4. Działalność opiniodawcza
4.1. Zakres działalności opiniodawczej
Zakres działalności
opiniodawczej regionalnych izb obrachunkowych w 2001 r. nie uległ zmianie i
obejmował 9 rodzajów opinii w sprawach określonych w art. 13 ustawy
o regionalnych izbach obrachunkowych oraz art. 49 i 115 ustawy o finansach
publicznych. Szczegółowy zakres i rodzaje wydanych opinii przedstawia
tabela 8.
Opinie wydawane są
przez działające w izbach trzyosobowe składy orzekające wyznaczone przez prezesa
izby, a złożone z członków kolegium. Od uchwał składów orzekających służy
odwołanie do kolegium izby.
Opinie o
sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania
planów finansowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej przekazanych
ustawowo jak również z wykonania zadań wykonywanych na podstawie porozumień z
organami administracji rządowej i porozumień między jednostkami samorządu
terytorialnego wydawane były w zdecydowanej większości łącznie, w postaci jednej
opinii składu orzekającego.
Wydanie
przez izbę negatywnej opinii o projekcie budżetu jednostki samorządu
terytorialnego nie wstrzymuje procedury uchwalania budżetu, jednakże zarząd
jednostki zobowiązany jest, przed uchwaleniem budżetu przedstawić tę opinię
organowi stanowiącemu tej jednostki wraz z
odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty.
O negatywnych
opiniach o sprawozdaniach z wykonania budżetów jednostek samorządu
terytorialnego oraz planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej
przekazywanych ustawowo, prezes izby jest zobowiązany poinformować wojewodę
i ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Negatywną opinię o
sprawozdaniu z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z
porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego prezes izby przekaz uje
organom stanowiącym tych jednostek.
4.2. Przedmiot i charakter wydanych opinii
Składy orzekające
izb wydały w 2001 roku 18 435 opinii,
tj. o 5,5% więcej niż w 2000 r., z tego:
15 034 (81,5%) to opinie pozytywne
(w 2000 r. - 79,9% wydanych opinii),
3 297 (17,9%) to opinie pozytywne z
uwagami (w 2000 r. - 19,4%),
104 (0,6%) to opinie negatywne (w
2000 r. - 0,7%).
W 2001 roku, w
porównaniu z rokiem 2000, wzrósł udział opinii pozytywnych z 79,9% do 81,5%
ogółu wydanych opinii. Zmniejszył się udział opinii pozytywnych z uwagami -
z 19,4% do 17,9% i opinii negatywnych - z 0,7% do 0,6%. Ta pozytywna tendencja
utrzymuje się od kilku lat, można więc uznać, że dokumenty przedstawiane do
opiniowania są bardziej poprawne. Wśród wydanych 104 opinii negatywnych,
najwięcej, bo 43,3%, dotyczyło wniosków ko misji
rewizyjnych w sprawie absolutorium. Natomiast opinie pozytywne z uwagami w
największym stopniu (41,2%) dotyczyły projektów budżetów.
Wyniki działalności
opiniodawczej izb w latach 1993, 2000 i 2001, z wyszczególnieniem rodzajów
wydanych opinii i w podziale na rodzaje jednostek samorządowych prezentuje
tabela 8.
Najczęściej
stwierdzanymi nieprawidłowościami w
wydawanych w 2001 r. opiniach były:
-
w opiniach o możliwości spłaty
kredytów lub pożyczek (na 2 767 wydanych opinii, 57 zawierało uwagi,
negatywnych było 11) :
-
obciążenie budżetu zaciąganą
pożyczką lub kredytem powodowało naruszenie zasad określonych w art. 113 ustawy
o finansach publicznych bądź łączne zadłużenie jednostki naruszało granicę długu
określoną w art. 114 ww. ustawy, -
zaciąganie pożyczki lub kredytu na
zadania nie ujęte w planie wydatków budżetowych, -
zaciągana pożyczka lub kredyt była
wyższa niż planowany deficyt,
-
w opiniach o przedkładanych
projektach budżetów (wśród 2 933 wydanych opinii, 1 360 zawierało uwagi,
negatywnych było 11):
-
brak
lub niepełna informacja o stanie mienia komunalnego,-
brak wskazania lub nieprawidłowe
wskazanie źródła sfinansowania deficytu budżetowego, -
brak wyodrębnienia w strukturze
wydatków ustawowo wskazanych rodzajów wydatków bieżących (np. na wynagrodzenia i
pochodne od wynagrodzeń, wydatków na obsługę długu publicznego), -
brak zaplanowania wydatków na
niektóre obowiązkowe zadania własne (np. związane ze świadczeniem usług
opiekuńczych, utrzymaniem porządku i czystości w gminach), -
zaplanowanie wydatków na zadania
nie należące do zadań gminy (np. na rolnictwo),-
niezgodność projektu uchwały
budżetowej z uchwałą rady w sprawie procedury uchwalania budżetu, -
brak wyodrębnienia w projekcie
budżetu dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej i innych zadań zlecanych ustawowo, -
zaplanowane dochody z tytułu
wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu nie zostały w całości przeznaczone na
realizacje zadań związanych z gminnym programem profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych, bądź zostały przeznaczone na zadania, które wykraczają
poza zakres zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałania alkoholizmowi, -
nie zaplanowano lub zaplanowano w
wysokości niższej niż 2-procentowy odpis od wpływów z podatku rolnego na
rzecz Izb Rolniczych,-
zastosowanie nieaktualnej lub
błędnej klasyfikacji budżetowej, -
niewłaściwe zapisy dotyczące
terminu wejścia w życie uchwały budżetowej i sposobu jej ogłoszenia, -
brak niektórych załączników (np.
dotyczących wieloletnich planów inwe stycyjnych).
-
w opiniach o przedkładanych
informacjach o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze (z 2945 wydanych
opinii, 837 zawierało uwagi, negatywnych było 10):
-
brak informacji i objaśnień
dotyczących znacznych odchyleń od planu w realizacji dochodów i wydatków w
niektórych pozycjach budżetu, -
informacja o przebiegu wykonania
budżetu była niezgodna z uchwałą rady w sprawie zakresu i formy informacji o
przebiegu wykonania budżetu za I półrocze, -
przekroczenia planowanych wydatków
w niektórych pozycjach budżetu,-
rozbieżności między kwotami
wynikającymi z uchwał budżetowych a sprawozdaniami statystycznymi i informacją
opisową, -
niezgodność kwot dotacji i
subwencji z danymi przekazanymi przez dysponenta, -
brak odniesienia do realizacji
planów funduszy celowych, środków specjalnych,
zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, zadań wynikających z zawartych
porozumień między jednostkami samorządowymi,-
nie odniesiono się do występujących
zobowiązań wymagalnych, -
wypłacania wynagrodzeń bez
jednoczesnego odprowadzenia składek ZUS i Funduszu Pracy, -
błędy w klasyfikacji budżetowej,
błędy formalno-rachunkowe, -
niekompletność dokumentów
sprawozdawczych.
-
w opiniach o sprawozdaniach z
wykonania budżetu za 2000 rok (wśród 3 186 wydanych opinii, 777 zawierało
uwagi, negatywnych było 7), poza nieprawidłowościami wskazanymi w punkcie 3
zwrócono uwagę na niżej wymienione:
-
sprawozdanie sporządzono w
szczegółowości mniejszej niż uchwała budżetowa, -
nie wyodrębniono dochodów i
wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej bądź zadań
realizowanych na podstawie porozumień, -
brak informacji dotyczących
wskazania źródeł przychodów przeznaczonych na pokrycie deficytu, -
brak informacji dotyczących
wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, -
wysokie zadłużenie jednostki,
zbliżające się lub przekraczające granice określone przepisami,
-
w opiniach o wnioskach komisji
rewizyjnych w sprawie absolutorium (z 2 940
wydanych opinii, 162 zawierało uwagi, negatywnych było 45):
-
brak merytorycznej oceny wykonania
budżetu przez zarząd, -
brak uzasadnienia wniosku o
nieudzielenie absolutorium zarządowi, -
sformułowanie wniosku w oparciu o
kryteria nie związane z wykonywaniem budżetu, -
komisja rewizyjna pozytywnie
oceniła wykonanie budżetu a wystąpiła z wnioskiem o nieudzielenie absolutorium,-
zarzuty pod adresem zarządu były
bezpodstawne (np. zmiany w budżecie, które komisja rewizyjna zarzuciła
zarządowi, były dokonane przez radę), -
formalne błędy wniosku
(przedłożenie wniosku w formie projektu uchwały rady, wniosek o "warunkowe
udzielenie absolutorium", sformułowanie "komisja rewizyjna nie udziela
absolutorium", przedłożenie wniosku przez osoby nieupoważnione),
-
w opiniach o zamiarze emisji
papierów wartościowych (wydano 75 opinii, w tym 1 z uwagami i 2
negatywne):
-
nie określono przeznaczenia środków
uzyskanych z zamierzonej emisji obligacji (nie podano celu emisji), -
zadłużenie jednostki przekraczało
limity określone prawem,
-
w opiniach o możliwości
sfinansowania deficytu budżetowego i prognozy kształtowania się długu
publicznego (wydano 3 589 opinii, w tym 103 pozytywnych z uwagami
i 18 negatywnych):
-
w prognozowanej kwocie długu nie
uwzględniono wszystkich zobowiązań (zaciąganych kredytów, pożyczek, zobowiązań
wymagalnych, depozytów), -
rozbieżności pomiędzy kwotą
deficytu wynikającą z uchwały budżetowej a załączoną prognozą długu, -
nie wskazano szacunkowych dochodów
gminy w latach następnych i nie przedstawiono relacji kwoty długu do tych
dochodów, -
zaplanowano nierealne dochody w
latach następnych, tj. znacznie wyższe w porównaniu do lat p oprzednich,-
przekroczono dopuszczalne limity
zadłużenia (łączna kwota przypadających do spłaty rat kredytów i pożyczek oraz
łączna kwota długu na koniec roku powodowała naruszenie przepisów art. 113 i 114
ustawy o finansach publicznych), -
brak wskazania źródeł pokrycia
deficytu lub wskazanie nieistniejącego źródła (np. nadwyżki z lat ubiegłych,
która została rozdysponowana).
4.3. Odwołania od opinii składów orzekających do kolegium
Od uchwał składów
orzekających dotyczących wydawania opinii, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych, służy odwołanie do kolegium izby. Odwołanie
od opinii o sprawozdaniach z wykonania planów finansowych zadań publicznych
wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego oraz od
opinii o wnioskach komisji rewizyjnych składa organ
stanowiący jednostki; odwołanie od opinii w pozostałych sprawach - zarząd.
W 2001 r. od opinii
wydanych przez składy orzekające izb wniesiono 21 odwołań (w 2000 roku - 27), z
tego:
ioskach
komisji rewizyjnych,
5 odwołań od opinii o projektach
budżetów,
4 odwołania od opinii o
informacjach o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze,
2 odwołania od opinii o
sprawozdaniach z wykonania budżetu,
2 odwołania od opinii o możliwości
sfinansowania deficytu budżetowego i prognozie długu,
1 odwołanie od opinii o możliwości
spłaty kredytu.
W wyniku
rozpatrzenia wniesionych odwołań: 2 odwołania zostały w części uwzględnione (1
odwołanie od opinii o projekcie budżetu i 1 odwołanie od opinii o sprawozdaniu
z wykonania budżetu); w 8 przypadkach odwołania zostały oddalone z przyczyn
formalnych (wniesione przez nieuprawniony organ); w 11 przypadkach opinię składu
orzekającego utrzymano w mocy.
Składy orzekające
izb wydały w 2001 roku 18 435 opinii,
tj. o 5,5% więcej niż w 2000 r., z tego:
15 034 (81,5%) to opinie pozytywne
(w 2000 r. - 79,9% wydanych opinii),
3 297 (17,9%) to opinie pozytywne z
uwagami (w 2000 r. - 19,4%),
104 (0,6%) to opinie negatywne (w
2000 r. - 0,7%).
W 2001 roku, w
porównaniu z rokiem 2000, wzrósł udział opinii pozytywnych z 79,9% do 81,5%
ogółu wydanych opinii. Zmniejszył się udział opinii pozytywnych z uwagami -
z 19,4% do 17,9% i opinii negatywnych - z 0,7% do 0,6%. Ta pozytywna tendencja
utrzymuje się od kilku lat, można więc uznać, że dokumenty przedstawiane do
opiniowania są bardziej poprawne. Wśród wydanych 104 opinii negatywnych,
najwięcej, bo 43,3%, dotyczyło wniosków ko misji
rewizyjnych w sprawie absolutorium. Natomiast opinie pozytywne z uwagami w
największym stopniu (41,2%) dotyczyły projektów budżetów.
Wyniki działalności
opiniodawczej izb w latach 1993, 2000 i 2001, z wyszczególnieniem rodzajów
wydanych opinii i w podziale na rodzaje jednostek samorządowych prezentuje
tabela 8.
Najczęściej
stwierdzanymi nieprawidłowościami w
wydawanych w 2001 r. opiniach były:
-
w opiniach o możliwości spłaty
kredytów lub pożyczek (na 2 767 wydanych opinii, 57 zawierało uwagi,
negatywnych było 11) :
-
obciążenie budżetu zaciąganą
pożyczką lub kredytem powodowało naruszenie zasad określonych w art. 113 ustawy
o finansach publicznych bądź łączne zadłużenie jednostki naruszało granicę długu
określoną w art. 114 ww. ustawy, -
zaciąganie pożyczki lub kredytu na
zadania nie ujęte w planie wydatków budżetowych, -
zaciągana pożyczka lub kredyt była
wyższa niż planowany deficyt,
-
w opiniach o przedkładanych
projektach budżetów (wśród 2 933 wydanych opinii, 1 360 zawierało uwagi,
negatywnych było 11):
-
brak
lub niepełna informacja o stanie mienia komunalnego,-
brak wskazania lub nieprawidłowe
wskazanie źródła sfinansowania deficytu budżetowego, -
brak wyodrębnienia w strukturze
wydatków ustawowo wskazanych rodzajów wydatków bieżących (np. na wynagrodzenia i
pochodne od wynagrodzeń, wydatków na obsługę długu publicznego), -
brak zaplanowania wydatków na
niektóre obowiązkowe zadania własne (np. związane ze świadczeniem usług
opiekuńczych, utrzymaniem porządku i czystości w gminach), -
zaplanowanie wydatków na zadania
nie należące do zadań gminy (np. na rolnictwo),-
niezgodność projektu uchwały
budżetowej z uchwałą rady w sprawie procedury uchwalania budżetu, -
brak wyodrębnienia w projekcie
budżetu dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej i innych zadań zlecanych ustawowo, -
zaplanowane dochody z tytułu
wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu nie zostały w całości przeznaczone na
realizacje zadań związanych z gminnym programem profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych, bądź zostały przeznaczone na zadania, które wykraczają
poza zakres zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałania alkoholizmowi, -
nie zaplanowano lub zaplanowano w
wysokości niższej niż 2-procentowy odpis od wpływów z podatku rolnego na
rzecz Izb Rolniczych,-
zastosowanie nieaktualnej lub
błędnej klasyfikacji budżetowej, -
niewłaściwe zapisy dotyczące
terminu wejścia w życie uchwały budżetowej i sposobu jej ogłoszenia, -
brak niektórych załączników (np.
dotyczących wieloletnich planów inwe stycyjnych).
-
w opiniach o przedkładanych
informacjach o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze (z 2945 wydanych
opinii, 837 zawierało uwagi, negatywnych było 10):
-
brak informacji i objaśnień
dotyczących znacznych odchyleń od planu w realizacji dochodów i wydatków w
niektórych pozycjach budżetu, -
informacja o przebiegu wykonania
budżetu była niezgodna z uchwałą rady w sprawie zakresu i formy informacji o
przebiegu wykonania budżetu za I półrocze, -
przekroczenia planowanych wydatków
w niektórych pozycjach budżetu,-
rozbieżności między kwotami
wynikającymi z uchwał budżetowych a sprawozdaniami statystycznymi i informacją
opisową, -
niezgodność kwot dotacji i
subwencji z danymi przekazanymi przez dysponenta, -
brak odniesienia do realizacji
planów funduszy celowych, środków specjalnych,
zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, zadań wynikających z zawartych
porozumień między jednostkami samorządowymi,-
nie odniesiono się do występujących
zobowiązań wymagalnych, -
wypłacania wynagrodzeń bez
jednoczesnego odprowadzenia składek ZUS i Funduszu Pracy, -
błędy w klasyfikacji budżetowej,
błędy formalno-rachunkowe, -
niekompletność dokumentów
sprawozdawczych.
-
w opiniach o sprawozdaniach z
wykonania budżetu za 2000 rok (wśród 3 186 wydanych opinii, 777 zawierało
uwagi, negatywnych było 7), poza nieprawidłowościami wskazanymi w punkcie 3
zwrócono uwagę na niżej wymienione:
-
sprawozdanie sporządzono w
szczegółowości mniejszej niż uchwała budżetowa, -
nie wyodrębniono dochodów i
wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej bądź zadań
realizowanych na podstawie porozumień, -
brak informacji dotyczących
wskazania źródeł przychodów przeznaczonych na pokrycie deficytu, -
brak informacji dotyczących
wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, -
wysokie zadłużenie jednostki,
zbliżające się lub przekraczające granice określone przepisami,
-
w opiniach o wnioskach komisji
rewizyjnych w sprawie absolutorium (z 2 940
wydanych opinii, 162 zawierało uwagi, negatywnych było 45):
-
brak merytorycznej oceny wykonania
budżetu przez zarząd, -
brak uzasadnienia wniosku o
nieudzielenie absolutorium zarządowi, -
sformułowanie wniosku w oparciu o
kryteria nie związane z wykonywaniem budżetu, -
komisja rewizyjna pozytywnie
oceniła wykonanie budżetu a wystąpiła z wnioskiem o nieudzielenie absolutorium,-
zarzuty pod adresem zarządu były
bezpodstawne (np. zmiany w budżecie, które komisja rewizyjna zarzuciła
zarządowi, były dokonane przez radę), -
formalne błędy wniosku
(przedłożenie wniosku w formie projektu uchwały rady, wniosek o "warunkowe
udzielenie absolutorium", sformułowanie "komisja rewizyjna nie udziela
absolutorium", przedłożenie wniosku przez osoby nieupoważnione),
-
w opiniach o zamiarze emisji
papierów wartościowych (wydano 75 opinii, w tym 1 z uwagami i 2
negatywne):
-
nie określono przeznaczenia środków
uzyskanych z zamierzonej emisji obligacji (nie podano celu emisji), -
zadłużenie jednostki przekraczało
limity określone prawem,
-
w opiniach o możliwości
sfinansowania deficytu budżetowego i prognozy kształtowania się długu
publicznego (wydano 3 589 opinii, w tym 103 pozytywnych z uwagami
i 18 negatywnych):
-
w prognozowanej kwocie długu nie
uwzględniono wszystkich zobowiązań (zaciąganych kredytów, pożyczek, zobowiązań
wymagalnych, depozytów), -
rozbieżności pomiędzy kwotą
deficytu wynikającą z uchwały budżetowej a załączoną prognozą długu, -
nie wskazano szacunkowych dochodów
gminy w latach następnych i nie przedstawiono relacji kwoty długu do tych
dochodów, -
zaplanowano nierealne dochody w
latach następnych, tj. znacznie wyższe w porównaniu do lat p oprzednich,-
przekroczono dopuszczalne limity
zadłużenia (łączna kwota przypadających do spłaty rat kredytów i pożyczek oraz
łączna kwota długu na koniec roku powodowała naruszenie przepisów art. 113 i 114
ustawy o finansach publicznych), -
brak wskazania źródeł pokrycia
deficytu lub wskazanie nieistniejącego źródła (np. nadwyżki z lat ubiegłych,
która została rozdysponowana).
|