Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku
Specyfika miasta stołecznego Warszawy polega na tym, że oprócz zadań wynikających z przepisów o samorządzie gminnym i powiatowym miasto wykonuje zadania wynikające z jego stołecznego charakteru, (w szczególności zapewnia warunki niezbędne do funkcjonowania naczelnych i centralnych organów państwa, zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych, konsularnych, organizacji międzynarodowych - przyjmowania delegacji zagranicznych - funkcjonowania urządzeń publicznych o charakterze infrastrukturalnym mającym znaczenie dla stołecznych funkcji miasta). Specyfika ta znalazła wyraz w odrębnym uregulowaniu ustroju m. st. Warszawy. Ostatnia zmiana ustroju[33] ustanowiła m. st. Warszawę miastem na prawach powiatu, wprowadzając jednocześnie obowiązek utworzenia jednostek pomocniczych - dzielnic, które mają własny organ stanowiący - radę, wybieraną w wyborach powszechnych oraz organ wykonawczy - zarząd, wybierany przez radnych dzielnicy. Zadania i kompetencje dzielnic oraz tryb funkcjonowania ich organów, zgodnie z ustawą wynikają z uregulowań statutowych (rada m. st. Warszawy nie uchwaliła dotychczas statutu miasta).
Konstrukcja budżetu m. st. Warszawy ma także swoją specyfikę, gdyż ustawa „ustrojowa” przewiduje, że uchwała budżetowa miasta zawiera obligatoryjne załączniki dzielnicowe, w oparciu o które dzielnice prowadzą gospodarkę finansową[34].
Rok 2004 był drugim rokiem realizacji budżetu w nowej formule ustrojowej. Dla niektórych porównań posłużono się danymi „sprzed reformy”, należy jednakże mieć na uwadze, że dane z 2002 r. nie są w pełni porównywalne z danymi z lat 2003 i 2004.
Źródła dochodów m. st. Warszawy, jako miasta na prawach powiatu określa art. 54 ustawy o samorządzie gminnym i art. 56 ustawy o samorządzie powiatowym. W budżecie m. st. Warszawy na 2004 r. pierwotnie zaplanowano dochody w wysokości 5 952 478 tys. zł, na koniec roku - w wyniku dokonywanych zmian - plan zakładał uzyskanie dochodów w kwocie 6 045 284 tys. zł. Ostatecznie osiągnięto dochody w wysokości 5 983 350 tys. zł, tj. 99,0% planu po zmianach.
Dochody m. st. Warszawy według podstawowych źródeł w latach 2002 - 2004
Źródła dochodów |
2002 |
2003 |
2004 |
Dynamika (7:4) |
|||||
Wykonanie (w tys. zł) |
Struktura % |
Wykonanie (w tys. zł) |
Struktura % |
Plan (w tys. zł) |
Wykonanie (w tys. zł) |
% planu (7:6) |
Struktura % |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Dochody ogółem, z tego: |
5 477 585 |
100,0 |
4 861 269 |
100,0 |
6 045 284 |
5 983 350 |
99,0 |
100,0 |
123,1 |
- dochody własne |
4 014 090 |
73,3 |
3 546 841 |
73,0 |
4 874 060 |
4 855 751 |
99,6 |
81,2 |
136,9 |
- dotacje celowe |
724 542 |
13,2 |
376 392 |
7,7 |
435 642 |
392 018 |
90,0 |
6,5 |
104,2 |
- subwencja |
738 953 |
13,5 |
938 037 |
19,3 |
735 581 |
735 581 |
100,0 |
12,3 |
78,4 |
Dochody miasta uzyskane w 2004 r. (wykonane w 99,0% planu) były wyższe niż w 2003 r. o 1 122 081 tys. zł osiągając 123,1% wykonania 2003 r. Uwzględniając wskaźnik inflacji - realny poziom dochodów w 2004 r. osiągnął 119,6% wykonania 2003 r.
Uzyskane w 2004 r. dochody miasta były wyższe od łącznych dochodów uzyskanych w 2002 r. - w jednostkach „sprzed reformy” o 505 765 tys. zł, tj. o 9,2%. Na wzrost dochodów złożyły się wyższe dochody własne (4 855 751 tys. zł - tj. 136,9% wykonania 2003 r.) i otrzymane dotacje (392 018 tys. zł - 104,2% wykonania 2003 r.). Otrzymane w 2004 r. subwencje - 735 581 tys. zł - były niższe niż przed rokiem (78,4% wykonania 2003 r.).
Głównym źródłem dochodów miasta były dochody własne - stanowiły one 81,2% zrealizowanych dochodów ogółem, a ich wykonanie było bliskie zakładanego planu - 99,6%. Wysoki udział dochodów własnych ma tendencję rosnącą w 2002 r. - 73,3%, w 2003 r. - 73,0%, w 2004 r. - 81,2%. W porównaniu do 2003 r. zrealizowane dochody własne były wyższe o 1 308 910 tys. zł, tj. o 36,9%, a po uwzględnieniu wskaźnika inflacji o 33,4%.
Najważniejsze źródła dochodów własnych w latach 2002 - 2004
Źródła dochodów |
2002 |
2003 |
2004 |
Dynamika% (7:4) |
|||||
Wykonanie (w tys. zł) |
Struktura % |
Wykonanie (w tys. zł) |
Struktura % |
Plan (w tys. zł) |
Wykonanie (w tys. zł) |
% planu (7:6) |
Struktura % |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Dochody własne, z tego: |
4 014 090 |
100,0 |
3 546 841 |
100,0 |
4 874 060 |
4 855 751 |
99,6 |
100,0 |
136,9 |
- wpływy z podatków i opłat |
1 027 909 |
25,6 |
1 020 359 |
28,8 |
1 130 898 |
1 111 040 |
98,2 |
22,9 |
108,9 |
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych |
1 227 308 |
30,6 |
1 307 312 |
36,9 |
2 136 931 |
2 086 895 |
97,6 |
43,0 |
159,6 |
- udziały w podatku dochodowym od osób prawnych |
225 809 |
5,6 |
187 318 |
5,3 |
267 654 |
416 824 |
155,7 |
8,6 |
222,5 |
- dochody z majątku |
315 708 |
7,9 |
196 904 |
5,5 |
267 941 |
225 660 |
84,2 |
4,6 |
114,6 |
- pozostałe dochody |
1 217 356 |
30,3 |
834 948 |
23,5 |
1 070 636 |
1 015 333 |
94,8 |
20,9 |
121,6 |
Wykonanie dochodów własnych było zbliżone do planu (99,0%), dochody z podatków i opłat zostały wykonane w 98,2%, dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych w 97,6% zakładanego planu, najwyższy wskaźnik wykonania planu dochodów miasto uzyskało z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych - 155,7%.
W porównaniu z 2003 r. miasto uzyskało wyższe dochody z wszystkich podstawowych źródeł: z podatków i opłat 108,9% wykonania 2003 r., z majątku 114,6%, z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych 159,6%. Najwyższą dynamikę dochodów uzyskano z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych - 222,5% wykonania 2003 r. Zwiększenie dochodów z tytułu udziałów w podatkach dochodowych PIT i CIT jest m. in. skutkiem zmian wprowadzonych ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W strukturze dochodów własnych największy udział miały wpływy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych - 43,0% (w 2003 r. udział ten wynosił 36,9%), z podatków i opłat - 22,9% (w 2003 r. - 28,8%), dochody z majątku stanowiły - 4,6% dochodów własnych (w 2003 r. - 5,5%). Wśród dochodów z podatków i opłat najwięcej środków uzyskano z:
- podatku od nieruchomości |
- 608 985 tys. zł, tj. 12,5% dochodów własnych, |
- podatku od czynności cywilnoprawnych |
- 287 550 tys. zł, tj. 5,9%, |
- podatku od środków transportowych |
- 76 673 tys. zł, tj. 1,6%, |
- opłaty skarbowej |
- 54 634 tys. zł, tj. 1,1%. |
Dotacje celowe otrzymane w wysokości 392 018 tys. zł stanowiły 6,5% dochodów ogółem, zostały wykonane w 90,0% planu. Były one o 15 626 tys. zł wyższe niż w 2003 r. (tj. 104,2% wykonania 2003 r.). Większość otrzymanych środków stanowiły dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej - 207 569 tys. zł, tj. 52,9% otrzymanych dotacji oraz na zadania własne - 177 211 tys. zł, tj. 45,2%. Pozostałe środki (na zadania realizowane na podstawie porozumień, otrzymane z funduszy celowych) stanowiły 1,9% otrzymanych dotacji.
Subwencja, otrzymana przez miasto w 2004 r. była niższa od ubiegłorocznej o 202 456 tys. zł (78,4% wykonania 2003 r.). Wyniosła 735 581 tys. zł i stanowiła 12,3% dochodów ogółem. Została wykonana w 100% planu. Złożyły się na to:
- część oświatowa |
- 714 541 tys. zł, tj. 97,1% otrzymanej subwencji, |
- część rekompensująca |
- 4 803 tys. zł, tj. 0,7%, |
- część uzupełniająca |
- 16 237 tys. zł, tj. 2,2%. |
Wydatki m. st. Warszawy związane z realizacją zadań publicznych pierwotnie zostały zaplanowane w wysokości 6 645 007 tys. zł, w wyniku wprowadzanych zmian plan wydatków zamknął się kwotą 6 666 464 tys. zł, a wykonanie wyniosło 6 257 049 tys. zł, tj. 93,9% planu po zmianach. Były one wyższe od wykonanych w 2003 r. o 1 155 610 tys. zł, tj. o 22,7%, a po uwzględnieniu wskaźnika inflacji - o 19,2% i zbliżyły się do poziomu wykonania wydatków miasta „sprzed reformy” (98,7% wykonania 2002 r.).
Wykonanie wydatków m. st. Warszawy w latach 2002 – 2004
Wydatki |
2002 |
2003 |
2004 |
Dynamika % (7:4) |
||||||
Wykonanie (w tys. zł) |
Struktura % |
Wykonanie (w tys. zł) |
Struktura % |
Plan (w tys. zł) |
Wykonanie (w tys. zł) |
% planu |
Struktura % |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
Wydatki ogółem, z tego: |
6 338 357 |
100,0 |
5 101 439 |
100,0 |
6 666 464 |
6 257 049 |
93,9 |
100,0 |
122,7 |
|
wydatki bieżące, w tym: |
4 577 979 |
72,2 |
4 289 247 |
84,1 |
5 429 301 |
5 266 066 |
97,0 |
84,2 |
122,8 |
|
- wydatki na wynagrodzenia, w tym na: |
1 395 886 |
22,0 |
1 442 930 |
28,3 |
1 569 637 |
1 543 678 |
98,3 |
24,7 |
107,0 |
|
- wynagrodzenia osobowe |
1 295 581 |
20,4 |
1 340 583 |
26,3 |
1 465 420 |
1 439 807 |
98,2 |
23,0 |
107,4 |
|
- pochodne od wynagrodzeń |
264 669 |
4,2 |
264 075 |
5,2 |
312 814 |
305 004 |
97,5 |
4,9 |
115,5 |
|
- dotacje |
841 247 |
13,3 |
566 409 |
11,1 |
1 085 073 |
1 073 527 |
98,9 |
17,1 |
189,5 |
|
- wydatki na obsługę długu |
110 989 |
1,8 |
95 901 |
1,9 |
111 650 |
107 252 |
96,1 |
1,7 |
111,8 |
|
- wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
700 |
0 |
0,0 |
0,0 |
- |
|
- pozostałe wydatki bieżące |
1 965 187 |
31,0 |
1 919 932 |
37,6 |
2 349 426 |
2 236 604 |
95,2 |
35,7 |
116,5 |
|
wydatki majątkowe, w tym: |
1 760 379 |
27,8 |
812 191 |
15,9 |
1 237 164 |
990 983 |
80,1 |
15,8 |
122,0 |
|
- inwestycje |
1 748 174 |
27,6 |
809 896 |
15,9 |
1 210 027 |
967 585 |
80,0 |
15,5 |
119,5 |
Struktura wydatków w porównaniu do 2003 r. nie uległa większym zmianom: wydatki bieżące stanowiły 84,2 % ogółu wydatków (w 2003 r. - 84,1%), majątkowe - 15,8% (w 2003 r. - 15,9%). Na inwestycje wydano 967 585 tys. zł, tj. o 157 689 tys. zł więcej niż w 2003 r. Środki przeznaczane na inwestycje były nadal znacznie mniejsze niż „przed reformą” (wydatki inwestycyjne w 2004 r. zostały wykonane w wysokości 55,3% wykonania 2002 r.).
Wydatki bieżące zrealizowane w 97,0% planu, były wyższe od wykonanych w 2003 r. o 976 819 tys. zł (o 22,8%). Znacznie wzrosły wydatki przeznaczane na dotacje - o 507 118 tys. zł, tj. o 89,5%, a ich udział w wydatkach ogółem wzrósł z 11,1% do 17,1%. Wydatki na wynagrodzenia były wyższe - o 100 748 tys. zł, tj. o 7% i stanowiły one 24,7% wydatków ogółem. Wzrosły także wydatki na obsługę długu - o 11 350 tys. zł, tj. o 11,8% ale stanowiły one niewielki udział w wydatkach ogółem (1,7%).
Na zadania własne miasto przeznaczyło 6 046 730 tys. zł, tj. 90,6% ogółu wydatków, na zadania zlecone - 210 319 tys. zł - 3,4% wszystkich wydatków. Najwyższe wydatki ogółem poniesiono w działach:
- 600 - Transport i łączność |
1 900 510 tys. zł, tj. 30,4% ogółu wydatków, |
- 801 - Oświata i wychowanie |
1 534 527 tys. zł, tj. 24,5%, |
- 750 - Administracja publiczna |
499 915 tys. zł, tj. 8,0%, |
- 758 - Różne rozliczenia |
472 406 tys. zł, tj. 7,5%, |
- 852 - Opieka społeczna |
421 079 tys. zł, tj. 6,7%, |
- 700 - Gospodarka mieszkaniowa |
289 462 tys. zł, tj. 4,6%. |
Najwyższe wydatki inwestycyjne poniesiono w działach:
- 600 - Transport i łączność |
623 729 tys. zł, tj. 64,5% wydatków inwestycyjnych, |
- 801 - Oświata i wychowanie |
80 637 tys. zł, tj. 8,3%, |
- 700 - Gospodarka mieszkaniowa |
43 183 tys. zł, tj. 4,5%, |
- 851 - Ochrona zdrowia |
41 949 tys. zł, tj. 4,3%, |
- 900 - Gospodarka komunalna |
40 700 tys. zł, tj. 4,2%. |
Różnica między uzyskanymi dochodami a zrealizowanymi wydatkami wskazuje na wynik ujemny, który - zaplanowany w uchwale budżetowej w wysokości 692 529 tys. zł - ostatecznie na koniec 2004 r. wyniósł 273 699 tys. zł. Deficyt stanowił 4,6% wykonanych dochodów. Został on pokryty kredytami, pożyczkami, wolnymi środkami oraz dochodami z prywatyzacji majątku. Stan zobowiązań m. st. Warszawy, wg tytułów dłużnych na koniec 2004 r., wynosił 2 195 613 tys. zł. Złożyły się na to zobowiązania z tytułu:
- kredytów i pożyczek |
2 171 411 tys. zł, tj. 98,9% zobowiązań, |
- emisji papierów wartościowych |
22 700 tys. zł, tj. 1,0%, |
- zobowiązań wymagalnych |
1 502 tys. zł, tj. 0,1%. |
M. st. Warszawa posiada przede wszystkim zobowiązania wobec:
- banków komercyjnych |
63,1% zobowiązań ogółem, |
- sektora finansów publicznych |
19,6%, |
- wierzycieli zagranicznych |
8,1%, |
- pozostałych wierzycieli |
9,2%. |
Należności m. st. Warszawy wyniosły 631 661 tys. zł, z tego:
- kredyty i pożyczki |
1 000 tys. zł (0,2%), |
- wymagalne należności |
630 661 tys. zł (99,8%). |
Zadłużenie m. st. Warszawy na koniec 2004 r. (zobowiązania w stosunku do wykonanych dochodów) wyniosło 36,7% (w 2003 r. - 37,2%).
1. M. st. Warszawa uzyskało w 2004 r. dochody w wysokości 5 983 350 tys. zł, tj. o 23,1% wyższe niż w roku 2003 (realnie o 19,6%). Były one o 9,2% wyższe od łącznych dochodów „sprzed reformy” w 2002 r. Do poziomu „sprzed reformy” zbliżył się także poziom zrealizowanych w 2004 r. wydatków (98,7% wykonania 2002 r.).
2. W 2004 r. znacząco wzrosły dochody własne - stanowiły 136,9% wykonania roku ubiegłego, wśród nich wysoką dynamiką charakteryzowały się dochody z tytułu udziałów w podatkach dochodowym od osób prawnych (222,5%) i od osób fizycznych (159,6%). Udział dochodów własnych w dochodach ogółem wynosił 81,2% (w 2003 r. - 73,0%) i należał do najwyższych w kraju (średnia dla wszystkich jst - 51,5%).
3. Wydatki ogółem w kwocie 6 257 049 tys. zł były o 22,7% wyższe niż w 2003 r. (realnie o 19,2%). Wydatki na inwestycje wzrosły o 19,5%, na wynagrodzenia o 7,4%. Najwyższą dynamiką charakteryzowały się wydatki realizowane poprzez dotacje z budżetu miasta (189,5% wykonania 2003 r.). Najwięcej środków przeznaczono na zadania z zakresu transportu i łączności - 30,4% ogółu wydatków oraz oświaty i wychowania - 24,5%. Blisko 2/3 wydatków inwestycyjnych (64,5%) przeznaczono na zadania w dziale Transport i łączność. W 2004 r. m. st. Warszawa nie realizowało zadań finansowanych ze środków unijnych.
4. Dochody m. st. Warszawy w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły 3 539 zł, wydatki 3 701 zł, w tym wydatki inwestycyjne 572 zł (średnia krajowa odpowiednio 2 397 zł, 2 394 zł i 389 zł).
5. Deficyt budżetu miasta wyniósł 273 699 tys. zł i stanowił 4,6% zrealizowanych dochodów. W 2003 r. deficyt wynosił 240 169 tys. zł i stanowił 4,9% wykonanych dochodów.
6. Zadłużenie miasta na koniec 2004 r. wyniosło 2 195 163 tys. zł i stanowiło 36,7% wykonanych dochodów. W porównaniu z rokiem 2003 wskaźnik zadłużenia zmniejszył się o pół punktu procentowego. Podobna jak w 2003 r. była struktura zobowiązań - 98,9% stanowiły kredyty i pożyczki (w 2003 r. - 97,7%), zobowiązania wymagalne, natomiast 0,1% (w 2003 r. - 0,8%).
7. Budżet m. st. Warszawy stanowił: 6,5% dochodów wszystkich jednostek samorządowych w kraju, 6,8% wydatków, 11,5% zadłużenia. W województwie mazowieckim natomiast dochody m. st. Warszawy to 40,2% wykonanych dochodów wszystkich jst województwa, 41,9% wydatków i 62,4% zadłużenia. W łącznej kwocie dochodów wszystkich miast na prawach powiatu dochody m. st. Warszawy stanowiły 18,8%, wydatki 19,5% a zadłużenie - 23,1%.
[33] Ustawa o ustroju m. st. Warszawy z dnia 15 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 41, poz. 361 z późn. zm.) weszła w życie 27 października 2002 r.
[34] Do zakresu działania dzielnicy należą sprawy lokalne (utrzymanie i eksploatacja zasobów lokalowych, obiektów administracyjnych, działania na rzecz zaspokajania potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy oraz zadania wynikające ze statutu i uchwał rady m. st. Warszawy). Załączniki dzielnicowe do uchwały budżetowej określają środki przeznaczone na te zadania – zob. art. 11 i art. 12 ww. ustawy.
[ Początek strony ]
•
•
•
•
•
•
•
•
•