Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

9. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje

        9.1. Zatrudnienie i płace

        Według stanu na dzień 31 grudnia 2001 r. w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, w przeliczeniu na pełne etaty, wynosiło 1 363 pracowników i było wyższe o 17 osób w porównaniu do 2000 r. Z ogólnej liczby pracowników, 1 013 osób (74,3%) posiadało wykształcenie wyższe. Podstawową grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów: kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.

W 2001 r. z pracy w izbach odeszły ogółem 74 osoby, w tym 49 inspektorów wymienionych wydziałów, (w 2000 r. zwolniło się 134 pracowników, w 1999 r. - 233). Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były porozumienia stron w związku z otrzymaniem przez pracowników propozycji lepiej płatnej pracy, zwłaszcza w jednostkach samorządu terytorialnego. Biorąc pod uwagę kilkuletni okres przygotowywania pracowników do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych, to zwalnianie się pracowników jest zjawiskiem niepokojącym z tego względu, że utrudnia wyszkolenie fachowej kadry oraz zmusza do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.

Wysokie wymagania stawiane inspektorom wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń były powodem nie zawierania umów o pracę na czas nieokreślony. Wiązało się to głównie z nieprzydatnością na stanowisku inspektora, zbyt niską wiedzą zawodową, niechęcią do podnoszenia kwalifikacji oraz brakiem predyspozycji do pracy zespołowej.

Dane o zatrudnieniu i płacach w regionalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.

Zatrudnienie i płace w regionalnych izbach obrachunkowych w 2001 r.

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31.12.2001

w tym

Średnie zatrudnienie inspektorów 1)

Średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora 1)

Liczba nieetatowych członków kolegium

z wykształceniem wyższym

3:2 %

1

2

3

4

5

6

7

1993

936

691

73,8

399

501

10

2000

1 346

996

74,0

753

2 186

30

2001

1 363

1 013

74,3

797

2 332

29

1) dotyczy inspektorów wydziału kontroli oraz wydziału informacji analiz i szkoleń

Z powyższych danych wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie inspektorów zatrudnionych w 2001 r. wynosiło 2 332 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 062 zł.

 

        9.2. Kwalifikacje

Na ogólną liczbę 1 363 pracowników, według stanu na dzień 31 grudnia 2001 r., wykształcenie wyższe posiadało 1 013 osób (w 2000 r. - 996), co stanowi 74,3% ogółu zatrudnionych. W ciągu roku kwalifikacje podnosiło 155 osób (w 2000 r. - 147), z tego:

  • 90 pracowników na studiach wyższych,

  • 21 pracowników na studiach podyplomowych,

  • 9 pracowników w ramach realizowanej aplikacji,

  • 35 pracowników w innych formach dokształcania.

Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1993 - 2001 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.

Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31 grudnia 2001 roku

 

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31.12.2001

Ogółem podnoszący kwalifikacje

w tym:

studia wyższe

studia podyplomowe

aplikacje

uprawnienia biegłych księgowych

inne

1993

x

23

5

1

0

1

16

1994

x

52

1

38

0

0

13

1995

x

150

3

67

0

0

80

1996

x

97

3

23

0

0

71

1997

x

87

8

22

3

1

53

1998

x

109

16

19

3

0

71

1999

1 301

126

39

17

3

0

67

2000

1 346

147

79

17

10

0

41

2001

1 363

155

90

21

9

0

35

Obok wyżej omówionych form podnoszenia kwalifikacji, jedną z ważniejszych stanowią szkolenia pracowników izb, organizowane przez regionalne izby obrachunkowe lub we współpracy z innymi instytucjami i firmami szkoleniowymi.

Dokształcanie pracowników, szczególnie członków kolegium, inspektorów wydziałów kontroli oraz informacji, analiz i szkoleń jest podyktowane charakterem pracy w izbach, częstymi zmianami przepisów prawnych, rozszerzaniem zakresu zadań oraz prowadzeniem działalności informacyjnej i szkoleniowej w zakresie objętym nadzorem i kontrolą.

W 2001 r. odbyły się łącznie 172 szkolenia, w których uczestniczyło 2 187 pracowników, z tego:

  • 71 szkoleń zorganizowały izby samodzielnie, w których wzięło udział 1 672 osoby,

  • 101 szkoleń - wspólnie z innymi instytucjami w których uczestniczyło 515 osób.

W porównaniu do 2000 r. liczba szkoleń uległa zmniejszeniu o 78, a liczba uczestników o 2 164 osoby. Spowodowane to było trudnościami w realizacji budżetu (patrz pkt 8). Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb w latach 1993, 2000 i 2001 prezentuje poniższe zestawienie.

Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w 2001 r.

Lata

Ogółem

Szkolenia przeprowadzone przez rio

samodzielnie

z innymi podmiotami

liczba szkoleń

liczba uczestników

liczba szkoleń

liczba uczestników

liczba szkoleń

liczba uczestników

1

2

3

4

5

6

7

1993

128

2 109

45

1 382

83

727

2000

250

4 351

61

3 147

189

1 204

2001

172

2 187

71

1 672

101

515

Przedmiotem szkoleń były w szczególności niżej wymienione zagadnienia:

  • zasady rachunkowości, w tym: sporządzenie bilansu za 2000 r., księgowości, sprawozdawczości,

  • zamówienia publiczne i procedury postępowania,

  • dopuszczalność udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom przez jst,

  • zmiany w przepisach dotyczących gospodarki finansowej jst,

  • realizacja zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

  • kontrola jednostek oświatowych, kontrola środków wydatkowanych z uzyskanych zezwoleń na sprzedaż alkoholu, z Państwowego Funduszu Kombatantów, kontrola zoz-ów, kontrola wewnętrzna w jst,

  • podatki i opłaty lokalne w nadzorze regionalnych izb obrachunkowych,

  • zagadnienia związane z uchwalaniem i wykonywaniem budżetu,

  • kontrola dotacji wykorzystanych przez samorząd wojewódzki,

  • zasady emisji obligacji komunalnych w kontekście programów pomocowych Unii Europejskiej,

  • ochrona informacji niejawnych,

  • stanowienie i ogłaszanie aktów normatywnych.

Wykładowcami byli: członkowie kolegium, naczelnicy wydziałów, pracownicy Ministerstwa Finansów, pracownicy naukowi wyższych uczelni, pracownicy banków, Przewodniczący Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, arbitrzy Urzędu Zamówień Publicznych.

<początek strony>


 << | >>


• 1. Zadania i zasady działania RIO •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3. Działalność kontrolna •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8. Wykonanie budżetu przez RIO •
• 9. Zatrudnienie i płace w RIO w 2001 r •
• 10. Krajowa Rada RIO •
• 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń RIO •
 


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst