Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

11.  Rozwój infrastruktury informatycznej

 

            Rok 2004 był szczególnie istotny w zakresie rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (IT) zarówno dla Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych jak i każdej z izb. Działalność w tym obszarze przyniosła bardzo pozytywne efekty zarówno w zakresie sprzętu i oprogramowania jak i infrastruktury teleinformatycznej. Prowadzono kilka projektów informatycznych, związanych z modernizacją i rozbudową istniejących systemów informatycznych. Najistotniejsze, które realizowano w izbach lub przy ich aktywnym współudziale to:

1)       informatyczny system sprawozdawczości budżetowej jst BudżetST II,

2)       system ewidencji budżetów jednostek samorządowych oraz analiz sprawozdawczości „Budżet PRO dla RIO”,

3)       projekt Phare 2002/000-580.01.09.05 „Zarządzanie finansami publicznymi”, komponent B,

4)       wdrożenie internetowej poczty elektronicznej dla jst.

            W związku ze stale zwiększającym się zakresem zadań wykonywanych z użyciem technologii informatycznych oraz wzrostem liczby projektów informatycznych wymagających współdziałania wszystkich izb pod koniec 2004 r. powołany został przy KR RIO Zespół do spraw koordynacji i rozwoju technologii informatycznych w regionalnych izbach obrachunkowych. Funkcjonowanie tego zespołu pozostawiło jednak każdej z izb swobodę w zakresie rozwoju informatyzacji.

            W 2004 r. dokonano zakupów urządzeń komputerowych w celu wymiany przestarzałych technicznie stacji roboczych i serwerów oraz zakupów komputerów przenośnych dla inspektorów kontroli.

 

System BudżetST II

               

            W ramach porozumienia podpisanego przez regionalne izby obrachunkowe z Ministerstwem Finansów w grudniu 2001 r., przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych współpracowali z Departamentem Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów przy modernizacji i rozbudowie informatycznego systemu sprawozdawczości budżetowej jst BudżetST II. W 2004 r. izby przekazały jednostkom samorządowym CD-ROM z pełną nową wersją systemu oraz kilka aktualizacji zawierających uzupełnione słowniki systemu oraz reguły kontrolne.

            Ponadto, izby zapewniały jednostkom samorządowym wsparcie merytoryczne i podstawowe wsparcie techniczne w przypadku problemów powstających przy sporządzaniu sprawozdawczości. Niezależnie od pomocy udzielanej telefonicznie, na serwerze internetowym regionalnych izb obrachunkowych, prowadzono także portal serwisowy systemu BudżetST II, w którym udostępniano najnowsze wersje programu oraz jego aktualizację.

            W ramach umowy zawartej w 2003 r. przez Ministerstwo Finansów z firmą świadczącą usługi związane z utrzymaniem i rozwojem informatycznego systemu sprawozdawczości budżetowej jst BudżetST II, w związku z wymianą platformy bazodanowej podsystemu działającego w izbach na MS SQL, każda z izb otrzymała licencje Microsoft SQL Server 2000. Ponadto, pracownicy izb (informatycy) zostali przeszkoleni w certyfikowanym centrum szkoleniowym Microsoft w zakresie podstaw administracji serwerem relacyjnej bazy danych MS SQL.

 

System Budżet PRO dla RIO

 

            W 2004 r. kontynuowano prace nad rozwojem użytkowanego w 12 izbach systemu ewidencji budżetów jednostek samorządowych oraz analiz sprawozdawczości wspierającego działalność nadzorczą i opiniodawczą regionalnych izb obrachunkowych. Dzięki zastosowaniu elastycznych struktur wymiany danych umożliwia on m. in. sprawny przepływ elektronicznych danych planistycznych o dochodach i wydatkach budżetowych z jednostek samorządowych do regionalnych izb obrachunkowych oraz rozszerza możliwości sprawdzenia poprawności sprawozdawczości budżetowej przekazywanej do Ministerstwa Finansów.

            W 2004 r. znacząco rozszerzono zakres informacji budżetowych, które mogą być ewidencjonowane w systemie (m. in. o ewidencję wydatków w podziale na poszczególne zadania inwestycyjne i konkretne rezerwy celowe) oraz rozbudowano funkcjonalność systemu pozwalającą na łatwe tworzenie własnych dowolnych zestawień analitycznych.

            Powyższy system stanowi wstępny prototyp systemu zarządzania finansami samorządowymi, który zastąpi od 2006 r. wykorzystywany obecnie system BudżetST II przez jst, regionalne izby obrachunkowe i Ministerstwo Finansów.

 

Projekt Phare 2002/000-580.01.09.05 „Zarządzanie finansami publicznymi”, komponent B

 

            Od stycznia 2004 r. izby uczestniczyły w projekcie twinnigowym PL/IB/02/FI/03 „Poprawa systemu zarządzania finansami publicznymi poprzez opracowanie i wdrożenie jednolitego systemu obsługi finansów publicznych”, którego celem jest dostarczenie polskiej administracji publicznej odpowiedzialnej za zarządzanie środkami publicznymi skutecznych i rzetelnych narzędzi do sterowania i monitoringu finansów publicznych, poprzez rozwinięcie funkcji planowania, sprawozdawczości i monitoringu, a co za tym idzie:

-         zwiększenia skuteczności, terminowości i rzetelności danych dotyczących planowania i sprawozdawczości przekazywanych przez jst do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych, a także poprawienia planowania, sprawozdawczości, monitoringu i kontroli nad skonsolidowanymi finansami budżetu państwa w Ministerstwie Finansów, jak również optymalizacji alokacji środków budżetowych,

-         podniesienie jakości i efektywności analiz budżetów jst dokonywanych na potrzeby Rządu, Parlamentu i samorządów.

            Rezultatem projektu ma być opracowanie i wdrożenie spójnego systemu zarządzania budżetami jst, w oparciu o istniejący już system BudżetST II obsługujący sprawozdawczość budżetową jst. W ramach powyższego projektu odbyło się około 20 spotkań roboczych i seminariów, w czasie których koncentrowano się na:

-         analizie ogólnej struktury instytucjonalnej, ram prawnych i aktualnie stosowanych procedur dotyczących budżetów jst w zakresie:

-      sprawozdawczości, monitoringu i kontroli budżetów jst,

-      naliczania, alokacji, przekazywania i monitoringu środków dla samorządów terytorialnych,

-      przygotowywania i weryfikowania uchwał budżetowych jst,

-      analizy budżetów jst,

-         opracowaniu warunków technicznych (ToR) na potrzeby wykonania i wdrożenia systemu zarządzania budżetami jst,

-         opracowaniu propozycji odpowiednich przepisów, które powinny zostać wydane przez Ministra Finansów w obszarze finansów samorządu terytorialnego, będących odbiciem zmian wynikających z wdrożenia zmodyfikowanego systemu zarządzania budżetami jst, a także z przeprowadzonych wcześniej analiz standardów obowiązujących w tym sektorze w Unii Europejskiej.

Przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych uczestniczyli również w pracach komisji ewaluacyjnej, powołanej do wyłonienia wykonawcy nowego systemu informatycznego.

            Ponadto, w dniach 22 - 26 listopada 2004 r. odbyła się wizyta studyjna we Francji poświęcona zagadnieniom „Zarządzania sektorem publicznym na szczeblu lokalnym we Francji”. Podczas wizyty poruszano m. in. tematy dotyczące informatyzacji w szczególności przedstawiono system informatyczny HELIOS obsługujący scentralizowaną księgowość dla francuskich jednostek samorządowych, sprawozdawczość finansową Lokalnego Sektora Publicznego, a także dedykowane narzędzia informatyczne wspomagające analizy statystyczne i finansowe.

 

 

Infrastruktura internetowa

 

Serwer www izb

 

            Regionalne izby obrachunkowe podpisały w 2001 r. porozumienie, na mocy którego uruchomiły i utrzymywały wspólny serwer internetowy. Świadczone były na nim m. in. usługi www, poczty elektronicznej, baz danych, transferu plików FTP.

            W 2004 r. nastąpiła zmiana dostawcy usług internetowych, której celem było uzyskanie usługi znacznie lepszej jakości przy zbliżonej cenie. Istniejące wcześniej serwisy internetowe izb i używane na ich potrzeby baz danych zostały w całości przeniesione do nowej lokalizacji. Wprowadzone zmiany znalazły odzwierciedlenie w lepszej jakości świadczonych usług, mniejszej awaryjności, wydajniejszych parametrach serwera, zakresie świadczeń usługodawcy (zmiana z kolokacji na hosting) oraz szybszych i bardziej niezawodnych łączach internetowych, nie naruszając przy tym istniejącej struktury adresowej. Pozwoliło to na transparentną, a więc nie sprawiającą trudności odbiorcom migrację usług.

            Na wspólnym serwerze regionalnych izb obrachunkowych w 2004 r. znajdowały się serwisy www poszczególnych izb, jak również Biulety Informacji Publicznej niektórych izb. Prowadzona była również wspólna strona rio i KR RIO, dostępna pod adresem www.rio.gov.pl, a spójna adresacja serwisów pozwalała na proste odnoszenie się do ich zawartości.

 

Poczta internetowa regionalnych izb obrachunkowych

 

            W 2004 r. na nowym serwerze wdrożony został bazodanowy silnik serwera pocztowego, co zapewniło zwiększone bezpieczeństwo elektronicznej korespondencji. Zastosowane filtry antyspamowe oraz skaner antywirusowy umożliwiły usprawnioną komunikację, opartą na bardziej bezawaryjnych łączach. Wdrożony u nowego dostawcy mechanizm przesyłek grupowych umożliwił łatwiejszą korespondencję między izbami oraz usprawnił kontakt z jst.

            Poszczególne izby posiadają konta ogólne i wydziałowe o spójnej strukturze nazw. W użyciu są również, rosnące pod względem liczby, konta pracownicze, zakładane we właściwych izbom subdomenach. Administracja kontami, która do połowy 2004 r. odbywała się centralnie została udostępniona informatykom poszczególnych izb w zakresie właściwych im subdomen.

 

Poczta internetowa dla jednostek samorządu terytorialnego

 

            W 2004 r. z inicjatywy KR RIO rozpoczęto wdrożanie dotyczącej bezpłatnego udostępnienia jednostkom samorządowym kont poczty elektronicznej dedykowanych do komunikacji z regionalnymi izbami obrachunkowymi. Głównym celem powyższego było:

1)       usprawnienie obiegu informacji, w szczególności korespondencji dotyczącej wszelkiej sprawozdawczości przekazywanej z jst poprzez:

a)     ustandatryzowanie adresów poczty elektronicznej używanej w korespondencji międzi izbami a jst,

b)    ustalenie osób odpowiedzialnych w jst za odbiór korespondencji elektronicznej,

2)       obniżenie kosztów działania izb, poprzez redukcję opłat pocztowych i telekomunikcyjnych ponoszonych przy wysyłce korespondencji drogą faksową lub tradycyjną,

3)       zwiększenie bezpieczeństwa pod względem kontroli antywirusowej i antyspamowej.

Pełne wdrożenie powyższej inicjatywy przewidywane jest na I półrocze 2005 r.

 

Inne przedsięwzięcia

 

System Informacji Prawnej

 

            W 2004 r. podpisano porozumienie z Polskimi Wydawnictwa Profesjonalnymi określającymi m. in. zasady opracowania i wdrożenia dedykowanej dla inspektorów kontroli regionalnych izb obrachunkowych wersji programu LEX, zawierającej akty prawne w ujęciu historycznym niezbędne inspektorowi w trakcie prowadzenia kontroli gospodarki finansowej oraz zamówień publicznych z uwzględnieniem kwartalnej ich aktualizacji. Zgodnie z założeniami oprogramowanie zostało opracowane w wersjach dla środowiska Windows oraz Linux. Pierwsza dystrybucja dedykowanego systemu informacji prawnej LEX dla RIO dla inspektorów kontroli została przekazana izbom pod koniec 2004 r.

 

Wewnętrzne bazy danych

 

            Na potrzeby analizy wyników działalności kontrolnej każda z izb wykorzystuje wewnętrzną bazę danych obsługiwaną poprzez oprogramowanie „Wyniki kontroli” opracowane w izbie lubelskiej. Umożliwia ono analizę nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie przeprowadzonych kontroli.

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3.1. Kontrole przeprowadzone przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości •
• 3.3. Realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w latach 2002 i 2003 •
• 3.4. Kontrola gospodarki finansowej domów pomocy społecznej •
• 3.5. Kontrola gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych •
• 3.6. Kontrola sprawozdań budżetowych (...) •
• 3.7. Rozpatrywanie skarg przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.8. Informaje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego •
• 6. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 7. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 8. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 9. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 10. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 11. Rozwój infrastruktury informatycznej •
• 12. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 13. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń  regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst