Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany
1.1. Przygotowanie budżetu jednostek samorządu terytorialnego
1.2. Uprawnienia jednostek samorządu terytorialnego do uchwalenia budżetu i jego zmian
1.3. Dochody i wydatki zaplanowane w uchwałach budżetowych na 2001 rok
1.4. Zmiany w uchwałach budżetowych w 2001 roku
1.5. Poprawność dokonanych zmian
1.1. Przygotowanie budżetu jednostek samorządu terytorialnego
W 2001 roku w przygotowaniu i uchwalaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego obowiązywały takie same regulacje prawne, jak w roku 2000. Był to jednocześnie kolejny, trzeci już rok funkcjonowania reformy administracji publicznej.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy, a w jego tworzeniu współdziałają dwa organy samorządowe - stanowiący i wykonawczy. Uchwalenie budżetu poprzedzone jest opracowaniem projektu budżetu, który zgodnie z zapisem ustawowym przygotowuje zarząd jednostki samorządowej i do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedkłada radzie i regionalnej izbie obrachunkowej
.Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego były zobowiązane przedstawić projekt uchwały budżetowej na 2001 rok, wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego, regionalnej izbie obrachunkowej - celem zaopiniowania i organowi stanowiącemu - najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Analizując terminy przedłożonych projektów budżetów można stwierdzić, że większość jednostek samorządowych (60%) przekazywała projek
ty budżetów po ustawowym terminie. Większe zdyscyplinowanie w terminowym przekazaniu materiałów wykazały miasta na prawach powiatu (74%) i samorządy województw (70%).Zgodnie z art. 13 pkt 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych izba wydaje opinie do przedłożonych projektów. Oceniając projekty budżetów na 2001 rok izby wydały ogółem 2 948 opinii, w tym: pozytywnych 1 532, pozytywnych z uwagami 1 406 i 10 negatywnych. Wydane opinie negatywne dotyczyły 7 gmin, 1 miasta na
prawach powiatu i dwóch związków międzygminnych. Nieprawidłowości wskazane w opiniach negatywnych dotyczyły m. in. zaplanowania deficytu na poziomie 179% dochodów, przekroczenia ustawowego limitu rezerwy ogólnej, braku zgodności części normatywnej uchwały budżetowej z jej załącznikami. Ilość wydanych opinii negatywnych wykazuje tendencję malejącą, bowiem w roku 2000 negatywnie oceniono 16 projektów. Podobna liczba opinii negatywnych wydana była w 1999 roku. Nieprawidłowości wskazane w projektach budżetów najczęściej powtarzają się, a ich szczegółowe omówienie przedstawione zostało w części I pkt 4.2. Sprawozdania... .Zgodnie z art. 122 ustawy o finansach publicznych rada jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązana do uchwalenia budżetu przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego. Blisko 55% jednostek samorządowych uchwaliło budżety do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Podobnie kształtowała się sytuacja w uch
walaniu budżetów na rok 2000. Najczęściej z powodów niezależnych od jednostki samorządowej budżety uchwalane były po rozpoczęciu roku budżetowego. Jednostki te nie dysponowały w odpowiednim czasie danymi niezbędnymi do określenia właściwej prognozy dochodów.W roku 2001 w związku z niezachowaniem przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustawowego, ostatecznego terminu uchwalenia budżetu regionalne izby obrachunkowe zgodnie z art. 123 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, ustaliły budżety dla trzech jednostek samorządowych, w tym dla jednej gminy, jednego powiatu i jednego związku międzygminnego. Dla porównania w roku 2000 regionalne izby obrachunkowe określiły budżety dla dwóch jednostek samorządowych, w tym jednej gminy i jednego powiatu
.
1.2. Uprawnienia jednostek samorządu terytorialnego do uchwalenia budżetu i jego zmian
Przepisy ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa wskazują, że do wyłącznej kompetencji odpowiednio rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa należy uchwalanie budżetu. Zasada ta znajduje potwierdzenie w art. 122 ustawy o finansach publicznych. Wykonywanie budżetu jest natomiast zadaniem zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W analogicznym trybie jak uchwalenie budżetu, jednostki samorządu ter
ytorialnego dokonują zmiany uchwały budżetowej w ciągu roku budżetowego.Obowiązująca od 1999 r. ustawa o finansach publicznych zwiększyła zakres uprawnień zarządu jednostek samorządowych przy wykonywaniu budżetu, co pozwoliło na większą operatywność tego organu w realizacji budżetu. Uregulowania prawne umożliwiają jednocześnie organowi stanowiącemu na wprowadzenie do uchwały budżetowej innych zwiększonych uprawnień zarządowi do prowadzenia gospodarki finansowej.
Ustawodawca w art. 128 ustawy o finansach publicznych określa bardzo precyzyjnie możliwości dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu.
W uchwałach budżetowych na 2001 rok niemal wszystkie zarządy jednostek samorządowych (98,5%) były upoważnione do dokonywania przeniesień planowanych wydatków, z wyjątkiem przeniesień między działami. Jedynie w kilku przypadkach, około 10% jednostek, organy stanowiące zastrzegły sobie prawo dokonywania zmian w zakresie inwestycji, wynagrodzeń i podejmowania nowych zadań.
Większość zarządów (70%) korzystała również z upoważnień do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetowego. W znacznej części uchwał budżetowych (65%) znalazło się również upoważnienie zarządu do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych.
Analizując na wszystkich szczeblach jednostek samorządowych ilość udzielonych upoważnień zauważa się pewną ostrożność organów stanowiących w ich udzielaniu. Szczególnie zauważa się to w przypadku przekazywania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do dokonywania przeniesień planowanych wydatków (40%).
Przy wprowadzanych zmianach w uchwałach budżetowych należy również uwzględniać ich charakter. Dokonane zmiany w uchwale budżetowej powodujące zmianę wielkości uchwalonego budżetu stanowią zmianę budżetu. W tej grupie zmian mieszczą się przede wszystkim zwiększenia planowanych dochodów i wydatków, zwiększenia subwencji, wprowadzenie dotacji celowych. Wymienione kategorie zmian powodują zmianę wielkości pierwotnie ustalonych dochodów i wydatków budżetowych. Mogą również skutkować ich zmniejszeniem.
Z kolei, zmiany dokonane w budżecie to wszelkie przeniesienia wydatków pomiędzy podziałkami klasyfikacji budżetowej oraz dysponowanie rezerwami lub inne zmiany nie mające wpływu na globalne wielkości pierwotnie ustalonych dochodów lub wydatków.
Przesłanki zmian budżetów i w budżetach mają zarówno charakter zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Do pierwszej grupy zmian należy zaliczyć:
wprowadzenie kwot dotacji celowych,
wprowadzenie subwencji ogólnej,
wprowadzenie środków otrzymanych ze źródeł pozabudżetowych,
wprowadzenie wydatków finansowych z zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych.
Natomiast druga grupa dotyczy zmian wynikających z konieczności prawidłowej realizacji budżetu. Są to przeprowadzane korekty wewnętrzne polegające przede wszystkim na przenoszeniu środków finansowych między poszczególnymi zadaniami w paragrafach, rozdziałach i działach klasyfikacji budżetowej. Możliwość dokonywania takich zmian stanowi niezbędny element elastyczności budżetu, zapobiegający przede wszystkim naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Jest to również najliczniejsza grupa dokonywanych zmian w budżetach jednostek samorządowych.
Dokonując zmian w uchwałach budżetowych należało pamiętać, że do wyłącznej kompetencji organu stanowiącego należą: przenoszenie wydatków między działami klasyfikacji budżetowej, zmiany budżetu w wyniku angażowania nadwyżki budżetowej, kredytów, pożyczek, wprowadzanie do budżetu środków ze źródeł pozabudżetowych.
1.3. Dochody i wydatki zaplanowane w uchwałach budżetowych na 2001 rok
Wzrost dochodów i wydatków zaplanowany na rok 2001 we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego w porównaniu z rokiem 2000 utrzymywał się na zbliżonym poziomie. Granice realnego wzrostu kształtowały się średnio od 14% w województwach samorządowych do 9,5% w powiatach.
Uchwalone budżety jednostek samorządowych zamknęły się
per saldo ujemnym wynikiem finansowym, co przede wszystkim świadczy o stopniowo pogarszającej się sytuacji finansowej. Zaplanowany deficyt większość samorządów pokrywała w ramach zaciągniętych kredytów lub pożyczek bądź emisji papierów wartościowych. Największy deficyt wystąpił w gminach i miastach na prawach powiatu, najniższy w województwach samorządowych. Łącznie kwota zaplanowanego deficytu w budżetach gmin wyniosła 2 460 mln zł, a w miastach na prawach powiatu 1 959 mln zł. Natomiast różnica między zaplanowanymi wydatkami a dochodami w budżetach województw samorządowych stanowiła kwotę 142 601 tys. zł. Podobnie kształtowała się sytuacja w budżetach samorządowych planowanych na rok 2000.Obowiązujące od 1999 r. regulacje prawne wyraźnie różnicują źródła dochodów poszczególnych jednostek samorządowych. Głównym źródłem zasilającym dochody powiatów i województw samorządowych były dotacje celowe i subwencje, których udział w planowanych dochodach stanowił odpowiednio 91% i 81%. Natomiast niewielki udział stanowiły dochody własne tych jednostek, które kształtowały się odpowiedn
io na poziomie 19% i 9%.W przypadku gmin i miast na prawach powiatu znaczący udział mają dochody własne, które w roku 2001 wynosiły 55,1% i 52,2%.
W strukturze planowanych wydatków w jednostkach samorządowych znaczący udział, 80%-90%, stanowiły wydatki bieżące. Najmniej środków na realizację inwestycji zaplanowały powiaty, natomiast najwięcej zadań inwestycyjnych prowadziły gminy.
Strukturę planowanych dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego w roku 2001 przedstawia
tabela 1.1.
1.4. Zmiany w uchwałach budżetowych w 2001 roku
W roku 2001 łączna liczba uchwał zmieniających budżet podjętych przez organy samorządowe wynosiła 55 461. Najwięcej zmian dokonały organy gmin podejmując 41 422 uchwały, co stanowi 75% łącznej liczby uchwał zmieniających. Natomiast samorządy województw zmieniły budżety 450 uchwałami - 0,8% ogółu uchwał zmieniających. Większość uchwał zmieniających, blisko 63%, pod
jęły zarządy jednostek samorządowych, które są odpowiedzialne za wykonanie budżetu.Analizując rodzaje zmian dokonanych w budżetach dostrzega się wyraźną różnicę po stronie dochodów i wydatków. Struktura zmian po stronie dochodów jednostek samorządowych wskazuje, że znacznie częściej wprowadzane były korekty dochodów ze źródeł zewnętrznych. Najczęściej dotyczyło to powtarzających się zmian związanych z wielkością przyznanych kwot dotacji celowych. Natomiast znacznie mniej korekt dotyczyło zmian dochodów z
tytułu podatków i opłat lub gospodarki nieruchomościami.Wzrost planu dochodów po dokonanych zmianach w roku 2001 kształtował się niejednolicie w poszczególnych jednostkach samorządowych i wynosił od 3,2% w miastach na prawach powiatu do 30,7% w województwach samorządowych. Największa rozpiętość zmian wystąpiła po stronie dotacji celowych, które wzrosły od 20,7% w miastach na prawach powiatu do blisko 79% w województwach samorządowych. W roku 2000 różnice w zmianach dotacji celowych nie były aż tak duże i k
ształtowały się w przedziale 16,6% -53,7%.Ta powtarzająca się od kilku lat sytuacja świadczy o tym, że na etapie prognozowania dochodów w zakresie dotacji celowych zarówno dysponent, jak też jednostki samorządowe nie miały możliwości określenia tych wielkości w realny sposób w dostosowaniu do potrzeb.
Najmniej zmian w ciągu roku budżetowego dokonano w zakresie środków z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz subwencji ogólnej. Wzrost w tej grupie zmian kształtował się na p
oziomie 3,8-7,3%.Znacznie częściej dokonywane były zmiany w budżetach jednostek samorządowych po stronie wydatków. Wpływ na to miała konieczność reagowania zarządów na prawidłową realizację zaplanowanych wydatków. Najczęściej występujące zmiany dotyczyły przenoszenia wydatków pomiędzy realizowanymi zadaniami w ramach obowiązującej klasyfikacji budżetowej. Zmiany te nie miały wpływu na wielkość budżetu.
Częściej dokonywane były zmiany po stronie zadań inwestycyjnych niż bieżących. Szczególnie największe zmiany nastąpiły w strukturze zadań inwestycyjnych województw samorządowych - 72,5% i powiatów - 64,6%. Na etapie opracowania projektu budżetu, jak też uchwalenia budżetu jednostki te nie miały informacji co do wielkości środków przyznanych na zadania inwest
ycyjne. Zasadnicze zmiany następowały zatem w trakcie realizacji budżetu. Natomiast gminy i miasta na prawach powiatu zachowały umiarkowany wzrost.Art. 130 ustawy o finansach publicznych dopuszcza możliwość ustalenia wielkości wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Stosowną uchwałę w tej sprawie musi podjąć organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego z jednoczesnym określeniem planu finansowego tych wydatków w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej oraz terminem ich realiz
acji.W roku 2001 rady jednostek samorządowych podjęły łącznie 281 uchwał dotyczących wydatków niewygasających, nieco mniej niż w roku 2000 (323). Wobec łącznej ilość uchwał zmieniających budżet stanowi to wielkość marginalną. Wydatki niewygasające dotyczyły głównie zadań remontowych i inwestycyjnych (70%) oraz blisko w 20% realizacji programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Z pozostałych zadań objętych zakresem wydatków niewygasających wymienić można m. in. system monitoringu miejsc sz
czególnie zagrożonych oraz prace związane z opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z ustawą środki finansowe na wydatki niewygasające gromadzone są na wyodrębnionym subkoncie podstawowego rachunku bankowego jednostki samorządu terytorialnego i realizowane zgodnie z podjętą uchwałą organu stanowiącego. Zadania wprowadzone do wydatków niewygasających realizowane były w większości w drugiej połowie 2001 roku.W roku 2001 zarządy jednostek samorządowych podjęły tylko 9 uchwał związanych z blokowaniem wydatków (art. 131 ustawy o finansach publicznych), z tego 5 uchwał podjęły zarządy gmin, 3 zarządy powiatów oraz jedną zarząd województwa samorządowego. Podobna liczba uchwał (10) o blokowaniu wydatków podjęta była w roku 2000. Wię
kszość tytułów objętych blokowaniem dotyczyło zadań z zakresu oświaty, opieki społecznej, bezpieczeństwa publicznego i usług materialnych. W roku 2001 nie było przypadku decyzji organu stanowiącego o przeniesieniu zablokowanych wydatków do rezerwy celowej.Szczegółowe zmiany w budżetach wszystkich jednostek samorządowych przedstawia
tabela 1.1.
1.5. Poprawność dokonanych zmian
Jednym z ustawowych zadań regionalnych izb obrachunkowych jest nadzór nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego i prawidłową realizacją budżetu. Badania nadzorcze obejmują zarówno uchwały w sprawie budżetu, jak również uchwały zmieniające budżet w toku jego wykonania. Nadzorem objęte są uchwały organów stanowiących i uchwały zarządów dotyczące budżetu jednostek sam
orządowych.Nieprawidłowości występujące w uchwałach budżetowych i w uchwałach je zmieniających w roku 2001, w zasadzie powtarzają się i kształtują się podobnie jak w roku 2000. Pozytywnym faktem jest natomiast wzrost udziału uchwał podjętych bez naruszenia prawa (98,8%) oraz malejąca liczba uchwał podjętych z naruszeniem prawa (1,7%). W roku 2000 wskaźniki te kształtowały się odpowiednio na poziomie 97,5% i 2,3%.
Trzeci już rok funkcjonowania nowych regulacji prawnych dotyczących ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego pozwolił na wypracowanie jednolitych interpretacji i ugruntowanie znajomości przepisów prawa przez służby finansowe samorządów, na co wpływ miały między innymi szkolenia i instruktaż prowadzo
ny przez regionalne izby obrachunkowe.Szczegółowe informacje dotyczące analizy badanych uchwał budżetowych i uchwał je zmieniających przedstawiono w części I pkt 2.2.
Sprawozdania... .
W terminie ustawowym, tj. do 15 listopada 2000 r. projekty budżetów przekazało do regionalnych izb obrachunkowych 80% miast na prawach powiatu, 75% województw samorządowych, 67% powiatów oraz 50% gmin. Izby wydały łącznie 2 948 opinii, z czego opinie pozytywne stanowiły 52%, pozytywne z uwagami 47,8% i tylko 0,2% opinie negatywne. Podobne wskaźniki w zakresie terminów i wydanych opinii do projektu budżetu wystąpiły w roku 2000.
Od stycznia 2001 r. tylko 55% jednostek samorządowych prowadziło gospodarkę finansową w oparciu o uchwalony budżet, podczas gdy w roku 2000 wskaźnik ten wynosił 60%. Ostatecznego terminu uchwalenia budżetu, tj. do 31 marca roku budżetowego nie zachowały trzy jednostki samorządowe, dla których budżety ustaliły regionalne izby obrachunkowe.
Zmiany budżetów jednostek samorządu terytorialnego wprowadzane w trakcie ich wykonywania spowodowały znaczący wzrost dochodów i wydatków w stosunku do wielkości początkowych i dotyczyły w szczególności kwot dotacji celowych. W roku 2001 kwoty dotacji celowych wzrosły: w miastach na prawach powiatu - 20,7%, w powiatach - 24,5%, w gminach - 43,3%, a w województwach samorządowych - 78,6%.
Częste zmiany kwot dotacji celowych utrudniały, podobnie jak w latach poprzednich, przyjęcie realnych budżetów na etapie ich uchwalania. Sytuacja ta wykazuje tendencje rosnące. Główną przyczyną wskazanych zmian jest częste podejmowanie decyzji dotyczących dotacji w trakcie roku budżetowego. Charakter dotacji celowych, które są środkami mającymi z góry określone przeznaczenie, jak również wydłużona procedura ubiegania się o ich przyznanie utrudniają jednostkom samorządowym planowanie wydatków finansowych z tego źródła.
W toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego dokonywały częstych zmian w planie wydatków bieżących i majątkowych. Zmiany w planie wydatków bieżących były związane z trudnością przewidywania na początku roku ściśle określonych wielkości środków na poszczególne zaplanowane zadania. Natomiast środki na finansowanie inwestycji zaplanowane pierwotnie w budżecie nie były dostosowane do potrzeb realizacyjnych w roku budżetowym. Pozyskiwane w trakcie roku dodatkowe środki na zaplanowane w budżecie inwestycje (dotacje, pożyczki, kredyty) były wprowadzane do budżetu i powodowały kolejne jego zmiany. Poziom dokonanych zmian w inwestycjach w poszczególnych jednostkach kształtował się niejednolicie i wynosił w województwach samorządowych - 72,5%, powiatach - 64,6%, gminach - 12,8% i miastach na prawach powiatu - 0,8%. Szczególnie zmiany te są dostrzegalne w województwach samorządowych i powiatach, które w zasadzie od 2001 r. rozpoczęły zwiększoną działalność inwestycyjną.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•