Część I
Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku
5. Raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Zgodnie z art. l0a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej i opiniodawczej, w razie potrzeby wskazania organom jst powtarzających się nieprawidłowości lub zagrożenia niewykonania ustawowych zadań, izba przedstawia raport o stanie gospodarki finansowej tej jednostki. Kolegium izby uchwałą decyduje o sporządzeniu raportu, określa jego zakres i termin oraz wyznacza członka kolegium odpowiedzialnego za przygotowanie projektu raportu. Po przyjęciu raportu przez kolegium, prezes izby przekazuje raport organowi stanowiącemu i wykonawczemu właściwej jst. Organy jst mogą wnieść do kolegium zastrzeżenia do raportu w terminie 30 dni od dnia otrzymania. Kolegium uwzględnia zastrzeżenia i zmienia raport lub je oddala. Raport podlega ogłoszeniu w systemie teleinformatycznym. Postanowienia powyższe stosuje się odpowiednio do związków jst z tym, że raport przekazuje się także organom jednostek należących do związku.
W 2004 r. regionalne izby obrachunkowe sporządziły 10 raportów, w tym raporty o stanie gospodarki finansowej:
- gmin: Brzozie, Kolno, Stepnica, Szydłowiec, Żórawina,
- miast i gmin: Frombork, Otmuchów, Ruciane-Nida,
- miasta na prawach powiatu - Dąbrowa Górnicza,
- Związku Komunalnego Gmin Wieprz, Zator i Babice ds. Budowy Oczyszczalni Ścieków i Kolektorów z siedzibą w Zatorze.
Przyczyną sporządzania raportów było:
- pogorszenie sytuacji finansowej jednostek, zwłaszcza zagrożenie przekroczenia wskaźnika zadłużenia określonego ustawą o finansach publicznych,
- zagrożenie niewykonania ustawowych zadań spowodowane niewłaściwą gospodarką finansową w latach poprzednich,
- nieprawidłowości w prowadzeniu gospodarki finansowej.
Raporty o stanie gospodarki finansowej zawierały:
1. Stan prawny i faktyczny jst, w tym: ogólną charakterystykę jednostki z określeniem obszaru, liczby mieszkańców, zakresu realizowanych zadań, organizacji i zasad działania, określenie sytuacji majątkowej jednostki z uwzględnieniem informacji o stanie mienia komunalnego, wartości aktywów, sytuacji majątkowej, sytuację finansową jednostki w latach poprzedzających sporządzenie raportu z wyszczególnieniem realizacji budżetu, struktury długu oraz charakterystyki powstania zadłużenia, wyników działalności nadzorczej, opiniodawczej i kontrolnej prowadzonej przez izby, wyniki kontroli prawidłowości stosowanych procedur kontroli, ocenę prawidłowości prowadzenia rachunkowości, stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, przypisane naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
2. Ocenę stanu gospodarki finansowej jst i jego wpływ na wykonywanie ustawowych zadań, w tym: ocena wykonania budżetu, przewidywane skutki stanu gospodarki finansowej w następnych latach z uwzględnieniem programu naprawczego, przewidywanymi skutkami niewdrożenia programu naprawczego oraz rokowaniami możliwości poprawy sytuacji finansowej, ocenę poprawności wykonywania zadań według stanu na określony dzień oraz przewidywane wykonanie zadań w latach następnych, wskazanie przyczyn zagrożenia wykonania ustawowych zadań i niewywiązywania się z obowiązków określonych ustawami.
3. Wnioski końcowe, w których zawarto zalecenia i wykazano sposoby poprawy istniejącej sytuacji, a w szczególności:
- zaniechanie zaciągania nowych zobowiązań,
- restrukturyzacja zadłużenia,
- konsekwentna realizacja programu naprawczego,
- realne planowanie dochodów budżetowych oraz poszukiwanie możliwości dodatkowych dochodów,
- pełna realizacja zaleceń pokontrolnych,
- wzmocnienie i wykorzystanie kontroli wewnętrznej w zarządzaniu finansami jst,
- reorganizacja funkcjonowania struktur organizacyjnych jst oraz ustalenie procedur określających przepływ informacji i dokumentów,
- stosowanie obowiązujących przepisów w zakresie gospodarki finansowej ze szczególnym uwzględnieniem przepisów ustawy o rachunkowości.
Do sporządzonych raportów organy jst nie wniosły zastrzeżeń. Opracowane raporty zostały opublikowane w Biuletynach Informacji Publicznej poszczególnych izb.
[ Początek strony ]
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•