Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

9.      Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe

 

9.1.     Dochody

 

Ustawa budżetowa na 2004 r.[74] ustaliła plan dochodów budżetowych regionalnych izb obrachunkowych w kwocie 1 157 000 zł. Dochody zrealizowano w kwocie 1 586 236 zł, czyli wyższe od prognozowanych o 37,1% i w kwocie wyższej o 188,8% w porównaniu do 2003 r.

Wykonanie dochodów w szczegółowości paragrafów klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco:

- § 0570 „grzywny, mandaty i inne kary pieniężne od ludności”

-       75 383 zł,

- § 0580 „grzywny i inne kary pieniężne od osób prawnych i innych …”

-         1 452 zł,

- § 0690 „wpływy z różnych opłat”

-     209 047 zł,

- § 0750 „dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych ...”

-       61 282 zł,

- § 0840 „wpływy ze sprzedaż wyrobów i …”

-       31 218 zł,

- § 0920 „pozostałe odsetki”

-              20 zł,

- § 0970 „wpływy z różnych dochodów”

-       64 070 zł,

- § 2390 „wpływy do budżetu ze środków specjalnych” -   1 143 764 zł.

W 2004 r. głównymi źródłami dochodów zrealizowanych przez izby były: wpłata do budżetu państwa przychodów ze środka specjalnego, która stanowiła 72% ogółu dochodów, wpływy z tytułu zwrotu kosztów postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (15,7%). Pozostałe zrealizowane dochody dotyczyły kar orzeczonych wobec osób winnych naruszenia dyscypliny finansów, zwrotu wydatków za 2003 r. z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od diet inspektorów kontroli, dochodów z tytułu wynajmu pomieszczeń, sprzedaży samochodów służbowych, wynagrodzeń dla płatników za terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia zdrowotne, rozliczeń kosztów prenumeraty prasy oraz zapłaty za rozmowy telefoniczne pracowników. Zrealizowane dochody były przekazywane przez izby na centralny rachunek budżetu państwa w terminach wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

 

9.2.     Wydatki

 

Ustawa budżetowa na 2004 r. ustaliła plan wydatków regionalnych izb obrachunkowych na kwotę 80 242 tys. zł. W trakcie roku budżetowego, decyzją Ministra Finansów został on zwiększony o kwotę 63 tys. zł. Środki te, pochodzące z rezerwy ogólnej budżetu państwa, przeznaczone były dla Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu na sfinansowanie remontu pomieszczeń biurowych dla Zespołu Zamiejscowego w Wałbrzychu.

Wydatki zostały wykonane w planowanej wysokości, tj. w 100%. W porównaniu do 2003 r. dynamika wykonania wydatków w ujęciu nominalnym wyniosła 102,5%, natomiast w ujęciu realnym, skorygowanym o wskaźnik średniorocznej inflacji na poziomie 3,5% - 99,0%.

Realizacja wydatków odbywała się w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem przeniesień wydatków pomiędzy paragrafami w ramach tego samego działu i rozdziału. Przeniesień wydatków, polegających na zmniejszeniu środków w jednych i zwiększeniu środków w innych paragrafach wydatków dokonano na ogólną kwotę 1 135 tys. zł (1,4% wydatków). Konieczność dokonania przeniesień wynikała z potrzeby dostosowania struktury wydatków rodzajowych do faktycznych potrzeb powstałych w toku realizacji budżetu.

W ogólnej kwocie zrealizowanych w 2004 r. wydatków, najwyższy udział stanowiły wydatki na wynagrodzenia osobowe - 65,2% (w 2003 r. - 64,9%) oraz pochodne od wynagrodzeń - 12,1% (w 2003 r. - 12,4%). Wydatki na podróże służbowe, które należą - poza wynagrodzeniami - do wydatków związanych bezpośrednio z realizacją ustawowych zadań izb, stanowiły 4,8% ogółu wydatków (w 2003 r. - 4,6%). Pozostałe wydatki administracyjne (15,8% ogółu wydatków w 2004 r. i 15,9% w 2003 r.) dotyczyły przede wszystkim utrzymania w sprawności technicznej budynków, pomieszczeń biurowych i ich wyposażenia, czynszów za lokale użytkowe, zakupu energii, materiałów biurowych i pomocy naukowych, podatków i opłat oraz wydatków na szkolenia i kursy pracowników.

Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne stanowiły 2,1% ogółu wydatków (w 2003 r. - 2,2%). Udział wydatków na szkolenia pracowników i inwestycje w wydatkach ogółem w latach 1997 - 2004 obrazuje poniższe zestawienie.

 

                    Wydatki na szkolenia pracowników i inwestycje regionalnych izb obrachunkowych w latach 1997 – 2004 (w zł)

Lata

Wydatki ogółem

w tym na:

szkolenia pracowników

%

(3:2)           

inwestycje

%                                   

(5:2)              

1

2

3

4

5

6

1997

37 133 476

539 697

1,5

1 942 339

5,2

1998

47 215 048

735 702

1,6

1 038 140

2,2

1999

58 156 009

485 270

0,8

883 441

1,5

2000

66 188 089

449 976

0,7

744 056

1,1

2001

72 217 071

262 952

0,4

1 887 000

2,6

2002

73 040 252

205 126

0,3

1 849 910

2,5

2003

78 332 774

549 622

0,7

1 754 567

2,2

2004

80 298 817

479 217

0,6

1 670 297

2,1

 

Jak wynika z powyższego zestawienia, na wydatki zawiązane ze szkoleniem pracowników izb w dalszym ciągu przeznaczane są znikome środki finansowe. W 2004 r. wydatkowano tylko 479 tys. zł, tj. 0,6% ogółu wydatków. Przeznaczanie małych środków na szkolenia wynika z ograniczonych możliwości finansowych regionalnych izb obrachunkowych, które w granicach planu finansowego, muszą zapewnić przede wszystkim środki finansowe na wynagrodzenia dla pracowników i inne świadczenia wypłacane na podstawie odrębnych przepisów oraz na podróże krajowe dla inspektorów kontroli.

Powyższe powoduje ograniczenie możliwości podnoszenia merytorycznych i zawodowych kwalifikacji pracowników izb (w 2004 r. tylko 10,4% ogółu pracowników podnosiło kwalifikacje), a także ograniczenie udziału pracowników w szkoleniach organizowanych przez izby oraz inne podmioty. Jest to zjawisko niepokojące zwłaszcza, że zakres zadań i ich ciągły wzrost, w warunkach zmieniających się przepisów, wymaga systematycznego aktualizowania wiedzy przez pracowników izb. Zbyt małe środki finansowe na szkolenia, wpływają również na ograniczone możliwości przyuczania nowo przyjmowanych osób do pełnienia obowiązków służbowych.

Plan wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, według planu po zmianach na 2004 r., w kwocie 1 672 tys. zł został wykonany w kwocie 1 670 tys. zł, co stanowiło 99,9% planu, natomiast w porównaniu do roku poprzedniego wykonanie było niższe o 4,8%.

W 2004 r. środki przeznaczono przede wszystkim na zakupy inwestycyjne dotyczące zakupu zestawów komputerowych, notebooków dla inspektorów kontroli, projektorów multimedialnych, serwera, kserokopiarek, centrali telefonicznych, licencji na programy komputerowe oraz samochodów służbowych. Wydatki na inwestycje związane były z przeprowadzeniem niezbędnych robót remontowo-modernizacyjnych pomieszczeń biurowych, rozbudową sieci komputerowej, modernizacją systemu alarmowego budynku izby, rozbudową sieci elektrycznej i logicznej, modernizacją centrali telefonicznej i budową garażu.

W 2004 r. na podstawie przepisów art. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych 14 izb prowadziło gospodarkę finansową w formie środka specjalnego, z którego finansowana była:

1)       działalność szkoleniowa - organizowanie szkoleń, kursów i seminariów jedno - lub kilkudniowych dla radnych i pracowników jst i ich jednostek organizacyjnych oraz dla pracowników izb,

2)       działalność informacyjna - wydawanie przez izby biuletynów, informatorów i innych publikacji oraz materiałów szkoleniowych, przekazywanie informacji pocztą elektro­niczną, zamieszczanie biuletynów w witrynach internetowych oraz zakup wydawnictw.

Uzyskane w 2004 r. przychody w kwocie 3 187 tys. zł (w 2003 r. - 3 503 tys. zł) stanowiły wpływy z odpłatności za udział w szkoleniach, za biuletyny i inne wydawnictwa oraz odsetki od rachunku bankowego. Poniesione wydatki w kwocie 3 384 tys. zł (w 2003 r. - 3 272 tys. zł) dotyczyły wpłaty do budżetu państwa ze środków specjalnych kwoty w wysokości 1 144 tys. zł (w 2003 r. - 168 tys. zł) oraz kosztów związanych z organizacją szkoleń, opracowaniem biuletynów, wydawnictw i materiałów szkoleniowych oraz zakupem sprzętu komputerowego i zestawów komputerowych do prezentacji materiałów szkoleniowych. Stan środków pieniężnych na koniec roku wyniósł 146 tys. zł. Dane w zakresie wykonania planu finansowego środków specjalnych w 2004 r. przedstawiono poniżej.

           Wykonanie planu finansowego środków specjalnych regionalnych izb obrachunkowych za lata 2003 i 2004 (w tys. zł)

Wyszczególnienie

2003

2004

Plan

Wykonanie

%      (3:2)    

Plan

Wykonanie

%       (6:5)          

%       (6:3)            

1

2

3

4

5

6

7

8

1. Stan środków obrotowych na początek roku, w tym:

112

112

100,0

343

343

100,0

306,3

   - normatywny stan zapasów materiałowych

2. Przychody

3 214

3 503

109,0

2 889

3 187

110,3

91,0

3. Wydatki bieżące, w tym:

2 846

2 869

100,8

2 814

3 020

107,3

105,3

  - wpłata do budżetu państwa

160

168

105,0

1 136

1 144

100,7

681,0

4. Wydatki majątkowe §§ 6090 i 6100

404

403

99,8

381

364

95,5

90,3

5. Stan środków obrotowych na koniec roku (poz. 1+2-3-4), w tym:

75

343

457,3

37

146

394,6

42,6

  - normatywny stan zapasów materiałowych

 

Ponadto, w 2004 r., w dwóch izbach, funkcjonowały środki specjalne z tytułu odszkodowań i wpłat za utracone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd. Na kontach tego rodzaju środków zgromadzono przychody z tytułu zasądzonych kwot od firmy komputerowej oraz z tytułu otrzymanego odszkodowania od PZU w kwocie 26 197 zł.


[74] Ustawa budżetowa z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 167).

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3.1. Kontrole przeprowadzone przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości •
• 3.3. Realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w latach 2002 i 2003 •
• 3.4. Kontrola gospodarki finansowej domów pomocy społecznej •
• 3.5. Kontrola gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych •
• 3.6. Kontrola sprawozdań budżetowych (...) •
• 3.7. Rozpatrywanie skarg przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.8. Informaje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego •
• 6. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 7. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 8. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 9. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 10. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 11. Rozwój infrastruktury informatycznej •
• 12. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 13. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń  regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst