Część I Sprawozdania z działalności RIO |
2. Działalność nadzorcza 2.1. Zakres kompetencji nadzorczych izb oraz kryteria nadzoru W 2001 r. izby sprawowały nadzór nad działalnością w zakresie spraw finansowych: 2 424 gmin oraz związku gmin warszawskich, 65 miast na prawach powiatu, 308 powiatów, 16 województw samorządowych oraz 142 związków międzygminnych, spośród 209 zarejestrowanych, wg stanu na 31 grudnia 2001 r. Według art. 11 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, izby badają uchwały podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach:
Zgodnie z art. 171 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. Takie samo kryterium nadzoru wymienione zostało również w ustawach ustrojowych jednostek samorządu terytorialnego oraz w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych, z tym, że w odniesieniu do zadań kontrolnych izb w zakresie zadań administracji rządowej, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie ustaw lub zawieranych porozumień, wymienia się także kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.Izby, w ramach swoich kompetencji nadzorczych:
2.2. Wyniki działalności nadzorczej W 2001 r. regionalne izby obrachunkowe zbadały ogółem 110 729 uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych, w tym w sprawach:
podatków i opłat lokalnych - 25 741, układu wykonawczego budżetu - 7 842, innych uchwał objętych nadzorem izb - 15 750. Na przestrzeni lat 1993 - 2001 liczba zbadanych uchwał systematycznie rosła, od 14 105 w 1993 r. do 99 592 w 2000 r. i 110 729 w 2001 r. Wzrost liczby zbadanych uchwał według poszczególnych rodzajów dotyczył uchwał budżetowych od 2 550 w 1993 r. do 2 951 w 2000 r. i 2 980 w 2001 r. oraz pozostałych uchwał od 192 w 1993 r. do 40 160 w 2000 r. i 52 288 w 2001 r. Wzrost liczby zba danych w 2001 r. uchwał, według poszczególnych rodzajów, w porównaniu do 2000 r., dotyczył uchwał w sprawach: podatków i opłat lokalnych (o około 140%), emitowania obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd (o około 121%), udzielania poręczeń majątkowych (o około 30%), zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę (o około 30%) oraz zaciągania pożyczek i kredytów długoterminowych (o około 23%).Zbadane przez izby uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych w latach 1993, 2000 i 2001
Systematyczny wzrost liczby badanych przez izby uchwał jest wynikiem zwiększenia liczby podmiotów podlegających nadzorowi (o utworzone w 1999 r. powiaty i województwa samorządowe, nowo powstające związki międzygminne) oraz rozszerzonym zakresem przedmiotowym uchwał podlegających badaniu. Szczegółowe informacje o liczbie zbadanych poszczególnych rodzajów uchwał jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych prezentuje tabela 1. W wyniku badania nadzorczego uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego, 105 168 uchwał kolegia izb uznały jako uchwały podjęte bez naruszenia prawa, co stanowi 95% ogółu uchwał. Natomiast w 5 487 uchwałach stwierdzono naruszenie prawa, z tego:
Wyniki oceny legalności uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych w latach 1993, 2000 i 2001 prezentuje tabela 2. Z danych zawartych w tej tabeli wynika, iż liczba uchwał podjętych z naruszeniem prawa znacznie zmalała: w 1993 r. stanowiły one 26,9% ogółu uchwał, w 2000 r. - 4,1% a w 2001 r. - 5,0%. Tym samym wzrosła liczba uchwał zgodnych z prawem. W 2001 r. w ogólnej liczbie 5 487 uchwał podjętych z naruszeniem prawa najwięcej było uchwał z nieistotnym naruszeniem prawa - 42,8% (w 2000 r. - 35,0%), następnie uchwał, w stosunku do których orzeczono o nieważności - 37,5% (w 2000 r. - 42,4%) natomiast uchwał, w stosunku do których postępowania umorzono - 19,8% (w 2000 r. - 22,6%). Wyniki badania nadzorczego uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych w latach 1993, 2000 i 2001
Z danych tabeli 3 dotyczącej wyników badania nadzorczego uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego wynika, że udział uchwał z naruszeniem prawa w latach 1993, 2000 i 2001 ulegał zmniejszeniu z 60,5% w 1993 r. do 14,4% w 2000 r. i 16,2% w 2001 r. Z ogólnej liczby 484 uchwał podjętych z naruszeniem prawa w 2001 r., 68,2% stanowiły uchwały z nieistotnym naruszeniem prawa (w 2000 r. - 53,4%), w stosunku do 24,6% wszczęte postępowania umorzono (w 2000 r. - 32,0%) oraz 7,2% uchwał uznano za nieważne (w 2000 r. - 14,6%). Przyczyną wzrostu udziału uchwał z nieistotnym naruszeniem prawa podjętych w 2001 r., w porównaniu do roku 2000, była m. in. zmiana przepisów w zakresie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Wyniki badania nadzorczego uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych w latach 1993, 2000 i 2001
Z ogólnej liczby 110 729 zbadanych przez izby uchwał w 2001 r., 55 461 dotyczyło uchwał w sprawie zmian budżetu jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych, co stanowiło 50,1% ogółu zbadanych uchwał. W wyniku badania nadzorczego tych uchwał (tabela 4), kolegia izb w 54 102 nie stwierdziły naruszenia prawa, w 1 285 - naruszenie prawa, z tego:
w stosunku do 235 wszczęte postępowania umorzono, 217 uznano za nieważne w części (180) i w całości (37), W 74 uchwałach stwierdzone naruszenia prawa dotyczyły zmian budżetów roku 2000 r..
Wyniki badania nadzorczego uchwał zmieniających budżet jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych w latach 1993, 2000 i 2001
Analizując wyniki badania nadzorczego uchwał zmieniających budżet należy stwierdzić, że udział uchwał z naruszeniem prawa uległ zmniejszeniu z 19,1% w 1993 r. do 1,7% w 2000 r. i 2,3% w 2001 r. Porównując dane z ostatnich dwóch lat należy zauważyć nieznaczny wzrost liczby uchwał podjętych z naruszeniem prawa, który dotyczy uchwał z nieistotnym naruszeniem prawa. W uchwałach budżetowych i zmieniających budżet organów jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych podjętych z naruszeniem prawa stwierdzono 2 412 nieprawidłowości. Z analizy nieprawidłowości wynika, że najliczniejszą grupę stanowiły:
W uchwałach zmieniających budżet podejmowanych przez organy wykonawcze najwięcej nieprawidłowości dotyczyło: przekroczenia przez zarząd kompetencji do dokonywania zmian w budżecie poprzez dokonywanie przeniesień wydatków między działami (124), zmian przeznaczenia dotacji celowych, dokonywania zmian budżetu należących do wyłącznej kompetencji rady (65), rozdysponowania rezerw celowych niezgodnie z przeznaczeniem oraz rezerw ogólnych na nowe zadania (45). W 2001 r. regionalne izby obrachunkowe zbadały 2 955 uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych w sprawie absolutorium dla zarządu, z tego: 2 893 dotyczyło uchwał w sprawie udzielenia absolutorium i 62 - nieudzielenia absolutorium. Zgodnych z prawem było 2 887 uchwał (97,7% ogółu uchwał), z tego: 2 849 (98,5%) o udzielenie absolutorium oraz 38 (61,3%) o nieudzielenie absolutorium. Udział uchwał w sprawie nieudzielenia absolutorium bez naruszenia prawa stanowił: 55,0% w 1993 r., 60,3% w 2000 r. i 61,3% w 2001 r. ogółu tych uchwał. Z 62 uchwał w sprawie nieudzielenia absolutorium, w 24 uchwałach stwierdzono naruszenie prawa, z czego 22 - kolegia izb uznały za nieważne w całości. Liczba zbadanych uchwał w sprawie absolutorium była większa niż liczba gmin oraz miast na prawach powiatu z tego względu, że w przypadku stwierdzenia nieważności uchwały absolutoryjnej, organy stanowiące tych jednostek ponownie podejmowały uchwały, które były rozpatrywane przez kolegia izb. W jednym przypadku nie podjęto przedmiotowej uchwały, w związku z odwołaniem rady gminy. Szczegółowe dane o wynikach badania uchwał w sprawie absolutorium prezentuje tabela 5. W uchwałach organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych w sprawie absolutorium dla zarządu podjętych z naruszeniem prawa najliczniejszą grupę stanowiły nieprawidłowości, które dotyczyły m. in.:
W 2001 r. izby zbadały również 49 333 pozostałych uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego w sprawach finansowych (w 2000 r. - 37 201). Szczegółowy wykaz rodzajów tych uchwał oraz wyniki ich badania prezentuje tabela 6. Z ogólnej liczby ww. uchwał, 45 683 (92,6%) było podjęte bez naruszenia prawa, w 3 650 (7,4%) stwierdzono naruszenie prawa, z tego: w 1 153 - nieistotne naruszenie prawa, w stosunku do 730 wszczęte postępowania umorzono, a 1 767 - uznano za nieważne (1 133 - w części, 634 - w całości). W uchwałach podjętych z naruszeniem prawa, w stosunku do których kolegia izb prowadziły postępowania nadzorcze, stwierdzono 2 918 nieprawidłowości. Z analizy stwierdzonych nieprawidłowości wynika, że najliczniej wystąpiły w uchwałach w sprawach:
w sprawie podatku od nieruchomości w sprawie podatku od środków transportowych w sprawie opłaty targowej zaciągania zobowiązań mających wpływ na wysokość długu publicznego (369 -zaciągnięcie kredytu na wydatki mające pokrycie w planowanych dochodach lub na zadania nie ujęte w wydatkach bądź też w kwocie wyższej niż planowany deficyt; upoważnienie zarządu do zaciągania kredytów i pożyczek długoterminowych, nieokreślenie kwoty, źródeł i terminów spłaty zaciąganego zobowiązania, udzielenie nieodwołalnego pełnomocnictwa do zaspokajania zobowiązań wynikających z umów kredytowych); zasad i zakresu przyznawania dotacji tworzenia środków specjalnych 2.3. Skargi do NSA Na zbadanych przez izby w 2001 roku 110 729 uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych, kolegia izb w 2 347 uchwałach stwierdziły nieistotne naruszenie prawa, a w stosunku do 2 056 uchwał orzekły o nieważności, w tym: 1 348 w części i 708 w całości. Spośród wydanych w 2001 roku przez izby łącznie 4 403 rozstrzygnięć nadzorczych, do Naczelnego Sądu Administracyjnego jednostki samorządu terytorialnego zaskarżyły 83 rozstrzygnięcia nadzorcze izb (1,9% rozstrzygnięć). Zaskarżone zostało także jedno postanowienie kolegium wydane w wyniku rozpatrzenia zastrzeżeń do wniosków pokontrolnych oraz jedno orzeczenie wydane przez Komisję Dyscypliny Finansów Publicznych Regionalnej Izby Obrachunkowej. W obu przypadkach NSA odrzucił wniesione skargi. W 2001 roku Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył 85 skarg i wydał 52 wyroki oddalające skargi oraz 21 wyroków uchylających rozstrzygnięcia nadzorcze, a także 12 postanowień, z tego 8 odrzucających skargi i cztery w sprawie umorzenia postępowania. Z ogólnej liczby 85 rozpatrzonych skarg 16 dotyczyło spraw z lat 1999 - 2000. Liczbę i rodzaje wydanych przez NSA orzeczeń w latach 2000-2001 prezentuje tabela 7. Oddalone przez NSA skargi jednostek samorządu terytorialnego na rozstrzygnięcia nadzorcze izb dotyczyły:
Uchylone przez NSA w 2001 r. rozstrzygnięcia nadzorcze izb, w wyniku wniesionych skarg przez jednostki samorządu terytorialnego dotyczyły:
W 2001 r. NSA w stosunku do dwóch skarg jednostek samorządu terytorialnego na rozstrzygnięcia nadzorcze izb (zarzuty strony skarżącej dotyczyły zmiany kwalifikacji przez organ nadzoru naruszenia prawa ze skutkiem orzeczenia nieważności - w przypadku nie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie - na rozstrzygnięcie o nieistotnym naruszeniu prawa) wydał różne orzeczenia. W jednym orzeczeniu uznał jako niedopuszczalne i niezgodne z prawem powtórne kwestionowanie uchwały organu, a tym samym dokonanie zmiany kwalifikacji naruszenia prawa. Natomiast w innym rozstrzygnięciu wskazał, iż "nie można czynić zarzutu organowi nadzoru z tego powodu, że zweryfikował swe pierwotne stanowisko w kwestii oceny prawnej uchwały i kierując się powszechnie stosowaną zasadą reformationis in peius, zamiast stwierdzenia nieważności, wskazał jedynie na nieistotne dla bytu uchwały naruszenie prawa". W 2001 r. regionalne izby obrachunkowe (tabela 7) zaskarżyły do NSA 4 uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego (w 2000 r. - 5). Do końca roku Sąd wydał 2 orzeczenia oddalające skargi izb z uwagi na uznanie zarzutów strony skarżącej oraz niepodzielenie stanowiska kolegium odnośnie procedury absolutoryjnej. Do końca 2001 r. NSA nie rozpatrzył 23 skarg jednostek samorządu terytorialnego na rozstrzygnięcia nadzorcze izb i 2 skarg na uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego zaskarżonych przez izby. 2.4. Rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień regionalnej izby obrachunkowej przez skarbnika (głównego księgowego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika Zgodnie z przepisami art. 13 pkt 9 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do zadań izby należy rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień skarbnika (głównego księgowego budżetu) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami. Rozpatrywanie powiadomień należy do właściwości komisji powołanej przez prezesa izby spośród członków kolegium. Obowiązek kontrasygnaty skarbnika (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej wynika z ustaw ustrojowych wszystkich szczebli samorządu terytorialnego i dotyczy tych czynności prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych dla jednostki samorządu terytorialnego. O kontrasygnacie skarbnika stanowią również przepisy ustawy o finansach publicznych (art. 133). Skarbnik jednostki samorządu terytorialnego (główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, jest zobowiązany dokonać jej na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego oraz regionalną izbę obrachunkową. W 2001 r. do izb wpłynęły dwa powiadomienia skarbników o odmowie dokonania kontrasygnaty i złożeniu jej na pisemne polecenie zwierzchnika. Jedno powiadomienie dotyczyło zakwestionowania i dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika umowy na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego modernizacji i rozbudowy szpitala, podpisanie której powodowało zaciągnięcie zobowiązań nie mających pokrycia w budżecie. W drugim przypadku odmowa kontrasygnaty skarbnika dotyczyła umowy w sprawie darowizny na rzecz Państwowej Straży Pożarnej z uwagi na brak podstaw prawnych do przekazywania środków finansowych w formie darowizny. W obu przypadkach komisje uznały odmowy kontrasygnat i złożenie ich na pisemne polecenie zwierzchnika za uzasadnione. W okresie od 1993 r. do 2001 r. do izb wpłynęło 28 powiadomień skarbników o dokonaniu kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika. W wyniku kontroli przeprowadzonych w 2001 r., przez izby, w jednostkach samorządu terytorialnego stwierdzono 211 przypadków dotyczących realizacji umów nie posiadających kontrasygnaty skarbnika, w 2000 r. było ich 210 a w 1999 - 201. Porównanie liczby powiadomień skarbników o dokonaniu kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika z nieprawidłowościami stwierdzonymi przez inspektorów kontroli świadczy m. in. o nieprzedkładaniu skarbnikom umów do kontrasygnaty.
|