Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku
2.6. Wykonanie budżetów przez województwa samorządowe
Dochody województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej
Wydatki województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca
2.6.3. Wyniki budżetów oraz zobowiązania województw samorządowych
Porządkowy charakter zmian w ustawie o finansach publicznych i ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002 sprawił, że podobnie jak w roku poprzednim, nie miały one zasadniczego wpływu na wielkość budżetów województw. W ustawie o dochodach jst doprecyzowano sposób naliczania subwencji wyrównawczej dla województw. Wprowadzono również nowy zapis dotyczący zwrotu nadmiernie pobranej części oświatowej subwencji ogólnej w związku z ustaleniem jej na podstawie nieprawdziwych danych wynikających ze sprawozdań. Przewidziano też możliwość otrzymywania dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz osuwisk ziemnych.
Na wielkość budżetów w 2002 r. rzutowała, podobnie jak w roku poprzednim, nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela wprowadzająca III etap podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli, zatrudnionych w szkołach, dla których organem założycielskim jest województwo samorządowe.
Nowym zadaniem było przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do sejmików województw w dniu 27 października 2002r. Działalność spółek wodnych przestała być dofinansowywana poprzez dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej dla województw, co miało wpływ na wielkość dotacji ogółem. Przyczyną zmniejszenia dotacji celowej było ograniczenie wykazu osób uprawnionych do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego[41].
Kolejny już rok budżetowy był bardzo trudny dla samorządu województw z uwagi na:
- niedoszacowanie środków w budżecie państwa niezbędnych na realizację przejętych zadań,
- zmiany w ciągu roku kwot subwencji i dotacji powodujące znaczny wzrost budżetów województw w porównaniu do pierwotnie uchwalanych, co utrudnia planowanie zadań.
Po stronie planu dochody województw samorządowych w 2002 r. osiągnęły kwotę 4 405 156 tys. zł, a ich wykonanie wynosiło 95,8%. Poziom wykonania dochodów zbliżony był do lat poprzednich. Kolejny już rok żadne z województw samorządowych nie wykonało planu dochodów w założonej wysokości. W porównaniu do roku poprzedniego dochody nominalnie zmalały o 8,3%, a realnie o 10,2%.
Wykonanie dochodów przez poszczególne województwa samorządowe w 2002 roku przedstawia tabela 2.6.1., natomiast wykonanie dochodów z poszczególnych źródeł w kwotach zbiorczych, ich dynamikę i strukturę prezentuje poniższe zestawienie:
Poziom, dynamika i struktura dochodów województw samorządowych w 2002 r.
Rodzaje dochodów |
2001 |
2002 |
Dynamika wykonanych dochodów |
Struktura dochodów 2002 r. |
||
Wykonanie |
Plan |
Wykonanie |
Wykonanie |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Dochody ogółem z tego: |
4 599 534 |
4 405 165 |
4 218 269 |
95,8 |
91,7 |
100,0 |
- dochody własne |
615 827 |
692 648 |
660 697 |
95,4 |
107,3 |
15,7 |
- dotacje celowe |
2 401 469 |
2 202 351 |
2 047 305 |
93,0 |
85,3 |
48,5 |
- subwencje |
1 582 237 |
1 510 166 |
1 510 267 |
100,0 |
95,5 |
35,8 |
Stopień realizacji dochodów ogółem wyniósł od 92,2% w podkarpackim do 99,9% w zachodniopomorskim. Wykonanie najważniejszych źródeł dochodów mieściło się w przedziale od 93,0% dla dotacji celowych do 100,0% dla subwencji, która była przekazywana z budżetu państwa terminowo i w pełnej wysokości. Przyczyną niewykonania dochodów było zmniejszenie wpływów: z przekazywanych dotacji celowych, z budżetu państwa, funduszy celowych, jak i w ramach zawartych porozumień zarówno z organami administracji rządowej, jak i jednostkami samorządu terytorialnego oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dynamika głównych źródeł dochodów województw samorządowych wskazuje na wzrost dochodów własnych i spadek dotacji i subwencji. Dynamikę dochodów województw w rozbiciu na główne źródła dochodów obrazuje tabela 2.6.2.
Dochody ogółem, w porównaniu do 2001 roku, wzrosły jedynie w województwie wielkopolskim - nominalnie o 5,0% a realnie o 3,1%, natomiast w pozostałych województwach samorządowych nastąpił ich nominalny spadek od 24,2% (realnie 26,1%) w podlaskim do 0,2% (realnie 2,1%) w małopolskim.
W analizowanej grupie budżetów jednostek samorządu terytorialnego nastąpił wzrost dochodów własnych średnio o 3,3 punktu procentowego w stosunku do 2001 roku. Wzrost dochodów własnych odnotowano podobnie jak w roku ubiegłym w 11 województwach samorządowych (mieścił się w przedziale od 1,4% w łódzkim do 85,8% w lubuskim). W pozostałych 5 województwach dochody te zmalały w stosunku do poprzedniego roku od 5,5% w śląskim do 2,3% wielkopolskim.
Najważniejszym źródłem dochodów własnych województw samorządowych były udziały w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych. Średnio w kraju udziały te wzrosły o 1,5 punktu procentowego w stosunku do 2001 r., co daje ogólną kwotę 8 004 tys. zł, na którą złożyły się zwiększone o 9 842 tys. zł wpływy z udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych oraz zmniejszone o 1 838 tys. zł wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wzrost dochodów z tytułu udziałów w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych, w stosunku do roku poprzedniego odnotowano w 8 województwach samorządowych, zawierał się on w granicach od 1,1% w lubuskim do 6,5% w mazowieckim. W podkarpackim dochody te ukształtowały się na poziomie roku poprzedniego. W pozostałych województwach zanotowano ich spadek, największy w województwie śląskim o 4,4%, a najmniejszy w lubelskim o 0,9%. Wzrost dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, który wystąpił we wszystkich województwach samorządowych związany był ze zwiększonymi wpływami z tej daniny do budżetu państwa.
Struktura dochodów własnych nie uległa zasadniczym zmianom w stosunku do lat poprzednich. Dochody uzyskane z majątku przejętego przez województwa samorządowe stanowiły średnio 0,9% dochodów ogółem. Uzyskiwano je ze sprzedaży nieruchomości będących w zasobach województw, np. mieszkań, gruntów oraz innych zbędnych nieruchomości, a także z najmu i dzierżawy składników majątkowych. Jednak udział tych dochodów własnych nadal był znikomy i wynosił od 0,1% w województwie śląskim do 2,4% w kujawsko-pomorskim. Pozostałe dochody stanowiły średnio 1,9% dochodów własnych, natomiast w poszczególnych województwach były one bardzo zróżnicowane i wahały się od 0,6% w świętokrzyskim do 9,4% w lubuskim. Pochodziły one głównie z opłat: za zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi, za zezwolenia oraz zmiany zezwoleń na wykonywanie zarobkowych przewozów osób pojazdami samochodowymi, za koordynowanie rozkładów jazdy, z odsetek od środków finansowych na rachunkach bankowych, jak również z kar i grzywien od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych nałożonych za nieterminowe wykonywanie umów, wpłat do budżetów województw dokonywanych przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze oraz darowizn.
Dochody z subwencji ogólnej, w porównaniu do roku 2001 zmalały łącznie o 71 970 tys. zł (4,5%). Wzrost zanotowano jedynie w lubuskim - o 2,6% i mazowieckim - o 0,7%, natomiast w pozostałych województwach nastąpił ich spadek; największy - 11,3% w podlaskim, najmniejszy - 1,3% w śląskim. Udział dochodów pochodzących z subwencji w strukturze dochodów ogółem, w porównaniu do 2001 roku, uległ zwiększeniu o 1,4 punktu procentowego i wyniósł 35,8%. Na subwencję ogólną składają się poszczególne jej części, które w strukturze dochodów ogółem województw stanowiły odpowiednio: część drogowa - 20,1%, część oświatowa - 10,0%, część wyrównawcza - 5,8%. W poszczególnych województwach samorządowych subwencja ogólna stanowiła od 24,1% (śląskie) do 49,9% (zachodniopomorskie) dochodów ogółem.
Na wielkość subwencji ogólnej w województwach rzutowała jej część drogowa, np. w lubuskim część drogowa stanowiła 34,0% dochodów tej jednostki samorządu terytorialnego, podczas gdy w województwie śląskim subwencja ta stanowiła zaledwie 9,0% dochodów.
Udział części oświatowej subwencji w strukturze dochodów wzrósł o 0,2 punktu procentowego, kształtując się w granicach od 6,2% w świętokrzyskim do 13,4% w łódzkim i podkarpackim.
Sposób liczenia subwencji wyrównawczej sprawił, że województwo mazowieckie, jako jedyne nie otrzymało tej części subwencji, podobnie jak w roku 2001. W pozostałych województwach udział części wyrównawczej subwencji ogólnej w dochodach ogółem był zróżnicowany i stanowił od 3,6% w śląskim do 9,8% w podlaskim.
Głównym źródłem dochodów województw samorządowych w 2001 roku były dotacje celowe. Średnio w kraju zmalały one w stosunku do 2001 roku o 14,7 punktu procentowego (354 164 tys. zł). Dotacje celowe wzrosły jedynie w województwie małopolskim - o 0,6% i wielkopolskim o - 12,6%. W pozostałych województwach nastąpił ich spadek, który wahał się od 38,8% w podlaskim do 1,2% w warmińsko-mazurskim. W strukturze dochodów budżetów poszczególnych województw dotacje celowe stanowiły od 38,6% w zachodniopomorskim do 61,8% w śląskim. W porównaniu do 2001 roku udział dotacji celowych w strukturze dochodów uległ niewielkiemu zmniejszeniu we wszystkich województwach samorządowych z wyjątkiem małopolskiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego.
Wśród dotacji największy udział w strukturze dochodów miały dotacje na zadania własne - 22,2% (937 012 tys. zł), podczas gdy w 2001 r. stanowiły one 23,4% (1 074 650 tys. zł) ogółu dochodów. Połowa tych dotacji przeznaczana była na inwestycje, stanowiąc w strukturze dochodów ogółem województw 11,2%. Największy udział dotacji na inwestycje odnotowano w województwach świętokrzyskim - 25,9% i wielkopolskim - 24,0%, natomiast najmniejszy w podlaskim - 0,7% i lubuskim - 1,6%. Dotacje celowe otrzymywane z budżetu państwa na realizację zadań własnych przeznaczane były na: dofinansowanie programów aktywizacji obszarów wiejskich, realizację regionalnych programów restrukturyzacji w ochronie zdrowia, dopłaty do krajowych pasażerskich przewozów kolejowych, sfinansowanie nowego systemu wynagradzania nauczycieli, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, prace komisji egzaminacyjnych związane z awansem zawodowym nauczycieli. Województwa samorządowe otrzymały też dotacje celowe z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych w ramach kontraktów wojewódzkich.
Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej stanowiły w dochodach ogółem województw samorządowych średnio w kraju 19,7% (832 059 tys. zł). W porównaniu do roku ubiegłego udział tych dotacji zmalał o 3,8 punktu procentowego. Dotacje te przeznaczane były na: zadania związane z budową i utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych podstawowych, dopłaty do krajowych pasażerskich przewozów autobusowych, przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do sejmików wojewódzkich, sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, pielęgniarek i położnych. Z tego rodzaju dotacji finansowane były zadania inwestycyjne związane z usuwaniem skutków powodzi oraz budowa i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych. W poszczególnych województwach udział tych dotacji był bardzo zróżnicowany i wynosił od 9,7% w śląskim do 31,6% w lubelskim przy średniej dla kraju 19,7%.
Województwa samorządowe otrzymywały z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego dotacje celowe na realizację zadań wspólnych. Wyniosły one 200 881 tys. zł i stanowiły 4,8% wszystkich dochodów. Otrzymane dotacje przeznaczano przede wszystkim na inwestycje lub bieżącą działalność z zakresu drogownictwa, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oświaty i zdrowia. Porozumienia o wspólnym prowadzeniu zadań z innymi jednostkami samorządu terytorialnego podpisano we wszystkich województwach. Największy udział tych dotacji w dochodach wystąpił w województwie śląskim - 28,9% i były one w całości przeznaczone na inwestycje.
Dotacje celowe otrzymywane przez województwa samorządowe z funduszy celowych stanowiły 1,7% (72 282 tys. zł) ich dochodów ogółem. Dotacje z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczone były na zadania związane z gospodarką wodną, budową zbiorników retencyjnych, zabezpieczeniem przeciwpowodziowym i przeciwerozyjnym rzek i cieków wodnych, jak również na zadania z zakresu edukacji ekologicznej oraz na termomodernizację budynków będących w posiadaniu samorządów województw. Dotacje te wystąpiły we wszystkich województwach, a udział ich w dochodach ukształtował się w przedziale od 0,1% w świętokrzyskim do 5,7% w małopolskim.
Województwa samorządowe otrzymały również dotacje na podstawie zawartych porozumień z organami administracji rządowej. W ramach porozumień realizowano zadania związane z mecenatem państwa w dziedzinie kultury i sztuki jak organizowanie wystaw, konkursów, festiwali, zakup muzealiów i nowości wydawniczych. Porozumienia zawarto na realizację między innymi projektu pilotażowego pod nazwą „Uspokojenie i organizacja ruchu w otoczeniu szkół” oraz projektu „Doskonalenie kadry jednostek pomocy społecznej województwa pracującej z osobami z zaburzeniami psychicznymi”.
Niskie wykonanie dochodów pochodzących z dotacji z budżetu państwa wynikało z ujęcia kwot nieprzekazanych dotacji w wykazie wydatków niewygasających budżetu państwa[42] z upływem roku 2002.
Województwa samorządowe otrzymały w 2002 roku środki pomocowe ze źródeł zagranicznych, które wykorzystano na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska, turystyki, opieki społecznej .
Strukturę dochodów według ważniejszych źródeł dochodów w latach 2001 i 2002 obrazuje tabela 2.6.3.
Dochody województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Dochody ogółem uzyskane przez województwa samorządowe w 2002 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły średnio w kraju 109 zł i były mniejsze od dochodów z roku ubiegłego o 10 zł. Poziom dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca w województwach samorządowych z poszczególnych źródeł dochodów był znacznie zróżnicowany, co obrazuje tabela 2.6.4.
Te same województwa samorządowe, co w latach poprzednich, osiągały skrajne wielkości omawianego wskaźnika: maksymalną - 166 zł - lubuskie, minimalną - 77 zł - łódzkie. Spadek dochodów jednostkowych nastąpił w 14 województwach, tylko w wielkopolskim odnotowano ich wzrost o 6 zł, a w małopolskim utrzymał się na ubiegłorocznym poziomie. Zróżnicowanie dochodów na jednego mieszkańca od początku istnienia województw samorządowych związane było z uzyskiwanymi wielkościami dotacji i subwencji.
Dochody budżetowe województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 roku (w zł)
Średnia kwota dochodów z subwencji ogólnej przypadających na jednego mieszkańca wahała się od 30 zł w mazowieckim i śląskim do 75 zł w lubuskim. Różnica pomiędzy najwyższym i najniższym wskaźnikiem w 2002 roku wyniosła 45 zł i była większa od dochodów z subwencji na jednego mieszkańca osiągniętych w 10 województwach. W 6 województwach wielkość omawianego wskaźnika ukształtowała się poniżej średniej krajowej wynoszącej 39 zł.
Dochody z dotacji przypadające na jednego mieszkańca były najbardziej zróżnicowane. Wielkości te w porównaniu do roku poprzedniego zmalały średnio o 9 zł. Przy średniej krajowej - 53 zł, najniższy wskaźnik osiągnęło województwo łódzkie - 33 zł, a najwyższy województwo śląskie - 76 zł. W porównaniu do 2001 roku tylko województwo wielkopolskie odnotowało wzrost dotacji per capita (o 6 zł), małopolskie uzyskało wynik roku poprzedniego, natomiast w pozostałych 14 województwach wskaźnik ten zmalał.
Dotacje celowe na inwestycje, przypadające na jednego mieszkańca ukształtowały się na poziomie 24 zł i były niższe od ubiegłego roku o 2 zł. Najmniejszy wskaźnik uzyskano w województwie podlaskim - 5 zł, gdzie nastąpił ich największy spadek (o 17 zł) a największy w województwie śląskim - 55 zł. Podobnie jak w roku poprzednim, w 4 województwach wskaźnik ten ukształtował się powyżej średniej krajowej. W województwie kujawsko-pomorskim był na poziomie średnim krajowym, a w pozostałych poniżej.
Średnie dla kraju dochody własne per capita, w porównaniu do roku ubiegłego, wzrosły o 1 zł i wyniosły 17 zł. Wzrost zanotowano w 9 województwach, w 3 ukształtowały się na poziomie roku ubiegłego, a w pozostałych 4 jednostkach zmalały. Najwyższe dochody własne w przeliczeniu na jednego mieszkańca uzyskało województwo mazowieckie - 29 zł, następne pod względem wielkości omawianego wskaźnika było województwo lubuskie - 27 zł, natomiast najniższą wartość - 10 zł, osiągnęły województwa lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Udział dochodów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa przypadających na jednego mieszkańca ukształtował się na poziomie roku ubiegłego tj. 14 zł, przy skrajnych wartościach od 8 zł w województwie lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim do 26 zł w mazowieckim.
Rodzaje wydatków |
2001 |
2002 |
Wykonanie |
Dynamika wykonanych wydatków |
Struktura wydatków 2002 r. |
|
Wykonanie w tys. zł |
Plan |
Wykonanie w tys. zł |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Wydatki ogółem z tego: |
4 737 055 |
4 596 208 |
4 340 436 |
94,4 |
91,6 |
100,0 |
- majątkowe w tym: |
1 328 490 |
1 413 417 |
1 261 625 |
89,3 |
95,0 |
29,1 |
- inwestycyjne |
1 317 849 |
1 397 208 |
1 245 985 |
89,2 |
94,5 |
28,7 |
- bieżące z tego: |
3 408 565 |
3 182 791 |
3 078 811 |
96,7 |
90,3 |
70,9 |
- wynagrodzenia wraz z pochodnymi |
784 841 |
795 071 |
780 751 |
98,2 |
99,5 |
18,0 |
- dotacje |
1 499 033 |
1 354 871 |
1 337 547 |
98,7 |
89,2 |
30,8 |
- wydatki na obsługę długu |
19 534 |
28 609 |
24 341 |
85,1 |
124,6 |
0,6 |
- wydatki z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji |
0 |
3 914 |
2 115 |
54,0 |
- |
0,0 |
- pozostałe wydatki |
1 105 158 |
1 000 326 |
934 057 |
93,4 |
84,5 |
21,5 |
Województwa samorządowe podobnie jak pozostałe jst do wydatków majątkowych zaliczały wydatki ponoszone: na inwestycje oraz zakupy inwestycyjne, dotacje inwestycyjne udzielane dla jednostek oraz wydatki kapitałowe. Ogółem wydatki te w 2002 r. wyniosły 1 261 625 tys. zł i w porównaniu do roku ubiegłego zmalały o 5,0%. Jedną z przyczyn tego spadku było zmniejszenie dotacji celowych na inwestycje i zakupy inwestycyjne, otrzymanych z budżetu państwa w ramach kontraktów wojewódzkich. Wzrost wydatków majątkowych wystąpił w 6 województwach i wyniósł on od 2,6% w opolskim do 51,9% w łódzkim. W pozostałych 10 województwach wydatki majątkowe zmalały w stosunku do roku ubiegłego, najwięcej (o 32,5%) w zachodniopomorskim, najmniej (o 0,2%) w pomorskim. Wydatki te stanowiły średnio 29,1% wszystkich wydatków województw. W poszczególnych regionach udział tych wydatków wahał się od 14,0% w zachodniopomorskim do 47,8% w śląskim. Na wydatkach majątkowych w województwie śląskim zaważyły kontynuowane inwestycje wieloletnie, między innymi budowa trasy średnicowej Katowice-Gliwice, budowa szpitala wojewódzkiego w Rybniku, modernizacja Stadionu Śląskiego i przebudowa tramwajowej infrastruktury w aglomeracji katowickiej. W 2002 roku nastąpił wzrost udziałów wydatków majątkowych w strukturze wydatków o 1,1 punktu procentowego, jednak wartościowo nastąpił ich spadek o 66 865 tys. zł. Zmniejszanie nakładów na finansowanie wydatków majątkowych jest zjawiskiem negatywnym, gdyż świadczy o malejących możliwościach rozwoju województw.
W 7 województwach wystąpiły wydatki kapitałowe na łączną kwotę 15 641 tys. zł. Dotyczyły one między innymi objęcia udziałów w regionalnych funduszach poręczeń kredytowych.
Na wydatki bieżące województw samorządowych składały się wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, dotacje przekazane przez samorząd, wydatki związane z obsługą długu publicznego, z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji oraz pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem województw oraz jednostek im podległych. Wydatki bieżące w 2002 r. wyniosły 3 078 811 tys. zł i zmalały w stosunku do roku ubiegłego o 329 754 tys. zł, to jest o 9,7% .
W strukturze wydatków ogółem województw samorządowych, wydatki bieżące stanowiły średnio 70,9%, natomiast w poszczególnych województwach udział zawierał się w granicach od 52,2% w śląskim do 86,0 % w zachodniopomorskim. Wydatki bieżące w województwach od początku ich funkcjonowania mają dominującą pozycję w budżecie. Kolejny już raz najmniejszy udział wydatków bieżących w wydatkach ogółem wystąpił w województwie śląskim. Województwa, w których wydatki bieżące nie przekroczyły średniej krajowej to: małopolskie (63,3%), wielkopolskie (67,1%), lubuskie (67,5%) oraz świętokrzyskie (68,3%). Największy udział wydatków bieżących w wydatkach ogółem odnotowano w województwie zachodniopomorskim (86,0%). Utrwalone relacje wydatków majątkowych do bieżących są w województwach niekorzystne, gdyż znaczna przewaga tych ostatnich powoduje stagnację a nawet hamowanie rozwoju regionu.
W strukturze wydatków bieżących, podobnie jak w roku ubiegłym, dominującą pozycję miały przekazane dotacje - 30,8% i pozostałe wydatki - 21,5%. Dotacje przeznaczane były dla jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych jak i spoza niego, wykonujących między innymi zadania z zakresu przewozów pasażerskich, upowszechniania kultury, służby zdrowia i pomocy społecznej. Udział dotacji w wydatkach wahał się od 15,2% w świętokrzyskim do 37,3% w wielkopolskim. Pozostałe wydatki stanowiły w strukturze wydatków poszczególnych województw od 11,7% w śląskim do 38,4% w świętokrzyskim.
Udział w strukturze wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wyniósł 18,0% i wzrósł o 1,4 punktu procentowego w porównaniu do 2001 r., mimo wprowadzenia zamrożenia płac w sferze budżetowej. Jedną z przyczyn tego wzrostu była realizacja III etapu reformy systemu wynagradzania nauczycieli. Wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi stanowiły około 1/5 wszystkich wydatków.
Wydatki na obsługę długu stanowiły średnio w kraju 0,6% wszystkich wydatków i wzrosły w porównaniu do roku ubiegłego o 0,1 punktu procentowego. Wzrost ten spowodowany był wydatkami poniesionymi na zapłatę odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz kosztami wyemitowania obligacji. W lubuskim, podlaskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim wydatki tego rodzaju nie wystąpiły w strukturze, a w pozostałych ukształtowały się na poziomie od 0,2% w śląskim i podkarpackim do 1,6% w łódzkim.
Wydatki na poręczenia i gwarancje wystąpiły tylko w województwie dolnośląskim i stanowiły 0,7% ponoszonych wydatków. Udzielone poręczenie dotyczyło kredytu bankowego zaciągniętego przez Zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy w likwidacji w Legnicy.
Wydatki w działach klasyfikacji budżetowej
Wydatki wg działów klasyfikacji budżetowej wskazują główne kierunki wydatkowania środków finansowych przez województwa samorządowe. Strukturę działową wydatków ogółem w latach 2001- 2002 obrazuje poniższe zestawienie:
Struktura wydatków ogółem w 2001 r. (%) |
Struktura wydatków ogółem w 2002 r. (%) |
|
Wydatki ogółem, w tym: |
100,0 |
100,0 |
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo |
9,3 |
10,7 |
Dz. 600 - Transport i łączność |
38,8 |
39,1 |
Dz. 801 - Oświata i wychowanie Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza |
10,5 |
11,1 |
Dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
13,8 |
14,5 |
Dz. 851 - Ochrona zdrowia |
15,0 |
10,9 |
Dz. 750 - Administracja publiczna |
5,6 |
6,5 |
Pozostałe działy |
7,0 |
7,2 |
Największe wydatki - 39,1% ogólnej kwoty, podobnie jak w ubiegłym roku, województwa ponosiły na transport i łączność. Kwotowo wydatki te, w porównaniu do 2001r., uległy zmniejszeniu ogółem o 138 867 tys. zł. Ze środków zaplanowanych w tym dziale finansowano zimowe utrzymanie dróg, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Województwa przeznaczały również znaczne środki na budowę, modernizację dróg, skrzyżowań, mostów i obiektów kubaturowych, a także na zakup sprzętu. Udział wydatków na transport i łączność w strukturze wydatków ogółem mieścił się w przedziale od 29,8% w łódzkim do 53,9% w lubuskim.
Wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego były drugą co do wielkości grupą i stanowiły średnio 14,5% ogółu wydatków. Przeznaczone były na: prowadzenie działalności statutowej samorządowych instytucji kultury, działalność objętą mecenatem państwa w ramach pozyskanych dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz finansowanie przejętych inwestycji centralnych w ramach kontraktów wojewódzkich. W poszczególnych województwach wyniosły one od 9,1% (świętokrzyskie) do 24,3% (łódzkie) ogółu wydatków. Środki przeznaczano na inwestycje, między innymi na rozbudowę Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, modernizację Opery Dolnośląskiej i Państwowego Teatru Wybrzeże.
Wydatki na oświatę stanowiły średnio 11,1% wydatków województw, ich udział w poszczególnych regionach wahał się od 6,4% w świętokrzyskim do 14,3% w łódzkim. Istotną pozycję w tych wydatkach stanowiły wynagrodzenia nauczycieli.
Na ochronę zdrowia przeznaczano średnio 10,9% wydatków ogółem, najmniej w lubuskim - 4,0%, a najwięcej w świętokrzyskim - 25%. Większość środków w tym dziale związana była z refundowaniem wynagrodzeń osobom odbywającym staże i specjalizacje medyczne w placówkach służby zdrowia, a także inwestycjami. W ramach posiadanych środków województwa kontynuowały budowy przejętych szpitali oraz ich wyposażenie w sprzęt medyczny. Realizowane były również programy restrukturyzacyjne służby zdrowia oraz tworzenie zintegrowanego systemu ratownictwa medycznego.
Wydatki poniesione w dziale Rolnictwo i łowiectwo stanowiły 10,7% wszystkich wydatków. Środki przeznaczane były na budowę i utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych. Wydatki ukierunkowane były również na regulację cieków wodnych, remonty zbiorników wodnych, stacji pomp odwadniających i nawadniających, odbudowę i modernizację wałów przeciwpowodziowych. W województwach, przez które przeszła powódź, pozyskano środki finansowe zarówno z budżetu państwa jak i funduszy celowych, które przeznaczono na usuwanie szkód powodziowych. Wydatki w komentowanym dziale stanowiły w strukturze od 3,5% w województwie śląskim do 16,7% w lubuskim.
Wydatki na administrację publiczną stanowiły średnio 6,5% ogółu wydatków województw samorządowych. W poszczególnych regionach stanowiły one od 4,1% (w śląskim) do 10,4% (w opolskim i podlaskim) ogółu wydatków. Środki te przeznaczono na bieżące funkcjonowanie administracji samorządowej oraz inne cele, które ze względu na ich charakter zaliczyć można do wydatków administracyjnych.
Wydatki w pozostałych działach klasyfikacji budżetowej stanowiły marginalną pozycję w budżetach województw, wahały się od 0,1% w dziale turystyka do 1,5% w opiece społecznej.
Wydatki województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca
Wielkość wydatków budżetowych przypadających na jednego mieszkańca jest najbardziej obiektywnym kryterium oceny sprawności władz samorządowych w zakresie realizacji zadań, do wykonywania których jednostki samorządu terytorialnego zostały powołane. Kwoty wydatków budżetowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych województwach obrazuje tabela 2.6.5.
Wydatki ogółem i majątkowe województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2002 r. (w zł)
![]() |
![]() |
Średnia wielkość tego wskaźnika wyniosła dla kraju 112 zł i zmalała w stosunku do roku ubiegłego o 11 zł. W 5 województwach wskaźnik ten plasował się poniżej średniego dla kraju przy najniższym (podobnie jak rok temu) w województwie łódzkim - 85 zł a największym w lubuskim - 168 zł. W stosunku do roku ubiegłego kwota wydatków ogółem na mieszkańca zmalała w 14 województwach, w lubuskim ukształtowała się na ubiegłorocznym poziomie, natomiast w małopolskim wzrosła o 4 zł .
Wydatki majątkowe na jednego mieszkańca wyniosły średnio dla kraju 33 zł i były niższe o 1 zł w stosunku do 2001 roku. W 11 województwach wskaźnik ten ukształtował się poniżej wielkości średniej. W 5 województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim, opolskim, wielkopolskim wydatki na inwestycje w przeliczeniu na mieszkańca były niższe niż wydatki majątkowe per capita. Związane było to z wykonaniem wydatków kapitałowych na zakup papierów wartościowych oraz wniesieniem udziałów do nowo tworzonych spółek. W pozostałych 11 województwach wydatki majątkowe na jednego mieszkańca były tożsame z wydatkami inwestycyjnymi. Wydatki majątkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca wahały się od 16 zł w łódzkim i zachodniopomorskim do 60 zł w śląskim. W porównaniu do roku ubiegłego nastąpił spadek wartości omawianego wskaźnika w 9 województwach (największy o 13 zł w świętokrzyskim), w pomorskim ukształtował się na poziomie 2001 roku, natomiast w 6 regionach wzrósł (najwięcej w małopolskim - o 11 zł). Wzrost wydatków majątkowych per capita świadczy o ukierunkowywaniu przez władze samorządowe wydatków na cele prorozwojowe.
Najwięcej wydatków bieżących na jednego mieszkańca przypadało, podobnie jak w roku ubiegłym, w województwie lubuskim - 113 zł, a najmniej w województwie śląskim - 65 zł, przy średnim wskaźniku dla kraju - 80 zł. Wskaźnik ten w porównaniu do roku ubiegłego zmalał o 8 zł. Podobnie jak rok temu, w 5 województwach samorządowych wydatki bieżące na jednego mieszkańca ukształtowały się poniżej średniego wskaźnika.
Wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, tak jak w ubiegłym roku, wyniosły średnio 20 zł na mieszkańca, osiągając największą wartość w województwie lubuskim - 28 zł, i najmniejszą w małopolskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim - 17 zł. W 8 województwach wynagrodzenia z pochodnymi w przeliczeniu na jednego mieszkańca były większe od średniej krajowej. Wydatki na dotacje średnio wyniosły 35 zł na mieszkańca w kraju.
2.6.3. Wyniki budżetów oraz zobowiązania województw samorządowych
Rok budżetowy 2002 województwa zamknęły ujemnym wynikiem finansowym w kwocie 122 166 tys. zł, która w relacji do wykonanych dochodów wyniosła 2,9%. W porównaniu do 2001 roku ogólna kwota deficytu była niższa o 15 356 tys. zł. Deficyt, który wystąpił w 12 województwach samorządowych wyniósł 132 916 tys. zł. Nadwyżkę budżetową w łącznej wysokości 10 750 tys. zł uzyskały 4 województwa, była ona niższa niż w roku poprzednim o 6 360 tys. zł. Deficyt budżetowy znalazł pokrycie w zaciągniętych kredytach i pożyczkach, emisji papierów wartościowych, nadwyżkach budżetowych oraz wolnych środkach pochodzących z rozliczenia kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Przy uchwalaniu budżetów wszystkie województwa zaplanowały deficyt budżetowy. Wykonanie dochodów i wydatków w 2002 r. spowodowało niższy od planowanego (o 68 877 tys. zł) deficyt budżetowy województw.
Województwa planowały w 2002 roku przychody w kwocie 257 875 tys. zł, i wykonały je w 96,7%. Przychody pochodziły przede wszystkim z kredytów i pożyczek - 129 342 tys. zł oraz obligacji - 55 300 tys. zł. Te dwa źródła stanowiły 74,1% wszystkich przychodów. Przychody pochodzące z kredytów i pożyczek wzrosły w stosunku do roku ubiegłego o 17 626 tys. zł. W 2002 roku województwo małopolskie i podlaskie wyemitowały papiery wartościowe, a województwo lubelskie wyemitowało dodatkowe obligacje na 7 000 tys. zł. Nadwyżka budżetowa oraz wolne środki[43] wyniosły na koniec roku 60 417 tys. zł, a spłaty pożyczek udzielonych przez województwa zamknęły się kwotą 4 278 tys. zł i stanowiły w strukturze przychodów 1,7%.
W 2002 roku województwa samorządowe w ramach rozchodów spłaciły zaciągnięte kredyty i pożyczki w wysokości 45 739 tys. zł (96,1% przyjętego planu). Spłaty te w strukturze rozchodów stanowiły 73,3%, ich kwota w porównaniu do roku poprzedniego wzrosła o 79%. Województwa samorządowe udzieliły pożyczek na sumę 16 625 tys. zł, co oznacza wzrost o 51% w stosunku do roku ubiegłego. Udział tych pożyczek w strukturze rozchodów wyniósł 26,7%. Pożyczki udzielane były głównie na pokrycie zobowiązań jednostek służby zdrowia, dla których organem prowadzącym jest województwo samorządowe.
Podobnie jak w roku poprzednim na koniec 2002 r. wszystkie województwa samorządowe posiadały zobowiązania w łącznej kwocie 433 583 tys. zł. Stanowiły one 10,3% w relacji do zrealizowanych dochodów i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 3,9 punktu procentowego. W ogólnej kwocie zadłużenia, zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek i emisji obligacji, które są źródłem finansowania deficytu budżetowego, stanowiły 94,7%. Zobowiązania poszczególnych województw według tytułów dłużnych na koniec 2002 roku obrazuje tabela 2.6.6. Zobowiązania wymagalne wystąpiły we wszystkich województwach na łączna kwotę 23 026 tys. zł. W województwach podkarpackim i świętokrzyskim wielkość zobowiązań wymagalnych była minimalna w stosunku do wykonanych dochodów. Najwięcej zobowiązań wymagalnych (3,4% uzyskanych dochodów), podobnie jak w roku poprzednim, posiadało województwo lubuskie.
Województwa lubelskie, małopolskie i podlaskie na pokrycie niedoboru budżetowego wyemitowały obligacje w łącznej kwocie 55 300 tys. zł. Województwa zaciągnęły kredyty i pożyczki w wysokości 285 856 tys. zł. Zadłużenie długoterminowe stanowiło 61,7 % ogólnej kwoty zobowiązań województw i wzrosło do roku ubiegłego o 2,9 punktu procentowego.
1. Województwa samorządowe wykonały dochody ogółem w kwocie 4 218 269 tys. zł, to jest w 95,8 % planu po zmianach. W 2002 r. nastąpił realny spadek dochodów ogółem o 10,2%. W porównaniu do roku 2001 zmniejszył się w dochodach ogółem udział środków z budżetu państwa transferowanych do kas województw o 2,3 punktu procentowego. Subwencje i dotacje stanowiły 84,3% dochodów województw. Udział dochodów własnych wzrósł z 13,3% w 2001 r. do 15,7% - głównym ich źródłem były udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa, na których wysokość samorząd województwa ma bardzo ograniczony wpływ. Spadek wielkości subwencji o 4,5% i dotacji o 14,7%, przy niezmniejszonym zakresie zadań, oznacza trudności przy ich wykonywaniu.
2. Wydatki ogółem województwa samorządowe wykonały w kwocie 4 340 436 tys. zł, co stanowiło 94,4% planu po zmianach. Realny spadek wydatków ogółem wyniósł 10,3%. Nadal w strukturze wydatków dominują wydatki bieżące - 70,9%. Udział wydatków majątkowych wzrósł o 1,1 punktu procentowego, jednak kwotowo nastąpił ich spadek o 66 865 tys. zł.
3. W województwach samorządowych najwięcej środków przeznaczono na zadania związane z transportem i łącznością - 39,1% ogółu wydatków, następnie na kulturę i sztukę - 14,5% oraz oświatę - 11,1%. W 2002 roku kierunki wydatkowania środków przez województwa nie uległy zmianie, za wyjątkiem finansowania ochrony zdrowia, gdzie nastąpił spadek wydatków o 4,1 punktu procentowego.
4. Najwyższe dochody na jednego mieszkańca, tak jak w poprzednich latach funkcjonowania województw samorządowych, uzyskało województwo lubuskie - 166 zł, najniższe województwo łódzkie - 77 zł. Relacje te są podobne w odniesieniu do wysokości wydatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca, i tak w województwie lubuskim było to 168 zł, a w łódzkim 85 zł. W przypadku wydatków majątkowych per capita, wartości skrajne odnotowano w województwie śląskim - 60 zł oraz w łódzkim i zachodniopomorskim - 16 zł.
5. Nadwyżkę budżetową w ogólnej kwocie 10 750 tys. zł wypracowały 4 województwa samorządowe. Budżety pozostałych województw zamknęły się deficytem w kwocie 132 916 tys. zł, który osiągnął 4,4% w relacji do wykonanych przez nie dochodów. Zaciągnięte przez województwa pożyczki i kredyty stanowiły kwotę 285 856 tys. zł, czyli 6,8% w relacji do dochodów ogółem. W porównaniu do roku poprzedniego nastąpił wzrost zaciągniętych kredytów i pożyczek o 92 290 tys. zł. Ogółem zadłużenie z tytułu emisji papierów wartościowych wyniosło na koniec roku 124 700 tys. zł. Województwa małopolskie, podlaskie i lubelskie w 2002 r. wyemitowały papiery wartościowe na łączną kwotę 55 300 tys. zł.
6. Zobowiązania województw samorządowych wzrosły o około 50% w stosunku do roku ubiegłego i osiągnęły kwotę 433 583 tys. zł, co stanowiło 10,3% zrealizowanych dochodów. Łączna kwota zobowiązań wymagalnych ze wszystkich województw wyniosła 23 026 tys. zł, to jest 0,5% w relacji do dochodów ogółem i zmalała w porównaniu do roku ubiegłego o 6 466 tys. zł.
7. Obniżenie o połowę kwot kontraktów wojewódzkich w 2002 roku wpłynęło w zasadniczy sposób na wielkość budżetów województw samorządowych, co skutkowało proporcjonalnym obniżeniem nakładów na zadania realizowane w ich ramach.
8. Uzależnienie finansowe województw od centrum nie sprzyja wykonywaniu przez nie zadań, co w konsekwencji hamuje ich rozwój. Należałoby zmienić system pozyskiwania dochodów przez województwa samorządowe na taki, który umożliwiałby wypełnianie wszystkich nałożonych na nie zadań.
Rysunek 2.6.1. Dochody i wydatki województw samorządowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca
w 2002 roku (w zł)
Dochody ogółem |
Dochody własne |
|
|
Dotacje celowe |
Subwencja ogólna |
|
|
Wydatki ogółem |
Wydatki majątkowe |
|
|
Załączniki tabelaryczne do rozdziału 2.6 >>>
[ Początek strony ]
[41] Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r., Nr 175, poz. 1440).
[42] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku budżetowego (Dz. U. Nr 211, poz. 1796).
[43] Wolne środki - nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikającą z rozliczeń kredytów i pożyczek lat ubiegłych - art. 112 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•