Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


 

7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

        7.1. Liczba i zakres ujawnionych naruszeń dyscypliny finansów publicznych

Do komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy regionalnych izbach obrachunkowych w 2001 r. wpłynęło łącznie 2 289 wniosków o ukaranie. Z tego 1 937 wniosków złożyli rzecznicy dyscypliny finansów publicznych, 142 wnioski złożyli prezesi regionalnych izb obrachunkowych i 210 Najwyższa Izba Kontroli. Czyny, o których mowa we wnioskach popełnione zostały głównie w latach 1999-2000.

Wnioski rzeczników sformułowane były na podstawie zawiadomień złożonych przez regionalne izby obrachunkowe, a także kierowników jednostek nadrzędnych, kierowników jednostek, w których nastąpiło naruszenie oraz inne organy (NIK, ZUS, UKS). Prezentuje to poniższa tabela.

    Podmioty składające wnioski o ukaranie w latach 1999 - 2001

     

    Lata

    Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych (łącznie)

    z tego na podstawie zawiadomień złożonych przez:

    Prezes regionalnej izby obra-chunkowej

    Najwyższa

    Izba

    Kontroli

    Minister

    Finansów

     

    RIO

    Kierowników jednostek, w których nastąpiło naruszenie

    Kierowników jednostek nadrzędnych

    Pozostałe organy (NIK, ZUS, UKS)

    1999

    1 129

    672

    64

    271

    122

    78

    46

    0

    2000

    2 781

    1 396

    107

    1 072

    206

    251

    138

    0

    2001

    1 937

    768

    80

    707

    382

    142

    210

    0

W 2001 roku liczba spraw skierowanych do komisji orzekających przy regionalnych izbach obrachunkowych z zawiadomień złożonych przez prezesów regionalnych izb obrachunkowych do rzeczników dyscypliny finansów publicznych i bezpośrednio wniosków o ukaranie była niższa o 737 spraw w porównaniu z rokiem 2000. Wzrosła natomiast liczba wniosków o ukaranie złożonych przez NIK i wniosków rzecznika złożonych na podstawie zawiadomień składanych przez NIK, UKS, ZUS. W wielu wnioskach o ukaranie obwinionym stawiane były zarzuty dotyczące kilku naruszeń dyscypliny finansów publicznych.

Ogółem w 2001 r. komisje orzekające rozstrzygnęły sprawy dotyczące 2 405 czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Z analizy stwierdzonych naruszeń dyscypliny finansów publicznych wynika, że najliczniejszą grupę stanowiły:

  • naruszenie zasady, formy lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych - 962,

  • przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych - 495,

  • zaniechania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonaniu inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym - 226,

  • wykazania w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej - 146,

  • wypłaceniu wynagrodzeń w jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia składek lub świadczeń - 127,

  • przekroczeniu zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet - 112.

W 2001 r. nie stwierdzono naruszeń dotyczących:

  • zawinionej zwłoki w złożeniu przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych wniosku o ukaranie oraz zawinionej zwłoce w prowadzeniu przez komisję orzekającą postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. czynu z art. 138 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych,

  • zwłoki lub zaniechania wykonania prawomocnego orzeczenia komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. czynu z art. 138 ust. 1 pkt 17 ustawy o finansach publicznych.

Kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie przypisanych winnym naruszenia art. 138 ust. 1 pkt 11 w 2001 r. wyniosła ogółem 4 430 087 zł.

Stwierdzone rodzaje naruszeń dyscypliny budżetowej w latach 1993 - 1998 oraz dyscypliny finansów publicznych w latach 1999-2001

 

Lp.

Wyszczególnienie

Lata

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

I.

Ogółem:

169

934

1 669

1487

1807

2147

1 254

2 228

2 405

1.

Zaniechanie ustalenia należności jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych

16

44

53

48

47

25

24

66

65

2.

Przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych

90

427

679

447

447

411

208

746

495

3.

Przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub planie jednostki budżetowej, zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej lub funduszu celowego

7

33

94

34

27

19

6

23

10

4.

Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych otrzymanych z rezerwy budżetowej oraz dotacji z budżetu lub z funduszu celowego

12

25

33

20

34

20

25

39

56

5.

Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków funduszu celowego

1

0

2

4

1

0

3

6

7

6.

Niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej

0

4

12

17

19

7

5

19

16

7.

Przekroczenie zakresu upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań obciążających budżet

4

42

61

117

62

60

99

103

112

8.

Wypłacenie wynagrodzeń w jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia świadczeń lub składek bez opłaty składek

4

98

274

370

357

695

183

98

127

9.

Naruszenie zasad udzielania dotacji z budżetu

x

x

x

x

x

x

14

7

15

10.

Przeznaczenie dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce

2

20

18

11

6

12

1

18

56

11.

Zwłoka w regulowaniu zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych powodująca uszczuplenie środków publicznych wskutek zapłaty odsetek za opóźnienie w zapłacie

x

x

x

x

x

x

5

24

77

12.

Naruszenie zasady, formy lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych

0

0

3

20

389

588

431

732

962

13.

Zaniechanie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonanie inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym

33

241

419

298

235

190

158

190

226

14.

Wykazanie w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z ewidencją księgową

0

0

21

101

167

111

59

138

146

15.

Zaniechanie zawiadomienia rzecznika dyscypliny finansów publicznych o ujawnionym naruszeniu dyscypliny finansów publicznych

0

0

0

0

16

9

1

14

17

16.

Zawiniona zwłoka w złożeniu przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych wniosku o ukaranie oraz zawiniona zwłoka w prowadzeniu przez komisje orzekającą postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

x

x

x

x

x

x

x

0

0

17.

Zwłoka lub zaniechanie wykonania prawomocnego orzeczenia komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

x

x

x

x

x

x

x

0

0

18.

Winni z art. 138 ust. 2

x

x

x

x

x

x

32

5

18

Z zestawienia tego wynika, że w 2001 r. w sposób znaczny wzrosła liczba naruszeń dyscypliny finansów publicznych z art. 138 ust. 1 pkt 1, pkt 4, pkt 8, pkt 10, pkt 11, pkt 12 i pkt 13. Zmniejszyła się natomiast liczba naruszeń polegająca na przekroczeniu zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych, tj. art. 138 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Skutki finansowe niektórych rodzajów naruszeń dyscypliny finansów publicznych

Czyn z art. 138 ust. 1

Liczba winnych

Liczba wniosków

Kwota w zł

pkt 1

a) zaniechanie ustalenia należności, w tym:

30

22

1 208 667

- Skarbu Państwa

1

1

2 664

- jst

29

21

1 206 003

pkt 1

b) ustalenie lub dochodzenie należności w wysokości niższej od należnej

25

12

407 002

pkt 1

  • niezgodne z przepisami jej umorzenie

  • 5

    4

    293 694

    pkt 1

  • dopuszczenie do przedawnienia

  • 5

    3

    11 565

    pkt 3

    przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian:

    10

    7

    105 704

    a) w budżecie

    1

    1

    7 300

    b) w planie finansowym jednostki

    9

    6

    98 404

    pkt 4

    niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych otrzymanych:

    56

    37

    1 972 337

    a) z rezerwy budżetowej

    6

    5

    537 368

    b) z dotacji z budżetu

    45

    29

    1 380 833

    c) z dotacji z funduszu

    5

    3

    54 135

            7.2. Orzeczenia komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy regionalnych izbach obrachunkowych po rozpoznaniu wniesionych spraw o naruszenie dyscypliny budżetowej i dyscypliny finansów publicznych wydały w 2001 r. łącznie 2 300 orzeczeń z tego o uznaniu winnym 1 838. Ukarano ogółem 958 osób z tego:

    • karą upomnienia - 787 osób,

    • karą nagany - 150 osób,

    • karą pieniężną - 20 osób,

    • karą przewidzianą w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy - 1 osobę,

    • 880 osób uznano winnymi i odstąpiono od wymierzenia kary,

    • 462 osoby uniewinniono od zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

    Komisje wydały także 82 orzeczenia (postanowienia) o umorzeniu postępowania, w tym 32 postanowienia o umorzeniu postępowania na skutek przedawnienia orzekania a pozostałe z uwagi na fakt, iż zarzucane czyny nie stanowiły naruszenia dyscypliny finansów publicznych. W porównaniu do roku 2000 liczba wydanych orzeczeń ogółem zmniejszyła się o 35. Prezentuje to poniższa tabela.

    Rodzaje i liczba orzeczeń wydanych w latach 1993 - 2001

    Lp.

    Wyszczególnienie

    Liczba orzeczeń

    1993

    1994

    1995

    1996

    1997

    1998

    1999

    2000

    2001

    1.

    Ogółem

    109

    870

    1634

    1226

    1411

    1870

    1208

    2335

    2300

    2.

    Upomnienie

    43

    316

    392

    254

    356

    631

    426

    858

    787

    3.

    Nagana

    6

    83

    121

    77

    74

    190

    148

    172

    150

    4.

    Kara pieniężna

    3

    61

    103

    80

    73

    191

    57

    54

    20

    5.

    Zakaz pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi

    x

    x

    x

    x

    x

    x

    x

    1

    1

    6.

    Uznano winnym i odstąpiono od wymierzenia kary

    48

    312

    634

    534

    661

    543

    384

    846

    880

    7.

    Uniewinnienie

    9

    98

    384

    281

    247

    315

    193

    404

    462

    Od orzeczeń wydanych przez komisje orzekające przy rio w 2001 r. wniesionych zostało 115 odwołań do Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów. Do 31 grudnia 2001 r. Główna Komisja Orzekająca rozpoznała 68 odwołań, z tego:

    • 21 zaskarżonych orzeczeń utrzymała w mocy,

    • 21 przekazała do ponownego rozpoznania przez komisję orzekającą I instancji,

    • 2 obwinionych uniewinniła.

    Główna Komisja Orzekająca wydała 17 orzeczeń w kwestii winy i kary oraz 2 orzeczenia o umorzeniu postępowania, a 5 odwołań pozostawiła bez rozpoznania.

     

            7.3. Windykacja należności z tytułu kar pieniężnych i kosztów postępowania

            W 2001 r. komisje orzekające wydały 20 orzeczeń o ukaraniu obwinionych karą pieniężną na łączną kwotę 80 624,66 zł. Średnia wysokość wymierzonej kary pieniężnej wyniosła 3 822 zł.

            Stosowanie do postanowień art. 152 ustawy o finansach publicznych każdy uznany za winnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych zwraca na rzecz Skarbu Państwa - koszty postępowania. Rozstrzygnięcie o zwrocie kosztów zamieszcza się w orzeczeniu lub postanowieniu. Koszty te określa się w wysokości 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego przed dniem wydania orzeczenia przez komisję orzekającą przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowy funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.).

            W okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2001 r. koszty te były ustalone w kwocie 149,83 zł, a od 1 marca 2001 r. do 31 grudnia 2001 r. w kwocie 165,48 zł. W 2001 r. obwinieni obciążeni zostali kosztami postępowania na łączną kwotę 270 013 zł.

            Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1999 r. w sprawie właściwości i trybu powoływania rzeczników dyscypliny finansów publicznych, organów orzekających oraz szczegółowych zasad postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przewodniczący komisji orzekającej przekazując ukaranemu prawomocne orzeczenie o ukaraniu karą pieniężną oraz należnych kosztach wzywa go do uiszczenia zasądzonej kwoty w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Koszty i kary wpłacane są na rachunek dochodów izby, a następnie przekazywane na dochody budżetu państwa. W przypadku stwierdzenia, że zobowiązany nie wpłacił kary pieniężnej lub kosztów postępowania w podanych w wezwaniu terminach przewodniczący komisji orzekającej wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

            W 2001 r. - po wezwaniu do zapłaty wpłacone zostały należności z tytułu wymierzonych kar w kwocie 36 174,20 zł i koszty postępowania w kwocie 251 441 zł. Wobec 39 osób przewodniczący komisji prowadzili postępowanie egzekucyjne we własnym zakresie i wyegzekwowali należności z tytułu kar pieniężnych na kwotę 3 500 zł, a z tytułu kosztów postępowania kwotę 5 848 zł. W 24 przypadkach tytuły wykonawcze skierowane zostały przez przewodniczących komisji do Urzędów Skarbowych, które wyegzekwowały należności z tytułu kar pieniężnych w kwocie 1 859 zł a należności z tytułu kosztów postępowania w kwocie 3 004 zł.

    <początek strony>


     << | >>


    • 1. Zadania i zasady działania RIO •
    • 2. Działalność nadzorcza •
    • 3. Działalność kontrolna •
    • 4. Działalność opiniodawcza •
    • 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
    • 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
    • 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
    • 8. Wykonanie budżetu przez RIO •
    • 9. Zatrudnienie i płace w RIO w 2001 r •
    • 10. Krajowa Rada RIO •
    • 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń RIO •
     


    Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst