Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2001 roku
 << | >>


5. Działalność informacyjna i szkoleniowa

        5.1. Działalność szkoleniowa

Do ustawowych zadań izb należy prowadzenie działalności szkoleniowej i informacyjnej w zakresie objętym nadzorem i kontrolą.

W 2001 r. izby przeprowadziły 352 szkolenia, w których uczestniczyło łącznie 21 228 osób. Od roku 1993 liczba szkoleń, organizowanych przez izby i liczba uczestników, wzrosła ponad dwukrotnie (w 1993 r. izby zorganizowały 174 szkolenia, w których wzięło udział 9 715 osób).

Szkolenia radnych i pracowników jednostek samorządowych w 2001 r.

    Lata

    Ogółem

    z tego szkolenia przeprowadzone

    samodzielnie

    z innymi podmiotami

    liczba szkoleń

    liczba uczestników

    liczba szkoleń

    liczba uczestników

    liczba szkoleń

    liczba uczestników

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    1993

    174

    9 715

    142

    8 015

    32

    1 700

    2000

    347

    19 035

    235

    14 222

    112

    4 813

    2001

    352

    21 228

    259

    16 342

    93

    4 886

Uczestnikami szkoleń byli: przewodniczący i członkowie organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, członkowie zarządów, skarbnicy, główni księgowi budżetu, pracownicy referatów podatkowych oraz członkowie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.

Tematyka szkoleń dotyczyła szeroko rozumianych zagadnień związanych z gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności:

  • procedury absolutoryjnej i zadań komisji rewizyjnych w procesie absolutorium,

  • opracowywania i uchwalania budżetu jst,

  • zmian ustaw: o finansach publicznych, o policji, o zakładach opieki zdrowotnej, o ochronie środowiska, o podatkach i opłatach lokalnych, o zamówieniach publicznych, o rachunkowości,

  • nowych regulacji opłat skarbowych w organach samorządu terytorialnego,

  • stosowania nowej klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów w jednostkach samorządu terytorialnego,

  • zmiany zasad sprawozdawczości budżetowej oraz funkcjonowania programu, dotyczącego sprawozdawczości,

  • kontroli wewnętrznej i audytu,

  • warunków dopuszczalności udzielania pomocy przedsiębiorcom przez jst,

  • dyscypliny finansów publicznych,

  • gospodarowania mieniem publicznym,

  • zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych,

  • zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego,

  • podatku VAT w jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej,

  • publikowania aktów prawa miejscowego.

Podkreślenia wymaga fakt, że zrealizowana tematyka szkoleń uwzględniała potrzeby pracowników samorządowych, zwłaszcza w zakresie nowych przepisów prawnych i zmian obowiązujących aktów prawnych dotyczących gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.

Wykładowcami na szkoleniach byli prezesi i zastępcy prezesów, członkowie kolegium, naczelnicy wydziałów i inspektorzy, przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Stowarzyszenia Głównych Księgowych, Urzędu Zamówień Publicznych oraz pracownicy naukowi. Większość szkoleń prowadzona była metodą wykładów, część z nich, w szczególności dotycząca sprawozdawczości, uzupełniana była zajęciami praktycznymi w formie ćwiczeń. Uczestnicy szkoleń otrzymywali również materiały przygotowywane przez wykładowców.

        5.2. Działalność informacyjna

W 2001 r. działalność informacyjna izb związana była głównie z udzielaniem informacji w zakresie praktycznego stosowania przepisów dotyczących ustroju samorządowego oraz gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Bardzo rozpowszechnioną formą prowadzonej działalności w tym zakresie było doradztwo w zakresie prawidłowości opracowywania uchwał budżetowych i innych podejmowanych przez organy jst.

W ramach działalności informacyjnej izb w 2001 r. wydawane były również biuletyny i informatory, które najczęściej były kwartalnikami lub miesięcznikami. W wydawnictwach tych publikowano, oprócz informacji na wyżej wymienione tematy, analizy wykonania budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego, opracowania wynikające z działalności nadzorczej i kontrolnej izb, interpretacje Ministerstwa Finansów, opinie i wyjaśnienia kolegium izb, orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i Trybunału Konstytucyjnego. Zamieszczano również odpowiedzi na zapytania od pracowników samorządowych. Wydawnictwa te przekazywane były przez izby do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego objętych zakresem działania danej izby, a także do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędów Wojewódzkich, Najwyższej Izby Kontroli oraz banków. Opracowania i analizy sporządzone przez izby wykorzystywane były również przez różne instytucje, banki, studentów oraz pracowników naukowych.

W 2001 r., regionalne izby obrachunkowe wraz z Krajową Radą, utworzyły witrynę internetową, na której zamieszczane były wyjaśnienia dotyczące gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, informacje z działalności regionalnych izb obrachunkowych, komunikaty oraz wzory obowiązujących sprawozdań. Ponadto prezentowane były biuletyny i informatory wydawane przez izby.

Informacje w zakresie objętym nadzorem i kontrolą izb publikowane były również w dwumiesięczniku regionalnych izb obrachunkowych "Finanse Komunalne", w całości poświęconemu zagadnieniom z zakresu gospodarki finansowej, działalności nadzorczej i kontrolnej izb, instruktażu i doradztwa, analiz budżetowych oraz orzecznictwa związanego z działalnością jednostek samorządu terytorialnego.

W kwartalniku "Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych", wydawanym we współpracy z kolegiami odwoławczymi i wojewodami, publikowane były rozstrzygnięcia nadzorcze regionalnych izb obrachunkowych. Opracowania i artykuły pracowników izb dotyczące problematyki samorządowej i finansów publicznych publikowane były we "Wspólnocie", w "Gazecie Samorządu i Administracji" oraz w prasie lokalnej.

<początek strony>


 << | >>


• 1. Zadania i zasady działania RIO •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3. Działalność kontrolna •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 6. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 7. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 8. Wykonanie budżetu przez RIO •
• 9. Zatrudnienie i płace w RIO w 2001 r •
• 10. Krajowa Rada RIO •
• 11. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń RIO •
 


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I  - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst