Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

3.8.     Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych

 

Stosownie do art. 10 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, informację o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczenia subwencji i rozliczeń dotacji celowych, prezes izby przekazuje organom dokonującym podziału tych środków.

 

Naliczanie subwencji

             W 2004 r. informacje dotyczące nieprawidłowego naliczania subwencji prezesi izb przekazali do organów dokonujących podziału środków, a w szczególności w zakresie:

-         wielkości danych, wpływających na wysokość naliczania kwoty wyrównawczej części podstawowej subwencji ogólnej, wykazywanych przez gminy w sprawozdaniach z wykonania budżetu w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatków, skutków udzielonych przez gminy ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień oraz zaniechania poboru podatków; informacje dotyczyły 121 jst, w tym:

-      w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatków informacje dotyczyły 46 gmin, w tym: zaniżenia na kwotę 2 228 741 zł i zawyżenia na kwotę 1 119 895 zł;

-      w zakresie skutków udzielonych przez gminy ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień oraz zaniechania poboru podatków w 91 gminach, w tym: zaniżenia na kwotę 4 054 621 zł i zawyżenia na kwotę 1 272 278 zł;

-      w zakresie danych, przedkładanych we wnioskach o przyznanie części subwencji rekompensującej utracone dochody z tytułu ustawowych ulg i zwolnień określonych w ustawach o podatku rolnym, o podatku leśnym, o jednostkach badawczo-rozwojowych i o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych oraz obniżenia opłaty eksploatacyjnej na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze[67], na podstawie których ustalana jest wysokość kwot rekompensujących utracone dochody z wymienionych tytułów, nieprawidłowości stwierdzono w 15 gminach, w tym: zaniżenia utraconych dochodów na kwotę 217 355 zł i zawyżenia utraconych dochodów na kwotę 31 405 zł.

            Wykazanie we wnioskach zaniżonych kwot dochodów utraconych powoduje zmniejszenie kwoty rekompensującej utracone dochody, natomiast zawyżenie kwot powoduje otrzymanie przez gminę kwoty wyższej od należnej.

 

Rozliczenie dotacji

 Prezesi izb przekazali organom udzielającym dotacje dwie informacje o nieprawidło­wościach w jst. Łączna kwota udzielonych dotacji, w których stwierdzono nieprawidłowości, wynosiła w tych jednostkach 52 500 zł, z tego niezgodnie z przeznaczeniem wydatkowano kwotę 10 303 zł, co stanowiło 19,6% tych dotacji. Dotacje były udzielone na realizację zadań bieżących w zakresie administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami (na spis powszechny).


[67] Dz. U. Nr 27, poz. 96 z późn. zm.

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3.1. Kontrole przeprowadzone przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości •
• 3.3. Realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w latach 2002 i 2003 •
• 3.4. Kontrola gospodarki finansowej domów pomocy społecznej •
• 3.5. Kontrola gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych •
• 3.6. Kontrola sprawozdań budżetowych (...) •
• 3.7. Rozpatrywanie skarg przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.8. Informaje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego •
• 6. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 7. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 8. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 9. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 10. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 11. Rozwój infrastruktury informatycznej •
• 12. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 13. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń  regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst