Część I
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku
10. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje
W 2004 r. w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, według stanu na dzień 31 grudnia, wynosiło 1 348 etatów i w porównaniu do 2003 r. było niższe o 7 osób. Z ogólnej liczby pracowników, 1 084 osoby (80,4%) posiadały wykształcenie wyższe. Największą grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.
W związku z wprowadzeniem sześcioletniej kadencji stanowiska prezesa oraz pozaetatowych członków kolegium, przepisy ustawy zmieniającej ustawę o regionalnych izbach obrachunkowych zobligowały uwzględniając kadencyjność ww. stanowisk wszystkie regionalne izby obrachunkowe do przeprowadzenia konkursów. W 2004 r. wszystkie izby ogłosiły w dzienniku „Rzeczpospolita” konkursy na stanowiska prezesów izb i pozaetatowych członków kolegium. W wyniku przeprowadzonych w 2004 r. postępowań konkursowych, które odbyły się we wszystkich izbach, zostali powołani przez Prezesa Rady Ministrów prezesi izb z tym, że w przypadku jednej izby powołanie nastąpiło na początku 2005 r. Ponadto, we wszystkich izbach odbyło się 27 konkursów na 25 miejsc pozaetatowych członków kolegium, w trakcie których wyłoniono 16 członków. W 2004 r. przeprowadzono 9 postępowań konkursowych na etatowych członków kolegium, w których wyłoniono 7 nowych członków kolegium.
W 2004 r. z pracy w izbach odeszło ogółem 90 pracowników (w 2003 r. - 84, w 2002 r. - 116, w 2001 r. - 74, w 2000 r. - 134, w 1999 r. - 233, a w 1993 r. - 66). W 2004 r. z ogólnej liczby pracowników, którzy odeszli z pracy w izbach - 64,4% stanowili inspektorzy wydziału kontroli oraz specjaliści wydziału informacji, analiz i szkoleń. Jest to zjawisko niepokojące z tego względu, że przygotowanie pracowników do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych wymaga kilku lat. Zwalnianie się z pracy inspektorów i specjalistów wydziałów merytorycznych izb wpływa niekorzystnie na przygotowanie fachowej kadry i zmusza do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.
Podobnie jak w latach poprzednich, przyczynami zwolnień pracowników były propozycje lepiej płatnej pracy otrzymane z innych instytucji państwowych i samorządowych. Ponadto, zmiany w przepisach ustawy o finansach publicznych dotyczące kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego, stworzyły na rynku pracy, zapotrzebowanie na pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje. Z powyższych przyczyn pracodawcę zmieniło około 40% pracowników. Innymi przyczynami zmian w zatrudnieniu były nabycie uprawnień do emerytury lub renty, urlop wychowawczy, zgon, zmiana miejsca zamieszkania, wypowiedzenie stosunku pracy przez pracownika oraz nieprzedłużenie umowy o pracę na czas określony z inspektorami, których cechowała zbyt niska wiedza zawodowa, niechęć do podnoszenia kwalifikacji oraz brak predyspozycji do pracy zespołowej.
Najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były porozumienia stron. Dane o zatrudnieniu i płacach w regionalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.
Zatrudnienie i płace (w zł) w regionalnych izbach obrachunkowych na dzień 31 grudnia w latach 1999, 2003 i 2004
Lata |
Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31 XII |
w tym: |
Średnie zatrudnienie inspektorów i specjalistów* |
Średnie miesięczne wynagro-dzenie pracowników ogółem |
w tym: średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora i specjalisty* |
Liczba pozaetatowych członków kolegium |
||
z wykształceniem wyższym |
% 3:2 |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1993 |
936 |
691 |
73,8 |
399 |
x |
501 |
10 |
|
2003 |
1 355 |
1 077 |
79,5 |
791 |
2 901 |
2 471 |
28 |
|
2004 |
1 348 |
1 084 |
80,4 |
808 |
2 997 |
2 537 |
23 |
* Dotyczy inspektorów wydziału kontroli gospodarki finansowej oraz specjalistów wydziału informacji analiz i szkoleń.
W 2004 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem wynosiło 2 997 zł, w tym inspektorów i specjalistów - 2 537 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 290 zł.
W 2004 r. 140 pracowników regionalnych izb obrachunkowych podnosiło swoje kwalifikacje (w 2003 r. - 226), w tym:
- 71 pracowników na studiach licencjackich i magisterskich,
- 35 pracowników na studiach podyplomowych,
- 4 pracowników w ramach realizowanej aplikacji,
- 22 pracowników w innych formach dokształcania, którymi były m. in.: studia doktoranckie, pomaturalne studium ekonomiczno - prawne, zdobycie uprawnień audytorskich i arbitra UZP oraz kurs nauki języków obcych.
Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1999 - 2004 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.
Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31 grudnia w latach 1999 - 2004
Lata |
Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31 XII |
Ogółem podnoszący kwalifikacje |
w tym: |
|||
studia licencjackie i magisterskie |
studia podyplomowe |
aplikacje |
inne |
|||
1999 |
1 301 |
126 |
39 |
17 |
3 |
67 |
2000 |
1 346 |
147 |
79 |
17 |
10 |
41 |
2001 |
1 363 |
155 |
90 |
21 |
9 |
35 |
2002 |
1 344 |
194 |
91 |
29 |
8 |
66 |
2003 |
1 355 |
226 |
88 |
53 |
5 |
80 |
2004 |
1 348 |
140 |
71 |
35 |
4 |
22 |
Poza wyżej wymienionymi formami podnoszenia kwalifikacji pracownicy (szczególnie członkowie kolegium, inspektorzy wydziałów kontroli oraz specjaliści wydziałów informacji, analiz i szkoleń) poszerzali swoje kwalifikacje zawodowe w ramach szkoleń organizowanych przez izby. Konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników regionalnych izb obrachunkowych jest instrumentem służącym zapewnieniu właściwego wykonywania ustawowych zadań izb. Stałe doskonalenie umiejętności, skuteczności i jakości pracy, zwłaszcza inspektorów kontroli i specjalistów wydziału informacji, analiz i szkoleń, przy rozszerzanym zakresie zadań oraz częstych zmianach przepisów prawnych jest niezbędne do jak najlepszego wykonywania powierzonych zadań.
W 2004 r. 3 108 pracowników regionalnych izb obrachunkowych uczestniczyło w 279 szkoleniach organizowanych przez izby samodzielnie oraz z innymi podmiotami. Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb prezentuje poniższe zestawienie.
Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w latach 1993, 2003 i 2004
Lata |
Ogółem |
Szkolenia przeprowadzone przez rio |
||||
samodzielnie |
z innymi podmiotami |
|||||
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
liczba szkoleń |
liczba uczestników |
|
1993 |
128 |
2 109 |
45 |
1 382 |
83 |
727 |
2003 |
232 |
2 936 |
95 |
2 337 |
137 |
599 |
2004 |
279 |
3 108 |
76 |
2 414 |
203 |
694 |
Tematyka szkoleń obejmowała zagadnienia dotyczące m. in.:
- dochodzenia należności podatkowych na rzecz gminy w świetle znowelizowanej ustawy Ordynacja podatkowa,
- podstaw funkcjonowania i audytu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,
- systemu nadzoru i kontroli nad samorządem terytorialnym w realiach funkcjonowania Polski w strukturach Unii Europejskiej,
- kontroli gospodarki finansowej jst i związków komunalnych oraz samorządowych osób prawnych,
- prawa zamówień publicznych,
- zmiany ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych,
- utrzymania i rozwoju systemu informatycznego Budżet Pro System oraz obsługi innych programów informatycznych,
- dostępu do informacji publicznej,
- podatków i opłat lokalnych,
- kontroli zadłużenia jst,
- nowych uregulowań w gospodarce nieruchomościami,
- zasad udzielania pomocy publicznej po wejściu Polski do Unii Europejskiej,
- rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,
- klasyfikacji budżetowej,
- gospodarki finansowej domów pomocy społecznej.
Wykłady w ramach szkoleń prowadzone były przez pracowników izb, przedstawicieli Ministerstwa Finansów (m. in. Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru, Departamentu Informacji Finansowej, Departamentu Instytucji Płatniczej) i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz radcę ministra Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej jak i przedstawicieli banków, Urzędu Zamówień Publicznych, Biura ds. Dyscypliny Finansów Publicznych, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, pracowników wyższych uczelni, izb skarbowych i Najwyższej Izby Kontroli, Stowarzyszenia „Integracja i Współpraca” oraz pracowników firm komputerowych.
[ Początek strony ]
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•