Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

2.5.    Wykonanie budżetów przez powiaty

 

Rok 2004 był okresem znacznych zmian w zakresie finansowania jst. Z dniem 31 grudnia 2003 r. utraciła moc ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2003. Nowa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, obowiązująca od dnia 1 stycznia 2004 r., wprowadziła szereg zmian w źródłach finansowania jst, w tym powiatów. Ponadto, zmiany wprowadzone tą ustawą wpłynęły na zakres przedmiotowy zadań wykonywanych przez powiaty. Oprócz uzyskiwanych dotychczas dochodów, zgodnie z zapisem art. 3 obowiązującej ustawy dochodami powiatów mogą być:

-         środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi,

-         środki pochodzące z Unii Europejskiej,

-         inne środki określone w odrębnych przepisach.

Istotną informacją wynikającą z ustawy o dochodach jst jest określenie źródeł stanowiących dochody własne powiatów[39] (do końca 2003 r. nie było jednoznacznego określenia źródeł stanowiących dochody własne).

Zmiany wynikające z ustawy o dochodach jst związane są ze zmianą sposobu finansowania poszczególnych zadań. Zadania realizowane przez powiaty do dnia 31 grudnia 2003 r. jako zadania z zakresu administracji rządowej, z dniem 1 stycznia 2004 r. stały się zadaniami własnymi powiatu. Dotyczy to zadań w zakresie: pomocy społecznej[40], zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu[41], kultury fizycznej[42] i leśnictwa[43]. Ponadto, część zadań własnych finansowanych z dotacji celowych z budżetu państwa, od 2004 r. było finansowane w całości z dochodów własnych powiatów. Do zadań tych należą:

-         zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym,

-         prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawcze,

-         prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,

-         finansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli byłych pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych,

-         organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz usamodzielnienie wychowanków,

-         nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa[44],

-         udzielanie pomocy bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy w jej znalezieniu, a także pracodawcom w pozyskaniu pracowników,

-         podejmowanie i realizacja działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków,

-         pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

-         inicjowanie tworzenia dodatkowych miejsc pracy oraz udzielanie pomocy bezrobotnym w podejmowaniu działalności na własny rachunek i ścisła współpraca w tym zakresie z izbą rolniczą w odniesieniu do bezrobotnych zamieszkałych na wsi,

-         inicjowanie i finansowanie: prac interwencyjnych, robót publicznych, zatrudnienia absolwentów, programów specjalnych, szkoleń,

-         współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie ograniczania bezrobocia i jego negatywnych skutków, a w szczególności rozdziału i wykorzystania środków Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

-         inicjowanie i wspieranie działalności klubów pracy,

-         opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań dotyczących problematyki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu w powiecie na potrzeby wojewódzkiego urzędu pracy oraz powiatowej rady zatrudnienia,

-         inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zwolnieniami grupy pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy.

            Ponadto, do zadań powiatów od 2004 r. należy również pomoc osobom, które otrzymały status uchodźcy[45], mającym trudności w integracji ze środowiskiem.

W 2004 r. zmieniły się również zasady subwencjonowania powiatów. Do końca 2003 r. powiaty otrzymywały subwencję ogólną składającą się z części oświatowej, drogowej i wyrównawczej. Od 2004 r. subwencja ogólna składa się z części: wyrównawczej, równoważącej i oświatowej[46].

 

2.5.1. Dochody

 

Wykonanie planu dochodów

 

Realizacja dochodów ogółem, pomimo znaczących zmian źródeł dochodów oraz zróżnicowanej ich wysokości, przebiegała w 2004 r. na poziomie planowanym (tabela 2.5.1). W 2004 r. powiaty zrealizowały dochody ogółem w wysokości 12 471 366 tys. zł, tj. na poziomie 100,6% planu, w roku 2003 dochody wyniosły 11 111 621 tys. zł. Oznacza to nominalny wzrost dochodów w porównaniu do roku 2003 o 12,2% (realnie o 8,7%).

W poszczególnych województwach wykonanie dochodów powiatów ogółem ukształtowało się na poziomie od 99% (powiaty województwa lubelskiego) do 101,8% (powiaty województwa śląskiego). Najniższe wykonanie dochodów ogółem odnotowano w powiatach województw lubelskiego, podlaskiego i zachodniopomorskiego, a najwyższe w powiatach województw kujawsko-pomorskiego, śląskiego i opolskiego.

Największe rozbieżności między zaplanowanymi a wykonanymi dochodami występowały w udziałach w podatku dochodowym od osób prawnych, które zrealizowane zostały w skali kraju na poziomie 131,9%. W 2004 r. to źródło dochodów wystąpiło w powiatach po raz pierwszy, stąd trudności w prawidłowym oszacowaniu wielkości wpływów, a tym samym prawidłowym ich zaplanowaniu. Najniżej bo w 85,8% zrealizowano dochody z tytułu dotacji celowych, przeznaczone w szczególności na zadania własne w zakresie inwestycji.

W zakresie dochodów własnych odnotowano wzrost wykonania w porównaniu do 2003 r. - o 5,4 punktu procentowego.

    

Dynamika i struktura dochodów

 

Zmiany systemu finansowania jst uwidaczniają się w zmianie struktury dochodów w porów­naniu do 2003 r. (tabela 2.5.3). Warto zauważyć, że w 2004 r. udział dochodów własnych w porównaniu do 2003 r. wzrósł ponad dwukrotnie, podobnie jak ich wielkość, co daje powiatom większą swobodę w podejmowaniu decyzji związanych z realizacją poszczególnych zadań.

 

Dochody budżetowe powiatów w latach 2003 i 2004

Wyszczególnienie

2003

2004

Wykonanie (w tys. zł)

Plan            (w tys. zł)

Wykonanie (w tys. zł)

% wykonania  (4:3)

Dynamika%         (4:2)

Udział w dochodach ogółem

(%)

Struktura podstawo-wych grup dochodów (%)

1

2

3

4

5

6

7

8

Dochody ogółem, z tego:

11 111 621

12 390 868

12 471 366

100,6

112,2

100,0

x

Dochody własne, w tym:

1 256 164

2 945 836

3 105 858

105,4

247,2

24,9

100,0

- podatek dochodowy od osób fizycznych

145 305

1 285 947

1 288 342

100,2

886,6

10,3

41,5

- podatek dochodowy od osób prawnych

-

71 470

94 261

131,9

x

0,8

3,0

- dochody z majątku

182 191

219 859

219 984

100,1

120,7

1,8

7,1

- pozostałe dochody

928 668

1 368 561

1 503 271

109,8

161,9

12,1

48,4

Dotacje celowe,

w tym:

3 619 004

3 105 341

3 025 233

97,4

83,6

24,3

100,0

- na zadania z zakresu administracji rządowej, w tym:

1 395 900

1 310 969

1 283 948

97,9

92,0

10,3

42,4

   - inwestycyjne

31 145

60 826

60 319

99,2

193,7

0,5

2,0

- na zadania własne, w tym:

2 067 172

1 555 507

1 515 180

97,4

73,3

12,1

50,1

   - inwestycyjne

271 789

263 705

226 383

85,8

83,3

1,8

7,5

- na zadania realizo­wane na podstawie porozumień z orga­nami administracji rządowej, w tym:

11 188

20 724

20 207

97,5

180,6

0,2

0,7

   - inwestycyjne

92

1 105

1 093

98,9

1 188,0

0,0

0,0

- na zadania realizo­wane na podstawie porozumień między jst, w tym:

88 681

156 870

147 555

94,1

166,4

1,2

4,9

   - inwestycyjne

26 298

42 621

40 008

93,9

152,1

0,3

1,3

- otrzymane z funduszy celowych, w tym:

56 063

61 272

58 343

95,2

104,1

0,5

1,9

   - inwestycyjne

40 719

47 190

45 069

95,5

110,7

0,4

1,5

Subwencja ogólna, w tym:

6 236 453

6 339 691

6 340 275

100,0

101,7

50,8

100,0

   - część oświatowa

4 833 882

5 138 313

5 138 316

100,0

106,3

41,2

81,0

 

Wynikało to przede wszystkim ze zwiększonego udziału powiatów w dochodach budżetu państwa, tj. głównie z tytułu wpływów podatku dochodowego od osób fizycznych, którego wysokość wzrosła z 1,3% do 10,3% oraz z nowego źródła dochodów własnych powiatów tj. udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, który wyniósł 1,4%.

Znaczący wzrost dochodów własnych powiatów wynikał ze zmian w zakresie finansowania powiatów oraz zadań przez nie wykonywanych. Znaczną część (około 45%) stanowią dochody pochodzące z udziałów powiatów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych. Wielkość dochodów pochodzących z tego źródła w poszczególnych powiatach w znacznym stopniu uzależniona jest od ogólnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej kraju, co powoduje, że nie zawsze decyzje podejmowane na szczeblu samorządowym mają przełożenie na zwiększenie dochodów. Wynikiem tego jest zwiększony udział dochodów własnych w strukturze dochodów ogółem, a zmniejszony z tytułu dotacji celowych (tabela 2.5.3 i tabela 2.5.7). W powiatach wszystkich województw dotacje celowe uległy zmniejszeniu i stanowiły od 77,5% w województwie wielkopolskim do 92,1% w województwie lubuskim dotacji. Ogółem dotacje celowe w 2004 r. w stosunku do 2003 r. zmniejszyły się o 16,4%, a ich udział w dochodach ogółem zmniejszył się z 32,6% w 2003 r. do 24,3% w 2004 r. W strukturze dochodów powiatów zmniejszył się również udział subwencji ogólnej: z 56,1% w 2003 r. do 50,8% w 2004 r. Zmniejszenie w 2004 r. udziału subwencji ogólnej w dochodach budżetowych powiatów ogółem nie jest związane z jej mniejszą realizacją w stosunku do 2003 r. ale ze wzrostem dochodów ogółem W większości województw powiaty osiągnęły w 2004 r. dochody z tytułu subwencji ogólnej na poziomie wyższym niż w 2003 r. o kilka punktów procentowych (od 0,3 do 8,0). Jedynie w czterech województwach powiaty odnotowały dynamikę dochodów z tytułu subwencji ogólnej od 92,1% do 99,5%. Wykonanie dochodów z części oświatowej subwencji ogólnej w 2004 r. wzrosło w stosunku do 2003 r. o 6,3%.

W ciągu kilku ostatnich lat daje się zauważyć wzrastające korzystanie przez jst ze środków zagranicznych. W 2004 r. również powiaty pozyskiwały środki ze źródeł zagranicznych, zarówno środków unijnych pochodzących z funduszy strukturalnych, programu SAPARD, PHARE, PAOW, jak również z innych zagranicznych, wykorzystując je m. in. na realizację zadań własnych.

 

Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca, podobnie jak dochody ogółem, wzrosły w stosunku do 2003 r. (tabela 2.5.4). W skali kraju w powiatach dochody te wzrosły o 53 zł i wyniosły 492 zł. Wynikało to przede wszystkim ze zwiększonych w 2004 r. dochodów własnych, które w skali kraju wzrosły o 73 zł i wynosiły 123 zł. Największy wzrost dochodów w tej grupie wykazały dochody z tytułu udziałów w dochodach budżetu państwa. W 2003 r. dochody z tego tytułu w powiatach w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosiły 6 zł, natomiast w 2004 r. osiągnęły 55 zł.

W ostatnich latach wyraźnie daje się zauważyć systematyczny spadek dochodów powiatów z tytułu dotacji celowych (tabela 2.5.2). W 2004 r. było to związane ze zmianą charakteru niektórych zadań, które były zadaniami zleconymi a w 2004 r. stały się zadaniami własnymi powiatów. Ponadto część zadań własnych przestała być finansowana lub dofinansowywana ze środków budżetu państwa przekazywanych do powiatów w formie dotacji celowych. Dlatego też w 2004 r. dotacje celowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca w stosunku do 2003 r. zmalały o 24 zł i wyniosły 119 zł. Zmniejszenie dochodów z tytułu dotacji wystąpiło w powiatach wszystkich województw (tabela 2.5.4).

                  Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca (w zł)

        Należy jednak zwrócić uwagę, że zmniejszenie kwoty dotacji dotyczyło przede wszystkim zadań bieżących. W powiatach w skali kraju dotacje celowe na inwestycje w przeliczeniu na jednego mieszkańca utrzymały się na poziomie roku poprzedniego i wyniosły 15 zł. W województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, świętokrzyskim i wielkopolskim dotacje na zadania inwestycyjne zmalały w stosunku do 2003 r., zwiększyły się natomiast w województwach: lubelskim, lubuskim, łódzkim, podlaskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Nie uległy zmianie jedynie w dwóch województwach opolskim i pomorskim.

 

2.5.2.  Wydatki

 

Wykonanie planu wydatków

 

W 2004 r. powiaty zrealizowały wydatki budżetowe w kwocie 12 444 702 tys. zł co stanowi 97,2% planowanych na ten rok wydatków (97,7% w 2003 r.). W powiatach poszczególnych województw realizacja wydatków ogółem wahała się od 96,0% do 98,0% planu (tabela 2.5.1). Wydatki majątkowe zostały zrealizowane w 2004 r. na poziomie 89,3%, wydatki inwestycyjne - 89,6% planu, a wydatki bieżące - 98,1% planu.

Najwyższy wskaźnik wykonania odnotowano w wydatkach dotyczących wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń - 99,3%, a najniższy w wydatkach z tytułu poręczeń i gwarancji - 43,7%. Pomimo niskiego wykonania tego rodzaju wydatków wskazuje to jednak na trudności z dokonywaniem terminowych spłat kredytów i pożyczek przez podmioty, którym powiaty udzielały poręczeń. Dotyczyło to w większości samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, których trudna sytuacja finansowa ogranicza w pewien sposób możliwości wykonywania przez powiaty ustawowych zadań.

  

Dynamika i struktura wydatków

 

Wydatki ogółem w 2004 r. stanowiły 108,7% wydatków budżetowych zrealizowanych w 2003 r., co stanowi realny wzrost wydatków o 5,2%. Największą dynamikę odnotowano w wydatkach majątkowych - 125,2%, w tym w wydatkach inwestycyjnych - 124,9%, natomiast w wydatkach bieżących 107,1% (tabela 2.5.2). Dynamika wydatków powiatów poszczególnych województw była zróżnicowana. Wzrostu wydatków majątkowych nie odnotowano w powiatach województw dolnośląskiego i małopolskiego gdzie odnotowano natomiast wzrost wydatków bieżących. W powiatach większości województw (11) dynamika wydatków majątkowych kształtowała się od 102,4% do 154,1%.

 

Dynamika i struktura wydatków budżetowych powiatów w 2004 r.

Rodzaj wydatków

2003

2004

Wykonanie (w tys. zł)

Plan          (w tys. zł)

Wykonanie (w tys. zł)

% wykonania(4:3)

Dynamika%

(4:2)

Udział       w  wydatkach ogółem    (w %)

Struktura podstawo-wych grup wydatków (w %)

1

2

3

4

5

6

7

8

Wydatki ogółem, z tego:

11 449 737

12 807 471

12 444 702

97,2

108,7

100,0

x

- majątkowe, w tym:

1 012 136

1 419 106

1 267 516

89,3

125,2

10,2

100,0

  - inwestycyjne

1 006 301

1 402 734

1 257 186

89,6

124,9

10,1

99,2

- wydatki bieżące, z tego:

10 437 601

11 388 365

11 177 187

98,1

107,1

89,8

100,0

   - wynagrodzenia i pochodne

6 538 467

7 185 108

7 136 202

99,3

109,1

57,3

63,8

   - dotacje

542 607

643 093

634 585

98,7

117,0

5,1

5,7

   - obsługa długu

56 418

81 514

74 029

90,8

131,2

0,6

0,7

   - wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji

18 146

46 631

20 399

43,7

112,4

0,2

0,2

   - pozostałe wydatki

3 281 963

3 432 021

3 311 972

96,5

100,9

26,6

29,6

 

Wykonanie wydatków bieżących w 2004 r. stanowiło 107,1% wydatków roku poprzedniego. W 2004 r. we wszystkich grupach wydatków bieżących odnotowano wzrost w porównaniu do roku 2003. Najwyższą dynamikę wykazały wydatki na obsługę długu, które stanowiły 131,2% wydatków poniesionych na ten cel przez powiaty w poprzednim roku. Oznacza to, że powiaty częściej korzystały ze zwrotnych środków jako źródła sfinansowania wydatków, co automatycznie wiąże się ze wzrostem kosztów związanych z ich obsługą (np. odsetki czy prowizje bankowe). Drugą grupą wydatków bieżących, wykazującą wysoką dynamikę są dotacje, które w 2004 r. stanowiły 117,0% wydatków 2003 r. W ostatnich latach dynamika wydatków bieżących wykazuje tendencję wzrostową wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji - 112,4% wydatków 2003 r.

Struktura wydatków w ciągu ostatnich kilku lat nie ulega większym zmianom. Podobnie jak w latach poprzednich największy udział w strukturze wydatków stanowiły wydatki bieżące, choć ich udział w wydatkach ogółem zmalał o 1,4%, na korzyść wydatków majątkowych (tabela 2.5.8).

W wydatkach bieżących największy udział stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń - 63,8% oraz pozostałe wydatki bieżące - 29,6% (m. in. wydatki na świadczenia społeczne, zakup materiałów, wyposażenia, usług, koszty podróży służbowych, stypendia dla uczniów i studentów). Najmniejszy udział natomiast stanowiły wydatki na obsługę długu oraz wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji i to pomimo ich znacznego wzrostu w 2004 r. w porównaniu do 2003 r. 

      Udział wydatków majątkowych i wydatków bieżących w ogólnej kwocie wydatków budżetowych powiatów w latach  2003 i 2004

Rodzaj wydatków

2003

2004

Udział       (w %)

udział wyższy od średniej

Udział               (w %)

udział wyższy od średniej

liczba powiatów

odsetek powiatów

liczba powiatów

odsetek powiatów

Wydatki ogółem, z tego:

100,0

x

x

100,0

x

x

- majątkowe, w tym:

8,8

113

36,0

10,2

124

39,5

   - inwestycyjne

8,8

112

35,7

10,1

124

39,5

- bieżące, w tym:

91,2

201

64,0

89,8

190

60,5

   - wynagrodzenia i pochodne

57,1

183

58,3

57,3

194

61,8

 

Najwyższy udział w wydatkach powiatów ogółem w ujęciu działów klasyfikacji budżetowej stanowią wydatki na oświatę i edukacyjną opiekę wychowawczą (44,3%). Udział ten nie uległ większym zmianom w stosunku do 2003 r. Wydatki przeznaczone na zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej (dział 852 i 853) stanowiły w 2004 r. kolejną znaczącą pozycję wydatków powiatów i wynosiły 19,2% wydatków ogółem. Udział tych wydatków uległ zmniejszeniu w stosunku do poprzedniego roku, gdyż wydatki poniesione w 2003 r. tylko w dziale 852 - Pomoc społeczna stanowiły 20,1% wydatków ogółem.

Analizując wydatki inwestycyjne należy zauważyć, że w ostatnich latach powiaty dokonując wydatków w tym zakresie, przede wszystkim przeznaczają środki na budowę i modernizację dróg. Znajduje to odzwierciedlenie w stale rosnącym udziale wydatków inwestycyjnych działu 600 - Transport i łączność w wydatkach inwestycyjnych ogółem, który w stosunku do 2003 r. wzrósł o 4,7 punktu procentowego. Znacznemu zmniejszeniu uległ natomiast udział wydatków inwestycyjnych z zakresu ochrony zdrowia z 26,4% w 2003 r. do 18,1% w 2004 r. W 2004 r., podobnie jak w roku poprzednim, w wydatkach inwestycyjnych dominowały wydatki poniesione w działach 600 - Transport i łączność, 851 - Ochrona zdrowia i 801 - Oświata i wychowanie, których udział ogółem stanowił 75,9% (w 2003 r. - 81,1%) całości wydatków inwestycyjnych.

Strukturę wydatków budżetowych powiatów według działów klasyfikacji budżetowej przedstawia poniższe zestawienie. Wyszczególniono w niej działy, które mają największy udział w wydatkach ogółem, natomiast wydatki pozostałych działów pokazano łącznie w pozycji „Pozostałe działy”.

   Wydatki budżetowe powiatów w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2004 r.

Dział klasyfikacji budżetowej

Wydatki ogółem

w tym: wydatki inwestycyjne

Kwota

(w tys. zł)

Udział w wydatkach ogółem            (w %)

Kwota                (w tys. zł)

Udział w wydatkach inwestycyjnych ogółem (w %)

Wydatki ogółem, w tym:

12 444 702

100,0

1 257 186

100,0

600 - Transport i łączność

1 212 581

9,7

566 699

45,1

753 - Administracja publiczna

1 507 685

12,1

64 268

5,1

754 - Bezpieczeństwo publiczne i p. poż.

741 185

6,0

73 334

5,8

801 - Oświata i wychowanie*

4 504 726

36,2

159 986

12,7

854 - Edukacyjna opieka wychowawcza*

1 010 642

8,1

31 604

2,5

852 - Pomoc społeczna*

2 042 811

16,4

95 066

7,6

853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej*

345 992

2,8

7 514

0,6

851 - Ochrona zdrowia

605 497

4,9

227 238

18,1

Pozostałe działy

473 583

3,8

31 477

2,5

* Ze względu na zmiany w klasyfikacji budżetowej dane dotyczące działów 801, 854, 852, 853 nie są porównywalne z rokiem poprzednim, porównania należy dokonywać rozpatrując łącznie: 801i 854 oraz 852 i 853.

 

Należy zwrócić uwagę, że w 2004 r. przy realizacji zadań własnych powiaty, wykorzystywały środki pochodzące ze źródeł unijnych i innych zagranicznych. Szczególnie mocno zaznaczyło się wykorzystane tych środków przy realizacji zadań inwestycyjnych. Należy przypuszczać, że w latach następnych zarówno jst, jak i powiaty będą korzystały z tych środków realizując szeroko zakrojony plan inwestycji.

 

Wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

Istotnym wskaźnikiem obrazującym sytuację powiatów są wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca (tabela 2.5.5). W 2004 r. w skali kraju odnotowano ich wzrost w stosunku do roku poprzedniego o kwotę 39 zł do kwoty 491 zł. W skali kraju wydatki ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca są prawie równe dochodom ogółem per capita (różnią się jedynie o 1 zł). W powiatach poszczególnych województw wydatki ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca wahały się od 417 zł do 596 zł.

Wzrost wydatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca wystąpił zarówno w wydatkach majątkowych (o 10 zł), jak i bieżących (o 29 zł). Odnotowano także wzrost wydatków na wynagrodzenia i pochodne w przeliczeniu na jednego mieszkańca o 24 zł do kwoty 282 zł. Wydatki per capita uległy zmniejszeniu, jedynie w województwie dolnośląskim - w zakresie wydatków inwestycyjnych (o 1 zł) oraz w województwie małopolskim - w zakresie wydatków majątkowych, w tym wydatków inwestycyjnych (o 4 zł).

 

      Wydatki ogółem i wydatki majątkowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2004 r. (w zł)

 

2.5.3.  Wyniki budżetów oraz zobowiązania

 

Wyniki budżetów

 

W 2004 r. większość powiatów osiągnęła na koniec roku budżetowego dodatni wynik budżetu (tabela 2.5.1). W porównaniu do roku poprzedniego liczba powiatów osiągających nadwyżkę budżetową zwiększyła się o 101. W związku z tym wszystkie powiaty zamknęły budżety per saldo dodatnim wynikiem finansowym na kwotę 26 665 tys. zł.

 

     Wyniki budżetów powiatów w latach 2003 i 2004

Wynik budżetu

2003

2004

Kwota      (w tys. zł)

Stosunek do zrealizowanych dochodów    (%)

Powiaty

Kwota      (w tys. zł)

Stosunek do zrealizowanych dochodów   (%)

Powiaty

liczba

udział  %

liczba

udział %

Nadwyżka

29 774

1,2

69

22,0

242 307

3,4

170

54,1

Deficyt

367 889

4,2

245

78,0

215 642

4,0

144

45,9

 

Na taki wynik budżetu na koniec 2004 r. złożyło się zamknięcie roku nadwyżką budżetową w 170 powiatach w łącznej wysokości 242 307 tys. zł oraz deficytem budżetu w 144 powiatach w łącznej wysokości 215 642 tys. zł. Udział budżetów deficytowych w ogólnej liczbie budżetów powiatów zmniejszył się do 45,8%, podczas gdy w roku ubiegłym wynosił 78,0%.

 

Przychody

 

W 2004 r. przychody powiatów uległy zwiększeniu w stosunku do 2003 r. o kwotę 84 457 tys. zł, osiągając poziom 797 695 tys. zł. Wyższe wykonanie przychodów ogółem spowodowane było przede wszystkim wyższą kwotą zaciągniętych kredytów i pożyczek, które stanowiły 74,1% ogółu przychodów (wzrost udziału o 9,2 punktu procentowego w stosunku do 2003 r.).

 

                Przychody powiatów w latach 2003 i 2004

Wyszczególnienie

2003

2004

Kwota          (w tys. zł)

Struktura      %

Kwota          (w tys. zł)

Struktura            %

Przychody ogółem, z tego:

713 238

100,0

797 695

100,0

- kredyty i pożyczki

460 153

64,5

591 471

74,1

- spłaty pożyczek udzielonych

8 470

1,2

9 860

1,2

- nadwyżka z lat ubiegłych

68 454

9,6

29 618

3,7

- papiery wartościowe

3 700

0,5

18 400

2,3

- obligacje jednostek samorządowych

54 561

7,7

49 200

6,2

- prywatyzacja majątku

644

0,1

12

0,0

- inne źródła

117 256

16,4

99 134

12,4

 

Kwota zaciągniętych kredytów i pożyczek w porównaniu do 2003 r. wzrosła o 131 318 tys. zł. O 1,8 punktu procentowego zwiększyły się również przychody z papierów wartościowych. Udział ich w ogólnej kwocie wyniósł 2,3%. W ostatnich latach daje się zauważyć tendencja spadkowa w wielkości przychodów z emisji obligacji komunalnych. W 2003 r., wielkość ich wyniosła 54 561 tys. zł, co stanowiło 7,7% przychodów ogółem, podczas gdy w 2004 r. wyniosły 49 200 tys. zł. tj. 6,2% przychodów ogółem.

Mniejsze znaczenie nadwyżki z lat ubiegłych jako źródła przychodów w 2004 r. spowodowane było mniejszą liczbą budżetów nadwyżkowych w 2003 r. Pomimo tego, że jest to stała tendencja spadkowa można przypuszczać, że nadwyżka z lat ubiegłych w roku 2005 będzie stanowiła większe źródło przychodów budżetu, ze względu na znacznie większą liczbę budżetów nadwyżkowych w 2004 r.

 

Rozchody

 

W 2004 r. odnotowano wzrost rozchodów powiatów o 167 369 tys. zł tj. o 65,2% w stosunku do 2003 r. Przyczynił się do tego wzrost każdego z elementów rozchodów, a przede wszystkim wzrost z tytułu spłaty kredytów i pożyczek.

 

         Rozchody powiatów w latach 2003 i 2004

Wyszczególnienie

2003

2004

Kwota          (w tys. zł)

Udział w ogólnej kwocie rozchodów         (w %)

Kwota         (w tys. zł)

Udział w ogólnej kwocie rozchodów   (w %)

Rozchody ogółem, z tego:

256 796

100,0

424 165

100,0

- spłaty kredytów i pożyczek

216 886

84,5

319 054

75,2

- pożyczki udzielone

21 157

8,2

51 775

12,2

- lokaty w bankach

2 200

0,9

18 662

4,4

- wykup papierów wartościowych

1 800

0,7

3 000

0,7

- wykup obligacji samorządowych

10 600

4,1

22 900

5,4

- inne cele

4 153

1,6

8 773

2,1

Należy zauważyć, że pomimo wzrostu rozchodów związanych z zaciągniętymi w latach wcześniejszych kredytami i pożyczkami o 102 168 tys. zł, ich udział w strukturze rozchodów zmniejszył się o 9,3 punktu procentowego. Udział pozostałych rozchodów w 2004 r. uległ zwiększeniu w stosunku do 2003 r., za wyjątkiem udziału rozchodów związanych z wykupem papierów wartościowych, który pozostał się na tym samym poziomie, pomimo wzrostu o kwotę 1 200 tys. zł.

Dużo większe znaczenie w 2004 r. miały rozchody z tytułu udzielonych pożyczek i lokat w bankach. Ich udział procentowy w rozchodach powiatów uległ zwiększeniu o 4 punkty procentowe w przypadku pożyczek udzielonych i o 3,5 punktu procentowego w przypadku lokat w bankach. W 2004 r. pożyczki udzielone przez powiaty stanowią 244,7% pożyczek udzielonych w 2003 r., a lokaty w bankach aż 848,3% lokat w 2003 r.

 

Zobowiązania

 

W wyniku analizy danych w zakresie zobowiązań powiatów według tytułów dłużnych daje się zauważyć stale rosnące zadłużenie powiatów, które w 2004 r. osiągnęło kwotę 1 480 003 tys. zł (tabela 2.5.9.), co stanowi wzrost o 20,8% w stosunku do 2003 r. Wprawdzie dochody powiatów uległy zwiększeniu, ale w znacznie mniejszym stopniu niż zadłużenie. Zatem wskaźnik relacji zobowiązań do dochodów uległ podwyższeniu i osiągnął poziom 11,9% (w 2003 r. - 11,0%). W układzie województw wartości skrajne uzyskały powiaty województw: kujawsko-pomorskiego (6,9%) i warmińsko-mazurskiego (22,4%).

Należy zwrócić uwagę, że w 10 powiatach kwota długu przekroczyła 40% dochodów i zbliżyła się niebezpiecznie do granicy określonej w art. 114 ustawy o finansach publicznych. Powiaty, pomimo zmiany systemu finansowania nadal odczuwają znaczne trudności w wykonywaniu ustawowych zadań. Brak odpowiednio zabezpieczonych środków na te zadania zmusza powiaty do częstego zaciągania zobowiązań. Na uwagę zasługuje fakt, że pomimo wzrostu dochodów własnych powiatów i wzrostu dochodów ogółem ustawowa granica (60%) zaciągania zobowiązań może być szybko osiągnięta lub przekroczona z uwagi na realizację przez powiaty dodatkowych zadań, które stały się zadaniami własnymi finansowanymi ze środków własnych powiatu.

Największy wzrost zobowiązań odnotowano z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek (z kwoty 925 098 tys. zł w 2003 r. do 1 171 463 tys. zł w 2004 r.). Zobowiązania te wykazują, stałą tendencję wzrostową i są to w większości zobowiązania długoterminowe, które stanowią aż 1 066 815 tys. zł, tj. 72,1% ogólnej sumy zobowiązań.

Zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek stanowiły w 2003 r. 8,3% dochodów, podczas gdy w 2004 r. stanowiły one już 9,4%. Zwiększyły się zobowiązania z tytułu wykupu papierów wartościowych o 55 200 tys. zł, tj. o 23,0%, co związane było z wykorzystywaniem przez powiaty innych możliwości pozyskiwania środków z zewnątrz niż kredyty i pożyczki.

W strukturze zobowiązań daje się zaobserwować spadek poziomu zobowiązań wymagalnych o 45 278 tys. zł, w tym z tytułu dostaw i usług o kwotę 8 285 tys. zł. Pozytywnym zjawiskiem jest znaczne zmniejszenie pozostałych zobowiązań wymagalnych, głównie wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

           Zobowiązania powiatów według tytułów dłużnych w latach 2003 i 2004

Wyszczególnienie

2003

2004

Kwota             (w tys. zł)

Relacja do dochodów

%

Kwota             (w tys. zł)

Relacja do dochodów      %

Zobowiązania ogółem, z tego:

1 225 226

11,0

1 480 003

11,9

- papiery wartościowe

240 350

2,2

295 550

2,4

- kredyty i pożyczki

925 098

8,3

1 171 463

9,4

- przyjęte depozyty

2 225

0,0

715

0,0

- zobowiązania wymagalne, w tym:

57 553

0,5

12 275

0,1

  - z tytułu dostaw i usług

16 457

0,1

8 172

0,1

 

W 2004 r. powiaty udzielały poręczeń i gwarancji na kwotę 61 865 tys. zł, co oznacza spadek w stosunku do 2003 r. o 15,1%. Na koniec 2004 r. łączna wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji wynosiła 255 924 tys. zł, w tym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych wobec jednostek sektora finansów publicznych - 209 736 tys. zł, co stanowiło 82,0% ogólnej kwoty zobowiązań z tego tytułu. Ponadto 75,1% powstałych z tego tytułu zobowiązań w łącznej kwocie 192 238 tys. zł dotyczy poręczeń i gwarancji udzielonych wobec jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, ich jednostek organizacyjnych, funduszy celowych, instytucji kultury, a przede wszystkim nadzorowanych przez powiaty samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Należy zauważyć, że w 2004 r. dokonano spłat za dłużników z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji w łącznej kwocie 19 190 tys. zł, co stanowi 53,7% niewymagalnych zobowiązań z tego tytułu przypadających do spłaty w roku budżetowym. Wierzytelności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji na koniec 2004 r. stanowią kwotę 33 438 tys. zł.

 

2.5.4.  Podsumowanie

 

1.       Dochody powiatów w 2004 r. wyniosły 12 471 367 tys. zł i stanowiły 100,6% planu. W porównaniu do roku poprzedniego nominalny wzrost dochodów wyniósł 12,2% (realny 8,7%). Najwyższy wzrost dochodów osiągnęły powiaty województwa lubuskiego 20,1%, najniższy powiaty województwa małopolskiego 9,0%.

2.       W 2004 r. nastąpiła zmiana struktury dochodów powiatów. Zwiększył się udział dochodów własnych w dochodach ogółem z 11,3% w 2003 r. do 24,9% w 2004 r. wynikający przede wszystkim ze zmian w finansowaniu powiatów - zwiększonego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wprowadzenia nowego źródła dochodów - udziału w podatku dochodowym od osób prawnych. W dochodach ogółem zmniejszył się udział subwencji ogólnej z 56,1% w 2003 r. do 50,8% w 2004 r. oraz dotacji celowych z 32,6% do 24,3%. W dotacjach celowych w 2004 r. 50,1% stanowiły dotacje na zadania własne a dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej 42,4%.

3.       Dochody ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca w porównaniu do 2003 r. wzrosły o 53 zł i wynosiły 492 zł. Najwyższy wzrost wykazały dochody własne z 50 zł w 2003 r. do 123 zł w 2004 r., w tym z tytułu udziałów w podatku dochodowym z 6 zł w 2003 r. do 55 zł w 2004 r. Obniżeniu uległy dochody z dotacji celowych ze 143 zł w 2003 r. do 119 w 2004 r.

4.       Wydatki powiatów w 2004 r. zrealizowano w kwocie 12 444 702 tys. zł tj. 97,2% planu. Nominalny wzrost wydatków wyniósł 8,7% (realny 5,2%). Najwyższy wzrost wydatków osiągnęły powiaty województwa lubuskiego 14,7% a najniższy - powiaty województwa warmińsko-mazurskiego 5,1%.

5.       Najwyższe wydatki powiaty poniosły na realizację zadań z zakresu: oświaty i wychowania (36,2% wydatków ogółem), pomocy społecznej (16,4%), administracji publicznej (12,1%), transportu i łączności (9,7%) oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (8,1%). Wśród zadań inwestycyjnych najwięcej środków wydatkowano na: transport i łączność (45,1% ogółu wydatków inwestycyjnych), ochronę zdrowia (18,1%), oświatę i wychowanie (12,7%) oraz pomoc społeczną (7,6%).

6.       Wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły o 39 zł do kwoty 491 zł. Wzrost odnotowano zarówno w grupie wydatków bieżących o 29 zł do kwoty 441 zł jak i inwestycyjnych o 10 zł do kwoty 50 zł.

7.       Rok 2004 powiaty zamknęły per saldo nadwyżką budżetową wynoszącą 26 665 tys. zł. Pomimo zaplanowania deficytu przez powiaty wszystkich województw, większość powiatów tj. 54,1% osiągnęła na koniec 2004 r. dodatni wynik budżetu, na co wpływ miało wyższe niż zaplanowano wykonanie dochodów oraz niższe wykonanie wydatków, zarówno bieżących jak i inwestycyjnych. W układzie województw deficyt osiągnęły powiaty 7 województw: mazowieckiego, łódzkiego, podkarpackiego, lubuskiego, opolskiego i świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego.

8.       Głównym źródłem przychodów budżetowych powiatów były kredyty i pożyczki (74,1%). Obligacje stanowiły 6,2% przychodów, nadwyżka z lat ubiegłych 3,7%, inne źródła 12,4%. W porównaniu do 2003 r. przychody wzrosły o kwotę 84 457 tys. zł, tj. 11,8%, w tym kredyty i pożyczki o 131 318 tys. zł tj. o 28,5%. Rozchody powiatów w stosunku do 2003 r. wzrosły o 65,2%, w tym z tytułu spłat kredytów i pożyczek o 102 164 tys. zł tj. o 47,1%.

9.       Zadłużenie powiatów, w porównaniu do 2003 r., wzrosło o 0,9 punktu procentowego, w tym z tytułu kredytów i pożyczek o 1,1 punktu procentowego oraz emisji papierów wartościowych o 0,2 punktu procentowego. Obniżeniu uległo zadłużenie z tytułu zobowiązań wymagalnych o 0,4 punktu procentowego. Tylko w 10 powiatach relacja długu publicznego do dochodów budżetowych przekroczyła 40%. Zadłużenie powiatów może wzrosnąć, z uwagi na sytuację finansową zakładów opieki zdrowotnej, dla których powiaty są organami założycielskimi. Trudności finansowe tych zakładów, w połączeniu z ustawowym obowiązkiem pokrycia przez organ założycielski ujemnego wyniku finansowego w przypadku ich likwidacji, mogą skutkować koniecznością dalszego zadłużania się powiatów.


[39] Art. 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

[40] Ustawa z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.) - uchylona ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 145, poz. 1533).

[41] Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 z późn. zm.) - uchylona z dniem 1 maja 2004 r. ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

[42] Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.).

[43] Art. 19, 21, 22 ust. 5, 23 ust. 4, 36 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 z późn. zm.).

[44] Art. 5 ustawy o lasach.

[45] Art. 19 pkt 8 ustawy o pomocy społecznej.

[46] Art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetu przez miasto stołeczne Warszawa •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.6. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3.1. Związki międzygminne •
• 3.2. Związek powiatów •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst