Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
Sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku
Wprowadzenie
Samorząd terytorialny reaktywowany w Polsce w 1990 r. ma już jedenastoletnią historię, jednak w strukturze trójszczeblowej funkcjonuje dopiero pełne trzy lata. Rok 2001 był jednocześnie trzecim rokiem obowiązywania podstawowych aktów prawnych regulujących system finansowy samorządu. W roku tym nie uległy istotnym zmianom regulacje prawne zawarte w ustawie o finansach publicznych. Obowiązywała również - mająca tymczasowy charak
ter - ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, przedłużona na 2001 i 2002 r.W oczekiwaniu na poważniejsze zmiany systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego, zwiększono listę dochodów gmin, powiatów i województw o środki finansowe ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi oraz środki na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków zagranicznych nie podlegających zwrotowi.
W ramach wspierania rozwoju regionalnego przewidziano możliwość otrzymania przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych objętych kontraktami wojewódzkimi. Gminy, powiaty i województwa samorządowe mogą również otrzymywać dotacje na zadania z zakresu rozwoju regionalnego
nie ujęte w kontraktach wojewódzkich, gdy dotyczą realizacji programów interwencyjnych w wypadkach klęsk żywiołowych, programów testujących nowe rozwiązania i instrumenty rozwoju regionalnego oraz programów doradczych i informacyjnych zwiększających zdolność realizacji programów wojewódzkich. Wprowadzono ponadto zapis, na mocy którego w 2001 r. jst mogły zmieniać w granicy 15% przeznaczenie dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych.Poza regulacjami dotyczącymi dochodów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, dokonano pewnych zmian w dochodach gmin. Z dniem 1 stycznia 2001 r. weszła w życie ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, który w całości stanowi dochód gminy, w efekcie czego dochody gminy uzyskiwane do
tąd z opłaty skarbowej zostały rozdzielone na dwie części. W związku z koniecznością dostosowania górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej został podwyższony do 32,6% udział gmin górniczych we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.Zmiany wprowadzone do ustawy regulującej dochody jst nie zapewniały nowych źródeł dochodów, umożliwiły jednak pozyskiwanie środków pomocowych i podporządkowały formy dotacji uzyskiwane przez jst potrzebom wspierania rozwoju regionaln
ego.Niewielki zakres korekt systemu dochodów nie przesądzał o wysokości budżetów uzyskiwanych przez poszczególne szczeble samorządu. Zmiany poziomu dochodów gmin, powiatów i województw samorządowych wiążą się głównie z rozszerzeniem zakresu realizowanych przez nie zadań.
Konsekwencją zmian wprowadzonych w 2000 r. w ustawie Karta nauczyciela była konieczność realizacji w 2001 r. drugiego etapu regulacji wynagrodzeń nauczycieli, która dotyczyła wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto w Karcie nauczyciela wprowadzono obowiązek wydzielania w budżetach jst środków na dokształcanie nauczycieli.
Od kwietnia 2001 r. organy jednostek samorządu terytorialnego, za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych, mogą w drodze zarządzenia tworzyć, przekształcać lub likwidować gminne (miejskie) i powiatowe zawodowe straże pożarne, terenowe służby ratownicze lub inne jednostki ratownicze.
W celu realizacji programów zapobiegania przestępczości, w trakcie roku 2001 znowelizowana została ustawa o Policji, umożliwiając samorządom gminnym i powiatowym przekazywanie policji środków z dochodów własnych na realizację zadań z zakresu służby prewencyjnej. Dla wsparcia starosty w realizacji zadań z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli przewidziano
obowiązek tworzenia komisji bezpieczeństwa i porządku, której koszty funkcjonowania winny być pokryte ze środków własnych powiatów.W wyniku zmiany ustawy o kulturze fizycznej umożliwiono jednostkom samorządu terytorialnego finansowanie ze środków własnych budżetu stypendiów sportowych, wyróżnień i nagród dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Ponadto katalog zadań jst został rozszerzony o możliwość udzielania stypendiów dla uczniów i studentów
.Zakres zadań realizowanych przez samorząd powiatowy rozszerzony został o obowiązek opracowania szeregu programów i prowadzenia nowych rejestrów. Wspomniano już o uchwalaniu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa. W obliczu trudnej sytuacji na rynku pracy, na mocy nowelizacji ustawy o samorządzie powiatowym, katalog kompetencji rady powiatu został poszerzony o uchwalenie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy. Począwszy od
1 stycznia 2001 r. do zadań powiatów - podobnie jak innych jednostek udzielających pomocy - należy też opracowywanie programów udzielania pomocy przedsiębiorcom, a także badanie skuteczności udzielonej pomocy. W ramach działań proekologicznych nowa ustawa - Prawo ochrony środowiska - nałożyła na organy powiatu obowiązek sporządzania i uchwalania powiatowych programów ochrony środowiska, a ponadto obowiązek finansowania z budżetu powiatu, w określonych ustawą przypadkach, rekultywacji gleby i prowadzenia okresowych badań jej jakości. W trakcie roku 2001 kolejne obowiązki opracowywania powiatowego planu gospodarki odpadami, zatwierdzania programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi oraz prowadzenia rejestru posiadaczy odpadów nałożyła na samorząd powiatowy ustawa o odpadach. Konieczność prowadzenia rejestru roślin i zwierząt, ich części i produktów pochodnych, których przewożenia przez granicę państwa zabrania się na podstawie umów międzynarodowych, wprowadziła ustawa o ochronie przyrody.Wchodząca w życie w 2001 r. ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nałożyła na radę powiatu - w ramach zadań dotyczących ochrony prawa konsumenta - obowiązek powoływania rzeczników konsumentów, których rolą jest prowadzenie edukacji konsumenckiej.
Przekazane powiatom obowiązki nie pozostały bez wpływu na poziom finansowanych z budżetu wydatków. Z drugiej strony, ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, przekazała zarządom powiatów kompetencje do ustalania stawek czynszów w
lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu powiatu, dzięki czemu powiat zwiększył możliwość bezpośredniego wpływu na kształtowanie dochodów z własnego majątku.Zmianą najistotniejszą dla budżetów województw samorządowych było wprowadzenie kontraktów wojewódzkich jako narzędzia wspierania rozwoju regionalnego, określonego ustawą z dnia 12 maja 2000 r.. Podpisanie i zatwierdzenie przez rząd i samorządy województw kontraktów samorządowych zainicjowało realizację przez województwo polityki regionalnej,
na którą środki finansowe wpłynęły do budżetu województw po raz pierwszy w 2001 r. Do kontraktów włączono m.in. finansowanie wieloletnich inwestycji przekazanych samorządom wojewódzkim w efekcie reformy administracyjnej i do 2001 r. finansowanych dotacjami z budżetu państwa na zadania własne.Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez samorząd wojewódzki obowiązek finansowania uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów wykonywanych przez krajowych autobusowych przewoźników pasażerskich wprowadziła zmiana ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Zadaniem własnym samorządu wojewódzkiego stało się natomiast organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich oraz zakupu taboru
szynowego. Środki na ten cel po raz pierwszy znalazły się w budżetach województw na 2001 rok.Nowe zadanie własne, polegające na organizowaniu i prowadzeniu jednostek organizacyjnych pomocy społecznej o zasięgu ponadpowiatowym, do katalogu zadań własnych realizowanych przez województwa samorządowe wprowadzono zapisami w ustawie o opiece społecznej. Do zadań marszałka województwa z zakresu administracji rządowej od 2001 r. należy organizowanie i zapewnianie możliwości odbycia stażu podyplomowego dla absolwen
tów studiów lekarskich i lekarsko-stomatologicznych, szkół pielęgniarskich i szkół położniczych.Województwa samorządowe od 28 czerwca 2001 r. uzyskały nowy rodzaj dochodów własnych, którymi są opłaty za wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu. Dochody z tego źródła mogą być wyłącznie wykorzystane na finansowanie zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, m. in. na tworzenie organizacji społecznych krzewiących trzeźwość i kształtowanie
odpowiedniej polityki społecznej, w tym ograniczającej dostępność alkoholu.Zmiany zakresu zadań realizowanych w 2001 r. przez jst w niewielkim stopniu dotyczyły gmin, które funkcjonują najdłużej i których sytuacja jest najbardziej ustabilizowana. Poszerzenie zadań realizowanych przez powiaty ujęte jest w długiej liście zmian, jednak dotyczą one przede wszystkim obowiązków opracowywania programów, planów, rejestrów, bez konieczności przejmowania nowych jednostek organizacyjnych. Najwidoczniejsze jest rozsz
erzenie zakresu zadań samorządu wojewódzkiego.W tym kontekście uzasadnione wydają się różnice w dynamice dochodów budżetowych osiąganych przez poszczególne szczeble samorządu. Wzrost dochodów gmin jest najniższy i najbardziej ustabilizowany (6,9% w 2000 r. i 7,8% w roku 2001 w stosunku do roku poprzedniego). Wzrost dochodów powiatów sięgający w 2001 r. 11,8% można traktować przede wszystkim jako korektę dochodów, które w poprzednich latach zapewniły niewielki zakres samodzielności. Przyrost dochodów wojewó
dztw samorządowych o ponad 24% uzasadniony jest przede wszystkim przyrostem realizowanych zadań.Na stan finansów jst wpłynęła również sytuacja gospodarcza kraju. Obok stopnia adekwatności wzrostu dochodów związanych z realizacją nowych zadań, poziom dochodów jst zmienia się wraz ze zmianami wielkości stanowiących podstawy naliczania niektórych źródeł dochodów. Dotyczy to dochodów z podatków i opłat, niektórych dochodów przekazywanych z budżetu państwa, czy odsetek od środków pieniężnych na rachunkach
bankowych. Sytuacja gospodarcza kraju wpływa również na wysokość dochodów z mienia i za świadczone usługi komunalne oraz na ściągalność należności.
Wymienione czynniki działają różnokierunkowo na zmianę sytuacji finansowej jst. Porównanie danych za okres 1999-2001, czyli od wprowadzenia trzech szczebli samorządu terytorialnego, wskazuje na pogorszenie się możliwości finansowych jst, chociaż nie wskazuje na to średnia dynamika dochodów wsz
ystkich szczebli samorządowych w kraju, która w roku 2000 wyniosła 11,9%, a w roku 2001 - 9,6% (przy niższym poziomie inflacji). Sytuacja poszczególnych jst była bardzo zróżnicowana: w 2000 r. 56,1% jst nie wykazało realnego wzrostu dochodów, a w 2001 r. 36,6%.O sytuacji finansowej i zakresie samodzielności w pozyskiwaniu i rozdysponowaniu dochodów decyduje udział dochodów własnych w ogólnej kwocie dochodów budżetowych. Łącznie dla wszystkich jst udział ten malał z 43,7% w 1999 r. poprzez 41,7% w 2000 r. do
40,8% w roku 2001.W kierunku przeciwnym do tendencji ogólnej dla wszystkich jst zmieniał się udział dochodów własnych w ogólnej kwocie dochodów powiatów, jednak był on wyjątkowo niski (6,2% w 1999 r. i 8,6% w 2001 r.), co świadczy o utrzymującym się, małym zakresie samodzielności finansowej jednostek tego szczebla.
Na spadek udziału dochodów własnych jst wpłynęło zmniejszenie się udziałów jst w dochodach budżetu państwa (z 15,4% w 1999 r. do 12,9% w 2001 r.) oraz spadek udziału dochodów z majątku (z 5,2% w 1999 r. do 4,1% w 2001 r.), przeciwdziałał mu natomiast wzrost udziału dochodów z podatków i opłat samorządowych (z 14,1% w 1999 r. do 15,3% w 2001 r.). Pozytywne ich oddziaływanie na wielkość dochodów własnych może wystąpić jedynie w gminach i miastach
na prawach powiatu, ponieważ tylko w tych jednostkach podatki i opłaty samorządowe stanowią źródło dochodów.Sytuację finansową jst dobrze charakteryzuje udział wydatków inwestycyjnych w ogólnej kwocie wydatków budżetowych, które winny być realizowane w zakresie zależnym od wielkości funduszu swobodnej decyzji, czyli od nadwyżki dochodów ponad wydatkami związanymi z realizacją obligatoryjnych zadań własnych, zadań zleconych i przejętych w drodze porozumień. Udział ten łącznie dla jst w latach 1999 i 2000
utrzymywał się na poziomie 17,4% a w 2001 r. obniżył się do 16,7%. Charakterystyczny jest długookresowy trend spadkowy udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach gmin z 25,1% w 1993 r. do 19,1% w 2001 r. Wzrost udziału wydatków inwestycyjnych występuje jedynie w powiatach (z 6,4% w 1999 r. do 8,8% w roku 2001), co można interpretować jako oznakę poprawy sytuacji finansowej tych jednostek.Niepokojącą wymowę ma wzrost rozmiarów deficytu powstającego w wyniku realizacji budżetów wszystkich jst. W latach 1999-2001 zwiększył się on o około 23% z 957,2 mln zł do 3 139,6 mln zł. Rośnie również stosunek deficytu do realizowanych dochodów (z 1,4% do 3,9%) oraz udział w ogólnej liczbie jst jednostek realizujących budżety deficytowe (z 50,5% do 60%). Z ogólnej tenden
cji w roku 2001 wyłamują się gminy, w których zmniejszył się poziom deficytu i jego stosunek do realizowanych dochodów (z 4,7% do 3,4%). Gminy mają najdłuższe doświadczenie w zakresie gospodarowania środkami publicznymi i najlepiej znają swoje możliwości finansowe. Wiele z nich, realizując programy inwestycyjne, określiło swoje realne granice zadłużania się i uznało, iż ciągłe powiększanie ujemnej różnicy między realizowanymi dochodami i wydatkami może być niebezpieczne. Spadek rozmiarów deficytu w gminach sygnalizuje więc osiągnięcie przez część gmin bariery bezpiecznego zadłużania się. O braku możliwości interpretowania tego spadku jako objawu poprawy sytuacji finansowej gmin świadczy szereg innych wskaźników (np. spadek udziału wydatków inwestycyjnych, wzrost zadłużenia).Podobną wymowę ma 98,5% wzrost rozmiarów zobowiązań jst z 6 187,2 mln zł w 1999 r. do 12 281,8 mln zł w 2001 r., z tym że tendencja ta dotyczy wszystkich szczebli samorządu - również gmin. Stosunek zobowiązań do ogólnej kwoty dochodów budżetowych zwiększył się z 11,5% do 16,8% w gminach, z 12,2% do 22,0% w miastach na prawach powiatów, z 0,7% do 6,4% w województwach i z 0,6% do 3,8% w powiatach. Wielkość państwowego długu publicznego za rok 1999 wyniosła 274 019,1 mln zł, a stosunek tego długu do PKB wyniósł 44,4%. Udział zadłużenia jst w kwocie państwowego długu sięgał 2,3%. W roku 2000 udział zobowiązań jst w państwowym długu publicznym wyniósł 3,3%. Przeciętne wielkości zadłużenia jst w stosunku do dochodów dalekie są od ustawowej granic
y 60%, jednak w 21 gminach bariera ta została przekroczona, a w 2% gmin zbliża się do tej granicy (ich deficyt w stosunku do dochodów przekracza 50%).Najniższy stosunek zadłużenia do dochodów występujący w powiatach nie jest gwarancją bezpieczeństwa finansowego tych jednostek. Pamiętać bowiem należy, że w powiatach przeciętny udział dochodów własnych sięga zaledwie 8,6%, dotacje celowe stanowią 45,1% dochodów, a subwencja ogólna, która w praktyce zostawia niewiele większą swobodę w określeniu kierunków jej
wykorzystania, zapewnia 46,3% dochodów. W tej sytuacji powiaty nie mają zbyt wielkich możliwości wygospodarowania środków na spłatę zaciąganych zobowiązań. Z ograniczeniem tym związany jest mały zakres realizowanych przez powiaty inwestycji, których sfinansowanie często wymaga zaciągania kredytów i pożyczek. Nieco większa swoboda występująca w województwach znajduje swoje odbicie w szerszym zakresie korzystania z tych instrumentów finansowych.Zaciągane kredyty i pożyczki oraz emisja obligacji komunalnych są głównym źródłem pokrycia deficytu jst, stąd największy, bo ponad 80% ich udział w kwocie zobowiązań. Optymistyczna jest pewna stabilizacja udziału w zobowiązaniach jst zobowiązań wymagalnych (czyli przeterminowanych), a nawet jego spadek w 2001 r. w sto
sunku do roku 2000 (z 7,6% do 6,0%), pamiętać jednak należy, że przy wzroście ogólnej kwoty zobowiązań oznacza to również wzrost rozmiarów opóźnień w regulowaniu zobowiązań.Sygnałem, którego nie można pominąć w charakterystyce sytuacji finansowej jst, jest rosnący zakres wykorzystania kredytów, pożyczek i przychodów z emisji papierów wartościowych na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Korzystanie z zewnętrznych źródeł przychodów jest czynnikiem pozytywnym, umożliwiającym przyspieszenie procesów inwestycyjnych jst i nie budzi zaniepokojenia, jeśli rzeczywiście służy finansowaniu inwestycji, a powstające z tego tytułu zobowiązania mogą być spłacone z osiąganych w następnych latach dochodów lub przychodów nie podlegających zwrotowi (np. z nadwyżki budż
etowej nagromadzonej w latach ubiegłych). Jeśli jednak wzrost stosunku zadłużenia do dochodów nie idzie w parze ze wzrostem udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem, pojawiają się trudności z terminową regulacją zobowiązań, a coraz większa część uzyskanych z kredytów i pożyczek przychodów musi być przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań, sytuację taką należy traktować jako objaw trudnej sytuacji finansowej jst. Mogła ona powstać zarówno z powodu przekroczenia bezpiecznych granic inwestycji i zadłużenia przez coraz większą liczbę jednostek, jak i z trudności w realizacji zaplanowanych dochodów, w relacji do których określono wydatki inwestycyjne i wielkość zwrotnych przychodów.W 2000 r. przychody jst z kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych przewyższały kwotę deficytów jst o 472,2 mln zł. Można zatem przyjąć, że co najmniej 11,8% przychodów z wymienionych źródeł zostało wykorzystane na sfinansowanie rozchodów, czyli spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. W roku 2001
udział w ten sposób wykorzystanych kredytów i pożyczek wzrósł do 27,3%. Najwidoczniejsze pogorszenie w tym zakresie nastąpiło w gminach, w których w 2000 r. nadwyżka przychodów z kredytów, pożyczek i emisji obligacji nad kwotą deficytów tych jednostek stanowiła 0,1% uzyskiwanych z wymienionych źródeł przychodów, a w roku 2001 urosła do 25,4%. W miastach na prawach powiatów jest ona najwyższa - sięga 32,3%, jednak na tym szczeblu samorządu pogorszenie omawianego wskaźnika nie następowało tak szybko.Niski poziom zadłużenia powiatów i województw samorządowych, sięgający odpowiednio 3,8% i 6,4% w stosunku do realizowanych dochodów, przy 16,8% w gminach i 22% w miastach na prawach powiatów nie oznacza, że omawiane zjawisko trudności w spłacaniu zobowiązań nie występuje na tych szczeblach samorządu. W 2001 r. nadwyżka zaciąganych kredytów i pożyczek nad potrzebami sfinansowania deficytu sięgała w powiatach - 15,0% a w województwach - 14,6%, co oznacza, że w tych jednostkach istnieją znacznie niższe od ustawowych i wyraźnie niższe niż w gminach, granice zadłużania gwarantujące bezpieczeństwo finansowe.
Widoczne pogorszenie sytuacji finansowej jst, a szczególnie gmin, w 2001 r. w dużej mierze wynika z obniżenia realnego poziomu dochodów znacznej części jednostek. Uwagę zwraca również utrzymujące się przez kolejne lata zróżnicowanie poziomu osiąganych dochodów. W województwach kujawsko-pomorskim, lubelskim i małopolskim na wszystkich szczeblach samorządu osiągane dochody są niższe w stosunku do odpowiednich średnich krajowych. Koncentracja "uboższych" gmin, powiatów i miast na prawach powiatu w województwach, których budżet również jest "uboższy" od przeciętnego w kraju, nie może wynikać jedynie z braku aktywności i umiejętności władz samorządowych. Wiąże się z zróżnicowaniem obiektywnych możliwości poszczególnych regionów i prowadzi do dalszego pogłębiania się dysproporcji, wytwarza bowiem niedobór środków na rozwój infrastruktury. Utrzymujące się zróżnicowanie sytuacji jst poszczególnych województw świadczy o małej wydolności mechanizmów redystrybucji dochodów z budżetu państwa, trudno jednak zalecać rozbudowę prostych form redystrybucji, które nie gwarantują trwałej poprawy.
Pewne szanse zmian w tym zakresie stwarzają starannie przygotowane programy rozwoju regionalnego i możliwość pozyskania środków z funduszy unijnych, których formy przekazywania wymuszają efektywne wykorzystanie. Nie należy jednak zapominać, że część jst pozbawiona będzie możliwości korzystania z tych środków, jeżeli nie uzyska pomocy krajowej zapewniającej minimum wkładu środków własnych. Zapowiadana zmiana ustawy o dochodach jst winna zawierać mechanizmy finansowania stwarzające większe możliwości rozwoju zaniedbanych dotąd regionów i jednostek samorządowych.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•