Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

2.2.    Wykonanie budżetów przez gminy

 

Od 1 stycznia 2004 r. źródła dochodów gmin, zasady ich gromadzenia oraz zasady przekazywania środków z budżetu państwa reguluje ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Największa zmiana wprowadzona ustawą polegała na zwiększeniu roli w budżetach samorządów wpływów z podatków dochodowych od osób fizycznych - PIT i od osób prawnych - CIT. W celu zwiększenia dochodów własnych udziały gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały podwyższone z 27,6% do 35,72%, natomiast udziały w podatku dochodowym od osób prawnych wzrosły z 5% do 6,71%. Ponadto, nowa ustawa określiła podział subwencji ogólnej dla gmin na części: oświatową, wyrównawczą i równoważącą. Część wyrównawcza subwencji ogólnej uzależniona jest od osiąganych dochodów podatkowych, natomiast część równoważącą gminy otrzymują w celu uzupełnienia dochodów w związku ze zmianą finansowania zadań. Na mocy nowej ustawy gminy otrzymują 5% dochodów uzyskanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.

Od 1 stycznia 2004 r. gminy nie otrzymują już dofinansowania z budżetu państwa w formie dotacji celowych na obowiązkowe wypłaty dodatków mieszkaniowych - realizują to zadanie ze środków własnych[11].

Podobnie jak w latach poprzednich, uchwalanie wysokości stawek podatkowych określonych w ustawach o podatkach i opłatach lokalnych, podatku rolnym i podatku leśnym należało do wyłącznej kompetencji organów stanowiących gminy. Minister Finansów określił zasady i terminy rozliczeń dochodów gmin z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych oraz zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego nadpłaconych kwot[12].

Minister Edukacji Narodowej i Sportu[13] określił zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Subwencja oświatowa przekazywana gminom z budżetu państwa przeznaczona jest na finansowanie zadań oświatowych, w szczególności: na bieżące finansowanie wydatków szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, dotowanie publicznych i niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i osoby fizyczne (inne niż jst) oraz finansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Ponadto, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej[14] określi warunki, tryb i zasady spłaty kredytów przeznaczonych na przygotowanie przez gminy projektów inwestycji komunalnych przewidzianych do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej.

W wyniku zmiany ustawy o finansach publicznych[15] emitowane papiery wartościowe, kredyty i pożyczki zaciągane w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej nie są uwzględniane przy stosowaniu ograniczeń zadłużenia wynikających z art. 113 i 114 ustawy o finansach publicznych, dotyczących odpowiednio poziomu spłaty i zadłużenia jst.

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej[16] określiła procedurę postępowania w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Podmioty udzielające pomocy zobowiązane są do sporządzania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej za pośrednictwem organów nadzorujących.

Począwszy od 2004 r. jst otrzymywały dotacje na dofinansowanie zadań w dziedzinie kultury objętych mecenatem państwa i wykonywanych przez instytucje filmowe i instytucje kultury, dla których organem założycielskim lub organizatorem były gminy. Wykaz programów i zakres działań zostały określone w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów[17].

Na podstawie znowelizowanej ustawy o systemie oświaty[18] pracodawcy otrzymują od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) środki na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego w celu przygotowania i przyuczenia do zawodu. Wysokość świadczenia uzależniona jest od okresu kształcenia. Gminy otrzymują te środki z budżetu państwa w formie dotacji celowej na zadania własne z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

Na mocy ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004 i 2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych[19], gminy otrzymują środki na pokrycie części kosztów związanych m. in. z budową, przebudową i remontem budynków z przeznaczeniem na lokale socjalne, noclegownie lub domy dla bezdomnych pod warunkiem zakończenia robót do 31 grudnia 2005 r. Finansowego wsparcia do wysokości 35% kosztów przedsięwzięcia udzieli gminom Bank Gospodarstwa Krajowego z Funduszu Dopłat. Środki zostaną przekazane na rachunek budżetu gminy po udokumentowaniu wykonania robót budowlanych.

Ustawa o pomocy społecznej[20] określa zadania w zakresie pomocy społecznej, rodzaje świadczeń i zasady ich udzielania, organizację pomocy społecznej oraz zasady i tryb postępowania kontrolnego. Nowa ustawa nałożyła na gminy obowiązek utworzenia i utrzymywania ośrodka pomocy społecznej, opracowywania i realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, przygotowania bilansu potrzeb gminy w tym zakresie oraz sporządzania i przekazywania sprawozdawczości. Gminy udzielają pomocy osobom i rodzinom poprzez wypłacanie ustawowych świadczeń w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności i bezrobocia. Gminy mogą również zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej organizacjom pozarządowym i osobom prawnym, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania. W związku z utratą mocy ustawy o funduszu alimentacyjnym[21] od 1 maja 2004 r. obowiązkiem gmin stała się wypłata świadczeń rodzinnych, na które gminy otrzymywały dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone[22].

W związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej gminy otrzymywały z budżetu państwa dotacje na prowadzenie spisu wyborców oraz przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego[23].

Zwrot utraconych dochodów wynikających z ustawowych zwolnień w podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, gminy otrzymywały w postaci części rekompensującej subwencji ogólnej. Minister Finansów określił sposób ustalania i tryb przekazywania gminom dochodów z tego tytułu[24].

 

2.2.1.  Dochody

 

W roku 2004 realizacja planu dochodów budżetowych przebiegała na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Wielkość osiągniętych przez gminy dochodów wzrosła w stosunku do 2003 r. o 4 262 208 tys. zł i osiągnęła poziom 40 308 530 tys. zł.

 

Dochody budżetowe gmin w 2004 r.

Wyszczególnienie

Wykonanie za 2003               (w tys. zł)

2004

Dynamika (2003=100%)

Plan            (w tys. zł)

Wykonanie  (w tys. zł)

% wykonania planu

Struktura   %

nominalnie

realnie*

Ogółem, z tego:

36 046 322

40 702 342

40 308 530

99,0

100,0

111,8

108,3

- dochody własne, w tym:

17 055 698

19 661 461

19 444 407

98,9

48,2

114,0

110,5

  - podatki i opłaty

8 413 985

8 959 991

9 073 228

101,3

22,5

107,8

104,3

  - udziały w PIT

4 010 346

5 507 828

5 466 063

99,2

13,6

136,3

132,8

  - udziały w CIT

224 592

310 863

398 897

128,3

1,0

177,6

174,1

- dotacje celowe, w tym:

3 773 031

5 218 690

5 042 952

96,6

12,5

133,7

130,2

  - na zadania własne

780 077

742 635

676 799

91,1

1,7

86,8

83,3

  - na zadania zlecone

2 535 060

3 918 675

3 844 591

98,1

9,5

151,7

148,2

- subwencja ogólna, w tym:

15 217 593

15 822 191

15 821 170

100,0

39,3

104,0

100,5

  - oświatowa

11 822 482

12 043 579

12 043 473

100,0

29,9

101,9

98,4

Gminy

- miejskie

8 666 569

9 684 721

9 653 102

99,7

23,9

111,4

107,9

- miejsko-wiejskie

11 699 390

13 254 682

13 130 389

99,1

32,6

112,2

108,7

- wiejskie

15 680 363

17 762 939

17 525 039

98,7

43,5

111,8

108,3

* Wskaźnik inflacji - 3,5%.

 

Dochody własne zostały zrealizowane na poziomie o 1,9 punktu procentowego wyższym niż w 2003 r. Najwyższe wpływy w stosunku do wielkości planowanych odnotowano z tytułu: udziału w podatku dochodowym od osób prawnych 128,3%, podatku od spadków i darowizn 118,1%, oraz opłaty skarbowej 117,3%.

Stopień realizacji planu dochodów z tytułu dotacji celowych wyniósł 96,6% i był o 1,7 punktu procentowego niższy w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast zaplanowane przez gminy wpływy z tytułu subwencji ogólnej przekazane zostały w pełnej wysokości. Plan dochodów z tego źródła został wykonany w 100%.

Realizacja planu dochodów budżetowych w poszczególnych typach gmin przebiegała na zbliżonym poziomie. Zaplanowane dochody w pełni zrealizowały gminy województwa śląskiego 100,6% oraz wielkopolskiego 100,0%. W województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim wskaźnik ten wyniósł odpowiednio 96,7% oraz 96,9% (tabela 2.2.1.).

Wykonanie budżetu jest jednym z podstawowych elementów oceny pracy wójta, burmistrza lub prezydenta, dokonywanej przez organ stanowiący. Odchylenia osiągniętych dochodów od kwot planowych mogą wynikać z braku wiarygodnych danych wyjściowych, zaniechania aktualizacji wielkości planowanych w ciągu roku lub braku umiejętności trafnego oszacowania przyszłych dochodów.

 

Dynamika i struktura dochodów

 

Dochody budżetowe gmin w 2004 r. wzrosły nominalnie o 11,8%, co po uwzględnieniu wskaźnika inflacji daje realny wzrost o 8,3% (w 2003 r. - realnie o 3,5%). W poszczególnych typach gmin nominalny wzrost dochodów wahał się od 11,4% do 12,2%.

W układzie terytorialnym gminy wszystkich województw osiągnęły realny wzrost dochodów. Najniższy wzrost odnotowały gminy województwa podlaskiego o 2,7% oraz świętokrzyskiego o 6,5%, a największy zachodniopomorskiego o 11,9% oraz śląskiego o 10,6%.

Zwiększenie udziału gmin w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa znalazło swoje odbicie w zwiększeniu dochodów własnych o 14,0%. Udziały w dochodach budżetu państwa wzrosły w 2004 r. o 38,5%. Najwyższe tempo wzrostu dochodów własnych zanotowały gminy województwa śląskiego 20,4%, i mazowieckiego 18,5%, natomiast najniższe - gminy województwa podlaskiego 5,3% oraz kujawsko-pomorskiego 9,4%. Dynamika dochodów własnych według typów gmin była zróżnicowana i wahała się od 111,5% w gminach wiejskich do 116,1% w gminach miejskich (tabela 2.2.2.).

Dynamika dochodów gmin z tytułu dotacji osiągnęła w 2004 r. poziom 133,7%. Na tak wysokie tempo wzrostu dochodów z tytułu dotacji celowych miały wpływ przekazane środki na nowe zadania dotowane z budżetu państwa m. in. na świadczenia rodzinne, pomoc materialną dla uczniów oraz na wybory do Parlamentu Europejskiego. W 2004 r. gminy otrzymywały także środki na zadanie związane z oświetleniem ulic, wynikające z rozliczenia roku poprzedniego. Ponadto, cześć środków na realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej wpływała do budżetów gmin w formie dotacji celowych.

Otrzymane przez gminy środki z tytułu subwencji ogólnej były o 4,0% wyższe od realizowanych w roku ubiegłym. W układzie terytorialnym oraz wg typów gmin dynamika dochodów z tego źródła wahała się od 89,6% do 114,5%. Tak duże zróżnicowanie wskaźnika było wynikiem wprowadzenia ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nowych definicji poszczególnych części subwencji ogólnej i uzależnienia ich wysokości od osiągniętych przez gminy podstawowych dochodów podatkowych oraz ich sytuacji finansowej.

Strukturę uzyskanych przez gminy w 2004 r. dochodów przedstawia tabela 2.2.3. Udział subwencji w dochodach ogółem obniżył się w porównaniu z rokiem 2003 o 2,9 punktu procentowego, ale jednocześnie wzrósł o 2 punkty procentowe udział dotacji celowych. W związku z tym nie można mówić o istotnych zmianach w strukturze dochodów gmin w 2004 r., ponieważ udziały dochodów własnych oraz środków redystrybuowanych z budżetu państwa pozostały na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego.

Udział dochodów własnych gmin w dochodach ogółem w poszczególnych województwach był bardzo zróżnicowany. W województwie śląskim dochody własne stanowiły 59,4%, w województwie dolnośląskim - 58,0% zrealizowanych dochodów. W województwach lubelskim i podkarpackim udziały te wyniosły odpowiednio 36,9% oraz 38,8%. W poszczególnych typach gmin wielkości skrajne wahały się od około 31% w gminach wiejskich województw lubelskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego do prawie 70% w gminach miejskich województw śląskiego i opolskiego. Mapa województw (zamiesz­czona na końcu rozdziału 2.2.) z najwyższymi i najniższymi dochodami własnymi wskazuje na ekonomiczne zróżnicowanie gmin południowo-zachodniej i wschodniej części kraju.

Podobnie jak w roku poprzednim, podstawowym źródłem dochodów własnych gmin były wpływy z podatków i opłat (głównie z podatku od nieruchomości) oraz udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych. W 2004 r. wpływy z podatków i opłat stanowiły prawie połowę dochodów własnych, natomiast ich udział w dochodach ogółem wyniósł 22,5% i był o 0,8 punktu procentowego niższy niż w roku ubiegłym. W województwach opolskim i dolnośląskim dochody z tego źródła stanowiły około 28% dochodów ogółem, natomiast w województwach małopolskim i podkarpackim były na poziomie 17,5%. W poszczególnych typach gmin w układzie terytorialnym zróżni­cowania były jeszcze większe. W gminach miejsko-wiejskich województwa dolnośląskiego i gminach miejskich województwa małopolskiego wpływy z podatków i opłat stanowiły ponad 30% zrealizowanych dochodów, natomiast w gminach wiejskich województwa pod­karpackiego i świętokrzyskiego stanowiły odpowiednio 13,7% oraz 14,8% ogółu dochodów.

Udziały gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych stanowiły 30,2% dochodów własnych. W porównaniu z rokiem ubiegłym udział ten wzrósł o 5,4 punktu procentowego. Najwyższy odnotowały województwa mazowieckie i śląskie (38,0% i 34,8%), a najniższy województwa zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie (22,2% i 25,4%). Wyższy poziom zatrudnienia wśród ludności w miastach i bardzo niski wśród mieszkańców wsi ma swoje odzwierciedlenie we wpływach z tytułu udziałów w podatkach PIT i CIT. W 2004 r. w gminach miejskich osiągnięto poziom 36,1% dochodów własnych, podczas gdy w gminach wiejskich odsetek ten wyniósł 24,9%.

W 2004 r. subwencja ogólna stanowiła 39,3% dochodów budżetowych gmin (w 2003 - 42,2%). Nadal dominowała cześć oświatowa, której udział w dochodach gmin wyniósł 29,9% i uległ obniżeniu o 2,9 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim.

Obniżenie udziału subwencji ogólnej w dochodach gmin przy jednoczesnym zwiększeniu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych jest efektem mocniejszego powiązania sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego z koniunkturą gospodarki.

W omawianej grupie jednostek, w 2004 r., spośród trzech głównych źródeł dochodów, najniższy udział miały dotacje celowe. W stosunku do roku 2003 ich udział w dochodach ogółem zwiększył się o 2 punkty procentowe i osiągnął poziom z roku 2002. Dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, będące zawsze grupą dominującą w strukturze dotacji, w 2004 r. stanowiły 9,5% dochodów ogółem (w 2003 r. - 7,0%). W poszczególnych typach gmin ich udział był zbliżony i wahał się od 9,1% do 10,0%.

Dotacje na zadania własne stanowiły w strukturze dochodów zaledwie 1,7% i ich udział był niższy o 0,5 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej oraz jst był znikomy i w skali kraju osiągnął poziom 0,5% dochodów ogółem. W ramach otrzymanych przez gminy dotacji 10,7% stanowiły dotacje przeznaczone na realizację inwestycji.

 

Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

Dochody budżetowe gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w 2004 r. o 167 zł i osiągnęły poziom 1 591 zł. Wzrost dochodów na jednego mieszkańca we wszystkich typach gmin był zbliżony. W 2003 r. najwyższy wzrost odnotowały gminy miejskie, a najniższy miejsko-wiejskie.

 

                  Poziom i dynamika dochodów ogółem w gminach w przeliczeniu na jednego mieszkańca w latach 2003 i 2004 (w zł)

Gminy

2003

2004

Różnica

Dynamika (2003=100%)

(3-2)

nominalnie

realnie*

1

2

3

4

5

6

Ogółem, z tego:

1 424

1 591

167

111,7

108,2

- miejskie

1 400

1 562

162

111,6

108,1

- miejsko-wiejskie

1 392

1 559

167

112,0

108,5

- wiejskie

1 463

1 633

170

111,6

108,1

  * Wskaźnik inflacji - 3,5%.

 

Realny wzrost dochodów gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. wyniósł 8,2%, podczas gdy w roku 2003 osiągnął 4,7%. Najwyższy wzrost dochodów na jednego mieszkańca osiągnęły gminy województwa zachodniopomorskiego o 239 zł oraz województwa dolnośląskiego o 208 zł. Najniższy wzrost wystąpił w gminach województw podlaskiego i podkarpackiego odpowiednio 91 zł i 126 zł (tabela 2.2.4.). Wartości skrajne były bardzo zróżnicowane. Dochody gmin wiejskich województwa dolnośląskiego wzrosły o 380 zł, a miejsko-wiejskich województwa zachodniopomorskiego o 270 zł. Spowodowane to było głównie wzrostem wpływów z tytułu podatków i opłat odpowiednio o 122 zł i 66 zł przy średnim wzroście dochodów z tego źródła o 26 zł. W gminach miejskich województwa podlaskiego nastąpił spadek dochodów na jednego mieszkańca o 12 zł, a gminy miejsko-wiejskie województwa podkarpackiego odnotowały wzrost o 77 zł.

 

               Dochody gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca według typów gmin w 2004 r. (w zł)

Wyszczególnienie

Gminy

miejskie

miejsko-wiejskie

wiejskie

Dochody na jednego mieszkańca

średnie dla typu

1 562

1 559

1 633

minimalne

1 181

1 181

1 057

maksymalne

5 076

3 900

8 135[25]

% gmin powyżej średniej w typie

48,8

39,0

49,3

% gmin powyżej średniej krajowej

43,4

34,4

43,5

Dochody własne gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w kraju średnio o 94 zł i osiągnęły poziom 768 zł. Nie wszystkie gminy odnotowały wzrost dochodów per capita z tego źródła - w miastach województwa podlaskiego były one niższe o 17 zł niż w roku 2003. W gminach miejsko-wiejskich województwa podkarpackiego wzrosły zaledwie o 6 zł. Miasta województwa śląskiego i gminy wiejskie województwa dolnośląskiego odnotowały wzrost dochodów własnych na jednego mieszkańca o ponad 200 zł. W poszczególnych gminach różnica między kwotą maksymalną a minimalną wyniosła około 7 000 zł. Utrzymuje się zatem duża rozpiętość poziomu zamożności gmin i ich mieszkańców.

Dochody gmin z tytułu subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w 2004 r. o 24 zł do kwoty 625 zł. Wartości skrajne były bardzo zróżnicowane. Gminy wiejskie województw lubuskiego i podlaskiego osiągnęły wzrost subwencji na jednego mieszkańca o około 90 zł, natomiast w gminach miejskich województw mazowieckiego i śląskiego wystąpił spadek o ponad 30 zł. Prawie 70% ogółu gmin osiągnęło dochody z tytułu subwencji ogólnej per capita wyższe od średniej w kraju.

Jeszcze wyższe zróżnicowanie miało miejsce w przypadku dotacji celowych. Wartość minimalna w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosła 66 zł, a maksymalna - 1 942 zł. Średnie wpływy z tego tytułu wzrosły w stosunku do 2003 r. o 50 zł i osiągnęły 199 zł.

Dotacje na realizację zadań inwestycyjnych per capita wyniosły 21 zł i pozostały na poziomie roku poprzedniego. Województwo śląskie odnotowało najwyższy średni wzrost o 18 zł, a w gminach miejskich tego województwa dotacje celowe na inwestycje per capita wzrosły o 27 zł. W gminach miejsko-wiejskich województwa lubelskiego nastąpił spadek o 21 zł w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast gminy miejsko-wiejskie województwa warmińsko-mazurskiego otrzymały w 2004 r. dotacje na inwestycje w przeliczeniu na jednego mieszkańca niższe o 42 zł. O przyczynach tego zjawiska można mówić jedynie w odniesieniu do konkretnych gmin, uwzględniając ich sytuację finansową, liczbę ludności oraz lokalne potrzeby. Zauważyć należy, że w ponad połowie gmin wielkość dotacji celowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca była niższa od średniej krajowej. Prawie 69% gmin otrzymało dotacje na inwestycje niższe od średnich w kraju.

 

         Dochody budżetów gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. (w zł)

Skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień

 

Rady gmin, podejmując uchwały w sprawie obniżenia górnych stawek podatkowych w 2004 r., przyczyniły się do obniżenia dochodów własnych o 7%. Obniżenie górnych stawek podatkowych w największym stopniu uszczupliło dochody gmin wiejskich.

 

                    Skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień w 2004 r.

Gminy

Skutki łącznie        (w tys. zł)

z tego:

Relacje skutków do dochodów własnych w %

obniżenie  górnych stawek

udzielone ulgi, odroczenia, umorzenia

łączne

obniżenie stawek

udzielone ulgi

2003

2004

2003

2004

2003

2004

Ogółem, z tego:

2 013 066

1 366 757

646 309

11,2

10,3

7,8

7,0

3,4

3,3

- miejskie

471 187

286 337

184 850

8,7

7,9

5,7

4,8

3,0

3,1

- miejsko-wiejskie

738 887

504 898

233 989

12,3

11,3

8,6

7,7

3,7

3,6

- wiejskie

802 992

575 522

227 470

12,2

11,6

8,9

8,3

3,3

3,3

 

Podobnie jak w latach poprzednich, największe skutki obniżenia górnych stawek dotyczyły podatków: od nieruchomości, środków transportu i rolnego.

Największe skutki finansowe uchwalania niższych stawek podatkowych odnotowały gminy województw lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Dochody, z których gminy zrezygnowały stanowiły odpowiednio 11,4% oraz 9,8% dochodów własnych. Najniższy poziom tego wskaźnika odnotowano w województwie dolnośląskim 3,4% oraz śląskim 4,3%.

Wydane decyzje w sprawie udzielenia ulg, odroczeń i umorzeń spowodowały, że dochody własne gmin uległy obniżeniu o 3,3%. We wszystkich typach gmin relacje te były podobne. Pewne zróżnicowanie daje się zauważyć w poszczególnych województwach. Podejmując decyzje w sprawie ulg, umorzeń, odroczeń gminy województwa opolskiego i lubuskiego uszczupliły dochody własne, odpowiednio o 5,9% i 4,3%. Najniższe skutki finansowe poniosły gminy województw mazowieckiego i łódzkiego, w których udzielone ulgi, obniżenia, umorzenia i zwolnienia stanowiły około 2% dochodów własnych.

Należy zauważyć, że zróżnicowanie w udzielaniu ulg, odroczeń i umorzeń, występujące w poszczególnych typach gmin, utrzymuje się na poziomie lat ubiegłych, co wskazuje, że gminy ostrożnie i rozważnie podejmują decyzje o rezygnacji z dochodów własnych.

 

2.2.2.  Wydatki

 

Dynamika i struktura wydatków

 

            Wydatki budżetowe gmin w 2004 r. rosły w nieco wyższym tempie niż dochody, osiągając w ujęciu nominalnym znaczny wzrost o 11,9%, realnie zwiększyły się o 8,4%. Największy wzrost odnotowano w gminach miejsko-wiejskich o 12,2%, najniższy w gminach miejskich o 11,1%.

   

                        Wydatki budżetowe gmin według rodzajów w latach 2003 i 2004

Rodzaj wydatków

2003

2004

Wykonanie

(w tys. zł)

Plan              (w tys. zł)

Wykonanie

(w tys. zł)

% wyk. planu

Dynamika %

Struktura       %

nominalnie

realnie*

Wydatki ogółem, z tego:

36 595 278

43 562 518

40 941 777

94,0

111,9 

108,4 

100,0

- wydatki majątkowe, w tym:

6 251 139

8 778 672

7 476 176

85,2

119,6

116,1

18,3

  - wydatki na inwestycje

6 173 527

8 671 650

7 391 542

85,2

119,7

116,2

18,1

- wydatki bieżące, w tym:

30 344 138

34 783 846

33 465 600

96,2

110,3

106,8

81,7

  - wynagrodzenia i pochodne

16 322 892

17 421 942

17 130 775

98,3 

104,9

101,4

41,8

  - dotacje

2 116 252

2 285 550

2 252 492

98,6

106,4

102,9

5,5

  - wydatki na obsługę długu

323 890

351 701

315 749

89,8

97,5

94,0

0,8

  - z tytułu udziel. poręcz. i gwar.

14 313

33 864

9 503

28,1

66,4

62,9

0,0

  - pozostałe wydatki

11 566 791

14 690 789

13 757 081

93,6

118,9

115,4

33,6

                    * Wskaźnik inflacji - 3,5%.

 

            Biorąc pod uwagę wydatki budżetowe ogółem gmin poszczególnych województw można stwierdzić, że we wszystkich województwach nastąpił znaczny wzrost wydatków gmin zarówno nominalnie, jak i realnie (tabela 2.2.2.).

            Realizacja planu wydatków bieżących na poziomie 96,2% była porównywalna z rokiem poprzednim. Wydatki majątkowe gmin zostały wykonane w 85,2%, tj. nieznacznie mniej niż w 2003 r. Szczególnie niski poziom wykonania planu wydatków majątkowych gmin miał miejsce w gminach województwa śląskiego 80,4% (w 2003 r. - 76,1%). W sytuacji wysokiego tempa wzrostu tych wydatków (24,4%) oraz wyższego od średniej krajowej tempa wzrostu dochodów budżetowych, w tym także dochodów własnych, może to wskazywać na planowanie inwestycji ponad realne możliwości ich wykonania.

Rok 2004 jest pierwszym, od pięciu lat rokiem, w którym wśród podstawowych rodzajów wydatków gmin (bieżące, majątkowe) większą dynamiką charakteryzowały się wydatki majątkowe. Wynikiem tego jest znaczny wzrost udziału wydatków majątkowych w strukturze wydatków gmin z 17,1% w 2003 r. do 18,3% w 2004 r. Wzrost w tym zakresie nastąpił we wszystkich typach gmin (tabela 2.2.3.).

Wydatki majątkowe gmin to głównie wydatki inwestycyjne (98,9%). W 2004 r. gminy planowały o 40,5% wyższe wydatki inwestycyjne niż wykonane w roku poprzednim. Niska realizacja planu w tym zakresie (85,2%) przyczyniła się do znacznie mniejszego wzrostu wielkości wydatków inwestycyjnych w stosunku do poprzedniego roku o 19,7% (realnie o 16,2%). Najniższe wykonanie planu wydatków inwestycyjnych odnotowano w gminach województwa śląskiego 80,4%, najwyższe w gminach województwa wielkopolskiego 89,5%.

            W gminach miejskich wydatki inwestycyjne wzrosły o 21,2%, natomiast w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich o 19,4%. W układzie terytorialnym największy wzrost wydatków inwestycyjnych nastąpił w gminach województwa zachodniopomorskiego o 40,6%, opolskiego o 40,2%, mazowieckiego o 37,7%, dolnośląskiego o 30,0%. Województwo podlaskie jest jedynym województwem, którego gminy wydatkowały łącznie mniej środków na zadania inwestycyjne niż w roku poprzednim (tabela 2.2.2.).

            W ostatnich latach systematycznie malał udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem gmin. W 2004 r. tendencja spadkowa została odwrócona - udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem wzrósł do 18,1% (z 16,9% w 2003 r.). W gminach miejskich odnotowano wzrost udziału o 1,2 punktu procentowego, w gminach miejsko-wiejskich o 1 punkt procentowy, w gminach wiejskich o 1,3 punktu procentowego. Wysoka dynamika wydatków inwestycyjnych wskazuje na wzrost aktywności gmin w podejmowaniu działalności inwestycyjnej.

 

Udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach budżetowych ogółem gmin w latach 1999 - 2004

Największy wzrost udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem nastąpił w gminach województwa mazowieckiego (o 3,5 punktu procentowego), opolskiego i zachodniopomorskiego (o 3 punkty). W gminach sześciu województw nastąpił spadek udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem (tabela 2.2.3.).

            Zróżnicowanie udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem w poszcze­gólnych gminach było bardzo duże:

-         w jednej gminie (w województwie mazowieckim) odnotowano brak wydatków inwestycyjnych,

-         osiem gmin (w 2003 r. cztery gminy) przeznaczyło ze swojego budżetu więcej środków na realizację zadań inwestycyjnych niż na zadania bieżące. Najwięcej - 64,5% wydatków ogółem na inwestycje przeznaczyła Gmina Krzeszyce w województwie lubuskim. Gmina realizowała w 2004 r. projekt z udziałem środków przedakcesyjnych PHARE pod nazwą „Ochrona rezerwatu Słońsk poprzez budowę kanalizacji sanitarnej w Gminie Krzeszyce”; przedsięwzięcie o wartości około 2 700 000 euro. Dla gminy był to wyjątkowy rok.

-         48,4% gmin zrealizowało wydatki inwestycyjne, których udział w wydatkach ogółem był wyższy od średniej w kraju.

Na wysoką dynamikę wydatków inwestycyjnych istotny wpływ miały środki pochodzące z funduszy unijnych i inne środki zagraniczne, którymi gminy sfinansowały ponad 7% realizowanych inwestycji. W 2004 r. gminy korzystały głównie z funduszy przedakcesyjnych w ramach programu SAPARD, który jest instrumentem wsparcia dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Dlatego też wykorzystując środki unijne i inne środki zagraniczne inwestowały przede wszystkim w infrastrukturę wodociągową i sanitacyjną wsi, drogi gminne oraz gospodarkę ściekową i ochronę wód. Najwyższą kwotę środków pochodzących z funduszy unijnych i innych środków zagranicznych finansujących wydatki inwestycyjne uzyskały gminy województw: małopolskiego, lubelskiego i wielkopolskiego. Największy udział wydatków inwestycyjnych finansowanych środkami zagranicznymi w wydatkach inwestycyjnych odnotowano w gminach województwa lubelskiego 18,3%, lubuskiego 17,6%, kujawsko-pomorskiego 14,9%.

 

         Struktura wydatków bieżących gmin w latach 2003 i 2004 (w %)

Gminy

Wydatki

 bieżące

ogółem

z tego:

wynagrodzenia       i pochodne

dotacje

obsługa długu

pozostałe

2003

2004

2003

2004

2003

2004

2003

2004

Ogółem, z tego:

100,0

53,8

51,2

7,0

6,7

1,1

1,0

38,1

41,1

- miejskie

100,0

48,9

46,5

10,6

9,9

1,3

1,1

39,1

42,5

- miejsko-wiejskie

100,0

53,4

50,7

7,5

7,3

1,2

1,0

38,0

41,0

- wiejskie

100,0

57,0

54,3

4,4

4,4

0,9

0,8

37,7

40,5

 

Podobnie jak w 2003 r. ponad połowa wydatków bieżących gmin przeznaczona była na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych. Wzrosły one o 4,9% w stosunku do poprzedniego roku, realnie o 1,4%.

Nieco wyższą dynamiką (wzrost o 6,4%) charakteryzują się wydatki gmin w formie dotacji z budżetu przekazywanych własnym jednostkom organizacyjnym, podmiotom realizującym zadania gmin oraz innym jednostkom samorządowym na zadania wynikające z zawartych porozumień. Stanowiły one 6,7% wydatków bieżących gmin. Kwota udzielonych dotacji dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych (m. in. dla stowarzyszeń, fundacji, szkół niepublicznych) wzrosła o 12,4% w stosunku do poprzedniego roku, natomiast nie zmienił się jej udział w wydatkach bieżących i nadal wynosi 1,1%. W gminach miejskich wskaźnik ten wynosi 1,8%, w gminach miejsko-wiejskich 1,2%, w gminach wiejskich 0,7%.

            Od trzech lat maleją wydatki gmin związane z obsługą długu, zmniejsza się również ich udział w wydatkach bieżących.

            Zrealizowane wydatki gmin z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji w skali kraju były znikome. Należy zauważyć, że wydatki te znacznie zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego roku: z 14 313 tys. zł do 9 503 tys. zł.

            Największą część środków z budżetu w 2004 r., tj. 90,6%, gminy przeznaczyły na realizację zadań własnych. Zostały one sfinansowane w 2,8% środkami pochodzącymi z dotacji z budżetu państwa oraz z funduszy celowych. Ponadto, niewielki odsetek środków (0,4%) pochodził z dotacji otrzymanych z innych jednostek samorządowych na finansowanie zadań realizowanych na podstawie porozumień.

            W stosunku do poprzedniego roku znacznie wzrósł udział wydatków na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz realizowanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej - łącznie stanowiły one 9,4% wydatków gmin (w roku poprzednim 7,0%). Związane to było przede wszystkim z nowymi zadaniami zleconymi realizowanymi przez gminy od maja 2004 r. w zakresie świadczeń rodzinnych.

 

Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej

               

            Podobnie jak w roku poprzednim, ponad 40% wydatków budżetowych gminy przeznaczyły na realizację zadań związanych z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą. Kolejne pozycje w strukturze wydatków budżetowych gmin zajmują: pomoc społeczna i pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej - łącznie 13,9%, administracja publiczna 11,6%, gospodarka komunalna i ochrona środowiska 8,4%, transport i łączność 7,0%[26].

            Wysoka dynamika wydatków związanych z opieką społeczną wynika z nałożenia na gminy dodatkowych obowiązków wypłaty świadczeń rodzinnych i ponoszenia kosztów ich obsługi.

            Analizując wpływ zmian w systemie finansowania niektórych zadań gmin wprowadzonych ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego należy zauważyć, że brak dofinansowania w formie dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne spowodował trudności w wywiązaniu się gmin z ustawowego obowiązku pomocy ludności w formie dodatków mieszkaniowych. W 2004 r. wypłacono o 58 445 tys. zł mniej dodatków mieszkaniowych (wprowadzona zmiana ustawy o dodatkach mieszkaniowych daje gminom możliwość podwyższania lub obniżania wskaźnika służącego do ustalenia wysokości dodatku mieszkaniowego).

Biorąc pod uwagę kierunki inwestowania nadal największe środki angażowane były na zadania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska 25,0%[27], chociaż udział wydatków inwestycyjnych w tym dziale w wydatkach inwestycyjnych ogółem gmin zmniejszył się o 3 punkty procentowe w stosunku do poprzedniego roku, natomiast wzrósł znacznie udział wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w transporcie i łączności (wzrost o 4,3 punktu procentowego)[28]. Spadek udziału wydatków inwestycyjnych nastąpił również w działach oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza (łącznie spadek o 1,7 punktu procentowego) oraz w rolnictwie i łowiectwie (spadek o 1 punkt procentowy), niemniej jednak są one nadal znaczącymi kierunkami wydatkowania środków z budżetu gmin na inwestycje.

 

Wydatki gmin w działach klasyfikacji budżetowej w 2004 r.

Działy klasyfikacji budżetowej

Wydatki ogółem

Wydatki inwestycyjne

Kwota         (w tys. zł)

Struktura     w %

Dynamika (2003=100%)

Kwota        (w tys. zł)

Struktura     w %

Dynamika  (2003=100%)

Ogółem, z tego:

40 941 777

100,0

111,9

7 391 542

100,0

119,7

801 - Oświata i wychowanie

17 469 795

42,7

x

1 352 014

18,3

x

854 - Edukacyjna opieka wychowawcza

519 848

1,3

x

4 344

0,1

x

801 i 854 - łącznie*

17 989 643

44,0

105,9

1 356 358

18,4

109,3

852 - Pomoc społeczna

5 616 677

13,7

x

45 101

0,6

x

853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki  społecznej

64 252

0,2

x

7 461

0,1

x

852 i 853 - łącznie*

5 680 929

13,9

141,1

52 562

0,7

299,2

750 - Administracja publiczna

4 745 383

11,6

103,5

168 131

2,3

132,8

900 - Gospodarka komunalna i ochrona

          środowiska

3 428 601

8,4

106,1

1 844 501

25,0

106,7

600 - Transport i łączność

2 871 527

7,0

131,4

1 768 467

23,9

146,4

010 - Rolnictwo i łowiectwo

1 285 730

3,1

110,7

1 164 842

15,8

112,4

921 - Kultura i ochrona dziedzictwa 

          narodowego

1 164 803

2,8

111,2

104 489

1,4

174,5

700 - Gospodarka mieszkaniowa

1 097 176

2,7

113,7

334 621

4,5

123,1

926 - Kultura fizyczna i sport

774 131

1,9

120,5

309 372

4,2

142,6

754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona

          przeciwpożarowa

450 526

1,1

109,0

92 516

1,3

124,0

Pozostałe

1 453 326

3,5

107,5

195 683

2,6

101,8

* Ze względu na zmiany w klasyfikacji budżetowej dane dotyczące działów 801, 854, 852, 853 nie są porównywalne z rokiem poprzednim, porównania należy dokonywać rozpatrując łącznie: 801 i 854 oraz 852 i 853.

 

Wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

            W 2004 r. wydatki budżetowe wszystkich gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły średnio 1 616 zł i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 170 zł[29]. Powyżej średniej (1 616 zł) wydatki zrealizowało 46,3% gmin (tabela 2.2.5.). W poszczególnych typach gmin przeciętne wydatki budżetowe kształtowały się na poziomie: 1 566 zł w gminach miejskich (wzrost o 159 zł), 1 588 zł w gminach miejsko-wiejskich (wzrost o 170 zł), 1 668 zł w gminach wiejskich (wzrost o 178 zł). W porównaniu do 2003 r. wzrósł o 2,6 punktu procentowego odsetek gmin, które zrealizowały wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyższe od średniej w kraju. W poszczególnych gminach (bez gminy Kleszczów) wydatki budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca kształtowały się od 1 076 zł do 6 809 zł. W układzie terytorialnym największe wydatki odnotowano w gminach województw: zachodniopomorskiego 1 821 zł, pomorskiego 1 753 zł, dolnośląskiego 1 729 zł. Grupa województw o największym wskaźniku wydatków per capita pozostaje niezmienna od kilku lat. Najniższe wydatki per capita odnotowano w gminach województw lubelskiego 1 495 zł, podlaskiego 1 509 zł i opolskiego 1 526 zł (w 2003 r. ostatnią pozycję pod względem wydatków budżetowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca zajmowały gminy województwa opolskiego). Rozpiętości w poziomie wydatków na jednego mieszkańca, w poszczególnych województwach są znacznie mniejsze niż w przypadku dochodów, nie mniej jednak poziom wydatków gminnych (podobnie jak dochodów) we wschodniej części Polski jest wyraźnie niższy niż w części zachodniej.

            Wydatki bieżące w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. wyniosły średnio 1 321 zł[30]. W stosunku do 2003 r. wzrosły one o 122 zł. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne wzrosły o 31 zł i wyniosły 676 zł.

 

Wydatki ogółem i wydatki majątkowe gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. (w zł)

                Wydatki gmin związane z realizacją zadań inwestycyjnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły średnio 292 zł[31] i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 48 zł. Gminy miejskie wydały średnio 227 zł (wzrost o 40 zł), gminy miejsko-wiejskie 267 zł (wzrost o 43 zł), a gminy wiejskie 349 zł (wzrost o 56 zł). Maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca (bez gminy Kleszczów) wyniosła 3 089 zł, natomiast w jednej gminie odnotowano brak wydatków inwestycyjnych. W porównaniu do 2003 r. odsetek gmin, które zrealizowały wyższe od średniej w kraju wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrósł o 4,6 punktu procentowego[32].

            Największe wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca zrealizowały gminy województw mazowieckiego 347 zł, świętokrzyskiego 326 zł, śląskiego 323 zł, zachodniopomorskiego 320 zł, zaś najmniejsze - podobnie jak w roku poprzednim - gminy województw kujawsko-pomorskiego 223 zł, opolskiego 231 zł, warmińsko-mazurskiego 243 zł, lubelskiego 261 zł. W stosunku do poprzedniego roku wyraźnie widoczne jest zmniejszenie różnic w wysokości wydatków inwestycyjnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych województwach.

 

2.2.3.  Wyniki budżetów oraz zobowiązania

 

W 2004 r. 43,2% ogółu gmin wypracowało nadwyżkę budżetową, natomiast 56,8% zamknęło rok deficytem. Nadwyżka wygospodarowana łącznie we wszystkich gminach „nadwyżkowych” wyniosła 1 032 948 tys. zł i w stosunku do ich dochodów budżetowych stanowiła 5,5%. Deficyt jaki w 2004 r. wystąpił w budżetach gmin „deficytowych” łącznie wyniósł 1 666 195 tys. zł i w stosunku do zrealizowanych przez nie dochodów stanowił 7,8%. We wszystkich województwach gminy wszystkich typów zaplanowały w budżetach deficyt. Najkorzystniej zakończyły rok 2004 jednostki województwa łódzkiego. Osiągnęły one najwyższą w kraju nadwyżkę, zarówno wśród gmin miejskich jak i wiejskich. Poza województwem łódzkim, gminy miejskie 9 województw zamknęły rok nadwyżką budżetową. Przyczyną uzyskania takiego wyniku była niestety niska realizacja planu wydatków od 91,1% do 96,4% przy prawie pełnej realizacji zaplanowanych dochodów na poziomie 99%.

 

             Wyniki budżetów gmin w latach 2003 i 2004

Wyszczególnienie

2003

2004

Liczba gmin

Kwota          (w tys. zł)

Liczba gmin

Kwota          (w tys. zł)

Wyniki budżetu (+/-), z tego:

2 413

- 548 956

2 413

- 633 247

- nadwyżka (+)

1 050

724 632

1 043

1 032 948

- deficyt (-)

1 363

- 1 273 588

1 370

- 1 666 195

Udział gmin z deficytem w liczbie gmin ogółem (%)

56,5

x

56,8

x

 

W 2004 r. o 7 wzrosła liczba gmin z deficytem budżetowym. Tylko w województwie zachodniopomorskim mniej niż połowa gmin zamknęła rok deficytem. W województwach: podkarpackim, świętokrzyskim i łódzkim odsetek ten wahał się od 62,1% do 64,5%. Ilość gmin i kwota deficytu świadczą o nienajlepszej, lecz w dalszym ciągu stabilnej sytuacji finansowej gmin.

 

 Struktura wyników budżetów w podziale na typy gmin w 2004 r.

Gminy

Nadwyżka

Deficyt

Liczba
gmin

Struktura
%

Kwota
(w tys. zł)

Struktura
%

Liczba
gmin

Struktura
%

Kwota
(w tys. zł)

Struktura
%

Ogółem, z tego:

1 043

100,0

1 032 948

100,0

1 370

100,0

1 666 195

100,0

- miejskie

136

13,0

245 337

23,8

106

7,7

268 735

16,1

- miejsko-wiejskie

237

22,7

284 553

27,5

342

25,0

521 356

31,3

- wiejskie

670

64,3

503 058

48,7

922

67,3

876 104

52,6

 

Najbardziej korzystne wyniki budżetów osiągnęły gminy miejskie, stanowiące 10% ogółu gmin. Ich udziałem jest prawie 24% wykonanej na koniec 2004 r. nadwyżki i tylko 16% deficytu. Gminy miejsko-wiejskie, które stanowią 24% wszystkich gmin zrealizowały 27% kwoty nadwyżki i 31% wartości deficytu. Udziałem gmin wiejskich (66% wszystkich gmin) jest prawie 49% wartości nadwyżki i ponad połowa zrealizowanego w 2004 r. deficytu. Z reguły deficyt występuje w tych jednostkach, które realizują inwestycje finansowane środkami ze źródeł zwrotnych.

Jst traktowane są przez banki jako najbardziej wiarygodni kredytobiorcy, a spłata zadłużenia nie jest uwarunkowana efektywnością przedsięwzięcia, na które kredyt został udzielony. Jst posiadają ustawowo określone dochody, które gwarantują wypłacalność. Dlatego, podobnie jak w latach poprzednich, kredyty i pożyczki stanowią dominującą pozycję przychodów budżetowych.

W 2004 r. w swoich budżetach gminy zaplanowały przychody w kwocie 5 037 020 tys. zł, które zrealizowały w 94,6%. Rozchody zaplanowane w wysokości 2 164 185 tys. zł zostały wykonane na poziomie 103%. Wartość zaciągniętych przez gminy kredytów i pożyczek wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 30%. Podobnie jak w 2003 r. gminy miejsko-wiejskie zanotowały najwyższy udział kredytów i pożyczek w strukturze przychodów - 67,6%, natomiast w gminach wiejskich wystąpił najwyższy wzrost tego wskaźnika o 7,4 punktu procentowego. W 2004 r. 6 gmin w Polsce podpisało umowy o udzielenie pożyczek z budżetu państwa w ramach postępowania naprawczego (na podstawie art. 65 ustawy o finansach publicznych) na łączną kwotę 25 608 tys. zł, co stanowiło niespełna 1% przychodów z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek.

Udział nadwyżki budżetowej w strukturze przychodów wzrósł w stosunku do 2003 r. o 4,1 punktu procentowego. W gminach wiejskich nadwyżka z lat ubiegłych stanowiła 26,3% przychodów (w roku 2003 - 17,7%). Gminy miejskie i miejsko-wiejskie w mniejszym stopniu niż w 2003 r. pokrywały deficyt nadwyżką budżetową. Część gmin pokrywała deficyt budżetowy przychodami z wolnych środków, które stanowiły 19,5% wszystkich przychodów. W gminach miejskich, które najczęściej korzystały z tego źródła, wyniósł on 26,2%. W roku 2004 gminy wszystkich typów chętniej zaciągały kredyty i pożyczki, w mniejszym stopniu pokrywając deficyt wolnymi środkami. Podobnie jak w latach poprzednich, przychody z emisji obligacji samorządowych nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Najczęściej z tego źródła finansowania korzystały gminy miejskie. W 2004 r. przychody z tytułu emisji obligacji w tym typie gmin wzrosły o 3,4 punktu procentowego. W gminach wiejskich obligacje stanowiły, podobnie jak w 2003 r. 0,6% przychodów.

 

 Struktura przychodów i rozchodów budżetowych w 2004 r. (w tys. zł)

Wyszczególnienie

Gminy ogółem

w tym:

miejskie

miejsko-

wiejskie

wiejskie

Przychody, w tym:

100,0

100,0

100,0

100,0

- kredyty i pożyczki

59,7

56,0

67,6

56,4

- nadwyżka z lat ubiegłych

17,4

9,0

7,9

26,3

- obligacje i papiery wartościowe

3,1

8,3

3,9

0,6

- wolne środki

19,5

26,2

20,0

16,6

- spłata pożyczek udzielonych

0,2

0,3

0,3

0,1

- prywatyzacja

0,1

0,2

0,3

-

Rozchody, w tym:

100,0

100,0

100,0

100,0

- spłata kredytów i pożyczek

75,3

87,0

89,6

62,1

- pożyczki udzielone

0,9

1,5

0,7

0,7

- lokaty w bankach

20,0

2,6

4,5

36,2

- wykup obligacji i papierów wartościowych

3,5

8,7

4,8

0,8

- inne

0,3

0,2

0,4

0,2

 

Struktura rozchodów, w stosunku do 2003 r., nie uległa zmianie. Dominującą pozycję stanowiły spłaty kredytów i pożyczek, które w gminach miejsko-wiejskich osiągnęły 89,6% wszystkich rozchodów. Wykup obligacji samorządowych występował głównie w gminach miejskich, ponieważ z uwagi na trudniejszy dostęp i określone procedury gminy wiejskie w dużo mniejszym stopniu są zainteresowane pozyskiwaniem środków z tego źródła.

 

Zobowiązania

 

Wysokie tempo wzrostu dochodów (w tym również dochodów własnych) nie zahamowało dynamiki zobowiązań w gminach. W 2004 r. zadłużenie gmin wzrosło o 14,1% i na koniec roku budżetowego wynosiło 7 551 936 tys. zł. W stosunku do 2003 r. zwiększyły się zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, wyemitowanych papierów wartościowych, natomiast obniżyły się zobowiązania wymagalne.

            W porównaniu do poprzedniego roku niewiele zmieniła się struktura zobowiązań według tytułów dłużnych. Dominującą pozycję 87,0% w zobowiązaniach gmin stanowiły pożyczki i kredyty. Udział zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych w strukturze zadłużenia nieznacznie obniżył się i wyniósł 9,7%, przy dużym zróżnicowaniu tego wskaźnika w poszczególnych typach gmin: 20,2% w gminach miejskich, 10,0% w gminach miejsko-wiejskich, 2,2% w gminach wiejskich. Pozytywnym sygnałem jest utrzymanie tendencji spadkowej zobowiązań wymagalnych i zarazem obniżenie udziału tego tytułu dłużnego w strukturze zobowiązań.

W 2004 r., zgodnie z zestawieniem, zadłużenie gmin w stosunku do osiągniętych dochodów wyniosło 18,7% i wzrosło w stosunku do poprzedniego roku o 0,3 punktu procentowego. Najbardziej zadłużone są gminy miejsko-wiejskie i miejskie, pomimo, że ich stopień zadłużenia zmniejszył się w stosunku do poprzedniego roku; najmniej zaś gminy wiejskie, ale w tym przypadku wskaźnik wzrósł o 1,5 punktu procentowego (tabela 2.2.7.).

Pomimo wysokiej dynamiki kwoty zobowiązań przeciętny stopień zadłużenia gmin w stosunku do poprzedniego roku wzrósł nieznacznie ze względu na wysokie tempo wzrostu dochodów.

 

Zobowiązania gmin według tytułów dłużnych w latach 2003 i 2004

Wyszczególnienie

Gminy ogółem

Relacja zobowiązań do dochodów w %

Zobowiązania wg stanu na 31.XII          (w tys. zł)

Struktura
w %

Relacja do dochodów

w %

Dynamika 2003=100% (3:2)

gminy miejskie

gminy miejsko-wiejskie

gminy wiejskie

2003

2004

2003

2004

2003

2004

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 Zobowiązania ogółem,

z tego:

6 617 791

7 551 936

100,0

100,0

18,4

18,7

114,1

20,2

20,7

16,5

 - emisja papierów 

   wartościowych

664 327

731 767

10,0

9,7

1,8

1,8

110,2

4,1

2,1

0,4

 - kredyty i pożyczki

5 607 996

6 572 239

84,7

87,0

15,6

16,3

117,2

15,5

17,8

15,6

 - przyjęte depozyty*

16 143

15 189

0,2

0,2

0,0

0,0

94,1

0,0

0,1

0,0

 - zobowiązania wymagalne, w tym:

329 325

232 740

5,0

3,1

0,9

0,6

70,7

0,6

0,7

0,5

    - z tytułu dostaw towarów i usług

224 228

156 912

3,4

2,1

0,6

0,4

70,0

0,5

0,5

0,3

Dane wykazane w tym wierszu (a więc również w kwotach zobowiązań ogółem) wynikają z nieprawidłowości sporządzenia przez gminy sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.

 

            Grupa województw, których gminy charakteryzują się największym przeciętnym zadłużeniem w relacji do dochodów (powyżej 20%) pozostała niezmienna w stosunku do poprzedniego roku: dolnośląskie, zachodniopomorskie, wielkopolskie i warmińsko-mazurskie. Są to województwa o większej niż przeciętnie w kraju zamożności gmin mierzonej poziomem dochodów własnych na jednego mieszkańca. Najniższe przeciętne zadłużenie odnotowano, podobnie jak w roku poprzednim, w województwie lubelskim 13,8%, ze względu na bardzo ograniczone możliwości spłaty zobowiązań, (jest to województwo najbiedniejsze pod względem dochodów budżetowych gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca).

            W poszczególnych gminach zróżnicowanie relacji zobowiązań do dochodów jest ogromne: od 0% do 111,0%. Liczba gmin o wysokim stopniu zadłużenia powyżej 40% w ostatnich dwóch latach jest zbliżona, ale znacznie zmniejszył się odsetek gmin o najniższym stopniu zadłużenia do 10%.

 

 Gminy według wysokości wskaźnika zadłużenia

Lata

Wyszczególnienie

Wskaźnik zadłużenia

poniżej
10%

10%-20%

20%-30%

30%-40%

40%-50%

50%-60%

60%             i powyżej

2003

liczba gmin

990

622

378

229

118

59

17

% gmin

41,0

25,8

15,7

9,5

4,9

2,4

0,7

2004

liczba gmin

836

647

474

265

124

51

16

% gmin

34,6

26,8

19,7

11,0

5,1

2,1

0,7

 

W 2004 r. w szesnastu gminach kwota zobowiązań przekroczyła 60% ich dochodów. W dwóch gminach na koniec 2004 r. pozostały zobowiązania z tytułu kredytów zaciągniętych w związku z umowami na sfinansowanie inwestycji środkami funduszu strukturalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Bez tych kredytów zadłużenie gmin nie przekraczało 60% zrealizowanych przez nie w 2004 r. dochodów (w jednej gminie stopień zadłużenia wynosi 55,6%, w drugiej 45,6%).

Większość gmin (9), których zobowiązania na koniec 2004 r. stanowiły ponad 60% wykonanych w tym roku dochodów, realizowała zadania z udziałem środków przedakcesyjnych w ramach Programu SAPARD i zaciągała kredyty i pożyczki „pomostowe”. Przekroczenia ustawowego limitu zadłużenia wynikają z braku refundacji poniesionych kosztów w 2004 r. i przesunięć rozliczeń finansowych na rok następny. Ponieważ zasady finansowania i rozliczania zadań realizowanych z udziałem środków z funduszy przedakcesyjnych są takie jak funduszy strukturalnych, poza tym działania w ramach programów PHARE i SAPARD będą kontynuowane do 2006 r., zaś zobowiązania funduszu ISPA przejmie Fundusz Spójności, wydaje się zasadne również w tym przypadku zastosowanie art. 114 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

W pozostałych gminach przyczyny wysokiego stopnia zadłużenia są przejawem ich trudnej sytuacji finansowej. Zadłużenie to niejednokrotnie skutkuje utratą płynności finansowej z powodów:

-        zawyżania w latach ubiegłych i w roku 2004 planowanych w uchwałach budżetowych dochodów,

-        wysokiego poziomu zobowiązań wymagalnych, w tym wobec ZUS na skutek zaniechania odprowadzania składek od wypłaconych wynagrodzeń,

-        fałszowania sprawozdań finansowych poprzez nie ujmowanie w nich zobowiązań wymagalnych (wobec ZUS),

-        zaciągania zobowiązań finansowych obciążających budżet ponad realne możliwości ich spłaty,

-        niskiego wykonania planu dochodów, w tym wysokiego stanu zaległości podatkowych,

-        zaciągnięcia zobowiązań na realizację inwestycji jeszcze przed wejściem w życie przepisów ustawy o finansach publicznych (gmina Stepnica 89,7%) - przed 2004 r. stopień zadłużenia gminy systematycznie malał, w 2004 r. sytuacja finansowa gminy uległa znacznemu pogorszeniu na skutek tego, iż zgodnie z zawartą umową wydatki inwestycyjne wynikające z odroczenia płatności za roboty dla wykonawcy winny być zrealizowane do końca 2004 r., w przeciwnym wypadku stałyby się zobowiązaniami wymagalnymi. Na spłatę tych zobowiązań gmina otrzymała pożyczkę z budżetu państwa.

            Na koniec 2004 r. gminy wykazały należności w kwocie 3 406 302 tys. zł (wzrost o 5,2%), tj. na poziomie 8,5% wykonanych dochodów. Aż 99,0% tej kwoty to należności wymagalne.

 

2.2.4.  Podsumowanie

 

1.                Dochody budżetowe gmin w 2004 r. zostały zrealizowane w kwocie 40 308 530 tys. zł, co stanowiło 99,0% planu. Plan wydatków wykonano w 94,0%, tj. w wysokości 40 941 777 tys. zł. W stosunku do 2003 r. realny wzrost dochodów wyniósł 8,3%, a wydatków 8,4%.

2.       W strukturze dochodów budżetowych, dochody własne stanowiły 48,2%, subwencja ogólna 39,3% i dotacje celowe 12,5%. Systemowe zmiany wprowadzone ustawą o dochodach jst nie przyniosły radykalnej zmiany struktury dochodów budżetowych gmin. Udział dochodów własnych i dotacji celowych w dochodach ogółem wzrósł odpowiednio o 0,9 punktu procentowego i 2 punkty procentowe w stosunku do poprzedniego roku. Natomiast udział subwencji ogólnej spadł o 2,9 punktu procentowego.

3.       W 2004 r. została odwrócona trwająca od kilku lat malejąca tendencja udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem gmin - wskaźnik ten wzrósł do 18,1% (z 16,9% w 2003 r.). Pomimo tego, połowa liczby gmin wydatkowała na inwestycje nie więcej niż 17,6% ogółu poniesionych wydatków a jedna z gmin w ogóle nie realizowała wydatków inwestycyjnych. Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych (64,5%) odnotowano w jednej gminie wiejskiej województwa lubuskiego.

4.       Blisko połowę wydatków gminy sfinansowały środkami przekazywanymi z budżetu państwa - z otrzymanej subwencji zrealizowano 38,6% wydatków (w 2003 r. 41,6%), a środkami otrzymanymi w formie dotacji 11,1% (w 2003 r. 9,1%), w tym dotacjami na zadania inwestycyjne 3,8% wydatków inwestycyjnych. Ze środków unijnych oraz innych zagranicznych gminy sfinansowały ponad 7% wydatków inwestycyjnych.

5.       Dochody budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły w gminach 1 591 zł i wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 167 zł. Najmniejszy i największy dochód per capita wystąpił w gminach wiejskich - odpowiednio 1 057 zł i 8 135 zł. Wydatki budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca osiągnęły w 2004 r. poziom 1 616 zł i wzrosły o 170 zł w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki majątkowe per capita wyniosły 295 zł. Najwyższe, w kwocie 3 089 zł, zrealizowano w jednej z gmin wiejskich. Powyższe dane nie obejmują gminy Kleszczów, w której występują wielkości znacznie wyższe niż w całej zbiorowości gmin. Dochód per capita w tej jednostce wyniósł 35 935 zł, zaś wydatki majątkowe 7 728 zł.

6.       Gminy najwyższe wydatki poniosły na realizację zadań z zakresu: oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (44,0% wydatków ogółem), pomocy społecznej (13,7%), administracji publicznej (11,6%), gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (8,4%) transportu i łączności (7,0%). Na zadania inwestycyjne najwięcej wydatkowano w działach: Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (25,0% ogółu wydatków inwestycyjnych), Transport i łączność (23,9%), Oświata i wychowanie oraz Edukacyjna opieka wychowawcza (18,4%) i Rolnictwo i łowiectwo (15,8%).

7.       W roku 2004 gminy planowały deficyt budżetowy w wysokości 2 860 176 tys. zł, co stanowiło 7,0% w relacji do dochodów. Realizacja budżetów pozwoliła zamknąć rok deficytem w kwocie 633 247 tys. zł, tj. 1,6% wykonanych dochodów. W poszczególnych typach gmin relacja ta była zróżnicowana: 0,2% w gminach miejskich, 1,8% w gminach miejsko-wiejskich, 2,1% w gminach wiejskich. Nadal głównym źródłem finansowania deficytu były kredyty i pożyczki - 59,7% (w 2003 r. - 55,8%). Udział nadwyżki i wolnych środków wyniósł odpowiednio: 17,4% i 19,5% (w 2003 r.: 13,3% i 20,6%) a obligacji zaledwie 3,1% (2,5% w 2003 r.), mimo że przychody z tego źródła wzrosły o 44,7%.

8.       Zadłużenie gmin na koniec 2004 r. wyniosło ogółem 7 551 936 tys. zł (wzrost o 14,1% w stosunku do roku poprzedniego), z czego zobowiązania wymagalne stanowiły 232 740 tys. zł (spadek o 29,3%). Stopień zadłużenia gmin systematycznie rósł, choć przeciętne wielkości w stosunku do dochodów dalekie są od granicy 60%. W 2004 r. 836 gmin (34,6%) było zadłużonych poniżej 10%, w 51 gminach (2,1%) wskaźnik ten ukształtował się w granicach 50% - 60%. W 16 gminach, których budżety stanowiły 0,4% budżetów wszystkich gmin, poziom zadłużenia przekroczył 60%, z tego w 2 jednostkach zobowiązania obejmowały kredyty zaciągnięte w związku z umowami na sfinansowanie inwestycji środkami z funduszu strukturalnego (ZPORR).

 


[11] Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z poźn. zm) zmieniona artykułem 69 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966).

[12] Rozporządzenie Ministra Finansów y dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2228).

[13] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jst w 2004 r. (Dz. U. Nr 225, poz. 2231).

[14] Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 lutego 2004 r. w sprawie warunków trybu udzielania kredytów preferencyjnych ze środków Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych (Dz. U. Nr 32, poz. 278).

[15] Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 93, poz. 890).

[16] Dz. U. Nr 123, poz. 1291.

[17] Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie zakresu i zadań objętych mecenatem państwa wykonywanych przez samorządowe instytucje filmowe i instytucje kultury oraz udzielania dotacji na te zadania (Dz. U. Nr 144, poz. 1518).

[18] Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 145, poz. 1532).

[19] Ustawa z dnia 29 kwietnia 2004 r. o finansowanym wsparciu tworzenia w latach 2004 - 2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 145, poz. 1533).

[20] Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).

[21] Ustawa z dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45, poz. 260 z późn. zm.).

[22] Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.).

[23] Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja Wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219).

[24] Rozporządzenie Ministra Finansów dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu ustalania i trybu przekazywania gminom części rekompensującej subwencji ogólnej na wyrównanie ubytku dochodów w specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 65, poz. 599).

[25] Dane bez gminy Kleszczów, dla której dochody ogółem na jednego mieszkańca wyniosły 35 935 zł, a dochody własne na jednego mieszkańca 35 290 zł, subwencja na jednego mieszkańca 522 zł, dotacje celowe na jednego mieszkańca 123 zł.

[26] Najwyższy udział wydatków w tym dziale odnotowano w gminach województwa łódzkiego - 9,0% i województwa podlaskiego - 8,8%.

[27] Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych w dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska odnotowano w gminach województwa zachodniopomorskiego 37,0%.

[28] Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych w dziale Transport i łączność odnotowano w gminach województwa podlaskiego 33,8%.

[29] Dane te nie obejmują gminy Kleszczów, której wydatki budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca są najwyższe - 20 259 zł i bardzo odbiegają od wydatków pozostałych gmin. Średnia wszystkich gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca z wyłączeniem gminy Kleszczów wyniosła 1 613 zł.

[30] Bez gminy Kleszczów (12 531 zł) średnia wyniosła 1 319 zł.

[31] Bez gminy Kleszczów (7 728 zł) średnia wyniosła 291 zł.

[32] Odsetek gmin miejskich, miejsko-wiejskich, wiejskich, które na wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca przeznaczyły więcej środków niż przeciętnie w kraju wynosi odpowiednio: 28,9%, 38,5%, 53,8% (w 2003 r. odpowiednio: 29,3%, 36,6%, 47,5%).

 

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetu przez miasto stołeczne Warszawa •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.6. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3.1. Związki międzygminne •
• 3.2. Związek powiatów •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst