miejskie wydały średnio 227 zł (wzrost o 40 zł), gminy miejsko-wiejskie 267 zł (wzrost o 43 zł), a gminy wiejskie 349 zł (wzrost o 56 zł). Maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca (bez gminy Kleszczów) wyniosła 3 089 zł, natomiast w jednej gminie odnotowano brak wydatków inwestycyjnych. W porównaniu do 2003 r. odsetek gmin, które zrealizowały wyższe od średniej w kraju wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrósł o 4,6 punktu procentowego[32].
Największe wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca zrealizowały gminy województw mazowieckiego 347 zł, świętokrzyskiego 326 zł, śląskiego 323 zł, zachodniopomorskiego 320 zł, zaś najmniejsze - podobnie jak w roku poprzednim - gminy województw kujawsko-pomorskiego 223 zł, opolskiego 231 zł, warmińsko-mazurskiego 243 zł, lubelskiego 261 zł. W stosunku do poprzedniego roku wyraźnie widoczne jest zmniejszenie różnic w wysokości wydatków inwestycyjnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych województwach.
2.2.3. Wyniki budżetów oraz zobowiązania
W 2004 r. 43,2% ogółu gmin wypracowało nadwyżkę budżetową, natomiast 56,8% zamknęło rok deficytem. Nadwyżka wygospodarowana łącznie we wszystkich gminach „nadwyżkowych” wyniosła 1 032 948 tys. zł i w stosunku do ich dochodów budżetowych stanowiła 5,5%. Deficyt jaki w 2004 r. wystąpił w budżetach gmin „deficytowych” łącznie wyniósł 1 666 195 tys. zł i w stosunku do zrealizowanych przez nie dochodów stanowił 7,8%. We wszystkich województwach gminy wszystkich typów zaplanowały w budżetach deficyt. Najkorzystniej zakończyły rok 2004 jednostki województwa łódzkiego. Osiągnęły one najwyższą w kraju nadwyżkę, zarówno wśród gmin miejskich jak i wiejskich. Poza województwem łódzkim, gminy miejskie 9 województw zamknęły rok nadwyżką budżetową. Przyczyną uzyskania takiego wyniku była niestety niska realizacja planu wydatków od 91,1% do 96,4% przy prawie pełnej realizacji zaplanowanych dochodów na poziomie 99%.
Wyniki budżetów gmin w latach 2003 i 2004
Wyszczególnienie |
2003 |
2004 |
||
Liczba gmin |
Kwota (w tys. zł) |
Liczba gmin |
Kwota (w tys. zł) |
|
Wyniki budżetu (+/-), z tego: |
2 413 |
- 548 956 |
2 413 |
- 633 247 |
- nadwyżka (+) |
1 050 |
724 632 |
1 043 |
1 032 948 |
- deficyt (-) |
1 363 |
- 1 273 588 |
1 370 |
- 1 666 195 |
Udział gmin z deficytem w liczbie gmin ogółem (%) |
56,5 |
x |
56,8 |
x |
W 2004 r. o 7 wzrosła liczba gmin z deficytem budżetowym. Tylko w województwie zachodniopomorskim mniej niż połowa gmin zamknęła rok deficytem. W województwach: podkarpackim, świętokrzyskim i łódzkim odsetek ten wahał się od 62,1% do 64,5%. Ilość gmin i kwota deficytu świadczą o nienajlepszej, lecz w dalszym ciągu stabilnej sytuacji finansowej gmin.
Struktura wyników budżetów w podziale na typy gmin w 2004 r.
Gminy |
Nadwyżka |
Deficyt |
||||||
Liczba |
Struktura |
Kwota |
Struktura |
Liczba |
Struktura |
Kwota |
Struktura |
|
Ogółem, z tego: |
1 043 |
100,0 |
1 032 948 |
100,0 |
1 370 |
100,0 |
1 666 195 |
100,0 |
- miejskie |
136 |
13,0 |
245 337 |
23,8 |
106 |
7,7 |
268 735 |
16,1 |
- miejsko-wiejskie |
237 |
22,7 |
284 553 |
27,5 |
342 |
25,0 |
521 356 |
31,3 |
- wiejskie |
670 |
64,3 |
503 058 |
48,7 |
922 |
67,3 |
876 104 |
52,6 |
Najbardziej korzystne wyniki budżetów osiągnęły gminy miejskie, stanowiące 10% ogółu gmin. Ich udziałem jest prawie 24% wykonanej na koniec 2004 r. nadwyżki i tylko 16% deficytu. Gminy miejsko-wiejskie, które stanowią 24% wszystkich gmin zrealizowały 27% kwoty nadwyżki i 31% wartości deficytu. Udziałem gmin wiejskich (66% wszystkich gmin) jest prawie 49% wartości nadwyżki i ponad połowa zrealizowanego w 2004 r. deficytu. Z reguły deficyt występuje w tych jednostkach, które realizują inwestycje finansowane środkami ze źródeł zwrotnych.
Jst traktowane są przez banki jako najbardziej wiarygodni kredytobiorcy, a spłata zadłużenia nie jest uwarunkowana efektywnością przedsięwzięcia, na które kredyt został udzielony. Jst posiadają ustawowo określone dochody, które gwarantują wypłacalność. Dlatego, podobnie jak w latach poprzednich, kredyty i pożyczki stanowią dominującą pozycję przychodów budżetowych.
W 2004 r. w swoich budżetach gminy zaplanowały przychody w kwocie 5 037 020 tys. zł, które zrealizowały w 94,6%. Rozchody zaplanowane w wysokości 2 164 185 tys. zł zostały wykonane na poziomie 103%. Wartość zaciągniętych przez gminy kredytów i pożyczek wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 30%. Podobnie jak w 2003 r. gminy miejsko-wiejskie zanotowały najwyższy udział kredytów i pożyczek w strukturze przychodów - 67,6%, natomiast w gminach wiejskich wystąpił najwyższy wzrost tego wskaźnika o 7,4 punktu procentowego. W 2004 r. 6 gmin w Polsce podpisało umowy o udzielenie pożyczek z budżetu państwa w ramach postępowania naprawczego (na podstawie art. 65 ustawy o finansach publicznych) na łączną kwotę 25 608 tys. zł, co stanowiło niespełna 1% przychodów z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Udział nadwyżki budżetowej w strukturze przychodów wzrósł w stosunku do 2003 r. o 4,1 punktu procentowego. W gminach wiejskich nadwyżka z lat ubiegłych stanowiła 26,3% przychodów (w roku 2003 - 17,7%). Gminy miejskie i miejsko-wiejskie w mniejszym stopniu niż w 2003 r. pokrywały deficyt nadwyżką budżetową. Część gmin pokrywała deficyt budżetowy przychodami z wolnych środków, które stanowiły 19,5% wszystkich przychodów. W gminach miejskich, które najczęściej korzystały z tego źródła, wyniósł on 26,2%. W roku 2004 gminy wszystkich typów chętniej zaciągały kredyty i pożyczki, w mniejszym stopniu pokrywając deficyt wolnymi środkami. Podobnie jak w latach poprzednich, przychody z emisji obligacji samorządowych nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Najczęściej z tego źródła finansowania korzystały gminy miejskie. W 2004 r. przychody z tytułu emisji obligacji w tym typie gmin wzrosły o 3,4 punktu procentowego. W gminach wiejskich obligacje stanowiły, podobnie jak w 2003 r. 0,6% przychodów.
Struktura przychodów i rozchodów budżetowych w 2004 r. (w tys. zł)
Wyszczególnienie |
Gminy ogółem |
w tym: |
||
miejskie |
miejsko- wiejskie |
wiejskie |
||
Przychody, w tym: |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
- kredyty i pożyczki |
59,7 |
56,0 |
67,6 |
56,4 |
- nadwyżka z lat ubiegłych |
17,4 |
9,0 |
7,9 |
26,3 |
- obligacje i papiery wartościowe |
3,1 |
8,3 |
3,9 |
0,6 |
- wolne środki |
19,5 |
26,2 |
20,0 |
16,6 |
- spłata pożyczek udzielonych |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,1 |
- prywatyzacja |
0,1 |
0,2 |
0,3 |
- |
Rozchody, w tym: |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
- spłata kredytów i pożyczek |
75,3 |
87,0 |
89,6 |
62,1 |
- pożyczki udzielone |
0,9 |
1,5 |
0,7 |
0,7 |
- lokaty w bankach |
20,0 |
2,6 |
4,5 |
36,2 |
- wykup obligacji i papierów wartościowych |
3,5 |
8,7 |
4,8 |
0,8 |
- inne |
0,3 |
0,2 |
0,4 |
0,2 |
Struktura rozchodów, w stosunku do 2003 r., nie uległa zmianie. Dominującą pozycję stanowiły spłaty kredytów i pożyczek, które w gminach miejsko-wiejskich osiągnęły 89,6% wszystkich rozchodów. Wykup obligacji samorządowych występował głównie w gminach miejskich, ponieważ z uwagi na trudniejszy dostęp i określone procedury gminy wiejskie w dużo mniejszym stopniu są zainteresowane pozyskiwaniem środków z tego źródła.
Zobowiązania
Wysokie tempo wzrostu dochodów (w tym również dochodów własnych) nie zahamowało dynamiki zobowiązań w gminach. W 2004 r. zadłużenie gmin wzrosło o 14,1% i na koniec roku budżetowego wynosiło 7 551 936 tys. zł. W stosunku do 2003 r. zwiększyły się zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, wyemitowanych papierów wartościowych, natomiast obniżyły się zobowiązania wymagalne.
W porównaniu do poprzedniego roku niewiele zmieniła się struktura zobowiązań według tytułów dłużnych. Dominującą pozycję 87,0% w zobowiązaniach gmin stanowiły pożyczki i kredyty. Udział zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych w strukturze zadłużenia nieznacznie obniżył się i wyniósł 9,7%, przy dużym zróżnicowaniu tego wskaźnika w poszczególnych typach gmin: 20,2% w gminach miejskich, 10,0% w gminach miejsko-wiejskich, 2,2% w gminach wiejskich. Pozytywnym sygnałem jest utrzymanie tendencji spadkowej zobowiązań wymagalnych i zarazem obniżenie udziału tego tytułu dłużnego w strukturze zobowiązań.
W 2004 r., zgodnie z zestawieniem, zadłużenie gmin w stosunku do osiągniętych dochodów wyniosło 18,7% i wzrosło w stosunku do poprzedniego roku o 0,3 punktu procentowego. Najbardziej zadłużone są gminy miejsko-wiejskie i miejskie, pomimo, że ich stopień zadłużenia zmniejszył się w stosunku do poprzedniego roku; najmniej zaś gminy wiejskie, ale w tym przypadku wskaźnik wzrósł o 1,5 punktu procentowego (tabela 2.2.7.).
Pomimo wysokiej dynamiki kwoty zobowiązań przeciętny stopień zadłużenia gmin w stosunku do poprzedniego roku wzrósł nieznacznie ze względu na wysokie tempo wzrostu dochodów.
Zobowiązania gmin według tytułów dłużnych w latach 2003 i 2004
Wyszczególnienie |
Gminy ogółem |
Relacja zobowiązań do dochodów w % |
||||||||
Zobowiązania wg stanu na 31.XII (w tys. zł) |
Struktura |
Relacja do dochodów w % |
Dynamika 2003=100% (3:2) |
gminy miejskie |
gminy miejsko-wiejskie |
gminy wiejskie |
||||
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Zobowiązania ogółem, z tego: |
6 617 791 |
7 551 936 |
100,0 |
100,0 |
18,4 |
18,7 |
114,1 |
20,2 |
20,7 |
16,5 |
- emisja papierów wartościowych |
664 327 |
731 767 |
10,0 |
9,7 |
1,8 |
1,8 |
110,2 |
4,1 |
2,1 |
0,4 |
- kredyty i pożyczki |
5 607 996 |
6 572 239 |
84,7 |
87,0 |
15,6 |
16,3 |
117,2 |
15,5 |
17,8 |
15,6 |
- przyjęte depozyty* |
16 143 |
15 189 |
0,2 |
0,2 |
0,0 |
0,0 |
94,1 |
0,0 |
0,1 |
0,0 |
- zobowiązania wymagalne, w tym: |
329 325 |
232 740 |
5,0 |
3,1 |
0,9 |
0,6 |
70,7 |
0,6 |
0,7 |
0,5 |
- z tytułu dostaw towarów i usług |
224 228 |
156 912 |
3,4 |
2,1 |
0,6 |
0,4 |
70,0 |
0,5 |
0,5 |
0,3 |
* Dane wykazane w tym wierszu (a więc również w kwotach zobowiązań ogółem) wynikają z nieprawidłowości sporządzenia przez gminy sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.
Grupa województw, których gminy charakteryzują się największym przeciętnym zadłużeniem w relacji do dochodów (powyżej 20%) pozostała niezmienna w stosunku do poprzedniego roku: dolnośląskie, zachodniopomorskie, wielkopolskie i warmińsko-mazurskie. Są to województwa o większej niż przeciętnie w kraju zamożności gmin mierzonej poziomem dochodów własnych na jednego mieszkańca. Najniższe przeciętne zadłużenie odnotowano, podobnie jak w roku poprzednim, w województwie lubelskim 13,8%, ze względu na bardzo ograniczone możliwości spłaty zobowiązań, (jest to województwo najbiedniejsze pod względem dochodów budżetowych gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca).
W poszczególnych gminach zróżnicowanie relacji zobowiązań do dochodów jest ogromne: od 0% do 111,0%. Liczba gmin o wysokim stopniu zadłużenia powyżej 40% w ostatnich dwóch latach jest zbliżona, ale znacznie zmniejszył się odsetek gmin o najniższym stopniu zadłużenia do 10%.
Gminy według wysokości wskaźnika zadłużenia
Lata |
Wyszczególnienie |
Wskaźnik zadłużenia |
||||||
poniżej |
10%-20% |
20%-30% |
30%-40% |
40%-50% |
50%-60% |
60% i powyżej |
||
2003 |
liczba gmin |
990 |
622 |
378 |
229 |
118 |
59 |
17 |
% gmin |
41,0 |
25,8 |
15,7 |
9,5 |
4,9 |
2,4 |
0,7 |
|
2004 |
liczba gmin |
836 |
647 |
474 |
265 |
124 |
51 |
16 |
% gmin |
34,6 |
26,8 |
19,7 |
11,0 |
5,1 |
2,1 |
0,7 |
W 2004 r. w szesnastu gminach kwota zobowiązań przekroczyła 60% ich dochodów. W dwóch gminach na koniec 2004 r. pozostały zobowiązania z tytułu kredytów zaciągniętych w związku z umowami na sfinansowanie inwestycji środkami funduszu strukturalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Bez tych kredytów zadłużenie gmin nie przekraczało 60% zrealizowanych przez nie w 2004 r. dochodów (w jednej gminie stopień zadłużenia wynosi 55,6%, w drugiej 45,6%).
Większość gmin (9), których zobowiązania na koniec 2004 r. stanowiły ponad 60% wykonanych w tym roku dochodów, realizowała zadania z udziałem środków przedakcesyjnych w ramach Programu SAPARD i zaciągała kredyty i pożyczki „pomostowe”. Przekroczenia ustawowego limitu zadłużenia wynikają z braku refundacji poniesionych kosztów w 2004 r. i przesunięć rozliczeń finansowych na rok następny. Ponieważ zasady finansowania i rozliczania zadań realizowanych z udziałem środków z funduszy przedakcesyjnych są takie jak funduszy strukturalnych, poza tym działania w ramach programów PHARE i SAPARD będą kontynuowane do 2006 r., zaś zobowiązania funduszu ISPA przejmie Fundusz Spójności, wydaje się zasadne również w tym przypadku zastosowanie art. 114 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
W pozostałych gminach przyczyny wysokiego stopnia zadłużenia są przejawem ich trudnej sytuacji finansowej. Zadłużenie to niejednokrotnie skutkuje utratą płynności finansowej z powodów:
- zawyżania w latach ubiegłych i w roku 2004 planowanych w uchwałach budżetowych dochodów,
- wysokiego poziomu zobowiązań wymagalnych, w tym wobec ZUS na skutek zaniechania odprowadzania składek od wypłaconych wynagrodzeń,
- fałszowania sprawozdań finansowych poprzez nie ujmowanie w nich zobowiązań wymagalnych (wobec ZUS),
- zaciągania zobowiązań finansowych obciążających budżet ponad realne możliwości ich spłaty,
- niskiego wykonania planu dochodów, w tym wysokiego stanu zaległości podatkowych,
- zaciągnięcia zobowiązań na realizację inwestycji jeszcze przed wejściem w życie przepisów ustawy o finansach publicznych (gmina Stepnica 89,7%) - przed 2004 r. stopień zadłużenia gminy systematycznie malał, w 2004 r. sytuacja finansowa gminy uległa znacznemu pogorszeniu na skutek tego, iż zgodnie z zawartą umową wydatki inwestycyjne wynikające z odroczenia płatności za roboty dla wykonawcy winny być zrealizowane do końca 2004 r., w przeciwnym wypadku stałyby się zobowiązaniami wymagalnymi. Na spłatę tych zobowiązań gmina otrzymała pożyczkę z budżetu państwa.
Na koniec 2004 r. gminy wykazały należności w kwocie 3 406 302 tys. zł (wzrost o 5,2%), tj. na poziomie 8,5% wykonanych dochodów. Aż 99,0% tej kwoty to należności wymagalne.
1. Dochody budżetowe gmin w 2004 r. zostały zrealizowane w kwocie 40 308 530 tys. zł, co stanowiło 99,0% planu. Plan wydatków wykonano w 94,0%, tj. w wysokości 40 941 777 tys. zł. W stosunku do 2003 r. realny wzrost dochodów wyniósł 8,3%, a wydatków 8,4%.
2. W strukturze dochodów budżetowych, dochody własne stanowiły 48,2%, subwencja ogólna 39,3% i dotacje celowe 12,5%. Systemowe zmiany wprowadzone ustawą o dochodach jst nie przyniosły radykalnej zmiany struktury dochodów budżetowych gmin. Udział dochodów własnych i dotacji celowych w dochodach ogółem wzrósł odpowiednio o 0,9 punktu procentowego i 2 punkty procentowe w stosunku do poprzedniego roku. Natomiast udział subwencji ogólnej spadł o 2,9 punktu procentowego.
3. W 2004 r. została odwrócona trwająca od kilku lat malejąca tendencja udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem gmin - wskaźnik ten wzrósł do 18,1% (z 16,9% w 2003 r.). Pomimo tego, połowa liczby gmin wydatkowała na inwestycje nie więcej niż 17,6% ogółu poniesionych wydatków a jedna z gmin w ogóle nie realizowała wydatków inwestycyjnych. Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych (64,5%) odnotowano w jednej gminie wiejskiej województwa lubuskiego.
4. Blisko połowę wydatków gminy sfinansowały środkami przekazywanymi z budżetu państwa - z otrzymanej subwencji zrealizowano 38,6% wydatków (w 2003 r. 41,6%), a środkami otrzymanymi w formie dotacji 11,1% (w 2003 r. 9,1%), w tym dotacjami na zadania inwestycyjne 3,8% wydatków inwestycyjnych. Ze środków unijnych oraz innych zagranicznych gminy sfinansowały ponad 7% wydatków inwestycyjnych.
5. Dochody budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły w gminach 1 591 zł i wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 167 zł. Najmniejszy i największy dochód per capita wystąpił w gminach wiejskich - odpowiednio 1 057 zł i 8 135 zł. Wydatki budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca osiągnęły w 2004 r. poziom 1 616 zł i wzrosły o 170 zł w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki majątkowe per capita wyniosły 295 zł. Najwyższe, w kwocie 3 089 zł, zrealizowano w jednej z gmin wiejskich. Powyższe dane nie obejmują gminy Kleszczów, w której występują wielkości znacznie wyższe niż w całej zbiorowości gmin. Dochód per capita w tej jednostce wyniósł 35 935 zł, zaś wydatki majątkowe 7 728 zł.
6. Gminy najwyższe wydatki poniosły na realizację zadań z zakresu: oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (44,0% wydatków ogółem), pomocy społecznej (13,7%), administracji publicznej (11,6%), gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (8,4%) transportu i łączności (7,0%). Na zadania inwestycyjne najwięcej wydatkowano w działach: Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (25,0% ogółu wydatków inwestycyjnych), Transport i łączność (23,9%), Oświata i wychowanie oraz Edukacyjna opieka wychowawcza (18,4%) i Rolnictwo i łowiectwo (15,8%).
7. W roku 2004 gminy planowały deficyt budżetowy w wysokości 2 860 176 tys. zł, co stanowiło 7,0% w relacji do dochodów. Realizacja budżetów pozwoliła zamknąć rok deficytem w kwocie 633 247 tys. zł, tj. 1,6% wykonanych dochodów. W poszczególnych typach gmin relacja ta była zróżnicowana: 0,2% w gminach miejskich, 1,8% w gminach miejsko-wiejskich, 2,1% w gminach wiejskich. Nadal głównym źródłem finansowania deficytu były kredyty i pożyczki - 59,7% (w 2003 r. - 55,8%). Udział nadwyżki i wolnych środków wyniósł odpowiednio: 17,4% i 19,5% (w 2003 r.: 13,3% i 20,6%) a obligacji zaledwie 3,1% (2,5% w 2003 r.), mimo że przychody z tego źródła wzrosły o 44,7%.
8. Zadłużenie gmin na koniec 2004 r. wyniosło ogółem 7 551 936 tys. zł (wzrost o 14,1% w stosunku do roku poprzedniego), z czego zobowiązania wymagalne stanowiły 232 740 tys. zł (spadek o 29,3%). Stopień zadłużenia gmin systematycznie rósł, choć przeciętne wielkości w stosunku do dochodów dalekie są od granicy 60%. W 2004 r. 836 gmin (34,6%) było zadłużonych poniżej 10%, w 51 gminach (2,1%) wskaźnik ten ukształtował się w granicach 50% - 60%. W 16 gminach, których budżety stanowiły 0,4% budżetów wszystkich gmin, poziom zadłużenia przekroczył 60%, z tego w 2 jednostkach zobowiązania obejmowały kredyty zaciągnięte w związku z umowami na sfinansowanie inwestycji środkami z funduszu strukturalnego (ZPORR).
[11] Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z poźn. zm) zmieniona artykułem 69 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966).
[12] Rozporządzenie Ministra Finansów y dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2228).
[13] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jst w 2004 r. (Dz. U. Nr 225, poz. 2231).
[14] Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 lutego 2004 r. w sprawie warunków trybu udzielania kredytów preferencyjnych ze środków Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych (Dz. U. Nr 32, poz. 278).
[15] Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 93, poz. 890).
[16] Dz. U. Nr 123, poz. 1291.
[17] Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie zakresu i zadań objętych mecenatem państwa wykonywanych przez samorządowe instytucje filmowe i instytucje kultury oraz udzielania dotacji na te zadania (Dz. U. Nr 144, poz. 1518).
[18] Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 145, poz. 1532).
[19] Ustawa z dnia 29 kwietnia 2004 r. o finansowanym wsparciu tworzenia w latach 2004 - 2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 145, poz. 1533).
[20] Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).
[21] Ustawa z dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45, poz. 260 z późn. zm.).
[22] Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.).
[23] Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja Wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219).
[24] Rozporządzenie Ministra Finansów dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu ustalania i trybu przekazywania gminom części rekompensującej subwencji ogólnej na wyrównanie ubytku dochodów w specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 65, poz. 599).
[25] Dane bez gminy Kleszczów, dla której dochody ogółem na jednego mieszkańca wyniosły 35 935 zł, a dochody własne na jednego mieszkańca 35 290 zł, subwencja na jednego mieszkańca 522 zł, dotacje celowe na jednego mieszkańca 123 zł.
[26] Najwyższy udział wydatków w tym dziale odnotowano w gminach województwa łódzkiego - 9,0% i województwa podlaskiego - 8,8%.
[27] Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych w dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska odnotowano w gminach województwa zachodniopomorskiego 37,0%.
[28] Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych w dziale Transport i łączność odnotowano w gminach województwa podlaskiego 33,8%.
[29] Dane te nie obejmują gminy Kleszczów, której wydatki budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca są najwyższe - 20 259 zł i bardzo odbiegają od wydatków pozostałych gmin. Średnia wszystkich gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca z wyłączeniem gminy Kleszczów wyniosła 1 613 zł.
[30] Bez gminy Kleszczów (12 531 zł) średnia wyniosła 1 319 zł.
[31] Bez gminy Kleszczów (7 728 zł) średnia wyniosła 291 zł.
[32] Odsetek gmin miejskich, miejsko-wiejskich, wiejskich, które na wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca przeznaczyły więcej środków niż przeciętnie w kraju wynosi odpowiednio: 28,9%, 38,5%, 53,8% (w 2003 r. odpowiednio: 29,3%, 36,6%, 47,5%).
[ Początek strony ]
•
•
•
•
•
•
•
•
•