Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

4.3. Kontrola wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów przez jednostki samorządu terytorialnego

 

4.3.1. Informacje ogólne

4.3.2. Ustalenia kontroli

4.3.3. Podsumowanie

 

 

4.3.1. Informacje ogólne

 

Kombatantami są osoby, które brały udział w wojnach, działaniach zbrojnych i powstaniach narodowych, wchodząc w skład formacji wojskowych lub organizacji walczących o suwerenność i niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej - art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Zgodnie z art. 19 tej ustawy kombatantom i innym osobom uprawnionym znajdującym się w trudnych warunkach materialnych oraz w związku z zaistnieniem zdarzeń losowych - może być przyznana doraźna lub okresowa pomoc pieniężna, która stanowi zadanie zlecone gminie. Przyznaje i udziela ją kierownik ośrodka pomocy społecznej działający z upoważnienia rady gminy. Finansowanie niektórych świadczeń dokonywane jest ze środków Państwowego Funduszu Kombatantów, którego dysponentem jest kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Środki z funduszu, przeznaczone na pomoc realizowaną przez kierownika ośrodka pomocy społecznej, kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przekazuje na rachunki budżetów gmin.

 

 

4.3.2. Ustalenia kontroli

 

Regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły w 2001 roku kontrole koordynowane w zakresie prawidłowości wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów. Kontrole dotyczyły roku 2000 i objęły 229 ośrodków pomocy społecznej, w tym:

Wszystkie kontrolowane gminy posiadały zawarte porozumienia z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na wykonanie zadania zleconego. W porozumieniach określono terminy wpłaty II, III i IV raty środków na rachunek bankowy gminy (termin przekazania pierwszej raty określony został do 15 lutego każdego roku - art. 23 ust. 3a ustawy).

Przeprowadzone kontrole wykazały, że w 33 jednostkach nie prowadzono ewidencji osób uprawnionych do korzystania z pomocy finansowej Państwowego Funduszu Kombatantów.

Pomoc społeczna udzielana była dla: kombatantów - przez 220 ośrodków, wdów lub wdowców po byłych kombatantach - przez 227 ośrodków.

W 8 ośrodkach kontrola dokumentacji wykazała udzielanie pomocy dla inwalidów wojennych, a w 4 ośrodkach dla żołnierzy ociemniałych przez Związek Inwalidów Wojennych RP oraz Związek Ociemniałych Żołnierzy RP zgodnie z § 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 17 kwietnia 1998 r. w sprawie kryteriów, form i trybu przyznawania i udzielania pomocy pieniężnej z Państwowego Funduszu Kombatantów.

W 5 przypadkach kierownicy ośrodków pomocy społecznej przyznali pomoc finansową osobom nieuprawnionym. W pozostałych przypadkach pomoc przyznano osobom upoważnionym, którą wypłacano na podstawie list płac, dowodów wypłaty lub przelewów na konta osobiste.

Pomoc pieniężna przyznawana była, jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby uprawnionej spełniał warunki § 3 ww. rozporządzenia.

W przeważającej części przypadków skontrolowanych przez regionalne izby obrachunkowe spełniane były kryteria przyznawania pomocy określone w § 5 tego rozporządzenia. Do wniosków o przyznanie pomocy finansowej dołączane były: kserokopie zaświadczeń o przyznaniu uprawnień kombatanckich i kserokopie zaświadczeń o uprawnieniach wdowca lub wdowy pozostającej po kombatancie, potwierdzonych za zgodność z oryginałem, zgodę osoby uprawnionej oraz dokumenty stanowiące podstawę ustalenia stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, w tym:

Około 50% kontrolowanych ośrodków pomocy społecznej dodatkowo sprawdzało, czy osoba ubiegająca się o przyznanie pomocy posiada legitymację stowarzyszeń kombatanckich. Dokument ten nie może być wymagany przy udzielaniu pomocy finansowej. Jest tylko dokumentem stwierdzającym przynależność do jednego ze stowarzyszeń.

Zdecydowanie częściej stosowano formy pomocy doraźnej - jednorazowej niż okresowej.

Środki z Państwowego Funduszu Kombatantów przeznaczone na pomoc dla kombatantów wpływały na rachunek bieżący gminy. Jednakże tylko w połowie skontrolowanych przypadków stwierdzono terminowe wpływy na ten rachunek. Środki te ujmowane były w planach finansowych gmin po stronie dochodów (i wydatków) jako dotacje otrzymane z funduszy celowych w dz. 86 - Opieka społeczna rozdz. 8695 - Pozostała działalność. Podobnie ujmowane były w sprawozdaniach Rb-25 - o dochodach budżetowych (miesięcznych) i o wydatkach budżetowych (miesięcznych) oraz Rb-27 - o dochodach budżetowych (półrocznych i rocznych) i Rb-28 - o wydatkach budżetowych (półrocznych i rocznych).

 

 

4.3.3. Podsumowanie

 

        Środki Państwowego Funduszu Kombatantów wykorzystywane były zgodnie z przeznaczeniem. Tylko w 5 przypadkach - na 229 kontrolowanych jednostek - ich kierownicy przyznali pomoc finansową osobom nieupoważnionym.
        Ośrodki pomocy społecznej zdecydowanie częściej stosowały formę pomocy doraźnej niż okresowej, co wynikało, w dużej mierze, z nieterminowego przekazywania na rachunek gminy środków z Funduszu. Terminowe przekazywanie środków z Funduszu na rachunki gmin stwierdzono tylko w połowie kontrolowanych jedno
stek.

<początek strony>


<< | Strona główna | >>


• Sytuacja jednostek samorządu terytorialnego w 2001 r •
• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3. Związki międzygminne •
• 4.1. Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych •
• 4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej •
• 4.3. Kontrola wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów •
• 4.4. Kontrola przejęcia mienia Skarbu Państwa przez samorządy województw •
• 4.5. Kontrola gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst