Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej
4.2.1. Zasady funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych
4.2.2. Kontrola finansowania ochrony przeciwpożarowej
4.2.3. Finansowanie ochotniczych straży pożarnych przez budżet państwa
4.2.5. Wydatki gmin na ochotnicze straże pożarne w skali kraju w latach 2000 i 2001
4.2.1. Zasady funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych
Zapewnienie ochrony przeciwpożarowej swoim mieszkańcom należy do ważniejszych zadań gminy. Jako jedna ze zbiorowych potrzeb tej wspólnoty została wymieniona w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym.
Wśród wielu jednostek ochrony przeciwpożarowej ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej w art. 15 ust. 6 wymienia również ochotnicze straże pożarne. Zgodnie z art. 19 ust. 1 tej ustawy ochotnicza straż pożarna (OSP) i związek ochotniczych straży pożarnych funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.
W myśl art. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach - OSP jako stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem, którego działalność podstawowa jest działalnością niezarobkową opartą o pracę społeczną swoich członków. Nie wyklucza to jednak możliwości zatrudniania pracowników do prow
adzenia swoich spraw. Grupa osób pragnąca założyć stowarzyszenie zobowiązana jest do uchwalenia jego statutu i wybrania komitetu założycielskiego (art. 9 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Komitet założycielski składa do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację zgodnie z wymogami art. 12 ustawy. Szczegółowe zadania i organizację OSP określa statut. Wszelkie sprawy dotyczące ochrony przeciwpożarowej, które zawarte zostały w statucie, wymagają uzgodnienia z komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej właściwym ze względu na teren działania (art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej).OSP jako stowarzyszenie podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, w wyniku czego uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność (art. 8 i 17 us
tawy Prawo o stowarzyszeniach).Powstawanie majątku stowarzyszenia, w tym OSP, zostało opisane w rozdziale 4 ww. ustawy. Może on być tworzony ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej OSP służyć ma tylko realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
OSP powołana jest nie tylko do walki z pożarami, ale również z klęskami żywiołowymi lub innymi zagrożeniami, jakie mogą wystąpić na terenie jej działania (art. 19 ust. 1a ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Od członków OSP oczekuje się pomocy również bezpośrednio po pożarze, powodzi czy wichurze. OSP jest jednostką umu
ndurowaną, dysponującą specjalistycznym sprzętem. Koszty związane z wyposażeniem, utrzymaniem, wyszkoleniem i zapewnieniem gotowości bojowej oraz ubezpieczeniem członków OSP ponosi gmina (art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Budżet państwa natomiast uczestniczy w kosztach funkcjonowania jednostek OSP tylko, jeżeli działają one w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego lub w ramach zadań zleconych gminom. Nieodpłatne są szkolenia członków OSP, do prowadzenia których zobowiązana jest Państwowa Straż Pożarna.Terenem własnego działania jednostek OSP jest teren gminy, w której zostały utworzone, ale może być to również obszar sąsiadujących ze sobą gmin. Wójtowie tych samorządów ustalają go w porozumieniu z komendantem powiatowym zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 sierpnia 1998 r. w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego d
ziałania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów.
4.2.2. Kontrola finansowania ochrony przeciwpożarowej
Ze względu na znaczenie, jakie w działalności samorządów gminnych odgrywa realizacja ochrony przeciwpożarowej, regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły - w ramach kontroli koordynowanych - kontrole w skali całego kraju dotyczące zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Celem kontroli było:
identyfikacja problemów związanych z wykonywaniem zadań wynikających z obowiązku ustawowego finansowania kosztów funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej,
ustalenie prawidłowości finansowania z budżetu gminy zadań ochotniczej straży pożarnej,
zbadanie, na czym polegają nieprawidłowości w zakresie organizacji i przyjętych form finansowania wydatków poniesionych na OSP.
Tematyka kontroli obejmowała: sprawy organizacyjne, gospodarkę środkami rzeczowymi oraz koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane z budżetu gminy.
Skontrolowano 216 samorządów gminnych, co stanowiło 8,9% gmin działających na terenie kraju, w tym: 26 gmin miejskich, 36 miejsko-gminnych i 154 wiejskich. Kontrolą objęto okres 2000 roku. Kontrole wykazały, że w rejonie działania kontrolowanych gmin funkcjonowało 1370 OSP.
Kontrola dokumentacji wykazała, że organy gmin nie skorzystały z możliwości, jaką dawał art. 17 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej do wydania zarządzeń tworzących jednostki ochrony przeciwpożarowej, takich jak np. gminna zawodowa straż pożarna czy terenowa służba ratownicza (art. 15 pkt 4 i 5 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). W związku z tym nie określono również organizacji ani szczegółowych zasad funkcjonowania tych jednostek. Komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej zatrudniono w 11
1 gminach.W wyniku kontroli stwierdzono również, że 197 OSP (ok. 14%) nie było zarejestrowanych w Sądzie Rejestrowym - do czego zobowiązywał art. 12 Prawa o stowarzyszeniach, w tym 157 OSP, które nie znalazły się w rejestrach prowadzonych przed wejściem w życie tej ustawy przez terenowe organy administracji państwowej. Rejestry te powinny być, zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz art. 40 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej przekazane sądom rejestrowym przez powiaty jako org
any nadzorujące (art. 8 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach) w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Ponadto nie stwierdzono funkcjonowania OSP w uproszczonej formie stowarzyszenia, tzn. stowarzyszenia zwykłego nie posiadającego osobowości prawnej (art. 40 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).Wszystkie OSP działające na terenie gmin objętych kontrolą posiadały statuty. Jedynie w 130 przypadkach statuty OSP w części dotyczącej ochrony przeciwpożarowej nie były uzgadniane z komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej, czego wymaga art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
Komendanci rejonowej (powiatowej) Państwowej Straży Pożarnej, na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 września 1998 r. w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego włączyli do systemu 165 OSP, co stanowi 12% OSP z rejonu kontrolowanych gmin
. Włączenie do systemu zostało poprzedzone zawarciem porozumienia pomiędzy komendantem Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej i wójtem lub burmistrzem, natomiast ww. rozporządzenie w § 3 ust. 1 określa, że porozumienie to powinno być zawarte z podmiotem tworzącym jednostkę oraz z tą jednostką.Kontrola gospodarowania środkami rzeczowymi będącymi w dyspozycji OSP, które działały na terenie kontrolowanych gmin, obejmowała: grunty, budynki, samochody bojowe, środki trwałe o wartości powyżej 3 500 zł oraz pozostały sprzęt niezbędny do utrzymania OSP w gotowości bojowej (np.: ratowniczo-gaśniczy, środki łączności). Wykazała ona, że udokumentowana ich wartość wynosiła 102 819 346 zł, co przedstawia poniższa tabela.
Środki rzeczowe będące w dyspozycji OSP działających na terenie kontrolowanych gmin
Środki rzeczowe |
Liczba OSP |
Wartość w zł |
Grunty |
598 |
3 839 546 |
Budynki |
983 |
51 488 754 |
Samochody |
888 |
35 291 527 |
Pozostałe środki trwałe |
293 |
3 524 240 |
Pozostały majątek |
1 088 |
8 675 279 |
Razem |
3 850 |
102 819 346 |
Przeprowadzone kontrole wykazały, że w szeregu gminach nie prowadzono ewidencji gruntów oraz pozostałego majątku przekazywanego dla OSP.
Kontrole wykazały, że poszczególne OSP w różny sposób gospodarowały swoim majątkiem. Wartość środków rzeczowych, w zależności od formy gospodarowania nimi przez OSP, przedstawia poniższa tabela:
Wartość środków rzeczowych w zależności od formy gospodarowania nimi przez OSP (w zł)
Rodzaj środków rzeczowych |
Ogółem |
Forma gospodarowania |
|||
najem |
użytkowanie |
używanie |
użytkowanie bezumowne |
||
Grunty |
2 979 281 |
- |
420 000 |
63 257 |
2 496 024 |
Budynki |
45 623 424 |
926 286 |
4 300 762 |
5 060 605 |
35 335 771 |
Samochody |
33 612 634 |
342 233 |
2 644 720 |
7 375 675 |
23 250 006 |
Pozostałe środki trwałe |
3 471 561 |
23 141 |
490 981 |
569 166 |
2 388 273 |
Pozostały majątek |
8 355 439 |
35 727 |
711 061 |
1 509 395 |
6 099 256 |
Razem |
94 042 339 |
1 327 387 |
8 567 524 |
14 578 098 |
69 569 330 |
Struktura % |
100,0 |
1,4 |
9,1 |
15,5 |
74,0 |
Powszechną formą zagospodarowania przez OSP środków rzeczowych będących własnością gminy jest użytkowanie bezumowne. Stanowi 74% ich wartości.
Jednostki gospodarują też własnym majątkiem, nie zawsze ujętym w całości w ewidencji OSP. Środki rzeczowe będące własnością OSP ujmowane były w ewidencji dotyczącej tylko OSP prowadzonej w urzędach gmin. Pozostałe środki rzeczowe zaewidencjonowane były w urządzeniach księgowych gmin.
Środki rzeczowe stanowiące własność OSP występują najczęściej w jednostkach działających na terenie województwa małopolskiego i śląskiego.
Podstawowym sprzętem umożliwiającym dotarcie drużyny OSP do miejsca pożaru jest samochód bojowy, który posiada 888 jednostek, tj. około 65% jednostek OSP działających na terenie kontrolowanych gmin. Biorąc pod uwagę średnią wartość pojazdów wraz z wyposażeniem, która wynosi 39 743 zł należy stwierdzić, że sprzęt jest przestarzały i wysłużony.
Kontrolowane gminy ponosiły różnego rodzaju wydatki rzeczowe i osobowe na rzecz OSP. Wydatki na rzecz OSP ponoszone przez kontrolowane gminy przedstawia poniższe zestawienie.
Wydatki ponoszone na rzecz OSP przez kontrolowane gminy
Lp. |
Rodzaj wydatków |
Liczba jednostek OSP |
Wydatki w zł |
Struktura w % |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
I . Wydatki rzeczowe, z tego |
5 709 |
7 165 235 |
100,0 |
||
1. |
Remonty obiektów |
499 |
2 249 542 |
31,4 |
|
2. |
Remonty samochodów |
623 |
1 255 902 |
17,5 |
|
3 |
Remonty sprzętu przeciwpożarowego |
512 |
345 596 |
4,8 |
|
4 |
Zakupy paliw płynnych |
1 212 |
1 325 786 |
18,5 |
|
5 |
Zakupy sprzętu przeciwpożarowego |
643 |
972 989 |
13,6 |
|
6 |
Zakupy umundurowania |
530 |
610 873 |
8,5 |
|
7 |
Ubezpieczenia członków OSP |
1 287 |
339 863 |
4,7 |
|
8 |
Badania lekarskie |
403 |
64 684 |
1,0 |
|
II. Wydatki osobowe, z tego: |
1 761 |
3 873 055 |
100,0 |
||
1. |
Wynagrodzenia kierowców samochodów |
951 |
2 836 760 |
73,2 |
|
2. |
Wynagrodzenie komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej |
x |
324 182 |
8,4 |
|
3. |
Ekwiwalent członków OSP za udział: |
w akcjach |
489 |
602 192 |
15,6 |
w szkoleniach |
321 |
109 921 |
2,8 |
Przeprowadzone badania wydatków, jakie ponoszą gminy na rzecz OSP wykazały, że najwięcej środków wydatkowanych było z tytułu: remontów obiektów, remontów samochodów, zakupu paliw płynnych i zakupu sprzętu specjalistycznego.
W wyniku kontroli gospodarki paliwami można stwierdzić, że ustalano normy zużycia paliw oraz dokonywano rozliczeń zakupywanych paliw wg tych norm.
Wydatki osobowe, jakie gminy ponosiły na rzecz OSP obejmowały: wynagrodzenia kierowców wozów bojowych, wynagrodzenia komendanta straży zatrudnionego w gminie oraz ekwiwalenty członków OSP za udział w akcjach i szkoleniach. W 2000 roku wydatki te zamknęły się kwotą 3 873 055 zł. Wypłata wynagrodzeń kierowcom i komendantom odbywała się w formie ryczałtu lub w oparciu o umowę o pracę w przypadku pierwszych albo w formie ryczałtu w przypadku drugim.
4.2.3. Finansowanie ochotniczych straży pożarnych przez budżet państwa
OSP finansowane były również z budżetu państwa. Były to jednostki włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Uzyskały one środki w wysokości 740 962 zł z przeznaczeniem na:
Wyszczególnienie |
Liczba OSP |
Kwota w zł |
Struktura % |
zakup paliwa płynnego |
10 |
19 373 |
2,61 |
zakup olejów |
9 |
718 |
0,10 |
zakup gaśniczych środków chemicznych |
6 |
5 359 |
0,72 |
zakup specjalistycznej odzieży ochronnej |
62 |
207 136 |
27,96 |
remont środków transportowych |
21 |
64 304 |
8,68 |
zakup urządzeń sprzętu ppoż. |
80 |
444 072 |
59,93 |
Razem |
188 |
740 962 |
100,00 |
Ponadto budżet państwa przekazał ośmiu jednostkom kwotę 96 429 zł na realizację zadań zleconych, tj. z tytułu udziału w krajowym ratownictwie. Natomiast Zarządy Wojewódzkiego Związku OSP przekazały dla 19 jednostek OSP kwotę 309 429 zł na karosaż (doposażenie samochodów pożarniczych w sprzęt specjalistyczny) oraz 12 jednostkom kwotę 180 754 zł na budowę i modernizację strażnic.
Niezależnie od wydatków budżetowych, jakie ponosiły gminy na rzecz OSP (rozdział 75412) związanych z podstawową ich działalnością określoną w statutach, finansowały one również koszty działalności nie związanej z utrzymaniem gotowości bojowej ujmowane w wydatkach na oświatę (dział 801), na opiekę społeczną (dział 853) i na kulturę (dział 921), np.:
organizowanie imprez rocznicowych,
propagowanie wiedzy o ochronie przeciwpożarowej,
organizowanie festynów a w tym konkursów z wiedzy o pożarnictwie w szkołach i środowiskach wiejskich,
zakup sztandarów,
integrowanie środowiska OSP poprzez udział w zawodach wojewódzkich i krajowych.
Wydatki na ww. cele wyniosły w badanych gminach 1 063 904 zł i przedstawiały się następująco:
Wyszczególnienie |
Wydatki |
Zakup sztandaru ochotniczej straży pożarnej |
24 212 |
Zakup instrumentów muzycznych dla orkiestry OSP |
48 260 |
Wynagrodzenie dyrygentów OSP |
62 504 |
Organizowanie imprez rocznicowych OSP |
70 982 |
Konkursy plastyczne "Młodzież zapobiega pożarom" |
12 761 |
Obozy szkoleniowo - wypoczynkowe |
76 006 |
Inne cele |
769 179 |
Razem |
1 063 904 |
W związku z powyższym należy stwierdzić, że działalność OSP nie ogranicza się tylko do zapewnienia ochrony przeciwpożarowej. Spełnia także inne ważne funkcje dla społeczności lokalnej, takie jak aktywizacja i integracja środowiska - co przejawia się w organizowaniu wspólnych festynów i konkursów służących wymianie doświadczeń, edukacja mieszkańców wsi poprzez propagowanie wiedzy o ochronie przeciwpożarowej oraz funkcja kultur
otwórcza i wychowawcza - polegająca m.in. na organizowaniu imprez rocznicowych z udziałem orkiestr.
4.2.5. Wydatki gmin na ochotnicze straże pożarne w skali kraju w latach 2000 i 2001
Na podstawie danych ze sprawozdań z wykonania budżetu porównano udział w wydatkach na OSP w wydatkach ogółem gmin w latach 2000 i 2001. Wydatki gmin i wydatki na OSP w skali kraju w roku 2000 przedstawia poniższa tabela:
Wydatki gmin w porównaniu z wydatkami na OSP w skali kraju w 2000 r.
Województwa |
Wydatki w tys. zł |
% 3:2 |
Wydatki na OSP na 1 mieszkańca w zł |
|
ogółem |
w tym na OSP |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Polska |
36 210 759 |
210 585 |
0,6 |
7,7 |
Dolnośląskie |
2 741 233 |
11 248 |
0,4 |
5,6 |
Kujawsko - pomorskie |
1 553 510 |
9 459 |
0,6 |
7,4 |
Lubelskie |
1 831 273 |
17 582 |
1,0 |
10,5 |
Lubuskie |
994 184 |
6 026 |
0,6 |
7,7 |
Łódzkie |
1 966 844 |
16 242 |
0,8 |
9,4 |
Małopolskie |
2 626 171 |
21 940 |
0,8 |
9,6 |
Mazowieckie |
8 945 584 |
27 226 |
0,3 |
6,0 |
Opolskie |
1 126 969 |
9 161 |
0,8 |
9,6 |
Podkarpackie |
2 057 865 |
15 185 |
0,7 |
8,5 |
Podlaskie |
916 578 |
8 888 |
1,0 |
11,1 |
Pomorskie |
1 720 369 |
8 667 |
0,5 |
6,5 |
Śląskie |
2 354 398 |
15 584 |
0,7 |
7,8 |
Świętokrzyskie |
1 256 422 |
8 507 |
0,7 |
7,6 |
Warmińsko-mazurskie |
1 427 151 |
7 547 |
0,5 |
6,5 |
Wielkopolskie |
3 107 852 |
19 116 |
0,6 |
7,6 |
Zachodniopomorskie |
1 584 356 |
8 206 |
0,5 |
7,1 |
Dane za 2001 rok przedstawiają się podobnie. Wydatki gmin ogółem wyniosły 38 567 971 tys. zł, natomiast na OSP 218 662 tys. zł, co powoduje, że pozostałe wskaźniki są porównywalne i świadczy o stabilnym finansowaniu OSP przez gminy.
Koszty wyposażenia, wyszkolenia, zapewnienia gotowości bojowej, umundurowania i ubezpieczenia członków OSP oraz wynagrodzenie komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, które ponosi gmina winny być ewidencjonowane i rozliczane w księgowych urządzeniach gminnych. Również w gminie powinny być ewidencjonowane i rozliczane inne koszty funkcjonowania OSP, związane z ochroną przeciwpożarową, finansowane z budżetu państwa, na zadania zlecone gminom (nie OSP).
Ekwiwalent należny za udział w akcjach i szkoleniach oraz jego wysokość zostały jasno określone w art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Obowiązujące przepisy nie regulują natomiast jednoznacznie sposobu wynagradzania kierowców-mechaników. Z uwagi na konieczność utrzymania w got
Należałoby zwrócić uwagę na przepisy § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, który uzależnia włączenie jednostki OSP do systemu od zawarcia porozumienia między komendantem powiatowym Państwowej Straży
Brak gminnych zawodowych straży pożarnych, których utworzenie umożliwia ustawa o ochronie przeciwpożarowej, może świadczyć o tym, że działalność OSP zaspokaja potrzeby bezpieczeństwa społeczności lokalnej w zakresie ochrony przed pożarami i innymi zdarzeniami zagrażającymi zdrowiu, życiu bądź mie
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•