Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

 

2.3.    Wykonanie budżetu przez miasto stołeczne Warszawa

 

            Specyfika miasta stołecznego Warszawy polega na tym, że oprócz zadań wynikających z przepisów o samorządzie gminnym i powiatowym miasto wykonuje zadania wynikające z jego stołecznego charakteru, (w szczególności zapewnia warunki niezbędne do funkcjonowania naczelnych i centralnych organów państwa, zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych, konsularnych, organizacji międzynarodowych - przyjmowania delegacji zagranicznych - funkcjonowania urządzeń publicznych o charakterze infrastrukturalnym mającym znaczenie dla stołecznych funkcji miasta). Specyfika ta znalazła wyraz w odrębnym uregulowaniu ustroju m. st. Warszawy. Ostatnia zmiana ustroju[33] ustanowiła m. st. Warszawę miastem na prawach powiatu, wprowadzając jednocześnie obowiązek utworzenia jednostek pomocniczych - dzielnic, które mają własny organ stanowiący - radę, wybieraną w wyborach powszechnych oraz organ wykonawczy - zarząd, wybierany przez radnych dzielnicy. Zadania i kompetencje dzielnic oraz tryb funkcjonowania ich organów, zgodnie z ustawą wynikają z uregulowań statutowych (rada m. st. Warszawy nie uchwaliła dotychczas statutu miasta).

            Konstrukcja budżetu m. st. Warszawy ma także swoją specyfikę, gdyż ustawa „ustrojowa” przewiduje, że uchwała budżetowa miasta zawiera obligatoryjne załączniki dzielnicowe, w oparciu o które dzielnice prowadzą gospodarkę finansową[34].

            Rok 2004 był drugim rokiem realizacji budżetu w nowej formule ustrojowej. Dla niektórych porównań posłużono się danymi „sprzed reformy”, należy jednakże mieć na uwadze, że dane z 2002 r. nie są w pełni porównywalne z danymi z lat 2003 i 2004.

 

2.3.1.  Dochody

 

            Źródła dochodów m. st. Warszawy, jako miasta na prawach powiatu określa art. 54 ustawy o samorządzie gminnym i art. 56 ustawy o samorządzie powiatowym. W budżecie m. st. Warszawy na 2004 r. pierwotnie zaplanowano dochody w wysokości 5 952 478 tys. zł, na koniec roku - w wyniku dokonywanych zmian - plan zakładał uzyskanie dochodów w kwocie 6 045 284 tys. zł. Ostatecznie osiągnięto dochody w wysokości 5 983 350 tys. zł, tj. 99,0% planu po zmianach.

 

Dochody m. st. Warszawy według podstawowych źródeł w latach 2002 - 2004

Źródła

dochodów

2002

2003

2004

Dynamika (7:4)

Wykonanie (w tys. zł)

Struktura %

Wykonanie (w tys. zł)

Struktura %

Plan           (w tys. zł)

Wykonanie (w tys. zł)

%  planu (7:6)

Struktura %

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Dochody ogółem, z tego:

5 477 585

100,0

4 861 269

100,0

6 045 284

5 983 350

99,0

100,0

123,1

- dochody własne

4 014 090

73,3

3 546 841

73,0

4 874 060

4 855 751

99,6

81,2

136,9

- dotacje celowe

724 542

13,2

376 392

7,7

435 642

392 018

90,0

6,5

104,2

- subwencja

738 953

13,5

938 037

19,3

735 581

735 581

100,0

12,3

78,4

            Dochody miasta uzyskane w 2004 r. (wykonane w 99,0% planu) były wyższe niż w 2003 r. o 1 122 081 tys. zł osiągając 123,1% wykonania 2003 r. Uwzględniając wskaźnik inflacji - realny poziom dochodów w 2004 r. osiągnął 119,6% wykonania 2003 r.

            Uzyskane w 2004 r. dochody miasta były wyższe od łącznych dochodów uzyskanych w 2002 r. - w jednostkach „sprzed reformy” o 505 765 tys. zł, tj. o 9,2%. Na wzrost dochodów złożyły się wyższe dochody własne (4 855 751 tys. zł - tj. 136,9% wykonania 2003 r.) i otrzymane dotacje (392 018 tys. zł - 104,2% wykonania 2003 r.). Otrzymane w 2004 r. subwencje - 735 581 tys. zł - były niższe niż przed rokiem (78,4% wykonania 2003 r.).

            Głównym źródłem dochodów miasta były dochody własne - stanowiły one 81,2% zrealizowanych dochodów ogółem, a ich wykonanie było bliskie zakładanego planu - 99,6%. Wysoki udział dochodów własnych ma tendencję rosnącą w 2002 r. - 73,3%, w 2003 r. - 73,0%, w 2004 r. - 81,2%. W porównaniu do 2003 r. zrealizowane dochody własne były wyższe o 1 308 910 tys. zł, tj. o 36,9%, a po uwzględnieniu wskaźnika inflacji o 33,4%.

 

Najważniejsze źródła dochodów własnych w latach 2002 - 2004

 

Źródła dochodów

2002

2003

2004

Dynamika%         (7:4)

Wykonanie

(w tys. zł)

Struktura %

Wykonanie (w tys. zł)

Struktura %

Plan

(w tys. zł)

Wykonanie

(w tys. zł)

%

planu

(7:6)

Struktura

%

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Dochody własne,

z tego:

4 014 090

100,0

3 546 841

100,0

4 874 060

4 855 751

99,6

100,0

136,9

- wpływy z podatków i opłat

1 027 909

25,6

1 020 359

28,8

1 130 898

1 111 040

98,2

22,9

108,9

- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych

1 227 308

30,6

1 307 312

36,9

2 136 931

2 086 895

97,6

43,0

159,6

- udziały w podatku dochodowym od osób prawnych

225 809

5,6

187 318

5,3

267 654

416 824

155,7

8,6

222,5

- dochody z majątku

315 708

7,9

196 904

5,5

267 941

225 660

84,2

4,6

114,6

- pozostałe dochody

1 217 356

30,3

834 948

23,5

1 070 636

1 015 333

94,8

20,9

121,6

 

            Wykonanie dochodów własnych było zbliżone do planu (99,0%), dochody z podatków i opłat zostały wykonane w 98,2%, dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych w 97,6% zakładanego planu, najwyższy wskaźnik wykonania planu dochodów miasto uzyskało z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych - 155,7%.

            W porównaniu z 2003 r. miasto uzyskało wyższe dochody z wszystkich podstawowych źródeł: z podatków i opłat 108,9% wykonania 2003 r., z majątku 114,6%, z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych 159,6%. Najwyższą dynamikę dochodów uzyskano z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych - 222,5% wykonania 2003 r. Zwiększenie dochodów z tytułu udziałów w podatkach dochodowych PIT i CIT jest m. in. skutkiem zmian wprowadzonych ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

            W strukturze dochodów własnych największy udział miały wpływy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych - 43,0% (w 2003 r. udział ten wynosił 36,9%), z podatków i opłat - 22,9% (w 2003 r. - 28,8%), dochody z majątku stanowiły - 4,6% dochodów własnych (w 2003 r. - 5,5%). Wśród dochodów z podatków i opłat najwięcej środków uzyskano z:

- podatku od nieruchomości

-  608 985 tys. zł, tj. 12,5% dochodów własnych,

- podatku od czynności cywilnoprawnych

-  287 550 tys. zł, tj.  5,9%,

- podatku od środków transportowych

-    76 673 tys. zł, tj.  1,6%,

- opłaty skarbowej

-    54 634 tys. zł, tj.  1,1%.

            Dotacje celowe otrzymane w wysokości 392 018 tys. zł stanowiły 6,5% dochodów ogółem, zostały wykonane w 90,0% planu. Były one o 15 626 tys. zł wyższe niż w 2003 r. (tj. 104,2% wykonania 2003 r.). Większość otrzymanych środków stanowiły dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej - 207 569 tys. zł, tj. 52,9% otrzymanych dotacji oraz na zadania własne - 177 211 tys. zł, tj. 45,2%. Pozostałe środki (na zadania realizowane na podstawie porozumień, otrzymane z funduszy celowych) stanowiły 1,9% otrzymanych dotacji.

            Subwencja, otrzymana przez miasto w 2004 r. była niższa od ubiegłorocznej o 202 456 tys. zł (78,4% wykonania 2003 r.). Wyniosła 735 581 tys. zł i stanowiła 12,3% dochodów ogółem. Została wykonana w 100% planu. Złożyły się na to:

- część oświatowa

-  714 541 tys. zł, tj. 97,1% otrzymanej subwencji,

- część rekompensująca

-      4 803 tys. zł, tj.  0,7%,

- część uzupełniająca

-    16 237 tys. zł, tj.  2,2%.

 

2.3.2.  Wydatki

 

            Wydatki m. st. Warszawy związane z realizacją zadań publicznych pierwotnie zostały zaplanowane w wysokości 6 645 007 tys. zł, w wyniku wprowadzanych zmian plan wydatków zamknął się kwotą 6 666 464 tys. zł, a wykonanie wyniosło 6 257 049 tys. zł, tj. 93,9% planu po zmianach. Były one wyższe od wykonanych w 2003 r. o 1 155 610 tys. zł, tj. o 22,7%, a po uwzględnieniu wskaźnika inflacji - o 19,2% i zbliżyły się do poziomu wykonania wydatków miasta „sprzed reformy” (98,7% wykonania 2002 r.).

 

Wykonanie wydatków m. st. Warszawy w latach 2002 – 2004

Wydatki

2002

2003

2004

Dynamika

%

(7:4)

Wykonanie   (w tys. zł)

Struktura %

Wykonanie (w tys. zł)

Struktura %

Plan

(w tys. zł)

Wykonanie

(w tys. zł)

%

planu

Struktura %

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Wydatki ogółem, z tego:

6 338 357

100,0

5 101 439

100,0

6 666 464

6 257 049

93,9

100,0

122,7

wydatki bieżące, w tym:

4 577 979

72,2

4 289 247

84,1

5 429 301

5 266 066

97,0

84,2

122,8

- wydatki na wynagrodzenia, w tym na:

1 395 886

22,0

1 442 930

28,3

1 569 637

1 543 678

98,3

24,7

107,0

 

- wynagrodzenia osobowe

1 295 581

20,4

1 340 583

26,3

1 465 420

1 439 807

98,2

23,0

107,4

- pochodne od wynagrodzeń

264 669

4,2

264 075

5,2

312 814

305 004

97,5

4,9

115,5

- dotacje

841 247

13,3

566 409

11,1

1 085 073

1 073 527

98,9

17,1

189,5

- wydatki na obsługę długu

110 989

1,8

95 901

1,9

111 650

107 252

96,1

1,7

111,8

- wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji

0

0,0

0

0,0

700

0

0,0

0,0

-

- pozostałe wydatki bieżące

1 965 187

31,0

1 919 932

37,6

2 349 426

2 236 604

95,2

35,7

116,5

wydatki majątkowe, w tym:

1 760 379

27,8

812 191

15,9

1 237 164

990 983

80,1

15,8

122,0

  - inwestycje

1 748 174

27,6

809 896

15,9

1 210 027

967 585

80,0

15,5

119,5

 

            Struktura wydatków w porównaniu do 2003 r. nie uległa większym zmianom: wydatki bieżące stanowiły 84,2 % ogółu wydatków (w 2003 r. - 84,1%), majątkowe - 15,8% (w 2003 r. - 15,9%). Na inwestycje wydano 967 585 tys. zł, tj. o 157 689 tys. zł więcej niż w 2003 r. Środki przeznaczane na inwestycje były nadal znacznie mniejsze niż „przed reformą” (wydatki inwestycyjne w 2004 r. zostały wykonane w wysokości 55,3% wykonania 2002 r.).

            Wydatki bieżące zrealizowane w 97,0% planu, były wyższe od wykonanych w 2003 r. o 976 819 tys. zł (o 22,8%). Znacznie wzrosły wydatki przeznaczane na dotacje - o 507 118 tys. zł, tj. o 89,5%, a ich udział w wydatkach ogółem wzrósł z 11,1% do 17,1%. Wydatki na wynagrodzenia były wyższe - o 100 748 tys. zł, tj. o 7% i stanowiły one 24,7% wydatków ogółem. Wzrosły także wydatki na obsługę długu - o 11 350 tys. zł, tj. o 11,8% ale stanowiły one niewielki udział w wydatkach ogółem (1,7%).

            Na zadania własne miasto przeznaczyło 6 046 730 tys. zł, tj. 90,6% ogółu wydatków, na zadania zlecone - 210 319 tys. zł - 3,4% wszystkich wydatków. Najwyższe wydatki ogółem poniesiono w działach:

- 600 - Transport i łączność

 1 900 510 tys. zł, tj. 30,4% ogółu wydatków,

- 801 - Oświata i wychowanie

 1 534 527 tys. zł, tj. 24,5%,

- 750 - Administracja publiczna

 499 915 tys. zł, tj. 8,0%,

- 758 - Różne rozliczenia

 472 406 tys. zł, tj. 7,5%,

- 852 - Opieka społeczna

 421 079 tys. zł, tj. 6,7%,

- 700 - Gospodarka mieszkaniowa

 289 462 tys. zł, tj. 4,6%.

Najwyższe wydatki inwestycyjne poniesiono w działach:

- 600 - Transport i łączność

 623 729 tys. zł, tj. 64,5% wydatków inwestycyjnych,

- 801 - Oświata i wychowanie

 80 637 tys. zł, tj. 8,3%,

- 700 - Gospodarka mieszkaniowa

 43 183 tys. zł, tj. 4,5%,

- 851 - Ochrona zdrowia

 41 949 tys. zł, tj. 4,3%,

- 900 - Gospodarka komunalna

 40 700 tys. zł, tj. 4,2%.

 

2.3.3.  Wynik, zobowiązania i należności

 

            Różnica między uzyskanymi dochodami a zrealizowanymi wydatkami wskazuje na wynik ujemny, który - zaplanowany w uchwale budżetowej w wysokości 692 529 tys. zł - ostatecznie na koniec 2004 r. wyniósł 273 699 tys. zł. Deficyt stanowił 4,6% wykonanych dochodów. Został on pokryty kredytami, pożyczkami, wolnymi środkami oraz dochodami z prywatyzacji majątku. Stan zobowiązań m. st. Warszawy, wg tytułów dłużnych na koniec 2004 r., wynosił 2 195 613 tys. zł. Złożyły się na to zobowiązania z tytułu:

- kredytów i pożyczek

 2 171 411 tys. zł, tj. 98,9% zobowiązań,

- emisji papierów wartościowych

 22 700 tys. zł, tj. 1,0%,

- zobowiązań wymagalnych

 1 502 tys. zł, tj. 0,1%.

M. st. Warszawa posiada przede wszystkim zobowiązania wobec:

- banków komercyjnych

 63,1% zobowiązań ogółem,

- sektora finansów publicznych

 19,6%,

- wierzycieli zagranicznych

 8,1%,

- pozostałych wierzycieli

 9,2%.

Należności m. st. Warszawy wyniosły 631 661 tys. zł, z tego:

- kredyty i pożyczki

 1 000 tys. zł (0,2%),

- wymagalne należności

 630 661 tys. zł (99,8%).

    

    Zadłużenie m. st. Warszawy na koniec 2004 r. (zobowiązania w stosunku do wykonanych dochodów) wyniosło 36,7% (w 2003 r. - 37,2%).

 

2.3.4.  Podsumowanie

 

1.       M. st. Warszawa uzyskało w 2004 r. dochody w wysokości 5 983 350 tys. zł, tj. o 23,1% wyższe niż w roku 2003 (realnie o 19,6%). Były one o 9,2% wyższe od łącznych dochodów „sprzed reformy” w 2002 r. Do poziomu „sprzed reformy” zbliżył się także poziom zrealizowanych w 2004 r. wydatków (98,7% wykonania 2002 r.).

2.       W 2004 r. znacząco wzrosły dochody własne - stanowiły 136,9% wykonania roku ubiegłego, wśród nich wysoką dynamiką charakteryzowały się dochody z tytułu udziałów w podatkach dochodowym od osób prawnych (222,5%) i od osób fizycznych (159,6%). Udział dochodów własnych w dochodach ogółem wynosił 81,2% (w 2003 r. - 73,0%) i należał do najwyższych w kraju (średnia dla wszystkich jst - 51,5%).

3.       Wydatki ogółem w kwocie 6 257 049 tys. zł były o 22,7% wyższe niż w 2003 r. (realnie o 19,2%). Wydatki na inwestycje wzrosły o 19,5%, na wynagrodzenia o 7,4%. Najwyższą dynamiką charakteryzowały się wydatki realizowane poprzez dotacje z budżetu miasta (189,5% wykonania 2003 r.). Najwięcej środków przeznaczono na zadania z zakresu transportu i łączności - 30,4% ogółu wydatków oraz oświaty i wychowania - 24,5%. Blisko 2/3 wydatków inwestycyjnych (64,5%) przeznaczono na zadania w dziale Transport i łączność. W 2004 r. m. st. Warszawa nie realizowało zadań finansowanych ze środków unijnych.

4.       Dochody m. st. Warszawy w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły 3 539 zł, wydatki 3 701 zł, w tym wydatki inwestycyjne 572 zł (średnia krajowa odpowiednio 2 397 zł, 2 394 zł i 389 zł).

5.       Deficyt budżetu miasta wyniósł 273 699 tys. zł i stanowił 4,6% zrealizowanych dochodów. W 2003 r. deficyt wynosił 240 169 tys. zł i stanowił 4,9% wykonanych dochodów.

6.       Zadłużenie miasta na koniec 2004 r. wyniosło 2 195 163 tys. zł i stanowiło 36,7% wykonanych dochodów. W porównaniu z rokiem 2003 wskaźnik zadłużenia zmniejszył się o pół punktu procentowego. Podobna jak w 2003 r. była struktura zobowiązań - 98,9% stanowiły kredyty i pożyczki (w 2003 r. - 97,7%), zobowiązania wymagalne, natomiast 0,1% (w 2003 r. - 0,8%).

7.       Budżet m. st. Warszawy stanowił: 6,5% dochodów wszystkich jednostek samorządowych w kraju, 6,8% wydatków, 11,5% zadłużenia. W województwie mazowieckim natomiast dochody m. st. Warszawy to 40,2% wykonanych dochodów wszystkich jst województwa, 41,9% wydatków i 62,4% zadłużenia. W łącznej kwocie dochodów wszystkich miast na prawach powiatu dochody m. st. Warszawy stanowiły 18,8%, wydatki 19,5% a zadłużenie - 23,1%.


 

[33] Ustawa o ustroju m. st. Warszawy z dnia 15 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 41, poz. 361 z późn. zm.) weszła w życie 27 października 2002 r.

[34] Do zakresu działania dzielnicy należą sprawy lokalne (utrzymanie i eksploatacja zasobów lokalowych, obiektów administracyjnych, działania na rzecz zaspokajania potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy oraz zadania wynikające ze statutu i uchwał rady m. st. Warszawy). Załączniki dzielnicowe do uchwały budżetowej określają środki przeznaczone na te zadania – zob. art. 11 i art. 12 ww. ustawy.

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetu przez miasto stołeczne Warszawa •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.6. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3.1. Związki międzygminne •
• 3.2. Związek powiatów •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst