Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
3. Związki międzygminne
3.7. Wyniki nadzoru nad gospodarką finansową związków międzygminnych
Związki międzygminne stanowią przewidzianą przez ustawę z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym formę współdziałania jst w celu wykonywania zadań publicznych, przekraczających możliwości finansowe bądź organizacyjne pojedynczej gminy. Związki posiadają osobowość prawną i wykonują swoje statutowe zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zasady ich tworzenia i funkcjonowania określa rozdział 7 ww. ustawy. Ustawa dopuszcza dwa sposoby powołania d
o życia związku międzygminnego. Zasadniczo utworzenie związku następuje na skutek dobrowolnej inicjatywy zainteresowanych gmin. Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 64 ust. 4 ustawy. Przewiduje on, że obowiązek utworzenia związku może zostać nałożony na gminy w drodze ustawy, która określa ponadto jego zadania oraz tryb zatwierdzenia statutu.Powstanie związku najczęściej jest efektem porozumienia zawartego przez dwie lub większą liczbę gmin poprzez złożenie stosownych oświadczeń woli. Decyzje o przystąpieniu do związku podejmują organy stanowiące zainteresowanych gmin w formie uchwały. Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Rady gmin tworzących związek zobowiązane są do zgłoszenia faktu
jego powstania do organu prowadzącego rejestr za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę związku. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu. Z dniem ogłoszenia statutu przechodzą również na związek wszelkie prawa i obowiązki uczestniczących w nim gmin związane z wykonywaniem przekazanych zadań.Zgodnie z art. 73a ustawy o samorządzie gminnym do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin. Ogólny nadzór prawny nad związkami międzygminnymi prowadzi właściwy wojewoda. Z kolei do kompetencji regionalnych izb obrachunkowych należy nadzór nad działalnością finansową tych związków.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad związkami międzygminnymi od chwili wpisania ich w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do momentu wyrejestrowania.
Na koniec 2001 r. ogólna liczba zarejestrowanych związków międzygminnych wyniosła 209, zaś w roku 2000 - 184. Niemniej liczba związków, które uchwaliły plan dochodów i wydatków oraz złożyły sprawozdanie budżetowe ze swojej działalności była mniejsza i wyniosła odpowiednio - 142 i 133. W latach 2000 i 2001 nastąpiło duże zainteresowanie gmin wspólnym wykonywaniem nałożonych ustawowo na nie za
dań, o czym świadczy znaczny wzrost ilości związków zarejestrowanych w tym okresie. W stosunku do roku 1999 liczba ich wzrosła o 68 (dla przykładu w 1993 r. funkcjonowało 66 związków).Gminy dotychczas najczęściej przekazywały związkom międzygminnym do realizowania zadania w zakresie budowy i utrzymania własnej infrastruktury gospodarczej: wodociągi, kanalizację, wysypiska komunalne, oczyszczalnie ścieków, komunikację zbiorową. W ostatnich latach coraz częściej przekazywane są inne zadania mające na celu
ochronę środowiska, rozwój turystki oraz zadania w zakresie promocji jednostek samorządu terytorialnego.Poniższe zestawienie obrazuje liczbę związków międzygminnych w układzie województw.
Liczba związków międzygminnych w 1993 r. i w latach 1999 i 2001
Województwo |
Liczba związków w 1993 r. |
Liczba związków
|
Liczba związków
|
Liczba związków
|
|||
uchwalających budżet i składających sprawozdanie |
zarejestro-wanych |
uchwalających budżet i skład. sprawozdanie |
zarejestro-wanych |
uchwalających budżet i skład. Sprawozdanie |
zarejestro-wanych |
uchwalających budżet i skład. sprawozdanie |
|
Polska, z tego: |
66 |
141 |
132 |
184 |
133 |
209 |
142 |
Dolnośląskie |
7 |
12 |
12 |
15 |
12 |
16 |
11 |
Kujawsko-pomorskie |
4 |
4 |
4 |
8 |
4 |
10 |
5 |
Lubelskie |
1 |
5 |
4 |
9 |
5 |
12 |
6 |
Lubuskie |
1 |
2 |
2 |
8 |
4 |
8 |
5 |
Łódzkie |
3 |
8 |
8 |
10 |
8 |
10 |
8 |
Małopolskie |
4 |
19 |
19 |
21 |
19 |
27 |
20 |
Mazowieckie |
6 |
14 |
13 |
17 |
13 |
20 |
13 |
Opolskie |
2 |
7 |
7 |
9 |
7 |
10 |
8 |
Podkarpackie |
1 |
10 |
6 |
10 |
6 |
11 |
6 |
Podlaskie |
2 |
4 |
4 |
5 |
4 |
7 |
5 |
Pomorskie |
2 |
6 |
4 |
7 |
5 |
7 |
6 |
Śląskie |
13 |
14 |
14 |
16 |
13 |
17 |
11 |
Świętokrzyskie |
4 |
13 |
12 |
16 |
10 |
17 |
13 |
Warmińsko-mazurskie |
2 |
10 |
10 |
11 |
10 |
13 |
9 |
Wielkopolskie |
9 |
8 |
8 |
14 |
8 |
14 |
11 |
Zachodniopomorskie |
5 |
5 |
5 |
8 |
5 |
10 |
5 |
Liczba gmin wchodzących w skład związków międzygminnych w 2001 r. była bardzo różna (średnia gmin w związku wyniosła 9); stosunkowo niewielka liczba związków (8) to te, które utworzyły 2 gminy, a ich działalność zwykle dotyczyła zadań związanych z zaopatrzeniem w wodę, odbiorem i oczyszczaniem ścieków.
Największa liczba związków (107) to takie, w których liczba gmin je tworzących wynosiła od 3 do 10, a ich działalność była bardzo różnorodna, chociaż przeważały w nich zadania z zakresu: ochrony środowiska (w tym ochrony wód), gospodarki odpadami, budowy oczyszczalni i wysypisk oraz zaopatrzenia w wodę.
Funkcjonowały również związki (27), których liczba uczestników (jst) była większa od 10, a największą liczbę gmin zrzeszały:
w województwie zachodniopomorskim (92 jst) Komunalny Związek Celowy Gmin Pomorza Zachodniego "Pomerania" - wyrejestrowany 6 stycznia 2001 r.,
w województwie łódzkim (61 jst) Związek Gmin Regionu Łódzkiego,
w województwie opolskim (59 jst) Związek Gmin Śląska Opolskiego.
Jak już wcześniej zasygnalizowano, liczba zarejestrowanych związków międzygminnych była corocznie wyższa od liczby związków, które uchwalały budżety i na ich podstawie prowadziły działalność gospodarczą. Przyczyną tego stanu była rejestracja związków z końcem roku, a rozpoczynanie faktycznej działalności z początkiem roku następnego, niepodejmowanie przez związki działalności określonej w statucie oraz prowad
zenie takiej działalności (np. bilansowanie potrzeb w zakresie rozbudowy sieci telekomunikacyjnych, produkcji wody itp.), z której nie były osiągane dochody a prace na rzecz związku realizowano nieodpłatnie.
Wykonanie dochodów ogółem związków międzygminnych w 2001 r. wyniosło 630 204 tys. zł i stanowiło 96,5% planu po zmianach. W stosunku do roku poprzedniego wykonanie dochodów ogółem było wyższe o 5,4% , co związane było ze wzrostem wpływów z usług świadczonych przez działające już związki
, jak również nowozarejestrowane. Dwa najważniejsze źródła dochodów związków międzygminnych - tak jak w latach poprzednich - to wpływy z wpłat gmin i środki ze sprzedaży usług świadczonych przez związki. W ogólnej kwocie dochodów w roku 2001 wpływy te ukształtowały się odpowiednio w wysokości 23,8% (w 2000 r. 23,7%) oraz 60,7% (w 2000 r. - 54,7%) ogółu dochodów. W ostatnich dwóch latach znaczącym źródłem dochodów związków międzygminnych były także środki pozyskiwane ze źródeł pozabudżetowych, w tym z funduszy celowych (zwłaszcza funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej) oraz pomocowych np. PHARE. Zasilenie budżetów związków z omawianych źródeł miało charakter jednorazowy i wiązało się z realizacją takich zadań jak budowa urządzeń kanalizacyjnych i wysypisk. Środki te przeznaczono również na usuwanie skutków powodzi.Ilość związków międzygminnych oraz charakter zadań statutowych, jakie realizują poszczególne związki, wpływa na wielkość ich budżetów w danym województwie. Tak jak w latach ubiegłych, najwyższe dochody uzyskały związki województwa śląskiego, wśród których dominującą pozycję miały związki świadczące usługi w zakresie lokalnego transportu komunikacyjnego. W roku 2001 dochody związków tego województwa stanowiły 77,6% ogółu dochodów wszystkich
związków w kraju. Dane o dochodach i przychodach związków międzygminnych w latach 2000 i 2001 przedstawia tabela 3.1.
Wykonanie wydatków ogółem wszystkich związków międzygminnych w 2001 r. wyniosło 654 542 tys. zł, tj. 93,1% planu po zmianach. W stosunku do roku ubiegłego wydatki wzrosły o 10,9%. Istniejącą zależność pomiędzy dochodami i wydatkami potwierdza najwyższy udział (76,6%) związków międzygminnych województwa śląskiego, w ogólnej kwocie wydatków związków w kraju. W pozostałych woje
wództwach omawiany wskaźnik był znacznie niższy i ukształtował się:w 9 województwach do 1,0%,
w 5 województwach od 1,0 do 5,0%,
w 1 województwie - 6,8%.
Wykonanie wydatków bieżących wyniosło 589 531 tys. zł, tj. 94,4% planu po zmianach i stanowiły one 90,1% ogółu wydatków, natomiast ich struktura według rodzajów ukształtowała się jak niżej:
Struktura wydatków związków międzygminnych w 2001 roku
Województwo |
Ogółem wydatki bieżące w tys. zł |
z tego: |
Struktura (%) |
||||||||
wynagrodzenia i pochodne |
dotacje z budżetu |
wydatki na obsługę długu |
wydatki z tytułu poręczeń |
pozostałe wydatki |
3:2 |
4:2 |
5:2 |
6:2 |
7:2 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Dolnośląskie |
12 256 |
5 996 |
289 |
353 |
0 |
5 618 |
48,9 |
2,4 |
2,9 |
0,0 |
45,8 |
Kujawsko-pomorskie |
1 480 |
799 |
20 |
53 |
3 |
605 |
54,0 |
1,4 |
3,6 |
0,2 |
40,9 |
Lubelskie |
167 |
38 |
0 |
0 |
0 |
129 |
22,7 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
77,3 |
Lubuskie |
20 320 |
2 500 |
0 |
116 |
0 |
17 705 |
12,3 |
0,0 |
0,6 |
0,0 |
87,1 |
Łódzkie |
768 |
211 |
0 |
0 |
0 |
556 |
27,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
72,5 |
Małopolskie |
12 057 |
2 130 |
21 |
1 365 |
12 |
8 529 |
17,7 |
0,2 |
11,3 |
0,1 |
70,7 |
Mazowieckie |
3 625 |
1 391 |
1 |
0 |
0 |
2 232 |
38,4 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
61,6 |
Opolskie |
2 540 |
1 293 |
0 |
24 |
0 |
1 224 |
50,9 |
0,0 |
0,9 |
0,0 |
48,2 |
Podkarpackie |
1 027 |
231 |
0 |
0 |
0 |
796 |
22,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
77,5 |
Podlaskie |
499 |
95 |
0 |
0 |
0 |
405 |
19,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
81,0 |
Pomorskie |
8 291 |
3 212 |
8 |
57 |
0 |
5 015 |
38,7 |
0,1 |
0,7 |
0,0 |
60,5 |
Śląskie |
499 597 |
11 314 |
0 |
239 |
0 |
488 044 |
2,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
97,7 |
Świętokrzyskie |
18 075 |
6 923 |
0 |
323 |
0 |
10 828 |
38,3 |
0,0 |
1,8 |
0,0 |
59,9 |
Warmińsko-mazurskie |
1 099 |
335 |
0 |
0 |
0 |
764 |
30,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
69,5 |
Wielkopolskie |
2 997 |
1 475 |
18 |
0 |
0 |
1 504 |
49,2 |
0,6 |
0,0 |
0,0 |
50,2 |
Zachodniopomorskie |
4 732 |
494 |
2 |
12 |
0 |
4 224 |
10,4 |
0,0 |
0,3 |
0,0 |
89,3 |
Razem |
589 531 |
38 436 |
359 |
2 542 |
15 |
548 178 |
6,5 |
0,1 |
0,4 |
0,0 |
93,0 |
Przedstawione dane o wykonanych wydatkach według rodzajów wskazują, że związki międzygminne najwięcej środków (93,0%) przeznaczyły na wydatki rzeczowe, tj. takie, które bezpośrednio służą pokryciu kosztów związanych z wykonywanymi zadaniami przez związek (zakup materiałów, usług, dostaw itp.). Stosunkowo nieduży był udział wydatków na wynagrodzenia i pochodne - 6,5% ogółu wydatków bieżących, z
tym że omawiane wydatki w poszczególnych związkach kształtowały się bardzo różnie i uzależnione to było między innymi od formy organizacyjnej wykonywania zadań. W skali kraju 8 związków międzygminnych prowadziło swą działalność w formie zakładów budżetowych, z czego tylko 2 zakłady otrzymały dotację z budżetów związków. Środki finansowe, jakimi dysponowały zakłady budżetowe powołane przez związki, wynosiły 5 015 tys. zł.Wykonanie wydatków majątkowych wyniosło 65 011 tys. zł, tj. 78,0% planu, a ich udział to 9,9% wydatków ogółem. Najwyższy udział wydatków majątkowych wystąpił w tych związkach międzygminnych, które powołano dla wykonania konkretnego zadania inwestycyjnego. W przypadku związków prowadzących działalność o charakterze usługowym (np. zaopatrzeni
e w wodę, odbiór i oczyszczanie ścieków, przewozy pasażerskie) udział wydatków inwestycyjnych był niski (np. 0,3% w związkach województwa śląskiego). Porównując wykonanie wydatków majątkowych w 2001 r. wszystkich związków międzygminnych w kraju do roku ubiegłego należy stwierdzić, iż wzrosły one o 3 684 tys. zł, tj. o 6,0%.W roku 2001 dokonanie bezpośredniego porównania wydatkowanych środków finansowych przez związki międzygminne w układzie klasyfikacji budżetowej jest utrudnione, w związku z jej zmianą, niemniej główne kierunki wydatków nie uległy zmianie i są to: rolnictwo, gospodarka komunalna, transport, administracja publiczna.
Wydatki związków międzygminnych w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2001 roku
Województwo |
Wydatki ogółem w tys. zł |
z tego działy: |
||||||||
010 - Rolnictwo i łowiectwo |
400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę |
600 - Transport i łączność |
630 - Turystyka |
700 - Gospodarka finansowa |
750 - Administracja publiczna |
801 - Oświata i wychowanie |
900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska |
Pozostałe |
||
Dolnośląskie |
24 287 |
0 |
4 197 |
8 594 |
20 |
15 |
2 062 |
402 |
8 048 |
949 |
Kujawsko-pomorskie |
4 234 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
350 |
0 |
2 775 |
1 109 |
Lubelskie |
5 208 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
27 |
0 |
5 181 |
0 |
Lubuskie |
20 624 |
779 |
4 330 |
135 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 222 |
159 |
Łódzkie |
930 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
421 |
0 |
509 |
0 |
Małopolskie |
44 874 |
4 |
16 |
7 657 |
0 |
4 |
2 010 |
0 |
33 798 |
1 385 |
Mazowieckie |
4 225 |
318 |
1 893 |
00 |
0 |
0 |
202 |
0 |
1 567 |
245 |
Opolskie |
3 335 |
1 016 |
1 608 |
0 |
104 |
0 |
543 |
0 |
63 |
0 |
Podkarpackie |
1 030 |
0 |
0 |
0 |
46 |
0 |
121 |
0 |
777 |
86 |
Podlaskie |
521 |
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
137 |
0 |
300 |
10 |
Pomorskie |
10 474 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 416 |
28 |
Śląskie |
501 357 |
0 |
0 |
479 083 |
0 |
0 |
15 594 |
0 |
2 212 |
4 467 |
Świętokrzyskie |
19 794 |
653 |
15 207 |
0 |
50 |
0 |
27 |
0 |
3 762 |
95 |
Warmińsko-mazurskie |
2 828 |
0 |
0 |
0 |
41 |
0 |
724 |
0 |
2 052 |
11 |
Wielkopolskie |
6 018 |
2 682 |
13 |
0 |
12 |
2 |
592 |
0 |
2 655 |
63 |
Zachodniopomorskie |
4 803 |
0 |
0 |
0 |
33 |
0 |
918 |
0 |
3 829 |
22 |
Razem |
654 542 |
5 528 |
27 265 |
495 469 |
306 |
21 |
23 728 |
402 |
93 165 |
8 658 |
Najwięcej wydatków poniesiono w dziale 600 - Transport i łączność - 495 469 tys. zł, tj. 75,7% wszystkich wydatków związków, z czego prawie 99,5% wydatków przeznaczono na wydatki bieżące, związane z prowadzeniem działalności lokalnej komunikacji pasażerskiej. Znaczący udział miały również wydatki ponoszone w działach:
900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 93 165 tys. zł, tj. 14,2% ogółu wydatków związków, z czego 55 142 tys. zł przeznaczono na inwestycje (59,2% wydatków w tym dziale),
400 - Wytwarzanie i zaopatrzenie w energię elektryczną, gaz i wodę - 27 265 tys. zł, tj. 4,2% ogółu wydatków związków, z czego 4 718 tys. zł na inwestycje (17,3% wydatków tego działu),
750 - Administracja publiczna - 23 728 tys. zł, tj. 3,6% ogółu wydatków związków, z czego 341 tys. zł na inwestycje (1,4% wydatków tego działu).
Wydatki związków międzygminnych w działach klasyfikacji budżetowej w 2001 roku
Szczegółowe dane o wykonaniu wydatków i rozchodów związków międzygminnych w latach 2000 i 2001 w układzie województw zawiera tabela 3.2.
Przy uchwalaniu budżetów i ich realizacji związki międzygminne kierują się zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych, w tym o możliwości zadłużania się, co oznacza, że tak samo jak jednostki samorządu terytorialnego mogą uchwalać na dany rok wydatki budżetowe wyższe od zaplanowanych dochodów pod warunkiem, iż wskażą źródła sfinansowania planowanego deficytu. Mogą więc korzystać ze środków finansowych zaliczanych
do przychodów: własnych nadwyżek wygospodarowanych w latach ubiegłych, jak i zaciąganych kredytów i pożyczek oraz środków ze spłacanych pożyczek udzielonych przez związki. Po stronie rozchodów związki ujmują głównie spłaty kredytów i pożyczek oraz lokaty w bankach. W 2001 r. wykonanie przychodów związków międzygminnych wyniosło 58 790 tys. zł, w tym: nadwyżki z lat ubiegłych stanowiły 56,0% (32 922 tys. zł), kredyty i pożyczki - 42,0% (24 726 tys. zł), inne przychody 2,0% (1 143 tys. zł).Wykonane przychody stanowiły 9,3% w relacji do uzyskanych przez związki dochodów ogółem. Łączna kwota środków finansowych, jakimi dysponowały związki, wynosiła 688 994 tys. zł i pozwoliła w pełni pokryć dokonane wydatki w kwocie 654 542 tys. zł oraz spłacić raty kredytów i pożyczek w wysokości 8 643 tys. zł. W nielicznych przypadkach uzyskane środki finansowe w 2001 r. umożliwiły również założyć lokaty w bankach.
W 2001 r. na pokrycie niedoboru 51 związków zaangażowało środki nadwyżki z lat ubiegłych, 16 związków zaciągnęło kredyty. Kwota najwyższego otrzymanego kredytu wyniosła 4 130 tys. zł a najniższego 40 tys. zł.
Planowany wynik budżetów związków międzygminnych na 2001 rok zakładał niedobór w wysokości 50 374 tys. zł. Faktyczny niedobór ukształtował się na poziomie niższym - 24 338 tys. zł, stanowiącym 3,7% wykonania dochodów ogółem. Dane o nadwyżce i deficycie w skali kraju przedstawia poniższe zestawienie:
Lp. |
Wyszczególnienie |
Rok 2000 |
Rok 2001 |
||
Liczba związków |
Wykonanie w tys. zł |
liczba związk ów |
Wykonanie w tys. zł |
||
Ogółem z tego: |
133 |
+7 763 |
142 |
-24 338 |
|
1 |
nadwyżka |
86 |
21 836 |
84 |
43 465 |
2 |
deficyt |
47 |
14 073 |
58 |
67 803 |
3 |
budżet zrównoważony |
0 |
- |
0 |
- |
Udział związków z deficytem w liczbie związków ogółem w % |
35,3 |
- |
40,8 |
- |
|
Udział deficytu w dochodach ogółem w % |
- |
2,3 |
- |
10,7 |
W 2001 r. liczba związków, które zamknęły budżet deficytem, wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 11. Zwiększyła się też wysokość deficytu - prawie pięciokrotnie. Głównym źródłem sfinansowania deficytu były środki nadwyżek z lat ubiegłych i zaciągnięte kredyty bankowe.
Łączna kwota zadłużenia związków międzygminnych na koniec 2001 r. wynosiła 75 991 tys. zł, z czego zadłużenie z tytułu:
zaciągniętych kredytów i pożyczek wyniosło 60 948 tys. zł, tj. 80,2% w stosunku do całej kwoty długu,
przyjętych depozytów - 102 tys. zł (0,1%),
zobowiązań wymagalnych w kwocie 14 941 tys. zł (19,7%), w tym prawie 1/3 z tytułu dostaw towarów i usług.
Żaden ze związków nie posiadał zobowiązań wobec wierzycieli zagranicznych. W ogólnej kwocie zadłużenia największe zobowiązania posiadały związki międzygminne czterech województw: małopolskiego (29,7% ogółu długu), dolnośląskiego (25,2% ogółu długu), śląskiego (18,1% ogółu długu) oraz zachodniopomorskiego (10,8% og
ółu długu).W stosunku do planowanych, jak i osiągniętych dochodów przez związki, ich zobowiązania na koniec roku 2001 kształtowały się w granicach 12%. Wskaźnik ten był bardzo zróżnicowany w poszczególnych związkach, a w skali kraju w 12 związkach międzygminnych procentowy wskaźnik zobowiązań na koniec roku 2001 w stosunku do osiągniętych dochodów był wyższy od 60%. Przekroczenie ww. wskaźnika wystąpiło w związkach województw: dolnośląskiego (w 2 związkach), lubelskiego (w 1 związku), łódzkiego (w 1 związk
u), małopolskiego (w 4 związkach), mazowieckiego (w 1 związku) świętokrzyskiego (w 2 związkach), zachodniopomorskiego (w 1 związku). Zasadniczą przyczyną powstania wysokiego poziomu zadłużenia związków było zaciągnięcie pożyczek i kredytów na budowę infrastruktury komunalnej (oczyszczalnie ścieków, kolektory, składowiska odpadów komunalnych), których spłata została rozłożona na stosunkowo długi okres. Kredyty i pożyczki zostały udzielone niektórym związkom międzygminnym w okresie przed wprowadzeniem w życie ustawy o finansach publicznych.Najwyższe zobowiązania związki międzygminne posiadały wobec wierzycieli sektora finansów publicznych - 56 102 tys. zł, tj. 73,8% ogółu zadłużenia, z tego wobec organów administracji rządowej i państwowych funduszy celowych - 47 890 tys. zł, jednostek samorządu terytorialnego i komunalnych osób prawnych - 8 074 tys. zł oraz zakładów ubezpieczeniowych i kas chorych - 138 tys. zł.
Zobowiązania wobec banków komercyjnych wyniosły na koniec roku 15 487 tys. zł (20,3% ogółu długu) i dotyczyły 7 związków międzygminnych.
Związki międzygminne posiadały także zobowiązania wobec podmiotów krajowych nie zaliczanych do sektora finansów publicznych, które na 31 grudnia 2001 r. wyniosły 4 377 tys. zł (5,9% ogółu długu) i dotyczyły one głównie podmiotów świadczących usługi na rzecz związków, np. przewozy osób.
Na koniec 2001 r. kwota wykazanych przez związki międzygminne należności wyniosła 18 895 tys. zł, a dotyczyły one należności z tytułu pożyczek (30 tys. zł) oraz należności wymagalnych (18 865 tys. zł), w tym ponad 50% stanowiły należności z tytułu dostaw i usług. Wszystkie należności dotyczyły dłużników krajowych, przy czym 57,7% dotyczyło podmiotów krajowych nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.
3.7. Wyniki nadzoru nad gospodarką finansową związków międzygminnych
Zgodnie z przepisami art. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. - regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad działalnością związków międzygminnych. Tak samo, jak w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego, zakres przedmiotowy tego nadzoru, określony w art. 11 ust. 1 ww. ustawy, sprawowany jest wyłącznie na podstawie kryterium zgodności z prawem. Środki nadzorcze, jakimi dysponują regionalne izby obrachunkowe w stosunku do związków międzygmi
nnych są identyczne jak przy nadzorze jednostek samorządu terytorialnego i zaliczyć do nich należy:wskazanie, w przypadku nieistotnego naruszenia prawa, iż uchwałę podjęto z naruszeniem prawa,
wstrzymanie wykonania uchwały w części lub w całości,
orzeczenie o nieważności uchwały,
orzeczenie o niezgodności uchwały z prawem,
zaskarżenie uchwały do sądu administracyjnego.
Wyniki nadzoru regionalnych izb obrachunkowych nad działalnością związków międzygminnych w latach 2000 i 2001
Rok |
Liczba zbadanych uchwał (ogółem) |
z tego: |
|||||
bez naruszenia prawa |
z nieistotnym naruszeniem prawa |
wszczęte postępowanie umorzono (istotne naruszenie prawa) |
nieważne |
z tego: |
|||
w części |
w całości |
||||||
2000 |
899 |
860 |
17 |
6 |
16 |
6 |
10 |
2001 |
901 |
860 |
27 |
7 |
7 |
1 |
6 |
Ogólna liczba zbadanych przez regionalne izby obrachunkowe uchwał związków międzygminnych w latach 2000 i 2001 była zbliżona i wynosiła: w 2000 r. - 899 i w roku 2001 - 901. Również liczba uchwał, w których nie stwierdzono naruszenia prawa kształtuje się na tym samym poziomie. W grupie uchwał, w których kolegia rio orzekły o naruszeniu prawa, zauważa się wzrost uchwał z nieistotnym naruszeniem prawa - o 10 w stosunku do roku ubiegłego oraz spadek z 16 do 7 liczby uchwał, w stosunku do których stwierdzono nieważność.
W przypadku uchwał budżetowych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
brak spójności zapisów uchwały budżetowej z uchwałami gmin członkowskich w zakresie wydatków bieżących i inwestycyjnych,
błędna klasyfikacja budżetowa dochodów i wydatków,
zamieszczenie bez podstawy prawnej upoważnienia dla zarządu do przenoszenia planu dochodów między źródłami,
utworzenie rezerw celowych bez bliższego określenia celu i ich wysokości,
zaliczenie dotacji celowej z WFOŚiGW do źródeł pokrycia deficytu,
błędne zapisy w podstawie prawnej oraz określeniu terminu wejścia w życie uchwały,
brak wskazania, że uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa.
W uchwałach zmieniających budżet kolegia izb wskazały naruszenia prawa dotyczące:
włączenia nadwyżki z lat ubiegłych do dochodów budżetu,
zwiększenia planu dochodów i wydatków przez zarząd,
wskazania, jako źródła pokrycia deficytu budżetowego, nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego, która stanowi dochód budżetu,
dokonania przez zarząd zmian w planie wydatków bez uprzedniego uzyskania pozytywnej opinii komisji budżetowej.
Inne uchybienia w uchwałach zmieniających budżet związków międzygminnych to niewłaściwie stosowana klasyfikacja dochodów i wydatków i błędy rachunkowe.
W uchwałach w sprawie absolutorium dla zarządu główną przyczyną wskazania na naruszenia prawa było niewykonywanie zadań statutowych, a w związku z tym niskie wykonanie budżetu. W pozostałych zbadanych uchwałach związków międzygminnych kolegia wskazały na niezgodne z prawem upoważnienie zarządu do dokonania zmian w planie finansowym po stronie dochodów, podczas gdy prawo udzielania upoważnień przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zostało ograniczone wyłącznie do strony wydatkowej budżetu.
W 2001 r. w 7 przypadkach orzeczono o nieważności uchwał związków międzygminnych, między innymi z powodu:
zaciągnięcia pożyczek bez uprzedniego zaplanowania wydatków w budżecie oraz nieokreślenia kwoty zaciąganego kredytu,
braku faktycznego rozpatrzenia przez zgromadzenie związku sprawozdań z wykonania budżetu i niedokonania merytorycznej oceny tego wykonania,
wad redakcyjnych uniemożliwiających odczytanie rzeczywistych intencji zgromadzenia związku, tzn. czy podjęta uchwała jest uchwałą budżetową czy reguluje inne zagadnienia finansowe.
Na koniec 2001 r. było zarejestrowanych 209 związków międzygminnych,
spośród których 142 prowadziły gospodarkę finansową w oparciu o uchwalone
budżety. Od 1990 r. liczba związków wzrosła ponad trzykrotnie. Świadczy to, że
gminy coraz chętniej realizują swoje zadania wspólnie. Dotychczasowa
działalność związków międzygminnych (zadania z zakresu zaopatrzenia wsi w
wodę, gospodarki komunalnej i transportu lokalnego) poszerzana jest o zadania
z innych dziedzin życia społeczno-gospodarczego, np. ochr
ony
środowiska, promocji gmin, turystyki. Powoływanie nowych związków
międzygminnych ma na celu także zaopatrzenie ludności w niezbędne media (woda,
gaz, energia cieplna).
Charakter zadań statutowych decyduje, czy związki międzygminne prowadzą działalność w sposób ciągły, przez dłuższy okres, czy też są powoływane do realizacji konkretnego zadania. Problemem w funkcjonowaniu związków jest niewyrejestrowywanie ich w przypadku niepodjęcia lub zaprzestania przez nie działalności.
W 2001 r. związki międzygminne zrealizowały dochody w kwocie 630 204 tys. zł i wydatki w kwocie 654 542 tys. zł. Wielkości te wzrosły w stosunku do roku poprzedniego odpowiednio o 5,4% i 10,9%. Na wielkość budżetów związków międzygminnych miały wpływ dochody własne (z tytułu świadczonych usług), dotacje celowe oraz kredyty i pożyczki. Ponadto w ostatnich latach związki międzygminne pozyskiwały bezzwrotne środki pomocowe, głównie z przeznaczeniem na zadania inwestycyjne o charakterze proekologicznym.
W 2001 r. poważnie wzrosło zadłużenie niektórych związków międzygminnych. Sytuacja ta wymaga analizy i monitoringu podejmowanych przez te jednostki przedsięwzięć umożliwiających spłatę długu.
Dotychczasowe przepisy regulujące działalność finansową związków międzygminnych były zbyt ogólne i budziły wątpliwości co do ich poprawnego stosowania w zakresie planowania, uchwalania budżetów, kontroli długu i sprawozdawczości. Wprowadzenie w życie nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279) uregulowało jednoznacznie obowiązek i zakres sprawozdawczości związków międzygminnych. Dopiero na podstawie wyżej wymienionego rozporządzenia, od 2001 r. związki międzygminne zostały zobowiązane do sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie obowiązującym jst.
Wyniki nadzoru nad uchwałami związków międzygminnych wskazują na znaczną poprawę działalności budżetowej tych podmiotów, gdyż zmniejszyła się liczba unieważnionych uchwał. Wprawdzie nastąpił wzrost podejmowanych przez związki uchwał z naruszeniem prawa, jednakże były to nieprawidłowości stanowiące nieistotne naruszenie prawa.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•