Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku

<< | >>


 

2.2.    Wykonanie budżetów przez gminy

 

2.2.1.  Dochody

        Wykonanie planu dochodów

        Dynamika i struktura dochodów

        Dochody gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca

        Skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień

2.2.2.  Wydatki

        Wykonanie planu wydatków

        Dynamika i struktura wydatków

        Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej

        Wydatki gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca

2.2.3.  Wyniki budżetów oraz zobowiązania gmin

        Wyniki budżetów gmin

        Zobowiązania gmin

2.2.4.  Podsumowanie

 

            Źródła dochodów gmin, zasady ich gromadzenia oraz zasady przekazywania środków z budżetu państwa w 2002 roku regulowała ustawa z dnia 26 listopada 1998r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002[4]. Katalog źródeł dochodów gmin w 2002 roku w stosunku do roku 2001 nie uległ zmianie. Kompetencje organów stanowiących gmin w zakresie uchwalania wysokości stawek podatków określonych w ustawach o podatkach i opłatach lokalnych, podatku rolnym i podatku leśnym również nie zmieniły się. Zakres i przedmiot opodatkowania w ww. przepisach podatkowych nie uległy zmianom. Górne granice stawek podatków i opat lokalnych określa rozporządzenie Ministra Finansów, a dla podatków rolnego i leśnego komunikaty Prezesa GUS.

            W 2002 roku, podobnie jak w roku 2001, rady posiadały ustawowe upoważnienie, na mocy którego mogły zmienić przeznaczenie dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych. Zmiana nie mogła przekroczyć 15% planowanej kwoty dotacji i nie mogła być przeznaczona na wynagrodzenia.

            Nowelizacją ustawy Karta Nauczyciela nałożono na gminy obowiązek finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli[5] poprzez wyodrębnienie środków na ten cel, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego - w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe tej grupy zawodowej.

            Znaczący wpływ na realizację wydatków budżetowych gmin miały niewątpliwie przepisy ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw wprowadzające zasadę, iż wielkość wynagrodzeń w 2002 r. nie mogła przekraczać wielkości wynagrodzeń w roku 2001.

            Dnia 27 października 2002 r. weszła w życie ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy, na mocy której 11 dotychczasowych gmin warszawskich oraz gmina miejska Wesoła zostało połączonych w miasto stołeczne Warszawa o statusie miasta na prawach powiatu. W związku z tym, wykonanie dochodów i wydatków budżetu miasta stołecznego Warszawy zostało omówione w osobnej części opracowania (patrz rozdział 2.3.). Wszystkie dane statystyczne dotyczące gmin obejmujące rok 2001 i dziesięć miesięcy roku 2002 zostały przedstawione z wyłączeniem jednostek, które weszły w skład miasta stołecznego Warszawy po reformie jego ustroju, w wyniku czego zaprezentowane w analizie dane za 2001 r. różnią się od danych wykazanych w opracowaniu z poprzedniego roku.

 

2.2.1.  Dochody

 

Wykonanie planu dochodów

 

            W 2002 roku gminy zaplanowały dochody w kwocie 35 303 379 tys. zł a zrealizowały w wysokości 34 545 760 tys zł, co stanowi 97,9% planu wynikającego z uchwał budżetowych. Różnica 0,2 punktu procentowego w wykonaniu dochodów w stosunku do roku poprzedniego wskazuje, że realizacja dochodów w roku 2002 przebiegała na podobnym poziomie.

Dochody budżetowe gmin w 2002 r.

 

Wyszczególnienie

Wykonanie 2001 r.
(w tys. zł)

Rok 2002

%

wykonania planu

Dynamika (2001=100%)

Plan
(w tys. zł)

Wykonanie
(w tys. zł)

nominalnie

realnie

Ogółem, z tego:

32 161 832

35 303 379

34 545 760

97,9

107,4

105,5

dochody własne

15 355 461

16 536 118

16 002 046

96,2

104,2

102,3

dotacje celowe

3 775 648

4 415 300

4 288 570

97,1

113,6

111,7

subwencja ogólna

13 030 722

14 252 961

14 255 144

100,0

109,4

107,5

Gminy

 

 

 

 

 

 

miejskie

7 863 888

8 405 056

8 189 339

97,4

104,1

102,2

miejsko-wiejskie

10 651 101

11 640 824

11 346 565

97,5

106,5

104,6

wiejskie

13 646 843

15 257 499

15 009 855

98,4

110,0

108,1

 

            Dochody własne zrealizowano w 96,2%. Wpływ na to miało wykonanie dochodów z karty podatkowej na poziomie 78,4% i opłaty skarbowej na poziomie 83,0% oraz dochody z majątku gmin zrealizowane na poziomie 86,8% planu. Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zostały przekazane prawie w całości. Pozostałe dotacje zostały wykonane w przedziale 88,9% - 96,1%. Subwencja ogólna została przekazana gminom w 100%.

            Realizacja prognozowanych dochodów w układzie terytorialnym w poszczególnych typach gmin przebiegała na podobnym poziomie (tabela 2.2.1.). Największy wskaźnik wykonania dochodów osiągnęły gminy w województwie kujawsko-pomorskim - 99,5%, a stuprocentowe wykonanie osiągnęły gminy miejskie województwa małopolskiego. Najgorzej przebiegała realizacja dochodów w gminach województwa dolnośląskiego - 95,4%, a najniższe wykonanie miały gminy miejskie województwa świętokrzyskiego - 94,0%.

 

Dynamika i struktura dochodów [6]

 

            Dochody budżetowe gmin w 2002 roku nominalnie wzrosły o 7,4%, tj. o 0,4 punktu procentowego mniej niż w 2001 roku (7,8%). W związku z tym, że inflacja w roku 2002 wyniosła 1,9%, realne dochody wzrosły o 5,5% (w 2001 roku 2,3% przy inflacji 5,5%).

            W roku 2001 wzrost dochodów realnych w typach gmin kształtował się w przedziale od 2% do 3,7%, natomiast w roku 2002 wystąpił niski wzrost dochodów w gminach miejskich - 2,2% i bardzo wysoki w gminach wiejskich - 8,1%. Przedstawia to tabela 2.2.2.

Dużo bardziej zróżnicowana była dynamika dochodów w poszczególnych typach gmin i województwach. Jedynie w województwie opolskim wzrost dochodów realnych był poniżej wskaźnika inflacji i wyniósł 0,7%. W pozostałych województwach kształtował się w przedziale od 2,6% do 7,5%.

            Należy zwrócić uwagę na dynamikę dotacji, która wyniosła średnio 113,6% w 2002 roku, przy 92,0% średnio w roku 2001. Szczególnie wysokie dotacje w stosunku do roku ubiegłego otrzymały gminy miejsko-wiejskie województwa małopolskiego, tu wskaźnik dynamiki osiągnął poziom 137,3%. Nastąpił nieznaczny spadek dynamiki dochodów własnych ze 106,9% w roku 2001 do 104,2% w roku 2002. Dynamika udziałów w dochodach budżetu państwa kształtowała się w przedziale od 94,1% w województwie śląskim do 104,9% w województwie mazowieckim. Jest to dużo mniej zróżnicowany przedział niż w roku poprzednim (80,9% - 112,1%). Dynamika dochodów z tytułu subwencji ogólnej średnio wyniosła 109,4%, chociaż gminy miejskie województw małopolskiego i podkarpackiego otrzymały mniej subwencji niż w roku ubiegłym.

            Struktura dochodów budżetowych w roku 2002 kształtowała się podobnie jak w roku poprzednim. Nastąpił nieznaczny spadek udziału dochodów własnych w strukturze dochodów z 47,7% w roku 2001 do 46,3% w roku 2002. Wpływ na to miały mniejsze udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych (12,3% w roku 2001, 11,2% w roku 2002) oraz niższe pozostałe dochody własne gmin. Dotacje celowe w strukturze dochodów stanowiły 12,4% i tu odnotowano niewielki wzrost w stosunku do roku ubiegłego, gdzie stanowiły 11,7%. Powodem tego było zwiększenie dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej z 7,9% w roku 2001 do 8,3% w roku 2002. Subwencja ogólna w strukturze dochodów gmin stanowiła 41,3% i wzrosła o 0,8 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym.

            Struktura dochodów własnych w dochodach ogółem w poszczególnych typach gmin była bardzo zróżnicowana. W gminach miejskich dochody własne stanowiły 58,6% dochodów, w tym podatek od nieruchomości - 20,5%, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych - 17,2% i dochody z majątku - 7,3%. W gminach miejsko-wiejskich dochody własne stanowiły 48,1%, w tym podatek od nieruchomości - 18,3%, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych - 11,7% i dochody z majątku - 3,8%. W gminach wiejskich dochody własne stanowiły zaledwie 38,2% dochodów ogółem, w tym podatek od nieruchomości - 14,3%, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych - 7,5% (spowodowane jest to bardzo niskim zatrudnieniem wśród mieszkańców wsi) i dochody z majątku gminy to 2,6%. Jeszcze większe zróżnicowanie w strukturze dochodów można zaobserwować w poszczególnych województwach (tabela 2.2.3.).

            Udział dotacji celowych w strukturze dochodów w poszczególnych typach gmin kształtuje się na podobnym poziomie. W gminach miejskich dotacje stanowiły 11,4%, w wiejskich - 12,9% i miejsko-wiejskich - 12,5% dochodów ogółem. Największą pozycję we wszystkich typach gmin stanowiły dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej, 7,5% dla gmin miejskich, 8,5% dla pozostałych typów gmin. W roku 2002, podobnie jak w poprzednim, udział dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w strukturze dochodów był znikomy.

            Skoro dotacje w strukturze pozostały na podobnym poziomie a dochody własne tak się różniły, to udział subwencji ogólnej dla poszczególnych typów gmin był zróżnicowany odwrotnie do udziału w strukturze dochodów własnych. Największy udział subwencji ogólnej w strukturze dochodów wystąpił w gminach wiejskich - 49,2%, w tym subwencja oświatowa - 35,6%. W gminach miejsko-wiejskich subwencja ogólna stanowiła 38,9% dochodów, w tym subwencja oświatowa - 30,5%; w gminach miejskich subwencja ogólna - 29,9% dochodów, w tym subwencja oświatowa - 24,7%.

 

 

Dochody gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

            Średni poziom dochodów budżetowych gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku wyniósł 1 350 zł i w stosunku do roku poprzedniego zwiększył się o 92 zł. Największy wzrost nastąpił w gminach wiejskich - o 125 zł.

Poziom i dynamika dochodów ogółem w gminach w przeliczeniu na jednego mieszkańca w latach 2001 i 2002 (w zł)

 

Gminy

2001

2002

Różnica
(3-2)

Dynamika (2001=100%)

nominalna

realna

1

2

3

4

5

6

Ogółem

1 258

1 350

92

107,3

105,4

miejskie

1 256

1 309

53

104,2

102,3

miejsko-wiejskie

1 248

1 329

81

106,5

104,6

wiejskie

1 266

1 391

125

109,9

108,0

 

            W gminach nastąpił realny wzrost dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 r. średnio o 5,4%. Najwięcej dochodów na mieszkańca przypada w gminach województwa pomorskiego - 1 444 zł, a najmniej, podobnie jak w roku ubiegłym, w gminach województwa świętokrzyskiego - 1 242 zł (tabela 2.2.4.) W gminach dochody na jednego mieszkańca kształtowały się od 906 zł do 5 824 zł (bez gminy Kleszczów, gdzie wyniosły 38 908 zł), a 40,7% gmin osiągnęło dochody na jednego mieszkańca wyższe od średnich w kraju.

Dochody ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca według typów gmin w 2002 roku

 

Wyszczególnienie

Gminy

miejskie

miejsko-wiejskie

wiejskie

Dochody na jednego

mieszkańca (w zł)

średnie dla typu

1 309

1 329

1 391

minimalne

956

972

906

maksymalne

4 782

3 466

5 824[7]

odsetek gmin powyżej średniej krajowej

40,7

35,2

43,2

odsetek gmin powyżej średniej w typie

45,2

38,9

34,5

 

            Wśród gmin wiejskich 689 zrealizowało dochody wyższe od średnich w kraju, gmin miejskich było 98, a miejsko-wiejskich 203.

            Dochody własne gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku były o 25 zł wyższe niż w roku 2001 i osiągnęły kwotę 625 zł. Należy zwrócić uwagę na udziały w dochodach budżetu państwa, które w przeliczeniu na jednego mieszkańca były o 3 zł niższe niż w roku 2001 i stanowiły kwotę 160 zł. Poziom ten osiągnęło tylko 20,5% gmin w kraju (w gminach wiejskich odsetek ten wyniósł 9,7%). Podobne wartości wystąpiły w roku ubiegłym, co oznaczałoby, że gminy otrzymują coraz mniej dochodów z tytułu udziałów w dochodach budżetu państwa.

            Subwencja ogólna w przeliczeniu na jednego mieszkańca była w roku 2002 wyższa o 48 zł i średnio stanowiła kwotę 557 zł. W roku ubiegłym realny wzrost tego wskaźnika wyniósł 10,4%, natomiast w roku 2002 stanowił 7,5%. Najmniej na mieszkańca wypada w gminach miejskich - 392 zł (wzrost o 16 zł), najwięcej w gminach wiejskich - 685 zł (wzrost o 74 zł). W gminach województwa podkarpackiego kwota subwencji na mieszkańca stanowiła 658 zł (wzrost o 64 zł), a w gminach wiejskich tego województwa - 759 zł (wzrost o 83 zł), przy czym w strukturze dochodów tego województwa subwencja ogólna stanowiła ponad 50% dochodów. Najniższy poziom subwencji w przeliczeniu na 1 mieszkańca przypada w gminach województwa dolnośląskiego - 453 zł (wzrost o 29 zł).

            Dotacje celowe ogółem w przeliczeniu na mieszkańca w ubiegłym roku były realnie niższe o 13,5% natomiast w roku 2002 nastąpił realny wzrost o 11,6%. Na jednego mieszkańca średnio dotacji przypada 168 zł (wzrost o 20 zł), minimalna kwota wynosi 64 zł a maksymalna - 821 zł. W gminach województwa śląskiego na jednego mieszkańca przypada 124 zł (wzrost o 20 zł), a w województwie warmińsko-mazurskim 232 zł (wzrost o 44 zł). Dotacje na inwestycje to zaledwie 26 zł (wzrost o 2 zł) średnio na jednego mieszkańca. Są gminy gdzie dotacje na inwestycje nie wystąpiły i gminy, gdzie na mieszkańca wypada 614 zł. W gminach województwa łódzkiego, opolskiego i śląskiego przypada kwota 16 zł dotacji na inwestycje na jednego mieszkańca, a w województwie pomorskim i dolnośląskim - 41 zł.

Dochody budżetów gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 r. (w zł)

 

 

Skutki obniżenia górnych stawek podatków oraz udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień

 

            W 2002 roku rady gmin podejmując uchwały w sprawie obniżenia górnych stawek podatkowych uzyskały o 6,5% niższe dochody własne i jest to o 1,8 punktu procentowego więcej niż w roku ubiegłym.

Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych, udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień w 2002 r.

 

Gminy

Skutki łączne
(w tys. zł)

z tego

Relacje skutków do dochodów własnych (w %)

obniżenie górnych stawek

udzielone ulgi odroczenia, umorzenia

łączne

obniżenie stawek

udzielone ulgi

2001

2002

2001

2002

2001

2002

Ogółem

1 670 089

1 042 303

627 786

7,2

10,4

4,8

6,5

2,4

3,9

miejskie

341 333

163 406

177 927

5,4

7,1

2,9

3,4

2,5

3,7

miejsko-wiejskie

601 823

369 413

232 410

9,6

11,0

6,3

6,8

3,3

4,2

wiejskie

726 933

509 484

217 449

11,3

12,7

8,4

8,9

2,9

3,8

 

            Największe skutki obniżenia górnych stawek podatków wystąpiły w podatku od nieruchomości (84%) oraz w podatku rolnym (14%).

            Decyzje wydane w sprawie odroczeń, umorzeń, zwolnień oraz zaniechania poboru podatków spowodowały zmniejszenie dochodów własnych o 3,9% i jest to o 1,5 punktu procentowego więcej niż w roku 2001. Podobnie jak w roku ubiegłym najwięcej straciły gminy miejsko-wiejskie - 4,2% dochodów własnych. Udzielone ulgi dotyczyły przede wszystkim podatku od nieruchomości (76%), podatku rolnego (8%) i podatku od środków transportowych (4%).

 

2.2.2.  Wydatki

 

Wykonanie planu wydatków

 

            Zaplanowane w kwocie 37 208 673 tys. zł wydatki budżetowe gmin zrealizowane zostały w wysokości 34 950 651 tys. zł, co stanowiło 93,9% planu.

Wydatki budżetowe ogółem według typów gmin w latach 2001 i 2002

 

Gminy

2001

2002

Dynamika wykonania (2001=100%)

plan
(w tys. zł)

wykonanie
(w tys. zł)

% wyk. planu   (3:2)

plan
(w tys. zł)

wykonanie
(w tys. zł)

% wyk. planu (6:5)

nominalna

realna

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Ogółem

34 960 329

32 916 197

94,2

37 208 673

34 950 652

93,9

106,2

104,3

miejskie

8 496 464

8 043 591

94,7

8 813 249

8 279 200

93,9

102,9

101,0

miejsko-wiejskie

11 631 084

10 964 742

94,3

12 310 826

11 613 103

94,3

105,9

104,0

wiejskie

14 832 782

13 907 865

93,8

16 084 597

15 058 349

93,6

108,3

106,4

 

            W gminach miejsko-wiejskich wykonanie było największe, tj. 94,3%. W pozostałych typach gmin nieco niższe: 93,9% w gminach miejskich, 93,6% w gminach wiejskich. W gminach poszczególnych województw stopień realizacji planu wydatków był bardziej zróżnicowany: od 91,6% w gminach województwa opolskiego do 95,0% w gminach województwa małopolskiego (tabela 2.2.1.).

            Wydatki majątkowe gmin zostały wykonane w 86,0%, tj. nieznacznie więcej niż w 2001 roku (o 0,2 punktu procentowgo).

            Realizacja planu wydatków bieżących na poziomie 95,8% była o 0,4 punktu procentowego niższa w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Wydatki budżetowe gmin według rodzajów w latach 2001 i 2002

 

 

Rodzaj wydatków

2001

2002

Dynamika wykonania

(2001=100%)

plan
(w tys. zł)

wykonanie (w tys. zł)

% wyk. planu

plan
(w tys. zł)

wykonanie (w tys. zł)

% wyk. planu

nomi-nalna

realna

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Wydatki ogółem, z tego:

34 960 329

32 916 197

94,2

37 208 673

34 950 652

93,9

106,2

104,3

- wydatki majątkowe     

6 797 131

5 834 873

85,8

7 080 785

6 087 704

86,0

104,3

102,4

  - w tym: wydatki na inwestycje

6 694 425

5 742 452

85,8

6 974 923

5 994 833

85,9

104,4

102,5

- wydatki bieżące,  z tego:

28 163 199

27 081 324

96,2

30 127 887

28 862 948

95,8

106,6

104,7

   - wynagrodzenia i poochodne

14 873 952

14 575 761

98,0

15 451 561

15 108 378

97,8

103,7

101,8

   - dotacje

1 843 068

1 802 165

97,8

1 996 366

1 958 960

98,1

108,7

106,8

   - wydatki na obsługę długu

394 587

368 081

93,3

402 843

352 727

87,6

95,8

93,9

   - z tytułu udziel. poręcz. i gwar.

18 941

5 056

26,7

21 841

7 888

36,1

156,0

154,1

   - pozostałe wydatki

11 032 651

10 330 260

93,6

12 255 278

11 434 994

93,3

110,7

108,8

 

Dynamika i struktura wydatków

 

            Wydatki budżetowe gmin w 2002 roku rosły w nieco niższym tempie niż dochody, osiągając w ujęciu nominalnym wzrost o 6,2%. Realnie wydatki gmin zwiększyły się o 4,3%. Podobnie jak w przypadku dochodów największy wzrost odnotowano w gminach wiejskich, najniższy w gminach miejskich.

            Biorąc pod uwagę wydatki budżetowe ogółem gmin poszczególnych województw można stwierdzić, że we wszystkich województwach nastąpił wzrost wydatków gmin zarówno nominalnie, jak i realnie (tabela 2.2.2.).

            Wśród podstawowych rodzajów wydatków (bieżące, majątkowe) większą dynamikę osiągnęły wydatki bieżące. W poszczególnych typach gmin sytuacja była bardzo zróżnicowana, np. w gminach wiejskich większą dynamiką charakteryzowały się wydatki majątkowe, a w gminach miejskich nastąpił spadek wydatków majątkowych.

 

 

 

            W porównaniu z 2001 rokiem nastąpiły niewielkie zmiany w strukturze wydatków budżetowych gmin. Udział wydatków związanych z funkcjonowaniem i wykonywaniem zadań bieżących w wydatkach ogółem wzrósł z 82,3% do 82,6%. Tendencja ta wystąpiła w gminach miejskich (o 1,7%) i miejsko-wiejskich (o 0,2%), natomiast w gminach wiejskich wskaźnik ten nieco zmalał - o 0,3 punktu procentowego (tabela 2.2.3.).

Struktura wydatków bieżących gmin w latach 2001 i 2002 (w %)

 

Gminy

Wydatki bieżące ogółem

z tego:

wynagrodzenia
i pochodne

dotacje

obsługa długu

pozostałe

2001

2002

2001

2002

2001

2002

2001

2002

Ogółem, z tego:

100

53,8

52,3

6,7

6,8

1,4

1,2

38,1

39,6

miejskie

100

48,9

48,3

10,5

10,5

1,9

1,6

38,7

39,6

miejsko-wiejskie

100

53,0

51,6

7,0

7,5

1,5

1,3

38,5

39,6

wiejskie

100

57,4

55,3

4,1

4,1

1,0

0,9

37,5

39,7

 

            Nieco ponad połowa wydatków bieżących gmin przeznaczona była na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych (55,3% w gminach wiejskich, 51,6% w gminach miejsko-wiejskich, 48,3% w gminach miejskich). Kwota wydatków na wynagrodzenia i pochodne wzrosła o 3,7% w stosunku do poprzedniego roku (realnie o 1,8%), mimo ustawowego ograniczenia wzrostu wynagrodzeń.

            Wyższą dynamikę osiągnęły wydatki gmin w formie dotacji z budżetu przekazywanych własnym jednostkom organizacyjnym, podmiotom realizującym zadania gmin oraz innym jednostkom samorządowym na zadania wynikające z zawartych porozumień. Ta grupa wydatków wzrosła o 8,7% w stosunku do 2001 r. Największy wzrost dotacji zanotowano w gminach miejsko-wiejskich - o 12,7%, w gminach wiejskich wydatkowano na dotacje o 8,9% więcej niż w roku ubiegłym, a w gminach miejskich o 5,0%. Dotacje stanowiły 6,8% wydatków bieżących gmin (6,7% w 2001 r.). Dotacje dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych (m. in. dla stowarzyszeń, fundacji, szkół niepublicznych) stanowiły 1,0% wydatków bieżących gmin ogółem. W gminach miejskich wskaźnik ten wyniósł 1,7%, w gminach miejsko-wiejskich 1,1%, w gminach wiejskich 0,6%.

            Wydatki gmin związane z obsługą długu zmalały o 0,2% w stosunku do poprzedniego roku i stanowiły 1,2% wydatków bieżących gmin (w ubiegłym roku 1,4%).

            Dokonane wydatki gmin z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, co prawda wzrosły aż o 56% (w gminach miejsko-wiejskich wzrosły ponad dwukrotnie), jednak w skali kraju były znikome.

            W wydatkach majątkowych gmin przeważającą część stanowiły wydatki inwestycyjne (98,5%). Gminy planowały w 2002 r. o 21,5% wyższe niż wykonane w roku poprzednim wydatki inwestycyjne. Niska realizacja planu w tym zakresie - 85,9% - przyczyniła się do znacznie mniejszego wzrostu wielkości wydatków inwestycyjnych poniesionych w 2002 roku w stosunku do poprzedniego roku - o 4,4% (realnie o 2,5%).

            W gminach wiejskich wzrost wydatków inwestycyjnych był największy i wynosił 10,3%. W gminach miejsko-wiejskich nastąpił niewielki wzrost tych wydatków o 4,3%, natomiast w gminach miejskich odnotowano spadek wydatków inwestycyjnych o 7,3%. Biorąc pod uwagę wydatki inwestycyjne gmin ogółem w poszczególnych województwach, największy wzrost nastąpił w gminach województwa małopolskiego - 23,5% oraz lubelskiego - 17,3%. Wydatki inwestycyjne gmin sześciu województw były niższe w stosunku do poprzedniego roku, największy spadek odnotowano w województwie opolskim - o 8,6% (tabela 2.2.2.).

            W ostatnich latach systematycznie malał udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem gmin. W 2002 roku tendencja spadkowa została utrzymana - udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem zmalał z 17,4% w 2001 r. do 17,2% w 2002 r. W gminach miejskich odnotowano spadek udziału o 1,5 punktu procentowego, w gminach miejsko-wiejskich o 0,2 punktu. W gminach wiejskich nastąpił niewielki wzrost udziału wydatków inwestycyjnych (o 0,4 punktu), co wraz z wysoką dynamiką kwoty wydatków inwestycyjnych gmin wiejskich może być sygnałem zwiększenia ich aktywności w podejmowaniu działalności inwestycyjnej.

            Biorąc pod uwagę wydatki inwestycyjne gmin ogółem w poszczególnych województwach, największy spadek udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem nastąpił w gminach województwa dolnośląskiego (o 2,1 punktu) oraz w gminach województwa lubuskiego (o 1,7 punktu). W gminach sześciu województw nastąpił wzrost udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem, w jednym województwie wskaźnik ten pozostał na niezmienionym poziomie (tabela 2.2.3.).

            Zróżnicowanie wskaźnika udziału wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem w poszczególnych gminach było bardzo duże:

-         w trzech gminach odnotowano brak wydatków inwestycyjnych,

-         dziewięć gmin przeznaczyło ze swojego budżetu więcej środków na realizację zadań inwestycyjnych niż bieżących (maksimum 60,1% wydatków ogółem),

-         56,3% gmin zrealizowało wydatki inwestycyjne, których udział w wydatkach ogółem był niższy od średniej w kraju.

            Największą część wydatków, tj. 91,8%, gminy przeznaczyły na realizację zadań własnych, zaś wydatki na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz realizowanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej stanowiły 8,2% wydatków gmin. Zrealizowane zadania własne zostały sfinansowane w 4% środkami pochodzącymi z dotacji z budżetu państwa oraz z funduszy celowych. Ponadto niewielki odsetek środków (0,4%) pochodził z dotacji otrzymanych z innych jednostek samorządowych na finansowanie zadań realizowanych na podstawie porozumień.

 

Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej

 

            Największą część wydatków budżetowych ogółem gminy przeznaczyły na realizację zadań związanych z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą - łącznie 46,0%, na administrację publiczną - 12,6%, opiekę społeczną - 11,7%, gospodarkę komunalną i ochronę środowiska - 9,1%, transport i łączność - 5,9%[8].

            W strukturze wydatków inwestycyjnych gmin ogółem największe środki angażowane były na zadania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska - 28,2%[9], na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą (łącznie 25,4%) oraz na zadania realizowane w transporcie i łączności - 17,5%.

Wydatki gmin w działach klasyfikacji budżetowej według typów gmin w 2002 roku

 

Działy klasyfikacji budżetowej

Struktura wydatków ogółem
w %

Struktura wydatków inwestycyjnych
w %

gminy

gminy

 ogółem

miejskie

miejsko-wiejskie

wiejskie

 ogółem

miejskie

miejsko-wiejskie

wiejskie

Razem

100

100

100

100

100

100

100

100

801

Oświata i wychowanie

40,1

31,5

39,5

45,3

25,0

11,3

25,2

30,6

750

Administracja publiczna

12,6

11,4

11,8

13,8

1,6

1,9

1,3

1,6

853

Opieka społeczna

11,7

14,3

12,5

9,8

0,2

0,5

0,2

0,2

900

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

9,1

10,6

10,5

7,2

28,2

35,6

35,6

20,1

854

Edukacyjna opieka wychowawcza

5,9

8,7

6,5

3,9

0,4

0,7

0,3

0,3

600

Transport i łączność

5,9

6,6

4,8

6,3

17,5

22,7

14,6

17,3

921

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.

2,9

3,7

3,2

2,3

1,4

3,0

1,3

0,9

010

Rolnictwo i łowiectwo

2,7

0,0

1,7

4,8

13,4

0,1

8,6

22,2

700

Gospodarka mieszkaniowa

2,4

4,6

2,3

1,2

3,8

8,5

4,1

1,6

926

Kultura fizyczna i sport

1,9

3,3

2,1

0,9

4,4

9,5

5,0

1,8

Pozostałe

4,8

5,3

5,1

4,5

4,1

6,4

3,8

3,4

 

Wydatki gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

            W 2002 roku wydatki budżetowe wszystkich gmin w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniosły średnio 1 366 zł[10] i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 79 zł (tabela 2.2.5.). Bez gminy Kleszczów[11] średnia wyniosła 1 363 zł. W poszczególnych typach gmin przeciętnie wydatki budżetowe kształtowały się na poziomie: 1 323 zł w gminach miejskich (wzrost o 39 zł), 1 360 zł w gminach miejsko-wiejskich (wzrost o 75 zł), 1 395 zł w gminach wiejskich (wzrost o 105 zł).

            W poszczególnych gminach wydatki budżetowe w przeliczeniu na 1 mieszkańca kształtowały się od 900 zł do 5 911 zł. W porównaniu do 2001 roku wzrósł o 4,4 punktu procentowego odsetek gmin, które zrealizowały wydatki w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyższe od średniej w kraju[12].

            W układzie terytorialnym występuje duże zróżnicowanie wydatków budżetowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Największe wydatki poniosły przeciętnie gminy następujących województw: pomorskiego - 1 482 zł, zachodniopomorskiego - 1 473 zł, mazowieckiego - 1 404 zł. Gminy pozostałych województw wydały od 1 248 zł - świętokrzyskie, do 1 387 zł - śląskie i warmińsko-mazurskie.

Wydatki ogółem i wydatki majątkowe gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)

 

 

 


 

    Wydatki bieżące stanowiły podstawową część wydatków i osiągnęły wysokość 1 128 zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca[13]. W stosunku do 2001 roku wzrosły one o 69 zł. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne wzrosły o 20 zł i wyniosły 590 zł.

            Wydatki gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca związane z realizacją zadań inwestycyjnych wyniosły średnio 234 zł[14] i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 9 zł. Gminy miejskie wydały średnio 189 zł (spadek o 15 zł), gminy miejsko-wiejskie 231 zł (wzrost o 10 zł), a gminy wiejskie 264 zł (wzrost o 25 zł).

            Maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniosła 2 118 zł, w trzech gminach odnotowano brak wydatków inwestycyjnych. W porównaniu do 2001 roku wzrósł o 3,8 punktu procentowego odsetek gmin, które zrealizowały wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyższe od średniej w kraju[15].

            Największe wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca zrealizowały gminy województw pomorskiego - 273 zł i mazowieckiego - 271 zł; najmniejsze - gminy województwa opolskiego - 152 zł.

 

2.2.3.  Wyniki budżetów oraz zobowiązania gmin

 

Wyniki budżetów gmin

 

            W 2002 roku gminy planowały per saldo deficyt w wysokości 1 905 294 tys. zł, co stanowi 5,4% w relacji do planowanych dochodów. Powstały na koniec 2002 roku deficyt w wysokości 404 892 tys. zł stanowił 1,2% osiągniętych dochodów budżetowych. W 2001 roku relacje te wyniosły odpowiednio 6,2% i 2,3%. Z zawartych w tabeli 2.2.1. danych wynika, że tylko gminy miejskie województwa dolnośląskiego oraz gminy wiejskie województwa łódzkiego zaplanowały w 2002 roku nadwyżkę budżetową. Realizacja budżetów przyniosła dodatni wynik w gminach miejskich województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, opolskiego i zachodniopomorskiego, w gminach miejsko-wiejskich województw: lubuskiego i podkarpackiego oraz w gminach wiejskich województw: lubus­kiego, łódzkiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego i świętokrzyskiego.

Wyniki budżetów gmin w latach 2001 i 2002

 

Wyszczególnienie

2001

2002

liczba gmin

kwota
w tys. zł

liczba gmin

kwota
w tys. zł

Wynik budżetu (+/-), z tego:

2 412

-754 365

2 412

-404 892

nadwyżka (+)

1 004

567 425

1 178

755 472

deficyt (-)

1 408

-1 321 790

1 234

-1 160 365

Udział gmin z deficytem    w liczbie gmin ogółem (%)

58,4

x

51,2

x

 

            W roku 2002 wzrosła liczba gmin, które osiągnęły nadwyżkę budżetową. Kwota nadwyżki w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosła o 33%, natomiast kwota deficytu uległa obniżeniu o 12%.

            W województwach lubuskim i opolskim 60% wszystkich gmin osiągnęło na koniec 2002 roku nadwyżkę budżetową, a w województwie podkarpackim odsetek ten wyniósł 56%. W  województwach: kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim, podlaskim i wielkopolskim odsetek gmin, które zakończyły rok budżetowy nadwyżką zamknął się w przedziale 50% -54%.

Struktura wyników budżetów w podziale na typy gmin w 2002 r.

 

Gminy

Nadwyżka

Deficyt

liczba gmin

struktura  %

kwota tys. zł

struktura  %

liczba gmin

struktura  %

kwota
tys. zł

struktura  %

Ogółem

1 178

100,0

755 472

100,0

1 234

100,0

1 160 365

100,0

miejskie

102

8,6

155 972

20,6

139

11,3

245 833

21,2

miejsko-wiejskie

247

21,0

180 331

23,9

329

26,6

446 869

38,5

wiejskie

829

70,4

419 169

55,5

766

62,1

467 663

40,3

 

            Wielkość uzyskanych deficytów i nadwyżek w poszczególnych typach gmin była bardzo zróźnicowana. Udział wyników budżetów gmin miejskich, których jest stosunkowo niewiele (10% ogółu), stanowił około 20% zarówno osiągniętych deficytów, jak i nadwyżek. Gminy wiejskie, których jest najwięcej (66% ogółu) zrealizowały 55,5% ogólnej kwoty nadwyżki oraz 40,3% ogólnej kwoty deficytu. Gminy miejsko-wiejskie (24% ogółu gmin) wypracowały 23,9% ogólnej kwoty nadwyżki i 38,5% ogólnej kwoty deficytu.

            Określając planowane dochody i wydatki budżetowe gminy są zobowiązane, na podstawie art. 124 ustawy o finansach publicznych, do wskazania źródeł pokrycia deficytu budżetowego lub przeznaczenia nadwyżki. Zaplanowane na kwotę 3 458 900 tys. zł przychody budżetowe gmin zrealizowane zostały w 94% i osiągnęły wysokość 3 252 999 tys. zł. Rozchody budżetów zaplanowane w wysokości 1 558 535 tys. zł zostały wykonane prawie w 100% i stanowiły kwotę 1 557 640 tys. zł. Najważniejszymi źródłami finansowania deficytu były kredyty i pożyczki, nadwyżka z lat ubiegłych oraz wolne środki stanowiące nadwyżkę środków pieniężnych, wynikającą z rozliczeń kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich. Rozchody stanowiły głównie spłaty kredytów i pożyczek oraz lokaty w bankach.

Struktura przychodów i rozchodów budżetowych w 2002 r. (w %)

Wyszczególnienie

Gminy

Ogółem

miejskie

miejsko-wiejskie

wiejskie

Przychody w tym:

100,0

100,0

100,0

100,0

- kredyty i pożyczki

54,1

49,0

63,3

50,0

- nadwyżka z lat ubiegłych

19,0

10,3

7,1

32,0

- obligacje

5,4

12,4

6,7

0,9

- wolne środki

20,3

25,0

21,6

17,0

- inne (m.in. prywatyzacja)

1,2

3,3

1,3

0,1

Rozchody w tym:

100,0

100,0

100,0

100,0

- spłaty pożyczek i kredytów

75,5

89,1

92,4

58,6

- pożyczki udzielone

1,7

3,3

1,5

1,1

- lokaty w bankach

19,9

0,9

2,5

39,7

- wykup obligacji

2,3

5,8

2,8

0,3

- inne cele

0,6

0,9

0,8

0,3

 

            Przedstawione powyżej wskaźniki struktury źródeł sfinansowania łącznego deficytu budżetów gmin wskazują, że w badanym okresie udział kwoty przychodów z tytułu kredytów i pożyczek był o 4,5 punktu procentowego niższy niż w roku 2001. Również udział przychodów z emisji obligacji komunalnych uległ obniżeniu o 1,8 punktu procentowego. Zwiększyły się natomiast udziały nadwyżki z lat ubiegłych i wolnych środków odpowiednio o 2,6 i 3,3 punktu procentowego.

            Stosunkowo łatwy dostęp do środków pochodzących z zaciągniętych kredytów i pożyczek spowodował, że we wszystkich typach gmin stanowiły one najważniejsze źródło finansowania deficytu. W gminach miejskich i wiejskich około 50% osiągniętego deficytu sfinansowano w taki sposób. W gminach miejsko-wiejskich odsetek ten osiągnął 63,3%.

            Prawie trzecią część deficytu gminy wiejskie pokryły nadwyżką z lat ubiegłych. W pozostałych typach gmin środki z tego źródła sfinansowały zaledwie około od 7% do 10% deficytu.

            Środki uzyskane z emisji obligacji komunalnych miały najwyższe znaczenie w gminach miejskich, a nieco niższe w miejsko-wiejskich. Zainteresowanie gmin wiejskich tym źródłem przychodów było znikome. Spowodowane jest to między innymi stosunkowo wysokim kosztem emisji obligacji.

            Zrealizowane w 2002 roku rozchody to głównie spłaty kredytów i pożyczek - 75,5% oraz lokaty w bankach - 19,9%. Na tak wysoki udział lokat bankowych w rozchodach gmin rzutuje gmina Kleszczów, której lokaty stanowiły 86,7% ogółu lokat.

            Gminy realizują swoje ustawowe zadania finansując je ze środków pochodzących z dochodów budżetowych. W przypadku, gdy osiągnięte dochody nie pokrywają zaplanowanych wydatków, zachodzi potrzeba zewnętrznego ich finansowania. Zaciąganie przez gminy długoterminowych pożyczek i kredytów, a także emitowanie obligacji komunalnych wpływa na długookresową zdolność finansową gminy. Może ono też prowadzić do kumulowania się spłat w ściśle określonym czasie. Konieczność kontrolowania zadłużenia wymaga prowadzenia analiz kształtowania się jego spłat w dłuższym okresie czasu.

 

Zobowiązania gmin

 

            Górna granica dopuszczalnej relacji stanu zobowiązań do dochodów budżetu na poziomie 60% określona została w art. 114 ustawy o finansach publicznych. Zadłużenie gmin w roku 2002 w stosunku do osiągniętych dochodów wyniosło 17,5% (tabela 2.2.7.) i było nieznacznie większe niż w roku poprzednim. Najwyższy poziom zadłużenia (w przedziale 21% - 24%) gmin województw dolnośląskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego nie stanowi zagrożenia dla ich bezpieczeństwa finansowego. Nie oznacza to jednak, że brak takiego zagrożenia dotyczy wszystkich jednostek, ponieważ 19 gmin przekroczyło w 2002 roku ustawowy poziom zadłużenia, a w 154 gminach zadłużenie w stosunku do dochodów mieściło się w przedziale 40% - 60%.

            Najniższy wskaźnik zobowiązań gmin w stosunku do dochodów zaobserwowano w województwach: lubuskim, lubelskim oraz śląskim. Mieścił się on w przedziale 12% - 13,4 %.

            Suma zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, wyemitowanych papierów wartościowych, przyjętych depozytów oraz wymagalnych zobowiązań z tytułu dostaw towarów i usług, składek ZUS oraz na Fundusz Pracy składa się na zadłużenie gmin. W 2002 roku zobowiązania gmin wzrosły o 9,7% w stosunku do roku 2001. Zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek[16] oraz wyemitowanych obligacji komunalnych[17] wzrosły odpowiednio o 9,9% i 31,3%, natomiast zobowiązania wymagalne oraz zobowiązania z tytułu przyjętych depozytów obniżyły się odpowiednio o 9,6% i 57,6%.

Zobowiązania gmin według tytułów dłużnych

 

Wyszczególnienie

Gminy ogółem

Struktura w %

Stan zobowiązań wg stanu na 31.12

Struktura
 w %

relacja do dochodów w %

dynamika   2001=100% (3:2)

gminy miejskie

gminy miejsko-wiejskie

gminy wiejskie

2001

2002

2001

2002

2001

2002

w tys. zł

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Zobowiązania ogółem, z tego:

5 505 347

6 039 342

100,0

100,0

17,1

17,5

109,7

100,0

100,0

100,0

1) emisja papierów wartościowych

459 958

603 889

8,3

10,0

1,4

1,7

131,3

18,6

10,3

2,5

2) kredyty i pożyczki

4 576 268

5 028 680

83,1

83,3

14,2

14,6

109,9

74,9

81,9

91,7

3) przyjęte depozyty

35 797

15 176

0,7

0,2

0,1

0,0

42,4

0,2

0,4

0,2

4) zobowiązania wymagalne,
w tym

433 324

391 597

7,9

6,5

1,3

1,1

90,4

6,3

7,4

5,6

    - z tytułu dostaw towarów i usług

313 772

270 324

5,7

4,5

1,0

0,8

86,2

4,8

4,9

3,8

 

            W roku 2002, podobnie jak w roku 2001 najpoważniejszą pozycję zobowiązań gmin stanowiły zaciągnięte pożyczki i kredyty, których udział w strukturze zadłużenia przekroczył 83%. Zjawisko to występuje we wszystkich typach gmin. W gminach miejskich kredyty i pożyczki stanowią około 75% ich zobowiązań natomiast w gminach wiejskich przekroczyły 91%. Zobowiązania gmin z tytułu emisji papierów wartościowych w roku 2002 w stosunku do roku poprzedniego wzrosły o 1,7 punktu procentowego. Najwyższy udział w strukturze zadłużenia osiągnęły w gminach miejskich - 18,6%, a najniższy w gminach wiejskich - zaledwie 2,5%.

            Pozytywnym sygnałem może być spadek o 9,6% kwoty zobowiązań wymagalnych gmin i zarazem spadek udziału tego tytułu dłużnego w strukturze zobowiązań o 1,4 punktu. Na koniec 2002r. zobowiązania wymagalne stanowiły 6,5% zobowiązań ogółem gmin. We wszystkich typach gmin wskaźnik ten kształtował się na podobnym poziomie. Relacja zobowiązań do dochodów wahała się od 0,8% w gminach wiejskich do 1,5% w gminach miejsko-wiejskich.

            Na koniec 2002 roku gminy wykazały należności w kwocie 2 916 645 tys. zł, tj. na poziomie 8,3% wykonanych dochodów. Aż 86,0% to należności wymagalne z tytułu podatków i opłat, pozostałe należności dotyczą udzielonych pożyczek.

 

2.2.4.  Podsumowanie

 

1.       Dochody budżetowe gmin (bez gmin warszawskich) w 2002 roku zostały zrealizowane w kwocie 34 545 760 tys. zł, co stanowiło 97,9 % planu. Natomiast plan wydatków wykonano w 93,9%, tj. w wysokości 34 950 651 tys. zł. W stosunku do 2001 roku realny wzrost dochodów wyniósł 5,5 punktu procentowego, zaś wydatków 4,3 punktu procentowego.

2.       W strukturze dochodów budżetowych dochody własne stanowiły 46,3%, subwencja ogólna 41,3% i dotacje celowe 12,4%. W stosunku do roku ubiegłego nastąpił spadek udziału dochodów własnych w dochodach ogółem o 1,4 punktu procentowego, natomiast udziały dotacji celowych i subwencji ogólnej wzrosły odpowiednio o 0,7 i 0,8 punktu procentowego.

3.       W 2002 r. po raz kolejny nastąpił spadek udziału wydatków majątkowych w wydatkach ogółem (z 17,7% w 2001 r. do 17,4% w 2002 r.). W 2002 r. w trzech gminach nie planowano żadnych wydatków inwestycyjnych, natomiast połowa gmin wydatkowała na inwestycje nie więcej niż 15,5% ogółu poniesionych wydatków. Najwyższy udział wydatków inwestycyjnych - 60,1% odnotowano w jednej z gmin miejsko-wiejskich województwa lubuskiego.

4.       Otrzymana z budżetu państwa subwencja ogólna pozwoliła zrealizować 40,8% wydatków gmin (w roku 2001 - 39,6%). Środki przekazane gminom w formie dotacji sfinansowały 12,3% ogółu wydatków (w 2001 roku 11,5%). Dotacje na zadania inwestycyjne pokryły 11,1% wydatków inwestycyjnych gmin (10,9% w 2001 roku).

5.       Dochody budżetowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły w gminach 1 350 zł i wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 92 zł. Najmniejszy i największy dochód per capita wystąpił w gminach wiejskich - odpowiednio 906 zł i 5 824 zł. Wydatki budżetowe w przeliczeniu na 1 mieszkańca osiągnęły w 2002 r. poziom 1 366 zł i wzrosły o 79 zł w stosunku do roku poprzedniego. Z kolei wydatki majątkowe per capita wyniosły 238 zł - najwyższe zrealizowano na poziomie 2 118 zł w jednej z gmin wiejskich. Powyższe maksymalne wielkości zostały podane z wyłączeniem gminy Kleszczów, w której występują wielkości znacznie wyższe niż w całej zbiorowości gmin. Dochód per capita w tej jednostce wyniósł 38 908 zł, zaś wydatki majątkowe 8 997 zł.

6.       Najwyższe wydatki ogółem gminy poniosły przy realizacji zadań z zakresu: oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (46,0% wydatków ogółem), administracji publicznej (12,6%), opieki społecznej (11,7%), gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (9,1%) oraz transportu i łączności (5,9%). Najwyższe nakłady na wydatki inwestycyjne gminy zrealizowały w działach: gospodarka komunalna i ochrona środowiska (28,2%), oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza (25,4%), transport i łączność (17,5%) oraz rolnictwo i łowiectwo (13,4%).

7.       W roku 2002 gminy planowały deficyt budżetowy w wysokości 1 905 294 tys. zł, co stanowiło 5,4% w relacji do dochodów. Realizacja budżetów pozwoliła zamknąć rok deficytem w kwocie 404 892 tys. zł, stanowiącym 1,2% wykonanych dochodów. W poszczególnych typach gmin relacja ta była zróżnicowana: od 0,3% w gminach wiejskich do 2,3% w gminach miejsko-wiejskich. Nadal głównym źródłem sfinansowania deficytu są kredyty i pożyczki - 54,1% (w 2001 roku - 58,6%). Udział nadwyżki i wolnych środków wynosił odpowiednio: 19,0% oraz 20,3% (w 2001 roku: 16,4% i 17,0%).

8.       Poziom zadłużenia gmin z roku na rok jest coraz większy, choć przeciętne wielkości zadłużenia w stosunku do dochodów dalekie są od ustawowej granicy 60%. W 2002 roku dopuszczalny poziom zadłużenia przekroczyło 19 jednostek. W kolejnych 154 przekroczono granicę 40%. Z drugiej strony 44% gmin (1 062 jednostki) charakteryzuje niski stopień zadłużenia - poniżej 10%.

 

 

Rysunek 2.2.1.  Dochody i wydatki gmin w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)

 
 

Dochody ogółem

Dochody własne

 

 

Dotacje celowe

Subwencja ogólna

 

 

Wydatki ogółem Wydatki majątkowe

                                                 

 

 

Załączniki tabelaryczne do rozdziału 2.2  >>>

 

[ Początek strony ]

 


[4] Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.

[5] Art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela wprowadzony ustawą z dnia 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 111, poz. 1194).

[6] Przy analizie dynamiki za 2001 r. nie wyłączano gmin, z których w 2002 r. utworzono miasto stołeczne Warszawa (miasto na prawach powiatu).

[7] Z wyłączeniem gminy wiejskiej Kleszczów o:

- dochodach ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca             –  38 908 zł,

- dochodach własnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca         –  36 560 zł,

- subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca              –    2 199 zł,

- dotacjach celowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca           –       149 zł.

[8] Najwyższy udział wydatków w tym dziale odnotowano w gminach województwa małopolskiego - 8,3% i województwa łódzkiego - 7,8%.

[9] Najwyższy udział wydatków w tym dziale odnotowano w gminach województwa lubuskiego - 42,9%.

[10] Poniżej tej średniej wydatkowało 57,9% wszystkich gmin w Polsce.

[11] Wydatki budżetowe gminy Kleszczów w przeliczeniu na 1 mieszkańca są największe - 20 762 zł i bardzo odbiegają od wydatków pozostałych gmin.

[12] Odsetek gmin miejskich, miejsko-wiejskich, wiejskich, które na wydatki budżetowe ogółem w przeliczeniu na 1 mieszkańca przeznaczyły więcej środków niż przeciętnie w kraju, wynosi odpowiednio: 40,2%, 40,6%, 43,1% (w 2001 roku odpowiednio: 49,4%, 38,7%, 36,7%).

[13] Bez gminy Kleszczów (11 765 zł) średnia wyniosła 1 126 zł.

[14] Poniżej tej średniej wydatkowało na zadania inwestycyjne 57,9% wszystkich gmin w Polsce.

[15] Odsetek gmin miejskich, miejsko-wiejskich, wiejskich, które na wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca przeznaczyły więcej środków niż przeciętnie w kraju wynosi odpowiednio: 31,1%, 40,1%, 44,7% (w 2001 roku odpowiednio: 38,2%, 36,5%, 39,5%).

 

[16] Liczba gmin zadłużonych z tytułu kredytów i pożyczek zwiększyła się z 2 156 (89,4% liczby gmin) do 2 182 (90,5% liczby gmin) w 2002 r.

[17] Liczba gmin wykazujących zobowiązania z tytułu emisji papierów wartościowych wzrosła ze 101 jednostek w 2001 r. do 122 w 2002 r.

 


<< | >>


• 1.       Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1.    Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2002 roku •
• 2.2.    Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3.    Wykonanie budżetu Warszawy w 2002 roku •
• 2.4.    Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5.    Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.6.    Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3.       Związki międzygminne •
• 4.1.    Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych jednostek samorządu terytorialnego •
• 4.2.    Kontrola długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego •
• 4.3.    Kontrola realizacji dochodów z tytułu opłaty planistycznej •
• 4.4.    Kontrola realizacji dochodów z tytułu opłaty adiacenckiej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst