Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst


Część II Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku

<< | >>


 

2.5.    Wykonanie budżetów przez powiaty

 

2.5.1.  Dochody

        Wykonanie planu dochodów

        Dynamika i struktura dochodów

        Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca

2.5.2.  Wydatki

        Wykonanie planu wydatków

        Dynamika i struktura wydatków

        Wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca

2.5.3.  Wyniki budżetów oraz zobowiązania powiatów

        Wyniki budżetów

        Przychody powiatów

        Rozchody powiatów

        Zobowiązania powiatów

2.5.4.  Podsumowanie

 

            Począwszy od dnia 1 stycznia 2002 roku zostało utworzonych siedem nowych powiatów[32]. Przez większą część roku (do dnia 26 października) funkcjonowało 315 powiatów (wobec 308 powiatów istniejących do końca roku 2001). W trakcie roku 2002 zniesiony został powiat warszawski[33]. Na skutek dokonanych przekształceń ostateczna liczba powiatów od dnia 27 października 2002 wynosi 314.

            Niniejsza część sprawozdania obrazująca wykonanie budżetów przez powiaty została opracowana w oparciu o dane obejmujące 314 powiatów. Dane dotyczące powiatu warszawskiego - zniesionego z dniem 27 października 2002 r. - zostały uwzględnione w rozdziale 2.3. części II Sprawozdania…, co jest konsekwencją utworzenia miasta stołecznego Warszawy jako gminy mającej status miasta na prawach powiatu i następstwa prawnego wynikającego z nowej ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy[34].

            Rok 2002 wiąże się ze zwiększeniem zakresu zadań realizowanych przez powiaty. W szczególności należy tu wskazać mającą wpływ na strukturę budżetów powiatów konieczność wyodrębniania w budżetach powiatów środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego nauczycieli szkół, dla których powiaty są organami prowadzącymi, w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli[35], a także obowiązek zwrotu pracodawcom, którzy zatrudnili absolwentów, kosztów składek na ubezpieczenie rentowe oraz wypadkowe przez okres 12 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy[36]. Ponadto warto wskazać zadania w zakresie przeznaczania gruntów rolnych do zalesiania, w tym w szczególności dokonywanie przez starostów wypłaty ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej[37]. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, iż z dniem 1 stycznia 2002 r. nastąpiło wyłączenie z zespolonej administracji powiatowej inspekcji sanitarnej[38].

            Pomimo powyższych zmian powiaty korzystają z tych samych źródeł finansowania: dochody powiatów wynikają z art. 56 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8 - 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002[39]. Również rodzaj i charakter dochodów budżetów powiatowych nie uległ modyfikacjom w stosunku do roku 2001.

 

2.5.1.  Dochody

 

Wykonanie planu dochodów

 

            W roku 2002 w porównaniu z rokiem 2001 pod względem wykonania przez powiaty planu dochodów budżetowych ogółem odnotowano wzrost o 0,5 punktu procentowego. Wprawdzie zaistniała różnica nie jest znacząca, jednak podkreślenia wymaga, iż rok 2002 był kolejnym rokiem wzrostu wskaźnika wykonania dochodów ogółem, który osiągając poziom 99,6% zbliża się do pełnej realizacji strony dochodowej planu budżetowego. W przypadku powiatów, nadal utrzymuje się zasadnicze uzależnienie stopnia realizacji dochodów od dopływu środków będących w gestii państwa. W efekcie, wobec małego zróżnicowania źródeł dochodów, w 2002 roku powiaty odczuły kwotowy spadek wielkości dochodów budżetowych wyraźnie - o kwotę 1 229 731 tys. zł - w stosunku do roku 2001. Ostatecznie dochody ogółem wyniosły 12 252 713 tys. zł.

            W układzie województw procent wykonania dochodów ogółem mieścił się w przedziale od 98,9% do 100,2% (tabela 2.5.1.). Najniższe wykonanie dochodów ogółem odnotowano w powiatach województw dolnośląskiego i warmińsko-mazurskiego, a najwyższe w powia­tach województw kujawsko - pomorskiego, opolskiego i wielkopolskiego. Zarazem aż w 14 województwach powiaty zamknęły rok budżetowy wykonaniem planu dochodów na poziomie wyższym niż 99,0%.

            W przypadku dochodów własnych odnotowano wykonanie jedynie nieznacznie przewyższające plan (100,6%). Sytuacja ta ma miejsce już drugi rok z rzędu, bowiem również w roku 2001 plan dochodów własnych zrealizowano w podobnym stopniu (100,3%). Powyższe pozwala na stwierdzenie, że samorządy powiatowe opanowały umiejętność trafnego konstruowania strony dochodowej budżetu (w tym poprzez wykorzystywanie instrumentów prawnych pozwalających na bieżącą aktualizację planu) oraz skutecznej realizacji zaplanowanych dochodów i nie zatraciły jej w warunkach pogłębiających się trudności gospodarczych kraju.

            W zakresie dotacji celowych plan został w roku 2002 zrealizowany w 99,0%. Oznacza to minimalny (o 0,3 punktu procentowego) wzrost stopnia realizacji tych dochodów w stosunku do roku 2001 r. Występująca pomiędzy planem a wykonaniem różnica wynika w dużej mierze z charakteru tych dochodów jako ściśle oznaczonych co do sposobu wykorzystania i oznacza, że część dotacji nie została przekazana z budżetu państwa lub została do niego zwrócona ze względu na niewykorzystanie lub niewłaściwe wykorzystanie.

            Subwencja ogólna w 2002 roku została wykonana przez powiaty w 100%. Stuprocentowe wykonanie subwencji miało miejsce również w roku 2001, a zatem stan ten można uznać za ustabilizowany.

Dochody budżetowe powiatów w latach 2001 i 2002

Rodzaj dochodów

2001

2002

Wykonanie
(w tys. zł)

Plan
(w tys. zł)

Wykonanie (w tys. zł)

% wykonania (4:3)

Dynamika
w %
(4:2)

Udział
w ogólnej kwocie dochodów
(w %)

Struktura podstawo-wych grup dochodów
(w %)

1

2

3

4

5

6

7

8

Dochody ogółem, z tego:

13 482 444

12 299 637

12 252 713

99,6

90,9

100

x

1. Dochody własne, w tym:

1 116 985

1 277 639

1 284 739

100,6

115,0

10,5

100,0

- udział w podatku dochodowym

142 175

147 734

138 469

93,7

97,4

1,1

10,8

- dochody z majątku

161 314

205 940

183 671

89,2

113,9

1,5

14,3

- pozostałe dochody

813 496

923 965

962 599

104,2

118,3

7,9

74,9

2. Dotacje celowe, w tym:

6 144 412

5 288 474

5 233 534

99,0

85,2

42,7

100,0

- na zadania z zakresu administracji rządowej, w tym:

3 850 602

3 031 364

3 023 971

99,8

78,5

24,7

57,8

- inwestycyjne

34 508

27 853

27 490

98,7

79,7

0,2

0,5

- na zadania własne, w tym:

2 156 569

2 078 835

2 042 978

98,3

94,7

16,7

39,0

- inwestycyjne

498 438

336 214

305 019

90,7

61,2

2,5

5,8

- na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, w tym:

9 840

11 793

11 645

98,7

118,3

0,1

0,2

- inwestycyjne

618

1 835

1 792

97,7

290,0

0,0

0,0

- na zadania realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w tym:

81 070

110 281

104 576

94,8

129,0

0,9

2,0

-inwestycyjne

26 663

39 330

35 533

90,3

133,3

0,3

0,7

- otrzymane z funduszy celowych, w tym:

46 331

56 200

50 363

89,6

108,7

0,4

1,0

- inwestycyjne

35 180

39 495

34 156

86,5

97,1

0,3

0,7

3. Subwencja ogólna, w tym:

6 221 048

5 733 524

5 734 440

100,0

92,2

46,8

100,0

-część oświatowa

4 779 070

4 354 549

4 355 465

100,0

91,1

35,5

75,9

-część drogowa

1 092 361

1 037 316

1 037 316

100,0

95,0

8,5

18,1

-część wyrównawcza

349 617

341 659

341 659

100,0

97,7

2,8

6,0

 

Dynamika i struktura dochodów

 

            Dochody budżetowe powiatów za rok 2002 uległy zmniejszeniu w skali całego kraju w bardzo wyraźnym stopniu - aż o 9,1%. Negatywną dynamikę potęguje uwzględnienie wskaźnika inflacji, która choć rekordowo niska (1,9%) dodatkowo wpłynęła na obniżenie realnego poziomu dochodów. Skalę spadku dochodów uzyskanych przez powiaty w 2002 roku, zarówno w ujęciu nominalnym, jak i realnym prezentuje tabela 2.5.2. Nominalnie powiaty uzyskały dochody wynoszące zaledwie 90,9% dochodów z roku poprzedniego, a realna wielkość dochodów ukształtowała się ostatecznie na poziomie 89,0%. Dane te wyglądają szczególnie niekorzystnie na tle istotnego, bo przeszło 10% wzrostu dochodów, jaki odnotowano w roku 2001.

            W układzie województw dynamika nominalna dochodów ogółem kształtuje się w przedziale od 89,0% do 94,8%. Realnie dynamika ta wyniosła odpowiednio od 87,1% do 92,9%. Najwyższa dynamika dochodów (zarówno w ujęciu nominalnym, jak i realnym) wystąpiła w województwie śląskim, a najniższa w podkarpackim. Niepokojącym jest, iż realnie aż w 12 województwach powiaty nie osiągnęły nawet poziomu 90% dochodów roku poprzedniego.

            Na tym tle szczególnie pozytywnie uwidacznia się istotny wzrost dynamiki dochodów własnych. Pomimo tendencji spadkowej dochodów ogółem, powiaty zdołały osiągnąć w 2002 roku dochody własne na poziomie o 15% wyższym niż w roku poprzednim. Powyższe, zwłaszcza wobec ustabilizowanego charakteru tego zjawiska (również w roku 2001 wystąpił znaczący wzrost tej grupy dochodów), świadczy o umiejętnym generowaniu przez powiaty tych dochodów, których wielkość zależy w dużej mierze od działań podejmowanych przez samorządy powiatowe i ich inwencji w tym zakresie. Postawioną tezę potwierdza fakt, iż do tak dobrej - zwłaszcza w świetle dynamiki dochodów ogółem - dynamiki dochodów własnych nie przyczyniły się dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym. Wzrosły dochody majątkowe (o 13,9%) i pozostałe dochody własne (o 18,3%), czyli m.in. wpływy z usług świadczonych przez jednostki organizacyjne, wpływy z opłaty komunikacyjnej i dochody o charakterze odsetkowym. Natomiast w przypadku dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych wystąpił spadek; wpływy z tego tytułu wyniosły zaledwie 97,4% wpływów z roku 2001. Wprawdzie w układzie województw dynamika tych dochodów jest mocno zróżnicowana, jednak zaledwie w czterech województwach odnotowano ich nominalny wzrost i podobnie jak w roku poprzednim tylko województwo mazowieckie osiągnęło dynamikę z tego tytułu przewyższającą próg inflacji. Można to wiązać z najniższą w skali kraju stopą bezrobocia w tym województwie.

            W pozostałych grupach dochodów powiatów, obejmujących dotacje celowe i subwencję ogólną, które są zarazem najbardziej istotnymi z punktu widzenia budżetów tych jednostek samorządu terytorialnego, dostrzec można dynamikę nie tylko nie tak korzystną jak w przypadku dochodów własnych, ale przeciwnie - odnotowano wyraźne pogorszenie tego wskaźnika. W szczególności dochody z subwencji ogólnej stanowią zaledwie 92,2% dochodów powiatów uzyskanych z tego tytułu w roku 2001. Jeszcze mniej korzystnie sytuacja ukształtowała się odnośnie dotacji celowych: tu spadek wyniósł aż 14,8%. W tym ostatnim przypadku pewien wpływ na wskazane zjawisko miało niewątpliwie wyłączenie z zespolonej administracji powiatowej inspekcji sanitarnej.

            W układzie województw w ujęciu nominalnym dynamikę dochodów powiatów z tytułu dotacji celowych cechuje malejąca wartość wskaźnika, który mieści się przedziale 81,2% - 94,4%. Podane skrajne wartości wskaźnika dynamiki wystąpiły odpowiednio w województwie dolnośląskim i śląskim.

            Rok 2002 był kolejnym rokiem zmiany struktury dochodów budżetowych powiatów polegającej na zwiększeniu udziału dochodów własnych w dochodach ogółem (tabela 2.5.3.). Nastąpiło to kosztem dotacji celowych, przy prawie niezmienionym udziale subwencji ogólnej.

            W porównaniu do roku 2001 udział dochodów własnych wzrósł z 8,3 % do 10,5%, na co złożył się wzrost dochodów pozostałych (z 6,0% do 7,9%) oraz dochodów z majątku (z 1,2% do 1,5%). Na niezmienionym poziomie pozostał udział dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (1,1%). Powyższe dane wskazują, że - podobnie jak w poprzednim roku - o zwiększeniu udziału dochodów własnych w dochodach ogółem zadecydowała wielkość dochodów pozostałych.

            W wewnętrznej strukturze dochodów własnych wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych obniżyły się o 1,9 punktu procentowego (z 12,7% do 10,8%), nieznacznie - o 0,1 punktu procentowego - obniżył się udział dochodów z majątku (do 14,3%), natomiast wzrósł udział dochodów pozostałych (o 2,1 punktu procentowego do poziomu 74,9%).

            Warto zwrócić uwagę, iż w skali kraju udział dochodów własnych w dochodach ogółem kształtował się w poszczególnych powiatach w przedziale od 4,2% do 23,0%, przy czym w przypadku połowy powiatów udział ten nie przekroczył 10,0%.

            Udział dotacji celowych w dochodach ogółem zmniejszył się o 2,9 punktu procentowego (do 42,7%). Na zaistniałej zmianie zaważyła przede wszystkim istotna, bo aż o 3,9 punktu procentowego, obniżka udziału dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Dotacje te nie tylko zachowały pozycję grupy dominującej w wewnętrznej strukturze dotacji celowych, ale również miały decydujący wpływ na spadek udziału dotacji celowych ogółem w dochodach ogółem. Skali tego zmniejszenia nie zdołały zrekompensować niewielkie wzrosty udziałów dotacji celowych na zadania własne (o 0,7 punktu procentowego) i na zadania realizowane na podstawie porozumień między jst (o 0,3 punktu procentowego). Jeszcze mniejszą zmianę udziału w dochodach ogółem odnotowano w przypadku dotacji celowych otrzymanych z funduszy celowych (wzrost o 0,1 punktu procentowego).

            W ramach poszczególnych rodzajów dotacji wyróżnienia wymagają dotacje przeznaczone na inwestycje. W tym zakresie można mówić o ogólnym spadku udziału dotacji w dochodach ogółem, z czego najbardziej widoczny jest spadek dotacji inwestycyjnych przeznaczonych na zadania własne (z 3,7% dochodów ogółem w roku 2001 do 2,5% w roku 2002). Nadal aktualne pozostaje stwierdzenie, iż powiaty otrzymują znikomą ilość środków finansowych na inwestycje wykonywane w ramach dotacji, na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Odmiennie kształtuje się sytuacja odnośnie charakteru dotacji z funduszy celowych: w 2002 roku blisko 70% tych środków miało charakter ściśle inwestycyjny, choć ich udział w dochodach ogółem wyniósł zaledwie 0,3%.

            Udział subwencji ogólnej w strukturze dochodów ogółem wzrósł w roku 2002 o 0,7 punktu procentowego do poziomu 46,8%. Ta nieznaczna zmiana była skutkiem niewielkich wzrostów udziałów każdej z części subwencji ogólnej, z czego udział części oświatowej zwiększył się do poziomu 35,5% (zmiana zaledwie o 0,1 punktu procentowego), udział części drogowej wyniósł 8,5% (wzrost o 0,4 punktu procentowego), a udział części wyrównawczej wzrósł do 2,8% (wobec 2,6% w roku 2001).

            Odnotowane zmiany w strukturze dochodów ogółem wystąpiły pomimo, iż kwotowo wartość subwencji uległa istotnemu zmniejszeniu z 6 221 048 tys. w 2001 roku do 5 734 440 tys. w roku 2002. Zaistniały, pomimo tego, niewielki wzrost udziału subwencji w dochodach ogółem był następstwem jeszcze większego kwotowego zmniejszenia dotacji celowej (o 910 878 tys. zł), która to grupa dochodów ma udział w dochodach ogółem zbliżony do udziału subwencji ogólnej.

 

Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

            Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca - w przeciwieństwie do roku 2001 - uległy znacznemu zmniejszeniu. W skali kraju obniżka ta wyniosła 48 zł, a średni poziom dochodów wyniósł ostatecznie 479 zł (tabela 2.5.4.). Powyżej tego poziomu uplasowało się 187 spośród 314 istniejących powiatów. Odnotowano zróżnicowany stopień zmian dochodów z poszczególnych źródeł: od spadku o 35 zł do wzrostu o 6 zł.

            Największy spadek wystąpił w przypadku dotacji celowych, które osiągnęły kwotę 205 zł wobec 240 zł w roku 2001. Mniejsza obniżka (o 19 zł) nastąpiła w zakresie subwencji ogólnej - ogółem kwota subwencji ogólnej wyniosła w 2002 roku 224 zł, co spowodowało, iż właśnie ta grupa dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca była najwyższa. Pomimo, że zarówno w przypadku dotacji celowych, jak i subwencji ogólnej zbliżony odsetek powiatów uzyskał dochody powyżej poziomu średniego (odpowiednio 56,4% i 58,9%), to jednak na uwagę zasługuje bardzo duża rozpiętość przedmiotowych wskaźników w poszczególnych powiatach. W szczególności wielkość dotacji celowych wyniosła w powiatach wykazujących wartości skrajne od 25 zł do 563 zł (w tym przeznaczonych na inwestycje od 0 zł do 370 zł) w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Dochody z tytułu subwencji ogólnej ukształtowały się w przedziale od 81 zł do 384 zł.

            Zwiększenie się omawianego wskaźnika wystąpiło jedynie w przypadku dochodów własnych ogółem i to pomimo, iż dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych zmniejszyły się z 6 zł do 5 zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca (w poszczególnych powiatach wpływy te wyniosły od 2 zł do 24 zł). Ogółem dochody własne wyniosły średnio 50 zł i wzrosły o 6 zł w stosunku do roku poprzedniego. Z uwagi jednak na niewielki udział dochodów własnych w dochodach ogółem zmiana ta nie zdołała zahamować generalnego spadku dochodów budżetowych powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca. 

Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w latach 2001 i 2002

Rodzaj dochodów

2001

2002

Dochód na jednego mieszkańca (w zł)

powyżej poziomu średniego

Dochód na jednego mieszkańca (w zł)

powyżej poziomu średniego

Dochody min.
(w zł)

Dochody max.
(w zł)

liczba
powiatów

%
 powiatów

liczba powiatów

% powiatów

Dochody ogółem, z tego:

527

181

59,0

479

187

59,6

184

884

- dochody własne, w tym:

44

134

43,6

50

124

39,5

23

116

- udział w podatku dochodowym

6

88

28,7

5

88

28,0

2

24

- dotacje celowe,  w tym:

240

169

55,0

205

177

56,4

25

563

- inwestycje

23

59

19,2

16

65

20,7

0

370

- subwencja ogólna, w tym:

243

181

59,0

224

185

58,9

81

384

- część oświatowa

187

177

57,7

170

182

58,0

36

322

 

            W układzie województw (tabela 2.5.4.) największe dochody ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca odnotowały powiaty województwa zachodniopomorskiego (570 zł). Stan ten wprawdzie utrzymuje się już czwarty rok z rzędu (od początku istnienia powiatów), jednak równocześnie powiaty tego województwa odnotowały nominalnie największy - obok powiatów województwa świętokrzyskiego - spadek dochodów. W poszczególnych grupach dochodów występuje duże zróżnicowanie uzyskanych wyników. Najwyższe dochody własne uzyskały powiaty województwa wielkopolskiego (wzrost - podobnie jak w województwie śląskim - o 10 zł w stosunku do roku ubiegłego). W przypadku subwencji ogólnej trzeci rok z rzędu na czele utrzymuje się województwo warmińsko-mazurskie, natomiast najwyższe dochody z tytułu dotacji celowych uzyskały powiaty województwa zachodniopomorskiego. Z drugiej strony najniższe wskaźniki uzyskały powiaty województw: śląskiego (dochody ogółem, subwencja ogólna i dotacje celowe) i świętokrzyskiego (dochody własne).

Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca (w zł)

 

            Podobnie jak w latach poprzednich również w 2002 roku poziom dochodów budżetowych powiatów w przeliczeniu na 1 mieszkańca był bardzo zróżnicowany na obszarze całego kraju. W przypadku dochodów ogółem różnica pomiędzy kwotą minimalną a maksymalną przekracza 700 zł, co dowodzi, iż utrzymuje się duża rozpiętość stopnia zamożności powiatów i ich mieszkańców. Zjawisko to szczególnie widoczne jest na podstawie danych obrazujących minimalne i maksymalne dochody powiatów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych: wskaźnik tych dochodów per capita wynosił od 2 zł do 24 zł. Dysproporcje w przypadku dochodów własnych ogółem nie są natomiast aż tak wysokie: różnica pomiędzy dochodami minimalnymi a maksymalnymi przypadającymi na jednego mieszkańca wynosi 93 zł przy przeciętnych dochodach własnych wynoszących 50 zł.

            Znacznie większa różnica ma miejsce w przypadku dotacji celowych, gdzie minimalna wartość wynosi zaledwie 25 zł, a maksymalna - aż 562 zł. Zjawisko to jest wynikiem indywidualnej specyfiki konkretnych powiatów: ich sytuacji finansowej, liczby ludności i szczególnych zapotrzebowań. Podobnie jak w roku ubiegłym ma miejsce bardzo duża zmienność inwestycyjnej części dotacji celowych: w niektórych powiatach na jednego mieszkańca nie przypadała ani jedna złotówka, a w innych wartość ta przekroczyła kwotę 370 złotych.

            Odnośnie subwencji ogólnej, różnica w skrajnych wartościach przeciętnych pomiędzy poszczególnymi powiatami wyniosła w 2002 roku niespełna 303 zł, przy maksymalnej wartości subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca odnotowanej w wysokości 384 zł i średniej krajowej - 224 zł.

 

2.5.2.  Wydatki

 

Wykonanie planu wydatków

 

            Wykonanie budżetu powiatów w roku 2002 kształtowało się średnio na poziomie 98,2% wydatków planowanych. Jest to wynik o 0,4 punktu procentowego wyższy niż w roku 2001. W skali kraju nie odnotowano znaczących odchyleń od średniego wykonania wydatków; w stosunku do planu wahało się ono w poszczególnych województwach od 97,4% do 98,7% (tabela 2.5.1.).

            Na niższym poziomie, bo średnio w 91,6%, zrealizowano wydatki majątkowe, podobnie wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 91,8%. Realizacja wydatków bieżących wyniosła 98,9%, przy czym wskaźnik wykonania wydatków na wynagrodzenia i pochodne osiągnął najwyższy poziom wśród wskaźników wykonania wydatków. Najniższe wskaźniki, podobnie jak w roku poprzednim, zaobserwowano przy wydatkach na obsługę długu (84,9%) oraz wydatkach z tytułu udzielania poręczeń i gwarancji (47,7%). Należy jednakże zauważyć, iż wykonanie ostatniego z wymienionych rodzajów wydatków znacząco zwiększyło się w stosunku do roku 2001, w którym wyniosło 20,1%.

            Wykonanie pozostałych wydatków, do których zaliczyć można w szczególności pomoc finansową udzielaną innym jednostkom samorządu terytorialnego, odsetki i opłaty, ukształtowało się na poziomie 97,9%, tj. o 0,5 punktu procentowego wyżej niż w poprzednim roku budżetowym.

 

Dynamika i struktura wydatków

 

            W roku 2002 wystąpił spadek wydatków powiatów. Zmniejszenie dotyczyło zarówno wydatków majątkowych, jak i bieżących. Wydatki powiatów w skali kraju zrealizowano w wysokości 12 652 666 tys. zł, co stanowiło 92,2% wydatków roku 2001. Najbardziej znaczący spadek dotyczył wydatków majątkowych, których wykonanie w stosunku do roku poprzedniego wyniosło 81,8% (wydatki inwestycyjne 81,9%). Jest to wynik niepokojący, świadczący o istotnym zmniejszeniu w roku 2002 nakładów na infrastrukturę w powiatach. Niewątpliwie, zjawisko to jest w dużej mierze wynikiem zmniejszenia dochodów budżetowych powiatów, których wykonanie osiągnęło zaledwie 90,9% dochodów roku 2001.

            Dodatnią dynamikę odnotowano jedynie w przypadku trzech grup wydatków bieżących, z czego największy wzrost osiągnęły wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji, które wykonano w skali kraju na poziomie 449% wydatków z tego tytułu z roku 2001. Ponadto zwiększyły się również wydatki na obsługę długu (wskaźnik dynamiki wyniósł 169,9%) oraz nieznacznie wydatki z tytułu udzielonych dotacji (104,5%). Tak wysoki stopień wzrostu wydatków z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji wiąże się z trudną sytuacją finansową podmiotów, którym udzielono tego rodzaju wsparcia (w tym w szczególności samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Wzrost wydatków na obsługę długu (podobnie jak w roku poprzednim) był wynikiem konieczności spłaty zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. Zwiększenie we wskazanych grupach wydatków bieżących nie wpłynęło jednakże na wzrost wydatków bieżących ogółem. W porównaniu do roku 2001 wykonanie wydatków bieżących spadło o 6,8%. 

Dynamika i struktura wydatków budżetowych powiatów w 2002 r.

Rodzaj wydatków

2001

2002

Wykonanie (w tys. zł)

Plan
(w tys. zł)

Wykonanie (w tys. zł)

% wykonania (4:3)

Dynamika
w %
(4:2)

Udział
 w ogólnej kwocie wydatków
(w %)

Struktura podstawo-wych grup wydatków
 (w %)

1

2

3

4

5

6

7

8

Wydatki ogółem, z tego:

13 726 025

12 881 230

12 652 666

98,2

92,2

100

x

- majątkowe, w tym:

1 255 682

1 120 556

1 026 945

91,6

81,8

8,1

100

- inwestycyjne

1 245 545

1 110 498

1 019 751

91,8

81,9

8,1

99,3

- wydatki bieżące, z tego:

12 470 343

11 760 674

11 625 721

98,9

93,2

91,9

100

- wynagrodzenia i pochodne

7 683 387

7 426 763

7 399 616

99,7

96,3

58,5

63,6

- dotacje

473 710

502 990

495 193

98,4

104,5

3,9

4,3

- obsługa długu

26 584

53 216

45 170

84,9

169,9

0,4

0,4

- wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji

2 286

21 532

10 260

47,7

448,8

0,1

0,1

- pozostałe wydatki

4 284 376

3 756 173

3 675 482

97,9

85,8

29,0

31,6

 

           

            Struktura wydatków budżetowych powiatów nie zmieniła się znacząco w porównaniu do roku poprzedniego (tabela 2.5.3.). Nadal największy udział (91,9%) w ogólnej kwocie wydatków stanowiły wydatki bieżące. Wydatki majątkowe w strukturze wydatków ogółem kształtowały się na poziomie 8,1% (tj. o jeden punkt procentowy mniej niż w roku poprzednim).

 

 

 

 

            Mimo znaczącego wzrostu dynamiki, wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji stanowiły zaledwie 0,1% ogólnej kwoty wydatków. Podobnie dwie pozostałe wielkości prezentujące tendencję wzrostową (obsługa długu oraz dotacje) nie zajmują znaczącego miejsca w strukturze wydatków powiatów. Ich udział kształtował się na poziomie: 0,4% - wydatki na obsługę długu, 3,9% - dotacje.

            Struktura grupy wydatków majątkowych w roku 2002 w niewielkim stopniu odbiega od stanu z roku ubiegłego. Wydatki inwestycyjne stanowiły 99,3% wydatków majątkowych. W wydatkach bieżących istotny udział miały wydatki na wynagrodzenia i pochodne (63,6%) oraz pozostałe wydatki (31,6%), do których zalicza się np. wydatki przeznaczone na zakup materiałów, wyposażenia i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem powiatowych jednostek organizacyjnych.

Udział wydatków majątkowych i bieżących w ogólnej kwocie wydatków budżetowych powiatów w latach 2001 i 2002

Rodzaj wydatków

2001

2002

Udział    
(w %)

Udział wyższy od średniej

Udział    
(w %)

udział wyższy
od średniej

liczba powiatów

odsetek powiatów

liczba powiatów

odsetek powiatów

1

2

3

4

5

6

7

Wydatki ogółem, z tego:

100

x

x

100

x

x

-majątkowe, w tym:

9,1

101

32,9

8,1

111

35,4

-inwestycyjne

9,1

101

32,9

8,1

111

35,4

-bieżące, z tego:

90,9

206

67,1

91,9

199

64,6

-wynagrodzenia i pochodne

56,0

193

62,9

58,5

180

57,3

 

            Analiza struktury wydatków budżetowych powiatów według działów klasyfikacji budżetowej obejmuje 9 działów, których udział w wydatkach budżetowych ogółem był największy. Pominięto działy, których udział wyniósł mniej niż 0,4%. Dwie trzecie wydatków budżetowych stanowią wydatki w działach: Oświata i wychowanie, Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa oraz Opieka społeczna. Jest to stan niezmieniony w stosunku do roku poprzedniego, w którym wydatki we wskazanych działach również osiągnęły najwyższy udział w strukturze wydatków budżetowych powiatów.

Wydatki budżetowe powiatów w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2002 r.

Dział klasyfikacji budżetowej

Wydatki ogółem

w tym: wydatki inwestycyjne

kwota
(w tys. zł)

udział
w wydatkach ogółem (w %)

kwota
(w tys. zł)

udział
w wydatkach inwestycyjnych ogółem (w %)

1

2

3

4

5

Wydatki ogółem, w tym:

12 652 666

100

1 019 751

100

Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo

102 504

0,8

2 499

0,2

Dział 600 - Transport i łączność

1 041 258

8,2

340 027

33,3

Dział 750 - Administracja publiczna

1 359 891

10,7

53 504

5,2

Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i p.poż.

2 277 783

18,0

45 602

4,5

Dział 801 - Oświata i wychowanie

3 905 747

30,9

201 648

19,9

Dział 851 - Ochrona zdrowia

634 413

5,0

294 794

28,9

Dział 853 - Opieka społeczna

2 163 054

17,1

38 833

3,8

Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza

881 761

7,0

15 464

1,5

Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

53 993

0,4

2 809

0,3

           

            Najwyższe wydatki powiaty poniosły na zadania w dziale 801 - Oświata i wychowanie. Wydatki w tym dziale osiągnęły poziom 3 905 747 tys. zł, co stanowiło 30,9% wydatków ogółem. Na strukturę tego działu składają się wydatki z zakresu edukacji szkolnej, dokształcania i doskonalenia nauczycieli oraz inne wydatki ponoszone na cele oświatowe. Wydatki działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, stanowiące 18% wydatków ogółem, wykonano w wysokości 2 277 783 tys. zł. Trzecią pozycję wśród wydatków powiatów zajął dział 853 - Opieka społeczna (17,1% ogółu wydatkowanych środków).

            Analizując wysokość wydatków inwestycyjnych w poszczególnych działach, można stwierdzić, że najwyższe wydatki inwestycyjne odnotowano w działach: Transport i łączność, Ochrona zdrowia oraz Oświata i wychowanie. Wydatki inwestycyjne w trzech wymienionych działach stanowią łącznie aż 82,1% całości wydatków inwestycyjnych powiatów. Warto podkreślić, iż wydatki inwestycyjne w dziale 851 - Ochrona zdrowia stanowią niemal połowę (46,5%) całości wydatków na ochronę zdrowia.

 

Wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 

            Wydatki ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku 2002 wyniosły 494 zł, to jest o 43 zł mniej niż w roku ubiegłym (tabela 2.5.5.). Wydatki bieżące per capita zmalały o 34 zł; w roku 2002 wyniosły 454 zł, podczas gdy w roku poprzednim 488 zł. Średnio wydatki bieżące powiatów poszczególnych województw w przeliczeniu na jednego mieszkańca wahały się od 387 zł do 552 zł. W połowie powiatów wydatki te nie przekroczyły 478 zł. Minimalna wysokość wydatków bieżących w powiecie wyniosła 164 zł, natomiast maksymalna 815 zł. W strukturze wydatków bieżących wynagrodzenia i pochodne w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmalały o 11 zł. Towarzyszył temu nieznaczny wzrost liczby powiatów (ze 193 w 2001 roku do 198 w roku 2002), w których wydatki te przekroczyły średnią wartość. Dotacje pozostały na niezmienionym w stosunku do roku 2001 poziomie 19 zł. Liczba powiatów znajdujących się powyżej średniej uległa zaledwie minimalnej modyfikacji (zmalała o 2).

Wydatki budżetowe powiatów w przeliczeniu na 1 mieszkańca w latach 2001 i 2002

Rodzaj wydatków

2001

2002

Wydatki  na 1 mieszkańca  (w zł)

powyżej poziomu średniego

Wydatki na   1 mieszkańca  (w zł)

powyżej poziomu średniego

 

Wydatki min.
(w zł)

 

Wydatki max.
(w zł)

liczba powiatów

odsetek powiatów

liczba powiatów

odsetek powiatów

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Wydatki ogółem, z tego:

537

178

58,0

494

189

60,2

178

913

- majątkowe, w tym:

49

100

32,6

40

116

36,9

0

378

   - inwestycyjne

49

98

31,9

40

115

36,6

0

378

- bieżące, z tego:

488

189

61,6

454

192

61,1

164

815

   - wynagrodzenia i pochodne

300

193

62,9

289

198

63,1

80

552

   - dotacje

19

102

33,2

19

100

31,8

0

157

 

 

Wydatki ogółem i wydatki majątkowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)

 

 

            Wydatki majątkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmalały w 2002 r. o 9 zł i wyniosły średnio 40 zł. Podobny spadek odnotowano także w przypadku wydatków inwestycyjnych, których poziom w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniósł 40 zł. Średnio wydatki majątkowe powiatów poszczególnych województw, w przeliczeniu na jednego mieszkańca wahały się od 16 zł do 65 zł. Połowa powiatów wykonała wydatki majątkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kwocie większej niż 30 zł. Minimalne wydatki majątkowe powiatu w przeliczeniu na jednego mieszkańca nie osiągnęły nawet poziomu jednej złotówki, a maksymalne wyniosły 378 zł. Znaczący spadek w stosunku do roku poprzedniego widoczny jest zwłaszcza w odniesieniu do wydatków maksymalnych, które osiągnęły wówczas wartość 846 zł. Zmniejszeniu średniej wielkość wydatków majątkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca towarzyszył wzrost liczby powiatów, których wydatki przekroczyły średnią. W porównaniu do roku 2001 jest to wzrost o 4,3 punktu procentowego.

 

2.5.3.  Wyniki budżetów oraz zobowiązania powiatów

 

Wyniki budżetów

 

            Rok 2002 był kolejnym rokiem pogłębiania się zadłużenia powiatów. Ponownie zwiększyła się liczba budżetów zamykających się wynikiem ujemnym, co - z uwagi na ciągle znaczące uzależnienie dochodów powiatów od budżetu państwa - jest w dużej mierze związane ze stanem finansów państwa, jak również jest następstwem ogólnej sytuacji gospodarczej kraju. Coraz większa liczba budżetów zamykanych deficytem wynika z jednej strony z odważniejszej polityki finansowej samorządów powiatowych przejawiającej się w korzystaniu z przysługujących im instrumentów prawnych, a z drugiej strony jest podyktowana rosnącymi potrzebami wynikającymi z bieżącego funkcjonowania.

            W przypadku 72 powiatów rok 2002 zamknął się nadwyżką, w łącznej kwocie 28 673 tys. zł. Widoczny spadek - o 13 812 tys. zł - w ciągu zaledwie jednego roku budżetowego jest naturalną konsekwencją zmniejszenia się o 22 liczby budżetów nadwyżkowych i to pomimo, iż ogólna liczba powiatów w kraju zwiększyła się. W efekcie tylko nieco ponad piąta część powiatów zamknęła swoje budżety dodatnim wynikiem, podczas gdy jeszcze w roku 2001 powiatów takich było przeszło 30%.

Wyniki budżetów powiatów w latach 2001 i 2002

Wynik

budżetu

2001

2002

Kwota    
(w tys. zł)

Stosunek do zrealizowanych dochodów     (%)

Powiaty

Kwota
(w tys. zł)

Stosunek do zrealizowanych dochodów

Powiaty

liczba

udział
w %

liczba

udział  %

Nadwyżka

42 485

1,1

94

30,6

28 673

1,2

72

22,9

Deficyt

286 066

3,0

213

69,4

428 627

4,4

242

77,1

 

            Deficytem budżetowym rok 2002 zamknęły aż 242 powiaty. W 2001 roku powiatów takich było o 29 mniej. Udział budżetów deficytowych w ogólnej liczbie budżetów powiatów wzrósł przy tym do 77,1%, podczas gdy rok wcześniej wynosił 69,4%.

            W ślad za wskazaną zmianą wystąpiło znaczące, bo o 142 561 tys. zł, zwiększenie kwoty deficytu, osiągając w 2002 roku poziom 428 627 tys. zł. Powyższe oznacza zarazem wzrost łącznej kwoty deficytu o blisko 50%.

 

Przychody powiatów

 

            Z analizy struktury przychodów i rozchodów powiatów wynika, iż w roku 2002 przychody wzrosły w stosunku do roku 2001 o 227 508 tys. zł, osiągając poziom 741 382 tys. zł. Skalę wzrostu przychodów ogółem najlepiej uwypukla odsetek tego zjawiska - zmiana wyniosła 44,3%.

Przychody powiatów w latach 2001 i 2002

Wyszczególnienie

2001

2002

Kwota
(w tys. zł)

Struktura
(w %)

Kwota
(w tys. zł)

Struktura

(w %)

Ogółem, z tego:

513 874

100

741 382

100

- kredyty i pożyczki

271 220

52,8

448 875

60,5

- spłaty pożyczek udzielonych

3 408

0,7

8 155

1,1

- nadwyżka z lat ubiegłych

105 371

20,5

95 715

12,9

- papiery wartościowe

8 000

1,5

15 364

2,1

- obligacje jednostek samorządowych

74 900

14,6

100 483

13,6

- prywatyzacja majątku

0

0,0

320

0,0

- inne źródła

50 653

9,9

72 470

9,8

 

            W strukturze przychodów nadal dominowały kredyty i pożyczki osiągając poziom 60,5% (zwiększenie udziału o 7,7 punktu procentowego) i wzrastając o kwotę 177 655 tys. zł. Podobna tendencja wystąpiła w przypadku papierów wartościowych - blisko dwukrotnie zwiększyła się kwota przychodów z tego tytułu, przy jednoczesnym zwiększeniu udziału w przychodach ogółem (choć nie jest to ciągle udział znaczący).

            Warto zwrócić uwagę, na istotny przyrost kwoty przychodów wynikających z emisji obligacji. W 2002 roku łączna kwota z tego tytułu wyniosła 100 483 tys. zł, podczas gdy w roku 2001 było to zaledwie 74 900 tys. zł. Z roku na rok ten sposób pozyskiwania przez samorządy powiatowe dodatkowych środków finansowych jest więc coraz powszechniejszy.

            Natomiast spadek wielkości przychodów wystąpił w przypadku nadwyżki z lat ubiegłych. Odnotowano zarówno znaczne obniżenie kwotowe (o 9 656 tys. zł), jak i bardzo duży procentowy spadek udziału nadwyżki w strukturze przychodów (z 20,5% do zaledwie 12,9%). Powyższe jest skutkiem malejącej z roku na rok liczby budżetów powiatów zamykanych dodatnim wynikiem finansowym. Wobec rosnącego zadłużenia powiatów należy spodziewać się postępującej marginalizacji znaczenia przychodów z tytułu nadwyżki z lat ubiegłych w przychodach ogółem.

 

Rozchody powiatów

 

            Rok 2002 był kolejnym rokiem wzrostu kwoty rozchodów powiatów, tym razem o ponad 60%, do poziomu 166 649 tys. zł. Na zaistniałą zmianę złożyły się przede wszystkim: ponowny zdecydowany wzrost rozchodów z tytułu spłaty kredytów i pożyczek oraz pożyczek udzielonych, a także wystąpienie dostrzegalnych statystycznie kwot w zakresie pozycji: wykup papierów wartościowych i wykup obligacji samorządowych. Jednocześnie zmniejszyły się rozchody z tytułu lokat bankowych.

            W trakcie roku 2002 na spłatę kredytów i pożyczek powiaty przeznaczyły kwotę 120 583 tys. zł, przy czym udział tej pozycji w strukturze rozchodów ogółem zmalał do 72,4% (o 10,7 punktu procentowego). Natomiast w przypadku pozycji pożyczki udzielone, nie tylko drugi rok z rzędu trzykrotnie wzrosła ich wartość, lecz również znacząco zwiększył się ich udział w rozchodach ogółem (z 10,9% do 18,6%).

Rozchody powiatów w latach 2001 i 2002

Wyszczególnienie

2001

2002

Kwota
(w tys. zł)

Udział w ogólnej
w kwocie rozchodów (w %)

Kwota
(w tys. zł)

Udział w ogólnej  kwocie rozchodów  (w %)

Rozchody ogółem, z tego:

102 470

100,0

166 649

100,0

- spłaty kredytów i pożyczek

85 152

83,1

120 583

72,4

- pożyczki udzielone

11 168

10,9

31 066

18,6

- lokaty w bankach

4 278

4,2

3 658

2,2

- wykup papierów wartościowych

0

0,0

5 364

3,2

- wykup obligacji samorządowych

0

0,0

5 000

3,0

- inne cele

1 872

1,8

978

0,6

 

            Kwoty przeznaczone na wykup papierów wartościowych i obligacji samorządowych nie były wprawdzie w 2002 roku duże, jednak wystąpiły w stopniu większym niż tylko symbolicznym osiągając po około 3% ogólnej kwoty rozchodów, podczas gdy w latach poprzednich pozycje te - z uwagi na wieloletni termin wykupu wyemitowanych wcześniej przez powiaty papierów wartościowych - nie występowały.

 

Zobowiązania powiatów

 

            Na szczególną uwagę zasługuje drastyczny wzrost kwoty zobowiązań powiatów. Ponieważ w ślad za przedmiotową zmianą sięgającą blisko 80%, nie nastąpiło zwiększenie dochodów, wskaźnik relacji zobowiązań do dochodów osiągnął pułap 7,3%, wobec zaledwie 3,7% w roku 2001. W przypadku skrajnym wskazana relacja sięgnęła poziomu 54%. W układzie województw wartości skrajne uzyskały powiaty województw: kujawsko - pomorskiego (3,1%) i warmińsko - mazurskiego (13,9%)[40]. Nominalnie kwota zobowiązań ogółem wyniosła 890 564 tys. zł (tabela 2.5.7.).

            Największy udział we wskazanym wzroście odnotowano w przypadku zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek (z kwoty 326 356 tys. zł w roku 2001 do 644 643 tys. zł w roku 2002). Zobowiązania te - większość z nich ma charakter zobowiązań długoterminowych - w relacji do dochodów uzyskały poziom 5,3%, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 2,4%. Analogicznie zmieniły się zobowiązania z tytułu papierów wartościowych: z kwoty 102 800 tys. zł do kwoty 199 650 tys. zł (wskaźnik wzrósł tu dwukrotnie do poziomu 1,6%). Powyższe dane raz jeszcze potwierdzają tezę, iż powiaty coraz częściej zadłużają się w oparciu o inne niż kredyty i pożyczki sposoby pozyskiwania środków finansowych.

Zobowiązania powiatów według tytułów dłużnych w latach 2001 i 2002

Wyszczególnienie

2001

2002

Kwota
(w tys. zł)

Relacja do dochodów
(w %)

Kwota
(w tys. zł)

Relacja do dochodów
(w %)

Zobowiązania ogółem, z tego:

494 818

3,7

890 564

7,3

- papiery wartościowe

102 800

0,8

199 650

1,6

- kredyty i pożyczki

326 356

2,4

644 643

5,3

- przyjęte depozyty

5 916

0,0

2 660

0,0

- zobowiązania wymagalne, w tym:

59 746

0,4

43 611

0,4

- z tytułu dostaw i usług

33 844

0,3

12 971

0,1

 

            W strukturze zobowiązań daje się zaobserwować spadek poziomu zobowiązań wymagalnych, zwłaszcza z tytułu dostaw i usług. Te ostatnie zmniejszyły się do poziomu 12 971 tys. zł, podczas gdy jeszcze w roku 2001 była to kwota 33 844 tys. zł.

            Analiza zobowiązań powiatów z tytułu poręczeń i gwarancji, wskazuje, iż w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2002 roku udzielono poręczeń i gwarancji w wysokości 153 764 tys. zł, co oznacza blisko trzykrotny wzrost w stosunku do roku 2001. Na koniec roku 2002 łączna wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji zamknęła się kwotą 173 125 tys. zł, w tym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych za jednostki sektora finansów publicznych - 144 542 tys. zł, co stanowiło 83,5 %. Oznacza to, że mniej niż jedna piąta kwoty poręczeń została udzielona za podmioty spoza sektora finansów publicznych. Równocześnie 77,7% powstałych z tego tytułu zobowiązań, w łącznej kwocie 134 494 tys. zł, dotyczy poręczeń i gwarancji za jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, ich jednostki organizacyjne, fundusze celowe, instytucje kultury, a przede wszystkim nadzorowane przez powiaty samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

 

 

 

2.5.4.  Podsumowanie

 

1.       Wykonanie budżetów powiatów ukształtowało się w 2002 roku na poziomie 99,6% planu w przypadku dochodów, a po stronie wydatków na poziomie 98,2% planu. Oznacza to, w obydwu przypadkach wzrost skuteczności powiatów w realizacji budżetu w stosunku do roku poprzedniego. Jednocześnie rok 2002 przyniósł istotny realny spadek zarówno dochodów (o 11,0%), jak i wydatków (o 9,7%). Wprawdzie podobnie jak w roku poprzednim miała miejsce zbieżna tendencja i skala wolumenu zmian zarówno dochodów, jak i wydatków, jednak po raz pierwszy - z uwagi na odnotowane spadki - zmiany te były dla powiatów niekorzystne. Ostatecznie dochody samorządów powiatowych wyniosły 12 252 713 tys. zł, natomiast wydatki zrealizowano w kwocie 12 652 666 tys. zł, przeznaczając - podobnie jak w roku 2001 - najwięcej środków na zadania z zakresu oświaty (30,9%), bezpieczeństwa publicznego (18,0%) i opieki społecznej (17,1%).

2.       W strukturze dochodów ogółem widoczne jest zwiększenie udziału dochodów własnych, czemu towarzyszy zmniejszenie udziału dotacji celowych, przy prawie niezmienionym udziale subwencji ogólnej. Kolejny rok zwiększenia znaczenia dochodów własnych (poza dochodami z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych) jest nie tylko wynikiem spadku udziału dotacji celowych w dochodach ogółem, lecz wiąże się także z istotnym (o 15%) nominalnym wzrostem dochodów własnych powiatów i to wbrew ogólnej tendencji. Powiaty coraz lepiej generują te dochody własne, których wielkość zależy w dużej mierze od działań i inwencji samorządu w tym zakresie. Utrzymuje się przy tym uzależnienie większości dochodów powiatów od środków będących w gestii budżetu państwa, choć udział dotacji celowych i subwencji w dochodach ogółem spadł do 89,5%.

3.       W strukturze wydatków ogółem odnotowano spadek o jeden punkt procentowy wydatków majątkowych (do poziomu 8,1%), co z uwagi na blisko stuprocentowy udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach majątkowych oznacza zmniejszenie nakładów na inwestycje w powiatach. Przyczyna tego zjawiska tkwi w konieczności zapewnienia bieżącego funkcjonowania powiatów w sytuacji realnego zmniejszenia dochodów, co nastąpiło właśnie kosztem inwestycji i stanowi odwrócenie dotychczasowej tendencji wzrostu aktywności inwestycyjnej samorządów powiatowych. Wśród wydatków bieżących, największy wzrost osiągnęły wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji oraz wydatki na obsługę długu, co jest wynikiem odpowiednio trudnej sytuacji finansowej podmiotów, którym udzielono tego rodzaju wsparcia (w tym w szczególności zakładów opieki zdrowotnej) oraz konieczności spłaty zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. Niemniej udział wskazanych grup wydatków bieżących w wydatkach ogółem nie jest znaczący.

4.       Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmalały o 48 zł, co jest wynikiem ogólnego spadku poziomu dochodów budżetów powiatowych. Na tym ogólnie niekorzystnym tle szczególnie pozytywnie wyróżnia się odnotowany wzrost dochodów własnych per capita (o 6 zł).

5.       W stopniu nieco mniejszym niż dochody (bo o 43 zł) zmniejszyły się wydatki budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Na wskazaną zmianę złożyły się: spadek wydatków bieżących o 34 zł i spadek wydatków majątkowych o 9 zł. Zróżnicowanie wydatków per capita w poszczególnych powiatach wykazujących wartości skrajne jest ciągle duże i zawiera się w przedziale od 178 zł do 913 zł, z czego wydatki na inwestycje wyniosły od 20 groszy do 378 zł.

6.       Rok 2002 przyniósł wyraźny, bo o 32,5%, spadek kwoty nadwyżki z jaką samorządy powiatowe zakończyły rok budżetowy. Jednocześnie zaledwie jedna piąta powiatów zamknęła budżety wynikiem dodatnim. Liczba powiatów kończących rok budżetowy deficytem, wynoszącym ogółem 428 627 tys. zł (aż o połowę wyższym niż w roku 2001) wyniosła 242. Utrzymała się tendencja coraz częstszego i na większą skalę finansowania realizowanych zadań w oparciu o środki o charakterze zwrotnym. W efekcie radykalnie wzrosło zadłużenie powiatów, co pociągnęło za sobą wzrost rozchodów, zwłaszcza z tytułu spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. W kolejnych latach na pogłębianie się tego zjawiska może dodatkowo wpłynąć zła sytuacja finansowa zakładów opieki zdrowotnej, dla których powiaty są organami założycielskimi. Trudności finansowe tych zakładów, w połączeniu z ustawowym obowiązkiem pokrycia przez organ założycielski ujemnego wyniku finansowego, mogą skutkować koniecznością dalszego zadłużania się powiatów.

 

Rysunek 2.5.1  Dochody i wydatki powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)

 

Dochody ogółem Dochody własne
 


 

Dotacje celowe Subwencja ogólna

 

 

Wydatki ogółem Wydatki majątkowe

 

Załączniki tabelaryczne do rozdziału 2.5 >>>

[ Początek strony ]


[32] Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 maja 2001 r. w sprawie utworzenia, ustalenia granic i zmiany nazw powiatów oraz zmiany siedziby władz powiatu (Dz. U. Nr 62, poz. 631 z późn. zm.) utworzono następujące powiaty: powiat wschowski (w województwie lubuskim), powiat brzeziński (w województwie łódzkim), powiat leski (w województwie podkarpackim), powiat sztumski (w województwie pomorskim), powiat gołdapski i powiat węgorzewski (w województwie warmińsko-mazurskim) oraz powiat łobeski (w województwie zachodniopomorskim).

[33] Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361 z późn. zm.). Powołana ustawa weszła w życie w dniu wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego przypadających w związku z zakończeniem kadencji tych organów wybranych w dniu 11 października 1998 r., czyli w dniu 27 października 2002 r.

[34] Ustawa z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361 z późn. zm.).

[35] Obowiązek ten wynika ze zmienionego z dniem 1 stycznia 2002 r. art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.). Do końca roku 2001 środki te były wyodrębniane w budżecie państwa.

[36] Art. 3 w związku z art. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół (Dz. U. Nr 122, poz. 1325 z późn. zm.). Składki te finansowane są z budżetu państwa w ramach dotacji dla Funduszu Pracy, a zwrot składek pracodawcy, który zatrudnił absolwenta jest zadaniem starosty.

[37] Na podstawie ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz. U. Nr 73, poz. 764 z późn. zm.).

[38] Na podstawie art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 128 poz. 1407 z późn. zm.).

[39] Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

[40] Szczegółowe dane w tym zakresie prezentuje tabela 2.5.1.

 


<< | >>


• 1.       Uchwalanie budżetu i jego zmiany •
• 2.1.    Budżety jednostek samorządu terytorialnego w 2002 roku •
• 2.2.    Wykonanie budżetów przez gminy •
• 2.3.    Wykonanie budżetu Warszawy w 2002 roku •
• 2.4.    Wykonanie budżetów przez miasta na prawach powiatu •
• 2.5.    Wykonanie budżetów przez powiaty •
• 2.6.    Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe •
• 3.       Związki międzygminne •
• 4.1.    Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych jednostek samorządu terytorialnego •
• 4.2.    Kontrola długu publicznego jednostek samorządu terytorialnego •
• 4.3.    Kontrola realizacji dochodów z tytułu opłaty planistycznej •
• 4.4.    Kontrola realizacji dochodów z tytułu opłaty adiacenckiej •


Wstęp | Część I - Streszczenie | Część I - Pełny tekst | Część II - Streszczenie | Część II - Pełny tekst