Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

10.    Zatrudnienie, płace i kwalifikacje

 

10.1.   Zatrudnienie i płace

 

W 2004 r. w regionalnych izbach obrachunkowych zatrudnienie, według stanu na dzień 31 grudnia, wynosiło 1 348 etatów i w porównaniu do 2003 r. było niższe o 7 osób. Z ogólnej liczby pracowników, 1 084 osoby (80,4%) posiadały wykształcenie wyższe. Największą grupę pracowników (ponad 70%) stanowili pracownicy wydziałów kontroli gospodarki finansowej oraz informacji, analiz i szkoleń.

W związku z wprowadzeniem sześcioletniej kadencji stanowiska prezesa oraz pozaetatowych członków kolegium, przepisy ustawy zmieniającej ustawę o regionalnych izbach obrachunkowych zobligowały uwzględniając kadencyjność ww. stanowisk wszystkie regionalne izby obrachunkowe do przeprowadzenia konkursów. W 2004 r. wszystkie izby ogłosiły w dzienniku „Rzeczpospolita” konkursy na stanowiska prezesów izb i pozaetatowych członków kolegium. W wyniku przeprowadzonych w 2004 r. postępowań konkursowych, które odbyły się we wszystkich izbach, zostali powołani przez Prezesa Rady Ministrów prezesi izb z tym, że w przypadku jednej izby powołanie nastąpiło na początku 2005 r. Ponadto, we wszystkich izbach odbyło się 27 konkursów na 25 miejsc pozaetatowych członków kolegium, w trakcie których wyłoniono 16 członków. W 2004 r. przeprowadzono 9 postępowań konkursowych na etatowych członków kolegium, w których wyłoniono 7 nowych członków kolegium.

W 2004 r. z pracy w izbach odeszło ogółem 90 pracowników (w 2003 r. - 84, w 2002 r. - 116, w 2001 r. - 74, w 2000 r. - 134, w 1999 r. - 233, a w 1993 r. - 66). W 2004 r. z ogólnej liczby pracowników, którzy odeszli z pracy w izbach - 64,4% stanowili inspektorzy wydziału kontroli oraz specjaliści wydziału informacji, analiz i szkoleń. Jest to zjawisko niepokojące z tego względu, że przygotowanie pracowników do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych wymaga kilku lat. Zwalnianie się z pracy inspektorów i specjalistów wydziałów merytorycznych izb wpływa niekorzystnie na przygotowanie fachowej kadry i zmusza do ciągłego przyuczania nowo przyjmowanych pracowników do pełnienia obowiązków służbowych.

Podobnie jak w latach poprzednich, przyczynami zwolnień pracowników były propozycje lepiej płatnej pracy otrzymane z innych instytucji państwowych i samorządowych. Ponadto, zmiany w przepisach ustawy o finansach publicznych dotyczące kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego, stworzyły na rynku pracy, zapotrzebowanie na pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje. Z powyższych przyczyn pracodawcę zmieniło około 40% pracowników. Innymi przyczynami zmian w zatrudnieniu były nabycie uprawnień do emerytury lub renty, urlop wychowawczy, zgon, zmiana miejsca zamieszkania, wypowiedzenie stosunku pracy przez pracownika oraz nieprzedłużenie umowy o pracę na czas określony z inspektorami, których cechowała zbyt niska wiedza zawodowa, niechęć do podnoszenia kwalifikacji oraz brak predyspozycji do pracy zespołowej.

Najczęściej występującą formą rozwiązania stosunku pracy z pracownikami były porozumienia stron. Dane o zatrudnieniu i płacach w regionalnych izbach obrachunkowych prezentuje poniższe zestawienie.

 

                Zatrudnienie i płace (w zł) w regionalnych izbach obrachunkowych na dzień 31 grudnia w latach 1999, 2003 i 2004 

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31 XII

w tym:

Średnie zatrudnienie inspektorów i specjalistów*

Średnie miesięczne wynagro-dzenie pracowników ogółem

w tym: średnie miesięczne wynagrodzenie inspektora i specjalisty*

Liczba pozaetatowych członków kolegium

z wykształceniem wyższym

%    3:2       

 
 

1

2

3

4

5

6

7

8

1993

936

691

73,8

399

x

501

10

2003

1 355

1 077

79,5

791

2 901

2 471

28

2004

1 348

1 084

80,4

808

2 997

2 537

23

* Dotyczy inspektorów wydziału kontroli gospodarki finansowej oraz specjalistów wydziału informacji analiz i szkoleń.

 

W 2004 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników ogółem wynosiło 2 997 zł, w tym inspektorów i specjalistów - 2 537 zł, przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu krajowym wynoszącym 2 290 zł.

 

10.2.   Kwalifikacje

 

W 2004 r. 140 pracowników regionalnych izb obrachunkowych podnosiło swoje kwalifikacje (w 2003 r. - 226), w tym:

-         71 pracowników na studiach licencjackich i magisterskich,

-         35 pracowników na studiach podyplomowych,

-         4 pracowników w ramach realizowanej aplikacji,

-         22 pracowników w innych formach dokształcania, którymi były m. in.: studia doktoranckie, pomaturalne studium ekonomiczno - prawne, zdobycie uprawnień audytorskich i arbitra UZP oraz kurs nauki języków obcych.

            Dane dotyczące podnoszenia kwalifikacji w latach 1999 - 2004 przez pracowników zatrudnionych w izbach prezentuje poniższe zestawienie.

              

                Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników zatrudnionych w izbach na dzień 31 grudnia w latach 1999 - 2004

Lata

Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty zatrudnionych w dniu 31 XII

Ogółem podnoszący kwalifikacje

w tym:

studia licencjackie i magisterskie

studia podyplomowe

aplikacje

inne

1999

1 301

126

39

17

3

67

2000

1 346

147

79

17

10

41

2001

1 363

155

90

21

9

35

2002

1 344

194

91

29

8

66

2003

1 355

226

88

53

5

80

2004

1 348

140

71

35

4

22

 

            Poza wyżej wymienionymi formami podnoszenia kwalifikacji pracownicy (szczególnie członkowie kolegium, inspektorzy wydziałów kontroli oraz specjaliści wydziałów informacji, analiz i szkoleń) poszerzali swoje kwalifikacje zawodowe w ramach szkoleń organizowanych przez izby. Konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników regionalnych izb obrachunkowych jest instrumentem służącym zapewnieniu właściwego wykonywania ustawowych zadań izb. Stałe doskonalenie umiejętności, skuteczności i jakości pracy, zwłaszcza inspektorów kontroli i specjalistów wydziału informacji, analiz i szkoleń, przy rozszerzanym zakresie zadań oraz częstych zmianach przepisów prawnych jest niezbędne do jak najlepszego wykonywania powierzonych zadań.

            W 2004 r. 3 108 pracowników regionalnych izb obrachunkowych uczestniczyło w 279 szkoleniach organizowanych przez izby samodzielnie oraz z innymi podmiotami. Szczegółowe dane o szkoleniach pracowników izb prezentuje poniższe zestawienie. 

 

           Szkolenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych w latach 1993, 2003 i 2004 

Lata

Ogółem

Szkolenia przeprowadzone przez rio

samodzielnie

z innymi podmiotami

liczba szkoleń

liczba uczestników

liczba szkoleń

liczba uczestników

liczba     szkoleń

liczba   uczestników

1993

128

2 109

45

1 382

83

727

2003

232

2 936

95

2 337

137

599

2004

279

3 108

76

2 414

203

694

 

            Tematyka szkoleń obejmowała zagadnienia dotyczące m. in.:

-         dochodzenia należności podatkowych na rzecz gminy w świetle znowelizowanej ustawy Ordynacja podatkowa,

-         podstaw funkcjonowania i audytu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,

-         systemu nadzoru i kontroli nad samorządem terytorialnym w realiach funkcjonowania Polski w strukturach Unii Europejskiej,

-         kontroli gospodarki finansowej jst i związków komunalnych oraz samorządowych osób prawnych,

-         prawa zamówień publicznych,

-         zmiany ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych,

-         utrzymania i rozwoju systemu informatycznego Budżet Pro System oraz obsługi innych programów informatycznych,

-         dostępu do informacji publicznej,

-         podatków i opłat lokalnych,

-         kontroli zadłużenia jst,

-         nowych uregulowań w gospodarce nieruchomościami,

-         zasad udzielania pomocy publicznej po wejściu Polski do Unii Europejskiej,

-         rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,

-         klasyfikacji budżetowej,

-         gospodarki finansowej domów pomocy społecznej.

Wykłady w ramach szkoleń prowadzone były przez pracowników izb, przedstawicieli Ministerstwa Finansów (m. in. Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru, Departamentu Informacji Finansowej, Departamentu Instytucji Płatniczej) i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz radcę ministra Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej jak i przedstawicieli banków, Urzędu Zamówień Publicznych, Biura ds. Dyscypliny Finansów Publicznych, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, pracowników wyższych uczelni, izb skarbowych i Najwyższej Izby Kontroli, Stowarzyszenia „Integracja i Współpraca” oraz pracowników firm komputerowych.

 [ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3.1. Kontrole przeprowadzone przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości •
• 3.3. Realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w latach 2002 i 2003 •
• 3.4. Kontrola gospodarki finansowej domów pomocy społecznej •
• 3.5. Kontrola gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych •
• 3.6. Kontrola sprawozdań budżetowych (...) •
• 3.7. Rozpatrywanie skarg przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.8. Informaje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego •
• 6. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 7. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 8. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 9. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 10. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 11. Rozwój infrastruktury informatycznej •
• 12. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 13. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń  regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst