Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

4.4. Kontrola przejęcia mienia Skarbu Państwa przez samorządy województw

 

4.4.1. Informacje ogólne

4.4.2. Cel i ustalenia kontroli

4.4.3. Podsumowanie

 

 

4.4.1. Informacje ogólne

 

Od dnia 1 stycznia 1999 roku istnieje w Polsce trójstopniowy podział administracyjny kraju. Oprócz funkcjonującego już wcześniej samorządu gminnego utworzono powiatowy i wojewódzki oraz równolegle przekształcono terenową administrację rządową.

W latach 2000 i 2001 regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły kontrole kompleksowe powiatów natomiast w latach 2001 i 2002 dokonano kontroli kompleksowych samorządów wojewódzkich, za wyjątkiem województwa lubuskiego. W ramach tych kontroli zbadano prawidłowość przejęcia mienia przez samorząd wojewódzki według jednolitych zasad.

Realizacja reformy administracji publicznej na szczeblu wojewódzkim polegała na utworzeniu nowych struktur wojewódzkich oraz utworzeniu 16 województw samorządowych i przejęciu przez nie znacznej części kompetencji od administracji rządowej, reprezentowanej przez wojewodów.

Organy samorządu województwa konstytuowały się jeszcze przed terminem rozpoczęcia swojej działalności. Ustrój województw jako jednostek samorządu terytorialnego określa statut województwa, uchwalony przez sejmik województwa po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów. Statut województwa podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

W związku z zadaniami i kompetencjami przejętymi z dniem 1 stycznia 1999 roku przez samorządy od wojewodów, pracownicy dotychczasowych urzędów wojewódzkich prowadzący sprawy z tego zakresu, stali się z mocy prawa pracownikami urzędów marszałkowskich.

Z dniem 1 stycznia 1999 roku pracownicy biur wojewódzkich sejmików samorządowych mających siedziby na obszarze województwa, stali się także pracownikami urzędu marszałkowskiego. Uprawnienia pracodawcy w stosunku do pracowników biur wojewódzkich sejmików samorządowych przejęli marszałkowie województw z dniem wyboru, zgodnie z art. 56 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.

Wraz z zadaniami i kompetencjami przejmowanymi przez nowe urzędy administracji publicznej nastąpiło także przejęcie mienia Skarbu Państwa niezbędnego do realizacji określonych ustawowo zadań. Przekazanie mienia Skarbu Państwa nastąpiło na podstawie przepisów:

W związku z brakiem szczegółowych uregulowań trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa na rzecz samorządów województw Minister Skarbu Państwa przesłał wojewodom, w formie zalecenia, instrukcję określającą tryb postępowania w tej sprawie, przyjmując tryb analogiczny jak w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 lutego 1999 roku, w sprawie trybu przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania.

Przekazywanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych następowało:

 

Z mocy prawa na podstawie

Nabycie mienia stwierdza wojewoda w drodze decyzji. Organem odwoławczym od decyzji wojewody w sprawach przekazywania mienia Skarbu Państwa samorządowi województwa jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa (art. 62 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną). Ostateczne decyzje w przedmiotowych sprawach stanowią podstawę wpisu praw majątkowych w księdze wieczystej (art. 54 ustawy o samorządzie województwa).

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa

Zgodnie z powyższym przepisem przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego realizacji zadań województwa, określonych w art. 14 ustawy następuje na podstawie decyzji administracyjnej wojewody wydawanej z urzędu. Organem odwoławczym od decyzji jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.

Na podstawie decyzji Ministra Skarbu Państwa wydanej na podstawie art. 50 ust. 1 i ust. 3 ustawy o samorządzie województwa

Mienie służące wykonywaniu zadań gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej a służące realizacji strategii rozwoju województwa i wojewódzkich programów - może być przekazane na wniosek zarządu województwa.

Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w urzędach marszałkowskich w postaci sporządzonych przez zarządy województw wykazów jednostek i instytucji, których mienie podlegało przekazaniu, wniosków o ich przekazanie i innej korespondencji.

 

 

4.4.2. Cel i ustalenia kontroli

 

Celem kontroli było zbadanie procedur i ocena sposobu przejmowania przez samorządy województw majątku Skarbu Państwa. Przedmiotowe kontrole regionalne izby obrachunkowe przeprowadziły w oparciu o jednolite zasady, odrębne dla każdej podstawy prawnej, z mocy której mienie zostało przejmowane.

 

MIENIE NABYTE Z MOCY PRAWA NA PODSTAWIE ART. 60 USTAWY PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWY REFORMUJĄCE ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ.

 

Kontrolę przeprowadzono na przykładzie 152 zakładów opieki zdrowotnej oraz instytucji kultury. Podczas kontroli zbadano, czy zarządy województw posiadają wykazy jednostek organizacyjnych, których mienie przejęte zostało z dniem 1 stycznia przez samorządy województw. Sprawdzono również, czy zarządy województw ustaliły zasady przejęcia mienia przez województwo oraz czy nabycie przez województwo mienia przejmowanych jednostek stwierdzone zostało w decyzjach wojewody. Szczególną uwagę zwrócono na to czy przejmowane mienie zostało zinwentaryzowane, a także, czy dla każdej nieruchomości założono oddzielne karty inwentaryzacyjne. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynikał w szczególności z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1998 roku w sprawie trybu rozliczenia środków budżetowych za rok 1998, szczególnych zasad i trybu sporządzenia i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998 oraz szczególnych zasad i terminów przeprowadzania inwentaryzacji.

Podczas kontroli sprawdzono również, czy przekazanie mienia nastąpiło na podstawie protokółu zdawczo - odbiorczego oraz czy zarząd województwa złożył wnioski o dokonanie w księgach wieczystych wpisów ujawniających województwo jako właściciela nieruchomości, a także czy mienie przejęte przez województwo zostało ujęte w księgach rachunkowych.

Z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1998 roku w sprawie trybu rozliczenia środków budżetowych za rok 1998, szczególnych zasad i trybu sporządzenia i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998 oraz szczególnych zasad i terminów przeprowadzania inwentaryzacji, wynika obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji mienia oraz obowiązek ujęcia go w bilansie otwarcia jednostki przejmującej i tak:

 

Ustalenia kontroli

W wyniku kontroli stwierdzono, że:

 

MIENIE NABYTE Z MOCY PRAWA NA PODSTAWIE ART. 68 USTAWY PRZEPISY WPROWADZAJĄCE REFORMĘ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

 

W trakcie kontroli prawidłowości przejmowania mienia wojewódzkich sejmików samorządowych zbadano, czy zarządy województw posiadają wykazy przejętego mienia oraz czy dla każdej przejmowanej nieruchomości założono oddzielne karty inwentaryzacyjne. Zwrócono uwagę, czy przejmowane mienie zostało zinwentaryzowane, a także czy nabycie mienia stwierdzone zostało w decyzji wojewody i czy zostało ujęte przez województwo w księgach rachunkowych.

Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1998 roku w sprawie trybu rozliczania środków budżetowych za rok 1998, szczególnych zasad i trybu sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998 oraz szczególnych zasad i terminów przeprowadzania inwentaryzacji województwa - wojewódzkie sejmiki samorządowe, jako jednostki podlegające połączeniu w całości z innymi jednostkami winny:

Natomiast samorządy województw - jako jednostki przejmujące - winny:

Ustalenia kontroli

W wyniku kontroli ustalono:

 

MIENIE PRZEJĘTE NA PODSTAWIE ART. 49 USTAWY O SAMORZĄDZIE WOJEWÓDZTWA

 

Jak wyżej wspomniano, przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych służącego realizacji zadań województwa - w szczególności określonych w art. 14 ustawy - to jest w zakresie: edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego, promocji i ochrony zdrowia, kultury i ochrony jej dóbr, pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, modernizacji terenów wiejskich, zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska, gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpożarowej, transportu zbiorowego i dróg publicznych, kultury fizycznej i turystyki, ochrony praw konsumentów, obronności, bezpieczeństwa publicznego, przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy, następuje na podstawie decyzji administracyjnej wojewody wydanej z urzędu, z zastrzeżeniem art. 50. Nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem, w którym decyzja o jego przekazaniu stała się ostateczna.

Kontrolę prawidłowości nabycia tego mienia przeprowadzono w 69 jednostkach w oparciu o kryteria podobne do tych, według których skontrolowano przejęcie mienia z mocy prawa na podstawie art. 60. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.

 

Ustalenia kontroli

W wyniku kontroli ustalono:

 

MIENIE PRZEJĘTE NA PODSTAWIE ART. 50 USTAWY O SAMORZĄDZIE WOJEWÓDZTWA

 

Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego wykonywaniu zadań gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej, może nastąpić na wniosek zarządu województwa, jeżeli mienie to służyć ma realizacji strategii rozwoju województwa i wojewódzkich programów, z wyłączeniem przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia.

Przekazywanie ww. mienia następuje nieodpłatnie, w trybie właściwym dla przenoszenia nabywanych praw, z tym że przekazanie własności i innych praw do rzeczy następuje na podstawie ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Nabycie mienia na podstawie tego przepisu wystąpiło jedynie w trzech województwach.

Zarządy tych województw posiadały wykazy mienia przejętego na ich wniosek. Przekazanie prawa własności nastąpiło na podstawie decyzji Ministra Skarbu Państwa. Przejmowane mienie zostało zinwentaryzowane. Większość mienia przekazywana była na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych. W jednym przypadku przejęte mienie nie zostało ujęte w księgach rachunkowych.

 

 

4.4.3. Podsumowanie

 

  1. Zaprezentowane wyniki kontroli prawidłowości nabywania mienia przez samorządy województw, wykazały, że wszystkie kontrolowane samorządy wojewódzkie posiadały wykazy przejmowanego mienia. Jednostki, poza nielicznymi wyjątkami dokonały, inwentaryzacji przejmowanego mienia.
     

  2. Znaczna część skontrolowanych jednostek samorządu wojewódzkiego nie ujmowała przejętego mienia w księgach rachunkowych, zarówno w ewidencji pozabilansowej - do chwili uprawomocnienia się decyzji wojewody - jak również w ewidencji bilansowej, po uprawomocnieniu się decyzji stwierdzających nabycie mienia.
     

  3. Prawie połowa samorządów wojewódzkich, nie ustaliła zasad przejęcia nabywanego mienia.
     

  4. Większość nieprawidłowości, które wystąpiły podczas przejmowania mienia przez samorządy województw wynikała z braku przepisów wykonawczych do regulacji ustawowych.
     

<początek strony>


<< | Strona główna | >>


• Sytuacja jednostek samorządu terytorialnego w 2001 r •
• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3. Związki międzygminne •
• 4.1. Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych •
• 4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej •
• 4.3. Kontrola wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów •
• 4.4. Kontrola przejęcia mienia Skarbu Państwa przez samorządy województw •
• 4.5. Kontrola gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst