Część I Sprawozdania z działalności RIO |
8. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe 8.1. Dochody Plan dochodów budżetowych na 2001 r., według ustawy budżetowej na 2001 r. oraz budżetu po zmianach, w kwocie 528 tys. zł został wykonany w kwocie 989 tys. zł, co stanowiło 187,3% planu. Wykonanie dochodów w szczegółowości paragrafów klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco:
Głównymi źródłami zrealizowanych dochodów były: wpłaty do budżetu państwa 18,5% planowanych przychodów ze środka specjalnego (570 128 zł); wpływy z tytułu zwrotu kosztów postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (186 700 zł); kary orzeczone wobec osób winnych naruszenia dyscypliny finansów (121 180 zł); wpływy za wynajem pomieszczeń (50 24 9 zł); sprzedaż majątku (31 595 zł); wynagrodzenia dla płatników za terminowe naliczanie i odprowadzanie składek za ubezpieczenia zdrowotne, zwroty z tytułu nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, zwroty za nadmierne zużycie paliwa, za rozmowy telefoniczne, zwrot dofinansowania do studiów pracownika, sprzedaż makulatury (16 963 zł) oraz wpływy z usług (11 221 zł).
8.2. Wydatki Plan wydatków, według ustawy budżetowej oraz po zmianach w ciągu roku 2001 wynosił 74 619 tys. zł, został wykonany w kwocie 72 218 tys. zł, co stanowiło 96,8% planu. Na niewykonanie wydatków w kwocie 2 401 tys. zł miało wpływ zablokowanie, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2001 r. w sprawie blokowania niektórych wydatków w budżecie państwa n a rok 2001, środków w kwocie 2 392 tys. zł oraz przekazanie na konto budżetu państwa kwoty 9 tys. zł.W porównaniu do 2000 r. wskaźnik dynamiki wykonania wydatków w ujęciu nominalnym wyniósł 109,1%, natomiast w ujęciu realnym, skorygowanym o wskaźnik średni orocznej inflacji na poziomie 5,5% - 103,4%.W 2001 r. decyzją Ministra Finansów dokonano przeniesień wydatków polegających na zmniejszeniu planu wydatków inwestycyjnych o kwotę 211 025 zł przy jednoczesnym zwiększeniu o tę kwotę planu wydatków bieżących. Struktura zrealizowanych w 2001 r. wydatków przedstawia się następująco: 66,3% - wynagrodzenia osobowe (w 2000 r. - 66,5%), 14,0% - pochodne od wynagrodzeń z tytułu składek na ZUS, Fundusz Pracy i ZFŚS (w 2000 r. - 13,8%), 4,1% - wydatki na podróże służbow 2,6% - wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne (w 2000 r. - 1,1%), 0,4% - wydatki na szkolenia pracowników (w 2000 r. - 0,7%). Pozostałe wydatki rzeczowe dotyczyły przede wszystkim utrzymania budynków i ich wyposażenia, czynszów za lokale, zakupu energii, materiałów biurowych i pomocy naukowych oraz podatków i opłat. Wydatki budżetowe regionalnych izb obrachunkowych w latach 1997 - 2001 (w zł)
Z danych zawartych w powyższym zestawieniu wynika, że wydatki na szkolenia pracowników na przestrzeni lat 1997 - 2001 stanowią znikomy procent w wydatkach ogółem i ulegają systematycznemu obniżaniu. Przeznaczanie coraz mniejszych środków na szkolenia (zwłaszcza od 1999 r.) świadczy o ograniczonych możliwościach podnoszenia kwalifikacji pracowników izb. Wymieniona sytuacja wymusiła ograniczenie udziału pracowników w szkoleniach organizowanych przez izby i inne podmioty. Jest to zjawisko niepokojące zwłaszcza, że zakres zadań, a także ich przyrost, w warunkach zmieniających się przepisów prawnych, wymaga systematycznego aktualizowania wiedzy przez pracowników merytorycznych izb. Plan wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne według planu po zmianach w ogólnej kwocie 2 342 tys. zł został wykonany w kwocie 1 887 tys. zł, co stanowiło 80,6%. Wykonanie wydatków inwestycyjnych w porównaniu do roku poprzedniego było wyższe o 153,6%. W 2001 r. środki przeznaczono przede wszystkim na zakupy inwestycyjne dotyczące: zestawów komputerowych, drukarek, kserokopiarek, licencji na programy komputerowe, systemów zarządzania oraz samochodów służbowych. Przeprowadzono niezbędne inwestycje związane z instalacją sieci logicznej, remontami i adaptacją pomieszczeń biurowych, modernizacją sieci elektrycznej, wymianą oświetlenia, termoizolacją i pokryciem dachu budynku biurowego. Zablokowanie środków finansowych spowodowało m. in. konieczność ograniczenia prac remontowych, zakupu sprzętu biurowego i technicznego, fachowej prasy i literatury niezbędnej do podnoszenia kwalifikacji i przeprowadzania szkoleń. Liczbę przeprowadzonych kontroli kompleksowych zmniejszono w stosunku do planu z uwagi na brak środków na zwrot kosztów podróży i diety dla inspektorów wydziału kontroli. Trudności w regulowaniu stałych opłat dotyczących utrzymania siedzib izb spowodowały powstanie zobowiązań pieniężnych. Stan zobowiązań na koniec 2001 r. wyniósł ogółem 4 781 tys. zł, w tym zobowiązań wymagalnych - 206 tys. zł, na które złożyły się zobowiązania z tytułu wynagrodzeń, zakupu towarów i usług oraz zwrotu kosztów podróży służbowych. Szczegółowe dane dotyczące wykonania dochodów i wydatków regionalnych izb obrachunkowych w 2001 r. w porównaniu do 2000 r. przedstawia poniższe zestawienie. Wykonanie dochodów i wydatków przez regionalne izby obrachunkowe w 2001 r.
1) kolumna 6 = kolumna 2 x wskaźnik 1,055 wzrostu cen towarów i usług w 2001 r.W 2001 r. dwanaście izb prowadziło gospodarkę pozabudżetową w formie środka specjalnego, z którego finansowana była:
Uzyskane w 2001 r. przychody w kwocie 3 143 tys. zł (w 2000 r. - 2 511 tys. zł) stanowiły wpływy z odpłatności za udział w szkoleniach, za biuletyny i inne wydawnictwa oraz odsetki od rachunku bankowego. Poniesione wydatki w kwocie 3 112 tys. zł (w 2000 r. - 2 402 tys. zł) dotyczyły kosztów związanych z organizacją szkoleń, opracowaniem materiałów szkoleniowych i wydawnictw oraz za kupem sprzętu komputerowego. Ponadto w 2001 r. izby dokonały ze środków specjalnych wpłaty do budżetu państwa 570 tys. zł wykonanych wpływów (18,5% wpływów). Stan środków pieniężnych na koniec roku wyniósł 77,5 tys. zł. Dane odnośnie wykonania planu finansowego środków specjalnych w 2001 r. przedstawiono poniżej.Wykonanie planu finansowego środków specjalnych regionalnych izb obrachunkowych za lata 2000 i 2001
|