Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 >>


1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych

        1.1. Zadania izb

Regionalne izby obrachunkowe utworzone zostały w 1993 r. na mocy ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych zwanej dalej ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych. Od 1997 r. konstytucyjne podstawy funkcjonowania izb wynikają z art. 171 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który między innymi stanowi, że regionalne izby obrachunkowe są organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych.

Określona ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje następujący zakres zadań:

  • dokonywanie oceny legalności uchwał podejmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach wymienionych w art. 11 ustawy,

  • orzekanie o nieważności uchwał sprzecznych z prawem,

  • ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku nie uchwalenia budżetu do 31 marca roku budżetowego oraz w przypadkach unieważnienia uchwały budżetowej,

  • przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych samorządowego sektora finansów publicznych,

  • dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego i wniosków gmin o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej,

  • wydawanie opinii w sprawach wymienionych w art. 13 ustawy,

  • rozpatrywanie powiadomień skarbnika o dokonaniu kontrasygnaty na pisemne polecenie przełożonego,

  • orzekanie w sprawach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przez podmioty należące do sektora samorządowego finansów publicznych,

  • prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej w sprawach objętych nadzorem i kontrolą.

Od 1999 r. zakres zadań izb obejmuje również:

  • rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego - art. 229 Kpa.

W 2001 r. znacząco wzrosła liczba i rodzaje sprawozdań objętych kontrolą formalno-rachunkową izb.

 

        1.2. Organizacja i zasady działania izb

W wyniku reformy administracyjnej, od 1999 r. funkcjonuje 16 izb, każda na obszarze jednego województwa.

Organizację i zasady działania izb określa ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych oraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania.

W każdej izbie działają określone ustawą organy kolegialne:

  • kolegium izby składa się z przewodniczącego, którym jest prezes izby oraz z członków powołanych przez Premiera spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu, w liczbie określonej przez Premiera na wniosek prezesa izby. Kolegium działa pod przewodnictwem prezesa izby oraz w 3-osobowych składach orzekających wyznaczonych imiennie - łącznie z przewodniczącym składu - przez prezesa izby;

  • komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, której przewodniczącym jest zastępca prezesa izby. Zastępców przewodniczącego oraz pozostałych członków, w liczbie od trzech do dziewięciu osób, powołuje prezes izby. Komisja orzekająca działa na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

Sprawami nie zastrzeżonymi ustawowo do kompetencji organów kieruje prezes izby. Określona przez Prezesa Rady Ministrów szczegółowa organizacja regionalnych izb obrachunkowych przewiduje w strukturze każdej z izb:

  • zespoły zamiejscowe realizujące zadania kontrolne, szkoleniowe i doradcze izb pod kierownictwem członka kolegium wyznaczonego przez prezesa izby. Siedziby zespołów zamiejscowych określił Premier. Są nimi byłe miasta wojewódzkie (oprócz Izby opolskiej) oraz miasta: Sandomierz i Oświęcim;

  • komisję do spraw rozpatrywania powiadomień skarbnika o dokonaniu kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika. Komisję powołuje prezes spośród członków kolegium w liczbie 3 - 5 osób i wyznacza jej przewodniczącego;

  • wydziały kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń, którymi kierują naczelnicy;

  • biuro Izby, którym kieruje kierownik biura.

Szczegółowy regulamin organizacyjny każdej izby określa jej prezes.

W 1997 r. została ustawowo utworzona wspólna reprezentacja izb - Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych. W jej skład wchodzą prezesi oraz po jednym reprezentancie kolegium każdej z izb. Pracami Krajowej Rady kieruje przewodniczący wybrany spośród jej składu na dwuletnią kadencję.

<początek strony>


 >>


• 1. Zadania i zasady działania RIO •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3. Działalność kontrolna •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8. Wykonanie budżetu przez RIO •
• 9. Zatrudnienie i płace w RIO w 2001 r •
• 10. Krajowa Rada RIO •
• 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń RIO •
 


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst