Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
4. Gospodarka finansowa i zamówienia publiczne jednostek samorządu terytorialnego w wynikach kontroli regionalnych izb obrachunkowych
4.1. Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych jednostek samorządu terytorialnego
4.1.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości
4.1.3. Analiza wyników kontroli
Planowanie i wykonywanie budżetu.
Ewidencja księgowa i sprawozdawczość. Gospodarka kasowa
Realizacja dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych.
Realizacja inwestycji i remontów. Udzielanie zamówień publicznych
Działalność kontrolna, prowadzona przez regionalne izby obrachunkowe w 2001 roku, objęła wszystkie szczeble samorządu terytorialnego. Czynności kontrolne prowadzone były w stosunku do jednostek samorządowych, ich jednostek organizacyjnych (zakłady budżetowe, jednostki budżetowe), jak również wobec samorządowych osób prawnych (w głównej mierze - instytucje kultury i publiczne samodzielne zakłady opieki zdrowotnej). Kontrolą objęto bardzo szeroki zakres zagadnień związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej i udzielaniem zamówień publicznych, przez podmioty kontrolowane. Analizie poddano procesy związane z pobieraniem i gromadzeniem dochodów, wydatkowaniem środków publicznych, zaciąganiem zobowiązań, zarządzaniem środkami publicznymi oraz kwestie związane z gospodarowaniem majątkiem.
Biorąc pod uwagę okoliczność, że ważnym elementem gospodarki finansowej jest wewnętrzna kontrola finansowa, wykonywana przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych, regionalne izby obrachunkowe, w ramach realizowanych kontroli, sprawdziły przestrzeganie przez jednostki samorządu terytorialnego obowiązków, wprowadzonych w tym zakresie w wyniku nowelizacji ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. Stosownie do powołanych zmian legislacyjnych, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2001 roku, kierownicy jednostek sektora finansów publicznych zobowiązani zostali do określenia procedur kontroli wydatków oraz zasad wstępnej oceny celowości ponoszonych wydatków w związku z realizacją zadań. Dodać należy, że unormowania dotyczące wewnętrznej kontroli finansowej zmienione zostały z dniem 1 stycznia 2002 roku - na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej. Kierunek zmian potwierdził tezę o dużym znaczeniu jakie ustawodawca przywiązuje do prawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. W tym kontekście - w oparciu o rezultaty działań kontrolnych rio - zauważyć należy, że w jednostkach samorządu terytorialnego omawiane unormowania wprowadzane są stosunkowo powoli, a czynności kontrolne dotyczyły bardziej faktu - czy procedury kontroli zostały określone, a nie czy były przestrzegane.
Na 41 kompleksowych kontroli gospodarki finansowej, przeprowadzonych w 2001 roku, przez jedną z regionalnych izb obrachunkowych, w 27 przypadkach stwierdzono brak lub nieprawidłowe ustalenie w kontrolowanej jednostce ww. procedur kontrolnych. W konsekwencji w przekazanych wystąpieniach pokontrolnych RIO zobowiązała kontrolowane podmioty do prawidłowego określenia przedmiotowych procedur oraz ich przestrzegania.
Działalność kontrolna regionalnych izb obrachunkowych koncentrowała się również na zagadnieniach przestrzegania zasad i procedur udzielania zamówień publicznych, określonych ustawą z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych, które zagwarantować miały wydatkowanie środków publicznych, po przeprowadzeniu jawnego postępowania, gwarantującego zachowanie reguł uczciwej konkurencji oraz wybór najkorzystniejszej oferty. Kontrola przestrzegania przepisów normujących sferę udzielania zamówień publicznych służyła w szczególności wyeliminowaniu możliwości powstania zjawisk o charakterze korupcjogennym.
Przeprowadzone kontrole dostarczyły wiele interesującego materiału związanego z funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego, wskazały na obszary, gdzie działalność kontrolna powinna być zintensyfikowana (np. zamówienia publiczne, wewnętrzna kontrola finansowa) oraz na te fragmenty gospodarki finansowej, gdzie wyraźnie zarysowały się tendencje pozytywne (np. realizacja dochodów z majątku i dochodów z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego), do czego przyczyniły się między innymi uprzednio prowadzone działania kontrolne - przez Najwyższą Izbę Kontroli i regionalne izby obrachunkowe.
Przekładając działalność kontrolną regionalnych izb obrachunkowych, w 2001 roku, na pewne dane o charakterze statystycznym wskazać należy, że w wyniku przeprowadzonych 1 316 kontroli ujawniono łącznie 14 471 przypadków nieprawidłowości dotyczących różnorodnych sfer związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej i udzielaniem zamówień publicznych. Stwierdzone uchybienia i naruszenia prawa miały różną wagę gatunkową. Podkreślić należy jednakże, że część z nich skutkowała bezpośrednio lub pośrednio na poziom realizowanych dochodów oraz wartości posiadanego majątku. Z drugiej strony wielokrotnie przedmiotem wystąpień pokontrolnych były sytuacje, w których doszło do bezpodstawnego poniesienia wydatków, co oznaczało uszczuplenie środków publicznych.
Liczba stwierdzonych w 2001 roku przypadków nieprawidłowości nieznacznie wzrosła w porównaniu z latami 1999-2000 (o 0,4 % w porównaniu z 2000 rokiem i o 2,2% w porównaniu z 1999 rokiem). Najwięcej uchybień ujawniono w gminnych jednostkach samorządu terytorialnego (12 209), co wynikało z podmiotowej struktury zrealizowanych kontroli. W powiatach stwierdzono 1 231 przypadków nieprawidłowości, w województwach samorządowych 154 takie przypadki, w pozostałych podmiotach objętych kontrolą 877 przypadków uchybień.
W odniesieniu do gmin (lata 1998-2001) i powiatów (lata 2000-2001) liczba przypadków stwierdzonych nieprawidłowości kształtowała się według danych zawartych w niżej przedstawionej tabeli.
Liczba nieprawidłowości ujawnionych w gminach i powiatach w wyniku kontroli przeprowadzonych w latach 1998-2001
Wyszczególnienie |
Liczba nieprawidłowości ogółem |
Liczba nieprawidłowości na 1 kontrolę |
||||||
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
|
Gminy ogółem, w tym: |
12 271 |
13 302 |
12 245 |
12 209 |
11,8 |
11,2 |
11,0 |
12,0 |
- miejskie |
1 738 |
1 774 |
1 904 |
1 354 |
9,4 |
10,4 |
11,3 |
9,6 |
- miejsko-wiejskie |
2 658 |
3 060 |
2 825 |
2 752 |
9,2 |
11,3 |
10,7 |
12,3 |
- wiejskie |
7 875 |
8 468 |
7 516 |
8 103 |
13,8 |
11,2 |
11,0 |
12,4 |
Powiaty |
x |
x |
1 163 |
1 231 |
x |
x |
4,5 |
8,2 |
Z danych zawartych w tabeli wynika, że średnia liczba stwierdzonych nieprawidłowości wzrosła w stosunku do gmin wiejskich i miejsko-wiejskich oraz powiatów. Znaczny wzrost wskaźnika średniej liczby nieprawidłowości w 2001 roku, w odniesieniu do powiatów wynikał z faktu, że w porównaniu z 2000 rokiem regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły znacznie większą liczbę kontroli kompleksowych tych jednostek (60 w 2000 roku, 108 w 2001 roku).
Tendencja wzrostowa przedmiotowego wskaźnika, co do wszystkich wymienionych wyżej podmiotów, miała także swoje źródło w objęciu szczegółową kontrolą, podczas kontroli kompleksowych, zagadnień badanych przez regionalne izby obrachunkowe w ramach tzw. kontroli koordynowanych (tematyka tych kontroli w latach 2000-2001 obejmowała m. in. realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi, prawidłowość udzielania dotacji na rzecz jednostek spoza sektora finansów publicznych). W tym kontekście na uwagę zasługuje okoliczność zmniejszenia się omawianego wskaźnika w stosunku do gmin miejskich.
4.1.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości
Stwierdzone w wyniku przeprowadzonych kontroli nieprawidłowości grupowane były według określonych kategorii tematycznych, dotyczących:
spraw organizacyjnych i unormowań wewnętrznych,
planowania i wykonywania budżetu (planu finansowego),
gospodarki kasowej,
ewidencji księgowej i sprawozdawczości,
gospodarowania majątkiem,
realizacji dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych,
realizacji zadań inwestycyjnych,
udzielania zamówień publicznych.
Najwięcej przypadków uchybień wystąpiło w zakresie spraw związanych z planowaniem i wykonywaniem budżetu (planu finansowego), prowadzeniem ewidencji księgowej oraz udzielaniem zamówień publicznych. Wskazać jednakże należy, że w ramach kontroli tematyki planowania i wykonywania budżetu badaniu kontrolnemu podlegał cały szereg różnorodnych zagadnień, obejmujących między innymi kwestie: prawidłowego stosowania klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków, dokonywania wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 28 ust. 2 ustawy o finansach publicznych), przestrzegania unormowań określających zasady zaciągania zobowiązań, wykorzystania otrzymanych dotacji zgodnie z przeznaczeniem, przestrzegania zasad ustalania wynagrodzeń dla pracowników i rozliczania kosztów podróży służbowych, czy wreszcie udzielania i rozliczania dotacji na rzecz podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.
Liczbę nieprawidłowości - w układzie wszystkich podmiotów objętych kontrolami
regionalnych izb obrachunkowych w 2001 r. - przedstawia poniższe zestawienie.
Liczba nieprawidłowości występujących w jednostkach objętych
kontrolami w 2001 roku
Nieprawidłowości według rodzajów kontrolowanych zagadnień |
Woje-wództwa |
Powiaty |
Gminy |
Pozostałe jednostki |
Razem |
Struktura (w %) |
||
miejskie |
miejsko-wiejskie |
wiejskie |
||||||
Liczba nieprawidłowości ogółem, w tym: |
154 |
1 231 |
1 354 |
2 752 |
8 103 |
877 |
14 471 |
100 |
sprawy organizacyjne |
17 |
104 |
115 |
206 |
678 |
135 |
1 255 |
8,7 |
planowanie i wykonywanie budżetu |
42 |
332 |
299 |
572 |
1 701 |
210 |
3 156 |
21,8 |
gospodarka kasowa |
9 |
88 |
76 |
164 |
444 |
73 |
854 |
5,9 |
ewidencja księgowa i sprawozdawczość |
25 |
247 |
202 |
542 |
1 476 |
178 |
2 670 |
18,4 |
gospodarka majątkiem |
21 |
142 |
178 |
329 |
960 |
82 |
1 712 |
11,8 |
podatki i opłaty |
0 |
19 |
189 |
411 |
1 320 |
22 |
1 961 |
13,6 |
inwestycje i remonty |
3 |
73 |
82 |
169 |
485 |
31 |
843 |
5,8 |
udzielanie zamówień publicznych |
37 |
226 |
213 |
359 |
1 039 |
146 |
2 020 |
14 |
Strukturę nieprawidłowości (w %),
w odniesieniu do wszystkich kontrolowanych podmiotów, w latach 1998 - 2001, obrazuje poniższa tabela.
Struktura stwierdzonych nieprawidłowości w latach 1998-2001 (w %)
Lp. |
Nieprawidłowości według rodzajów kontrolowanych zagadnień |
Lata |
|||
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
||
1. |
Sprawy organizacyjne |
9,6 |
9,4 |
9,6 |
8,7 |
2. |
Planowanie i wykonywanie budżetu |
18,6 |
19,2 |
21,4 |
21,8 |
3. |
Gospodarka kasowa |
6,0 |
5,5 |
5,5 |
5,9 |
4. |
Ewidencja księgowa i sprawozdawczość |
17,7 |
18,0 |
17,6 |
18,4 |
5. |
Gospodarka majątkiem |
11,2 |
13,6 |
12,2 |
11,8 |
6. |
Podatki i opłaty |
17,6 |
14,3 |
14,4 |
13,6 |
7. |
Inwestycje i remonty |
6,5 |
7,0 |
5,7 |
5,8 |
8. |
Udzielanie zamówień |
12,8 |
13,0 |
13,6 |
14 |
Ogółem |
100 |
100 |
100 |
100 |
Z powyższego zestawienia wynika, że struktura ujawnionych uchybień kształtuje się we względnie stałych proporcjach. Prezentowane dane pozwalają na zaobserwowanie stałej tendencji zmniejszania się, w ogólnej liczbie zarejestrowanych nieprawidłowości, przypadków naruszeń dotyczących zagadnień z zakresu gospodarowania majątkiem (13,6% w 1999
roku i 11,8% w 2001 roku) oraz realizacji podatków i opłat lokalnych (17,6% w 1998 roku i 13,6% w 2001 roku). Przeciwną tendencję wykazują natomiast dane odnoszące się do udzielania zamówień publicznych (12,8% w 1998 roku i 14% w 2001 roku), a także kwestii związanych z planowaniem i wykonywaniem budżetu (18,6% w 1998 roku i 21,8% w 2001 roku).
4.1.3. Analiza wyników kontroli
Poniżej przedstawiono najważniejsze rezultaty działań kontrolnych w układzie wyżej zaprezentowanych kategorii tematycznych.
PLANOWANIE I WYKONYWANIE BUDŻETU.
Główne zadania kontroli:
zbadanie działań zarządu jednostki samorządu terytorialnego związanych z przygotowaniem projektu uchwały budżetowej oraz jej realizacją, z uwzględnieniem podstawowych zasad wykonywania budżetu (planu finansowego), określonych przez ustawę o finansach publicznych;
zbadanie zgodności z prawem wydatków ponoszonych na realizację zadań własnych (np. profilaktyka przeciwalkoholowa) oraz zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej (np. pomoc społeczna). Sprawdzenie wykorzystania otrzymanych dotacji celowych zgodnie z przeznaczeniem;
analiza realizacji dochodów budżetowych - w odniesieniu do wszystkich możliwych źródeł tych dochodów;
zbadanie przestrzegania zasad udzielania dotacji z budżetu (w tym na rzecz jednostek spoza sektora finansów publicznych) oraz zgodnego z przeznaczeniem wykorzystania środków funduszy celowych;
zbadanie zgodności z przepisami wydatków ponoszonych na wynagrodzenia pracowników, diety radnych oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
Charakterystyka podstawowych naruszeń i nieprawidłowości
Z uwagi na dużą różnorodność występujących w ramach omawianego tematu zagadnień, zwrócić należy uwagę na niektóre tylko kwestie będące przedmiotem zastrzeżeń ze strony inspektorów regionalnych izb obrachunkowych. Kontroli poddano realizację przez jednostki samorządowe należnych im dochodów niepodatkowych, stwierdzając liczne nieprawidłowości w odniesieniu do pobierania opłat za zajęc
ie pasa drogowego oraz pobierania, przez gminy, opłat za wydawanie i korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.W Gminie L. stwierdzono pobranie mniejszych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o kwotę 18 655 zł w 2000 roku i o kwotę 24 677 zł w 2001 roku.
Prowadzone działania kontrolne wykazały także szereg przypadków dokonywania wydatków z przekroczeniem limitów wyznaczonych przez plan finansowy oraz zaciągania zobowiązań ponad granice wydatków określone w budżecie (planie finansowym). Jedną z podstawowych przyczyn przekraczania granic planowanych wydatków był brak bieżącej ewidencji operacji finansowych, co uniemożliwiało systematyczną kontrolę nad stopniem wykorzystania środków zaplanowanych w określonych podziałkach klasyfikacji budżetowej. Przekroczenie upoważnienia do zaciągania zobowiązań stwierdzano, z reguły, przy zawieraniu umów dotyczących wykonania wieloletnich zadań inwestycyjnych oraz przy zaciąganiu kredytów i pożyczek ponad granice wskazane przez org
any stanowiące lub w sytuacji braku odpowiednich uchwał tych organów.Kontrola kompleksowa Gminy Ł. wykazała zaciągnięcie przez Zarząd Gminy w 2000 roku, kredytu oraz dwóch pożyczek, na finansowanie zadań inwestycyjnych, mimo braku podjęcia przez Radę Gminy stosownych uchwał w tej sprawie (wy
rażenie zgody) - na łączną kwotę 1 046 000 zł.Stwierdzone naruszenia dotyczyły również zasad dotowania, z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych (na podstawie art. 118 ustawy o finansach publicznych), co polegało w szczególności na braku zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji, jawności rozliczenia dotacji, jak również na niepodejmowaniu działań mających na celu kontrolę sposobu wykorzystania
udzielonej dotacji. Ujawniono także przypadki naruszenia - ustalonego przez organ stanowiący - trybu udzielania dotacji z budżetu jednostki samorządowej, jak również udzielania dotacji mimo braku określenia takiego trybu.W jednym z kontrolowanych województw samor
ządowych stwierdzono, że przy udzielaniu, w 2000 roku, dotacji na rzecz stowarzyszeń realizujących zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki przekazano - z naruszeniem zasady jawności postępowania - dotacje w łącznej kwocie 2 006 500 zł.Ujawnione nieprawidłowości związane były ponadto z: realizacją zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej (np. finansowanie, przez gminy, funkcjonowania jednostek ochotniczych straży pożarnych poza zakresem wyznaczonym przez ustawę o ochronie przeciwpożarowej); realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi (np. wydatkowanie, przez gminy, środków uzyskanych z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na cele nie związane z profilaktyką przeciwalkoholową); wykonywaniem obowiązków zarządcy dróg publicznych (np. załatwianie spraw w zakresie zarządu drogami przez osoby do tego nieupoważnione); ustaleniem i wypłatą wynagrodzeń, diet, kosztów podróży służbowych (np. zwrot kosztów radnym za podróże nie mające charakteru podróży służbowych, wypłaty na rzecz pracowników samorządowych składników wynagrodzeń nie przewidzianych przez obowiązujące przepisy).
Kontrola gospodarki finansowej przeprowadzona w Powiecie O. wykazała bezpodstawną wypłatę na rzecz radnych Powiatu ok. 40 000 zł z tytułu diet, mimo że uchwała Rady Powiatu uzależniła otrzymanie diety od udziału radnego w wymienionych w uchwale posiedzeniach Rady i jej komisji, diety wypłacano także na rzecz radnych, którzy w danym miesiącu nie uczestniczyli w żadnym z posiedzeń. W przekazanych za
leceniach pokontrolnych wnioskowano o podjęcie, przez jednostkę, działań mających na celu wyegzekwowanie zwrotu do budżetu nienależnie wypłaconych kwot.Podkreślić także należy, że w 2001 roku szczegółowej kontroli poddano przestrzeganie, przez kontrolowane jednostki, przepisów ograniczających wysokość wynagrodzeń pracowników oraz wysokość diet przysługujących radnym, wprowadzonych ustawą z dnia 3 marca 2000 roku o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Konkludując rezultaty czynnośc
i kontrolnych w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych stwierdzić należy, że przepisy te były zasadniczo zachowane.W wypadkach naruszenia przedmiotowych przepisów regionalne izby obrachunkowe wskazywały na konieczność podjęcia działań zmierzających do wyegzekwowania zwrotu do budżetu bezpodstawnie wypłaconych kwot (nagród, wynagrodzeń, diet).
W wyniku kontroli przeprowadzonej w Gminie K. stwierdzono bezpodstaw
ną wypłatę diet na rzecz radnych, w sierpniu 2000 roku, w łącznej wysokości 72 851 zł. W przekazanych zaleceniach pokontrolnych wnioskowano o podjęcie, przez jednostkę, działań mających na celu wyegzekwowanie zwrotu do budżetu nienależnie wypłaconych kwot.Działania pokontrolne
Przekazywane przez regionalne izby obrachunkowe wystąpienia pokontrolne miały na celu zapewnienie przestrzegania, przez podmioty objęte kontrolą, podstawowych zasad obowiązujących w odniesieniu do planowania i wykonywania budżetu (planu finansowego), co dotyczyło w szczególności: ustalania i pobierania należnych dochodów w prawidłowej wysokości i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów; dokonywania wydatków w granicach kwot określonych przez plan finansowy; zaciągania zobowiązań w ramach przewidzianych przez plan finansowy; wykorzystywania otrzymanych dotacji zgodnie z przeznaczeniem; dokonywania wydatków z zachowaniem przepisów dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków; przestrzegania zasad udzielania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego; pełnej realizacji zaplanowanych zadań, czy wreszcie przestrzegania unormowań dotyczących wysokości wynagrodzeń i diet. Realizacja zaleceń pokontrolnych skutkować będzie zwiększeniem dyscypliny finansowej w kontrolowanych podmiotach, co bezpośrednio wpłynie na wysokość realizowanych dochodów, jak również ponoszonych wydatków (m. in. poprzez zaniechanie wydatków niezgodnych z obowiązującymi przepisami).
EWIDENCJA KSIĘGOWA I SPRAWOZDAWCZOŚĆ. GOSPODARKA KASOWA
Główne zadania kontroli:
zbadanie obowiązujących w jednostce unormowań wewnętrznych, w szczególności dotyczących przyjętych zasad rachunkowości, zasad ewidencji majątku i jego inwentaryzacji, obiegu dokumentów księgowych;
zbadanie prawidłowości prowadzenia ewidencji księgowej oraz przestrzegania zasad rzetelnego, sprawdzalnego, bieżącego i bezbłędnego ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych;
analiza spełnienia przez jednostkę wymogu jasnego i rzetelnego przedstawienia, poprzez urządzenia księgowe i sporządzane sprawozdania, sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki;
zbadanie prawidłowości dokumentowania operacji kasowych, terminowości odprowadzania na rachunek bankowy przyjętych do kasy dochodów, poprawności dowodów księgowych będących podstawą ponoszenia wydatków oraz funkcjonowania kontroli wewnętrznej operacji kasowych.
Charakterystyka podstawowych naruszeń i nieprawidłowości
Dokonane w omawianym zakresie czynności kontrolne dały podstawę do sformułowania wielu zastrzeżeń co do zgodności stosowanych zasad ewidencji operacji gospodarczych i finansowych z obowiązującymi przepisami i przyjętymi, przez kontrolowane podmioty, zakładowymi planami kont. Stwierdzono także szereg naruszeń podstawowych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez nierzetelne i nie bieżące p
rowadzenie tych ksiąg. Uchybienia co do omawianych zagadnień dotyczyły także zaniechania posiadania wszystkich ksiąg rachunkowych (głównie kont ksiąg pomocniczych), braku uzgadniania sald ewidencji syntetycznej i analitycznej oraz braku ujęcia w ewidencji wszystkich zobowiązań i należności danego podmiotu. Szczególnie niepokojące naruszenia dotyczyły wykazywania w sprawozdaniach budżetowych danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, co dotyczyło także przedstawianych przez gminy skutków udzielonych ulg, zwolnień i obniżek stawek podatkowych.Kontrola przeprowadzona w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w G. wykazała całkowite zaniechanie prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2000 roku oraz sporządzenie sprawozdań za ten rok - nie mających żadnego oparcia w ewidencji księgowej.
Wykazane w zakresie gospodarki kasowej uchybienia polegały najczęściej na nieprawidłowym sporządzeniu raportów kasowych, nieterminowym odprowadzeniu przyjmowanych wpływów na rachunek bankowy, niewłaściwym dokumentowaniu ujmowanych w raportach operacji gospodarczych, braku kontroli wewnętrznej w odniesieniu do operacji kasowych.
W wyniku kontroli przeprowadzonej w Gminie P. stwierdzono szereg nieprawidłowości wynikających z zaniechania kontroli wewnętrznej w odniesi
eniu do gospodarki kasowej. W rezultacie ujawniono m. in. przyjęcie przez kasjerkę kwoty 5 745,78 zł, na podstawie kwitariusza, która to kwota nie została ujęta w raporcie kasowym i odprowadzona na rachunek budżetu Gminy. Ponadto stwierdzono odprowadzanie, przez kasjerkę, przyjętych do kasy dochodów nawet po upływie kilku miesięcy.Działania pokontrolne
Przekazywane przez regionalne izby obrachunkowe wystąpienia pokontrolne zmierzały do zagwarantowania prowadzenia, przez podmioty objęte kontrolą, ewidencji księgowej w sposób zapewniający rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki. Cel ten realizowany był poprzez zobowiązanie kontrolowanych jednostek do prowadzenia wszystkich wymaganych ksiąg rachunkowych oraz ewidencjonowani
a zdarzeń gospodarczych i finansowych zgodnie z postanowieniami zakładowego planu kont, przy uwzględnieniu zasad rachunkowości, określonych w ustawie o rachunkowości. Rzetelnie prowadzone księgi rachunkowe stanowić będą właściwą podstawę do sporządzenia sprawozdań budżetowych. Realizacja wniosków sformułowanych przez regionalne izby obrachunkowe pozwoli jednostkom, w coraz większym stopniu, wykorzystać ewidencję księgową i sprawozdawczość w procesach zarządzania finansami publicznymi.
Główne zadania kontroli:
zbadanie prawidłowości ewidencjonowania majątku jednostek, objęcia ewidencją wszystkich składników majątkowych, a także dokonania prawidłowej wyceny składników majątku; analiza przyjętych zasad ochrony mienia;
zbadanie przestrzegania terminów przeprowadzenia inwentaryzacji i jej rozliczenia;
zbadanie zgodności z przepisami realizowanych procedur zbywania nieruchomości, w szczególności wymogów wyceny nieruchomości i przetargowego trybu ich zbywania;
analiza realizacji dochodów z majątku kontrolowanych podmiotów oraz skuteczności podejmowanych działań windykacyjnych.
Charakterystyka podstawowych naruszeń i nieprawidłowości
Prowadzone kontrole wykazały liczne przypadki nieprawidłowości wskazujące na nienależyty nadzór nad posiadanym majątkiem. Przejawiało się to, między innymi, brakiem pełnej ewidencji mienia (w szczególności gruntów zabudowanych, dróg), brakiem inwentaryzacji majątku lub brakiem rozliczenia takiej inwentaryzacji, nieprawidłowym ustaleniem wartości środków
trwałych uzyskanych w wyniku zrealizowanych inwestycji, jak również stosowaniem niedostatecznych działań mających na celu ochronę majątku przed uszkodzeniem lub zniszczeniem (co dotyczyło między innymi obiektów pozostałych po likwidacji placówek oświatowych).Kontrola w Gminie W. wykazała brak ujęcia w ewidencji księgowej nabytych przez Gminę budynków mieszkalnych. W ewidencji ujęto jedynie grunty, na których znajdowały się ww. budynki.
Czynności kontrolne koncentrowały się również na działaniach związanych z realizacją dochodów z majątku, w wyniku czego stwierdzono szereg naruszeń skutkujących pobraniem należnych jednostce kwot w zaniżonej wysokości. Jednym z często pojawiających się uchybień był brak aktualizacji stawek czynszu dzierżawnego lub najmu, za
nieruchomości i lokale użytkowe, w sytuacji istnienia stosownych zapisów w zawartych umowach. Ujawniono także przypadki zaniechania ustalenia i pobrania przysługujących kontrolowanemu podmiotowi dochodów.W wystąpieniu pokontrolnym skierowanym do Miasta i Gminy Sz. RIO zalecała podjęcie czynności zmierzających do wyegzekwowania nie pobranych opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu - w łącznej wysokości 11 445 zł.
Liczne naruszenia prawa, ujawnione w rezultacie przeprowadzonych kontroli, związane były z realizowanymi przez jednostki samorządowe procedurami zbywania nieruchomości, szczegółowo określonymi w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami. Do istotnych - w omawianym zakresie - nieprawidłowości zaliczyć należy, w pierwszej kolejności, zani
echanie dokonania wyceny wartości nieruchomości, przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego oraz pominięcie przetargowego trybu zbywania nieruchomości - mimo braku zaistnienia pozwalających na to przesłanek ustawowych. Przeważająca część stwierdzonych - co do omawianych zagadnień - uchybień miała charakter proceduralny i nie prowadziła do ujemnych skutków finansowych (naruszenia dotyczące terminów, treści ogłoszeń, dokumentowania postępowań przetargowych itp.).Czynności kontrolne przeprowadzone w Gminie P. wykazały liczne przypadki braku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia, która to czynność stanowi, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, przesłankę wprowadzenia nieruchomości do obrotu.
Działania pokontrolne
Podejmowane działania pokontrolne miały za zadanie, w szczególności, zapewnienie realizacji, przez jednostki samorządu terytorialnego, wszystkich należnych im dochodów z majątku, w prawidłowo ustalonej wysokości. W wielu przypadkach zobowiązano kontrolowane podmioty do podjęcia działań windykacyjnych, w celu wyegzekwowania należności z przysługującymi odsetkami. Dokonywane czynności kontrolne miały tutaj istotne znaczenie prowadząc do zwiększenia uzyskiwanych przez jednostkę dochodów.
Przekazywane przez regionalne izby obrachunkowe wystąpienia pokontrolne obligowały jednostki samorządowe do prawidłowej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, gospodarki posiadanymi zasobami nieruchomości, poprzez ich ewidencję, wycenę, zabezpieczenie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, przestrzeganie procedur ich zbywania. W celu zagwarantowania właściwego wykonywania obowiązków w zakresie kontroli i nadzoru nad stanem posiadanego mienia, w zaleceniach pokontrolnych, nakładano na podmioty poddane kontroli obowiązek terminowego przeprowadzania inwentaryzacji oraz jej rozliczenia i udokumentowania.
REALIZACJA DOCHODÓW Z TYTUŁU PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
Główne zadania kontroli:
zbadanie przestrzegania zasady powszechności opodatkowania oraz przestrzegania przez organy podatkowe uchwał rad gmin podjętych w sprawach podatkowych;
analiza skuteczności podejmowanych działań windykacyjnych wobec istniejących zaległości podatkowych oraz efektów prowadzonych kontroli podatkowych;
zbadanie prawidłowości prowadzonej ewidencji w odniesieniu do należności podatkowych;
zbadanie przestrzegania przepisów określających zasady udzielania ulg i zwolnień podatkowych, w tym także dla przedsiębiorców.
Charakterystyka podstawowych naruszeń i nieprawidłowości
Ustalenia zrealizowanych kontroli gospodarki finansowej wskazały na wciąż niewystarczające działania podejmowane przez organy podatkowe, w celu wyegzekwowania zaległości podatkowych. Stwierdzone w tym zakresie nieprawidłowości związane były z brakiem systematycznej kontroli nad uiszczaniem zobowiązań podatkowych, nieterminowym podejmowaniem działań windykacyjnych lub całkowitym zaniechaniem takich działań. Naruszenia tego rodzaju skutkowały zmniejszeniem zrealizowanych dochodów, co w konsekwencji miało wpływ na stopień wykonywania zaplanowanych zadań. Podkreślić należy, że dochody podatkowe stanowiły zawsze przeważającą część dochodów własnych gmin.
W odpowiedzi na przekazane Gminie K. wystąpienie pokontrolne jednostka poinformowała, że w wykonaniu wniosków pokontrolnych wystawiono tytuły wykonawcze na kwotę 60 855 zł. W wyniku kontroli
prowadzonej w Mieście S. inspektorzy kontroli stwierdzili zaniechanie pobrania odsetek z tytułu nieterminowego uiszczania należności podatkowych na łączną kwotę 8 840 zł. Jeszcze w trakcie kontroli jednostka wyegzekwowała odsetki w wysokości 6 285 zł.Uwagi kontrolujących dotyczyły także braku kontroli składanych przez podatników wykazów i informacji podatkowych. Liczne przypadki stwierdzonych uchybień związane były z rozliczaniem inkasentów podatków i opłat lokalnych. Naruszenia prawa dotyczyły również stosowania przepisów określających przesłanki udzielania ulg i zwolnień podatkowych. Bardzo często stwierdzano również udzielanie, przez organy podatkowe, ulg w zapłacie podatków bez prze
prowadzenia jakiegokolwiek postępowania wyjaśniającego, co nadawało podejmowanym rozstrzygnięciom arbitralny - a nie uznaniowy - charakter.W Gminie R. P. stwierdzono umorzenie zaległoś
ci w zakresie podatku od nieruchomości, bez przeprowadzenia postępowania dowodowego, mającego na celu ustalenie istnienia ustawowych przesłanek podjęcia takiej decyzji (np. ważny interes podatnika), na łączną kwotę 258 296,46 zł.Stwierdzono również przypadki zaniechania realizowania przez gminy (lub realizowania w zaniżonej wysokości) należności z tytułu opłaty targowej.
Kontrola w Gminie C. wykazała zaniechanie pobrania dochodów z tytułu opłaty targowej, za lata 1998-2000, w wysokości co najmniej 21 600 zł. W Mieście L. zaniżono, w 2000 roku, dochody z omawianego tytułu o szacunkową kwotę 294 480 zł.
Działania pokontrolne
Kierowane do kontrolowanych gmin wnioski pokontrolne kładły nacisk na konieczność przestrzegania zasady powszechności opodatkowania, podejmowania działań kontrolnych (kontrola podatkowa) oraz zobowiązywały jednostki do terminowego i skutecznego prowadzenia czynności windykacyjnych, co skutkować powinno zwiększeniem realizowanych dochodów w omawianym zakresie.
REALIZACJA INWESTYCJI I REMONTÓW. UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Główne zadania kontroli:
zbadanie prawidłowości działań związanych z przygotowaniem inwestycji i zabezpieczeniem środków finansowych;
analiza sposobu finansowania inwestycji i ich rozliczenia;
sprawdzenie uzyskania, przez kontrolowany podmiot, stosownych zezwoleń, wymaganych w ramach procesu inwestycyjnego oraz zapewnienia nadzoru inwestorskiego;
zbadanie przestrzegania zasad, form i trybu udzielania zamówień publicznych oraz organizacji systemu udzielania zamówień.
Charakterystyka podstawowych naruszeń i nieprawidłowości
Czynności kontrolne wykazały, że liczba nieprawidłowości stwierdzonych w odniesieniu do omawianego obszaru zagadnień jest wciąż bardzo duża. Przy okazji kontroli wykonywania zadań inwestycyjnych ujawniono liczne przypadki przekroczenia, przez zarządy jednostek samorządowych, upoważnienia do zaciągania zobowiązań finansowych oraz braku kontrasygnaty skarbnika co do zawieranych umów inwestycyjnych. Świadczyło to także o
wadliwym działaniu procedur kontroli wewnętrznej na wstępnym etapie realizacji określonego zdarzenia gospodarczego. Wykazane naruszenia dotyczyły także podejmowania robót budowlanych, mimo nieuzyskania ostatecznej decyzji pozwolenie na budowę, braku zapewnienia właściwej kontroli merytorycznej nad prowadzonymi pracami, zaniechania rozliczenia przekazanych wykonawcom materiałów. Stwierdzono także sytuacje wypłacenia wykonawcom robót zawyżonych wynagrodzeń (między innymi za prace niewykonane).Z dużym niepokojem odnotować należy fakt ujawnienia poważnych nieprawidłowości związanych ze stosowaniem ustawy o zamówieniach publicznych. Obok drobnych uchybień, nie mających znaczenia dla rozstrzygnięcia prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
znaczna część naruszeń miała istotnie odmienny charakter. Wskazać można - tytułem przykładu - na: wybieranie przez zamawiającego ofert podlegających odrzuceniu; dokonywanie podziału zamówienia w celu uniknięcia stosowania ustawy o zamówieniach publicznych lub uniknięcia stosowania procedur określonych tą ustawą oraz na udzielanie zamówień w trybach innych niż przetarg nieograniczony, mimo braku zaistnienia ustawowych przesłanek zastosowania innego trybu. Szereg nieprawidłowości dotyczyło wadliwego określenia przedmiotu zamówienia i wartości tego przedmiotu, jak również nieopisania stosowanych (innych niż cena) kryteriów oceny ofert. Skutkowało to brakiem możliwości weryfikacji dokonanych wyborów, oznaczając jednocześnie naruszenie jednej z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych - zasady prowadzenia postępowania w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.W rezultacie kontroli przeprowadzonej w Gminie N. stwierdzono istotne naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych przy udzielaniu
zamówienia na wykonanie termorenowacji budynku Szkoły Podstawowej. W szczególności zamawiający zawarł umowę w dniu rozstrzygnięcia protestu, czyniąc bezprzedmiotowym ewentualne wniesienie odwołania przez oferenta. Prowadząc postępowanie zamawiający ustalił kryteria oceny ofert, w których kryteria odnoszące się do podmiotu (właściwości oferenta) stanowiły 45% znaczenia w ogólnej ocenie (cena 30%). Jednocześnie przy wskazanym rozkładzie proporcji zamawiający w żaden sposób nie opisał kryteriów podmiotowych, co dawało mu możliwość podejmowania decyzji arbitralnych i nieweryfikowalnych.W Gminie P. stwierdzono udzielenie zamówień na roboty drogowe (remont, modernizacja dróg) o wartości 1 421 899 zł, bez stosowania procedur przewidzianych ustawą o zamówieniach publicznych i bez zawarcia z wykonawcą umów w formie pisemnej.
W Gminie L. stwierdzono, że zamawiający żądając w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykazania się przez oferentów wykonaniem robót o zbliżonym charakterze (inwestycje wodociągowe) w ostatnich trzech latach udzielił zamówienia podmiotowi, który powstał trzy tygodnie przed terminem otwarcia ofert.
W jednej z kontrolowanych jednostek ustalono, że na mocy aneksu zawartego do umowy o wykonanie inwestycji Gmina zobowiązała się przy zachowaniu ustalonego w umowie wynagrodzenia do spłaty zaciągniętego przez wykonawcę kredytu wraz z należnymi odsetkami. Skutkowało to bezpodstawną wypłatą z budżetu Gminy kwoty 107 608 zł.
Działania pokontrolne
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zmierzały do zagwarantowania zgodnego z prawem działania jednostek w zakresie planowania i wykonywania zadań inwestycyjnych. W szczególności izby zwracały uwagę na konieczność zabezpieczenia wystarczających środków finansowych na realizację określonych przedsię
wzięć. Odmienna sytuacja prowadziła wielokrotnie do wydłużenia cyklu inwestycyjnego i zwiększenia kosztów wykonania prac. W przekazywanych zaleceniach pokontrolnych zobowiązywano kontrolowane podmioty do zapewnienia należytej kontroli merytorycznej nad realizacją inwestycji, w tym poprzez nadzór inwestorski. Znaczące miejsce w wystąpieniach pokontrolnych znalazła także tematyka udzielania zamówień publicznych. Ścisłe egzekwowanie przestrzegania unormowań ustawy o zamówieniach publicznych zmniejsza pole do zaistnienia zjawisk o charakterze korupcjogennym. Przyczynia się także do racjonalizacji działań kontrolowanych jednostek, w zakresie planowania wydatków, poprzez obowiązki związane z dokładnym określeniem przedmiotu zamówienia i wartości przedmiotu zamówienia.
Stwierdzone nieprawidłowości |
Woje-wództwa |
Powiaty |
Gminy |
Pozostałe jednostki |
Ogółem |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
miejskie |
miejsko-wiejskie |
wiejskie |
|||||
I. W zakresie spraw organizacyjnych |
17 |
104 |
115 |
206 |
678 |
135 |
1 255 |
brak lub nieprawidłowe opracowanie opisu przyjętych zasad rachunkowości |
4 |
43 |
36 |
73 |
250 |
50 |
456 |
niedostosowanie regulacji organizacyjnych do przepisów prawa |
7 |
16 |
27 |
52 |
162 |
27 |
291 |
brak aktualnych zakresów czynności pracowników |
2 |
6 |
6 |
12 |
48 |
9 |
83 |
brak odpowiedniego zabezpieczenia mienia, w szczególności pomieszczenia kasy, komputerów |
1 |
5 |
7 |
9 |
33 |
10 |
65 |
brak wskazania osób odpowiedzialnych za ochronę mienia |
1 |
4 |
8 |
6 |
40 |
6 |
65 |
niezgodność stanu zatrudnienia ze statutem |
0 |
6 |
7 |
16 |
33 |
6 |
68 |
brak wskazania banku do obsługi bankowej |
0 |
0 |
3 |
6 |
26 |
1 |
36 |
inne |
2 |
24 |
21 |
32 |
86 |
26 |
191 |
II. W zakresie planowania i realizacji budżetu |
42 |
332 |
299 |
572 |
1 701 |
210 |
3 156 |
nieopracowanie rocznych planów finansowych dla zadań zleconych i powierzonych |
1 |
0 |
1 |
3 |
16 |
1 |
22 |
nieujęcie w budżecie wszystkich planowanych i zrealizowanych dochodów, w tym dotacji |
1 |
14 |
12 |
8 |
42 |
2 |
79 |
niezaplanowanie w budżecie wydatków (rezerw) na ewentualną spłatę poręczonych kredytów i pożyczek |
0 |
1 |
4 |
0 |
4 |
0 |
9 |
przekroczenie uprawnień w zakresie dokonywania zmian w budżecie |
1 |
3 |
2 |
5 |
20 |
1 |
32 |
wykorzystywanie dotacji celowych niezgodnie z przeznaczeniem |
0 |
3 |
4 |
6 |
11 |
3 |
27 |
brak lub nieprawidłowe rozliczenie z otrzymanych dotacji |
0 |
8 |
5 |
15 |
28 |
4 |
60 |
nieterminowe odprowadzanie dochodów (wpłat przyjętych do kasy) na rachunek budżetu gminy |
1 |
5 |
8 |
13 |
37 |
1 |
65 |
brak lub nieprawidłowe zawieranie umów zlecenia |
1 |
5 |
10 |
13 |
71 |
8 |
108 |
ustalanie wynagrodzeń dla pracowników niezgodnie z obowiązującymi przepisami |
4 |
32 |
26 |
36 |
141 |
15 |
254 |
nieprawidłowe naliczanie dodatków mieszkaniowych, nieprawidłowa realizacja wypłat dodatków |
0 |
1 |
7 |
10 |
37 |
2 |
57 |
nierozliczenie udzielonych dotacji |
1 |
7 |
6 |
5 |
17 |
0 |
36 |
nieprawidłowe stosowanie klasyfikacji budżetowej dochodów |
1 |
18 |
19 |
36 |
96 |
4 |
174 |
nieprawidłowe stosowanie klasyfikacji budżetowej wydatków |
2 |
33 |
35 |
54 |
145 |
7 |
276 |
przekroczenie planu wydatków w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowej |
2 |
18 |
15 |
35 |
96 |
5 |
171 |
zaciąganie zobowiązań przekraczających planowane wydatki |
0 |
7 |
5 |
21 |
64 |
2 |
99 |
pobieranie z rachunku bankowego środków na wynagrodzenia bez jednoczesnego opłacenia składek ZUS i FP |
0 |
1 |
0 |
11 |
33 |
5 |
50 |
gotówkowa realizacja płatności, dla których przewidziany był tryb bezgotówkowy |
0 |
1 |
3 |
1 |
8 |
1 |
14 |
nieprawidłowości w zakresie udzielanych pracownikom zaliczek |
3 |
14 |
12 |
24 |
57 |
8 |
118 |
nieprawidłowe rozliczanie kosztów podróży służbowych |
8 |
46 |
43 |
66 |
205 |
25 |
393 |
brak lub nieprawidłowe rozliczanie zużycia paliw przez pojazdy będące własnością jst |
4 |
6 |
6 |
9 |
34 |
2 |
61 |
nie egzekwowanie lub nieterminowe egzekwowanie należności od kontrahentów |
2 |
10 |
6 |
15 |
36 |
10 |
80 |
brak planów, sprawozdań jednostkowych |
0 |
3 |
6 |
21 |
74 |
3 |
107 |
pokrywanie wydatków bezpośrednio z uzyskanych dochodów w jednostce budżetowej |
0 |
4 |
2 |
7 |
17 |
1 |
31 |
bezpodstawne dokonywanie wydatków |
1 |
12 |
17 |
25 |
101 |
6 |
162 |
nieprawidłowe rozliczanie sprzedaży usług |
1 |
0 |
0 |
3 |
9 |
0 |
13 |
nieterminowe odprowadzanie środków na ZFŚS |
0 |
23 |
9 |
36 |
87 |
23 |
178 |
inne |
8 |
57 |
36 |
94 |
215 |
70 |
480 |
III. W zakresie gospodarki kasowej |
9 |
88 |
76 |
164 |
444 |
73 |
854 |
nieprzestrzeganie obowiązku bieżącego sporządzania raportów kasowych |
0 |
15 |
7 |
18 |
52 |
7 |
99 |
ujmowanie w raportach kasowych dotyczących podatków i opłat lokalnych innych przychodów i rozchodów |
0 |
2 |
1 |
1 |
16 |
1 |
21 |
realizowanie zapłaty na podstawie dowodów nie spełniających wymogów prawidłowego dowodu księgowego (np. nie sprawdzonych merytorycznie) |
3 |
14 |
16 |
34 |
92 |
14 |
173 |
brak kontroli gospodarki kasowej |
2 |
10 |
4 |
17 |
61 |
10 |
104 |
nieprawidłowe prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania |
2 |
18 |
17 |
25 |
66 |
6 |
134 |
brak dowodów zastępczych za wyłączone dowody źródłowe |
1 |
3 |
4 |
17 |
30 |
2 |
57 |
poprawianie dowodów wpłaty gotówki zamiast anulowanie i wystawienie nowego |
1 |
2 |
5 |
2 |
20 |
3 |
33 |
przechowywanie gotówki w kwocie przekraczającej ustaloną |
0 |
6 |
8 |
15 |
27 |
5 |
61 |
wypłata osobom nieupoważnionym |
0 |
4 |
2 |
5 |
13 |
1 |
25 |
nieujmowanie wpłat i wypłat wadium |
0 |
1 |
3 |
2 |
14 |
0 |
20 |
inne |
0 |
13 |
9 |
28 |
53 |
24 |
127 |
IV. W zakresie ewidencji księgowej i sprawozdawczości |
25 |
247 |
202 |
542 |
1 476 |
178 |
2 670 |
nie prowadzenie wszystkich wymaganych ksiąg rachunkowych |
1 |
26 |
20 |
52 |
132 |
24 |
255 |
nieprzestrzeganie obowiązku bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych |
1 |
17 |
10 |
35 |
94 |
11 |
168 |
nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych |
3 |
15 |
8 |
33 |
68 |
8 |
135 |
nie uzgadnianie sald odpowiednich kont analitycznych z syntetycznymi |
3 |
13 |
9 |
23 |
68 |
16 |
132 |
ujmowanie dowodów, w których jednostka nie jest wymieniona jako strona operacji gospodarczej |
1 |
5 |
5 |
11 |
35 |
2 |
59 |
nie ujmowanie w ewidencji wszystkich należności jednostki |
1 |
12 |
3 |
14 |
48 |
6 |
84 |
wykazywanie w sprawozdaniach budżetowych, danych niezgodnych z ewidencją |
2 |
7 |
7 |
20 |
71 |
7 |
114 |
nieprawidłowe wykazywanie w sprawozdaniach skutków udzielonych ulg, zwolnień i obniżek stawek podatkowych |
0 |
0 |
13 |
41 |
120 |
0 |
174 |
nie ujmowanie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych miesiąca, w którym zostały przeprowadzone |
2 |
29 |
18 |
56 |
136 |
6 |
247 |
księgowanie operacji gospodarczych niezgodnie z zasadami funkcjonowania kont - tzn. niezgodnie z ZPK |
2 |
43 |
38 |
68 |
197 |
23 |
371 |
nieprawidłowe prowadzenie kont analitycznych |
1 |
9 |
14 |
36 |
98 |
10 |
168 |
brak zabezpieczenia programu komputerowego przed modyfikacją wprowadzonych danych |
0 |
2 |
3 |
1 |
22 |
3 |
31 |
nieprawidłowa archiwizacja lub ochrona dokumentów księgowych (również danych zawartych na nośnikach magnetycznych) |
0 |
5 |
0 |
2 |
19 |
1 |
27 |
poprawianie błędów w dowodach lub zapisach w księgach rachunkowych niezgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości |
3 |
16 |
16 |
30 |
93 |
7 |
165 |
księgowanie dowodów niespełniających wymogów art. 21 ustawy o rachunkowości (np. niepełny opis operacji gospodarczej) |
3 |
18 |
24 |
44 |
142 |
18 |
249 |
niesporządzanie wymaganych sprawozdań |
0 |
5 |
1 |
15 |
46 |
5 |
72 |
inne |
2 |
25 |
13 |
61 |
87 |
31 |
219 |
V. W zakresie spraw majątkowych |
21 |
142 |
178 |
329 |
960 |
82 |
1 712 |
brak określenia zasad zbywania mienia, wydzierżawiania nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż trzy lata |
1 |
4 |
7 |
15 |
60 |
1 |
88 |
naruszenie przepisów w zakresie sprzedaży nieruchomości (np. trybu przeprowadzania przetargów) |
2 |
8 |
22 |
49 |
151 |
4 |
236 |
zawieranie umów jednoosobowo lub przez osoby nieupoważnione do reprezentowania jst |
1 |
10 |
9 |
33 |
89 |
2 |
144 |
przekroczenie kompetencji lub nieprawidłowe przekazywanie, przyjmowanie składników majątkowych |
3 |
6 |
11 |
16 |
53 |
5 |
94 |
nieprzeprowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych lub niewłaściwe przeprowadzenie, rozliczenie inwentaryzacji |
2 |
17 |
25 |
43 |
102 |
17 |
206 |
prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych w niepełnym zakresie |
2 |
9 |
15 |
28 |
84 |
10 |
148 |
brak lub niewłaściwa aktualizacja wyceny środków trwałych |
0 |
5 |
5 |
7 |
27 |
1 |
45 |
brak lub niewłaściwe naliczanie umorzenia środków trwałych |
2 |
14 |
17 |
25 |
84 |
11 |
153 |
nieujmowanie w ewidencji wszystkich środków trwałych (np. gruntów) |
3 |
19 |
14 |
33 |
83 |
4 |
156 |
nieujmowanie w ewidencji wszystkich posiadanych materiałów |
0 |
10 |
2 |
4 |
16 |
3 |
35 |
nieoznakowanie środków trwałych numerami inwentarzowymi |
1 |
8 |
9 |
9 |
47 |
5 |
79 |
nieprawidłowe księgowanie wartości niematerialnych i prawnych |
2 |
6 |
7 |
12 |
50 |
3 |
80 |
inne |
2 |
26 |
35 |
55 |
114 |
16 |
248 |
VI. W zakresie inwestycji i remontów |
3 |
73 |
82 |
169 |
485 |
31 |
843 |
realizacja umów nie posiadających kontrasygnaty skarbnika |
1 |
25 |
13 |
36 |
130 |
6 |
211 |
realizacja robót bez wymaganej decyzji i zezwoleń |
0 |
4 |
2 |
7 |
28 |
3 |
44 |
brak nadzoru inwestorskiego |
0 |
1 |
3 |
0 |
9 |
0 |
13 |
zlecenie wykonania robót bez zawarcia umowy |
1 |
2 |
11 |
7 |
25 |
3 |
49 |
wypłacenie za roboty bez potwierdzenia ich wykonania, sprawdzenia rachunku przez inspektora nadzoru |
0 |
4 |
4 |
7 |
20 |
2 |
37 |
udzielanie zaliczek nie przewidzianych umową |
0 |
1 |
3 |
1 |
12 |
1 |
18 |
brak rozliczenia wykonawców z przekazanych materiałów |
0 |
1 |
0 |
3 |
14 |
1 |
19 |
nie egzekwowanie umownych terminów realizacji robót, kar z tytułu ich niedotrzymania |
0 |
1 |
6 |
11 |
26 |
2 |
46 |
brak lub nieterminowe sporządzenie końcowego rozliczenia rzeczowego i finansowego zadań |
1 |
1 |
3 |
13 |
31 |
1 |
50 |
nie przyjmowanie na stan majątku środków trwałych pozyskanych z inwestycji |
0 |
7 |
7 |
23 |
47 |
2 |
86 |
nieprawidłowa ewidencja analityczna kosztów inwestycji, nieobejmowanie ewidencją wszystkich kosztów inwestycji |
0 |
8 |
7 |
23 |
48 |
2 |
88 |
ponoszenie nakładów na inwestycje bezpośrednio z rachunku budżetu jst |
0 |
1 |
4 |
14 |
17 |
0 |
36 |
wypłacanie wykonawcom robót zawyżonych wynagrodzeń |
0 |
6 |
8 |
5 |
31 |
0 |
50 |
inne |
0 |
11 |
11 |
19 |
47 |
8 |
96 |
VII. W zakresie podatków i opłat lokalnych |
0 |
19 |
189 |
411 |
1 320 |
22 |
1 961 |
nie egzekwowanie obowiązku składania deklaracji podatkowych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej |
0 |
1 |
26 |
63 |
209 |
1 |
300 |
nieprzestrzeganie zasady powszechności opodatkowania |
0 |
1 |
20 |
33 |
120 |
0 |
174 |
wymiar podatku rolnego niezgodnie z ustawami i uchwałami rady gminy |
0 |
0 |
2 |
7 |
40 |
0 |
49 |
dokonywanie wymiaru podatku od nieruchomości niezgodnie z ustawami i uchwałami rady |
0 |
0 |
2 |
11 |
57 |
0 |
70 |
nieprawidłowe ustalanie wysokości rat podatku od środków transportowych |
0 |
0 |
2 |
5 |
24 |
0 |
31 |
nieprzestrzeganie przepisów Kpa dotyczących doręczania decyzji podatkowych |
0 |
1 |
12 |
15 |
49 |
1 |
78 |
brak lub niezgodne z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych umowy z inkasentami podatków i opłat, nieprawidłowe uregulowania w sprawie opłaty targowej |
0 |
1 |
11 |
29 |
47 |
1 |
89 |
brak lub nieprawidłowe rozliczanie inkasentów z pobranych dowodów wpłat lub zainkasowanej gotówki |
0 |
1 |
13 |
21 |
65 |
1 |
101 |
brak lub nieterminowe działania w zakresie windykacji podatków i opłat |
0 |
2 |
26 |
44 |
162 |
2 |
236 |
nienaliczanie odsetek od nieterminowych wpłat podatków i opłat lokalnych |
0 |
2 |
20 |
48 |
134 |
0 |
204 |
nieprawidłowe udzielanie ulg w podatku rolnym |
0 |
1 |
4 |
21 |
88 |
0 |
114 |
nieprzestrzeganie przepisów ordynacji podatkowej przy przyznawaniu ulg podatkowych |
0 |
2 |
14 |
34 |
106 |
0 |
156 |
nieterminowe doręczanie decyzji |
0 |
2 |
16 |
20 |
62 |
0 |
100 |
nie egzekwowanie opłaty eksploatacyjnej, brak decyzji o wysokości opłaty |
0 |
0 |
1 |
4 |
5 |
0 |
10 |
brak lub nieprawidłowe rejestry podatkowe (wymiar, przypis, odpis) |
0 |
0 |
5 |
3 |
30 |
1 |
39 |
inne |
0 |
5 |
15 |
53 |
122 |
15 |
210 |
VIII. W zakresie przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych |
37 |
226 |
213 |
359 |
1 039 |
146 |
2 020 |
udzielenie zamówienia z pominięciem przepisów ustawy |
2 |
7 |
14 |
24 |
61 |
10 |
118 |
udzielenie zamówienia w trybie nieprzewidzianym ustawą (art. 13) |
0 |
2 |
4 |
9 |
13 |
3 |
31 |
podział na części zamówienia lub zaniżenie jego wartości w celu uniknięcia stosowania ustawy lub procedur ustawy |
2 |
7 |
5 |
11 |
29 |
6 |
60 |
niewłaściwe zastosowanie trybu innego niż przetarg nieograniczony (w przypadkach nieprzewidzianych w ustawie) |
4 |
10 |
16 |
21 |
44 |
11 |
106 |
nieprawidłowe sporządzenie protokołu postępowania lub dokumentacji podstawowych czynności (art. 25, 26) |
3 |
25 |
19 |
26 |
103 |
11 |
187 |
naruszenie przepisów dotyczących wybranego trybu |
4 |
22 |
12 |
30 |
113 |
14 |
195 |
nie zawarcie umowy w formie pisemnej, nieprzestrzeganie terminu zawarcia umowy (art. 51, 81) |
1 |
13 |
11 |
9 |
57 |
7 |
98 |
zawarcie umowy niezgodnej z treścią oferty wybranej w postępowaniu |
2 |
7 |
14 |
12 |
42 |
6 |
83 |
niewłaściwe ustalenie treści specyfikacji (art. 35 ust. 1) |
1 |
24 |
21 |
39 |
99 |
12 |
196 |
niewłaściwe ustalenie ceny specyfikacji (art. 34 ust. 4) |
1 |
2 |
2 |
8 |
16 |
1 |
30 |
zmiana kryteriów w trakcie postępowania (art. 24) |
2 |
3 |
7 |
7 |
16 |
1 |
36 |
stosowanie kryteriów niezgodnie z ustaleniami zawartymi w specyfikacji |
3 |
7 |
9 |
14 |
37 |
2 |
72 |
nieprawidłowa wysokość lub forma zabezpieczenia (art. 75) |
0 |
15 |
11 |
24 |
76 |
7 |
133 |
niedozwolona zmiana umowy (art. 76) |
1 |
2 |
12 |
13 |
42 |
4 |
74 |
wadium-nieterminowy zwrot i inne (art. 41, 42) |
0 |
11 |
7 |
12 |
41 |
3 |
74 |
nieodrzucenie nieprawidłowej oferty (art. 27a), brak unieważnienia przetargu (art. 27b) |
2 |
20 |
18 |
24 |
71 |
8 |
143 |
nieprawidłowe określenie przedmiotu przetargu, brak kosztorysu inwestorskiego (art. 35 ust.2) |
0 |
11 |
9 |
13 |
46 |
7 |
86 |
inne |
9 |
38 |
22 |
63 |
133 |
33 |
298 |
Ogółem stwierdzone nieprawidłowości: |
154 |
1 231 |
1 354 |
2 752 |
8 103 |
877 |
14 471 |
Realizując ustawowe obowiązki w oparciu o wyniki kontroli regionalne izby obrachunkowe przekazywały kontrolowanym jednostkom wystąpienia pokontrolne, wskazując w nich stwierdzone nieprawidłowości, ich źródła, przyczyny, rozmiary oraz osoby odpowiedzialne, a także zamieszczając wnioski pokontrolne mające na c
elu usunięcie ujawnionych naruszeń oraz zapobieżenie ich powstawaniu w przyszłości.Zgodnie z przepisami ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym właściwym organom kontrolowanych jednostek przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do kolegium regionalnej izby obrachunkowej. Podstawą zastrzeżenia może być zarzut naruszenia prawa, przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Dane dotyczące zgłoszonych zastrzeżeń w 2001 roku przedstawia poniższa t
abela.
Dane dotyczące zgłoszonych przez kontrolowane jednostki zastrzeżeń do wniosków pokontrolnych
Jednostki wnoszące zastrzeżenia |
Liczba kwestionowanych wniosków pokontrolnych |
Zastrzeżenia oddalone |
Zastrzeżenia uwzględnione |
Zastrzeżenia częściowo oddalone- częściowo uwzględnione |
Województwa |
4 |
4 |
|
|
Powiaty |
36 |
29 |
4 |
3 |
Gminy |
175 |
135 |
32 |
8 |
Inne jednostki |
39 |
33 |
4 |
2 |
Razem |
254 |
201 |
40 |
13 |
W związku z ustaleniami przeprowadzonych kontroli regionalne izby obrachunkowe przesłały szereg wniosków, zawiadomień, informacji i sygnalizacji organom administracji rządowej, organom policji i prokuratury, organom kontroli państwowej, posłom i senatorom. Dane w tym zakresie obrazuje poniższa tabela.
Dane dotyczące przekazanych przez rio, w związku z prowadzonymi kontrolami, wniosków, informacji, sygnalizacji i zawiadomień
Nazwa podmiotu |
Liczba zawiadomień, wniosków, sygnalizacji |
Minister Finansów |
47 |
Prokuratura |
34 |
Policja |
8 |
Urząd Kontroli Skarbowej |
1 |
Wojewoda |
12 |
Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych |
560 |
Pozostałe podmioty |
74 |
Łącznie |
736 |
Do Ministerstwa Finansów przekazywano informacje o nieprawidłowo wykazywanych, w sporządzanych przez gminy sprawozdaniach, danych o skutkach wynikających ze stosowanych ulg, zwolnień, odroczeń i umorzeń podatków, co ma znaczenie dla ustalenia wysokości subwencji wyrównawczej.
Sygnalizacje przekazywane wojewodom związane były w przeważającej mierze z ujawnionymi przypadkami niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania otrzymanych przez jednostki samorządowe dotacji.
W wyniku przekazanej Wojewodzie Śląskiemu informacji o częściowo niezgodnym z przeznaczeniem wykorzystaniu dotacji celowej przyznanej Gminie L. na wykoń
czenie budynku przeznaczonego dla powodzian z 1997 roku, Wojewoda polecił zwrot części dotacji w wysokości 482 842,85 zł. W oparciu o wyniki kontroli przeprowadzonej w Mieście i Gminie F., przekazano Wojewodzie Warmińsko-Mazurskiemu informacje dotyczące nieprawidłowo wykorzystanej dotacji w kwocie 600 000 zł uzyskanej z rezerwy celowej budżetu państwa na realizację inwestycji własnych.Izby informowały także o sytuacjach naruszenia przez radnych zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem majątku komunalnego, jak również o naruszeniach ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez członków zarządów jednostek samorządowych.
W rezultacie kontroli w Gminie W. stwierdzono, że jeden z członków Zarządu Gminy prowadził we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą w zakresie handlu i usług.
Do organów skarbowych kierowano w szczególności zawiadomienia dotyczące przypadków naruszenia przez podmioty kontrolowane obowiązków związanych z terminowym odprowadzeniem podatku dochodowego od wypłaconych wynagrodzeń.
W przypadku stwierdzenia naruszeń i nieprawidłowości - dających podstawę do przyjęcia istnienia prawdopodobieństwa popełnienia przestępstwa - regionalne izby obrachunkowe przekazywały stosowne zawiadomienia Prokuraturze i Policji. Dotyczyło to między innymi sytuacji:
zaniechania prowadzenia ksiąg rachunkowych w kontrolowanej jednostce,
poświadczenia nieprawdy we wnioskach o przyznanie dotacji celowych,
poświadczenia nieprawdy w dokumentach dotyczących odbioru realizow
bezpodstawnego umarzania zaległości podatkowych,
przywłaszczenia środków publicznych przez pracowników jednostki,
realizacji robót budowlanych bez stosownych pozwoleń wymaganych przez przepisy prawa budowlanego,
bezpodstawnego wypłacania świadczeń pieniężnych,
zaniechania realizacji dochodów jednostki.
Przykładowo:
W wyniku kontroli przeprowadzonej w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w G. stwierdzono prawdopodobieństwo przywłaszczenia, przez pracowników, środków pieniężnych w wysokości 97 946,25 zł. Czynności kontrolne wykazały także zaniechanie prowadzenia przez jednostkę ksiąg rachunkowych, wymaganych przez przepisy ustawy o rachunkowości.
Kontrola w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Sz. wykazała nieprawidłowości polegające na nierzetelnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, co doprowadziło w konsekwencji do przywłaszczenia środków pieniężnych w kwocie 9 280,70 zł.
W Gminie P. ujawniono czyny polegające na poświadczeniu nieprawdy w dokumentach potwierdzających wykonanie robót inwestycyjnych z zakresu remontów i modernizacji dróg gminnych oraz budowy wodociągu grupowego, a także w dokumentach stanowiących podstawę uzyskania dotacji celowych ze środków finansowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie. Stwierdzono także - w związku z kontrolą wymienionych robót - wydatkowanie środków finansowych bez tytułu prawnego (roboty drogowe) oraz zapłatę za roboty niewykonane (wodociąg grupowy), co naraziło Gminę na szkody znacznej wartości.
Kontrola przeprowadzona w Gminie L. wykazała sprzedaż, w 2000 roku, prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno - usługowym z naruszeniem prawa pierwszeństwa mieszkańców lokali. RIO wystąpiła do Prokuratury o podjęcie działań mających na celu unieważnienie zawartej, z naruszeniem art. 58 k.c., umowy.
Czynności kontrolne prowadzone w szkole podstawowej w L. ujawniły fakt bezprawnego przekazania z rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych kwoty w wysokości 59 200 zł na prywatne konto dyrektora szkoły.
W wyniku zrealizowanych kontroli regionalne izby obrachunkowe skierowały 560 zawiadomień i wniosków dotyczących przypadków naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Do najczęściej stwierdzonych przypadków naruszenia dyscypliny finansów publicznych należały: naruszenie zasad, form lub trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych, dokonywanie wydatków z przekroczeniem granic kwot określonych w planie finansowym, zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji, a także wykazanie w sprawozdaniach budżetowych danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Działalność kontrolna
regionalnych izb obrachunkowych, w 2001 roku, realizowana była przede
wszystkim poprzez kontrole kompleksowe (789 kontroli na ogólną liczbę 1 316,
co stanowiło 59,9% przeprowadzonych kontroli). Wynikało to z wypełniania przez
izby ustawowego obowiązku przeprowadzenia kompleksowej kontroli gospodarki
finansowej jednostki samorządu terytorialnego nie rzadziej niż raz na cztery
lata. W ramach kontroli o charakterze kompleksowym regionalne izby
obrachunkowe obejmowały badaniem występujące w jednostce procesy związane z
gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych, zaciąganiem zobowiązań,
gospodarowaniem majątkiem, funkcjonowaniem mechanizmów kontroli wewnętrznej,
zarządzaniem środkami publicznymi - składające się na obraz gospodarki
finansowej danego podmiotu.
Przeprowadzone w 2001 roku
kontrole gospodarki finansowej i zamówień publicznych nie dały podstawy do
sformułowania wniosku o istotnej poprawie sposobu gospodarowania środkami
publicznymi. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy wymienić należy niewłaściwą
organizację samorządowych struktur administracyjnych, niewystarczającą obsługę
prawną, zbyt duże obciążenie realizowanymi zadaniami stanowisk pracy i komórek
organizacyjnych. Duże znaczenie miało także, spotykane wśród osób na
stanowiskach kierowniczych w samorządowej administracji, traktowanie
obowiązujących regulacji prawnych jako uniemożliwiających lub znacznie
utrudniających podejmowanie decyzji ekonomicznie uzasadnionych i korzystnych
dla danej jednostki (tzw. "gospodarskich"). Źródeł wskazanej sytuacji szukać
należy również w niezwykle szybkich i głębokich zmianach w obowiązującym
porządku prawnym (przepisy o zamówieniach publicznych, sprawozdawczości,
rachunkowości, przepisy podatkowe).
Wciąż stosunkowo duża liczba
naruszeń przepisów prawa związana była z kontrolą przestrzegania przepisów
ustawy o zamówieniach publicznych. Stwierdzone uchybienia dotyczyły zarówno
zasad udzielania zamówień, jak i reguł określających przebieg postępowań o
udzielenie zamówienia. Przestrzeganie przepisów o zamówieniach publicznych
służy między innymi zapewnieniu jawności wydatkowania środków publicznych, z
uwzględnieniem zasad uczciwej konkurencji, co oznacza w konsekwencji
eliminowanie negatywnych zjawisk przyznawania kontraktów w oparciu o lokalne
powiązania, czy też zjawisk o naturze korupcjogennej. Dokonywanie wyboru
rzeczywiście najkorzystniejszej oferty ma bezpośredni związek z realizacją
zasady oszczędnego i gospodarnego dokonywania wydatków ze środków publicznych.
Wyrazić należy także obawę, że obowiązujące od niedawna zmiany w ustawie o
zamówieniach publicznych przyczynić się mogą do wzrostu liczby wykazywanych w
tym zakresie naruszeń.
Na podkreślenie zasługuje fakt,
że prowadzone kontrole miały bezpośredni wpływ na zwiększenie poziomu
realizowanych, przez jednostki samorządu terytorialnego, dochodów budżetowych.
W przekazywanych wystąpieniach pokontrolnych izby wielokrotnie zobowiązywały
jednostki do podjęcia działań mających na celu wyegzekwowanie należnych im
kwot. W największej mierze dotyczyło to zobowiązań podatkowych, w wielu
gminach system kontroli terminowości regulowania zobowiązań podatkowych i
prowadzenia postępowania windykacyjnego wymaga gruntownych zmian. Istotne
rezerwy - w omawianym zakresie - dostrzec można również w odniesieniu do
uzyskiwanych dochodów z majątku komunalnego. Działania kontrolne regionalnych
izb obrachunkowych spowodowały również zaniechanie dokonywania, przez
kontrolowane jednostki, szeregu wydatków - nie mających oparcia w
obowiązujących przepisach.
W ramach kontroli zagadnień
związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących udzielania ulg podatkowych
regionalne izby obrachunkowe odnosiły się także do przestrzegania,
obowiązujących od dnia 1 stycznia 2001 roku, przepisów ustawy z dnia 30
czerwca 2000 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej
dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704). Mając na uwadze znaczenie, jak
również duży stopień złożoności wskazanej regulacji, działania kontrolne w tym
zakresie powinny zostać zintensyfikowane.
W dalszym ciągu rezultaty
czynności kontrolnych wskazały na niewielkie efekty funkcjonowania w
jednostkach samorządowych procedur wewnętrznej kontroli finansowej. W wielu
wypadkach regionalne izby obrachunkowe stwierdziły brak wprowadzenia
stosownych unormowań, zapewniających skuteczny nadzór nad gospodarowaniem
środkami publicznymi. Wydaje się, że postrzeganie kontroli jako elementu
sprawnego, gospodarnego i efektywnego zarządzania finansami podmiotu
publicznego, w jednostkach samorządu terytorialnego, jest perspektywą wciąż
dosyć odległą. Pewne zmiany w tym obszarze stymulowane będą przez przepisy
ustawy o finansach publicznych, obligujące jednostki sektora finansów
publicznych do ustalenia procedur kontroli, obejmujących całokształt procesów
i zdarzeń związanych z gospodarką finansową jednostki. Pozytywną rolę odegrać
powinno także unormowanie w ustawie o finansach publicznych pozycji,
obowiązków i uprawnień głównego księgowego jednostki sektora finansów
publicznych.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•