Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst


Część I Sprawozdania z działalności RIO
i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku

<< | >>

 

12.    Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych

 

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) powstała na mocy art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (wprowadzonego nowelizacją z 20 sierpnia 1997 r.)[75]. KR RIO rozpoczęła działalność od stycznia 1998 r. Do zadań KR RIO, określonych w art. 25a ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, należy:

-         reprezentowanie izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa,

-         przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów wniosków dotyczących zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,

-         przedkładanie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu państwa w części obejmującej izby,

-         upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb,

-         uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb,

-         koordynowanie planów i programów kontroli,

-         przedkładanie Sejmowi i Senatowi corocznie, w terminie do 30 czerwca sprawozdań z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego.

W skład Krajowej Rady wchodzą prezesi regionalnych izb obrachunkowych oraz po jednym reprezentancie kolegium każdej izby (łącznie 32 osoby).

Swoje ustawowe zadania Krajowa Rada realizuje w oparciu o regulamin, zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów, regulaminy Komisji KR RIO oraz poprzez działania przewodniczącego Rady i jego zastępców. Przewodniczący, wybierany spośród jej członków na dwuletnie kadencje, kieruje pracami Rady i reprezentuje ją na zewnątrz. Jego dwaj zastępcy wybierani są według tych samych zasad.

W Krajowej Radzie działa pięć stałych Komisji:

-         Legislacji i Orzecznictwa,

-         Koordynacji Kontroli,

-         Analiz Budżetowych,

-         do Spraw Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych,

-         Szkoleń, Informacji i Promocji.

W 2004 r., w miesiącach styczeń, maj, wrzesień i grudzień odbyły się cztery posiedzenia plenarne KR RIO.

Podczas pierwszego posiedzenia dokonano wyboru przewodniczącego KR RIO i jego zastępców na lata 2004 i 2005. Omówiono również proces wdrażania nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. W trakcie drugiego posiedzenia. Krajowa Rada przyjęła Sprawozdanie z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2003 roku, przedkładanego Sejmowi i Senatowi a także wnioski do projektu budżetu państwa na 2005 r., w części 80, obejmującej regionalne izby obrachunkowe. KR RIO podjęła uchwałę w sprawie możliwości korzystania przez regionalne izby obrachunkowe ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej oraz wyraziła stanowisko w sprawie uregulowań zawartych w art. 23 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych a dotyczących ograniczeń w zatrudnianiu pracowników i członków kolegium przez jst.

W porządku obrad trzeciego posiedzenia znalazły się między innymi: informacja o działalności komisji orzekających przy regionalnych izbach obrachunkowych i Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, informacja o stanie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz ocena stanu finansowego jst.

Na ostatnim, w 2004 r., posiedzeniu przyjęto plan kontroli koordynowanych w 2005 r., a także rozważano problemy dotyczące nowelizacji ustawy o finansach publicznych (m. in. likwidację środków specjalnych) oraz nowej ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ponadto, utworzony został Zespół ds. technologii informatycznych przy KR RIO. Na tym samym posiedzeniu omówiono też udział delegacji KR RIO i regionalnych izb obrachunkowych w V Kongresie EURORAI w Barcelonie. Z dniem 19 października 2004 r., Uchwałą Komitetu Zarządzającego EURORAI, KR RIO została włączona do grona członków tej organizacji a trzy Regionalne Izby Obrachunkowe w Bydgoszczy, Katowicach i w Szczecinie, otrzymały status członków stowarzyszonych.

W 2004 r. odbywały się także posiedzenia stałych komisji Rady oraz okresowe spotkania naczelników wydziałów kontroli i analiz, koordynowane przez właściwe komisje Krajowej Rady.

Przedstawiciele KR RIO uczestniczyli w posiedzeniach Komisji Sejmu i Senatu, byli zapraszani na posiedzenia Komisji Kontroli Państwowej.

KR RIO, na prośbę Ministerstwa Finansów, opiniowała przedstawione projekty aktów prawnych, wnosząc uwagi między innymi do projektów rozporządzeń Ministra Finansów:

-         w sprawie sposobu ustalania i trybu przekazywania gminom części rekompensującej subwencji ogólnej na wyrównanie ubytku dochodów wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli i budynków położonych na terenie specjalnych stref ekonomicznych;

-         zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej;

-         w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa i szczegółowych zasad obsługi rachunków bankowych budżetu państwa oraz zakresu i terminów sporządzania przez Narodowy Bank Polski informacji i sprawozdań z wykonania budżetu państwa w ramach obsługi bankowej budżetu państwa.

            Krajowa Rada - od początku działalności - ściśle współpracuje z Ministerstwem Finansów, w tym z Departamentem Finansów Samorządu Terytorialnego w zakresie sprawozdawczości budżetowej i bieżących spraw związanych ze stosowaniem ustawy o finansach publicznych. Współpraca ta była szczególnie intensywna w 2004 r., w związku z przystąpieniem przez Ministerstwo Finansów w 2003 r. do realizacji Umowy Bliźniaczej (Twinning Project) PL/IB/02/FI/03 w ramach projektu PHARE Jednolity System Zarządzania Finansami Publicznymi. Umowa zawarta została między Ministerstwem Finansów Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Gospodarki, Finansów i Przemysłu Republiki Francji. Celem projektu jest m. in. wypracowanie efektywnych standardów i procedur zarządzania środkami publicznymi oraz stworzenie opartego na nich jednolitego systemu zarządzania finansami publicznymi. W związku z porozumieniami Ministerstwa Finansów i KR RIO z dnia 28 września 1999 r. oraz 6 grudnia 2001 r. KR RIO została poproszona o wyznaczenie osób do współpracy przy realizacji tego projektu w ramach Komponentu B Projektu (komponent ten prowadzony jest przez Departament Finansów Samorządu Terytorialnego).

            KR RIO wyznaczyła jednego przedstawiciela do Komitetu Sterującego projektem oraz trzech przedstawicieli do Grupy Roboczej. Ogólnym celem projektu (Komponent B) jest dostarczenie polskiej administracji publicznej, odpowiedzialnej za zarządzanie, nadzór i kontrolę środków publicznych, skutecznych i rzetelnych narzędzi do sterowania i monitoringu systemu finansów publicznych, wypracowanych wspólnie z ekspertami francuskimi.

            W ramach projektu planowane jest wdrożenie systemu informatycznego, który uzupełni gromadzone obecnie dane przez Ministerstwo Finansów oraz regionalne izby obrachunkowe (m. in. o bilans skonsolidowany jst, dane i informacje z projektów uchwał budżetowych) oraz pozwoli na bieżącą analizę stanu finansów jst, w tym poziomu zadłużenia, prognozowanie skutków podejmowanych decyzji, symulowanie wyników zmian systemowych z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi analitycznych poprawiających jakość i skracających czas uzyskiwania wyników. Dodatkowo, system zakłada wdrożenie modułu umożliwiającego analizę zagrożeń sytuacji finansowej jednostek samorządowych, m. in. na podstawie analizy przepływu strumieni środków finansowych w samorządzie oraz innych informacji w zakresie gospodarki finansowej (w szczególności realizacji budżetów jst) tzw. system wskaźników ostrzegawczych. Prace związane z projektem kontynuowane są w 2005 r.

            KR RIO przygotowała także informację dla Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego o wykonaniu dochodów jst w I półroczu 2004 r. (uwzględniając regulacje wynikające z nowej ustawy o dochodach jst) w porównaniu do analogicznego okresu 2003 r.

       Na mocy porozumienia zawartego 18 lutego 2002 r. pomiędzy KR RIO a NIK, w 2004 r. wszystkie izby przeprowadziły kontrole, których tematem było funkcjonowanie gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek sektora finansów publicznych. Celem kontroli była ocena działalności gospodarstw pomocniczych w zakresie:

-         prawidłowości realizowania przychodów i wydatków, w tym zwłaszcza w zakresie zgodności z planem finansowym i obowiązującymi przepisami oraz prawidłowości rozliczeń z tytułu świadczonych usług na rzecz jednostki macierzystej,

-         rzetelności sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym oceny przyjętego systemu rachunkowości oraz poprawności sporządzanych dowodów księgowych i dokonywanych zapisów w księgach rachunkowych,

-         prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa oraz z budżetem jst, w tym z tytułu wpłat połowy osiąganego zysku oraz zobowiązań podatkowych i składek do ZUS i PFRON, a także z tytułu realizowanych dochodów z najmu i dzierżawy oraz umów o podobnym.

Kontrola - prowadzona na podstawie wspólnego programu - objęła okres 2003 r. i I półrocze 2004 r. Równolegle, NIK przeprowadziła kontrole gospodarstw pomocniczych działających przy państwowych jednostkach budżetowych.

            W roku 2004 koszty działalności KR RIO wyniosły 52 298,98 zł. W kwocie tej największą pozycję stanowiły wydatki na sporządzenie Sprawozdania ... dla Sejmu i Senatu.

W 2004 r. zakończyło kadencję trzech członków KR RIO: Teresa Juszczyńska i Leon Pałecki (RIO w Poznaniu) oraz Alicja Szczepanik (RIO w Katowicach). W związku z powyższym skład KR RIO na dzień 1 stycznia 2005 r. przedstawiał się następująco: (prezesi i członkowie kolegiów poszczególnych izb): Stanisław Srocki i Wanda Orłowska (RIO Białystok), Tadeusz Dobek i Maria Świątkowska (RIO Bydgoszcz), Henryk Ledóchowski i Alina Kowalewska-Wołowska (RIO Gdańsk), Mariusz Siwoń i Mirosław Cer (RIO Katowice), Henryk Rzepa i Wojciech Czerw (RIO Kielce), Janusz Kot i Bożena Jakubowska (RIO Kraków), Marek Poniatowski i Alina Smagała (RIO Lublin), Ryszard Krawczyk i Paweł Jaśkiewicz (RIO Łódź), Iwona Bendorf-Bundorf i Bogumił Pliszka (RIO Olsztyn), Janusz Gałkiewicz i Franciszek Firmuga (RIO Opole), Mieczysław Klupczyński i Zofia Kowalska (RIO Poznań), Zbigniew Wójcik i Anna Trałka (RIO Rzeszów), Józef Chodarcewicz i Mikołaj Kilanowski (RIO Szczecin), Jerzy Urbaniak i Witold Kaczkowski (RIO Warszawa), Bogdan Cybulski i Krystyna Sawicka (RIO Wrocław) oraz Andrzej Skibiński i Ryszard Zajączkowski (RIO Zielona Góra).

Sekretariat KR RIO działa przy przewodniczącym, którym jest dr Bogdan Cybulski, prezes RIO we Wrocławiu, (ul. Ofiar Oświęcimskich 5, 50-069 Wrocław, wroclaw@rio.gov.pl). Zastępcami przewodniczącego są: dr Marek Poniatowski, prezes RIO w Lublinie, (ul. Karłowicza 4, 20-027 Lublin, lublin@rio.gov.pl) i dr Stanisław Srocki, prezes RIO w Białymstoku (ul. Branickiego 13, 15-085 Białystok, bialystok@rio.gov.pl). Odpowiedzialnym za przygotowanie Sprawozdania dla Sejmu i Senatu, z ramienia KR RIO, jest przewodniczący Komisji Analiz Budżetowych, Tadeusz Dobek, prezes RIO w Bydgoszczy (ul. Świętej Trójcy 35, 85-224 Bydgoszcz, bydgoszcz@rio.gov.pl).


 
[75] Ustawa o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, o samorządzie terytorialnym oraz o finansowaniu gmin Dz. U. Nr 113, poz. 734.

 

[ Początek strony ]


<< | >>


 

• 1. Zadania i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych •
• 2. Działalność nadzorcza •
• 3.1. Kontrole przeprowadzone przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.2. Rodzaje stwierdzonych nieprawidłowości •
• 3.3. Realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w latach 2002 i 2003 •
• 3.4. Kontrola gospodarki finansowej domów pomocy społecznej •
• 3.5. Kontrola gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych •
• 3.6. Kontrola sprawozdań budżetowych (...) •
• 3.7. Rozpatrywanie skarg przez regionalne izby obrachunkowe •
• 3.8. Informaje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych •
• 4. Działalność opiniodawcza •
• 5. Raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego •
• 6. Działalność informacyjna i szkoleniowa •
• 7. Współpraca izb z organami państwa i innymi instytucjami •
• 8. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych •
• 9. Wykonanie budżetu przez regionalne izby obrachunkowe •
• 10. Zatrudnienie, płace i kwalifikacje •
• 11. Rozwój infrastruktury informatycznej •
• 12. Działalność Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych •
• 13. Funkcjonowanie prawa samorządu terytorialnego w świetle doświadczeń  regionalnych izb obrachunkowych •

 


Wstęp | Część I - streszczenie | Część I - pełny tekst | Część II - streszczenie | Część II - pełny tekst