Część II
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 roku
3. Związki międzygminne [44]
3.7. Wyniki nadzoru nad gospodarką finansową związków międzygminnych
Zarówno ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym[45], jak i ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym[46] daje możliwość gminom i powiatom wykonywania swoich zadań własnych w formie związków międzygminnych i związków powiatów. W obu ww. ustawach zagadnienia dotyczące funkcjonowania związków są uregulowane w rozdziale 7.
Prawa i obowiązki jednostek samorządowych związane z wykonywaniem zadań przekazywanych związkowi przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu. Związek posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad związkami międzygminnymi od chwili ich zarejestrowania do momentu wykreślenia z rejestru Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Liczba związków międzygminnych nie jest stała z uwagi na to, że część związków po zrealizowaniu konkretnej działalności wyrejestrowywuje się, a równocześnie powstają nowe związki.
W 2002 roku liczba zarejestrowanych związków międzygminnych wyniosła 218. W stosunku do roku 2001 roku zanotowano wzrost liczby związków. W omawianym roku zarejestrowano 15 nowych związków międzygminnych[47], z tego w województwach dolnośląskim, lubelskim, lubuskim, małopolskim, pomorskim, zachodniopomorskim po 1 związku, w kujawsko-pomorskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim po 2 nowe związki, a w województwie wielkopolskim powstały 3 związki.
Cele działalności statutowej nowopowstałych związków pokrywają się z zadaniami realizowanymi przez związki już istniejące i dotyczą głównie ochrony środowiska i przyrody, budowy i modernizacji infrastruktury technicznej, jak również zadań z zakresu rozwoju i promocji turystyki gmin-członków związków.
Różnica między liczbą związków zarejestrowanych a uchwalających budżety i składających sprawozdania budżetowe spowodowana jest głównie niepodejmowaniem działań likwidacyjnych przez zainteresowane gminy mimo zaprzestania bądź niepodjęcia działalności przez związek oraz uchwalania i realizacji budżetu w roku następnym po dokonaniu rejestracji (zwłaszcza gdy następuje ona z końcem roku).
W 2002 roku liczba działających związków wynosiła 157 i była wyższa od roku poprzedniego o 15 związków. Poniższe zestawienie obrazuje liczbę związków międzygminnych w układzie województw.
Liczba związków międzygminnych w 1993 r. i w latach 2001 i 2002
Województwo |
Liczba związków w 1993 r. |
Liczba związków w 2001 r. |
Liczba związków w 2002 r. |
Różnica |
||
uchwalających budżet |
zarejestrowanych |
uchwalających budżet |
zarejestrowanych |
uchwalających budżet |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Polska, z tego: |
66 |
209 |
142 |
218 |
157 |
15 |
Dolnośląskie |
7 |
16 |
11 |
15 |
12 |
1 |
Kujawsko-pomorskie |
4 |
10 |
5 |
12 |
5 |
0 |
Lubelskie |
1 |
12 |
6 |
12 |
8 |
2 |
Lubuskie |
1 |
8 |
5 |
9 |
5 |
0 |
Łódzkie |
3 |
10 |
8 |
10 |
8 |
0 |
Małopolskie |
4 |
27 |
20 |
27 |
20 |
0 |
Mazowieckie |
6 |
20 |
13 |
20 |
16 |
3 |
Opolskie |
2 |
10 |
8 |
10 |
7 |
-1 |
Podkarpackie |
1 |
11 |
6 |
12 |
7 |
1 |
Podlaskie |
2 |
7 |
5 |
7 |
6 |
1 |
Pomorskie |
2 |
7 |
6 |
9 |
7 |
1 |
Śląskie |
13 |
17 |
11 |
16 |
12 |
1 |
Świętokrzyskie |
4 |
17 |
13 |
19 |
14 |
1 |
Warmińsko-mazurskie |
2 |
13 |
9 |
12 |
11 |
2 |
Wielkopolskie |
9 |
14 |
11 |
18 |
12 |
1 |
Zachodniopomorskie |
5 |
10 |
5 |
10 |
7 |
2 |
Liczba gmin będących członkami związków prowadzących działalność w roku 2002 nie uległa istotnym zmianom w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 1 387. Podobnie jak w latach poprzednich najliczniejsze były związki, w których liczba uczestników wynosiła od 3 do 10 gmin (107 w roku 2001 i 120 w roku 2002).
W 2002 roku w ogólnej liczbie związków dominowały takie, których działalność merytoryczna związana była z realizowaniem jednorodnych zadań (88,0% ogólnej liczby związków), np. w zakresie składowania odpadów, regulacji stanu rzek, ochrony wód powierzchniowych, prowadzenia ośrodków opiekuńczych dla osób starszych lub niepełnosprawnych. Tylko nieliczne związki (12%) realizują zadania z różnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego - rozwój turystyki, budowa kanalizacji sanitarnej i wodnej, infrastruktura drogowa, tworzenie warunków dla rozwoju i aktywizacji wsi.
W 2002 roku wykonanie dochodów ogółem związków międzygminnych wyniosło 636 494 tys. zł, co stanowiło 94,1% planu po zmianach i w stosunku do 2001 roku wzrosło jedynie o 1%. Na ogólną wysokość osiągniętych dochodów, podobnie jak w latach poprzednich, zasadniczy wpływ miały:
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług - zrealizowane w wysokości 370 183 tys. zł, tj. 97,2 % planu po zmianach (58,2% ogólnej kwoty dochodów),
- wpływy uzyskane z wpłat gmin (członków związku) - w wysokości 168 823 tys. zł, tj. 93,4% planu po zmianach (26,5% ogólnej kwoty dochodów).
Ważnymi źródłami pokrycia wydatków w 2002 roku były środki pozyskiwane ze „źródeł pozabudżetowych”, również te pochodzące ze środków Unii Europejskiej, np. funduszu PHARE oraz dotacje z funduszy celowych, np. funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ich udział w dochodach ogółem wzrósł odpowiednio o kwotę 3 848 tys. zł (o 0,6%) i 6 450 tys. zł (o 1,0%). Dotacje te służyły zarówno dofinansowaniu działalności bieżącej, jak i inwestycyjnej. W porównaniu do 2001 roku dotacje otrzymane z funduszy celowych wzrosły o 127,4%.
Tak jak w latach poprzednich, najwyższe dochody osiągnęły związki miedzygminne województwa śląskiego, niemniej udział procentowy dochodów związków tego województwa w ogólnej strukturze dochodów zmalał (w 2001 roku - 77,6%, w 2002 roku - 71,0%), gdyż pozostałe związki w kraju poszerzają swoją działalność, a także rozpoczynają działalność nowe związki.
Na wysokość planowanych i wykonanych dochodów poszczególnych związków miała wpływ zarówno ilość gmin wchodzących w ich skład, jak również charakter zadań statutowych przez nie realizowanych.
Dane o dochodach i przychodach związków międzygminnych według poszczególnych województw przedstawia tabela 3.1.
Wykonanie wydatków ogółem wszystkich związków międzygminnych w 2002 roku wyniosło 637 856 tys. zł, tj. 91,4% planu po dokonanych zmianach. Ogólna kwota wydatkowanych przez związki środków, była niższa o 2,5% w porównaniu z 2001 rokiem. Sytuacja poszczególnych związków była bardzo zróżnicowana, przy czym w większości województw wykonanie wydatków związków międzygminnych w 2002 roku było wyższe od roku poprzedniego.
Struktura wydatków w podziale na bieżące i majątkowe w 2002 roku w stosunku do roku ubiegłego uległa znacznej zmianie, gdyż wzrósł udział wydatków majątkowych. Zmiana ta dotyczy wydatków majątkowych związków w 9 województwach. Największy wzrost nastąpił w związkach województw podkarpackiego i podlaskiego, w których podjęto nowe zadania inwestycyjne.
Podobnie jak dochody również wydatki związków województwa śląskiego stanowiły najwyższy udział w wydatkach wszystkich związków w kraju, tj. 71,4%.
W 2002 roku 84,6% wydatków ogółem przeznaczono na wydatki bieżące, zaś 15,4% stanowiły wydatki majątkowe. W roku 2001 wskaźniki te wyniosły odpowiednio 87,0% i 13,0%.
Wykonanie wydatków bieżących wyniosło 539 936 tys. zł, z czego 7,6% przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, natomiast wydatki związane z bieżącą działalnością związków wynosiły 496 329 tys. zł, tj. 91,9% ogółu wydatków bieżących. Udział wyżej wymienionych grup wydatków w stosunku do roku ubiegłego nie uległ zasadniczym zmianom.
Szczegółowe wykonanie wydatków bieżących oraz ich strukturę w poszczególnych województwach prezentuje poniższa tabela:
Struktura wydatków bieżących związków międzygminnych w 2002 roku
Województwo |
Ogółem
wydatki bieżące |
z tego: |
Struktura (%) |
||||||||
wynagrodzenia i pochodne |
dotacje z budżetu |
wydatki na obsługę długu |
wydatki z tytułu poręczeń |
pozostałe wydatki |
3:2 |
4:2 |
5:2 |
6:2 |
7:2 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Dolnośląskie |
11 368 |
5 943 |
336 |
317 |
0 |
4 772 |
52,3 |
3,0 |
2,8 |
0,0 |
42,0 |
Kujawsko-pomorskie |
1 500 |
850 |
0 |
41 |
2 |
607 |
56,7 |
0,0 |
2,7 |
0,1 |
40,5 |
Lubelskie |
912 |
101 |
7 |
0 |
0 |
805 |
11,0 |
0,8 |
0,0 |
0,0 |
88,2 |
Lubuskie |
7 656 |
2 608 |
0 |
217 |
0 |
4 831 |
34,1 |
0,0 |
2,8 |
0,0 |
63,1 |
Łódzkie |
998 |
214 |
0 |
0 |
0 |
784 |
21,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
78,5 |
Małopolskie |
23 844 |
3 343 |
21 |
1 003 |
36 |
19 441 |
14,0 |
0,1 |
4,2 |
0,2 |
81,5 |
Mazowieckie |
4 182 |
1 416 |
30 |
0 |
0 |
2 736 |
33,9 |
0,7 |
0,0 |
0,0 |
65,4 |
Opolskie |
2 716 |
1 334 |
0 |
12 |
0 |
1 370 |
49,1 |
0,0 |
0,4 |
0,0 |
50,5 |
Podkarpackie |
1 198 |
301 |
0 |
0 |
0 |
897 |
25,2 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
74,8 |
Podlaskie |
395 |
99 |
3 |
6 |
0 |
287 |
25,2 |
0,8 |
1,5 |
0,0 |
72,5 |
Pomorskie |
9 407 |
3 425 |
0 |
24 |
0 |
5 959 |
36,4 |
0,0 |
0,3 |
0,0 |
63,3 |
Śląskie |
450 887 |
11 524 |
0 |
323 |
0 |
439 040 |
2,6 |
0,0 |
0,1 |
0,0 |
97,4 |
Świętokrzyskie |
18 602 |
7 291 |
0 |
185 |
0 |
11 126 |
39,2 |
0,0 |
1,0 |
0,0 |
59,8 |
Warmińsko-Mazurskie |
845 |
367 |
2 |
0 |
0 |
477 |
43,4 |
0,2 |
0,0 |
0,0 |
56,4 |
Wielkopolskie |
3 784 |
1 636 |
22 |
0 |
0 |
2 127 |
43,2 |
0,6 |
0,0 |
0,0 |
56,2 |
Zachodniopomorskie |
1 642 |
420 |
31 |
10 |
110 |
1 072 |
25,6 |
1,9 |
0,6 |
6,7 |
65,3 |
Razem |
539 936 |
40 871 |
451 |
2 138 |
148 |
496 329 |
7,6 |
0,1 |
0,4 |
0,0 |
91,9 |
Wykonanie wydatków majątkowych wyniosło 97 920 tys. zł i było wyższe niż w 2001 roku o 15,2%. Natomiast udział wydatków majątkowych w wydatkach ogółem w poszczególnych województwach kształtował się różnie i uzależniony był od rodzaju działalności związków. W związkach, które zajmowały się świadczeniem usług z zakresu transportu lokalnego czy zaopatrzenia w wodę udział wydatków majątkowych stanowił dużo mniejszy odsetek ogółu wydatków niż w związkach, których podstawowym celem działalności była realizacja konkretnego zadania inwestycyjnego, np. budowy wysypisk czy wodociągów. Wyżej wymienioną zależność potwierdza fakt, iż największe środki na inwestycje przeznaczyły związki, w województwie podkarpackim i podlaskim, które budowały obiekty infrastruktury gospodarczej, a znacznie niższe np. w województwie śląskim, gdzie dominują związki prowadzące działalność polegającą na zaspakajaniu bieżących potrzeb ludności w zakresie transportu lokalnego.
W 2002 roku najwięcej środków wydatkowano w dziale 600 - Transport i łaczność - 459 536 tys. zł, tj. 72,0% wszystkich wydatków związków oraz w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 113 668 tys. zł, tj. 17,8% ogółu wydatków. W pozostałych działach ponoszone wydatki nie stanowiły znaczących wielkości, za wyjątkiem działu 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę, które to wydatki stanowiły 4,4% wydatków ogółem. W 2002 roku największa liczba związków, bo aż 94, ponosiła wydatki na ochronę środowiska i gospodarkę komunalną (dział 900), zaś w dziale 600 - Transport i łączność, gdzie wydatki były największe prowadziło działalność jedynie 10 związków. Wykonanie wydatków w roku 2002 w układzie działowym według województw przedstawia poniższe zestawienie:
Wydatki związków międzygminnych w wybranych działach klasyfikacji budżetowej w 2002 roku
Województwo |
Wydatki ogółem w tys. zł |
z tego: |
||||||||
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo |
Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę |
Dział 600 Transport i łączność |
Dział 630 Turystyka |
Dział 700 Gospodarka finansowa |
Dział 750 Administracja publiczna |
Dział 801 Oświata i wychowanie |
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska |
Pozostałe |
||
Dolnośląskie |
37 551 |
139 |
940 |
7 741 |
11 |
35 |
2 237 |
838 |
24 848 |
762 |
Kujawsko-pomorskie |
7 749 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
309 |
0 |
6 418 |
1 022 |
Lubelskie |
3 785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 |
0 |
3 761 |
0 |
Lubuskie |
19 578 |
0 |
6 223 |
1 070 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 010 |
275 |
Łódzkie |
1 019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
364 |
0 |
655 |
0 |
Małopolskie |
50 435 |
47 |
334 |
17 013 |
0 |
0 |
4 450 |
0 |
27 552 |
1 039 |
Mazowieckie |
4 583 |
351 |
2 476 |
0 |
0 |
0 |
134 |
0 |
1 460 |
162 |
Opolskie |
3 189 |
677 |
1 913 |
0 |
105 |
0 |
457 |
0 |
25 |
12 |
Podkarpackie |
2 733 |
0 |
0 |
0 |
120 |
0 |
131 |
0 |
2 413 |
69 |
Podlaskie |
1 253 |
59 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
0 |
1 178 |
6 |
Pomorskie |
12 982 |
0 |
0 |
0 |
162 |
0 |
0 |
0 |
12 796 |
24 |
Śląskie |
455 242 |
0 |
26 |
433 712 |
0 |
0 |
15 757 |
0 |
5 424 |
323 |
Świętokrzyskie |
13 203 |
605 |
16 185 |
0 |
48 |
0 |
21 |
0 |
6 343 |
1 |
Warmińsko-mazurskie |
1 799 |
0 |
0 |
0 |
84 |
0 |
673 |
0 |
1 027 |
15 |
Wielkopolskie |
6 736 |
2 662 |
25 |
0 |
62 |
0 |
749 |
20 |
3 166 |
52 |
Zachodniopomorskie |
6 019 |
0 |
0 |
0 |
39 |
0 |
1 375 |
0 |
4 592 |
13 |
Razem |
637 856 |
4 540 |
28 122 |
459 536 |
631 |
35 |
26 691 |
858 |
113 668 |
3 775 |
W stosunku do roku ubiegłego największy wzrost wydatków zanotowano w dziale 801 - Oświata i wychowanie (o 113,4%), w dziale 630 - Turystyka (o 106,2%) i w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa (o 66,7%). Natomiast w działach 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska i 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę, w których wydatkowano najwięcej środków, wskaźnik ten wzrósł odpowiednio o 22,0% i o 3,1%. Zaś wydatki ponoszone w dziale 600 - Transport i łączność spadły o 7,2%, chociaż ich udział w ogólnej kwocie wydatków jest w dalszym ciągu najwyższy.
Wydatki związków międzygminnych w ujęciu działowym w latach 2001 i 2002*.
* Wykres sporządzony jest w skali logarytmicznej, ze względu na znaczną rozpiętość prezentowanych danych.
Gospodarka finansowa związków międzygminnych prowadzona jest zgodnie z zasadami obowiązującymi w jednostkach samorządu terytorialnego i w oparciu o te same przepisy prawa. W związku z tym związki międzygminne mogą zaciągać zobowiązania w postaci kredytów i pożyczek, angażować wypracowaną nadwyżkę na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach, lokować czasowo wolne środki w bankach.
W roku 2002 osiągnięte przychody wyniosły 48 827 tys. zł, z tego: 24 138 tys. zł, tj. 49,4% pochodziło z nadwyżek z lat ubiegłych, 22 557 tys. zł, tj. 46,2%, z kredytów i pożyczek a 2 132 tys. zł (4,4%) stanowiły inne przychody. W porównaniu do 2001 roku kwota przychodów ogółem była niższa o 17%, przy czym w strukturze osiągniętych przychodów zwiększył się udział przychodów z tytułu kredytów i pożyczek (o 4,2%), zaś mniej środków pochodziło z nadwyżek z lat ubiegłych (o 6,6%).
Rozchody w kwocie 16 932 tys. zł, w większości (93,7%) przeznaczone zostały na spłatę kredytów i pożyczek, a tylko w nielicznych przypadkach dotyczyły założonych lokat w bankach. Pozostałe rozchody to spłaty udziałów członkowskich gmin, które zrezygnowały z uczestnictwa w związku oraz kwoty udzielonych pożyczek.
Większość związków międzygminnych zaplanowała na 2002 rok budżety z wynikiem ujemnym. Na poziomie planu deficyt per saldo wszystkich związków międzygminnych wynosił 21 890 tys. zł, natomiast w toku wykonywania budżetu zmniejszył się do kwoty 1 362 tys. zł, co obrazuje poniższe zestawienie:
Wyszczególnienie |
2001 |
2002 |
||
Liczba związków |
Wykonanie |
Liczba związków |
Wykonanie |
|
Ogółem z tego: |
142 |
-24 338 |
154 |
-1 362 |
nadwyżka |
84 |
43 465 |
98 |
18 083 |
deficyt |
58 |
67 803 |
56 |
19 445 |
budżet zrównoważony |
0 |
- |
0 |
- |
Udział związków międzygminnych z deficytem w liczbie związków ogółem (w %) |
40,8 |
- |
36,4 |
- |
Relacja deficytu do dochodów ogółem (w %) |
- |
10,7 |
- |
15,0 |
W stosunku do roku 2001 liczba związków, w których wydatki wykonano w kwocie wyższej od dochodów pozostała na zbliżonym poziomie, natomiast kwota samego deficytu znacznie się zmniejszyła – ponad trzykrotnie. Podobnie jak w roku ubiegłym, finansując deficyt związki międzygminne korzystały ze środków nadwyżek z lat ubiegłych oraz zaciągały na ten cel kredyty i pożyczki.
Łączna kwota zobowiązań na koniec 2002 roku wynosiła 72 980 tys. zł i w stosunku do roku ubiegłego była niższa o 4 %. Poniższe zestawienie obrazuje dynamikę zadłużenia według tytułów dłużnych:
Lata |
Kwota zadłużenia ogółem w tys. zł |
z tego: |
||||
kredyty i pożyczki ogółem |
w tym: |
przyjęte depozyty |
wymagalne zobowiązania |
w tym: |
||
długotermi‑ nowe |
z tytułu dostaw towarów i usług |
|||||
2001 |
74 275 |
59 237 |
55 854 |
102 |
14 936 |
4 891 |
2002 |
72 980 |
66 473 |
63 892 |
30 |
6 652 |
6 155 |
Dynamika w % |
98,3 |
112,2 |
114,4 |
29 |
44,5 |
125,8 |
Biorąc pod uwagę tytuły dłużne, największy przyrost zadłużenia nastąpił w pozycji wymagalnych zobowiązań z tytułu dostaw towarów i usług - o 25,8% w stosunku do roku 2001, jednakże ich udział w ogólnej kwocie zobowiązań był niewielki. Zarówno w 2001 jak i 2002 roku największe zobowiązania związków wynikały z zaciągniętych kredytów i pożyczek, a ich udział w ogólnej kwocie zadłużenia wyniósł: 79,8% w 2001 roku i 91,1% w 2002. W omawianych latach związki nie posiadały zadłużenia wobec wierzycieli zagranicznych. W ogólnej kwocie zadłużenia największe zobowiązania posiadały związki województwa dolnośląskiego i małopolskiego.
Zobowiązania wszystkich związków w relacji do osiągniętych przez nie dochodów ukształtowały się na poziomie 11,5%. Tak jak w roku poprzednim w niektórych związkach wskaźnik ten był wyższy od 60% dochodów. Powyżej określonego ustawowo wskaźnika wystąpiły zobowiązania w 13 związkach (w 2001 roku w 12). Głównymi przyczynami wysokiego poziomu zadłużenia związków międzygminnych było zaciąganie pożyczek i kredytów w okresie przed wprowadzeniem w życie ustawy o finansach publicznych, której to przepisy ustaliły limit zadłużania się jst oraz przesunięcie spłat rat kredytów na lata następne, zwłaszcza w przypadkach gdy kredyty zaciągnięto na dokończenie i oddanie inwestycji do użytku.
Należności związków międzygminnych na koniec 2002 roku wyniosły 9 945 tys. zł i w stosunku do roku ubiegłego zmniejszyły się o 47,4%. Dotyczyły one należności wymagalnych, w tym przede wszystkim należności z tytułu dostaw i usług - 72,5% ogółu należności. Wszystkie dotyczyły dłużników krajowych zaliczonych do sektora finansów publicznych.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad działalnością finansową związków międzygminnych, w oparciu o przepisy art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Katalog spraw objętych nadzorem jest taki sam jak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, niemniej z uwagi na specyfikę wykonywanych zadań przez związki międzygminne nadzór dotyczy przede wszystkim:
- uchwalania budżetu i jego zmian,
- zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego,
- absolutorium dla zarządu.
Wyniki działalności nadzorczej regionalnych izb obrachunkowych w stosunku do związków międzygminnych przedstawia poniższe zestawienie.
Rok |
Liczba zbadanych uchwał (ogółem) |
z tego: |
|||||
bez naruszenia prawa |
z nieistotnym naruszeniem prawa |
wszczęte postępowanie umorzono (istotne naruszenie prawa) |
nieważne |
z tego: |
|||
w części |
w całości |
||||||
2001 |
901 |
860 |
27 |
7 |
7 |
1 |
6 |
2002 |
894 |
852 |
24 |
9 |
8 |
2 |
6 |
W okresie ostatnich dwóch lat ogólna liczba zbadanych przez regionalne izby obrachunkowe uchwał związków międzygminnych była zbliżona i wynosiła w roku 2001 - 901, a w 2002 - 894. Również liczba uchwał, w których nie stwierdzono naruszenia prawa kształtowała się na tym samym poziomie. Zmniejszyła się natomiast liczba uchwał, w których kolegia rio orzekły o nieistotnym naruszeniu prawa - o 3, natomiast o 2 wzrosła liczba uchwał z istotnym naruszeniem prawa. W 8 przypadkach (tj. o 1 więcej niż w roku 2001) kolegia regionalnych izb obrachunkowych orzekły o nieważności uchwał związków międzygminnych.
Stwierdzone w roku 2002 naruszenia prawa w uchwałach budżetowych (12 przypadków) dotyczyły zwłaszcza:
- braku określenia w uchwale budżetowej źródła pokrycia występującego deficytu,
- przekroczenia dopuszczalnego progu prognozowanej kwoty długu, tj. 60% planowanych dochodów,
- ustalenia rezerwy w wysokości przekraczającej 1% wydatków związku,
- przekroczenia limitu łącznej kwoty przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami, tj. 15% planowanych dochodów związku,
- błędnego zastosowania klasyfikacji budżetowej,
- braku uwzględniania w wydatkach odsetek od zaciągniętej pożyczki,
- braku spójności pomiędzy ustalonymi dochodami związku międzygminnego z tytułu wpłat gmin, a wielkościami ustalonymi w budżetach gmin (członków związku) wydatków z tego samego tytułu,
- błędów w podstawie prawnej.
Nieprawidłowości stwierdzone w uchwałach zmieniających budżety (17 przypadków), dotyczyły:
- niezgodności układu wykonawczego z uchwałą podjętą przez zgromadzenie związku,
- dokonania takich zmian w budżecie, które spowodowały przekroczenie dopuszczalnego progu prognozowanej kwoty długu i przekroczenie limitu łącznej kwoty przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami,
- podjęcia przez zarząd uchwały w sprawie zmian w budżecie, do wprowadzenia których wyłączną kompetencję miało zgromadzenie,
- dokonywania przez zarząd zmian w planie wydatków inwestycyjnych bez upoważnienia zgromadzenia do dokonywania zmian w tym zakresie,
- zastosowania niewłaściwej klasyfikacji budżetowej,
- błędów rachunkowych.
W pozostałych uchwałach (10 przypadków), kolegia rio stwierdziły naruszenia prawa głównie z przyczyn:
- zaciągnięcia zobowiązań wyższych niż kwota uchwalona w budżecie związku, lub na inne cele od tych, które wynikały z wcześniejszych ustaleń,
- nieprawidłowego udzielenia upoważnień dla zarządu do zaciągania zobowiązań,
- błędnego stosowania klasyfikacji budżetowej.
W uchwałach w sprawie absolutorium dla zarządu (3 przypadki) stwierdzono naruszenie prawa głównie z powodu podjęcia tych uchwał bez wcześniejszego zapoznania się z opinią składów orzekających regionalnych izb obrachunkowych o wniosku komisji rewizyjnej.
1. Gminy są zainteresowane wspólnym wykonywaniem zadań własnych o czym świadczy wzrost liczby związków międzygminnych. W 2002 roku zarejestrowało się 15 nowych związków, a ich liczba na koniec 2002 roku wyniosła 218, w tym 157 prowadziło gospodarkę finansową w oparciu o uchwalone budżety i składało sprawozdania z prowadzonej działalności. Jak dotąd żaden z powiatów nie przystąpił do wspólnej realizacji zadań w ramach związku powiatów.
2. W dalszym ciągu istnieją związki, które nie podjęły lub zaprzestały prowadzenia działalności. Przyczyny tego stanu rzeczy są różne, w tym brak zainteresowania gmin w podjęciu procedury związanej z wyrejestrowaniem związku, bądź też przedłużaniem się okresu likwidacji związku.
3. Dochody i wydatki wszystkich związków międzygminnych w kraju w relacji do dochodów i wydatków jst stanowiły niecały procent (0,8%), natomiast w relacji do dochodów i wydatków gmin stanowiły 1,8%. W ostatnich dwóch latach omawiany wskaźnik utrzymywał się na zbliżonym poziomie.
4. W 2002 roku związki osiągnęły dochody w wysokości 636 494 tys. zł, tj. o 1% wyższe niż w roku 2001. Ponad dwukrotnie wzrosły dochody otrzymane z funduszy celowych zwłaszcza na zadania z zakresu ochrony środowiska. Podobnie jak w roku poprzednim największy udział w dochodach stanowiły wpływy ze sprzedaży usług, wyrobów i składników majątkowych (58,2%) oraz wpływy z wpłat gmin (26,5%).
5. Ogólna kwota wydatków związków międzygminnych w 2002 roku wyniosła 637 856 tys. zł i była niższa o 2,5% niż w roku 2001. Zmieniła się struktura zrealizowanych wydatków w stosunku do roku ubiegłego, a mianowicie wzrósł udział wydatków majątkowych przy równoczesnym spadku wydatków bieżących o 2,4 punktu procentowego.
6. Związki międzygminne najwięcej środków finansowych przeznaczyły na zadania z zakresu transportu i łączności (72,0%), gospodarkę komunalną i ochronę środowiska (17,8%). Wydatki na pozostałe zadania z różnych działów wyniosły 10,2%, tj. 64 652 tys. zł, z czego najwyższa kwota dotyczyła wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną, gaz i wodę - 28 122 tys. zł.
7. Ogólne zadłużenie związków w stosunku do roku ubiegłego obniżyło się o 1,7% i na koniec 2002 roku wyniosło 72 980 tys. zł. Zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek stanowiło 91,1% ogółu zadłużenia. W 13 związkach międzygminnych na koniec 2002 roku zobowiązania ogółem były wyższe od 60% uzyskanych przez nie dochodów. Główna przyczyna wysokich zobowiązań w związkach międzygminnych to zaciągnięcie kredytów w okresie, kiedy nie obowiązywały jeszcze przepisy ustawy o finansach publicznych regulujące między innymi limit zadłużania się jednostek samorządowych.
[ Początek strony ]
[44] Ustawodawca dopuścił możliwość tworzenia związków powiatów jednak do końca 2002 roku nie został zarejestrowany żaden taki związek.
[45] Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.
[46] Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z poźn. zm.
[47] Z 15 nowopowołanych związków w roku 2002 tylko 2 związki podjęły działalność merytoryczną i złożyły z niej sprawozdania.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•