Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku
2.5. Wykonanie budżetów przez powiaty
Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Począwszy od dnia 1 stycznia 2002 roku zostało utworzonych siedem nowych powiatów[32]. Przez większą część roku (do dnia 26 października) funkcjonowało 315 powiatów (wobec 308 powiatów istniejących do końca roku 2001). W trakcie roku 2002 zniesiony został powiat warszawski[33]. Na skutek dokonanych przekształceń ostateczna liczba powiatów od dnia 27 października 2002 wynosi 314.
Niniejsza część sprawozdania obrazująca wykonanie budżetów przez powiaty została opracowana w oparciu o dane obejmujące 314 powiatów. Dane dotyczące powiatu warszawskiego - zniesionego z dniem 27 października 2002 r. - zostały uwzględnione w rozdziale 2.3. części II Sprawozdania…, co jest konsekwencją utworzenia miasta stołecznego Warszawy jako gminy mającej status miasta na prawach powiatu i następstwa prawnego wynikającego z nowej ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy[34].
Rok 2002 wiąże się ze zwiększeniem zakresu zadań realizowanych przez powiaty. W szczególności należy tu wskazać mającą wpływ na strukturę budżetów powiatów konieczność wyodrębniania w budżetach powiatów środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego nauczycieli szkół, dla których powiaty są organami prowadzącymi, w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli[35], a także obowiązek zwrotu pracodawcom, którzy zatrudnili absolwentów, kosztów składek na ubezpieczenie rentowe oraz wypadkowe przez okres 12 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy[36]. Ponadto warto wskazać zadania w zakresie przeznaczania gruntów rolnych do zalesiania, w tym w szczególności dokonywanie przez starostów wypłaty ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej[37]. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, iż z dniem 1 stycznia 2002 r. nastąpiło wyłączenie z zespolonej administracji powiatowej inspekcji sanitarnej[38].
Pomimo powyższych zmian powiaty korzystają z tych samych źródeł finansowania: dochody powiatów wynikają z art. 56 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8 - 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002[39]. Również rodzaj i charakter dochodów budżetów powiatowych nie uległ modyfikacjom w stosunku do roku 2001.
W roku 2002 w porównaniu z rokiem 2001 pod względem wykonania przez powiaty planu dochodów budżetowych ogółem odnotowano wzrost o 0,5 punktu procentowego. Wprawdzie zaistniała różnica nie jest znacząca, jednak podkreślenia wymaga, iż rok 2002 był kolejnym rokiem wzrostu wskaźnika wykonania dochodów ogółem, który osiągając poziom 99,6% zbliża się do pełnej realizacji strony dochodowej planu budżetowego. W przypadku powiatów, nadal utrzymuje się zasadnicze uzależnienie stopnia realizacji dochodów od dopływu środków będących w gestii państwa. W efekcie, wobec małego zróżnicowania źródeł dochodów, w 2002 roku powiaty odczuły kwotowy spadek wielkości dochodów budżetowych wyraźnie - o kwotę 1 229 731 tys. zł - w stosunku do roku 2001. Ostatecznie dochody ogółem wyniosły 12 252 713 tys. zł.
W układzie województw procent wykonania dochodów ogółem mieścił się w przedziale od 98,9% do 100,2% (tabela 2.5.1.). Najniższe wykonanie dochodów ogółem odnotowano w powiatach województw dolnośląskiego i warmińsko-mazurskiego, a najwyższe w powiatach województw kujawsko - pomorskiego, opolskiego i wielkopolskiego. Zarazem aż w 14 województwach powiaty zamknęły rok budżetowy wykonaniem planu dochodów na poziomie wyższym niż 99,0%.
W przypadku dochodów własnych odnotowano wykonanie jedynie nieznacznie przewyższające plan (100,6%). Sytuacja ta ma miejsce już drugi rok z rzędu, bowiem również w roku 2001 plan dochodów własnych zrealizowano w podobnym stopniu (100,3%). Powyższe pozwala na stwierdzenie, że samorządy powiatowe opanowały umiejętność trafnego konstruowania strony dochodowej budżetu (w tym poprzez wykorzystywanie instrumentów prawnych pozwalających na bieżącą aktualizację planu) oraz skutecznej realizacji zaplanowanych dochodów i nie zatraciły jej w warunkach pogłębiających się trudności gospodarczych kraju.
W zakresie dotacji celowych plan został w roku 2002 zrealizowany w 99,0%. Oznacza to minimalny (o 0,3 punktu procentowego) wzrost stopnia realizacji tych dochodów w stosunku do roku 2001 r. Występująca pomiędzy planem a wykonaniem różnica wynika w dużej mierze z charakteru tych dochodów jako ściśle oznaczonych co do sposobu wykorzystania i oznacza, że część dotacji nie została przekazana z budżetu państwa lub została do niego zwrócona ze względu na niewykorzystanie lub niewłaściwe wykorzystanie.
Subwencja ogólna w 2002 roku została wykonana przez powiaty w 100%. Stuprocentowe wykonanie subwencji miało miejsce również w roku 2001, a zatem stan ten można uznać za ustabilizowany.
Dochody budżetowe powiatów w latach 2001 i 2002
Rodzaj dochodów |
2001 |
2002 |
|||||
Wykonanie |
Plan |
Wykonanie (w tys. zł) |
% wykonania (4:3) |
Dynamika |
Udział |
Struktura podstawo-wych grup dochodów |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Dochody ogółem, z tego: |
13 482 444 |
12 299 637 |
12 252 713 |
99,6 |
90,9 |
100 |
x |
1. Dochody własne, w tym: |
1 116 985 |
1 277 639 |
1 284 739 |
100,6 |
115,0 |
10,5 |
100,0 |
- udział w podatku dochodowym |
142 175 |
147 734 |
138 469 |
93,7 |
97,4 |
1,1 |
10,8 |
- dochody z majątku |
161 314 |
205 940 |
183 671 |
89,2 |
113,9 |
1,5 |
14,3 |
- pozostałe dochody |
813 496 |
923 965 |
962 599 |
104,2 |
118,3 |
7,9 |
74,9 |
2. Dotacje celowe, w tym: |
6 144 412 |
5 288 474 |
5 233 534 |
99,0 |
85,2 |
42,7 |
100,0 |
- na zadania z zakresu administracji rządowej, w tym: |
3 850 602 |
3 031 364 |
3 023 971 |
99,8 |
78,5 |
24,7 |
57,8 |
- inwestycyjne |
34 508 |
27 853 |
27 490 |
98,7 |
79,7 |
0,2 |
0,5 |
- na zadania własne, w tym: |
2 156 569 |
2 078 835 |
2 042 978 |
98,3 |
94,7 |
16,7 |
39,0 |
- inwestycyjne |
498 438 |
336 214 |
305 019 |
90,7 |
61,2 |
2,5 |
5,8 |
- na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, w tym: |
9 840 |
11 793 |
11 645 |
98,7 |
118,3 |
0,1 |
0,2 |
- inwestycyjne |
618 |
1 835 |
1 792 |
97,7 |
290,0 |
0,0 |
0,0 |
- na zadania realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w tym: |
81 070 |
110 281 |
104 576 |
94,8 |
129,0 |
0,9 |
2,0 |
-inwestycyjne |
26 663 |
39 330 |
35 533 |
90,3 |
133,3 |
0,3 |
0,7 |
- otrzymane z funduszy celowych, w tym: |
46 331 |
56 200 |
50 363 |
89,6 |
108,7 |
0,4 |
1,0 |
- inwestycyjne |
35 180 |
39 495 |
34 156 |
86,5 |
97,1 |
0,3 |
0,7 |
3. Subwencja ogólna, w tym: |
6 221 048 |
5 733 524 |
5 734 440 |
100,0 |
92,2 |
46,8 |
100,0 |
-część oświatowa |
4 779 070 |
4 354 549 |
4 355 465 |
100,0 |
91,1 |
35,5 |
75,9 |
-część drogowa |
1 092 361 |
1 037 316 |
1 037 316 |
100,0 |
95,0 |
8,5 |
18,1 |
-część wyrównawcza |
349 617 |
341 659 |
341 659 |
100,0 |
97,7 |
2,8 |
6,0 |
Dochody budżetowe powiatów za rok 2002 uległy zmniejszeniu w skali całego kraju w bardzo wyraźnym stopniu - aż o 9,1%. Negatywną dynamikę potęguje uwzględnienie wskaźnika inflacji, która choć rekordowo niska (1,9%) dodatkowo wpłynęła na obniżenie realnego poziomu dochodów. Skalę spadku dochodów uzyskanych przez powiaty w 2002 roku, zarówno w ujęciu nominalnym, jak i realnym prezentuje tabela 2.5.2. Nominalnie powiaty uzyskały dochody wynoszące zaledwie 90,9% dochodów z roku poprzedniego, a realna wielkość dochodów ukształtowała się ostatecznie na poziomie 89,0%. Dane te wyglądają szczególnie niekorzystnie na tle istotnego, bo przeszło 10% wzrostu dochodów, jaki odnotowano w roku 2001.
W układzie województw dynamika nominalna dochodów ogółem kształtuje się w przedziale od 89,0% do 94,8%. Realnie dynamika ta wyniosła odpowiednio od 87,1% do 92,9%. Najwyższa dynamika dochodów (zarówno w ujęciu nominalnym, jak i realnym) wystąpiła w województwie śląskim, a najniższa w podkarpackim. Niepokojącym jest, iż realnie aż w 12 województwach powiaty nie osiągnęły nawet poziomu 90% dochodów roku poprzedniego.
Na tym tle szczególnie pozytywnie uwidacznia się istotny wzrost dynamiki dochodów własnych. Pomimo tendencji spadkowej dochodów ogółem, powiaty zdołały osiągnąć w 2002 roku dochody własne na poziomie o 15% wyższym niż w roku poprzednim. Powyższe, zwłaszcza wobec ustabilizowanego charakteru tego zjawiska (również w roku 2001 wystąpił znaczący wzrost tej grupy dochodów), świadczy o umiejętnym generowaniu przez powiaty tych dochodów, których wielkość zależy w dużej mierze od działań podejmowanych przez samorządy powiatowe i ich inwencji w tym zakresie. Postawioną tezę potwierdza fakt, iż do tak dobrej - zwłaszcza w świetle dynamiki dochodów ogółem - dynamiki dochodów własnych nie przyczyniły się dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym. Wzrosły dochody majątkowe (o 13,9%) i pozostałe dochody własne (o 18,3%), czyli m.in. wpływy z usług świadczonych przez jednostki organizacyjne, wpływy z opłaty komunikacyjnej i dochody o charakterze odsetkowym. Natomiast w przypadku dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych wystąpił spadek; wpływy z tego tytułu wyniosły zaledwie 97,4% wpływów z roku 2001. Wprawdzie w układzie województw dynamika tych dochodów jest mocno zróżnicowana, jednak zaledwie w czterech województwach odnotowano ich nominalny wzrost i podobnie jak w roku poprzednim tylko województwo mazowieckie osiągnęło dynamikę z tego tytułu przewyższającą próg inflacji. Można to wiązać z najniższą w skali kraju stopą bezrobocia w tym województwie.
W pozostałych grupach dochodów powiatów, obejmujących dotacje celowe i subwencję ogólną, które są zarazem najbardziej istotnymi z punktu widzenia budżetów tych jednostek samorządu terytorialnego, dostrzec można dynamikę nie tylko nie tak korzystną jak w przypadku dochodów własnych, ale przeciwnie - odnotowano wyraźne pogorszenie tego wskaźnika. W szczególności dochody z subwencji ogólnej stanowią zaledwie 92,2% dochodów powiatów uzyskanych z tego tytułu w roku 2001. Jeszcze mniej korzystnie sytuacja ukształtowała się odnośnie dotacji celowych: tu spadek wyniósł aż 14,8%. W tym ostatnim przypadku pewien wpływ na wskazane zjawisko miało niewątpliwie wyłączenie z zespolonej administracji powiatowej inspekcji sanitarnej.
W układzie województw w ujęciu nominalnym dynamikę dochodów powiatów z tytułu dotacji celowych cechuje malejąca wartość wskaźnika, który mieści się przedziale 81,2% - 94,4%. Podane skrajne wartości wskaźnika dynamiki wystąpiły odpowiednio w województwie dolnośląskim i śląskim.
Rok 2002 był kolejnym rokiem zmiany struktury dochodów budżetowych powiatów polegającej na zwiększeniu udziału dochodów własnych w dochodach ogółem (tabela 2.5.3.). Nastąpiło to kosztem dotacji celowych, przy prawie niezmienionym udziale subwencji ogólnej.
W porównaniu do roku 2001 udział dochodów własnych wzrósł z 8,3 % do 10,5%, na co złożył się wzrost dochodów pozostałych (z 6,0% do 7,9%) oraz dochodów z majątku (z 1,2% do 1,5%). Na niezmienionym poziomie pozostał udział dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (1,1%). Powyższe dane wskazują, że - podobnie jak w poprzednim roku - o zwiększeniu udziału dochodów własnych w dochodach ogółem zadecydowała wielkość dochodów pozostałych.
W wewnętrznej strukturze dochodów własnych wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych obniżyły się o 1,9 punktu procentowego (z 12,7% do 10,8%), nieznacznie - o 0,1 punktu procentowego - obniżył się udział dochodów z majątku (do 14,3%), natomiast wzrósł udział dochodów pozostałych (o 2,1 punktu procentowego do poziomu 74,9%).
Warto zwrócić uwagę, iż w skali kraju udział dochodów własnych w dochodach ogółem kształtował się w poszczególnych powiatach w przedziale od 4,2% do 23,0%, przy czym w przypadku połowy powiatów udział ten nie przekroczył 10,0%.
Udział dotacji celowych w dochodach ogółem zmniejszył się o 2,9 punktu procentowego (do 42,7%). Na zaistniałej zmianie zaważyła przede wszystkim istotna, bo aż o 3,9 punktu procentowego, obniżka udziału dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Dotacje te nie tylko zachowały pozycję grupy dominującej w wewnętrznej strukturze dotacji celowych, ale również miały decydujący wpływ na spadek udziału dotacji celowych ogółem w dochodach ogółem. Skali tego zmniejszenia nie zdołały zrekompensować niewielkie wzrosty udziałów dotacji celowych na zadania własne (o 0,7 punktu procentowego) i na zadania realizowane na podstawie porozumień między jst (o 0,3 punktu procentowego). Jeszcze mniejszą zmianę udziału w dochodach ogółem odnotowano w przypadku dotacji celowych otrzymanych z funduszy celowych (wzrost o 0,1 punktu procentowego).
W ramach poszczególnych rodzajów dotacji wyróżnienia wymagają dotacje przeznaczone na inwestycje. W tym zakresie można mówić o ogólnym spadku udziału dotacji w dochodach ogółem, z czego najbardziej widoczny jest spadek dotacji inwestycyjnych przeznaczonych na zadania własne (z 3,7% dochodów ogółem w roku 2001 do 2,5% w roku 2002). Nadal aktualne pozostaje stwierdzenie, iż powiaty otrzymują znikomą ilość środków finansowych na inwestycje wykonywane w ramach dotacji, na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Odmiennie kształtuje się sytuacja odnośnie charakteru dotacji z funduszy celowych: w 2002 roku blisko 70% tych środków miało charakter ściśle inwestycyjny, choć ich udział w dochodach ogółem wyniósł zaledwie 0,3%.
Udział subwencji ogólnej w strukturze dochodów ogółem wzrósł w roku 2002 o 0,7 punktu procentowego do poziomu 46,8%. Ta nieznaczna zmiana była skutkiem niewielkich wzrostów udziałów każdej z części subwencji ogólnej, z czego udział części oświatowej zwiększył się do poziomu 35,5% (zmiana zaledwie o 0,1 punktu procentowego), udział części drogowej wyniósł 8,5% (wzrost o 0,4 punktu procentowego), a udział części wyrównawczej wzrósł do 2,8% (wobec 2,6% w roku 2001).
Odnotowane zmiany w strukturze dochodów ogółem wystąpiły pomimo, iż kwotowo wartość subwencji uległa istotnemu zmniejszeniu z 6 221 048 tys. w 2001 roku do 5 734 440 tys. w roku 2002. Zaistniały, pomimo tego, niewielki wzrost udziału subwencji w dochodach ogółem był następstwem jeszcze większego kwotowego zmniejszenia dotacji celowej (o 910 878 tys. zł), która to grupa dochodów ma udział w dochodach ogółem zbliżony do udziału subwencji ogólnej.
Dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca - w przeciwieństwie do roku 2001 - uległy znacznemu zmniejszeniu. W skali kraju obniżka ta wyniosła 48 zł, a średni poziom dochodów wyniósł ostatecznie 479 zł (tabela 2.5.4.). Powyżej tego poziomu uplasowało się 187 spośród 314 istniejących powiatów. Odnotowano zróżnicowany stopień zmian dochodów z poszczególnych źródeł: od spadku o 35 zł do wzrostu o 6 zł.
Największy spadek wystąpił w przypadku dotacji celowych, które osiągnęły kwotę 205 zł wobec 240 zł w roku 2001. Mniejsza obniżka (o 19 zł) nastąpiła w zakresie subwencji ogólnej - ogółem kwota subwencji ogólnej wyniosła w 2002 roku 224 zł, co spowodowało, iż właśnie ta grupa dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca była najwyższa. Pomimo, że zarówno w przypadku dotacji celowych, jak i subwencji ogólnej zbliżony odsetek powiatów uzyskał dochody powyżej poziomu średniego (odpowiednio 56,4% i 58,9%), to jednak na uwagę zasługuje bardzo duża rozpiętość przedmiotowych wskaźników w poszczególnych powiatach. W szczególności wielkość dotacji celowych wyniosła w powiatach wykazujących wartości skrajne od 25 zł do 563 zł (w tym przeznaczonych na inwestycje od 0 zł do 370 zł) w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Dochody z tytułu subwencji ogólnej ukształtowały się w przedziale od 81 zł do 384 zł.
Zwiększenie się omawianego wskaźnika wystąpiło jedynie w przypadku dochodów własnych ogółem i to pomimo, iż dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych zmniejszyły się z 6 zł do 5 zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca (w poszczególnych powiatach wpływy te wyniosły od 2 zł do 24 zł). Ogółem dochody własne wyniosły średnio 50 zł i wzrosły o 6 zł w stosunku do roku poprzedniego. Z uwagi jednak na niewielki udział dochodów własnych w dochodach ogółem zmiana ta nie zdołała zahamować generalnego spadku dochodów budżetowych powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Rodzaj dochodów |
2001 |
2002 |
||||||
Dochód na jednego mieszkańca (w zł) |
powyżej poziomu średniego |
Dochód na jednego mieszkańca (w zł) |
powyżej poziomu średniego |
Dochody min. |
Dochody max. |
|||
liczba |
% |
liczba powiatów |
% powiatów |
|||||
527 |
181 |
59,0 |
479 |
187 |
59,6 |
184 |
884 |
|
- dochody własne, w tym: |
44 |
134 |
43,6 |
50 |
124 |
39,5 |
23 |
116 |
- udział w podatku dochodowym |
6 |
88 |
28,7 |
5 |
88 |
28,0 |
2 |
24 |
- dotacje celowe, w tym: |
240 |
169 |
55,0 |
205 |
177 |
56,4 |
25 |
563 |
- inwestycje |
23 |
59 |
19,2 |
16 |
65 |
20,7 |
0 |
370 |
- subwencja ogólna, w tym: |
243 |
181 |
59,0 |
224 |
185 |
58,9 |
81 |
384 |
- część oświatowa |
187 |
177 |
57,7 |
170 |
182 |
58,0 |
36 |
322 |
W układzie województw (tabela 2.5.4.) największe dochody ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca odnotowały powiaty województwa zachodniopomorskiego (570 zł). Stan ten wprawdzie utrzymuje się już czwarty rok z rzędu (od początku istnienia powiatów), jednak równocześnie powiaty tego województwa odnotowały nominalnie największy - obok powiatów województwa świętokrzyskiego - spadek dochodów. W poszczególnych grupach dochodów występuje duże zróżnicowanie uzyskanych wyników. Najwyższe dochody własne uzyskały powiaty województwa wielkopolskiego (wzrost - podobnie jak w województwie śląskim - o 10 zł w stosunku do roku ubiegłego). W przypadku subwencji ogólnej trzeci rok z rzędu na czele utrzymuje się województwo warmińsko-mazurskie, natomiast najwyższe dochody z tytułu dotacji celowych uzyskały powiaty województwa zachodniopomorskiego. Z drugiej strony najniższe wskaźniki uzyskały powiaty województw: śląskiego (dochody ogółem, subwencja ogólna i dotacje celowe) i świętokrzyskiego (dochody własne).
Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca (w zł)
Podobnie jak w latach poprzednich również w 2002 roku poziom dochodów budżetowych powiatów w przeliczeniu na 1 mieszkańca był bardzo zróżnicowany na obszarze całego kraju. W przypadku dochodów ogółem różnica pomiędzy kwotą minimalną a maksymalną przekracza 700 zł, co dowodzi, iż utrzymuje się duża rozpiętość stopnia zamożności powiatów i ich mieszkańców. Zjawisko to szczególnie widoczne jest na podstawie danych obrazujących minimalne i maksymalne dochody powiatów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych: wskaźnik tych dochodów per capita wynosił od 2 zł do 24 zł. Dysproporcje w przypadku dochodów własnych ogółem nie są natomiast aż tak wysokie: różnica pomiędzy dochodami minimalnymi a maksymalnymi przypadającymi na jednego mieszkańca wynosi 93 zł przy przeciętnych dochodach własnych wynoszących 50 zł.
Znacznie większa różnica ma miejsce w przypadku dotacji celowych, gdzie minimalna wartość wynosi zaledwie 25 zł, a maksymalna - aż 562 zł. Zjawisko to jest wynikiem indywidualnej specyfiki konkretnych powiatów: ich sytuacji finansowej, liczby ludności i szczególnych zapotrzebowań. Podobnie jak w roku ubiegłym ma miejsce bardzo duża zmienność inwestycyjnej części dotacji celowych: w niektórych powiatach na jednego mieszkańca nie przypadała ani jedna złotówka, a w innych wartość ta przekroczyła kwotę 370 złotych.
Odnośnie subwencji ogólnej, różnica w skrajnych wartościach przeciętnych pomiędzy poszczególnymi powiatami wyniosła w 2002 roku niespełna 303 zł, przy maksymalnej wartości subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca odnotowanej w wysokości 384 zł i średniej krajowej - 224 zł.
Wykonanie budżetu powiatów w roku 2002 kształtowało się średnio na poziomie 98,2% wydatków planowanych. Jest to wynik o 0,4 punktu procentowego wyższy niż w roku 2001. W skali kraju nie odnotowano znaczących odchyleń od średniego wykonania wydatków; w stosunku do planu wahało się ono w poszczególnych województwach od 97,4% do 98,7% (tabela 2.5.1.).
Na niższym poziomie, bo średnio w 91,6%, zrealizowano wydatki majątkowe, podobnie wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 91,8%. Realizacja wydatków bieżących wyniosła 98,9%, przy czym wskaźnik wykonania wydatków na wynagrodzenia i pochodne osiągnął najwyższy poziom wśród wskaźników wykonania wydatków. Najniższe wskaźniki, podobnie jak w roku poprzednim, zaobserwowano przy wydatkach na obsługę długu (84,9%) oraz wydatkach z tytułu udzielania poręczeń i gwarancji (47,7%). Należy jednakże zauważyć, iż wykonanie ostatniego z wymienionych rodzajów wydatków znacząco zwiększyło się w stosunku do roku 2001, w którym wyniosło 20,1%.
Wykonanie pozostałych wydatków, do których zaliczyć można w szczególności pomoc finansową udzielaną innym jednostkom samorządu terytorialnego, odsetki i opłaty, ukształtowało się na poziomie 97,9%, tj. o 0,5 punktu procentowego wyżej niż w poprzednim roku budżetowym.
W roku 2002 wystąpił spadek wydatków powiatów. Zmniejszenie dotyczyło zarówno wydatków majątkowych, jak i bieżących. Wydatki powiatów w skali kraju zrealizowano w wysokości 12 652 666 tys. zł, co stanowiło 92,2% wydatków roku 2001. Najbardziej znaczący spadek dotyczył wydatków majątkowych, których wykonanie w stosunku do roku poprzedniego wyniosło 81,8% (wydatki inwestycyjne 81,9%). Jest to wynik niepokojący, świadczący o istotnym zmniejszeniu w roku 2002 nakładów na infrastrukturę w powiatach. Niewątpliwie, zjawisko to jest w dużej mierze wynikiem zmniejszenia dochodów budżetowych powiatów, których wykonanie osiągnęło zaledwie 90,9% dochodów roku 2001.
Dodatnią dynamikę odnotowano jedynie w przypadku trzech grup wydatków bieżących, z czego największy wzrost osiągnęły wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji, które wykonano w skali kraju na poziomie 449% wydatków z tego tytułu z roku 2001. Ponadto zwiększyły się również wydatki na obsługę długu (wskaźnik dynamiki wyniósł 169,9%) oraz nieznacznie wydatki z tytułu udzielonych dotacji (104,5%). Tak wysoki stopień wzrostu wydatków z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji wiąże się z trudną sytuacją finansową podmiotów, którym udzielono tego rodzaju wsparcia (w tym w szczególności samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Wzrost wydatków na obsługę długu (podobnie jak w roku poprzednim) był wynikiem konieczności spłaty zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. Zwiększenie we wskazanych grupach wydatków bieżących nie wpłynęło jednakże na wzrost wydatków bieżących ogółem. W porównaniu do roku 2001 wykonanie wydatków bieżących spadło o 6,8%.
Dynamika i struktura wydatków budżetowych powiatów w 2002 r.
Rodzaj wydatków |
2001 |
2002 |
|||||
Wykonanie (w tys. zł) |
Plan |
Wykonanie (w tys. zł) |
% wykonania (4:3) |
Dynamika |
Udział |
Struktura podstawo-wych grup wydatków |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
13 726 025 |
12 881 230 |
12 652 666 |
98,2 |
92,2 |
100 |
x |
|
- majątkowe, w tym: |
1 255 682 |
1 120 556 |
1 026 945 |
91,6 |
81,8 |
8,1 |
100 |
- inwestycyjne |
1 245 545 |
1 110 498 |
1 019 751 |
91,8 |
81,9 |
8,1 |
99,3 |
12 470 343 |
11 760 674 |
11 625 721 |
98,9 |
93,2 |
91,9 |
100 |
|
- wynagrodzenia i pochodne |
7 683 387 |
7 426 763 |
7 399 616 |
99,7 |
96,3 |
58,5 |
63,6 |
- dotacje |
473 710 |
502 990 |
495 193 |
98,4 |
104,5 |
3,9 |
4,3 |
- obsługa długu |
26 584 |
53 216 |
45 170 |
84,9 |
169,9 |
0,4 |
0,4 |
- wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji |
2 286 |
21 532 |
10 260 |
47,7 |
448,8 |
0,1 |
0,1 |
- pozostałe wydatki |
4 284 376 |
3 756 173 |
3 675 482 |
97,9 |
85,8 |
29,0 |
31,6 |
Struktura wydatków budżetowych powiatów nie zmieniła się znacząco w porównaniu do roku poprzedniego (tabela 2.5.3.). Nadal największy udział (91,9%) w ogólnej kwocie wydatków stanowiły wydatki bieżące. Wydatki majątkowe w strukturze wydatków ogółem kształtowały się na poziomie 8,1% (tj. o jeden punkt procentowy mniej niż w roku poprzednim).
Mimo znaczącego wzrostu dynamiki, wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji stanowiły zaledwie 0,1% ogólnej kwoty wydatków. Podobnie dwie pozostałe wielkości prezentujące tendencję wzrostową (obsługa długu oraz dotacje) nie zajmują znaczącego miejsca w strukturze wydatków powiatów. Ich udział kształtował się na poziomie: 0,4% - wydatki na obsługę długu, 3,9% - dotacje.
Struktura grupy wydatków majątkowych w roku 2002 w niewielkim stopniu odbiega od stanu z roku ubiegłego. Wydatki inwestycyjne stanowiły 99,3% wydatków majątkowych. W wydatkach bieżących istotny udział miały wydatki na wynagrodzenia i pochodne (63,6%) oraz pozostałe wydatki (31,6%), do których zalicza się np. wydatki przeznaczone na zakup materiałów, wyposażenia i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem powiatowych jednostek organizacyjnych.
Udział wydatków majątkowych i bieżących w ogólnej kwocie wydatków budżetowych powiatów w latach 2001 i 2002
Rodzaj wydatków |
2001 |
2002 |
||||
Udział |
Udział wyższy od średniej |
Udział |
udział wyższy |
|||
liczba powiatów |
odsetek powiatów |
liczba powiatów |
odsetek powiatów |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Wydatki ogółem, z tego: |
100 |
x |
x |
100 |
x |
x |
-majątkowe, w tym: |
9,1 |
101 |
32,9 |
8,1 |
111 |
35,4 |
-inwestycyjne |
9,1 |
101 |
32,9 |
8,1 |
111 |
35,4 |
-bieżące, z tego: |
90,9 |
206 |
67,1 |
91,9 |
199 |
64,6 |
-wynagrodzenia i pochodne |
56,0 |
193 |
62,9 |
58,5 |
180 |
57,3 |
Analiza struktury wydatków budżetowych powiatów według działów klasyfikacji budżetowej obejmuje 9 działów, których udział w wydatkach budżetowych ogółem był największy. Pominięto działy, których udział wyniósł mniej niż 0,4%. Dwie trzecie wydatków budżetowych stanowią wydatki w działach: Oświata i wychowanie, Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa oraz Opieka społeczna. Jest to stan niezmieniony w stosunku do roku poprzedniego, w którym wydatki we wskazanych działach również osiągnęły najwyższy udział w strukturze wydatków budżetowych powiatów.
Wydatki budżetowe powiatów w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2002 r.
Dział klasyfikacji budżetowej |
Wydatki ogółem |
w tym: wydatki inwestycyjne |
||
kwota |
udział |
kwota |
udział |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Wydatki ogółem, w tym: |
12 652 666 |
100 |
1 019 751 |
100 |
Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo |
102 504 |
0,8 |
2 499 |
0,2 |
Dział 600 - Transport i łączność |
1 041 258 |
8,2 |
340 027 |
33,3 |
Dział 750 - Administracja publiczna |
1 359 891 |
10,7 |
53 504 |
5,2 |
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i p.poż. |
2 277 783 |
18,0 |
45 602 |
4,5 |
Dział 801 - Oświata i wychowanie |
3 905 747 |
30,9 |
201 648 |
19,9 |
Dział 851 - Ochrona zdrowia |
634 413 |
5,0 |
294 794 |
28,9 |
Dział 853 - Opieka społeczna |
2 163 054 |
17,1 |
38 833 |
3,8 |
Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza |
881 761 |
7,0 |
15 464 |
1,5 |
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
53 993 |
0,4 |
2 809 |
0,3 |
Najwyższe wydatki powiaty poniosły na zadania w dziale 801 - Oświata i wychowanie. Wydatki w tym dziale osiągnęły poziom 3 905 747 tys. zł, co stanowiło 30,9% wydatków ogółem. Na strukturę tego działu składają się wydatki z zakresu edukacji szkolnej, dokształcania i doskonalenia nauczycieli oraz inne wydatki ponoszone na cele oświatowe. Wydatki działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, stanowiące 18% wydatków ogółem, wykonano w wysokości 2 277 783 tys. zł. Trzecią pozycję wśród wydatków powiatów zajął dział 853 - Opieka społeczna (17,1% ogółu wydatkowanych środków).
Analizując wysokość wydatków inwestycyjnych w poszczególnych działach, można stwierdzić, że najwyższe wydatki inwestycyjne odnotowano w działach: Transport i łączność, Ochrona zdrowia oraz Oświata i wychowanie. Wydatki inwestycyjne w trzech wymienionych działach stanowią łącznie aż 82,1% całości wydatków inwestycyjnych powiatów. Warto podkreślić, iż wydatki inwestycyjne w dziale 851 - Ochrona zdrowia stanowią niemal połowę (46,5%) całości wydatków na ochronę zdrowia.
Wydatki ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku 2002 wyniosły 494 zł, to jest o 43 zł mniej niż w roku ubiegłym (tabela 2.5.5.). Wydatki bieżące per capita zmalały o 34 zł; w roku 2002 wyniosły 454 zł, podczas gdy w roku poprzednim 488 zł. Średnio wydatki bieżące powiatów poszczególnych województw w przeliczeniu na jednego mieszkańca wahały się od 387 zł do 552 zł. W połowie powiatów wydatki te nie przekroczyły 478 zł. Minimalna wysokość wydatków bieżących w powiecie wyniosła 164 zł, natomiast maksymalna 815 zł. W strukturze wydatków bieżących wynagrodzenia i pochodne w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmalały o 11 zł. Towarzyszył temu nieznaczny wzrost liczby powiatów (ze 193 w 2001 roku do 198 w roku 2002), w których wydatki te przekroczyły średnią wartość. Dotacje pozostały na niezmienionym w stosunku do roku 2001 poziomie 19 zł. Liczba powiatów znajdujących się powyżej średniej uległa zaledwie minimalnej modyfikacji (zmalała o 2).
Wydatki budżetowe powiatów w przeliczeniu na 1 mieszkańca w latach 2001 i 2002
Rodzaj wydatków |
2001 |
2002 |
||||||
Wydatki na 1 mieszkańca (w zł) |
powyżej poziomu średniego |
Wydatki na 1 mieszkańca (w zł) |
powyżej poziomu średniego |
Wydatki
min. |
Wydatki
max. |
|||
liczba powiatów |
odsetek powiatów |
liczba powiatów |
odsetek powiatów |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Wydatki ogółem, z tego: |
537 |
178 |
58,0 |
494 |
189 |
60,2 |
178 |
913 |
- majątkowe, w tym: |
49 |
100 |
32,6 |
40 |
116 |
36,9 |
0 |
378 |
- inwestycyjne |
49 |
98 |
31,9 |
40 |
115 |
36,6 |
0 |
378 |
- bieżące, z tego: |
488 |
189 |
61,6 |
454 |
192 |
61,1 |
164 |
815 |
- wynagrodzenia i pochodne |
300 |
193 |
62,9 |
289 |
198 |
63,1 |
80 |
552 |
- dotacje |
19 |
102 |
33,2 |
19 |
100 |
31,8 |
0 |
157 |
Wydatki ogółem i wydatki majątkowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)
Wydatki majątkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmalały w 2002 r. o 9 zł i wyniosły średnio 40 zł. Podobny spadek odnotowano także w przypadku wydatków inwestycyjnych, których poziom w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniósł 40 zł. Średnio wydatki majątkowe powiatów poszczególnych województw, w przeliczeniu na jednego mieszkańca wahały się od 16 zł do 65 zł. Połowa powiatów wykonała wydatki majątkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kwocie większej niż 30 zł. Minimalne wydatki majątkowe powiatu w przeliczeniu na jednego mieszkańca nie osiągnęły nawet poziomu jednej złotówki, a maksymalne wyniosły 378 zł. Znaczący spadek w stosunku do roku poprzedniego widoczny jest zwłaszcza w odniesieniu do wydatków maksymalnych, które osiągnęły wówczas wartość 846 zł. Zmniejszeniu średniej wielkość wydatków majątkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca towarzyszył wzrost liczby powiatów, których wydatki przekroczyły średnią. W porównaniu do roku 2001 jest to wzrost o 4,3 punktu procentowego.
2.5.3. Wyniki budżetów oraz zobowiązania powiatów
Rok 2002 był kolejnym rokiem pogłębiania się zadłużenia powiatów. Ponownie zwiększyła się liczba budżetów zamykających się wynikiem ujemnym, co - z uwagi na ciągle znaczące uzależnienie dochodów powiatów od budżetu państwa - jest w dużej mierze związane ze stanem finansów państwa, jak również jest następstwem ogólnej sytuacji gospodarczej kraju. Coraz większa liczba budżetów zamykanych deficytem wynika z jednej strony z odważniejszej polityki finansowej samorządów powiatowych przejawiającej się w korzystaniu z przysługujących im instrumentów prawnych, a z drugiej strony jest podyktowana rosnącymi potrzebami wynikającymi z bieżącego funkcjonowania.
W przypadku 72 powiatów rok 2002 zamknął się nadwyżką, w łącznej kwocie 28 673 tys. zł. Widoczny spadek - o 13 812 tys. zł - w ciągu zaledwie jednego roku budżetowego jest naturalną konsekwencją zmniejszenia się o 22 liczby budżetów nadwyżkowych i to pomimo, iż ogólna liczba powiatów w kraju zwiększyła się. W efekcie tylko nieco ponad piąta część powiatów zamknęła swoje budżety dodatnim wynikiem, podczas gdy jeszcze w roku 2001 powiatów takich było przeszło 30%.
Wyniki budżetów powiatów w latach 2001 i 2002
Wynik budżetu |
2001 |
2002 |
||||||
Kwota |
Stosunek do zrealizowanych dochodów (%) |
Powiaty |
Kwota |
Stosunek do zrealizowanych dochodów |
Powiaty |
|||
liczba |
udział |
liczba |
udział % |
|||||
Nadwyżka |
42 485 |
1,1 |
94 |
30,6 |
28 673 |
1,2 |
72 |
22,9 |
Deficyt |
286 066 |
3,0 |
213 |
69,4 |
428 627 |
4,4 |
242 |
77,1 |
Deficytem budżetowym rok 2002 zamknęły aż 242 powiaty. W 2001 roku powiatów takich było o 29 mniej. Udział budżetów deficytowych w ogólnej liczbie budżetów powiatów wzrósł przy tym do 77,1%, podczas gdy rok wcześniej wynosił 69,4%.
W ślad za wskazaną zmianą wystąpiło znaczące, bo o 142 561 tys. zł, zwiększenie kwoty deficytu, osiągając w 2002 roku poziom 428 627 tys. zł. Powyższe oznacza zarazem wzrost łącznej kwoty deficytu o blisko 50%.
Z analizy struktury przychodów i rozchodów powiatów wynika, iż w roku 2002 przychody wzrosły w stosunku do roku 2001 o 227 508 tys. zł, osiągając poziom 741 382 tys. zł. Skalę wzrostu przychodów ogółem najlepiej uwypukla odsetek tego zjawiska - zmiana wyniosła 44,3%.
Przychody powiatów w latach 2001 i 2002
Wyszczególnienie |
2001 |
2002 |
||
Kwota |
Struktura |
Kwota |
Struktura (w %) |
|
Ogółem, z tego: |
513 874 |
100 |
741 382 |
100 |
- kredyty i pożyczki |
271 220 |
52,8 |
448 875 |
60,5 |
- spłaty pożyczek udzielonych |
3 408 |
0,7 |
8 155 |
1,1 |
- nadwyżka z lat ubiegłych |
105 371 |
20,5 |
95 715 |
12,9 |
- papiery wartościowe |
8 000 |
1,5 |
15 364 |
2,1 |
- obligacje jednostek samorządowych |
74 900 |
14,6 |
100 483 |
13,6 |
- prywatyzacja majątku |
0 |
0,0 |
320 |
0,0 |
- inne źródła |
50 653 |
9,9 |
72 470 |
9,8 |
W strukturze przychodów nadal dominowały kredyty i pożyczki osiągając poziom 60,5% (zwiększenie udziału o 7,7 punktu procentowego) i wzrastając o kwotę 177 655 tys. zł. Podobna tendencja wystąpiła w przypadku papierów wartościowych - blisko dwukrotnie zwiększyła się kwota przychodów z tego tytułu, przy jednoczesnym zwiększeniu udziału w przychodach ogółem (choć nie jest to ciągle udział znaczący).
Warto zwrócić uwagę, na istotny przyrost kwoty przychodów wynikających z emisji obligacji. W 2002 roku łączna kwota z tego tytułu wyniosła 100 483 tys. zł, podczas gdy w roku 2001 było to zaledwie 74 900 tys. zł. Z roku na rok ten sposób pozyskiwania przez samorządy powiatowe dodatkowych środków finansowych jest więc coraz powszechniejszy.
Natomiast spadek wielkości przychodów wystąpił w przypadku nadwyżki z lat ubiegłych. Odnotowano zarówno znaczne obniżenie kwotowe (o 9 656 tys. zł), jak i bardzo duży procentowy spadek udziału nadwyżki w strukturze przychodów (z 20,5% do zaledwie 12,9%). Powyższe jest skutkiem malejącej z roku na rok liczby budżetów powiatów zamykanych dodatnim wynikiem finansowym. Wobec rosnącego zadłużenia powiatów należy spodziewać się postępującej marginalizacji znaczenia przychodów z tytułu nadwyżki z lat ubiegłych w przychodach ogółem.
Rok 2002 był kolejnym rokiem wzrostu kwoty rozchodów powiatów, tym razem o ponad 60%, do poziomu 166 649 tys. zł. Na zaistniałą zmianę złożyły się przede wszystkim: ponowny zdecydowany wzrost rozchodów z tytułu spłaty kredytów i pożyczek oraz pożyczek udzielonych, a także wystąpienie dostrzegalnych statystycznie kwot w zakresie pozycji: wykup papierów wartościowych i wykup obligacji samorządowych. Jednocześnie zmniejszyły się rozchody z tytułu lokat bankowych.
W trakcie roku 2002 na spłatę kredytów i pożyczek powiaty przeznaczyły kwotę 120 583 tys. zł, przy czym udział tej pozycji w strukturze rozchodów ogółem zmalał do 72,4% (o 10,7 punktu procentowego). Natomiast w przypadku pozycji pożyczki udzielone, nie tylko drugi rok z rzędu trzykrotnie wzrosła ich wartość, lecz również znacząco zwiększył się ich udział w rozchodach ogółem (z 10,9% do 18,6%).
Rozchody powiatów w latach 2001 i 2002
Wyszczególnienie |
2001 |
2002 |
||
Kwota |
Udział w ogólnej |
Kwota |
Udział w ogólnej kwocie rozchodów (w %) |
|
Rozchody ogółem, z tego: |
102 470 |
100,0 |
166 649 |
100,0 |
- spłaty kredytów i pożyczek |
85 152 |
83,1 |
120 583 |
72,4 |
- pożyczki udzielone |
11 168 |
10,9 |
31 066 |
18,6 |
- lokaty w bankach |
4 278 |
4,2 |
3 658 |
2,2 |
- wykup papierów wartościowych |
0 |
0,0 |
5 364 |
3,2 |
- wykup obligacji samorządowych |
0 |
0,0 |
5 000 |
3,0 |
- inne cele |
1 872 |
1,8 |
978 |
0,6 |
Kwoty przeznaczone na wykup papierów wartościowych i obligacji samorządowych nie były wprawdzie w 2002 roku duże, jednak wystąpiły w stopniu większym niż tylko symbolicznym osiągając po około 3% ogólnej kwoty rozchodów, podczas gdy w latach poprzednich pozycje te - z uwagi na wieloletni termin wykupu wyemitowanych wcześniej przez powiaty papierów wartościowych - nie występowały.
Na szczególną uwagę zasługuje drastyczny wzrost kwoty zobowiązań powiatów. Ponieważ w ślad za przedmiotową zmianą sięgającą blisko 80%, nie nastąpiło zwiększenie dochodów, wskaźnik relacji zobowiązań do dochodów osiągnął pułap 7,3%, wobec zaledwie 3,7% w roku 2001. W przypadku skrajnym wskazana relacja sięgnęła poziomu 54%. W układzie województw wartości skrajne uzyskały powiaty województw: kujawsko - pomorskiego (3,1%) i warmińsko - mazurskiego (13,9%)[40]. Nominalnie kwota zobowiązań ogółem wyniosła 890 564 tys. zł (tabela 2.5.7.).
Największy udział we wskazanym wzroście odnotowano w przypadku zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek (z kwoty 326 356 tys. zł w roku 2001 do 644 643 tys. zł w roku 2002). Zobowiązania te - większość z nich ma charakter zobowiązań długoterminowych - w relacji do dochodów uzyskały poziom 5,3%, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 2,4%. Analogicznie zmieniły się zobowiązania z tytułu papierów wartościowych: z kwoty 102 800 tys. zł do kwoty 199 650 tys. zł (wskaźnik wzrósł tu dwukrotnie do poziomu 1,6%). Powyższe dane raz jeszcze potwierdzają tezę, iż powiaty coraz częściej zadłużają się w oparciu o inne niż kredyty i pożyczki sposoby pozyskiwania środków finansowych.
Zobowiązania powiatów według tytułów dłużnych w latach 2001 i 2002
Wyszczególnienie |
2001 |
2002 |
||
Kwota |
Relacja do dochodów |
Kwota |
Relacja do dochodów |
|
Zobowiązania ogółem, z tego: |
494 818 |
3,7 |
890 564 |
7,3 |
- papiery wartościowe |
102 800 |
0,8 |
199 650 |
1,6 |
- kredyty i pożyczki |
326 356 |
2,4 |
644 643 |
5,3 |
- przyjęte depozyty |
5 916 |
0,0 |
2 660 |
0,0 |
- zobowiązania wymagalne, w tym: |
59 746 |
0,4 |
43 611 |
0,4 |
- z tytułu dostaw i usług |
33 844 |
0,3 |
12 971 |
0,1 |
W strukturze zobowiązań daje się zaobserwować spadek poziomu zobowiązań wymagalnych, zwłaszcza z tytułu dostaw i usług. Te ostatnie zmniejszyły się do poziomu 12 971 tys. zł, podczas gdy jeszcze w roku 2001 była to kwota 33 844 tys. zł.
Analiza zobowiązań powiatów z tytułu poręczeń i gwarancji, wskazuje, iż w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2002 roku udzielono poręczeń i gwarancji w wysokości 153 764 tys. zł, co oznacza blisko trzykrotny wzrost w stosunku do roku 2001. Na koniec roku 2002 łączna wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji zamknęła się kwotą 173 125 tys. zł, w tym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych za jednostki sektora finansów publicznych - 144 542 tys. zł, co stanowiło 83,5 %. Oznacza to, że mniej niż jedna piąta kwoty poręczeń została udzielona za podmioty spoza sektora finansów publicznych. Równocześnie 77,7% powstałych z tego tytułu zobowiązań, w łącznej kwocie 134 494 tys. zł, dotyczy poręczeń i gwarancji za jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, ich jednostki organizacyjne, fundusze celowe, instytucje kultury, a przede wszystkim nadzorowane przez powiaty samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
1. Wykonanie budżetów powiatów ukształtowało się w 2002 roku na poziomie 99,6% planu w przypadku dochodów, a po stronie wydatków na poziomie 98,2% planu. Oznacza to, w obydwu przypadkach wzrost skuteczności powiatów w realizacji budżetu w stosunku do roku poprzedniego. Jednocześnie rok 2002 przyniósł istotny realny spadek zarówno dochodów (o 11,0%), jak i wydatków (o 9,7%). Wprawdzie podobnie jak w roku poprzednim miała miejsce zbieżna tendencja i skala wolumenu zmian zarówno dochodów, jak i wydatków, jednak po raz pierwszy - z uwagi na odnotowane spadki - zmiany te były dla powiatów niekorzystne. Ostatecznie dochody samorządów powiatowych wyniosły 12 252 713 tys. zł, natomiast wydatki zrealizowano w kwocie 12 652 666 tys. zł, przeznaczając - podobnie jak w roku 2001 - najwięcej środków na zadania z zakresu oświaty (30,9%), bezpieczeństwa publicznego (18,0%) i opieki społecznej (17,1%).
2. W strukturze dochodów ogółem widoczne jest zwiększenie udziału dochodów własnych, czemu towarzyszy zmniejszenie udziału dotacji celowych, przy prawie niezmienionym udziale subwencji ogólnej. Kolejny rok zwiększenia znaczenia dochodów własnych (poza dochodami z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych) jest nie tylko wynikiem spadku udziału dotacji celowych w dochodach ogółem, lecz wiąże się także z istotnym (o 15%) nominalnym wzrostem dochodów własnych powiatów i to wbrew ogólnej tendencji. Powiaty coraz lepiej generują te dochody własne, których wielkość zależy w dużej mierze od działań i inwencji samorządu w tym zakresie. Utrzymuje się przy tym uzależnienie większości dochodów powiatów od środków będących w gestii budżetu państwa, choć udział dotacji celowych i subwencji w dochodach ogółem spadł do 89,5%.
3. W strukturze wydatków ogółem odnotowano spadek o jeden punkt procentowy wydatków majątkowych (do poziomu 8,1%), co z uwagi na blisko stuprocentowy udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach majątkowych oznacza zmniejszenie nakładów na inwestycje w powiatach. Przyczyna tego zjawiska tkwi w konieczności zapewnienia bieżącego funkcjonowania powiatów w sytuacji realnego zmniejszenia dochodów, co nastąpiło właśnie kosztem inwestycji i stanowi odwrócenie dotychczasowej tendencji wzrostu aktywności inwestycyjnej samorządów powiatowych. Wśród wydatków bieżących, największy wzrost osiągnęły wydatki z tytułu udzielenia poręczeń i gwarancji oraz wydatki na obsługę długu, co jest wynikiem odpowiednio trudnej sytuacji finansowej podmiotów, którym udzielono tego rodzaju wsparcia (w tym w szczególności zakładów opieki zdrowotnej) oraz konieczności spłaty zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. Niemniej udział wskazanych grup wydatków bieżących w wydatkach ogółem nie jest znaczący.
4. Dochody budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmalały o 48 zł, co jest wynikiem ogólnego spadku poziomu dochodów budżetów powiatowych. Na tym ogólnie niekorzystnym tle szczególnie pozytywnie wyróżnia się odnotowany wzrost dochodów własnych per capita (o 6 zł).
5. W stopniu nieco mniejszym niż dochody (bo o 43 zł) zmniejszyły się wydatki budżetowe powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Na wskazaną zmianę złożyły się: spadek wydatków bieżących o 34 zł i spadek wydatków majątkowych o 9 zł. Zróżnicowanie wydatków per capita w poszczególnych powiatach wykazujących wartości skrajne jest ciągle duże i zawiera się w przedziale od 178 zł do 913 zł, z czego wydatki na inwestycje wyniosły od 20 groszy do 378 zł.
6. Rok 2002 przyniósł wyraźny, bo o 32,5%, spadek kwoty nadwyżki z jaką samorządy powiatowe zakończyły rok budżetowy. Jednocześnie zaledwie jedna piąta powiatów zamknęła budżety wynikiem dodatnim. Liczba powiatów kończących rok budżetowy deficytem, wynoszącym ogółem 428 627 tys. zł (aż o połowę wyższym niż w roku 2001) wyniosła 242. Utrzymała się tendencja coraz częstszego i na większą skalę finansowania realizowanych zadań w oparciu o środki o charakterze zwrotnym. W efekcie radykalnie wzrosło zadłużenie powiatów, co pociągnęło za sobą wzrost rozchodów, zwłaszcza z tytułu spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek. W kolejnych latach na pogłębianie się tego zjawiska może dodatkowo wpłynąć zła sytuacja finansowa zakładów opieki zdrowotnej, dla których powiaty są organami założycielskimi. Trudności finansowe tych zakładów, w połączeniu z ustawowym obowiązkiem pokrycia przez organ założycielski ujemnego wyniku finansowego, mogą skutkować koniecznością dalszego zadłużania się powiatów.
Rysunek 2.5.1 Dochody i wydatki powiatów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)
Dochody ogółem | Dochody własne |
![]() |
|
Dotacje celowe | Subwencja ogólna |
![]()
|
![]()
|
Wydatki ogółem | Wydatki majątkowe |
![]() |
![]() |
Załączniki tabelaryczne do rozdziału 2.5 >>>
[ Początek strony ]
[32] Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 maja 2001 r. w sprawie utworzenia, ustalenia granic i zmiany nazw powiatów oraz zmiany siedziby władz powiatu (Dz. U. Nr 62, poz. 631 z późn. zm.) utworzono następujące powiaty: powiat wschowski (w województwie lubuskim), powiat brzeziński (w województwie łódzkim), powiat leski (w województwie podkarpackim), powiat sztumski (w województwie pomorskim), powiat gołdapski i powiat węgorzewski (w województwie warmińsko-mazurskim) oraz powiat łobeski (w województwie zachodniopomorskim).
[33] Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361 z późn. zm.). Powołana ustawa weszła w życie w dniu wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego przypadających w związku z zakończeniem kadencji tych organów wybranych w dniu 11 października 1998 r., czyli w dniu 27 października 2002 r.
[34] Ustawa z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361 z późn. zm.).
[35] Obowiązek ten wynika ze zmienionego z dniem 1 stycznia 2002 r. art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.). Do końca roku 2001 środki te były wyodrębniane w budżecie państwa.
[36] Art. 3 w związku z art. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół (Dz. U. Nr 122, poz. 1325 z późn. zm.). Składki te finansowane są z budżetu państwa w ramach dotacji dla Funduszu Pracy, a zwrot składek pracodawcy, który zatrudnił absolwenta jest zadaniem starosty.
[37] Na podstawie ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz. U. Nr 73, poz. 764 z późn. zm.).
[38] Na podstawie art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 128 poz. 1407 z późn. zm.).
[39] Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).
[40] Szczegółowe dane w tym zakresie prezentuje tabela 2.5.1.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•