Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


 

Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2003 roku

<< | >>

 

 

3. Związki międzygminne i związki powiatów

 

3.1. Związki międzygminne

3.1.1. Informacje ogólne

Równocześnie z powołaniem podstawowego stopnia samorządu terytorialnego - gminy - ustawodawca przewidział możliwość wspólnego wykonywania zadań publicznych przez te jednostki w formie związków międzygminnych. Przepisy ustawy o samorządzie gminnym w rozdziale 7 regulują zagadnienia związane z funkcjonowaniem tych związków. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z realizacją zadań, przekazywane są związkowi, który wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek międzygminny posiada osobowość prawną, a rozpoczyna swą działalność po przeprowadzeniu postępowania w sprawie rejestracji i ogłoszenia statutu związku. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej. Pierwszy związek międzygminny, pod nazwą Związek Komunalny ds. Gazyfikacji w Stryszawie (województwo małopolskie), został zarejestrowany w październiku 1990 r., a jego celem statutowym była gazyfikacja gmin - założycieli związku. Do końca 2003 r. utworzonych zostało 258 związków międzygminnych. Na przestrzeni 13 lat zaprzestało swojej działalności i wyrejestrowało się 29 z nich, co oznacza, że na dzień 31 grudnia 2003 r. w rejestrze figurowało 229 związków, z czego 164 prowadziły działalność statutową i złożyły sprawozdania ze swej działalności.

W zakresie spraw budżetowych związki międzygminne są zobowiązane do opracowania projektu budżetu, uchwalenia budżetu oraz do sporządzania sprawozdawczości budżetowej. Związki międzygminne prowadzą gospodarkę finansową na zasadach i w oparciu o te same przepisy prawa jak inne jednostki samorządu terytorialnego. Związki te mogą zatem angażować wypracowaną nadwyżkę budżetową, zaciągać zobowiązania na wydatki nie znajdujące pokrycia w planowanych dochodach lub też lokować w bankach czasowo wolne środki.

Obserwując działalność związków międzygminnych zauważyć należy, że obecnie związki nie są powoływane do realizacji jednorodnych celów, jak to miało miejsce w przeszłości, lecz podejmują coraz szerszy zakres zadań. Przykładem różnorodności zadań wykonywanych przez związki międzygminne są np. związki nowoutworzone w roku 2003, takie jak:

 

Liczba związków międzygminnych w 1993 roku i w latach 2002 i 2003

Województwo

Liczba
związków
w 1993 r.

Liczba związków w 2002 r.

Liczba związków w 2003 r.

Różnica  (5-3)

Różnica  (6-4)

uchwalających budżet i składających sprawozdanie

zarejestrowanych

uchwalających budżet i składających sprawozdanie

zarejestrowanych

uchwalających budżet i składających sprawozdanie

1

2

3

4

5

6

7

8

Polska, z tego:

66

218

157

229

164

11

7

Dolnośląskie

7

15

12

14

13

-1

1

Kujawsko-pomorskie

4

12

5

13

5

1

0

Lubelskie

1

12

8

13

9

1

1

Lubuskie

1

9

5

10

6

1

1

Łódzkie

3

10

8

10

8

0

0

Małopolskie

4

27

20

26

20

-1

0

Mazowieckie

6

20

16

21

17

1

1

Opolskie

2

10

7

12

8

2

1

Podkarpackie

1

12

7

14

6

2

-1

Podlaskie

2

7

6

7

6

0

0

Pomorskie

2

9

7

10

7

1

0

Śląskie

13

16

12

16

11

0

-1

Świętokrzyskie

4

19

14

20

15

1

1

Warmińsko-mazurskie

2

12

11

14

12

2

1

Wielkopolskie

9

18

12

18

14

0

2

Zachodniopomorskie

5

10

7

11

7

1

0

Gminy coraz częściej powołują związki międzygminne także w celu wspólnej realizacji zadań własnych, na sfinansowanie których zakładają pozyskiwanie środków pomocowych. W związku z tym, w statutach związków (zwłaszcza tych nowopowstałych) ujmowane jest zadanie pozyskiwania środków finansowych na realizację tych zadań, w tym również środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

W 2003 r. działalność gospodarczą prowadziły 164 związki międzygminne, w imieniu i na rzecz 1 387 gmin - założycieli. Poniższe zestawienie przedstawia liczbę związków i gmin - członków w układzie województw.

Liczba związków międzygminnych i tworzących je gmin w 2003 r.

Województwo

Liczba związków międzygminnych

Liczba gmin tworzących związki międzygminne

Polska, z tego:

164

1 387

Dolnośląskie

13

84

Kujawsko-pomorskie

5

32

Lubelskie

9

73

Lubuskie

6

48

Łódzkie

8

89

Małopolskie

20

125

Mazowieckie

17

132

Opolskie

8

115

Podkarpackie

6

61

Podlaskie

6

52

Pomorskie

7

40

Śląskie

11

115

Świętokrzyskie

15

150

Warmińsko-mazurskie

12

102

Wielkopolskie

14

125

Zachodniopomorskie

7

44

Liczba gmin tworzących związek międzygminny była bardzo zróżnicowana: od 2 jednostek do 59 jednostek.

 

3.1.2. Dochody

Źródła dochodów związków międzygminnych zależą od charakteru zadań, dla realizacji których powołano związek. Inne źródła występują w związkach międzygminnych, które wykonują zadania usługowe, np. przewóz osób, dostarczanie wody, gazu, a inne w przypadku wykonywania zadań inwestycyjnych polegających na budowie urządzeń infrastruktury komunalnej i społecznej. Na dochody ogółem osiągnięte przez związki międzygminne w 2003 r. złożyły się następujące źródła:

Wykres przedstawia strukturę wykonanych dochodów ogółem w latach 2002 i 2003.

Dochody związków międzygminnych w latach 2002 i 2003 r.

Związki międzygminne, w 2003 r., zrealizowały dochody ogółem w wysokości 622 365 tys. zł, co w stosunku do planu po zmianach stanowiło 93,3%. W porównaniu do roku 2002 uzyskane dochody ogółem były niższe o 14 129 tys. zł, tj. o 2,2%. Najbardziej w stosunku do roku ubiegłego, bo o 62,9% obniżyły się dochody pozyskiwane ze źródeł pozabudżetowych, natomiast o 7,4% uległy zmniejszeniu wpływy ze sprzedaży usług, wyrobów i składników majątkowych. Znaczny wzrost dochodów w stosunku do 2002 r. - o 36,1% - odnotowano z tytułu dotacji pochodzących z funduszy celowych i to zarówno przeznaczonych na działalność bieżącą jak i inwestycyjną. Dochody z tytułu wpłat gmin - członków związków wzrosły o 6,6%.

Podobnie jak w latach ubiegłych, najwyższe dochody osiągnęły związki międzygminne województwa śląskiego (444 520 tys. zł). Dochody związków tego województwa stanowiły 71,4% dochodów ogółem związków i w porównaniu do 2002 r. wzrosły o 0,4%. W stosunku do roku ubiegłego związki międzygminne w 9 województwach osiągnęły wyższe dochody: w kujawsko-pomorskim - o 82,1%, w lubelskim - o 24,2%, w łódzkim - o 8,2%, w małopolskim - o 4,7%, w opolskim - o 5,6%, w podkarpackim - o 275,6%, w podlaskim - o 141,1%, w świętokrzyskim - o 4,5% i w wielkopolskim - o 2,1%. Natomiast związki międzygminne w pozostałych 7 województwach osiągnęły dochody niższe niż w roku poprzednim: w dolnośląskim - o 24,1%, w lubuskim - o 42,3%, w mazowieckim - o 4,5%, w pomorskim - o 74,7%, w śląskim - o 1,7%, w warmińsko-mazurskim - o 3,0% i w zachodniopomorskim - o 33,9%. Dane o dochodach i przychodach związków międzygminnych oraz dynamikę zmian w podziale na województwa przedstawia (tabela 3.1.).

 

3.1.3. Wydatki

Wszystkie związki międzygminne w 2003 r. zrealizowały wydatki w wysokości 617 860 tys. zł, co stanowiło 90,3% planu po dokonanych zmianach (tabela 3.2.). Ogólna kwota wykonanych wydatków w stosunku do 2002 r. była niższa o 3,1%. Niższa realizacja wydatków w stosunku do ubiegłego roku wystąpiła zarówno w grupie wydatków bieżących (o 2,4%) jak i majątkowych (o 7,2%).

W strukturze wydatków ogółem 85,3% stanowiły wydatki bieżące. W tej grupie wydatków 91,4% przeznaczono na pokrycie kosztów podstawowej działalności, 7,3% na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Natomiast 1% stanowiły dotacje udzielone z budżetów związków dla własnych zakładów budżetowych (4 586 tys. zł) oraz na realizację zadań zawartych w drodze porozumień (734 tys. zł). W 2003 r. przekazano dotacje 4 zakładom budżetowym, w tym w 2 przypadkach na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

Niewielka część wydatków związana była z obsługą zadłużenia - 0,3%. Wykonanie w roku 2003 wydatków bieżących związków międzygminnych i ich strukturę w układzie województw przedstawiono w poniższym zestawieniu.

Struktura wydatków bieżących związków międzygminnych w 2003 r.

Województwo

Ogółem wydatki bieżące      (w tys. zł)

z tego:

Struktura %

wynagrodzenia i pochodne

dotacje z budżetu

wydatki na obsługę długu

wydatki z tytułu poręczeń

pozostałe wydatki

3:2

4:2

5:2

6:2

7:2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Polska, z tego:

527 008

38 325

5 320

1 572

10

481 781

7,3

1,0

0,3

0,0

91,4

Dolnośląskie

12 607

5 811

685

343

0

5 768

46,1

5,4

2,7

0,0

45,8

Kujawsko-pomorskie

1 576

878

0

33

1

664

55,7

0,0

2,1

0,1

42,1

Lubelskie

1 061

153

0

1

0

907

14,4

0,0

0,1

0,0

85,5

Lubuskie

3 673

1 138

0

136

0

2 399

31,0

0,0

3,7

0,0

65,3

Łódzkie

858

202

5

0

0

651

23,5

0,6

0,0

0,0

75,9

Małopolskie

23 186

3 277

63

501

9

19 336

14,1

0,3

2,2

0,0

83,4

Mazowieckie

4 995

1 515

0

0

0

3 480

30,3

0,0

0,0

0,0

69,7

Opolskie

3 179

1 350

0

8

0

1 821

42,5

0,0

0,3

0,0

57,3

Podkarpackie

812

344

0

0

0

468

42,4

0,0

0,0

0,0

57,6

Podlaskie

481

149

12

37

0

283

31,0

2,5

7,7

0,0

58,8

Pomorskie

2 292

1 190

0

6

0

1 096

51,9

0,0

0,3

0,0

47,8

Śląskie

445 970

11 990

4 538

303

0

429 139

2,7

1,0

0,1

0,0

96,2

Świętokrzyskie

19 461

7 533

0

93

0

11 835

38,7

0,0

0,5

0,0

60,8

Warmińsko-Mazurskie

1 511

356

0

0

0

1 155

23,6

0,0

0,0

0,0

76,4

Wielkopolskie

4 528

2 004

8

108

0

2 408

44,3

0,2

2,4

0,0

53,2

Zachodniopomorskie

818

435

9

3

0

371

53,2

1,1

0,4

0,0

45,4

Wydatki majątkowe związków międzygminnych stanowiły 14,7% wydatków ogółem wszystkich związków w kraju. Związki te przeznaczyły na wydatki majątkowe w 2003 r. 90 852 tys. zł, z czego sfinansowano koszty zadań inwestycyjnych, głównie z zakresu: rolnictwa, zaopatrzenia w energię elektryczną, gaz i wodę, transportu i łączności oraz obiektów związanych z gospodarką komunalną i ochroną środowiska.

Przedstawiona powyżej struktura wydatków na inwestycje i wydatków bieżących dotyczyła wszystkich związków w kraju. W poszczególnych związkach międzygminnych udział wydatków bieżących i majątkowych w wydatkach ogółem kształtował się różnie i uzależniony był przede wszystkim od rodzaju działalności związku: świadczenia usług lub realizacji konkretnego zadania inwestycyjnego, np. budowy oczyszczalni ścieków, sieci gazowych czy wodociągowych. Również, zróżnicowany był udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem związków międzygminnych w układzie województw. Najwyższy udział wydatków majątkowych wystąpił w związkach międzygminnych utworzonych przez gminy województw: kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, zachodniopomorskiego i podlaskiego i wyniósł on odpowiednio: 90,0%, 94,7%, 77,7% i 74,5% ogółu wydatków. W województwie śląskim, gdzie dominują związki świadczące usługi w zakresie transportu lokalnego (przewóz osób), na inwestycje przeznaczono zaledwie 0,4% ogółu wydatków.

Podobnie jak w przypadku osiągniętych dochodów, wydatki związków międzygminnych województwa śląskiego były najwyższe i osiągnęły w 2003 r. poziom - 72,5% ogółu wydatków wszystkich związków w kraju. Wykonanie wydatków w układzie działowym według województw przedstawia poniższe zestawienie.

Wydatki związków międzygminnych w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2003 r.

Województwo

Wydatki ogółem   (w tys. zł)

z tego:

Dział 010

Rolnictwo i łowiectwo

Dział 400

Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę

Dział 600

Transport i łączność

Dział 630

Turystyka

Dział 700

Gospodarka mieszkaniowa

Dział 750

Administracja publiczna

Dział 801

Oświata i wychowanie

Dział 900

Gospodarka komunalna
 i ochrona środowiska

Pozostałe

Polska, z tego:

617 860

5 650

22 541

448 478

548

127

26 933

694

109 623

3 266

Dolnośląskie

23 620

0

667

7 464

12

77

2 428

694

11 483

795

Kujawsko-pomorskie

15 726

0

0

0

0

0

344

0

14 350

1 032

Lubelskie

3 855

0

0

0

0

0

46

0

3 808

1

Lubuskie

9 812

0

57

144

59

0

54

0

9 303

195

Łódzkie

891

0

0

0

0

0

372

0

519

0

Małopolskie

50 271

0

245

16 974

0

50

4 289

0

28 187

526

Mazowieckie

5 304

460

2 615

0

0

0

177

0

2 001

51

Opolskie

3 755

1 401

1 747

0

92

0

486

0

21

8

Podkarpackie

15 450

0

0

0

56

0

135

0

15 203

56

Podlaskie

1 887

72

0

0

0

0

11

0

1 767

37

Pomorskie

3 185

0

0

0

88

0

0

0

3 097

0

Śląskie

447 818

2

52

423 896

0

0

15 791

0

7 774

303

Świętokrzyskie

24 154

767

17 124

0

59

0

27

0

6 083

94

Warmińsko-mazurskie

2 897

0

0

0

36

0

897

0

1 946

18

Wielkopolskie

5 573

2 948

34

0

135

0

1 084

0

1 225

147

Zachodniopomorskie

3 662

0

0

0

11

0

792

0

2 856

3

W 2003 roku największą ilość środków (17,7% ogółu wydatków) przeznaczono na wydatki w dziale 600 -Transport i łączność - 448 478 tys. zł, tj. 72,6% oraz w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 109 623 tys. zł. Zauważyć należy, że aż 94,5% poniesionych środków w dziale Transport i łączność, to wydatki związków międzygminnych województwa śląskiego. Wydatki pozostałych działów nie stanowiły znaczącego udziału w wydatkach ogółem i wahały się od 0,02% w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa do 4,4% w dziale 750 - Administracja publiczna.

W stosunku do roku 2002 znaczny wzrost wydatków nastąpił w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo (o 24,5%) i w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa (o 262,9%) oraz niewielki wzrost w dziale 750 - Administracja publiczna (o 0,9%). W pozostałych działach klasyfikacji budżetowej wskaźnik wydatkowanych środków obniżył się. Kierunki ponoszonych wydatków majątkowych w stosunku do ubiegłego roku są podobne, co ilustrują poniższe wykresy.

3.1.4. Przychody i rozchody

W 2003 r. osiągnięte przychody związków międzygminnych wyniosły w skali całego kraju 44 612 tys. zł i w porównaniu z rokiem ubiegłym były niższe o 8,6%. Głównym źródłem przychodów były nadwyżki z lat ubiegłych w wysokości 27 673 tys. zł, w dalszej kolejności kredyty i pożyczki - 10 920 tys. zł oraz tzw. wolne środki wynikające z rozliczenia kredytów i pożyczek, określone w sprawozdawczości jako inne źródła - 6 019 tys. zł.

Z ogólnej kwoty rozchodów w wysokości 23 993 tys. zł związki przeznaczyły na spłatę zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek - 12 181 tys. zł, natomiast 11 812 tys. zł ulokowały w bankach jako czasowo wolne środki. Wysokość rozchodów w stosunku do 2002 r. zwiększyła się o 41,7%.

3.1.5. Wynik finansowy

Osiągnięty w 2003 r. wynik finansowy per saldo wszystkich związków międzygminnych w kraju był dodatni i wyniósł 4 506 tys. zł. Na 164 związki, które złożyły sprawozdania finansowe ze swojej działalności, większość z nich (98) zamknęła rok budżetowy nadwyżką. W 63 związkach osiągnięty wynik finansowy był wartością ujemną, zaś w przypadku 3 związków wykonanie dochodów i wydatków zrealizowane zostało w tej samej wysokości (budżet zrównoważony). Wykonanie wyniku finansowego przedstawia poniższe zestawienie.

Wynik finansowy związków międzygminnych w latach 2002 i 2003

Wyszczególnienie

2002

2003

Liczba związków

Wykonanie
 (w tys. zł)

Liczba   związków

Wykonanie
(w tys. zł)

Ogółem, z tego:

154

-1 362

164

4 506

- nadwyżka

98

18 083

98

16 323

- deficyt

56

19 445

63

11 817

- budżet zrównoważony

0

-

3

0

Udział związków międzygminnych z deficytem w liczbie związków ogółem (w %)

36,4%

-

38,4%

-

Udział deficytu w  dochodach ogółem (w %)

-

3,0%

-

1,9 %

W stosunku do 2002 r., ilość związków, które osiągnęły nadwyżkę budżetową pozostała na tym samym poziomie, natomiast zwiększyła się o 7 liczba związków międzygminnych, które zakończyły rok budżetowy deficytem, na co miała wpływ większa ilość działających w tym roku związków.

 

3.1.6. Zobowiązania

Łączna kwota zobowiązań na koniec 2003 r. wyniosła 72 767 tys. zł i w stosunku do roku ubiegłego była niższa zaledwie o 0,3%. Na zobowiązania związków międzygminnych złożyły się:

W stosunku do 2002 r. zobowiązania związków międzygminnych wzrosły z tytułu kredytów i pożyczek o 1,2%, natomiast z tytułu wymagalnych zobowiązań, w tym z tytułu dostaw towarów i usług zmalały - odpowiednio: o 17,3% i 21,4%. Wśród 164 związków międzygminnych, które prowadziły działalność w 2003 r., w 17 z nich zadłużenie przekroczyło 60% w stosunku do osiągniętych dochodów. Wysokie zobowiązania (zadłużenie) związane są przede wszystkim z zaciągniętymi długoterminowymi kredytami i pożyczkami na realizację zadań inwestycyjnych, które będą sukcesywnie spłacane. Ponadto, struktura dochodów związków międzygminnych jako komunalnych związków celowych, w sposób znaczący odbiega od struktury dochodów typowej dla gmin, powiatów czy samorządów województw.

 

3.1.7. Wyniki nadzoru nad gospodarką finansową związków międzygminnych

W 2003 r. kolegia regionalnych izb obrachunkowych, prowadząc postępowanie nadzorcze, zbadały 948 uchwał nadesłanych przez związki międzygminne, z czego 910 zostało podjętych zgodnie z obowiązującymi przepisami, a więc nie stwierdzono w nich naruszenia prawa. Pozostałe zbadane uchwały zostały uznane za niezgodne z obowią­zującymi przepisami prawa, w związku z czym kolegia izb orzekły w 24 przypadkach o nieistotnym naruszeniu prawa, o umorzeniu wszczętego postępowania w przypadku 10 uchwał oraz o nieważności 4 uchwał, w tym 3 w całości.

W uchwałach budżetowych wystąpiły następujące nieprawidłowości:

W uchwałach zmieniających budżet kolegia izby stwierdziły:

W pozostałych uchwałach wystąpiły następujące nieprawidłowości:

W uchwałach w sprawie absolutorium dla zarządu stwierdzone naruszenia prawa dotyczyły naruszenia procedury udzielenia absolutorium. Zgromadzenia związków podejmowały uchwały w sprawie absolutorium bez wniosku i opinii komisji rewizyjnej, a także bez opinii regionalnej izby obrachunkowej.

 

3.1.8. Podsumowanie

  1. Związki międzygminne powoływane są w celu realizacji zadań, które przekraczają możliwości finansowe i organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego. W stosunku do roku ubiegłego, w 2003 r. liczba zarejestrowanych związków międzygminnych wzrosła o 11 i na koniec roku wyniosła 229. Liczba związków, które złożyły sprawozdania ze swej działalności wyniosła 164 i w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o 7. Różnica między liczbą związków międzygminnych zarejestrowanych a prowadzących działalność (65) wskazuje, że nadal nie są podejmowane działania w celu wyrejestrowania związków, które nie podjęły lub zakończyły działalności statutowej.
     

  2. Nowotworzone związki międzygminne są powoływane do realizacji zadań o charakterze usług, na które występuje trwałe zapotrzebowanie, np. selekcja i utylizacja odpadów, zaopatrzenie w wodę i gaz, kanalizacja, ochrona środowiska, rozwój turystyki i promocja jednostek samorządu terytorialnego. Specyfika powyższych zadań oraz fakt, iż powstające związki międzygminne mają coraz szerszy zakres działalności ukierunkowanej na zaspakajanie potrzeb społeczności lokalnej wskazują, że będą one funkcjonowały przez dłuższy okres czasu.
     

  3. W 2003 r. związki międzygminne w kraju zrealizowały dochody w wysokości 622 365 tys. zł i były one niższe niż w 2002 r. o 2,2%. Największy ubytek dochodów wystąpił w środkach otrzymanych ze źródeł pozabudżetowych i dotyczył zwłaszcza związków międzygminnych województwa dolnośląskiego i lubuskiego, które to dochody w stosunku do ubiegłego roku zmniejszyły się o 62,9%. Dochody związków międzygminnych stanowiły mniej niż 1% dochodów ogółem jednostek samorządu terytorialnego.
     

  4. Wydatki związków międzygminnych w 2003 r. wyniosły 617 860 tys. zł, z czego wydatki majątkowe (inwestycyjne) stanowiły 90 852 tys. zł i w stosunku do roku poprzedniego uległy zmniejszeniu odpowiednio o 3,1% i 7,2%. Najwięcej środków związki międzygminne przeznaczyły na zadania z zakresu transportu i łączności (72,5%) oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (17,7%). Wydatki na pozostałe zadania wyniosły 9,8%.
     

  5. Na koniec 2003 r. zadłużenie związków wyniosło 72 267 tys. zł, tj. 11,6% dochodów ogółem. Zobowiązania te stanowiły w 92,4% kredyty i pożyczki a w 7,6% - zobowiązania wymagalne. W 17 związkach ogólna kwota zobowiązań była wyższa niż 60% uzyskanych przez nie dochodów a przyczyną tej sytuacji były zaciągnięte kredyty i pożyczki na inwestycje. Budżety tych związków stanowiły 4,1% budżetów związków ogółem.

 

3.2. Związki powiatów

3.2.1. Informacje ogólne

Podobnie jak w przypadku gmin, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, ustawodawca przewidział możliwość tworzenia związków powiatów, Przepisy w tym zakresie uregulowane zostały w rozdziale 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Uchwały o utworzeniu związku, przystąpieniu do związku lub wystąpieniu ze związku podejmują rady zainteresowanych powiatów. Prawa i obowiązki powiatów uczestniczących w związku, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu. Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych powiatów bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Do tej pory niewiele powiatów skorzystało z możliwości tworzenia związków. Na terenie kraju powstał tylko jeden tego typu związek - Związek Celowy Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego w Kołobrzegu. Członkami związku jest 17 powiatów województwa zachodniopomorskiego. Celem statutowym związku jest uruchomienie systemu informatycznego ewidencjonującego grunty i budynki, oraz założenie komputerowych ewidencyjnych baz danych w związku z wprowadzeniem podatku katastralnego.

 

3.2.2. Dochody, wydatki, wynik

Wyżej wymieniony związek powiatów zarejestrowany został w styczniu 2003 r. i natychmiast rozpoczął działalność. Jedynym źródłem dochodów nowoutworzonego związku były dochody pochodzące z wpłat powiatów - członków związku. Uchwalony budżet związku był budżetem zrównoważonym, bowiem dochody i wydatki zaplanowane zostały w tej samej wysokości, tj. 58 tys. zł. Dochody zrealizowane zostały w wysokości 57 tys. zł (98,2% założonego planu). Na wydatki przeznaczono jedynie 27 tys. zł, co stanowiło 46,2% kwoty zaplanowanej.

Wydatki związku przeznaczone były wyłącznie na zadania bieżące. Ze struktury wydatków wynika, że 34,6% stanowiły wynagrodzenia wraz z pochodnymi, a pozostałe 65,4% wydatkowano na zakup materiałów i wyposażenia, zakup usług oraz podróże służbowe krajowe.

Związek za 2003 r. osiągnął dodatni wynik finansowy w wysokości 31 tys. zł. Na koniec 2003 r. związek nie posiadał żadnych zobowiązań, natomiast należności powstały w wyniku niezrealizowanych w pełnej wysokości wpłat powiatów będących członkami związku.

 

3.2.3. Podsumowanie

  1. W 2003 r., w celu utworzenia bazy danych dla potrzeb podatku katastralnego podjął działalność pierwszy związek powiatów. Dochody związku (57 tys. zł) stanowiły wpłaty powiatów. Wydatki w kwocie 27 tys. zł zostały poniesione na działalność bieżącą związku.

[ Początek strony ]


<< | >>


   

• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Wykonanie budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetu miasta stołecznego Warszawy •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.6. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3. Związki międzygminne i związki powiatów •
• 4.1. Gospodarka finansowa i zamówienia publiczne jednostek samorządu terytorialnego w wynikach kontroli regionalnych izb obrachunkowych •
• 4.2 Kontrola wykorzystania dotacji celowych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przez podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych •
• 4.3. Funkcjonowanie wewnętrznej kontroli finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst