Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

2. Wykonanie budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego

 

2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku

 

2.1.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego na tle budżetu państwa

2.1.2. Realizacja budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego

2.1.3. Dochody jednostek samorządu terytorialnego

Dynamika i struktura dochodów

Struktura dochodów według wybranych źródeł

Struktura dochodów według województw

Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca

2.1.4. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego

Dynamika i struktura wydatków jst

Wydatki na zadania własne i zadania zlecone

Wydatki na zadania bieżące i majątkowe

Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej

Wydatki jst w przeliczeniu na jednego mieszkańca

2.1.5. Wynik budżetów oraz zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego

Przychody i rozchody budżetu

Zobowiązania jst

2.1.6. Podsumowanie

 

 

2.1.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego na tle budżetu państwa

 

Rok 2001 był trzecim rokiem funkcjonowania trójstopniowego podziału administracyjnego państwa, wprowadzonego ustawą z dnia 24 lipca 1998 r., zwaną "ustawą o podziale terytorialnym". Był to również rok dalszego umacniania struktur powiatów i województw samorządowych. Wprowadzone zmiany unormowań ustrojowych oraz prawa finansowego, wyrażające się zmianami ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym i województw oraz ustawy o finansach publicznych i wydanymi na jej podstawie rozporządzeniami regulującymi gospodarkę finansową gmin, powiatów i samorządów województw, wzmocniły odpowiedzialność organów samorządowych za podejmowane działania w sferze spraw publicznych. Jednocześnie utrzymujący się stan prawny w zakresie źródeł zasilania finansowego, określony w nieznacznie zmienionej ustawie z 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001, nie sprzyjał zdynamizowaniu rozwoju sektora samorządowego.

Dochody i wydatki budżetów jst na tle budżetu państwa w latach 1999-2001 prezentuje tabela 2.1.1. W 2001 r. dochody budżetu państwa zaplanowane w wysokości 152 465 mln zł zostały wykonane w kwocie 140 527 mln zł, tj. w 92,2%. Wskaźnik dynamiki dochodów budżetu państwa wykonanych w 2001 r. w stosunku do wykonania roku poprzedniego wynosił 103,6%. Poziom tej dynamiki, po skorygowaniu o wskaźnik inflacji (5,5%) z 2001 r. określa spadek dochodów realnych o 1,9% w stosunku do roku poprzedniego.

Dochody budżetów sektora samorządowego zostały w 2001 r. wykonane w wysokości 79 595 mln zł, co w relacji do dochodów budżetu państwa stanowi 56,6%. Udział ten, ze względu na znaczne niewykonanie planu dochodów budżetu państwa przekroczył udział planowany (53,4%) o 3,2 punktu procentowego. W latach 1999-2001 relacje dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego do dochodów budżetu państwa przekroczyły poziom 50% i systematycznie wykazywały tendencję rosnącą. W 2000 r. udział ten na poziomie 53,5% wzrósł w porównaniu do 1999 r. o 2 punkty procentowe. W 2001 r. udział ten, na poziomie 56,6% był jeszcze wyższy i wzrósł o 3,1 punktu, co określa znaczne przyśpieszenie tempa przyrostu dochodów sektora samorządowego na tle dochodów budżetu państwa.

 

Relacje dochodów jst do dochodów budżetu państwa w latach 1999-2001 (w %)

Wyszczególnienie

1999

2000

2001

1. Dochody budżetu państwa

100,0

100,0

100,0

2. Zbiorcze dochody jst, z tego:

51,5

53,5

56,6

- gminy

25,7

25,5

26,5

- powiaty

7,8

9,3

10,0

- miasta na prawach powiatu

15,4

16,0

16,8

- województwa samorządowe

2,6

2,7

3,3

 

W sektorze samorządowym najwyższe tempo przyrostu dochodów odnotowano w powiatach (2,2 punktu) i miastach na prawach powiatu (1,4 punktu), zaś znacznie niższe w gminach (0,8 punktu), a najniższe w województwach samorządowych (0,7 punktu).

 

 

2.1.2. Realizacja budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego

 

Dochody budżetów gmin, powiatów, miast na prawach powiatu i samorządów województw zaplanowano w 2001 r. łącznie w wysokości 81 428 826 tys. zł, a wykonano w kwocie 79 594 642 tys. zł, czyli w 97,7%. Plan wydatków budżetowych, w wysokości 87 292 308 tys. zł, został wykonany w kwocie 82 734 252 tys. zł, tj. w 94,8%. Odpowiednio wynik budżetu zaplanowano per saldo jako deficyt na poziomie 5 863 482 tys. zł, a wykonano również jako deficyt, chociaż niższy, na poziomie 3 139 610 tys. zł. Poziom wykonania dochodów budżetowych (97,7%) przekroczył o 2,9 punktu poziom wykonania wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego. W skali kraju jednostki samorządu terytorialnego, funkcjonujące w ramach trójstopniowego podziału na poziomie województw administracyjnych, nie wykonały w żadnym z nich planu dochodów oraz wydatków. Relatywnie najwyższy poziom wykonania odnotowano w budżetach powiatów (dochody 99,1% a wydatki 97,8%) oraz miast na prawach powiatu (dochody 98,2% a wydatki 95,6%); najniższy natomiast w budżetach województw samorządowych (dochody 94,3% a wydatki 93,3%).

Planowane i wykonane dochody, wydatki i wynik budżetu gmin, powiatów, miast na prawach powiatu i województw samorządowych według województw w 2001 r. zawarto w tabeli 2.1.2.

W świetle przedstawionego wykonania planu dochodów, planu wydatków i wyniku budżetów per saldo, należy wskazać w 2001 r. na przyrost zobowiązań do poziomu 12 281 772 tys. zł, tj. o prawie 31% w stosunku do stanu z roku poprzedniego. Przyrost ten wyniósł prawie 3 mld zł. Relacja zobowiązań ogółem jst do wykonanych dochodów wynosi 15,4% i tym samym wzrosła w porównaniu do relacji z 2000 r. o 2,5 punktu procentowego. Najwyższe tempo przyrostu zobowiązań odnotowano w miastach na prawach powiatu, a najniższe w powiatach. Uwarunkowania towarzyszące powyższym wskaźnikom zostaną uszczegółowione w dalszej części Sprawozdania... .

 

 

2.1.3. Dochody jednostek samorządu terytorialnego

 

Dynamika i struktura dochodów jst

Dochody budżetów gmin, powiatów, miast na prawach powiatu i województw samorządowych, wykonane w 2001 r. wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim do 109,6%. Dynamika dochodów 2000 r., odniesiona do roku 1999 była wyższa i wynosiła 111,9%. Jednakże obniżenie się wskaźnika inflacji z 10,1% w 2000 r. do 5,5% w 2001 r. wpłynęło korzystnie na ukształtowanie się realnego wskaźnika dynamiki dochodów z poziomu 101,6% w 2000 r. do 104,1% w 2001 roku. Relacje te pozwalają uznać sytuację finansową sektora samorządowego w 2001 r. za korzystniejszą w porównaniu do 2000 roku. W 2001 r. wskaźniki dynamiki dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego odniesione do roku poprzedniego w podziale na województwa, mieściły się w granicach od 104,9% (województwo dolnośląskie) do 111,8% (województwo kujawsko-pomorskie). W wyrażeniu realnym wystąpił spadek dochodów jst województwa dolnośląskiego o 0,6% oraz wzrost do 106,3% dla jst województwa kujawsko-pomorskiego. W skali kraju w 2001 r. tylko jednostki województwa dolnośląskiego nie osiągnęły realnego poziomu dochodów roku poprzedniego. Wzrost dochodów w granicach nie przekraczających realnie średniej krajowej (104,1%) odnotowano w jst 8 województw: lubelskiego (103,2%), lubuskiego (103,8%), łódzkiego (103,4%), mazowieckiego (103,3%), pomorskiego (104,3%), świętokrzyskiego (102,8%), warmińsko-mazurskiego (104,1% - poziom średni) i zachodniopomorskiego (103,9%). Natomiast średni poziom dochodów realnych przekroczono w jst 7 województw: kujawsko-pomorskiego (106,3%), małopolskiego (105,6%), opolskiego (106%), podkarpackiego (106,2%), podlaskiego (105,8%), śląskiego (105,1%) i wielkopolskiego (105,7%).

Wielkość, dynamikę i strukturę dochodów jst w latach 2000 i 2001 prezentuje tabela 2.1.3.

 

Udział dochodów budżetowych gmin, powiatów, miast na prawach powiatów i województw samorządowych w łącznych dochodach jst w 2001 roku

 

Wielkość, dynamika i struktura dochodów gmin, powiatów, miast na prawach powiatu i województw samorządowych w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

Dochody w mln zł

Wskaźniki dynamiki %

Struktura %

1999

2000

2001

nominalne

realne

1999

2000

2001

3:2

4:3

4:3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

POLSKA, z tego:

64 888,1

72 609,5

79 594,6

111,9

109,6

104,1

100,0

100,0

100,0

- gminy

32 356,9

34 583,8

37 286,9

106,7

107,8

102,3

49,9

47,6

46,9

- powiaty

9 846,5

12 554,7

14 041,1

127,5

111,8

106,3

15,2

17,3

17,6

- miasta na prawach powiatu

19 396,5

21 766,4

23 667,1

112,2

108,7

103,2

29,9

30,0

29,7

- województwa samorządowe

3 288,2

3 704,6

4 599,5

112,7

124,2

118,7

5,0

5,1

5,8

 

W latach 1999-2001 w strukturze dochodów budżetowych jst odnotowano - w warunkach corocznego nominalnego przyrostu ich łącznych dochodów - spadek udziału dochodów gmin o 3 punkty procentowe, słabą stabilizację udziału miast na prawach powiatu oraz wzrost udziału powiatów o 2,4 punktu oraz województw samorządowych o 0,8 punktu.

Zaprezentowane w powyższym zestawieniu wskaźniki potwierdzają, że dynamika realnych dochodów gmin i miast na prawach powiatu, na tle łącznych dochodów sektora samorządowego, malała. W szczególnie wysokim stopniu było to zauważalne w odniesieniu do budżetów gmin, w których ustawowy zakres realizowanych zadań nie uległ zawężeniu. Natomiast wskaźniki dynamiki dochodów budżetów powiatów i województw samorządowych wzrosły znacznie w związku z rozszerzeniem zakresu realizowanych zadań publicznych. Trzeba również zauważyć, że wielkość środków przewidzianych w 1999 roku w budżetach powiatów i województw, nie korelowała z zadaniami przekazanymi tym podmiotom do realizacji. Bardzo znaczne niedoszacowanie ich dochodów w budżetach 1999 r., zostało częściowo wyrównane w budżetach 2000 r., jednakże wzrost dochodów w 2001 r. był nadal nieadekwatny do zakresu realizowanych zadań.

Odnotowany, znacznie ponadprzeciętny wzrost dochodów województw samorządowych był rezultatem zainicjowania realizacji polityki regionalnej, głównie w formie kontraktów wojewódzkich, stanowiących narzędzie wspierania rozwoju regionalnego, określonego w ustawie z 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego.

 

Struktura dochodów jst według wybranych źródeł

Strukturę dochodów budżetów jednostek samorządu terytorialnego w podziale na dochody własne, dotacje celowe z budżetu państwa i subwencję ogólną w latach 1999-2001 prezentuje poniższe zestawienie (%):

 

Struktura dochodów jst według ważniejszych źródeł w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

Lata

Dochody ogółem %

Udział w dochodach ogółem w %

Dochody własne

Dotacje celowe

Subwencja ogólna

POLSKA

1999

100

44

22

34

2000

100

42

23

35

2001

100

41

22

37

- gminy

1999

100

54

12

34

2000

100

52

14

34

2001

100

52

12

36

- powiaty

1999

100

6

49

45

2000

100

8

44

48

2001

100

9

45

46

- miasta na prawach powiatu

1999

100

49

21

30

2000

100

48

21

31

2001

100

48

19

33

- województwa samorządowe

1999

100

18

47

35

2000

100

16

46

38

2001

100

13

52

35

 

Zaprezentowane w skali kraju relacje wyodrębnionych źródeł dochodów potwierdzają systematyczne obniżanie się udziału dochodów własnych w dochodach ogółem jst do poziomu 41% w 2001 roku. Analogiczne tendencje odnotowano w odniesieniu do dotacji celowych. Jedynie udział subwencji ogólnej, a w jej strukturze - subwencji oświatowej, systematycznie wzrastał. Podkreślić jednak należy, że w 2001 r. znaczną część środków finansowych oddanych do dyspozycji sektora samorządowego stanowiły środki pochodzące z redystrybucji, z budżetu państwa (59%). Udział tych dochodów w latach 1999-2001 wynosił odpowiednio: 56%, 58% i 59%.

 

Struktura dochodów budżetowych jst w latach 1999-2001

 

W strukturze dochodów gmin, dochody własne stanowiły ponad połowę (52%) ich dochodów ogółem. Poziom uzyskany w 2000 r. został utrzymany również w 2001 roku. Obniżył się natomiast udział dotacji celowych (o 2 punkty procentowe) a wzrósł w tej samej relacji udział subwencji ogólnej. W latach 2000 i 2001 środki uzyskane z budżetu państwa sfinansowały 48% zrealizowanych przez gminy zadań.

W strukturze dochodów powiatów, dochody własne, pomimo wzrostu ich udziału o 1 punkt procentowy w 2001 r., do 9% dochodów ogółem, nie miały w prowadzonej gospodarce finansowej istotnego znaczenia. Środki z uzyskiwanych dotacji celowych (45%) i subwencji ogólnej (46%) w dalszym ciągu stanowiły podstawę finansowania realizowanych zadań.

W strukturze dochodów miast na prawach powiatu udział dochodów własnych w dochodach ogółem w latach 2000 i 2001 ustabilizował się na poziomie 48%. W relacji do poziomu z 1999 r. odnotowano obniżenie o 1 punkt. Łączny udział dotacji celowych i subwencji ogólnej utrzymał się w latach 2000 i 2001 na niezmienionym poziomie 52%.

W strukturze dochodów województw samorządowych odnotowano w 2001 r. dalszy spadek udziału dochodów własnych do poziomu 13%, tj. o 3 punkty procentowe w porównaniu do roku poprzedniego oraz o 5 punktów w stosunku do 1999 roku. W tej sytuacji udział środków redystrybuowanych z budżetu państwa do budżetów województw samorządowych wzrósł w latach 1999-2001 odpowiednio do: 82%, 84% i 87%.

 

Struktura dochodów jst według województw

Strukturę dochodów jednostek samorządu terytorialnego w latach 2000 i 2001, z wyodrębnieniem dochodów własnych, dotacji celowych z budżetu państwa i subwencji ogólnej, w podziale terytorialnym na województwa, przedstawia poniższe zestawienie (%):

 

 

Województwo

Dochody ogółem

z tego:

dochody własne

dotacje celowe

subwencja ogólna

2000

2001

2000

2001

2000

2001

POLSKA

100

42

41

23

22

35

37

- Dolnośląskie

100

45

44

24

23

31

33

- Kujawsko-pomorskie

100

37

36

25

25

38

39

- Lubelskie

100

30

29

26

25

44

46

- Lubuskie

100

39

38

24

24

37

38

- Łódzkie

100

42

41

23

22

35

37

- Małopolskie

100

37

36

22

21

41

43

- Mazowieckie

100

54

53

18

19

28

28

- Opolskie

100

41

41

23

22

36

37

- Podkarpackie

100

29

28

26

25

45

47

- Podlaskie

100

30

29

26

26

44

45

- Pomorskie

100

44

42

22

23

34

35

- Śląskie

100

46

47

23

20

31

33

- Świętokrzyskie

100

30

29

28

27

42

44

- Warmińsko-mazurskie

100

35

35

25

25

40

40

- Wielkopolskie

100

41

40

21

20

38

40

- Zachodniopomorskie

100

41

39

23

24

36

37

 

Przedstawione relacje potwierdzają, że średnio w skali kraju dochody własne jst uzyskane w 2001 r. stanowiły 41% dochodów łącznych. W poszczególnych województwach struktura dochodów była bardzo zróżnicowana. Generalnie jednak, za wyjątkiem jednostek województwa śląskiego, w których łączny udział dochodów własnych wzrósł o 1 punkt procentowy w stosunku do roku poprzedniego, odnotowano w 2001 r. relatywny spadek udziału dochodów własnych w jednostkach wszystkich pozostałych województw.

W strukturze dochodów ogółem jst udział dochodów własnych mieścił się w granicach od 28% w województwie podkarpackim do 53% w województwie mazowieckim. Najniższe ich udziały - w granicach do 30% - odnotowano w 4 następujących województwach: podkarpackim (28%) oraz lubelskim, podlaskim i świętokrzyskim po 29%; średnie - w granicach od 31% do 40% - w 6 województwach: warmińsko-mazurskim (35%), kujawsko-pomorskim i małopolskim (po 36%), lubuskim (38%), zachodnio-pomorskim (39%) i wielkopolskim (40%) oraz najwyższe, przekraczające 40% w 6 pozostałych województwach: łódzkim i opolskim (po 41%), pomorskim (42%), dolnośląskim (44%), śląskim (47%) i mazowieckim (53%).

Udział dotacji celowych z budżetu państwa - przy średniej krajowej na poziomie 22% - zamknął się w 2001 r. w granicach od 19% w województwie mazowieckim do 27% w województwie świętokrzyskim. Natomiast udział subwencji ogólnej - przy średniokrajowym poziomie 37% - w granicach od 28% w województwie mazowieckim do 47% w województwie podkarpackim.

Jednocześnie stwierdzono, że za wyjątkiem jst województwa mazowieckiego, zadania sektora samorządowego wszystkich pozostałych województw, w ponad połowie finansowane były ze środków transferowanych z budżetu państwa, w tym w przeważającej części subwencją ogólną. W krańcowych przypadkach, w których udział dochodów własnych nie przekraczał poziomu 30%, łączny udział dotacji z budżetu państwa i subwencji ogólnej przekroczył 70% dochodów ogółem.

 

Struktura dochodów własnych, dotacji celowych i subwencji ogólnej jst w 2001 roku

 

Wyszczególnienie

Dochody wykonane tys. zł

Udział w dochodach ogółem %

Struktura podstawowych grup dochodów %

Dochody jst ogółem, z tego:

79 594 642

100,0

x

1. Dochody własne, z tego:

32 509 489

40,8

100,0

- udziały w podatku dochodowym

10 240 616

12,9

31,5

- dochody z majątku

3 296 242

4,1

10,1

- pozostałe

18 972 631

23,8

58,4

2. Dotacje celowe, z tego:

17 656 230

22,2

100,0

- na zadania z zakresu administracji rządowej

10 872 299

13,7

61,6

- na zadania własne

5 531 520

7,0

31,3

- na zadania realizowane na podstawie porozumień z org. adm. rządowej

184 509

0,2

1,0

- na zadania realizowane na podstawie porozumień jst

664 928

0,8

3,8

- otrzymane z funduszy celowych

402 974

0,5

2,3

3. Subwencja ogólna, z tego część:

29 428 923

37,0

100,0

- podstawowa

1 851 820

2,3

6,3

- oświatowa

22 113 879

27,8

75,1

- rekompensująca

2 084 000

2,6

7,1

- drogowa

2 674 628

3,4

9,1

- wyrównawcza

704 596

0,9

2,4

 

W strukturze dochodów własnych jst, stanowiących w 2001 r. prawie 41% dochodów ogółem, udziały z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych na poziomie 12,9%, należały do najwyższych. Nieznacznie niższy był udział podatku od nieruchomości (10,7%); natomiast dochody z majątku stanowiły 4,1%.

W uzyskanych dotacjach celowych (22,2% dochodów ogółem) najwyższy udział - prawie 21% - odnotowano w odniesieniu do dotacji celowych z budżetu państwa, w tym 2/3 były przeznaczone na wydatki bieżące realizowanych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a 1/3 na zadania własne, z których ponad 30% stanowiły zadania inwestycyjne.

Udział dotacji celowych uzyskanych od innych jednostek samorządu terytorialnego na zadania realizowane na podstawie porozumień był nieznaczny (0,8% dochodów ogółem). Ponad połowa tych zadań realizowana była w gminach; około 25% w województwach samorządowych; 13% w powiatach i około 7% w miastach na prawach powiatu.

Dotacje celowe uzyskane z funduszy celowych stanowiły 0,5% dochodów ogółem i ponad 2% łącznej kwoty dotacji celowych. Zostały one w 77% przeznaczone na wydatki inwestycyjne. Środki te otrzymały głównie gminy (66%) oraz województwa samorządowe (13%), udział powiatów wynosił 12%, a miast na prawach powiatu 9%.

Subwencja ogólna stanowiła 37% dochodów ogółem jst. W jej strukturze przypada 75% na część oświatową, 9% na część drogową, 7% na rekompensującą, 6% na podstawową oraz nieco powyżej 2% na wyrównawczą. W kwocie subwencji ogólnej 46% przypadało na gminy; 27% na miasta na prawach powiatu; 22% na powiaty i 5% na województwa. Subwencja wyrównawcza przypadła w udziale w 50% powiatom, w 36% województwom samorządowym i w 14% miastom na prawach powiatu.

 

Dochody jst w przeliczeniu na jednego mieszkańca

Miernikiem charakteryzującym w sposób optymalny sytuację finansową jednostek samorządu terytorialnego jest wielkość dochodów budżetowych ustalona w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Wskaźnik ten determinuje wielkość wydatków budżetowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Jego wielkości określają warunki działań prorozwojowych tych jednostek, ich stagnację lub recesję.

 

Dochody budżetowe jst w przeliczeniu na jednego mieszkańca w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

Dochody w zł

Zmiany w zł

Wskaźnik dynamiki %

1999

2000

2001

(3-2)

(4-3)

(3:2)

(4:3)

1

2

3

4

5

6

7

8

POLSKA*, w tym:

1 679

1 879

2 060

+ 200

+ 181

111,9

109,6

- gminy

1 191

1 272

1 371

+ 81

+ 99

106,8

107,8

- powiaty

363

462

516

+ 99

+ 54

127,3

117,7

- miasta na prawach powiatu

1 687

1 898

2 069

+ 211

+ 171

112,5

109,0

- województwa samorządowe

85

96

119

+ 11

+ 23

112,9

124,0

* Średnie dochody na jednego mieszkańca w skali kraju stanowią wielkość statystyczną wynikającą z ilorazu dochodów ogółem jst i liczby mieszkańców. Nie mogą jednak stanowić sumy dochodów ustalonych na jednego mieszkańca jednostek wyodrębnionych stopni w związku ze zróżnicowaniem liczby mieszkańców miast na prawach powiatu.

 

Z zaprezentowanych danych wynika przyrost w 2001 r., w porównaniu z rokiem 2000, dochodów na jednego mieszkańca w skali kraju na poziomie 181 zł. Przyrost ten był tylko nieznacznie niższy od przyrostu dochodów z 2000 r. odniesionego do roku poprzedniego. W 2001 r., najwyższy przyrost kwotowy dochodów na jednego mieszkańca odnotowano w miastach na prawach powiatu (o 171 zł) oraz w gminach (o 99 zł). Jednakże relatywnie najwyższy przyrost dochodów na mieszkańca odnotowano w województwach samorządowych (o 24%) oraz w powiatach (o 12%), a najniższy w gminach (o 8%).

Załączona tabela 2.1.5. przedstawia kształtowanie się dochodów gmin, powiatów, miast na prawach powiatu i województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2001 r., z wyodrębnieniem wybranych źródeł dochodów, w podziale na województwa. Relacje dochodów z wyodrębnionych źródeł, odniesione do wielkości średnich w kraju, przedstawione w tabeli 2.1.6. wskazują na znaczne zróżnicowanie dochodów, tak w zakresie podmiotowym, jak i terytorialnym. Wielkości dochodów ogółem jst według województw na jednego mieszkańca kształtowały się w granicach od 1 851 zł w województwie lubelskim do 4 789 zł w województwie mazowieckim, przy średniej krajowej na poziomie 2 060 zł. W grupie gmin, przy średnich dochodach na poziomie 1 371 zł, rozpiętość dochodów ogółem mieściła się w granicach od 1 152 zł w województwie lubelskim do 1 939 zł w województwie mazowieckim. W powiatach, przy średnich dochodach na jednego mieszkańca na poziomie 516 zł, rozpiętość ta wynosiła od 441 zł w województwie śląskim do 640 zł w województwie zachodniopomorskim. W grupie miast na prawach powiatu najwyższe dochody, na poziomie 2 634 zł, odnotowano w województwie opolskim a najniższe w wysokości 1 886 zł, w województwie podlaskim; przy średnich dochodach miast w skali kraju na poziomie 2 069 zł. W województwach samorządowych średnie dochody w skali kraju kształtowały się na poziomie 119 zł. Najniższe dochody na poziomie 81 zł odnotowano w samorządzie województwa łódzkiego a najwyższe - w granicach 221 zł - mazowieckiego.

 

 

2.1.4. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego

 

Wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego zaplanowano w 2001 r. w wysokości 87 292 308 tys. zł a wykonano w kwocie 82 734 252 tys. zł, tj. w 94,8%. Poziom wykonania planu wydatków był o 2,9 punktu procentowego niższy od wykonania dochodów, co wpłynęło na poprawę wskaźnika wykonania wyniku budżetu, o czym będzie mowa w dalszej części opracowania.

Wykonanie planu wydatków gmin, powiatów, miast na prawach powiatu i województw samorządowych w 2001 r. w podziale terytorialnym na województwa przedstawia tabela 2.1.4. Zawarte w niej dane pozwoliły ustalić, że w najwyższym stopniu w skali kraju plan wydatków wykonały powiaty (97,8%) i miasta na prawach powiatu (95,6%), zaś gminy i województwa samorządowe znacznie niżej, tj. odpowiednio w 93,4% i 93,3%.

Najwyższy poziom wykonania planu wydatków w 2001 r. przez jednostki samorządu terytorialnego zagregowane według województw wyniósł 96,2% (województwo zachodniopomorskie), a najniższy - 92,4% (województwo mazowieckie).

 

Dynamika i struktura wydatków jst

Ustalone wskaźniki dynamiki w wyrażeniu nominalnym potwierdzają w 2001 r. spadek tempa wzrostu wydatków na tle roku poprzedniego. Tendencja ta wystąpiła we wszystkich kategoriach podmiotów samorządowych za wyjątkiem województw samorządowych.

 

Dynamika i struktura wydatków jst w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

Wydatki w mln zł

Wskaźniki dynamiki w %

Struktura %

1999

2000

2001

nominalne

realne

1999

2000

2001

3:2

4:3

4:3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

POLSKA, z tego:

65 845,4

75 746,8

82 734,3

115,0

109,2

103,7

100,0

100,0

100,0

- gminy

32 835,3

36 210,8

38 568,0

110,3

106,5

101,0

49,9

47,8

46,6

- powiaty

9 783,7

12 664,5

14 292,7

129,4

112,9

107,4

14,9

16,7

17,3

- miasta na prawach powiatu

19 961,8

23 084,4

25 136,5

115,6

108,9

103,4

30,3

30,5

30,4

- województwa samorządowe

3 264,6

3 787,1

4 737,1

116,0

125,1

119,6

4,9

5,0

5,7

 

W strukturze wydatków sektora samorządowego w podziale na gminy, powiaty, miasta na prawach powiatu i województwa samorządowe odnotowano systematyczny spadek udziału wydatków gmin, analogicznie jak w odniesieniu do dochodów. Wydatki gmin stanowiły w dalszym ciągu prawie połowę wydatków sektora samorządowego. Udział wydatków miast na prawach powiatu utrzymywał się na ustabilizowanym poziomie, nieznacznie przekraczającym 30% wydatków ogółem. Natomiast powiaty i województwa samorządowe cechował systematyczny wzrost wydatków, których łączny udział w 2001 r. (23%) w stosunku do roku poprzedniego wzrósł o 1,3 punktu procentowego. Trzeba również zauważyć, że budżety powiatów i województw samorządowych były w największym stopniu niedoszacowane na etapie ich utworzenia. Ponadto znaczny był również coroczny przyrost realizowanych zadań, o czym wspomniano wcześniej.

 

Wydatki na zadania własne i zadania zlecone

W wydatkach jednostek samorządu terytorialnego generalnie należy wyodrębnić wydatki na zadania własne i zadania zlecone. Ustalono, że rozpiętość udziału zrealizowanych zadań własnych w wydatkach ogółem 2001 r. zamknęła się w granicach od 83,4% w województwie lubelskim do 90,7% w województwie mazowieckim. W poszczególnych kategoriach jednostek samorządu terytorialnego, struktura wydatków na zadania własne i zlecone wykazywała znaczne zróżnicowanie.

W skali kraju udział wydatków na zadania własne w wydatkach ogółem ulegał systematycznemu obniżeniu. W 2001 r. w stosunku do roku poprzedniego poziom ten obniżył się o 0,7 punktu procentowego (87,3% - 86,6%). W roku 2000 obniżenie było nieznaczne, bo na poziomie 0,1 punktu. Odwrotnie proporcjonalnie ukształtował się w badanym okresie udział wydatków na zadania zlecone.

Przedstawiona tendencja jest skutkiem uwarunkowań zaistniałych w sytuacji finansowej województw samorządowych, w budżetach których odnotowywano corocznie znaczny przyrost zadań zleconych. Szczególnie wysoki przyrost, bo prawie 2,5-krotny wystąpił w 2001 r. w porównaniu z rokiem 2000. Zakres przedmiotowy tych zadań został wcześniej przedstawiony.

 

Wydatki na zadania własne i zlecone jst oraz ich struktura w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

Lata

Wydatki ogółem w tys. zł

(100%)

z tego na zadania

własne

zlecone

kwota tys. zł

struktura %

kwota tys. zł

struktura %

POLSKA

1999

65 845 440

57 578 842

87,4

8 266 598

12,6

2000

75 746 793

66 148 100

87,3

9 598 693

12,7

2001

82 734 252

71 677 444

86,6

11 056 808

13,4

- gminy

1999

32 835 276

30 378 287

92,5

2 456 988

7,5

2000

36 210 759

33 589 863

92,8

2 620 896

7,2

2001

38 567 971

35 865 322

93,0

2 702 649

7,0

- powiaty

1999

9 783 690

6 981 573

71,4

2 802 117

28,6

2000

12 664 457

9 160 269

72,3

3 504 188

27,7

2001

14 292 712

10 349 997

72,4

3 942 714

27,6

- miasta na prawach powiatu

1999

19 961 867

17 167 874

86,0

2 793 993

14,0

2000

23 084 444

20 014 114

86,7

3 070 330

13,3

2001

25 136 515

21 835 466

86,9

3 301 049

13,1

- województwa samorządowe

1999

3 264 607

3 051 107

93,5

213 500

6,5

2000

3 787 133

3 383 854

89,4

403 279

10,6

2001

4 737 055

3 626 659

76,6

1 110 396

23,4

 

Strukturę wydatków na zadania własne i zlecone w podziale na gminy, powiaty, miasta na prawach powiatu i województwa samorządowe w latach 1999-2001, na tle sektora samorządowego w skali kraju prezentuje poniższe zestawienie (%).

 

Wyszczególnienie

Lata

Wydatki ogółem

z tego na zadania

własne

zlecone

POLSKA

1999

100,0

100,0

100,0

2000

100,0

100,0

100,0

2001

100,0

100,0

100,0

- gminy

1999

49,9

52,8

29,7

2000

47,8

50,8

27,3

2001

46,6

50,0

24,4

- powiaty

1999

14,9

12,1

33,9

2000

16,7

13,8

36,5

2001

17,3

14,4

35,7

- miasta na prawach powiatu

1999

30,3

29,8

33,8

2000

30,5

30,3

32,0

2001

30,4

30,5

29,9

- województwa samorządowe

1999

4,9

5,3

2,6

2000

5,0

5,1

4,2

2001

5,7

5,1

10,0

 

Z zaprezentowanych relacji wynika, że w badanym okresie prawie połowa zrealizowanych wydatków w sektorze samorządowym w skali kraju przypadała na gminy. Chociaż ich udział w wydatkach ogółem systematycznie malał, to w dalszym ciągu stanowiły one ekonomicznie najsilniejszą grupę jednostek samorządu terytorialnego. Udziałem gmin była również ponad połowa zrealizowanych w skali kraju zadań własnych jst oraz ponad 20% zadań zleconych.

Wydatki ogółem budżetów miast na prawach powiatu - udziałem przekraczającym nieznacznie 30% - uplasowały się na drugim miejscu w strukturze wydatków sektora samorządowego. W relacji zbliżonej do tego poziomu, realizowane były tak zadania własne, jak i zadania zlecone.

Udziały powiatów i województw samorządowych w wydatkach ogółem systematycznie rosły w badanym okresie. Wydatki powiatów wzrosły w 2001 r. o 0,6 punktu procentowego w porównaniu z 2000 rokiem. Analogiczny przyrost wydatków ogółem województw samorządowych stanowił 0,7 punktu. Jednak na szczególną uwagę zasługuje ponadprzeciętny, bo na poziomie 7,4 punktu wzrost udziału wydatków na zadania zlecone województw samorządowych.

 

Wydatki na zadania bieżące i majątkowe

Sposób i cel wydatkowania środków publicznych przez podmioty samorządowe są efektem działań podejmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego. Ich rozwój stymulują wydatki majątkowe, w tym przede wszystkim wydatki inwestycyjne, poza którymi tylko nieznaczną rolę pełnią inwestycje kapitałowe realizowane w postaci nabywanych udziałów lub akcji różnych spółek. Wydatki bieżące zabezpieczają wykonywanie ustawowo przypisanych zadań w tym obligatoryjnych i z tego względu mają dla określonych rodzajów podmiotów, bardziej sztywny charakter.

Strukturę wydatków budżetów jst zrealizowanych w latach 1999-2001, w podziale na wydatki bieżące i majątkowe, przedstawia poniższe zestawienie:

Wyszczególnienie

Lata

Wydatki ogółem mln zł

z tego:

Struktura %

bieżące

majątkowe

bieżące (4:3)

majątkowe (5:3)

1

2

3

4

5

6

7

POLSKA

1999

65 845

53 304

12 541

81

19

2000

75 747

62 215

13 532

82

18

2001

82 734

68 649

14 085

83

17

- gminy

1999

32 836

25 581

7 255

78

22

2000

36 211

28 667

7 544

79

21

2001

38 568

31 100

7 468

81

19

- powiaty

1999

9 783

9 151

632

94

6

2000

12 665

11 719

946

93

7

2001

14 293

13 028

1 265

91

9

- miasta na prawach powiatu

1999

19 962

16 341

3 621

82

18

2000

23 084

19 142

3 942

83

17

2001

25 136

21 113

4 023

84

16

- województwa samorządowe

1999

3 264

2 231

1 033

69

31

2000

3 787

2 687

1 100

71

29

2001

4 737

3 409

1 328

72

28

 

Trzeba tu wskazać, że w średnim udziale wydatków majątkowych (17%) udział na poziomie 0,3% odnotowano w inwestycjach kapitałowych.

Ustalone relacje wydatków bieżących (83%) i majątkowych (17%) potwierdzają średnio w skali kraju spadek udziału wydatków majątkowych. W latach 1999-2001 coroczny spadek zamykał się w granicach 1 punktu procentowego. Proporcjonalnie w tym samym stopniu rosły wydatki bieżące. Tendencje odwrotne odnotowano jedynie w powiatach, w których wzrostowi udziału wydatków majątkowych towarzyszył spadek udziału wydatków bieżących. W badanym okresie udział wydatków bieżących powiatów przekroczył poziom 90% i tym samym należał do relatywnie najwyższych w kraju. Najniższy poziom wydatków bieżących ustalono w województwach samorządowych (72%) oraz gminach (81%). W miastach na prawach powiatu relacje wydatków bieżących były wyższe i nieznacznie przekroczyły średni poziom krajowy.

W odniesieniu do wydatków bieżących przeprowadzono badanie ich struktury poprzez wyodrębnienie wybranych rodzajów wydatków na: wynagrodzenia i pochodne od nich, dotacje udzielane z budżetów jst, wydatki na obsługę długu oraz wydatki z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, którego wyniki zawiera poniższe zestawienie:

 

Wydatki bieżące jst, ich dynamika i struktura w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

1999

2000

2001

Dynamika % (4:2)

Dynamika % (6:4)

mln zł

struktura%

mln zł

struktura%

mln zł

struktura %

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Wydatki bieżące, z tego:

53 304

100,0

62 215

100,0

68 649

100,0

116,7

110,3

- wynagrodzenia i pochodne

26 665

50,0

33 184

53,3

35 163

51,2

124,4

106,0

- dotacje

6 215

11,7

5 589

9,0

7 081

10,3

89,9

126,7

- wydatki na obsługę długu

184*

0,3

494

0,8

854

1,2

x

172,9

- wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji

12*

-

34

-

10

-

x

29,4

- pozostałe

20 228

38,0

22 914

36,9

25 541

37,3

113,3

111,5

* Dane dotyczą tylko gmin ze względu na brak danych dla pozostałych jst.

 

Wyżej poczynione ustalenia potwierdzają, że w 2001 r., podobnie jak w latach poprzednich, udział wydatków na wynagrodzenia i pochodne od nich stanowił ponad połowę wydatków bieżących realizowanych w sektorze samorządowym. Ze względu na ustawowe ograniczenia wprowadzone w 2001 r. w zakresie górnych stawek wynagrodzeń dla członków zarządów i kierowników jednostek organizacyjnych, jak również ograniczenia wysokości wypłacanych nagród, udział tych wydatków w wydatkach bieżących ogółem, uległ obniżeniu o 2,1 punktu (53,3% - 51,2%) w porównaniu z 2000 rokiem. Wskaźnik dynamiki wynagrodzeń i pochodnych, na poziomie 106% był niższy od średniego wzrostu wydatków bieżących o 4,3 punktu procentowego (110,3% - 106%).

Wydatki na dotacje realizowane z budżetów jst wzrosły w 2001 r. do 126,7% wykonania roku poprzedniego. Również ich udział w wydatkach bieżących wzrósł z poziomu 9,0% w 2000 r. do 10,3% w 2001 roku. Dotacje te obejmowały dotacje podmiotowe i przedmiotowe dla zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, instytucji kultury, zakładów opieki zdrowotnej, szkół niepublicznych, innych placówek oświatowo-wychowawczych oraz pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, jak również dotacje celowe na dofinansowanie zadań zleconych do realizacji fundacjom, stowarzyszeniom oraz innym jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych. Wzrost tego rodzaju wydatków wynika z rozszerzenia zadań publicznych realizowanych poprzez porozumienia zawierane z podmiotami zewnętrznymi. Na uwagę zasługuje też wzrost wydatków na obsługę długu jst. W 2001 r. wydatki te wzrosły o ponad 70% w porównaniu z wykonaniem 2000 roku. Również ich udział w strukturze wydatków bieżących 2001 r., na poziomie 1,2%, wzrósł o 0,4 punktu w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń obniżyły się w 2001 r. do kwoty 10 mln zł, czyli o 24 mln zł w porównaniu z wykonaniem roku poprzedniego.

 

Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej

Wydatki budżetów jst w podziale na działy klasyfikacji budżetowej określają kierunki wydatkowania pozostających w ich dyspozycji środków publicznych. Wprowadzone w 2001 r. zmiany zasad klasyfikowania operacji budżetowych, stwarzają trudności w uzyskaniu porównywalności danych z okresem poprzednim. Z tego też względu wydatki zostaną przedstawione tylko w tych wybranych działach, których wyodrębnienie spełnia zachowanie zasad porównywalności i kryterium rzetelności.

 

Wydatki budżetowe jst w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

Struktura %*

2001 r.

Dynamika % (2001:2000)*

1999

2000

mln zł

struktura %

Wydatki ogółem

100,0

100,0

82 734,3

100,0

109,2

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo

2,1

1,8

1 359,4

1,6

102,5

Dz. 600 - Transport i łączność

7,7

7,9

10 663,6

12,9

179,1

Dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa

3,7

3,5

2 391,7

2,9

89,7

Dz. 750 - Administracja publiczna

9,8

10,2

7 993,7

9,7

103,1

Dz. 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ppoż.

5,2

5,4

4 869,4

5,9

119,3

Dz. 801 - Oświata i wychowanie

38,2

38,4

26 351,9

31,9

108,5

Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza

5 232,4

6,3

Dz. 851 - Ochrona zdrowia

3,1

3,6

3 473,8

4,2

128,8

Dz. 853 - Opieka społeczna

10,4

10,7

9 427,5

11,4

116,3

Dz. 900 - Gosp. komunalna i ochrona środowiska

 

12,8

 

11,6

4 957,1

6,0

 

59,1

Dz. 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę


230,3


0,3

Dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

3,2

3,2

2 508,4

3,1

104,3

Dz. 926 - Kultura fizyczna i sport

x

1,4

1 231,8

1,5

114,5

Pozostałe działy

3,8

2,3

2 043,3

2,3

154,6

* Ustaleń dokonano z wykorzystaniem danych ze "Sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jst w 2000 r.", s. 84.

 

Z powyższych ustaleń wynika, że w badanym okresie udział wydatków na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą utrzymywał się na stabilnym poziomie nieznacznie przekraczającym 38% wydatków ogółem. W wydatkach tych prawie 8% stanowiły wydatki inwestycyjne. Trzeba też zauważyć, że udział wydatków inwestycyjnych na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą stanowił ponad 17% wydatków na inwestycje zrealizowane w sektorze samorządowym w 2001 roku.

Znaczne były również wydatki w dziale - Transport i łączność, z udziałem na poziomie 12,9% wydatków ogółem. Na uwagę zasługuje również bardzo wysoka - prawie 180% - dynamika tych wydatków w porównaniu z rokiem poprzednim. W wydatkach łącznych zrealizowanych w tym dziale w 2001 r. ponad 40% przypada na wydatki inwestycyjne, co w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych w skali kraju stanowi ponad 32%.

Wydatki w dziale - Opieka społeczna cechuje w badanym okresie coroczny znaczny przyrost ich wielkości, wyrażający się w 2001 r. dynamiką na poziomie 116,3% w stosunku do roku poprzedniego. Należy również zauważyć, że wskaźnik dynamiki wydatków w tym dziale w 2000 r. w odniesieniu do roku 1999, ukształtował się na poziomie 118,6% i tym samym należał do najwyższych. Przyrost wielkości wydatków w tym dziale był rezultatem zwiększania się wydatków bieżących, w tym szczególnie na zasiłki i zapomogi. Udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem w tym dziale był nieznaczny (1,5%) i nie wpływał na relacje wydatków inwestycyjnych w skali kraju.

Ponadprzeciętną dynamikę, na poziomie 128,8% do wydatków roku poprzedniego, odnotowano w dziale - Ochrona zdrowia. W 2001 r. udział tych wydatków wzrósł do 4,2% wydatków ogółem, co stanowi w porównaniu do 2000 r. przyrost o 0,6 punktu. W wydatkach na ochronę zdrowia w 2001 r. prawie 33% stanowiły wydatki inwestycyjne, co określa udział w wydatkach inwestycyjnych sektora samorządowego na poziomie przekraczającym 8%. Pozostałą część wydatków tego działu kreowały wydatki związane z realizacją programów zdrowotnych.

Systematycznie rosły wydatki na bezpieczeństwo publiczne i ochronę przeciwpożarową i w 2001 roku osiągnęły poziom 5,9% wydatków ogółem. Wskaźniki dynamiki tych wydatków wzrastały corocznie średnio o 20%, co można przypisać wzrostowi zakresu zadań realizowanych przez jednostki poszczególnych szczebli. Na wydatki te składały się w zasadzie wydatki bieżące; zaledwie 4% wydatków ogółem tego działu stanowiły wydatki inwestycyjne, a udział ich w wydatkach inwestycyjnych sektora samorządowego nieznacznie przekroczył poziom 1%. Wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego utrzymały się w latach 1999-2001 na niezmienionym, nieznacznie przekraczającym 3%, poziomie. Z wydatków tych nieznacznie ponad 10% przypadało na wydatki inwestycyjne, co w skali kraju określa ich udział na poziomie 2%. Na kulturę fizyczną, jednostki przeznaczyły 1,5% wydatków ogółem. W prawie połowie wydatki te miały charakter inwestycyjny, co w wydatkach inwestycyjnych ogółem w skali kraju stanowi prawie 4%.

 

Wydatki jst w przeliczeniu na jednego mieszkańca

Wielkość wydatków zrealizowanych w 2001 r. przez gminy, powiaty, miasta na prawach powiatu i województwa samorządowe, przekroczyła o 3,9% wykonane dochody.

 

Wydatki budżetowe jst w przeliczeniu na jednego mieszkańca w latach 2000 i 2001

Wyszczególnienie

2000 r.

2001 r.

Zmiany wydatków (zł)

Wydatki ogółem w zł

z tego:

Wydatki ogółem w zł

z tego

ogółem zł
(5-2)

z tego

bieżące

mająt-kowe

bieżące

mająt-kowe

bieżące (6-3)

mająt-kowe (7-4)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

POLSKA*, w tym:

1 960

1 610

350

2 141

1 776

365

+ 181

+ 166

+ 15

- gminy

1 332

1 054

278

1 418

1 143

275

+ 86

+89

- 3

- powiaty

466

431

35

525

478

47

+ 59

+ 47

+12

- miasta na prawach powiatu

2 013

1 669

344

2 197

1 845

352

+ 184

+ 176

+ 8

- województwa samorządowe

98

70

28

123

89

34

+ 25

+ 19

+ 6

* Średnie wydatki na jednego mieszkańca w skali kraju stanowią wielkość statystyczną wynikającą z ilorazu wydatków ogółem jst i liczby mieszkańców. Nie mogą jednak stanowić sumy wydatków ustalonych na jednego mieszkańca jednostek wyodrębnionych stopni w związku ze zróżnicowaniem liczby mieszkańców miast na prawach powiatu.

Z powyższych wielkości wynika, że podobnie jak w odniesieniu do dochodów, wydatki ogółem na jednego mieszkańca wzrosły o 181 zł, z czego na wydatki bieżące przypada 166 zł, a na wydatki majątkowe 15 zł. W grupie wydatków bieżących odnotowano wzrost w jednostkach poszczególnych szczebli, natomiast w wydatkach majątkowych gmin wystąpił regres o 3 zł na jednego mieszkańca, na co wskazywała już wcześniej omówiona struktura i dynamika wydatków w podziale na bieżące i majątkowe. Dynamika wydatków bieżących przekroczyła na wszystkich szczeblach dynamikę wydatków ogółem; w najwyższym stopniu w miastach na prawach powiatu i województwach samorządowych, na poziomie 2 punktów procentowych.

Wydatki na jednego mieszkańca w podziale terytorialnym na województwa wskazują na znaczne zróżnicowanie (tabela 2.1.5.). Najniższy poziom (1 912 zł) ustalono w województwie lubelskim, a najwyższy - po wyłączeniu jednostek województwa mazowieckiego z wydatkami 5 081 zł na jednego mieszkańca, które w istotny sposób zniekształcają średni poziom w kraju - w jednostkach województwa zachodniopomorskiego (2 230 zł). Relacje wydatków ogółem na jednego mieszkańca oraz wybranych rodzajów wydatków w jst poszczególnych województw w odniesieniu do średnich wielkości w skali kraju prezentuje tabela 2.1.6. Szczególną uwagę zwracają w niej relacje wydatków majątkowych, wydatków bieżących, w tym kształtowania się poziomu wynagrodzeń w jednostkach województw: mazowieckiego, dolnośląskiego, lubuskiego, zachodniopomorskiego i pomorskiego.

 

 

2.1.5. Wynik budżetów oraz zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego

 

        Wynik budżetów jst za 2001 rok ustalony jako różnica między dochodami a wydatkami, stanowił per saldo deficyt w wysokości 3 139 610 tys. zł. W relacji do dochodów stanowiło to 3,9%. Wskaźnik ten w stosunku do planu na poziomie 7,2%, został faktycznie obniżony w związku ze znacznym niewykonaniem planu wydatków, o czym wspomniano już wcześniej. W kwocie bezwzględnej deficyt per saldo utrzymał się na poziomie roku poprzedniego.

 

Wynik budżetów jst w latach 1999-2001

Wyszczególnienie

1999 r. Liczba jst

2000

2001

Relacje %

Liczba jst

tys. zł

Liczba jst

tys. zł

5:3

6:4

1

2

3

4

5

6

7

8

Wynik budżetu per saldo ogółem (+/-),
z tego:

2 814

2 814

- 3 137 277

2 814

- 3 139 610

100

100

- nadwyżka (+)

1 394

882

+ 374 017

1 125

+ 745 836

128

199

- deficyt (-)

1 420

1 932

- 3 511 294

1 689

- 3 885 446

87

111

- gminy razem,
z tego:

2 425

2 425

- 1 626 958

2 425

- 1 281 086

100

79

- nadwyżka (+)

1 093

731

+ 300 921

1 010

+ 616 696

138

205

- deficyt (-)

1 332

1 694

- 1 927 880

1 415

- 1 897 782

84

98

- powiaty razem,
z tego:

308

308

- 109 752

308

- 251 608

100

229

- nadwyżka (+)

265

140

+ 51 887

94

+ 42 485

67

82

- deficyt (-)

43

168

- 161 639

214

- 294 093

127

182

- miasta na prawach powiatu razem,
z tego:

65

65

- 1 318 061

65

- 1 469 394

100

111

- nadwyżka (+)

22

7

+ 12 804

16

+ 69 545

229

543

- deficyt (-)

43

58

- 1 330 865

49

- 1 538 940

84

116

- województwa samorządowe razem,
z tego:

16

16

- 82 506

16

- 137 522

100

167

- nadwyżka (+)

14

4

+ 8.405

5

+ 17 110

125

204

- deficyt (-)

2

12

- 90 911

11

- 154 631

92

170

 

Wyżej ustalone dane określające strukturę wyniku budżetu wskazują, że w 2001 roku w porównaniu z rokiem poprzednim, wystąpił dwukrotny przyrost kwoty nadwyżek w budżetach jst oraz przyrost deficytu na poziomie 11%. Uwarunkowania te pozwoliły na utrzymanie deficytu jst per saldo na poziomie roku poprzedniego, przy czym wzrosła liczba jednostek (o 28%), których budżety zamknęły się nadwyżkami, i obniżyła się liczba jednostek z wynikiem deficytowym.

Jednakże ustalono, że średnia wielkość jednostkowego deficytu uzyskanego w 2001 r. - na poziomie 2 300 tys. zł - wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim, o 26%, co odpowiada kwocie prawie 500 tys. zł. Wskazany stan nie jest dobrym prognostykiem dla samorządów i powinien w najbliższych latach być przedmiotem szczególnej troski, tak ich organów, jak i zewnętrznych podmiotów kontrolnych.

 

Struktura deficytu budżetów jst w latach 2000 i 2001

Wyszczególnienie

2000

2001

Liczba jst

Deficyt

Liczba jst

Deficyt

kwota tys. zł

struktura %

kwota tys. zł

struktura %

1

2

3

4

5

6

7

Razem, z tego:

1 932

3 511 294

100

1 689

3 885 446

100

- gminy

1 694

1 927 880

54

1 415

1 897 782

49

- powiaty

168

161 639

5

214

294 093

7

- miasta na prawach powiatu

58

1 330 865

38

49

1 538.940

40

- województwo samorządowe

12

90 911

3

11

154 631

4

 

Z badania struktury deficytu budżetów jst w latach 2000 i 2001 wynika, że udział gmin w generowanych deficytach wyraźnie się obniżył, tak w zakresie ich liczebności, jak i w kwocie bezwzględnej. Jednak w latach 2000 i 2001 znacznie wzrósł ich deficyt jednostkowy - z kwoty 1 138 tys. zł do 1 342 tys. zł - czyli o prawie 18%. Liczba miast na prawach powiatu, które uzyskały wynik deficytowy, obniżyła się o 9 jednostek, a średni deficyt jednostkowy wzrósł z kwoty 2 300 tys. zł w 2000 r. do 3 140 tys. zł w 2001 r., czyli o ponad 36%. W grupie powiatów liczba budżetów z wynikiem deficytowym wzrosła o 46 jednostek, a średni deficyt wzrósł z 962 tys. zł w 2000 r. do 1 374 tys. zł w 2001 r., tj. o prawie 43%. W województwach samorządowych wynik deficytowy uzyskało w 2001 r. 11 jednostek, tj. o 1 jednostkę mniej niż w roku poprzednim. Natomiast ich deficyt średni wzrósł z poziomu 758 tys. zł do 1 400 tys. zł, czyli o ponad 80%.

Należy też zauważyć, że wzrostowi liczby jednostek samorządu terytorialnego o budżetach nadwyżkowych (243 jednostki) towarzyszył przyrost ich średniej nadwyżki z 424 tys. zł w 2000 r. do 663 tys. zł w 2001 r., tj. o ponad 50%.

Źródłami finansowania deficytu budżetów 2001 r. były nadwyżki budżetowe z lat ubiegłych, przychody z zaciągniętych kredytów i pożyczek, z emisji obligacji jst, środki z prywatyzacji majątku jst, ze spłat udzielonych pożyczek oraz tzw. wolne środki stanowiące nadwyżkę środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jst, wynikające z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych.

 

Przychody i rozchody budżetu

Suma deficytów budżetów jst za 2001 rok wyniosła kwotę 3 885 446 tys. zł, zaś suma przychodów przeznaczonych na ich sfinansowanie w wysokości 7 434 210 tys. zł była wyższa od deficytu o kwotę 3 548 764 tys. zł.

 

Wielkość i struktura przychodów jst w 2001 roku

Wyszczególnienie

Przychody

tys. zł

Struktura %

Ogółem, z tego:

7 434 210

100,0

- kredyty i pożyczki

4 489 522

60,4

- spłaty pożyczek udzielonych

43 410

0,6

- nadwyżka z lat ubiegłych, w tym:

870 354

11,7

- środki na pokrycie deficytu

228 616

3,1

- papiery wartościowe

50 762

0,7

- obligacje jst

856 718

11,5

- prywatyzacja majątku jst

67 283

0,9

- inne źródła (tzw. wolne środki), w tym:

1 056 161

14,2

- środki na pokrycie deficytu

405 469

5,5

 

W przedstawionej strukturze przychodów dominowały kredyty i pożyczki udziałem przekraczającym nieznacznie 60%. Trzeba też zauważyć, że ich kwota bezwzględna przekroczyła o 604 076 tys. zł kwotę łączną deficytów budżetu. Różnica ta jest skutkiem unormowań art. 48 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, dopuszczającego zaciąganie kredytów i pożyczek oraz emisję papierów wartościowych, na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach jst. Trzeba tu wskazać, że kwota przychodów z zasady bywa wyższa od deficytu budżetu określonej jednostki samorządu terytorialnego. W praktyce spotyka się rozwiązania polegające na uchwalaniu przez organy stanowiące jst - poza kwotą deficytu - wielkości wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach. Wielkość tych ostatnich przekracza z reguły wielkość deficytu budżetu o kwotę spłat rat wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek, realizowanych w danym roku z dochodów bieżących oraz w związku z niedoborami środków wynikającymi z niewykonywania planu dochodów, które w rezultacie na koniec roku przyjmują formę kredytów spłacanych w następnym roku budżetowym, a zatem automatycznie nabierają cech kredytu długoterminowego.

Środki uzyskane z emisji obligacji jst, na poziomie 11,5%, były drugim co do wielkości źródłem przychodów uzyskanych w 2001 roku. Nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych stanowiła 11,7% a wolne środki 14,2% przychodów tego roku. Trzeba jednak zauważyć, że 26% środków z nadwyżki i prawie 40% wolnych środków, było źródłem sfinansowania deficytu budżetu. Udział środków pochodzących ze spłaty pożyczek udzielonych (0,6%) i prywatyzacji majątku jst (0,9%) w przychodach 2001 r. był nieznaczny.

 

Wielkość i struktura rozchodów jst w 2001 roku

Wyszczególnienie

Rozchody

tys. zł

struktura %

Ogółem, z tego:

2 341 743

100,0

- spłaty kredytów i pożyczek

1 880 501

80,3

- pożyczki

66 809

2,9

- lokaty w bankach

261 135

11,1

- wykup papierów wartościowych

11 760

0,5

- wykup obligacji jst

115 072

11,5

- inne cele

6 465

0,3

 

Wielkość zrealizowanych w 2001 r. rozchodów była znacznie niższa od przychodów i stanowiła 31,5% tej kwoty. W ponad 80% wygenerowały je spłaty rat wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek. Wykup obligacji jst i innych papierów wartościowych stanowił 12% kwoty łącznej rozchodów. Udział lokat terminowych w bankach stanowił ponad 11%, a pożyczek udzielonych prawie 3%.

 

Zobowiązania jst

Stan zobowiązań jst na koniec 2001 r. ukształtował się na poziomie 12 281 772 tys. zł, co w realizacji do wykonanych dochodów stanowiło 15,4%. W porównaniu z rokiem poprzednim poziom zadłużenia jst wzrósł znacznie, bo o 2,5 punktu procentowego, co odpowiada w wyrażeniu bezwzględnym kwocie 2 904 698 tys. zł.

 

Wielkość, struktura i poziom zobowiązań jst w latach 2000 i 2001

 

Wyszczególnienie

2000 r.

2001 r.

Dynamika (2001:2000) %

tys. zł

struktura %

relacja do dochodów %

tys. zł

struktura %

relacja do dochodów %

POLSKA, z tego:

9 377 074

100,0

12,9

12 281 772

100,0

15,4

131,0

- gminy

5 132 606

54,7

14,8

6 248 112

50,9

19,4

121,7

- powiaty

378 051

4,0

3,0

531 092

4,3

3,7

140,5

- miasta na prawach powiatu

3 761 800

40,1

17,3

5 209 380

42,4

22,0

141,1

- województwa samorządowe

104 618

1,2

2,8

293 188

2,4

6,4

280,2

 

Na tle średniego wskaźnika dynamiki wzrostu zobowiązań jst na poziomie 131%, ustalono najwyższe tempo wzrostu zobowiązań województw samorządowych (280%). Na drugim miejscu uplasowały się miasta na prawach powiatu i powiaty (około 141%). Najniższe tempo przyrostu odnotowano natomiast w gminach (około 122%). W strukturze tych zobowiązań, tak w 2000 r., jak i w 2001 r., zobowiązania gmin stanowią ponad połowę, a miast na prawach powiatu ponad 40% łącznych zobowiązań jst. Natomiast udział powiatów (około 4%) i województw samorządowych (ponad 2%) nie wpływa w sposób ważący na ogólne zadłużenie (tabela 2.1.7.).

Ustalone średnie relacje zobowiązań odniesione do dochodów ogółem poszczególnych stopni samorządu terytorialnego, wzrosły w 2001 r. w porównaniu do roku poprzedniego we wszystkich kategoriach podmiotów. Wielkości te zagregowane w skali kraju nie prognozują w najbliższych latach zagrożenia w zachowaniu obowiązujących w tym względzie przepisów określonych w art. 114 ustawy o finansach publicznych, dopuszczających zadłużenie do poziomu 60%. Tym nie mniej w niektórych gminach wystąpiły przypadki przekroczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia, co zostanie bliżej przedstawione w rozdziale dotyczącym budżetów gmin.

Rozważania teoretyczne dotyczące ustawowego poziomu zadłużenia jst w aspekcie wyników prowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe działalności opiniodawczej, pozwalają na postawienie tezy, że poziom 60% zadłużenia można tylko w nieznacznej części funkcjonujących jednostek uznać za racjonalny. Doświadczenia praktyczne wskazują, że w znacznej części jst zadłużenie na poziomie 30-40% wpływa paraliżująco na funkcjonowanie tych jednostek. Trzeba tu wskazać, że wydatki bieżące jst mają w zasadzie "sztywny" charakter, a ich obniżenie często jest niemożliwe. Natomiast ograniczanie wydatków inwestycyjnych, co aktualnie jest jedną z najczęściej stosowanych metod, nie może w dłuższej perspektywie znaleźć akceptacji ze strony społeczności lokalnych.

 

 

2.1.6. Podsumowanie

  1. Rok 2001 był kolejnym okresem, w którym wzrósł udział dochodów sektora samorządowego w relacji do dochodów budżetu państwa. W latach 1999-2001 wskaźnik ten wynosił odpowiednio: 51,5%, 53,5%, 56,5%. Najwyższy przyrost dochodów jst, na poziomie 3 punktów procentowych, odnotowano w roku 2001. Planowane dochody budżetu państwa zostały wykonane w kwocie 140 527 mln zł, tj. w 92,2%. W relacji do wykonania roku poprzedniego, dochody budżetu państwa wzrosły o 3,6%, co realnie oznacza spadek poniżej poziomu z 2000 r. o 1,9 punktu. Dochody budżetów jst wykonano w wysokości 79 595 mln zł (97,7% planu). W stosunku do roku poprzedniego stanowi to wzrost o 9,6% (realnie 4,1%). Relacje wynikające z porównania poziomu wykonania dochodów budżetu państwa i budżetów samorządowych potwierdzają również wyższe tempo przyrostu dochodów wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.
     

  2. Poziom wykonania planowanych dochodów budżetowych jst (97,7%) był wyższy od poziomu wykonania wydatków budżetowych o 2,9 punktu procentowego. Wpłynęło to na obniżenie relacji wykonania planowanego deficytu jednostek sektora samorządowego w stosunku do dochodów z 7,2% do 3,9%. Poziom ten był niższy o 0,3 punktu w stosunku do 2000 roku. Relatywnie najwyższy przyrost deficytu odnotowano w powiatach oraz województwach samorządowych. Natomiast kwotowo w najwyższym stopniu wzrosły deficyty miast na prawach powiatu.
     

  3. W strukturze dochodów sektora samorządowego w latach 1999-2001 dominowały dochody gmin, przy czym ich udział systematycznie malał z 49,9% do 46,9%. Natomiast wyraźną tendencję zwyżkową stwierdzono w dochodach budżetów powiatów i województw samorządowych. Udział dochodów miast na prawach powiatu utrzymywał się na poziomie zbliżonym do 30%. Wzrost udziału powiatów i województw samorządowych w strukturze dochodów sektora samorządowego był m. in. rezultatem rozszerzenia w 2001 r. realizowanych przez nie zadań publicznych oraz zwiększenia dotacji celowych.
     

  4. W strukturze dochodów jst wystąpił w latach 1999-2001 dalszy spadek dochodów własnych z poziomu 44% do 41%. W najwyższym stopniu spadek ten odnotowano w gminach (o 2 punkty procentowe) oraz w miastach na prawach powiatu (o 3 punkty). Zmianom tym towarzyszył dalszy przyrost środków transferowanych z budżetu państwa w formie dotacji celowych i subwencji ogólnej. W 2001 r. udział środków z budżetu państwa na finansowanie zadań sektora samorządowego stanowił średnio 60% dochodów ogółem i tym samym wzrósł o 3 punkty procentowe w badanym okresie. W skali kraju najniższy udział dochodów własnych w strukturze dochodów sektora samorządowego odnotowano w jednostkach samorządu terytorialnego województw: podkarpackiego (29%), lubelskiego, świętokrzyskiego i podlaskiego (po 30%) oraz warmińsko-mazurskiego (35%) i małopolskiego (37%). Natomiast najwyższy poziom dochodów własnych ustalono w jst województw: mazowieckiego (54%), śląskiego (46%) i dolnośląskiego (45%).
     

  5. Dochody budżetów jst w przeliczeniu na jednego mieszkańca, zrealizowane w 2001 r. średnio w kraju w wysokości 2 060 zł, wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim o 181 zł (tj. o 9,6%), z czego najwyższy relatywny przyrost odnotowano w województwach samorządowych (o 23 zł, czyli 24%) i powiatach (o 54 zł, tj. 17,7%). Przyrost dochodów na jednego mieszkańca w gminach należał do najniższych i wynosił 99 zł, tj. 7,8%.
     

  6. W wydatkach jst w podziale na zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w latach 1999-2001 ustalono w skali całego sektora samorządowego spadek udziału zadań własnych oraz przyrost udziału zadań zleconych. W jednostkach poszczególnych szczebli relacje te wykazywały zróżnicowane tendencje. W województwach samorządowych nastąpiło obniżenie udziału zadań własnych o 16,9 punktu (93,5% -76,6%), w związku ze znacznym rozszerzeniem od 2001 r. zadań zleconych. Natomiast w powiatach, miastach na prawach powiatu i gminach udział ten w stosunku do roku poprzedniego wzrósł odpowiednio o: 1 punkt procentowy, 0,9 punktu i 0,5 punktu. W 2001 r. środki uzyskane z budżetu państwa na realizację zadań zleconych i powierzonych przekroczyły kwotę 11 mld zł, co stanowiło prawie 14% dochodów ogółem jst.
    Ustalono również, że w badanym okresie gminy realizowały ponad połowę zadań własnych całego sektora samorządowego, a miasta na prawach powiatu około 30%. Udział jednostek pozostałych szczebli był mniej znaczący i wynosił: w powiatach 14% i w województwach samorządowych 5%.
     

  7. Kształtowanie się wydatków budżetów jst w podziale na zadania bieżące i majątkowe pozwoliło określić zwyżkową tendencję wydatków bieżących oraz malejącą wydatków majątkowych. W skali kraju w latach 1999-2001 wydatki bieżące wzrosły o 2 punkty i o tyle równocześnie obniżyły się wydatki majątkowe. W kwotach bezwzględnych wydatki bieżące w stosunku do roku poprzedniego wzrosły w 2000 r. o 9 mld zł, a w 2001 r. o 6,5 mld zł. Środki na realizację tych wydatków były pozyskiwane z różnych oszczędności i przeniesień planowanych wydatków inwestycyjnych na wydatki bieżące, co znajdowało potwierdzenie w wielu uchwałach organów samorządowych zmieniających budżety w toku ich wykonywania.
    W wydatkach bieżących szczególnie wysoki wzrost odnotowano w wydatkach na obsługę długu; wydatki te w 2001 r. w porównaniu do roku poprzedniego, wzrosły o prawie 73%. W kwocie bezwzględnej wydatkowano w 2001 r. na obsługę długu 854 mln zł, czyli o 360 mln zł więcej niż w roku poprzednim.
    Znaczny przyrost wydatków odnotowano również w odniesieniu do dotacji, którymi dofinansowywano własne jednostki organizacyjne (zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze) oraz podmioty spoza sektora finansów publicznych, którym zlecano wykonanie części zadań własnych.
    Godnym uwagi jest obniżenie w 2001 r. tempa przyrostu wynagrodzeń w sektorze samorządowym; podczas gdy wydatki bieżące w stosunku do roku 2000 wzrosły o 10,3%, to wydatki na wynagrodzenia i pochodne wzrosły o 6%. Można to m. in. uznać za skutek wprowadzenia przepisów ograniczających wynagrodzenia dla członków zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych podmiotów samorządowych.
     

  8. Z porównania wydatków jst zrealizowanych w latach 1999-2001 w wybranych działach klasyfikacji budżetowej wynika, że największy udział w wydatkach budżetów samorządowych miały wydatki na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opieką wychowawczą, dochodzące corocznie do 40%. W kwocie bezwzględnej wydatki te w 2001 r. przekroczyły 31,5 mld zł; natomiast część oświatowa subwencji ogólnej przyznana w 2001 r. gminom, powiatom, miastom na prawach powiatu i województwom samorządowym wynosiła nieco powyżej 22 mld zł. Omawiane zadania były również dofinansowywane dotacjami celowymi z budżetu państwa. Bezsprzecznym jest jednak, że zadania te były w znacznym stopniu finansowane środkami własnymi jst.
    Na uwagę zasługuje także udział wydatków na zadania z zakresu opieki społecznej, który w 2001 r. wzrósł do 11,4% wydatków ogółem, czyli o 0,7 punktu (1,3 mld zł) w stosunku do roku poprzedniego. Znaczny przyrost wydatków ustalono również w dziale - Transport i łączność. Wydatki te wzrosły do 12,9% wydatków ogółem, o 5 punktów procentowych (tj. 4,7 mld zł). W zasadniczej części wydatki te finansował
    y zadania z zakresu modernizacji i budowy dróg.
    Udział wydatków na administrację publiczną obniżył się w 2001 r. do poziomu 9,7%, czyli o 0,5 punktu w porównaniu z rokiem poprzednim, co w kwocie bezwzględnej stanowiło ponad 240 mln zł. Zasadniczą przyczyną ich spadku było ograniczenie wydatków na wynagrodzenia.
     

  9. Wydatki jst w skali kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosły w 2001 r. w porównaniu z rokiem poprzednim średnio o 181 zł. Z kwoty tej na wydatki bieżące przypada 166 zł, a na wydatki majątkowe 15 zł. Na uwagę zasługuje obniżenie wydatków majątkowych na jednego mieszkańca gmin o 3 zł w stosunku do roku 2000. Odnotowano spadek wydatków inwestycyjnych w gospodarce komunalnej. Realizację części tych zadań wstrzymano i przesunięto na lata następne, co może mieć wpływ na opóźnienie w rozwoju pewnych regionów.
     

  10. Wynik budżetów jst stanowiący per saldo deficyt wyniósł w 2001 r. 3,1 mld zł i tym samym utrzymał się na poziomie roku poprzedniego. Stan ten był m. in. wynikiem bardziej ostrożnej polityki w zakresie zaciągania kredytów i obostrzenia rygorów finansowych w znacznej części jednostek. Jednocześnie trudna sytuacja finansowa zmuszała niektóre jst do korzystania z przychodów zwrotnych w formie kredytów i pożyczek oraz emisji obligacji komunalnych. Ustalono, że obniżeniu liczby podmiotów, których wynik budżetu miał charakter deficytowy, towarzyszył wzrost średniej wielkości deficytu jednostkowego. W 2001 r. średni jego poziom wzrósł do kwoty 2,3 mln zł, czyli o 26%. W gminach wynosił on średnio 1,3 mln zł, natomiast w miastach na prawach powiatu wyniósł ponad 3,1 mln zł. Deficyt jednostkowy powiatów i województw samorządowych był zbliżony do poziomu deficytu gmin.
     

  11. W 2001 r. zobowiązania jst w relacji do dochodów wykonanych stanowiły 15,4% i w porównaniu do roku poprzedniego wzrosły o 2,5 punktu (tj. 2,9 mld zł). Prawie w 80% zobowiązania te wynikały z zaciągniętych kredytów i pożyczek, w 14% z wyemitowanych papierów wartościowych oraz w około 6% z zobowiązań wymagalnych, w większości z tytułu dostaw towarów i usług. Wierzycielami tych zobowiązań w 98% były podmioty krajowe, a w pozostałej części podmioty zagraniczne - międzynarodowe instytucje finansowe. W zobowiązaniach wobec wierzycieli krajowych dominowały banki komercyjne (60%). Jednostki samorządu terytorialnego udzielały również poręczeń, których łączna kwota na koniec 2001 r. wyniosła 734 mln zł, w tym zobowiązania wymagalne stanowiły 7,2 mln zł (z czego 1/3 dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych). W badanym okresie wartość udzielonych poręczeń wzrosła o 163,8 mln zł, co stanowiło 22% ich łącznej kwoty. Jednocześnie w 2001 r. poręczyciele (jst) spłacili za dłużników kwotę 8,1 mln zł zobowiązań, a odzyskali 1,5 mln zł.

<początek strony>


<< | Strona główna | >>


• Sytuacja jednostek samorządu terytorialnego w 2001 r •
• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3. Związki międzygminne •
• 4.1. Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych •
• 4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej •
• 4.3. Kontrola wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów •
• 4.4. Kontrola przejęcia mienia Skarbu Państwa przez samorządy województw •
• 4.5. Kontrola gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst