Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

3. Związki międzygminne

 

3.1. Informacje ogólne

3.2. Dochody

3.3. Wydatki

3.4. Przychody i rozchody

3.5. Wynik finansowy

3.6. Zobowiązania

3.7. Wyniki nadzoru nad gospodarką finansową związków międzygminnych

3.8. Podsumowanie

 

 

3.1. Informacje ogólne

 

Związki międzygminne stanowią przewidzianą przez ustawę z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym formę współdziałania jst w celu wykonywania zadań publicznych, przekraczających możliwości finansowe bądź organizacyjne pojedynczej gminy. Związki posiadają osobowość prawną i wykonują swoje statutowe zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zasady ich tworzenia i funkcjonowania określa rozdział 7 ww. ustawy. Ustawa dopuszcza dwa sposoby powołania do życia związku międzygminnego. Zasadniczo utworzenie związku następuje na skutek dobrowolnej inicjatywy zainteresowanych gmin. Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 64 ust. 4 ustawy. Przewiduje on, że obowiązek utworzenia związku może zostać nałożony na gminy w drodze ustawy, która określa ponadto jego zadania oraz tryb zatwierdzenia statutu.

Powstanie związku najczęściej jest efektem porozumienia zawartego przez dwie lub większą liczbę gmin poprzez złożenie stosownych oświadczeń woli. Decyzje o przystąpieniu do związku podejmują organy stanowiące zainteresowanych gmin w formie uchwały. Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Rady gmin tworzących związek zobowiązane są do zgłoszenia faktu jego powstania do organu prowadzącego rejestr za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę związku. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu. Z dniem ogłoszenia statutu przechodzą również na związek wszelkie prawa i obowiązki uczestniczących w nim gmin związane z wykonywaniem przekazanych zadań.

Zgodnie z art. 73a ustawy o samorządzie gminnym do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin. Ogólny nadzór prawny nad związkami międzygminnymi prowadzi właściwy wojewoda. Z kolei do kompetencji regionalnych izb obrachunkowych należy nadzór nad działalnością finansową tych związków.

Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad związkami międzygminnymi od chwili wpisania ich w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do momentu wyrejestrowania.

Na koniec 2001 r. ogólna liczba zarejestrowanych związków międzygminnych wyniosła 209, zaś w roku 2000 - 184. Niemniej liczba związków, które uchwaliły plan dochodów i wydatków oraz złożyły sprawozdanie budżetowe ze swojej działalności była mniejsza i wyniosła odpowiednio - 142 i 133. W latach 2000 i 2001 nastąpiło duże zainteresowanie gmin wspólnym wykonywaniem nałożonych ustawowo na nie zadań, o czym świadczy znaczny wzrost ilości związków zarejestrowanych w tym okresie. W stosunku do roku 1999 liczba ich wzrosła o 68 (dla przykładu w 1993 r. funkcjonowało 66 związków).

Gminy dotychczas najczęściej przekazywały związkom międzygminnym do realizowania zadania w zakresie budowy i utrzymania własnej infrastruktury gospodarczej: wodociągi, kanalizację, wysypiska komunalne, oczyszczalnie ścieków, komunikację zbiorową. W ostatnich latach coraz częściej przekazywane są inne zadania mające na celu ochronę środowiska, rozwój turystki oraz zadania w zakresie promocji jednostek samorządu terytorialnego.

Poniższe zestawienie obrazuje liczbę związków międzygminnych w układzie województw.

 

Liczba związków międzygminnych w 1993 r. i w latach 1999 i 2001

Województwo

Liczba związków w 1993 r.

Liczba związków
w 1999 r.

Liczba związków
w 2000 r.

Liczba związków
w 2001 r.

uchwalających budżet i składających sprawozdanie

zarejestro-wanych

uchwalających budżet i skład. sprawozdanie

zarejestro-wanych

uchwalających budżet i skład. Sprawozdanie

zarejestro-wanych

uchwalających budżet i skład. sprawozdanie

Polska, z tego:

66

141

132

184

133

209

142

Dolnośląskie

7

12

12

15

12

16

11

Kujawsko-pomorskie

4

4

4

8

4

10

5

Lubelskie

1

5

4

9

5

12

6

Lubuskie

1

2

2

8

4

8

5

Łódzkie

3

8

8

10

8

10

8

Małopolskie

4

19

19

21

19

27

20

Mazowieckie

6

14

13

17

13

20

13

Opolskie

2

7

7

9

7

10

8

Podkarpackie

1

10

6

10

6

11

6

Podlaskie

2

4

4

5

4

7

5

Pomorskie

2

6

4

7

5

7

6

Śląskie

13

14

14

16

13

17

11

Świętokrzyskie

4

13

12

16

10

17

13

Warmińsko-mazurskie

2

10

10

11

10

13

9

Wielkopolskie

9

8

8

14

8

14

11

Zachodniopomorskie

5

5

5

8

5

10

5

 

Liczba gmin wchodzących w skład związków międzygminnych w 2001 r. była bardzo różna (średnia gmin w związku wyniosła 9); stosunkowo niewielka liczba związków (8) to te, które utworzyły 2 gminy, a ich działalność zwykle dotyczyła zadań związanych z zaopatrzeniem w wodę, odbiorem i oczyszczaniem ścieków.

Największa liczba związków (107) to takie, w których liczba gmin je tworzących wynosiła od 3 do 10, a ich działalność była bardzo różnorodna, chociaż przeważały w nich zadania z zakresu: ochrony środowiska (w tym ochrony wód), gospodarki odpadami, budowy oczyszczalni i wysypisk oraz zaopatrzenia w wodę.

Funkcjonowały również związki (27), których liczba uczestników (jst) była większa od 10, a największą liczbę gmin zrzeszały:

Jak już wcześniej zasygnalizowano, liczba zarejestrowanych związków międzygminnych była corocznie wyższa od liczby związków, które uchwalały budżety i na ich podstawie prowadziły działalność gospodarczą. Przyczyną tego stanu była rejestracja związków z końcem roku, a rozpoczynanie faktycznej działalności z początkiem roku następnego, niepodejmowanie przez związki działalności określonej w statucie oraz prowadzenie takiej działalności (np. bilansowanie potrzeb w zakresie rozbudowy sieci telekomunikacyjnych, produkcji wody itp.), z której nie były osiągane dochody a prace na rzecz związku realizowano nieodpłatnie.

 

 

3.2. Dochody

 

Wykonanie dochodów ogółem związków międzygminnych w 2001 r. wyniosło 630 204 tys. zł i stanowiło 96,5% planu po zmianach. W stosunku do roku poprzedniego wykonanie dochodów ogółem było wyższe o 5,4% , co związane było ze wzrostem wpływów z usług świadczonych przez działające już związki, jak również nowozarejestrowane. Dwa najważniejsze źródła dochodów związków międzygminnych - tak jak w latach poprzednich - to wpływy z wpłat gmin i środki ze sprzedaży usług świadczonych przez związki. W ogólnej kwocie dochodów w roku 2001 wpływy te ukształtowały się odpowiednio w wysokości 23,8% (w 2000 r. 23,7%) oraz 60,7% (w 2000 r. - 54,7%) ogółu dochodów. W ostatnich dwóch latach znaczącym źródłem dochodów związków międzygminnych były także środki pozyskiwane ze źródeł pozabudżetowych, w tym z funduszy celowych (zwłaszcza funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej) oraz pomocowych np. PHARE. Zasilenie budżetów związków z omawianych źródeł miało charakter jednorazowy i wiązało się z realizacją takich zadań jak budowa urządzeń kanalizacyjnych i wysypisk. Środki te przeznaczono również na usuwanie skutków powodzi.

Ilość związków międzygminnych oraz charakter zadań statutowych, jakie realizują poszczególne związki, wpływa na wielkość ich budżetów w danym województwie. Tak jak w latach ubiegłych, najwyższe dochody uzyskały związki województwa śląskiego, wśród których dominującą pozycję miały związki świadczące usługi w zakresie lokalnego transportu komunikacyjnego. W roku 2001 dochody związków tego województwa stanowiły 77,6% ogółu dochodów wszystkich związków w kraju. Dane o dochodach i przychodach związków międzygminnych w latach 2000 i 2001 przedstawia tabela 3.1.

 

 

3.3. Wydatki

 

Wykonanie wydatków ogółem wszystkich związków międzygminnych w 2001 r. wyniosło 654 542 tys. zł, tj. 93,1% planu po zmianach. W stosunku do roku ubiegłego wydatki wzrosły o 10,9%. Istniejącą zależność pomiędzy dochodami i wydatkami potwierdza najwyższy udział (76,6%) związków międzygminnych województwa śląskiego, w ogólnej kwocie wydatków związków w kraju. W pozostałych województwach omawiany wskaźnik był znacznie niższy i ukształtował się:

Wykonanie wydatków bieżących wyniosło 589 531 tys. zł, tj. 94,4% planu po zmianach i stanowiły one 90,1% ogółu wydatków, natomiast ich struktura według rodzajów ukształtowała się jak niżej:

 

Struktura wydatków związków międzygminnych w 2001 roku

Województwo

Ogółem wydatki bieżące w tys. zł

z tego:

Struktura (%)

wynagrodzenia i pochodne

dotacje z budżetu

wydatki na obsługę długu

wydatki z tytułu poręczeń

pozostałe wydatki

3:2

4:2

5:2

6:2

7:2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Dolnośląskie

12 256

5 996

289

353

0

5 618

48,9

2,4

2,9

0,0

45,8

Kujawsko-pomorskie

1 480

799

20

53

3

605

54,0

1,4

3,6

0,2

40,9

Lubelskie

167

38

0

0

0

129

22,7

0,0

0,0

0,0

77,3

Lubuskie

20 320

2 500

0

116

0

17 705

12,3

0,0

0,6

0,0

87,1

Łódzkie

768

211

0

0

0

556

27,5

0,0

0,0

0,0

72,5

Małopolskie

12 057

2 130

21

1 365

12

8 529

17,7

0,2

11,3

0,1

70,7

Mazowieckie

3 625

1 391

1

0

0

2 232

38,4

0,0

0,0

0,0

61,6

Opolskie

2 540

1 293

0

24

0

1 224

50,9

0,0

0,9

0,0

48,2

Podkarpackie

1 027

231

0

0

0

796

22,5

0,0

0,0

0,0

77,5

Podlaskie

499

95

0

0

0

405

19,0

0,0

0,0

0,0

81,0

Pomorskie

8 291

3 212

8

57

0

5 015

38,7

0,1

0,7

0,0

60,5

Śląskie

499 597

11 314

0

239

0

488 044

2,3

0,0

0,0

0,0

97,7

Świętokrzyskie

18 075

6 923

0

323

0

10 828

38,3

0,0

1,8

0,0

59,9

Warmińsko-mazurskie

1 099

335

0

0

0

764

30,5

0,0

0,0

0,0

69,5

Wielkopolskie

2 997

1 475

18

0

0

1 504

49,2

0,6

0,0

0,0

50,2

Zachodniopomorskie

4 732

494

2

12

0

4 224

10,4

0,0

0,3

0,0

89,3

Razem

589 531

38 436

359

2 542

15

548 178

6,5

0,1

0,4

0,0

93,0

 

Przedstawione dane o wykonanych wydatkach według rodzajów wskazują, że związki międzygminne najwięcej środków (93,0%) przeznaczyły na wydatki rzeczowe, tj. takie, które bezpośrednio służą pokryciu kosztów związanych z wykonywanymi zadaniami przez związek (zakup materiałów, usług, dostaw itp.). Stosunkowo nieduży był udział wydatków na wynagrodzenia i pochodne - 6,5% ogółu wydatków bieżących, z tym że omawiane wydatki w poszczególnych związkach kształtowały się bardzo różnie i uzależnione to było między innymi od formy organizacyjnej wykonywania zadań. W skali kraju 8 związków międzygminnych prowadziło swą działalność w formie zakładów budżetowych, z czego tylko 2 zakłady otrzymały dotację z budżetów związków. Środki finansowe, jakimi dysponowały zakłady budżetowe powołane przez związki, wynosiły 5 015 tys. zł.

Wykonanie wydatków majątkowych wyniosło 65 011 tys. zł, tj. 78,0% planu, a ich udział to 9,9% wydatków ogółem. Najwyższy udział wydatków majątkowych wystąpił w tych związkach międzygminnych, które powołano dla wykonania konkretnego zadania inwestycyjnego. W przypadku związków prowadzących działalność o charakterze usługowym (np. zaopatrzenie w wodę, odbiór i oczyszczanie ścieków, przewozy pasażerskie) udział wydatków inwestycyjnych był niski (np. 0,3% w związkach województwa śląskiego). Porównując wykonanie wydatków majątkowych w 2001 r. wszystkich związków międzygminnych w kraju do roku ubiegłego należy stwierdzić, iż wzrosły one o 3 684 tys. zł, tj. o 6,0%.

W roku 2001 dokonanie bezpośredniego porównania wydatkowanych środków finansowych przez związki międzygminne w układzie klasyfikacji budżetowej jest utrudnione, w związku z jej zmianą, niemniej główne kierunki wydatków nie uległy zmianie i są to: rolnictwo, gospodarka komunalna, transport, administracja publiczna.

 

Wydatki związków międzygminnych w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2001 roku

Województwo

Wydatki ogółem w tys. zł

z tego działy:

010 - Rolnictwo i łowiectwo

400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę

600 - Transport i łączność

630 - Turystyka

700 - Gospodarka finansowa

750 - Administracja publiczna

801 - Oświata i wychowanie

900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Pozostałe

Dolnośląskie

24 287

0

4 197

8 594

20

15

2 062

402

8 048

949

Kujawsko-pomorskie

4 234

0

0

0

0

0

350

0

2 775

1 109

Lubelskie

5 208

0

0

0

0

0

27

0

5 181

0

Lubuskie

20 624

779

4 330

135

0

0

0

0

15 222

159

Łódzkie

930

0

0

0

0

0

421

0

509

0

Małopolskie

44 874

4

16

7 657

0

4

2 010

0

33 798

1 385

Mazowieckie

4 225

318

1 893

00

0

0

202

0

1 567

245

Opolskie

3 335

1 016

1 608

0

104

0

543

0

63

0

Podkarpackie

1 030

0

0

0

46

0

121

0

777

86

Podlaskie

521

75

0

0

0

0

137

0

300

10

Pomorskie

10 474

0

0

0

0

0

0

0

10 416

28

Śląskie

501 357

0

0

479 083

0

0

15 594

0

2 212

4 467

Świętokrzyskie

19 794

653

15 207

0

50

0

27

0

3 762

95

Warmińsko-mazurskie

2 828

0

0

0

41

0

724

0

2 052

11

Wielkopolskie

6 018

2 682

13

0

12

2

592

0

2 655

63

Zachodniopomorskie

4 803

0

0

0

33

0

918

0

3 829

22

Razem

654 542

5 528

27 265

495 469

306

21

23 728

402

93 165

8 658

 

Najwięcej wydatków poniesiono w dziale 600 - Transport i łączność - 495 469 tys. zł, tj. 75,7% wszystkich wydatków związków, z czego prawie 99,5% wydatków przeznaczono na wydatki bieżące, związane z prowadzeniem działalności lokalnej komunikacji pasażerskiej. Znaczący udział miały również wydatki ponoszone w działach:

Wydatki związków międzygminnych w działach klasyfikacji budżetowej w 2001 roku

Szczegółowe dane o wykonaniu wydatków i rozchodów związków międzygminnych w latach 2000 i 2001 w układzie województw zawiera tabela 3.2.

 

 

3.4. Przychody i rozchody

 

Przy uchwalaniu budżetów i ich realizacji związki międzygminne kierują się zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych, w tym o możliwości zadłużania się, co oznacza, że tak samo jak jednostki samorządu terytorialnego mogą uchwalać na dany rok wydatki budżetowe wyższe od zaplanowanych dochodów pod warunkiem, iż wskażą źródła sfinansowania planowanego deficytu. Mogą więc korzystać ze środków finansowych zaliczanych do przychodów: własnych nadwyżek wygospodarowanych w latach ubiegłych, jak i zaciąganych kredytów i pożyczek oraz środków ze spłacanych pożyczek udzielonych przez związki. Po stronie rozchodów związki ujmują głównie spłaty kredytów i pożyczek oraz lokaty w bankach. W 2001 r. wykonanie przychodów związków międzygminnych wyniosło 58 790 tys. zł, w tym: nadwyżki z lat ubiegłych stanowiły 56,0% (32 922 tys. zł), kredyty i pożyczki - 42,0% (24 726 tys. zł), inne przychody 2,0% (1 143 tys. zł).

Wykonane przychody stanowiły 9,3% w relacji do uzyskanych przez związki dochodów ogółem. Łączna kwota środków finansowych, jakimi dysponowały związki, wynosiła 688 994 tys. zł i pozwoliła w pełni pokryć dokonane wydatki w kwocie 654 542 tys. zł oraz spłacić raty kredytów i pożyczek w wysokości 8 643 tys. zł. W nielicznych przypadkach uzyskane środki finansowe w 2001 r. umożliwiły również założyć lokaty w bankach.

W 2001 r. na pokrycie niedoboru 51 związków zaangażowało środki nadwyżki z lat ubiegłych, 16 związków zaciągnęło kredyty. Kwota najwyższego otrzymanego kredytu wyniosła 4 130 tys. zł a najniższego 40 tys. zł.

 

 

3.5. Wynik finansowy

 

Planowany wynik budżetów związków międzygminnych na 2001 rok zakładał niedobór w wysokości 50 374 tys. zł. Faktyczny niedobór ukształtował się na poziomie niższym - 24 338 tys. zł, stanowiącym 3,7% wykonania dochodów ogółem. Dane o nadwyżce i deficycie w skali kraju przedstawia poniższe zestawienie:

 

Lp.

Wyszczególnienie

Rok 2000

Rok 2001

Liczba związków

Wykonanie w tys. zł

liczba związków

Wykonanie w tys. zł

Ogółem z tego:

133

+7 763

142

-24 338

1

nadwyżka

86

21 836

84

43 465

2

deficyt

47

14 073

58

67 803

3

budżet zrównoważony

0

-

0

-

Udział związków z deficytem w liczbie związków ogółem w %

35,3

-

40,8

-

Udział deficytu w dochodach ogółem w %

-

2,3

-

10,7

 

W 2001 r. liczba związków, które zamknęły budżet deficytem, wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 11. Zwiększyła się też wysokość deficytu - prawie pięciokrotnie. Głównym źródłem sfinansowania deficytu były środki nadwyżek z lat ubiegłych i zaciągnięte kredyty bankowe.

 

 

3.6. Zobowiązania

 

Łączna kwota zadłużenia związków międzygminnych na koniec 2001 r. wynosiła 75 991 tys. zł, z czego zadłużenie z tytułu:

Żaden ze związków nie posiadał zobowiązań wobec wierzycieli zagranicznych. W ogólnej kwocie zadłużenia największe zobowiązania posiadały związki międzygminne czterech województw: małopolskiego (29,7% ogółu długu), dolnośląskiego (25,2% ogółu długu), śląskiego (18,1% ogółu długu) oraz zachodniopomorskiego (10,8% ogółu długu).

W stosunku do planowanych, jak i osiągniętych dochodów przez związki, ich zobowiązania na koniec roku 2001 kształtowały się w granicach 12%. Wskaźnik ten był bardzo zróżnicowany w poszczególnych związkach, a w skali kraju w 12 związkach międzygminnych procentowy wskaźnik zobowiązań na koniec roku 2001 w stosunku do osiągniętych dochodów był wyższy od 60%. Przekroczenie ww. wskaźnika wystąpiło w związkach województw: dolnośląskiego (w 2 związkach), lubelskiego (w 1 związku), łódzkiego (w 1 związku), małopolskiego (w 4 związkach), mazowieckiego (w 1 związku) świętokrzyskiego (w 2 związkach), zachodniopomorskiego (w 1 związku). Zasadniczą przyczyną powstania wysokiego poziomu zadłużenia związków było zaciągnięcie pożyczek i kredytów na budowę infrastruktury komunalnej (oczyszczalnie ścieków, kolektory, składowiska odpadów komunalnych), których spłata została rozłożona na stosunkowo długi okres. Kredyty i pożyczki zostały udzielone niektórym związkom międzygminnym w okresie przed wprowadzeniem w życie ustawy o finansach publicznych.

Najwyższe zobowiązania związki międzygminne posiadały wobec wierzycieli sektora finansów publicznych - 56 102 tys. zł, tj. 73,8% ogółu zadłużenia, z tego wobec organów administracji rządowej i państwowych funduszy celowych - 47 890 tys. zł, jednostek samorządu terytorialnego i komunalnych osób prawnych - 8 074 tys. zł oraz zakładów ubezpieczeniowych i kas chorych - 138 tys. zł.

Zobowiązania wobec banków komercyjnych wyniosły na koniec roku 15 487 tys. zł (20,3% ogółu długu) i dotyczyły 7 związków międzygminnych.

Związki międzygminne posiadały także zobowiązania wobec podmiotów krajowych nie zaliczanych do sektora finansów publicznych, które na 31 grudnia 2001 r. wyniosły 4 377 tys. zł (5,9% ogółu długu) i dotyczyły one głównie podmiotów świadczących usługi na rzecz związków, np. przewozy osób.

Na koniec 2001 r. kwota wykazanych przez związki międzygminne należności wyniosła 18 895 tys. zł, a dotyczyły one należności z tytułu pożyczek (30 tys. zł) oraz należności wymagalnych (18 865 tys. zł), w tym ponad 50% stanowiły należności z tytułu dostaw i usług. Wszystkie należności dotyczyły dłużników krajowych, przy czym 57,7% dotyczyło podmiotów krajowych nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.

 

 

3.7. Wyniki nadzoru nad gospodarką finansową związków międzygminnych

 

Zgodnie z przepisami art. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. - regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad działalnością związków międzygminnych. Tak samo, jak w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego, zakres przedmiotowy tego nadzoru, określony w art. 11 ust. 1 ww. ustawy, sprawowany jest wyłącznie na podstawie kryterium zgodności z prawem. Środki nadzorcze, jakimi dysponują regionalne izby obrachunkowe w stosunku do związków międzygminnych są identyczne jak przy nadzorze jednostek samorządu terytorialnego i zaliczyć do nich należy:

Wyniki nadzoru regionalnych izb obrachunkowych nad działalnością związków międzygminnych w latach 2000 i 2001

Rok

Liczba zbadanych uchwał (ogółem)

z tego:

bez naruszenia prawa

z nieistotnym naruszeniem prawa

wszczęte postępowanie umorzono (istotne naruszenie prawa)

nieważne

z tego:

w części

w całości

2000

899

860

17

6

16

6

10

2001

901

860

27

7

7

1

6

 

Ogólna liczba zbadanych przez regionalne izby obrachunkowe uchwał związków międzygminnych w latach 2000 i 2001 była zbliżona i wynosiła: w 2000 r. - 899 i w roku 2001 - 901. Również liczba uchwał, w których nie stwierdzono naruszenia prawa kształtuje się na tym samym poziomie. W grupie uchwał, w których kolegia rio orzekły o naruszeniu prawa, zauważa się wzrost uchwał z nieistotnym naruszeniem prawa - o 10 w stosunku do roku ubiegłego oraz spadek z 16 do 7 liczby uchwał, w stosunku do których stwierdzono nieważność.

W przypadku uchwał budżetowych stwierdzono następujące nieprawidłowości:

W uchwałach zmieniających budżet kolegia izb wskazały naruszenia prawa dotyczące:

Inne uchybienia w uchwałach zmieniających budżet związków międzygminnych to niewłaściwie stosowana klasyfikacja dochodów i wydatków i błędy rachunkowe.

W uchwałach w sprawie absolutorium dla zarządu główną przyczyną wskazania na naruszenia prawa było niewykonywanie zadań statutowych, a w związku z tym niskie wykonanie budżetu. W pozostałych zbadanych uchwałach związków międzygminnych kolegia wskazały na niezgodne z prawem upoważnienie zarządu do dokonania zmian w planie finansowym po stronie dochodów, podczas gdy prawo udzielania upoważnień przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zostało ograniczone wyłącznie do strony wydatkowej budżetu.

W 2001 r. w 7 przypadkach orzeczono o nieważności uchwał związków międzygminnych, między innymi z powodu:

 

 

3.8. Podsumowanie

 

  1. Na koniec 2001 r. było zarejestrowanych 209 związków międzygminnych, spośród których 142 prowadziły gospodarkę finansową w oparciu o uchwalone budżety. Od 1990 r. liczba związków wzrosła ponad trzykrotnie. Świadczy to, że gminy coraz chętniej realizują swoje zadania wspólnie. Dotychczasowa działalność związków międzygminnych (zadania z zakresu zaopatrzenia wsi w wodę, gospodarki komunalnej i transportu lokalnego) poszerzana jest o zadania z innych dziedzin życia społeczno-gospodarczego, np. ochrony środowiska, promocji gmin, turystyki. Powoływanie nowych związków międzygminnych ma na celu także zaopatrzenie ludności w niezbędne media (woda, gaz, energia cieplna).

  2. Charakter zadań statutowych decyduje, czy związki międzygminne prowadzą działalność w sposób ciągły, przez dłuższy okres, czy też są powoływane do realizacji konkretnego zadania. Problemem w funkcjonowaniu związków jest niewyrejestrowywanie ich w przypadku niepodjęcia lub zaprzestania przez nie działalności.

  3. W 2001 r. związki międzygminne zrealizowały dochody w kwocie 630 204 tys. zł i wydatki w kwocie 654 542 tys. zł. Wielkości te wzrosły w stosunku do roku poprzedniego odpowiednio o 5,4% i 10,9%. Na wielkość budżetów związków międzygminnych miały wpływ dochody własne (z tytułu świadczonych usług), dotacje celowe oraz kredyty i pożyczki. Ponadto w ostatnich latach związki międzygminne pozyskiwały bezzwrotne środki pomocowe, głównie z przeznaczeniem na zadania inwestycyjne o charakterze proekologicznym.

  4. W 2001 r. poważnie wzrosło zadłużenie niektórych związków międzygminnych. Sytuacja ta wymaga analizy i monitoringu podejmowanych przez te jednostki przedsięwzięć umożliwiających spłatę długu.

  5. Dotychczasowe przepisy regulujące działalność finansową związków międzygminnych były zbyt ogólne i budziły wątpliwości co do ich poprawnego stosowania w zakresie planowania, uchwalania budżetów, kontroli długu i sprawozdawczości. Wprowadzenie w życie nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279) uregulowało jednoznacznie obowiązek i zakres sprawozdawczości związków międzygminnych. Dopiero na podstawie wyżej wymienionego rozporządzenia, od 2001 r. związki międzygminne zostały zobowiązane do sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie obowiązującym jst.

  6. Wyniki nadzoru nad uchwałami związków międzygminnych wskazują na znaczną poprawę działalności budżetowej tych podmiotów, gdyż zmniejszyła się liczba unieważnionych uchwał. Wprawdzie nastąpił wzrost podejmowanych przez związki uchwał z naruszeniem prawa, jednakże były to nieprawidłowości stanowiące nieistotne naruszenie prawa.

<początek strony>


<< | Strona główna | >>


• Sytuacja jednostek samorządu terytorialnego w 2001 r •
• 1. Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1. Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2001 roku •
• 2.2. Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3. Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.4. Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3. Związki międzygminne •
• 4.1. Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych •
• 4.2. Kontrola wykonywania zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej •
• 4.3. Kontrola wydatkowania środków Państwowego Funduszu Kombatantów •
• 4.4. Kontrola przejęcia mienia Skarbu Państwa przez samorządy województw •
• 4.5. Kontrola gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst