Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej

 

4.2.1. Zasady funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych

4.2.2. Kontrola finansowania ochrony przeciwpożarowej

4.2.3. Finansowanie ochotniczych straży pożarnych przez budżet państwa

4.2.4. Finansowanie działalności nie związanej z utrzymaniem gotowości bojowej ochotniczych straży pożarnych

4.2.5. Wydatki gmin na ochotnicze straże pożarne w skali kraju w latach 2000 i 2001

4.2.6. Podsumowanie

 

 

4.2.1. Zasady funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych

 

Zapewnienie ochrony przeciwpożarowej swoim mieszkańcom należy do ważniejszych zadań gminy. Jako jedna ze zbiorowych potrzeb tej wspólnoty została wymieniona w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym.

Wśród wielu jednostek ochrony przeciwpożarowej ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej w art. 15 ust. 6 wymienia również ochotnicze straże pożarne. Zgodnie z art. 19 ust. 1 tej ustawy ochotnicza straż pożarna (OSP) i związek ochotniczych straży pożarnych funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.

W myśl art. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach - OSP jako stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem, którego działalność podstawowa jest działalnością niezarobkową opartą o pracę społeczną swoich członków. Nie wyklucza to jednak możliwości zatrudniania pracowników do prowadzenia swoich spraw. Grupa osób pragnąca założyć stowarzyszenie zobowiązana jest do uchwalenia jego statutu i wybrania komitetu założycielskiego (art. 9 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Komitet założycielski składa do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację zgodnie z wymogami art. 12 ustawy. Szczegółowe zadania i organizację OSP określa statut. Wszelkie sprawy dotyczące ochrony przeciwpożarowej, które zawarte zostały w statucie, wymagają uzgodnienia z komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej właściwym ze względu na teren działania (art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej).

OSP jako stowarzyszenie podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, w wyniku czego uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność (art. 8 i 17 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Powstawanie majątku stowarzyszenia, w tym OSP, zostało opisane w rozdziale 4 ww. ustawy. Może on być tworzony ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej OSP służyć ma tylko realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

OSP powołana jest nie tylko do walki z pożarami, ale również z klęskami żywiołowymi lub innymi zagrożeniami, jakie mogą wystąpić na terenie jej działania (art. 19 ust. 1a ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Od członków OSP oczekuje się pomocy również bezpośrednio po pożarze, powodzi czy wichurze. OSP jest jednostką umundurowaną, dysponującą specjalistycznym sprzętem. Koszty związane z wyposażeniem, utrzymaniem, wyszkoleniem i zapewnieniem gotowości bojowej oraz ubezpieczeniem członków OSP ponosi gmina (art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Budżet państwa natomiast uczestniczy w kosztach funkcjonowania jednostek OSP tylko, jeżeli działają one w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego lub w ramach zadań zleconych gminom. Nieodpłatne są szkolenia członków OSP, do prowadzenia których zobowiązana jest Państwowa Straż Pożarna.

Terenem własnego działania jednostek OSP jest teren gminy, w której zostały utworzone, ale może być to również obszar sąsiadujących ze sobą gmin. Wójtowie tych samorządów ustalają go w porozumieniu z komendantem powiatowym zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 sierpnia 1998 r. w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów.

 

 

4.2.2. Kontrola finansowania ochrony przeciwpożarowej

 

Ze względu na znaczenie, jakie w działalności samorządów gminnych odgrywa realizacja ochrony przeciwpożarowej, regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły - w ramach kontroli koordynowanych - kontrole w skali całego kraju dotyczące zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Celem kontroli było:

Tematyka kontroli obejmowała: sprawy organizacyjne, gospodarkę środkami rzeczowymi oraz koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane z budżetu gminy.

Skontrolowano 216 samorządów gminnych, co stanowiło 8,9% gmin działających na terenie kraju, w tym: 26 gmin miejskich, 36 miejsko-gminnych i 154 wiejskich. Kontrolą objęto okres 2000 roku. Kontrole wykazały, że w rejonie działania kontrolowanych gmin funkcjonowało 1370 OSP.

Kontrola dokumentacji wykazała, że organy gmin nie skorzystały z możliwości, jaką dawał art. 17 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej do wydania zarządzeń tworzących jednostki ochrony przeciwpożarowej, takich jak np. gminna zawodowa straż pożarna czy terenowa służba ratownicza (art. 15 pkt 4 i 5 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). W związku z tym nie określono również organizacji ani szczegółowych zasad funkcjonowania tych jednostek. Komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej zatrudniono w 111 gminach.

W wyniku kontroli stwierdzono również, że 197 OSP (ok. 14%) nie było zarejestrowanych w Sądzie Rejestrowym - do czego zobowiązywał art. 12 Prawa o stowarzyszeniach, w tym 157 OSP, które nie znalazły się w rejestrach prowadzonych przed wejściem w życie tej ustawy przez terenowe organy administracji państwowej. Rejestry te powinny być, zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz art. 40 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej przekazane sądom rejestrowym przez powiaty jako organy nadzorujące (art. 8 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach) w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Ponadto nie stwierdzono funkcjonowania OSP w uproszczonej formie stowarzyszenia, tzn. stowarzyszenia zwykłego nie posiadającego osobowości prawnej (art. 40 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Wszystkie OSP działające na terenie gmin objętych kontrolą posiadały statuty. Jedynie w 130 przypadkach statuty OSP w części dotyczącej ochrony przeciwpożarowej nie były uzgadniane z komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej, czego wymaga art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Komendanci rejonowej (powiatowej) Państwowej Straży Pożarnej, na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 września 1998 r. w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego włączyli do systemu 165 OSP, co stanowi 12% OSP z rejonu kontrolowanych gmin. Włączenie do systemu zostało poprzedzone zawarciem porozumienia pomiędzy komendantem Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej i wójtem lub burmistrzem, natomiast ww. rozporządzenie w § 3 ust. 1 określa, że porozumienie to powinno być zawarte z podmiotem tworzącym jednostkę oraz z tą jednostką.

Kontrola gospodarowania środkami rzeczowymi będącymi w dyspozycji OSP, które działały na terenie kontrolowanych gmin, obejmowała: grunty, budynki, samochody bojowe, środki trwałe o wartości powyżej 3 500 zł oraz pozostały sprzęt niezbędny do utrzymania OSP w gotowości bojowej (np.: ratowniczo-gaśniczy, środki łączności). Wykazała ona, że udokumentowana ich wartość wynosiła 102 819 346 zł, co przedstawia poniższa tabela.

 

Środki rzeczowe będące w dyspozycji OSP działających na terenie kontrolowanych gmin

Środki rzeczowe

Liczba OSP

Wartość w zł

Grunty

598

3 839 546

Budynki

983

51 488 754

Samochody

888

35 291 527

Pozostałe środki trwałe

293

3 524 240

Pozostały majątek

1 088

8 675 279

Razem

3 850

102 819 346

 

Przeprowadzone kontrole wykazały, że w szeregu gminach nie prowadzono ewidencji gruntów oraz pozostałego majątku przekazywanego dla OSP.

Kontrole wykazały, że poszczególne OSP w różny sposób gospodarowały swoim majątkiem. Wartość środków rzeczowych, w zależności od formy gospodarowania nimi przez OSP, przedstawia poniższa tabela:

 

Wartość środków rzeczowych w zależności od formy gospodarowania nimi przez OSP (w zł)

Rodzaj środków rzeczowych

 

Ogółem

Forma gospodarowania

najem

użytkowanie

używanie

użytkowanie bezumowne

Grunty

2 979 281

-

420 000

63 257

2 496 024

Budynki

45 623 424

926 286

4 300 762

5 060 605

35 335 771

Samochody

33 612 634

342 233

2 644 720

7 375 675

23 250 006

Pozostałe środki trwałe

3 471 561

23 141

490 981

569 166

2 388 273

Pozostały majątek

8 355 439

35 727

711 061

1 509 395

6 099 256

Razem

94 042 339

1 327 387

8 567 524

14 578 098

69 569 330

Struktura %

100,0

1,4

9,1

15,5

74,0

 

Powszechną formą zagospodarowania przez OSP środków rzeczowych będących własnością gminy jest użytkowanie bezumowne. Stanowi 74% ich wartości.

Jednostki gospodarują też własnym majątkiem, nie zawsze ujętym w całości w ewidencji OSP. Środki rzeczowe będące własnością OSP ujmowane były w ewidencji dotyczącej tylko OSP prowadzonej w urzędach gmin. Pozostałe środki rzeczowe zaewidencjonowane były w urządzeniach księgowych gmin.

Środki rzeczowe stanowiące własność OSP występują najczęściej w jednostkach działających na terenie województwa małopolskiego i śląskiego.

Podstawowym sprzętem umożliwiającym dotarcie drużyny OSP do miejsca pożaru jest samochód bojowy, który posiada 888 jednostek, tj. około 65% jednostek OSP działających na terenie kontrolowanych gmin. Biorąc pod uwagę średnią wartość pojazdów wraz z wyposażeniem, która wynosi 39 743 zł należy stwierdzić, że sprzęt jest przestarzały i wysłużony.

Kontrolowane gminy ponosiły różnego rodzaju wydatki rzeczowe i osobowe na rzecz OSP. Wydatki na rzecz OSP ponoszone przez kontrolowane gminy przedstawia poniższe zestawienie.

 

Wydatki ponoszone na rzecz OSP przez kontrolowane gminy

Lp.

Rodzaj wydatków

Liczba jednostek OSP

Wydatki w zł

Struktura w %

1

2

3

4

5

I . Wydatki rzeczowe, z tego

5 709

7 165 235

100,0

1.

Remonty obiektów

499

2 249 542

31,4

2.

Remonty samochodów

623

1 255 902

17,5

3

Remonty sprzętu przeciwpożarowego

512

345 596

4,8

4

Zakupy paliw płynnych

1 212

1 325 786

18,5

5

Zakupy sprzętu przeciwpożarowego

643

972 989

13,6

6

Zakupy umundurowania

530

610 873

8,5

7

Ubezpieczenia członków OSP

1 287

339 863

4,7

8

Badania lekarskie

403

64 684

1,0

II. Wydatki osobowe, z tego:

1 761

3 873 055

100,0

1.

Wynagrodzenia kierowców samochodów

951

2 836 760

73,2

2.

Wynagrodzenie komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej

x

324 182

8,4

3.

Ekwiwalent członków OSP za udział:

w akcjach

489

602 192

15,6

w szkoleniach

321

109 921

2,8

 

Przeprowadzone badania wydatków, jakie ponoszą gminy na rzecz OSP wykazały, że najwięcej środków wydatkowanych było z tytułu: remontów obiektów, remontów samochodów, zakupu paliw płynnych i zakupu sprzętu specjalistycznego.

W wyniku kontroli gospodarki paliwami można stwierdzić, że ustalano normy zużycia paliw oraz dokonywano rozliczeń zakupywanych paliw wg tych norm.

Wydatki osobowe, jakie gminy ponosiły na rzecz OSP obejmowały: wynagrodzenia kierowców wozów bojowych, wynagrodzenia komendanta straży zatrudnionego w gminie oraz ekwiwalenty członków OSP za udział w akcjach i szkoleniach. W 2000 roku wydatki te zamknęły się kwotą 3 873 055 zł. Wypłata wynagrodzeń kierowcom i komendantom odbywała się w formie ryczałtu lub w oparciu o umowę o pracę w przypadku pierwszych albo w formie ryczałtu w przypadku drugim.

 

 

4.2.3. Finansowanie ochotniczych straży pożarnych przez budżet państwa

 

OSP finansowane były również z budżetu państwa. Były to jednostki włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Uzyskały one środki w wysokości 740 962 zł z przeznaczeniem na:

 

Wyszczególnienie

Liczba OSP

Kwota w zł

Struktura %

zakup paliwa płynnego

10

19 373

2,61

zakup olejów

9

718

0,10

zakup gaśniczych środków chemicznych

6

5 359

0,72

zakup specjalistycznej odzieży ochronnej

62

207 136

27,96

remont środków transportowych

21

64 304

8,68

zakup urządzeń sprzętu ppoż.

80

444 072

59,93

Razem

188

740 962

100,00

Ponadto budżet państwa przekazał ośmiu jednostkom kwotę 96 429 zł na realizację zadań zleconych, tj. z tytułu udziału w krajowym ratownictwie. Natomiast Zarządy Wojewódzkiego Związku OSP przekazały dla 19 jednostek OSP kwotę 309 429 zł na karosaż (doposażenie samochodów pożarniczych w sprzęt specjalistyczny) oraz 12 jednostkom kwotę 180 754 zł na budowę i modernizację strażnic.

 

 

4.2.4. Finansowanie działalności nie związanej z utrzymaniem gotowości bojowej ochotniczych straży pożarnych

 

Niezależnie od wydatków budżetowych, jakie ponosiły gminy na rzecz OSP (rozdział 75412) związanych z podstawową ich działalnością określoną w statutach, finansowały one również koszty działalności nie związanej z utrzymaniem gotowości bojowej ujmowane w wydatkach na oświatę (dział 801), na opiekę społeczną (dział 853) i na kulturę (dział 921), np.:

Wydatki na ww. cele wyniosły w badanych gminach 1 063 904 zł i przedstawiały się następująco:

 

Wyszczególnienie

Wydatki
w tys. zł

Zakup sztandaru ochotniczej straży pożarnej

24 212

Zakup instrumentów muzycznych dla orkiestry OSP

48 260

Wynagrodzenie dyrygentów OSP

62 504

Organizowanie imprez rocznicowych OSP

70 982

Konkursy plastyczne "Młodzież zapobiega pożarom"

12 761

Obozy szkoleniowo - wypoczynkowe

76 006

Inne cele

769 179

Razem

1 063 904

 

W związku z powyższym należy stwierdzić, że działalność OSP nie ogranicza się tylko do zapewnienia ochrony przeciwpożarowej. Spełnia także inne ważne funkcje dla społeczności lokalnej, takie jak aktywizacja i integracja środowiska - co przejawia się w organizowaniu wspólnych festynów i konkursów służących wymianie doświadczeń, edukacja mieszkańców wsi poprzez propagowanie wiedzy o ochronie przeciwpożarowej oraz funkcja kulturotwórcza i wychowawcza - polegająca m.in. na organizowaniu imprez rocznicowych z udziałem orkiestr.

 

 

4.2.5. Wydatki gmin na ochotnicze straże pożarne w skali kraju w latach 2000 i 2001

 

Na podstawie danych ze sprawozdań z wykonania budżetu porównano udział w wydatkach na OSP w wydatkach ogółem gmin w latach 2000 i 2001. Wydatki gmin i wydatki na OSP w skali kraju w roku 2000 przedstawia poniższa tabela:

 

Wydatki gmin w porównaniu z wydatkami na OSP w skali kraju w 2000 r.

Województwa

Wydatki w tys. zł

% 3:2

Wydatki na OSP na 1 mieszkańca w zł

ogółem

w tym na OSP

1

2

3

4

5

Polska

36 210 759

210 585

0,6

7,7

Dolnośląskie

2 741 233

11 248

0,4

5,6

Kujawsko - pomorskie

1 553 510

9 459

0,6

7,4

Lubelskie

1 831 273

17 582

1,0

10,5

Lubuskie

994 184

6 026

0,6

7,7

Łódzkie

1 966 844

16 242

0,8

9,4

Małopolskie

2 626 171

21 940

0,8

9,6

Mazowieckie

8 945 584

27 226

0,3

6,0

Opolskie

1 126 969

9 161

0,8

9,6

Podkarpackie

2 057 865

15 185

0,7

8,5

Podlaskie

916 578

8 888

1,0

11,1

Pomorskie

1 720 369

8 667

0,5

6,5

Śląskie

2 354 398

15 584

0,7

7,8

Świętokrzyskie

1 256 422

8 507

0,7

7,6

Warmińsko-mazurskie

1 427 151

7 547

0,5

6,5

Wielkopolskie

3 107 852

19 116

0,6

7,6

Zachodniopomorskie

1 584 356

8 206

0,5

7,1

 

Dane za 2001 rok przedstawiają się podobnie. Wydatki gmin ogółem wyniosły 38 567 971 tys. zł, natomiast na OSP 218 662 tys. zł, co powoduje, że pozostałe wskaźniki są porównywalne i świadczy o stabilnym finansowaniu OSP przez gminy.

 

 

 

4.2.6. Podsumowanie

  1. Koszty wyposażenia, wyszkolenia, zapewnienia gotowości bojowej, umundurowania i ubezpieczenia członków OSP oraz wynagrodzenie komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, które ponosi gmina winny być ewidencjonowane i rozliczane w księgowych urządzeniach gminnych. Również w gminie powinny być ewidencjonowane i rozliczane inne koszty funkcjonowania OSP, związane z ochroną przeciwpożarową, finansowane z budżetu państwa, na zadania zlecone gminom (nie OSP). Z uwagi na to, że gmina posiada sprawny aparat administracyjno-księgowy należałoby rozważyć nałożenie na gminę obowiązku prowadzenia pełnej dokumentacji OSP, w tym m. in. w zakresie ewidencji majątku oraz pozostałych wydatków.
     

  2. Ekwiwalent należny za udział w akcjach i szkoleniach oraz jego wysokość zostały jasno określone w art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Obowiązujące przepisy nie regulują natomiast jednoznacznie sposobu wynagradzania kierowców-mechaników. Z uwagi na konieczność utrzymania w gotowości bojowej najważniejszego sprzętu przeciwpożarowego, jakimi są samochody i motopompy, celowym byłoby ujęcie w przepisach możliwości zatrudniania kierowców-mechaników przez gminę.
     

  3. Należałoby zwrócić uwagę na przepisy § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, który uzależnia włączenie jednostki OSP do systemu od zawarcia porozumienia między komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej, podmiotem tworzącym jednostkę oraz tą jednostką. Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej (art. 19 ust. 1) oraz Prawem o stowarzyszeniach (art. 9) gmina nie tworzy jednostek OSP, czego przepis ten nie uwzględnił. Mimo to porozumienia takie zawierane były pomiędzy komendantami Powiatowej Straży Pożarnej a wójtami, co może wskazywać na traktowanie OSP (z braku innych jednostek ochrony przeciwpożarowej) przez gminy jako własnych jednostek organizacyjnych.
     

  4. Brak gminnych zawodowych straży pożarnych, których utworzenie umożliwia ustawa o ochronie przeciwpożarowej, może świadczyć o tym, że działalność OSP zaspokaja potrzeby bezpieczeństwa społeczności lokalnej w zakresie ochrony przed pożarami i innymi zdarzeniami zagrażającymi zdrowiu, życiu bądź mieniu. Powinno się rozważyć natomiast, wyposażenie gminy lub komendanta powiatowego w uprawnienia pozwalające na określenie niezbędnej liczby OSP, gwarantującej zachowanie bezpieczeństwa na danym terenie.
     

<początek strony>


<< | Strona główna | >>


• Sytuacja jednostek samorządu terytorialnego w 2001 r •
• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3. Związki międzygminne •
• 4.1. Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych •
• 4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej •
• 4.3. Kontrola wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów •
• 4.4. Kontrola przejęcia mienia Skarbu Państwa przez samorządy województw •
• 4.5. Kontrola gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst